📝 واکاوی عناصر و ارکان قدرت ملی مرکب
🔻 یادداشتی به قلم آقای دکتر ابراهیم برزگر استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی؛
📚 قدرت امری مرکب است. قدرت انواعی دارد، ولی معمولاً آن را به دو بخش قدرت سخت و قدرت نرم گونهشناسی میکنند. البته قدرت هوشمند شامل هر دو بخش قدرت نرم و قدرت سخت بهطور ترکیبی و توأمان است. قدرت سخت شامل موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک؛ منابع طبیعی و انرژی؛ قدرت نظامی و دفاعی؛ قدرت اقتصادی و نفوذ منطقهای و عمق راهبردی قدرت نهادی و سیاسی و نفوذ در سازمانهای منطقهای و بینالمللی است.
📚 قدرت نرم هم به قدرت اقناع و منطق جذاب و تأثیرگذاری سبک فکری و زندگی و فرهنگی یک کشور برای سایر کشورها و بازیگران اطلاق میشود. فرهنگ و سبک زندگی و منطق جذاب و تأثیرگذار بر دیگر ملتها از دیگر بازوهای قدرت ملی است. جذب ملتها برای هر کشوری، عمق راهبردی ایجاد میکند.
📚 عناصر و ارکان قدرت مرکب ملی، یک کل بههمپیوسته است و یکدیگر را تکمیل میکنند. تقویت همزمان همه سبدهای قدرت ملی ضروری است. قدرت مردم و اراده عمومی ملت یک کشور نباید تضعیف شود. به همین دلیل است که حضور حداکثری مردم در مواقع حساس انتخابات بسیار مهم است، زیرا به افزایش قدرت ملی میانجامد. جهانیان متوجه میشوند که نظام از پشتوانه مردمی برخوردار است. کشوری که در سیاست داخلی از انسجام ملی برخوردار باشد در سیاست خارجی هم میتواند قوی ظاهر شود، زیرا سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است.
🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27924
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج «فقه تربیتی» آیتالله علیرضا اعرافی
🔹 یکی از وظائف ترجیحی و مؤکد در باب تربیت، عنوان تأدیب است. اخباری که در این خصوص وجود دارد به چند طائفه تقسیم میشوند. اخباری که تأدیب را حق اولاد دانستهاند، اخباری که تأدیب را وظیفه والدین معرفی کردهاند و اخباری که تأدیب را به عنوان یکی از مراحل تربیت دانستهاند.
🔹 تعابیری که در هفت سال اول آمده چند تعبیر میباشد، بعضی میگویند «دع ابنک» آزادش بگذار. بعضی میگویند «أَمْهِلْ صَبِيَّك» و بعض دیگر میگویند «يُرَبَّى الصَّبِيُ سَبْعا» یعنی به او رسیدگی و نیازهایش تأمین گردد. تعبیر دیگر سید و سیادت است یعنی در آن مرحله آقا است.
🔹 با بررسی مجموعه روایات چنین به دست میآید که در هفت سال نخست باید اموری مانند رسیدگی جسمانی، توجه معنوی، اخلاقی و روحی همراه با آزادی عمل بدون سختگیری و نظم و انظباط انجام شود.
🔹مرحله سوم که در برخی از روایات اشاره شده به مرحله بعد از تکلیف اشاره میکند که در این مرحله باید یادگیری احکام انجام شود. مراد از احکام آموزشهای دینی به معنای خاص است.
🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29261
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ حجه الاسلام عباسی ولدی در سخنانی بیان داشت؛روانشناسان غربی خواسته یا نخواسته فطرت پاک کودکان را از بین میبرند
🔹نتیجه تفکر و تدبر در ربوبیت خداوند نسبت به عالم این است که میفهمیم تدبیر کننده عالم، عزیز و علیم است، قدرتی بالاتر از او نیست و شکستناپذیر میباشد. اوست که ستارهها را برای شما قرار داد تا به وسیله آنها در تاریکی، خشکی و دریا راه را پیدا کنید.
🔹اگر انسان به ربوبیت الهی نسبت به همه عالم فکر کند و ایمان خود را نیز افزایش دهد، روحیه توکل در او زیاد خواهد شد. از جمله دلایل کم شدن توکل این است که احساس میکنیم دنیا بیصاحب است و ربّ انسان، خودش میباشد. یا اینکه رب غیر از کسی است که قصد داریم به او توکل کنیم.
🔹اینگونه نیست که خداوند انسان را به دو جنس متفاوت خلق کند که با همدیگر ازدواج کنند سپس آنها را رها کند. بلکه میان آن دو جعل مودت و رحمت میکند؛ بنابراین وقتی خلقت، تعیین هدف، لازمهها و جعل آنها را میان اجزای این عالم به خدا نسبت میدهیم، باید به سراغ خدا رفت و از او نقشه تربیت را گرفت.
🔹یکی از نشانههای رشد عقل و اینکه انسان اهل تعقل شده این است که با تأمل بر پدیدههایی که به صورت روزمره یا در طول سال اتفاق میافتد به مبداء آفرینش و خالق برسد.
🌐متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29267
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#سخنرانی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔 حوزه علمیه مروی با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم (نمایندگی تهران)، دورۀ روانشناسی و مشاوره اسلامی را در مدت 6 ترم، ویژه آقایان برگزار میکند:
✍️ شرایط دوره: اتمام سطح 2
🔺 مزایای دوره: اعطای مدرک تخصصی سطح 3 مشاوره؛ پرداخت شهریه
📚 منابع آزمون:
روانشناسی عمومی، حمزه گنجی
روانشناسی رشد، ابوالحسن حقانی، انتشارات مؤسسه امام خمینی ره
مقدمات راهنمایی و مشاوره (مفاهیم و کاربردها)، عبدالله شفیع ابادی، نشر رشد
🗓 مهلت ثبتنام: 29 مرداد
👤 زمان مصاحبه: اوائل شهریور ماه
🌐 لینک ثبتنام:
https://formafzar.com/form/dtmislami
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روان_شناسی
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
دانشگاه امام صادق علیهالسلام با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار می کند:
🔸 اولین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی
📌 موضوع بیست و هشتمین پیش نشست: جایگاه خانواده در تمدن نوین اسلامی
🗓 تاریخ برگزاری: سهشنبه ۲۵ مردادماه
🕰 زمان: ساعت ۸ الی ۱۱
👥 با حضور:
🔹 دکتر محمد هادی همایون، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام و رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
🔹 دکتر میثم صداقت زاده، مدیر گروه فرهنگ وتربیت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
🔹 دکتر سجاد مهدی زاده، استادیار گروه فرهنگ و تربیت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
👤 دبیر نشست: دکتر سید سجاد طباطبایی نژاد، استادیار گروه فرهنگ و تربیت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
🌐 پیوند حضور در جلسه:
https://vc.isu.ac.ir/ch/farhang-va-tarbiat
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#خانواده
#کننفرانس
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_comr
🔺معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می کند
🔻چهارمین مرحله دوره های تخصصی مجازی توانمندسازی اساتید علوم انسانی و هنر
🔸توجه: این دوره ها فقط برای اعضا هیات علمی ویژه رشته های علوم انسانی و هنرمی باشد
🌐جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به نشانی رسمی رویداد ملی گام دوم مراجعه نمایید👇👇
🔗 https://sc.iauec.ac.ir/DepartmentInfo/1012
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی
#مجازی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_comr
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از نشست علمی «دانشگاه؛ تعلیم و تربیت اجتماعی و مسأله حجاب»
🔹 بیانیه «نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی» توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به رؤسای واحدها و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.
🔹 دکتر طهرانچی در این بیانیه خطاب به رؤسای واحدها و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده است: دانشگاه آزاد اسلامی باید نماد پایبندی به شئون رفتاری و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و مقوم فضایل اخلاقی و باورهای دینی و التزام به مسئولیتهای اجتماعی باشد و این بخشی از فرایند آموزشهای اجتماعی در محیط دانشگاه است که لازم است مجدانه مورد توجه همه ما قرار بگیرد.
🔹 از اینرو نشست علمی «دانشگاه؛ تعلیم و تربیت اجتماعی و مسأله حجاب» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی و دکتر انسیه خزعلی، دکتر عبدالحسین کلانتری، اکبر اشرفی، دکتر محمدهادی ساعی و جمعی از پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
🔹 موضوع «دانشگاه؛ تعلیم و تربیت اجتماعی و مسأله حجاب» به عنوان یکی از زمینه های پژوهشی در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است و در این مدت علاوه بر ایجاد شبکه پژوهشگران در حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی و عفاف و حجاب، بیش از 50 عنوان پایان نامه و رساله دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به این موضوع اختصاص یافته است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29048
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ زن؛ «ریحانه» یا «قهرمانه»؟؛ نقدی بر برداشت علامه تهرانی از حدیث امام علی(ع)
🔻 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در نوشتاری مطرح کرد؛
📝 به دلیل تشابهات فراوان زبان فارسی و عربی، به ویژه در سدههای اخیر، بعضاً مشاهده میشود برخی از افراد حتی در ترجمه آیات و روایات معنای فارسی و عربی برخی از واژگان را خلط میکنند و بعضاً به خلط و خطاهای بزرگی دچار میشوند.
📝 فیالمثل، در حدیث بسیار مشهوری از امام علی(ع) درباره زنان میخوانیم: «فَإِنَّ الْمَرْأَهَ رَیحَانَهٌ، وَ لَیسَتْ بِقَهْرَمَانَهٍ». اما بسیاری از افراد، حتی برخی از مشاهیر علمی، حدیث را به زبان فارسی چنین ترجمه میکنند که زن گلی خوشبو است نه قهرمان و پهلوان و روئینتن.
📝 مرحوم علامه تهرانی در کتابی با عنوان رساله بدیعه که در تفسیر آیه الرجال قوامون علی النساء نوشته است، ضمن نقل این حدیث، در توضیح آن چنین آورده است: «مطلبى لطیف: در استعارهاى که امام علیهالسّلام بکار برده، و زن را ریحانه خوانده، سرّ عجیبى نهفته است که تمام سخنان گذشته ما را از لطافت، رقّت و احساس و سایر صفات زن، در بر میگیرد... »
📝 این در حالی است که «قهرمانه» هر چند در اصل، لغتی فارسی بوده و به عربی وارد شده است (به اصطلاح، معرَّب است) اما هرگز به معنای پهلوان نبوده و نیست. بلکه به معنای «وکیل مخارج» و یا «متصدى امور دریافت و پرداخت» و یا «خادم و پیشخدمت» است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27711
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️تصریح به ممنوعیت سه خط قرمز
💠رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشست خبری طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی در سخنانی خاطرنشان کرد:
🔶اگر قرار است در نظام بانکی، تحولاتی رخ دهد، باید نظام بانکی ما از ربا خلاص و سرمایه های عظیم در اختیار بانک ها نیز در راستای اقتصاد و رفع مشکلات اقتصادی کشور جریان پیدا کند.
🔶حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدعلی یوسفی، مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این نقدهای سه گانه (خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی، بنگاه داری بانک ها و حیله های ربا) به عنوان خط قرمز است و به هیچ وجه، تجویز آنها را در قانون بانک مرکزی تأیید نمی کنیم و اصرار داریم در قانون بانک مرکزی عدم جواز این سه تصریح شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی
✅ روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصهها:
🔶 ماهیتشناسی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شاخصهها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان با سایر روشها
2️⃣ قلمرو و گونهها:
🔷 قلمرو دانشهای مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 گونهشناسی روشهای استخراج علوم انسانی
🔷 مطالعات اسلامی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
3️⃣ پیامدها، آسیبها و چالشها:
🔶 آثار و پیامدهای روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 فرصتها و چالشهای پیش روی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 موانع استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تحلیل علل انحراف در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شبهات استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
4️⃣ راهکارها:
🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 بهرهگیری از تجربههای بشری در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف حوزههای علمیه در روششناسی علوم انسانی ـ اسلامی
🗓 مهلت ارسال آثار: ۱۵ دیماه
🌐 سامانه
🌐 https://qhem.quran.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام برگزار می کند:
🔹نشست علمی: مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی (با رویکرد پاسخ به شبهات)
🎙با ارائه:
استاد معظم حضرت آیت الله
سیفی مازندرانی (دامت برکاته)
🕰 زمان: چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 10:30 الی 12
🔳 نحوه اجرای برنامه: مجازی: پخش زنده از:
🔹تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز:
http://heyatonline.ir/irsi
🔹اسکایپ:
https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_اعدام
#نشست
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارشی از دیدار مدیر حوزههای علمیه کشور با سفیر صربستان در جمهوری اسلامی ایران
🔹 آیتالله اعرافی: اندیشه دینی و فلسفی ادیان الهی پل مهمی برای برقراری روابط است. بازتولید اندیشه دینی و تقویت گفتوگوهای بین الادیانی، نقش بسزایی در شکلگیری زیرساختهای نوین روابط بشری خواهد داشت.
🔹 قم، پایگاه بزرگ فکری و معرفتی اثرگذار بر تمام عالم است. بیش از ۱۰۰ هزار نفر از اندیشمندان عرصههای مختلف علمی علوم اسلامی و انسانی در این شهر حضور دارند و فعالیتهای پژوهشی ارزشمندی را بازتولید میکنند.
🔹 ۳۰۰ رشته و گرایش علمی و تخصص در حوزههای علوم اسلامی و علوم انسانی با نگاه اسلامی ارائه و مجلات علمی فاخری تولید و منتشر میگردد. شهر قم قطب و محور مهم مسائل فکری و معرفتی جهان اسلام بوده، روزانه صدها مقاله و کتاب و ۱۰ هزار کرسی درس و کلاس در این شهر برپا میگردد.
🔹 تعاملات دانشگاهی دو ملت در رشتههای گوناگون، میتواند نقش بسزایی بر تقویت همکاریهای در عرصههای مختلف داشته باشد.
🔸 در بخشی از این دیدار تودورویچ در ادامه گزارشی از برنامههای ۱۸ گانه علمی، فرهنگی و ورزشی برای توسعه روابط و دوستی دو ملت ایران و صربستان ارائه کرد و ابراز داشت: سفارت صربستان در جمهوری اسلامی در راستای توسعه همکاریها و فعالسازی ظرفیتهای متقابل، همکاری خوب و گستردهای را با سفارت ایران در بلگراد رقمزده است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29306
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی نهضت و قیام حسینی با رویکرد اجتماعی
🔻 دکتر حفیظ الله فولادی در گفتوگویی بررسی کرد؛
🔹 انقلاب اسلامی ایران از روز اول تا به امروز، به این الگوگیری از نقش پیشوایان راستین مکتب اسلامِ ناب و دین خاتم پایبند بوده است و لذا ایران اسلامی نسبت به وضعیت مظلومان و حمایت از ستمدیدگان جهان در اقصینقاط جهان (همانند حمایت از سیاهان در مقابل رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی و …) اعلام موضع و حمایت کرد.
🔹 بهنظر میرسد امروز نظام جمهوری اسلامی ایران، پیرو نهضت امام حسین(ع) است و این نظام در بعد جهانی، واقعِ قضیه یک مرید صادق از آن نهضت عظیم و بی بدیل است که با ظالمان میجنگد و با مظلومان همراهی میکند جهانیان ما را با این ویژگی میشناسند که این خود به معنای واقعی کلمه، بازسازی معارف حسینی است.
🔹 بزرگترین آسیبها، شعاری زندگی کردن و خالی کردن از محتوا، رواج چشم و همچشمی در بین هیأت مذهبی، پرداختن به حاشیهها (مثلاً فلان مداح را دعوت کنیم و یا فلان کار را کنیم تا مجلس ما پرشورتر شود) و… میباشد. امروزه نباید از محتوا غافل شد، لذا روحانیان محترمی که به مجالس دعوت میشوند و درصدد بیان معارف حسینی هستند، باید به فکر تقویت محتوای مطالب خود باشند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29294
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری دوره تربیت مربی "آموزش فلسفه و تفکر عقلانی برای کودکان"
🔹 ویژه طلاب و دانشجویان
📆 زمان: ۹ الی ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۱
☎️شماره تماس جهت ثبت نام: 09176025583 - 07137362195
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تربیت
#دوره
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارش کارشناسی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره «بررسی فقهی – حقوقی اقدامات لازم در برابر خُردشدن اراضی کشاورزی به واسطه قانون ارث» منتشر شد.
❇️ تهیه و تدوینکنندگان این گزارش حجتالاسلام سید تراب موسوی و حجتالاسلام رضا سامان و ناظر علمی آن نیز حجتالاسلام دکتر مهدی صمدی است.
📝 در مقدمه آمده: بسیاری از تهدیدات صورتگرفته علیه بشر از مسائل زیستمحیطی نشئت میگیرد، درحالیکه بهظاهر این تهدیدات چهرهای غیرامنیتی دارند، اما در عمل امنیت ملی را تحتتأثیر قرار میدهند.
🔹 شناخت چالشهای ناشی از تأثیر مسائل زیستمحیطی و بررسی تأثیرپذیری امنیت ملی کشورها از مسائل زیستمحیطی، از حوزههایی است که در سالهای اخیر موردتوجه واقع شده؛ چراکه برخی مسائل زیستمحیطی بهگونهای بر امنیت ملی تأثیرگذارند که تبعاتی فراتر از جنگها و مباحث سیاسی برای یک کشور بههمراه دارند.
🔹 در برخی موارد مسائل زیستمحیطی میتواند بسترساز مناسبی برای ظهور و فعالیت جریانهای مختلکننده امنیت باشد؛ مانند زمانی که معیشت را به خطر میاندازند یا منجر به افزایش نارضایتیها میگردند.
🔻 فهرست این گزارش کارشناسی بدین شرح است؛
🔹 طرح مسئله و اهمیت و ضرورت آن
🔹 مقدمه
🔹 تقطیع اراضی و آثار آن
🔹 نقد و بررسی تجارب قانونگذاری کشورهای دیگر
🔹 بررسی مسئله در قوانین ایران
🔹 جمع بندی و مشکلات قانونی در مقام قضاوت
🔹 بررسی فقهی و حقوقی مسئله
🔹 جمع بندی فقهی – حقوقی مسئله
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 اولین فراخوان پذیرش آموزش مجازی در سطح دو و سه؛ برادران و خواهران
📝 رشته کلام اسلامی با گرایش سلفیپژوهی و نقد وهابیت
📅 مهلت ثبتنام: ۱۵ مرداد الی ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱
📕 دریافت دفترچه پذیرش و ثبتنام: http://mazaheb.markazfeqhi.com/node/172
☎️ تلفن تماس: ۰۵۱۳۲۲۱۴۴۳۱
🕛 ساعت پاسخگویی: ۸ تا ۱۲ روزهای غیر تعطیل
💻 سایت: http://mazaheb.markazfeqhi.com/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کلام_اسلامی
#فراخوان
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ شماره ۱۳ مجله تخصصی «خردورزی» ویژهنامه «موسیقی شناختی» منتشر شد.
📝 این مجله به صاحب امتیازی مؤسسه فرهنگی – رسانه ای شناخت، مدیر مسئولی رفیع الدین اسماعیلی و سردبیری مجید رحیمی منتشر می شود.
🔻 مجله «خردورزی» در این شماره شامل چهار پرونده با عناوین و گفتگوهای زیر است:
💢فلسفه و موسیقی
🔹گفتوگو با دکتر علیرضا بلیغ؛ خدمت یاخیانت موسیقی؟
💢دین و موسیقی
🔹گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست؛ چالش فقه و موسیقی
🔸گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجتبی فلاحتی؛ غفلت هارمونیک
💢شناخت و موسیقی
🔹گفتوگو با دکتر محسن ردادی؛ مدیریت نا اهلان بر ساختارهای موسیقایی
🔸گفتوگو با دکتر محمود اکرامیفر؛ زیبای زشت
💢سیاست و موسیقی
🔹گفتوگو با دکتر محمدصادق کوشکی؛ موسیقی و ظرفیتهای برباد رفته
🔸گفتوگو با مصطفی محدثی خراسانی؛ انحطاط موسیقی اصیل
متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29275
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#موسیقی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✳️ برگزاری دوره مقدماتی قرارداد نویسی در حوزه مالکیت فکری(قراردادهای حوزه مالکیت صنعتی و حوزه مالکیت ادبی و هنری)
🔻 اساتید دوره:
🔹 دکتر عبدالله رجبی(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔹 دکتر حسین صادقی(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔹 دکتر سید عباس حسینی نیک(مدیرمسئول مجمع علمی فرهنگی مجد)
🔹 دکتر پژومان محمدی(عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)
📆 زمان: 1 الی 5 شهریور به صورت مجازی
📋 آخرین مهلت ثبت نام : 31 مرداد 1401
📱 جهت ثبت نام به آیدی @vosughzadeh پیام دهید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#دوره
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ با توجه به طرح چندین باره بحث واردات خودرو در جامعه، "مشکلات صنعت خودرو" به قلم سید امیرحسین حسینی، پژوهشگر اقتصادی بررسی میشود.
🔹 چند هفتهای است که بحث مصوبه واردات خودرو بسیار داغ است. در همین هفتهای که گذشت بیش از ۵ میلیون نفر برای قرعهکشی فروش فوقالعاده ایرانخودرو در صف بودند. کل حجم خودروی وارداتی در مصوبه مجلس نهایتا ۷۰ هزار عدد و آنهم با شرایطی بسیار خاص هست.
🔹 راهکار نه انحصار است و نه واردات. اصلی ترین راهکار، قانون شکستن انحصار، مجوز تولید خودرو و اجازه تولید و پلاکگذاری به هر تولیدکنندهای است که بتواند در هر مقیاسی خودروی استاندارد با تاییدیه معاینه فنی را تولید کند. دهها هزار فارغالتحصیل نخبه در کنار دهها هزار تعمیرکار خودرو، هر کدام میتوانند به اندازه ظرفیت و توان خود، خودروهای با تنوع قیمتی و کیفیتی متفاوت را طراحی نموده و بسازند و یا حتی مونتاژ نمایند.
🔹 مشخصاً درحالحاضر، هیچکس حق ندارد با خرید قطعات منفصله برای خود، خودرو تهیه کند درحالیکه یکی از راههای حذف قرعهکشی، رفع انحصار توزیع از خودروسازی و تسری آن به مجوز فروش قطعات منفصله بهصورت خرد توسط شرکتهای قطعهسازی میباشد.
🔹 بهتر است مسئولین محترم در دوگانههای ابتر و مافیایی-رسانهای، و کارشناسی اطرافیان خود گیر نکرده و یک بار هم برای مدتی کوتاه به توان نخبگان جوان خود در این صنعت دانشبنیان و اشتغالآفرین اعتماد کنند تا پاسخ مورد نیاز را دریافت نمایند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27994
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#صنعت
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری حوزه علمیه برگزار میکند:
🔹 چهارمین مدرسه پارلمانی
🔹 موضع: قانونگذاری؛ مبانی، شاخصها و چالشها در افق کارآمدی
📝 لینک ثبت نام:
https://b2n.ir/h32474
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدرسه_پارلمانی
#قانون_گذاری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تصویب مجوز اجرای 9 رشته جدید برای دانشگاه جامع امام حسین(ع) در حوزه علوم انسانی
🔹 پیرو تعامل و همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و وزارت علوم تحقیقات و فناوری، 9 رشته جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (PhD) به شرح زیر در کمیته سه جانبه شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری با حضور نمایندگان معاونت تربیت و آموزش سپاه و معاونت تربیت و آموزش ستادکل نیروهای مسلح از سال 1401 به تصویب رسید.
🔹 کلیه شاغلین نیروهای مسلح و همچنین داوطلبان بسیجی و سایر متقاضیان متعهد به انقلاب اسلامی می توانند از طریق کنکور سراسری سازمان سنجش آموزش کشور و فراخوان استعداد درخشان دانشگاه جامع امام حسین(ع) در این رشته ها تحصیل نمایند.
🔹 در بین این رشتهها، تصویب رشتههای معارف اسلامی و حقوق و معارف اسلامی و ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد به صورت پیوسته نیز دیده میشود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29337
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مشاوره
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ فراخوان هجدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت حکومت دینی
🔹 برگزارکننده: موسسه آینده روشن (پژوهشگاه مهدویت)
📅 مهلت ارسال مقالات: ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱
🌐 تارنمای همایش:
Www.mahdaviat-conference.com
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مهدویت
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی
🔻 محورهای همایش:
🔹 فقه حکومتی
🔹 اندیشه سیاسی
🔹 حقوق عمومی
✅ کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی-پژوهشی تالیفی سال ۱۴۰۰
📆 مهلت ارسال آثار: پایان آبان ۱۴۰۱
🔸 ارسال آثار به آدرس پستی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌 قم-میدان رسالت-ابتدای بلوار بسیج-نبش کوچه۲-ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
صندوق پستی: ۳۳۱۷
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بررسی فعالیتهای پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفتوگو با حجت الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی معاون پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹 یکی از اهداف اصلی که مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بخاطرش تأسیس شد، تربیت طلاب آگاه و آشنا به مباحث علوم انسانی، با هدف اسلامی سازی و تولید علوم انسانی اسلامی است؛ به همین دلیل رویکرد پژوهشی در مؤسسه بسیار مهم است.
🔹 به نوعی دانش پژوهانی که در این مؤسسه تربیت می شوند، با دو هدف تحصیل می کنند. نخست این که در عرصه طلبگی خود با فضای علوم روز و دنیای جدید آشنا باشند و هدف دیگر تربیت پژوهشگرانی است که بتوانند پاسخگوی مسائل جامع و نظام در عرصه علوم انسانی باشند.
🔹 یکی از برنامه هایی که در مؤسسه امام خمینی(ره) دنبال می شود، سند علوم انسانی اسلامی است که آن را تولید کردهایم که در قالب یک مقاله قابل انتشار است و به زودی برای سال تحصیلی جدید رونمایی میشود. بر اساس این سند، مؤسسه امام خمینی(ره) موضع خود را در علوم انسانی اسلامی مشخص کرده است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29364
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار میکند:
🔹️ دوازدهمین مدرسه تابستانه دعوت
📌 از دیپلماسی فرهنگی تا ارتباطات میانفرهنگی
👥️️ با حضور: اساتید دانشگاهی، رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی و فعالین عرصه بینالملل
🗓 تاریخ برگزاری: ۳ الی ۹ شهریورماه
🏢 مکان: دانشگاه امام صادق علیه السلام
✅️ جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09140074510 تماس بگیرید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدرسه_تابستانه
#دیپلماسی_فرهنگی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com