eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
419 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 مجله پژوهش های فلسفی کلامی دانشگاه قم در پایگاه بین المللی اسکاپوس نمایه شد 🔹 نشریه پژوهش های فلسفی کلامی، با صاحب امتیازی دانشگاه قم، موفق به نمایه شدن در پایگاه استنادی بین المللی اسکاپوس (Scopus) شد. 🔹 مجله پژوهش‌­های فلسفی کلامی، اولین مجله فلسفی به زبان فارسی است که در اسکاپوس نمایه شده است و همچنین پیش از این در نمایه های معتبر بین المللی از جمله: EBSCO, Philosopher's Index, DOAJ, ISC, ATLA, ULRICH- Worldcat, Philpapers , MIAR و... نمایه شده بود. 🔹 علاوه بر این مجله پژوهش‌­های فلسفی کلامی در ۴ سال اخیر (۱۴۰۰،۱۳۹۹،۱۳۹۸،۱۳۹۷) نیز در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی ایران، حائز رتبه (الف) شده و در سال ۱۳۹۹ از طرف وزارت علوم به عنوان مجله برتر انتخاب شده است. 🔹 فصلنامه پژوهش‌های فلسفی کلامی دانشگاه قم نشریه ای علمی پژوهشی است که مقالات و دستاوردهای نو پژوهشی اساتید و پژوهشگران علاقمند به رشته فلسفه را در کلیه رشته های مرتبط با فلسفه، اعم از فلسفه دین، فلسفه ذهن، فلسفه اخلاق، فلسفه زبان، فلسفه علم، فلسفه عمل، معرفت شناسی، متافیزیک و کلام عقلی بررسی و پذیرش می کند. 🔹 سردبیر مجله فلسفی کلامی دانشگاه قم، دکتر زهرا خزاعی استاد تمام فلسفه و کلام دانشگاه قم است، دکتر محمد ذبیحی، مدیر مسئول این مجله و اعضای تحریریه داخل کشور آن را افرادی همچون احمد بهشتی، محسن جوادی، محمد ذبیحی، جعفر شانظری، حمیدرضا آیت اللهی، عین الله خادمی، سعید محقق داماد و زهرا خزاعی تشکیل می‌دهند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 اولین رویداد رقابتی حل مسئله برهان ویژه طلاب و دانشجویان برادر در عرصه‌های ذیل برگزار می گردد: 🔹اقتصاد 🔹خانواده 🔹تعلیم و تربیت 🔹سیاست خارجی 🔹حکمرانی مردمی و تعاون ❇️ با همراهی داوران و رهیاران با تجربه در هر عرصه 🔻 با حضور اساتید: 🔹 دکتر محمد صادق خیاطیان (رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری) 🔹 دکتر بابک نگاهداری (رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی) 🔹 حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان (رئیس کتابخانه مجلس و مؤسس حوزه علمیه مشکات) 🔹 حجت الاسلام روح الله حریزاوی (قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم) 🔹 حجت الاسلام دکتر احمد رهدار (استاد حوزه و دانشگاه) 🔹 مهندس مهدی مسکنی (معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی) ❇️ همراه با اهدای جوایز نفیس به 5 گروه برتر و 5 فرد برتر در دو بخش گروهی و فردی 🔻 مزایا: 🔹ایجاد بستر رشد و ارتباط برای برگزیدگان با نهاد های حاکمیتی 🔹امکان همکاری بلندمدت برگزیدگان در مرکز راهبری برهان 🔹کمک به جهت گیری تخصصی و تعیین مأموریت با استفاده از بوم های تخصصی 📆 زمان: سوم و دهم شهریور ماه ۱۴۰۱ 🏛 مکان: تهران، بهارستان، مجلس مشروطه 🌐 جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه بفرمایید: mrborhan.com/borhanevent ⚠️ مهلت ثبت نام تا پایان روز سه شنبه ۱ شهر‌یور ۱۴۰۱ می باشد. 🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر به شناسه ی زیر در پیام رسان ها(بله، ایتا، تلگرام و اینستاگرام) مراجعه بفرمایید: 🔗 @borhan_event 📲 wa.me/989373009616 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حوزه علمیه سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور: 🔹 رویکرد متوازن و جامع به تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت مهم است؛ گاهی مدیر به یکی از قلمروها توجه دارد که یک آسیب است. گاهی مدیر، سخت‌افزار و گاهی نرم‌افزار را بیشتر می‌بیند و این مدیر تراز نیست. تأکید بنده هم از ب‍ُعد فراگیری و هم توازن است. پس مدیر باید نگاه فراگیر به همه قلمروها داشته باشد و به همه آنها بپردازد. 🔹 اسناد راهبردی نظام تعلیم و تربیت و چالش‌های پیش رو باید در قالب مطالعات عمیق و جامع از سوی مدیران واکاوی و بررسی شوند. با پاردوکس‌هایی چون عادت و انتخاب، نظم و آزادی، گذشته و آینده، مربی و متربی، تعبد و تعقل و سنت و مدرنیته در نظام تعلیم و تربیت مواجهیم و هنر مدیریت یافتن راهکارهایی برای پاسخ به این پاردوکس‌هاست. 🔹 حوزه علمیه سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد، اما در هر کجا که شما احساس نیاز کنید ما خود را موظف به همکاری می‌دانیم و آمادگی برای همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و ارتباط با آموزش و پرورش باید عالمانه و حکیمانه و با دست پر باشد. 🔹 ما برای پاسخگویی به نیاز نسل امروز، نیازمند مطالعه، تحقیق، روح انقلابی و پرداختن به جهاد تبیین با الزامات و مقدمات لازم هستیم و آموزش و پرورش را پرچمدار فکر و اندیشه انقلاب اسلامی می‌دانیم. حوزه در کنار آموزش و پرورش خواهد بود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29438 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📕 انتشار شماره 93 و 94 فصلنامه نقد کتاب 📚 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. ✅ علم دینی و علوم انسانی اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) 🔻 عناوین مقالات این شماره از فصلنامه کتاب نقد: 1️⃣ بررسی زیست علمی ـ اخلاقی سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مریم برادران حقیر 2️⃣ بررسی و تحلیل شاخصه‌های علم دینی در اندیشه شهید صدر(ره)/ سیدمهدی سلطانی رنانی 3️⃣ علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی/ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی 4️⃣ گذری انتقادی بر امتداد علمی ـ اجتماعی شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) در توسعه علوم انسانی اسلامی/ قاسم بابائی 5️⃣ تأملاتی در کاربست استقرار در علوم انسانی با تأکید بر دیدگاه‌های شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مهدی میری 6️⃣ بررسی و تحلیل نظام حقوق طبیعی و سنت‌های تاریخی از منظر شهید صدر(ره)/ قاسم بابائی و سیدحسین فاطمی‌نژاد 7️⃣ رویکرد قرآنی شهید صدر(ره) درباره عوامل شکل‌گیری تغییر و هدایت اجتماعی (در گفت و گو با استاد عبدالکریم بهجت‌پور) فقه و تمدن از نگاه شهید آیت‌الله صدر(ره)/ سیدمحمدمهدی میرباقری 💻 لینک سفارش محصول: poiict.ir/22511 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ رویداد ملی ایده پردازی و حمایت از ایده‌های فرهنگی ((راه نو)) 🔻 مزایای طرح : 🔹 6 جایزه میلیونی برای ایده های برتر 🔹 حمایت از 30 ایده برتر تا سقف 290 میلیون تومان 🔹آموزش‌های مرتبط با نوآوری اجتماعی نظیر ایده‌پردازی، تیم‌سازی و مدیریت پروژه 🔹 استفاده از برترین مربیان و راهبران متخصص برای توسعه و تأثیر حداکثری ایده‌‌ها 💻 ثبت ایده فقط از طریق سایت: https://b2n.ir/m60287 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 لایحه حمایت از زنان در برابر بزه دیدگی نیاز به بررسی فقهی بیشتری دارد 🔰 دکتر محمود حکمت‌نیا عضو، هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه: 📝 با ادبیات فقهی ما، برقراری ارتباط نامشروع ولو با رضایت چه در محیط کار و چه در محیط بیرون کار، حرام است، خیلی از زمینه‌ها از آنجا شروع می شود. این بزه که در لایحه آمده، بر اساس ادبیات حقوقی است که برقراری رضایت‌مندانه‌ی رابطه جنسی بالای سن ۱۴ سال را جرم نمی داند، بلکه تشویق هم می کند، ولی ما آن را جرم می دانیم. 📝 این لایحه در ابتدای امر و در زمان وصول مورد بررسی های فقهی حقوقی قرار گرفت. بعد از گذشت یکسال تغییرات عمده ای در لایحه شده است. به نظر می رسد بسیاری از اشکالات در لایحه فعلی که دستور کار کمیسیون اجتماعی است حل و فصل شده که بسی جای تشکر از دست اندرکاران امر دارد. اما به نظر می رسد مواردی هنوز در بررسی ها مغفول مانده است. 📝 تحکیم خانواده اصلا ربطی به این بحث ندارد. باید به گونه ای مبارزه با تبعیض علیه بانوان شود که در راستای تحکیم خانواده باشد، در قانون اساسی هم فصل ۱۰ چیز دیگری غیر از این دارد. 📝 محدودیت و محرومیت از حقوق و آزادی ها، همان تبعیض ناروا است و نام آن خشونت نیست، در این لایحه به نظر می رسد محدودیت یا محرومیت، خشونت معنی شده است، مثلا فرض کنید که در قانون بیاید که زنان ، رشته پزشکی را نمی توانند انتخاب کنند، این خشونت نیست. 🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29442 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ مدرسه تابستانه حکمت اسلامی و علوم طبیعی 🔹دوره درآمدی بر حکمت اسلامی و علوم طبیعی با نگاهی انتقادی به برخی گزاره‌های فیزیکی-زیستی توسط مدرسه علوم انسانی اسلامی نفحات برگزار می‌گردد. ⏱ زمان ثبت‌نام: تا ۳ شهریور ۱۴۰۱ ⏱ زمان برگزاری دوره: ۵ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ 🖥 جهت ثبت‌نام به سامانه ثبت‌نام نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ http://register.nafahat-eri.ir/ 🔹جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخ‌های خود می‌توانید با پشتیبان معاونت پژوهش به آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا در ارتباط باشید؛ @nafahat_eri_pejohesh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 نگرشی نو به آموزه های حکمرانیِ منقول از امام سجاد(ع) 📝 یادداشتی از علیرضا جعفرزاده بهاءآبادی؛ 💢 سخنان، منش و سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) هر کدام به مثابه چراغی فروزان، راهنمای شیعیان ایشان در طول تاریخ اسلام بوده است. اما از امام زین العابدین (علیه السلام) به نحو خاص، دو اثر گرانسنگ یعنی «صحیفه سجادیه» و «رساله حقوق» به یادگار مانده که هر کدام دریایی ژرف از اندیشه و معرفت الهی است. 💢 رساله حقوق، یادگار ارزشمند حضرت علی ‌بن ‌الحسین (علیهما السلام) است که نگارش آن به حدود ۱۳۶۰ سال قبل باز می ‌گردد. متن این رساله در منابع قابل توجهی همچون تحف ‌العقول ابن ‌شعبه حرانی، من ‌لایحضره ‌الفقیه، خصال و امالی شیخ صدوق و… آمده است اما به ‌نظر می‌ رسد صحیح ‌ترین و متقن ‌ترین سند آن، نقل «نجاشی»، رجالی محقق و شهیر باشد. 💢 بنایراین رساله حقوق امام زین العابدین (علیه السلام) نشان می‌دهد که وی به تمامی آنچه در پیرامونش در گردش بوده، توجه کامل داشته و برای سلامت روانی و بهداشتی و مراقبت از امنیت و آرامش جامعه و نگهداری از هویت اسلامی آن، اهمیت فوق العاده ای قائل بوده است. این بدان معناست که برخلاف تلقی اشتباه رایج، حضرت سجاد (علیه السلام) هیچ گاه خویشتن را از جامعه معزول نداشت و همواره در مواقع مقتضی و تا حد امکان، به ایفای رسالت اجتماعی خود می پرداختند. 🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29245 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ فراخوان نخستین دوره «دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی» 🔹 دوره دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی در سه محور اصلی و یک محور ویژه تدارک دیده شده است که عبارت از تقدیر از کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی فرودین ۱۳۹۹ لغایت اسفند ۱۴۰۰، تقدیر و حمایت از طرح‌های پژوهشی برتر آماده انتشار، تقدیر و حمایت از طرحنامه‌های پژوهشی برتر، همچنین حمایت از ایده‌های پژوهشی منجر به تولید فناوری در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در چارچوب«محور ویژه» دوسالانه برنامه ریزی شده است. 🔹 استادان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حضور در این رویداد علمی می‌توانند دو نسخه از آثار منتشر شده یا طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی پیشنهادی ارائه شده در ۱۱ گروه پژوهشی«خانواده، روان‌شناسی، علوم تربیتی، فلسفه علوم انسانی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، مدیریت، علوم سیاسی، ارتباطات، آینده پژوهی و حقوق و فقه اجتماعی» به دبیرخانه ارسال کنند. 📆 مهلت ارسال آثار تا 15 شهریور 1401 🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29446 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 فعالیت مرکز مشاوره تخصّصی خانواده، مبتنی بر شبکه مسائل و اقتضائات حوزویان 🔻 حجت‌الاسلام گلشن آبادی، مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان: 📝 در حوزه علمیه به جهت بهره‌مندی طلاب از اساتید مهذّب تربیتی و اخلاقی، آسیب‌های اخلاقی خصوصاً در عرصه خانواده بسیار پایین است و یکی از زمینه‌های تحکیم خانواده طلاب، تقویت و توسعه دروس اخلاق حوزه است. 📝 زندگی طلاب و روحانیون به جهت محدودیت‌ها، رسالت‌ها و اقتضائات اجتماعی، همچون سفرهای تبلیغی، دوره تحصیلی طولانی‌مدت و... با چالش‌هایی مواجه است که در سایر اقشار جامعه، این جنس از چالش وجود ندارد. لذا مشاوره تخصّصی خانواده، با حضور مشاورین و روانشناسان حوزوی، مداخله بهتر و دقیق‌تری در حل مشکلات طلاب خواهد داشت. 📝 این مرکز صرفاً در راستای تقویت و تحکیم خانواده طلاب ایجادشده است و نه‌تنها هیچ سودآوری اقتصادی مدنظر نیست، بلکه بخش عمده هزینه‌های آن، از محل بودجه عمومی حوزه علمیه خراسان تأمین می‌گردد. 📝 با پیگیر‌های به‌عمل‌آمده، مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان در سامانه تصمیم (پیشگیری و مداخله طلاق سازمان بهزیستی) واردشده است و طلاب متقاضی طلاق، می‌توانند مشاوره‌های الزامی خود را در این مرکز انجام دهند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29322 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری دوره تربیت مربی "آموزش فلسفه و تفکر عقلانی برای کودکان" 🔹 ویژه طلاب و دانشجویان 📆 زمان: ۹ الی ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ ☎️شماره تماس جهت ثبت نام: 09176025583 - 07137362195 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 حوزه و روحانیت _ حکومت و مناسبات روحانیت و نظام جمهوری اسلامی ایران اقتضائات والزامات 🔻 آیت‌الله کعبی در جمع فضلای حوزه علمیه تبیین کرد؛ 📝 در مورد آیت‌الله بروجردی ما نسبت به دیدگاه ایشان که نسبت به حکومت و حکمرانی چیست، سند داریم و ایشان بین سیاست و دیانت پیوند عمیقی قائل است. نظامات فقه را نظامات کامل برای اداره‌ی زندگی می‌داند، فقها را نواب عام امام زمان(عج) به حساب می‌آورد و ریاست از آنِ فقها است. تمام این‌ها در ذیل رساله‌ی صلاه جمعه‌ی ایشان وجود دارد. 📝 اگر دوران رشد و بالندگی حوزه و شبکه‌ی عظیم روحانیت و استقلال حوزه‌ها و اصلا شکل‌گیری حوزه‌ی قم نبود مبارزاتی شکل نمی‌گرفت، مبارزات امام و روحانیت اتفاقی و مولود حادثه نبود، بلکه مولود نظام سیاسی اسلام، اسلام سیاسی، جایگاه خاص نواب امام زمان(عج) در عصر غیبت، فرهنگ شیعیان بود، همه‌ی این‌ها نقش داشت. 📝 روحانیت و حوزه‌ها برای معالجه‌ی این آسیب میدان‌داری اجتماعی و سیاسی است. یک روحانی باید در صحنه و وسط میدان حاضر شود، بی‌تفاوتی نسبت به نظام و سیاست و اداره‌ی کشور حرام شرعی است. وسط میدان باید حاضر شویم. چه کنیم؟ بسیج ظرفیت‌های مردمی و ملی. مردم را وسط میدان بیاوریم «لیقوم الناس بالقسط» را انجام دهیم. جلوداری و پیشگامی برای برطرف کردن آسیب‌ها، ضعف‌ها و بهره‌مندی از فرصت‌های خدمت و حضور جهادی فعال در بین مردم، همین کاری که رئیس جمهوری دارد انجام می‌دهد. 📕 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29299 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📖 امهال به بدهکار از طریق فروش یک مال مشخص به قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آن، یکی از انواع حیل در ربا است. 🔰آیت الله محمد تقی شهیدی در درس خارج «ربا در مسائل بانکی» بیان داشت؛ 💢 امام خمینی(ره) روایتی که در آن ذکر شده است معصوم(علیهم السلام) برای امهال به بدهکار خویش، لولوئی را بالاتر از ارزش واقعی آن میفروخته و در ضمن این بیع محاباتی امهال را شرط می‌نموده، خلاف شأن معصوم می‌داند و معتقد است امکان دارد این روایت جعلی بوده و خدعه دشمن باشد. 💢ممکن است بیان شود از آنجایی‌که این روایات مشتمل بر نسبت امر منکر عرفی بر ائمه است، قابل اعتماد نیست. 💢همچنین ممکن است بیان شود اگر معصوم(علیهم السلام) در مقام بدهکار باشد و چنین بیع محاباتی انجام دهد، خلاف شأن وی نیست و اگر طلبکار باشد و چنین انجام دهد خلاف شان وی است. 💢آنچه اهمیت دارد صحت چنین معامله‌ای است و این روایات نیز نوع قرارداد را بیان نموده و اینکه معصوم (علیهم السلام) در مقام طلبکار یا بدهکار باشد محل بحث نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی جلد اول کتاب «تاملاتی در بانکداری و بازار سرمایه(تحلیل و نقدر نظام مالی رایج)» 📝 جلد اول کتاب «تاملاتی در بانکداری و بازار سرمایه(تحلیل و نقدر نظام مالی رایج)» از سوی کمیته پژوهش‌ها و کارشناسی‌های نظام پولی و مالی اسلامی و به سرپرستی حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا منتشر شد. 🔻 سه فصل جلد نخست؛ 🔹 فصل اول؛ ارزیابی ورود بانک‌های خارجی به کشور 🔸 گفتار اول: بازخوانی انتقادی حضور بانک‌های خارجی در کشور. 🔸 گفتار دوم: تأثیرات اقتصادی حضور بانک خارجی در جمهوری اسلامی ایران: تجربیات کشورها و دیدگاه اسلامی. 🔹 فصل دوم؛ نقد بانکداری غربی 🔸 گفتار اول: نقد بانکداری مدرن و ارائه الگوهای بدیل پیشنهادی: مروری بر نظریات اندیشمندان غربی. 🔸 گفتار دوم: نگاه انتقادی به بازار پول و سرمایه از دیدگاه صاحب نظران غربی. 🔸 گفتار سوم: بررسی دیدگاه‌های انتقادی در مورد کارکرد سیستم مالی. 🔹 فصل سوم؛ دیدگاه مراجع معظم تقلید نسبت به سیستم بانکداری موجود. 🔸 1 – بیانات ناظر به ساختار و ماهیت بانک. 🔸 2 – بیانات ناظر به عملکرد نظام بانکداری بدون ربا 🔸 3 – بیانات ناظر به نظام مطلوب مالی اسلامی 🔸 4 – بیانات مراجع در مورد طرح جدید مجلس 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28808 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️فراخوان حمايت از پايان‌نامه‌های ارشد و دکتری 🔹مجری: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔹حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دفاع شده به شکل حمایت از نشر صورت می‌پذیرد. 🔹سقف حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد ۱۰ میلیون تومان و برای رساله‌های دکتری ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است. 🔹دانشجویان باید متناسب با اولویت‌ها، مستندات درخواستی را در تارنمای پژوهشگاه در بخش فراخوان حمایت از پایان‌نامه وارد کنند. ⬅️ تارنمای پژوهشگاه: https://www.ricac.ac.ir/pages/1490 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 برنامه‌های تحولی در دوران پساکرونا ادامه یابد 🔰 آیت‌الله سیدمصباح عاملی در دیدار مدیران مدارس علمیه خواهران: 🔹 شرایط موجود در دوره کرونا موانعی را در مسیر حرکت‌های تحولی ایجاد کرد. با بهبود شرایط و محدودیت‌های کرونایی، در فصل جدید و با بازگشایی مدارس، باید خودمان را برای یک حرکت تحولی خیلی خوب و جبران کاستی‌ها آماده کنیم. 🔹 در ساختار جدید، اهتمام خوبی به بخش خواهران داده شده تا به صورت مستقل، کار خود را در زمینه های آموزشی، پژوهشی، اخلاقی و بصیرتی و هماهنگ با برنامه‌های برادران دنبال کنند؛ و این اقدام یک حرکت ممتاز و خیلی خوب خواهد بود. 🔹 ان شاالله این تعامل به صورت مضاعف ادامه پیدا کند و انتظار این است که مدیران پیشگام در مدارس خواهران نیز به سایر مدارس در عرصه مدیریت کمک کنند. 🔸 گفتنی است، در پایان این مراسم از زحمات منصوره اعدادی، مدیر اسبق دفتر خواهران و مسئول سابق اداره امور مدارس خواهران که به تازگی بازنشسته شدند، به پاس خدمات شایسته در سال‌های خدمت، توسط آیت‌الله عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، مدیران مدارس خواهران و همچنین، همکاران خواهر مرکز مدیریت، تقدیر و تشکر شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 لزوم اصلاح سیاست‌ها و رویه‌های آموزشی در دانشگاه‌های کشور 📚 دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی سهند: 🔹 سیاست‌ها و رویه‌های آموزشی در دانشگاه‌های کشور باید اصلاح شود. در این طرح ما دنبال دانشگاهی هستیم که تمدن ساز در تراز انقلاب اسلامی باشد و دانشجویان توانمند و دارای مهارت باشند. 🔹 آموزش اساس توسعه کشور است. دانشگاه‌ها باید مسیر آموزش را بر اساس نیازهای روز تغییر دهند. 🔹 در طرح تحول نظام آموزش عالی طبق اسناد بالادستی، گام دوم انقلاب و سیاست‌های کلی نظام، نقش دانشگاه‌ها در آینده علم و فناوری انقلاب اسلامی تعریف و عملیاتی می‌شود. 🔹 استفاده از ظرفیت‌ اعضای هیات علمی همه مراکز آموزش عالی، نگاه ملی به دانشگاه‌های مناطق مختلف کشور، توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع، توجه به فناوری‌های اقتدارساز و اقتصاد دانش بنیان را از محورهای مهم طرح تحول در آموزش عالی است. 🔹 براساس چالش‌های آموزش عالی در گام دوم انقلاب و ماموریت گرایی و تعریف نقش ملی دانشگاه‌ها در طرح تحول نظام آموزش عالی، خروجی دانشگاه‌ها باید علم نافع داشته باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
1_1673822226.pdf
529.7K
📚 سومین فراخوان جذب مدرسان حق التدریس دروس «معارف اسلامی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» دانشگاه فرهنگیان 📝 به اطلاع اساتید، متخصصان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی می‌رساند، دانشگاه فرهنگیان که مأموریت تربیت معلم طراز انقالب اسلامی ایران را مطابق اساسنامه مصوب شورای عالی انقالب فرهنگی بر عهده دارد، در راستای ارتقای کمی و کیفی آموزش دروس 16 واحدی «معارف اسلامی» و 19 واحدی «تعلیم و تربیت اسلامی»، توسط دبیرخانه هماهنگی گروه‌های معارف و تربیت اسلامی درصدد است از ظرفیت اساتید محترم سایر دانشگاهها، حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش عالی و آموزش وپرورش با شرایط ذیل به صورت «حق التدریس» بهره گیرد. 🔹 قابل توجه این فراخوان ویژه اساتیدی است که در فراخوان‌های قبل شرکت نکرده باشند. 💻 مهلت ثبت نام تا 6 شهریور ماه 1401 می‌باشد. 📕 علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر فایل پی دی اف را مطالعه کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 گزارشی از نوزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی 💢 نوزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی، دکتر مرتضی قاسمی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد. 🔹 دکتر خسروپناه: باید رشته‌های مورد نیاز دانشجویان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود تا شاهد جذب دانشجو باشیم. مأموریت اصلی دانشگاه جذب دانشجو به صورت مهارت محور است نه مدرک محور. جذب دانشجو باید با رشته‌های جدید و بین رشته ای انجام شود. 🔸 دکتر فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی: با توجه به اهمیت موضوع مهارت‌آموزی، دانشگاه آزاد اسلامی باید دوره‌های مهارتی را به صورت دانش‌محور برگزار کند. 🔸 رشته‌هایی مانند دام‌پزشکی در استان مرکزی وجود ندارد، در صورتی که نیاز اساسی استان در این زمینه غیرقابل انکار است. صنایع استان نیازمند متخصصانی در حوزه ماشین‌آلات هستند، در صورتی که دانشگاه‌ها فاقد این رشته‌ها هستند. اگر دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌‌های نو و موردنیاز را در استان راه‌اندازی کند، هم نیاز استان برطرف خواهد شد و هم درآمدهای شهریه‌ای توسعه خواهد یافت. 🔹 دکتر مرتضی قاسمی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی: بودجه دانشگاه با توجه به رویکرد عمل‌گرا و سیاست‌های گام دوم انقلاب، تهیه و تنظیم شده که تنها با مدیریت جهادی قابل تحقق خواهد بود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دوره تخصصی قرآن و جامعه پردازی 🔴برگزارکننده: حوزه علمیه مشکات ✔️ با حضور: حجج الاسلام قاسمیان، انصاریان، مهدوی، بهجت پور، بهمنی و سوزنچی و دکتر عادل پیغامی و قاسم درزی 📆 زمان: ۵ الی ۸ شهریور ماه 👈لینک ثبت نام: 🌐 B2n.ir/ravasi 🔖 همراه با اعطای گواهی نامه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 تعریف اقتصاد مقاومتی توسط دکتر عبدالملکی به زبان عربی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 ولایت فقیه و بداهت دلیل آن در نگاه حضرت امام(ره) 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرحانی مطرح کرد؛ 🔹 مساله ولایت فقیه از مسائلی است که اگرچه اصل آن در بین فقهاء قدمت چندین ساله داشته باشد اما نزاع جدی و پرداختن به اقوال در این زمینه اولین بار توسط سوالی که امام مطرح کردند شروع شد. 🔹 حضرت امام(ره) معتقدند که مدل شارع برای ظرف کلان اجتماع، ولایت فقیه است کما این‌که جمیع فقهائی که به مساله فوق التفات داشته‌اند اگر قبول داشته باشند که شارع هم به این عرصه توجه داشته و در این باره سخن گفته است تصدیق می‌کنند که مدل شارع برای این ظرف، ولایت فقیه است. 🔹 حکومت به معنای ظرف کلان اجتماع- اجتماع بما هو اجتماع- است و بدین وسیله تا حدودی معنای عمیق الاسلام هو الحکومة و الاحکام من شئونها، معلوم می‌گردد. لهذا از نظر حضرت امام اولین دلیل بر ولایت فقیه- قبل از رجوع به ادله خاص لفظی- بداهت است، و مقابله با آن مقابله با بدیهی است. 🔹 سبک مشهوری که در تقریر نظر امام مبنی بر تفکیک حوزه‌های ولایت فقیه – اعم از افتاء و امور حسبه و رفع الخصومات و زعامت سیاسی و حدود- وجود دارد سبک صحیحی نمی‌باشد بلکه سبک صحیح همانطور که توضیح اش گذشت موجب دفع اساس شبهه شده و مقصود را کاملا تبیین می‌کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27744 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ اولین رویداد توانمند سازی طلاب فعال در عرصه تعلیم و تربیت، به همت حوزه علمیه مروی با همکاری موسسه برهان 💢بصورت حضوری و مجازی💢 🔹 رویدادی جهت شناسایی و هدایت استعدادهای معلمی در راستای پیگیری و ترویج تعلیم و تربیت دینی 🔻 مزایا: 🔹 یادگیری مباحث کاربردی 🔹ارائه نسخه اجرایی و عملیاتی آموزش و تربیت در کلاس درس 🔹 جذب دانش‌آموختگان موفق 🔹 معرفی به سایر مدارس 🔹 صدور گواهی دوره 🔻 مهمترین سرفصل های دوره: 🔹لزوم تناسب در برنامه ریزی تربیتی 🔹اقدام پژوهی و معلم پژوهنده 🔹لزوم و ظرفیت حضور روحانیت در آموزش و پرورش 🔹اصول برگزاری اردو هدفمند 🔹استراتژی های صحیح برخورد با نوجوان در سنین بلوغ 🔹نگاه تمدنی به تعلیم و تربیت. 👥 اساتید دوره: 🔸 آیت الله محمدباقر تحریری 🔸 دکتر عبدالامیر گیلک 🔸 حجت الاسلام حمید نیکزاد 🔸 حجت الاسلام زارعی 🔸 دکتر سید کمیل حسینی 🔸 دکتر محمد آزین 💠 جهت ثبت نام به سایت حوزه علمیه مروی یا لینک زیر مراجعه بفرمایید: 🌐 http://h-marvi.ir/a/ آخرین مهلت ثبت نام : 🗓 4 شهریور ماه 1401 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ علوم انسانی در ایران بیش از آن که درآمدزا باشد، هزینه‌بر است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در کارگاه آموزش نظریه پردازی در علوم انسانی حکمی: 🔹 کشورهای غربی توانسته اند ساختارهای اجتماعی علوم انسانی را به خوبی در جامعه پیاده شده است. نظام مالیاتی سنگین غرب که توانسته در بعضی کشورها فرار مالیاتی را به صفر برساند و ثبات اقتصادی را به ارمغان بیاورد از جمله این ساختارها است. نظام مالیاتی ما در ایران حتی لیبرالی هم نیست و هیچ سامانه هوشمندی نیز ندارد و هنوز پرونده‌های مالیاتی کاغذی است. 🔹 ما همواره از میراث فیلسوفان غرب استفاده کرده‌ایم و هیچ گاه به دنبال حذفشان نبوده‌ایم؛ بلکه می‌خواهیم آن را تعالی بخشیم. در اجتهاد قسم اول ما به کمک عقل و وحی می‌توانیم انسان مطلوب بسازیم. البته عقل شامل عقل استدلالگر و تجربه می‌شود. انسان مطلوب در ساحت‌های مختلف اقتصاد، سیاست، امنیت و... با استفاده از آموزه‌های دینی زندگی را پیش می‌برد. 🔹 در اجتهاد قسم دوم به کمک شناخت انسان مطلوب، پرسش‌هایی استخراج و به انسان محقق ارائه می‌کنیم تا استفاده و برداشت خود را داشته باشد. این پرسش‌های جدید، تولید تئوری‌های تغییر جدیدی را نیز به دنبال خواهد داشت. به عباراتی با طرح سوال، هم علت‌یابی و هم معنایابی صورت می‌گیرد. هرچه این سوالات دقیق‌تر باشند، نتایج عمیق‌تری نیز در بر خواهند داشت. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29469 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️حکمرانی مشارکتی و مردمی (رویکردها و مدل ها، نهادها، کارکردها و ابزارها) فراخوان پذیرش مقاله 🔻موضوعات دارای اولویت؛ 🔹 سازوکارها و ابزارهای نوین در حکمرانی مشارکتی و مردمی 🔹 رویکرد شواهد محور و داده گرا و مشارکتی در ارزیابی قوانین و خط‌مشی‌های عمومی و ارتقای نظام حکمرانی 🔹 توسعه رویکردهای مشارکتی و مردم پایه در تحقق حکمرانی باز و نظام قانونگذاری 🔹 دیجیتالی شدن، دولت پلتفرمی و نقش آن در حکمرانی مشارکتی و مردمی 🔹کاربرد نوآوری‌های‌ باز و اجتماعی و مشارکتی درحل مسائل نظام حکمرانی 🔹رویکردها و ابزارهای حکمرانی مشارکتی و مردمی در ارتقای سازوکارهای مجلس شورای اسلامی 🔹بررسی علمی تجارب موفق ملی و بین المللی در حوزه موضوعی حکمرانی مشارکتی و مردمی (مردمی سازی، نوآوری باز، نوآوری اجتماعی، شفافیت، تعارض منافع، گزارشگری و مقابله بافساد و ...) 🔹آینده پژوهی و آینده نگاری حکمرانی مشارکتی و مردمی در ایران و جهان 📆چکیده مقالات را تا تاریخ 31 شهریور و اصل مقالات خود را حداکثر تا 30 آبان 1401 به آدرس الکترونیکی mrc@majles.ir ارسال نمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com