فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «من و تو نداره!»
👤 استاد #پناهیان
🔅 یکی از شرایط ظهور مواسات مؤمنین هست...
@moassese_nooralyaghin
✨چرابرای امام زمان (عج) بایدصدقه داد؟!
وقتی حضرت صاحب (عج) بدنیا آمدند ، ابلیس (ل) فریاد بلندی به آسمان کشید ، که تا آن زمان اینطور فریاد نزده بود.
همهء فرماندهان ابلیس جمع شدند و جویای علت شدند؛
ابلیس گفت: آخرین حجت خدا بدنیا آمد. با ظهور او ، مرگ ما فرا میرسد.!
هرکدام ازشیاطین پیشنهادی دادند. یکی گفت؛ در کودکی او را بکشیم.
ابلیس گفت: اگر او را بکشیم ، خودمان هم نابود میشویم (اشاره به حدیث لو لا الحجه لساخت الارض باهلها)
شیاطین در آن جلسه به نتیجه نرسیدند لذا تصمیم گرفتند که سلامتی حضرت را به خطر بیندازند.
هر روزه ، نه تنها من ، بنوعی باعث آزردگی قلب نازنین آن حضرت میگردم ؛ بلکه شیاطین هم دست بدست هم دادهاند تا سلامتی آن مهر عالم آرا را به خطر بیندازند.
📚 شیخ عباس قمی (ره) ، منتهى الامال: ج ۱ ، ص ۱۸.
@moassese_nooralyaghin
◀️ تظاهرات ۱۵ خرداد، معروف به قیام ۱۵ خرداد مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲ در پی بازداشت روحالله خمینی، در انتقاد به لایحهٔ انجمنهای ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد.
⬅️ این تظاهرات درشهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی برگزار شد و به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید.
↩️در دی ۱۳۴۱ اصلاحات اقتصادی-اجتماعی توسط محمدرضاشاه با عنوان انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم، اعلام و طی یک همهپرسی تصویب شد. طرح انقلاب سفید با مخالفتهایی از سوی جبهه ملی و همچنین محافل مذهبی روبهرو شد.
👌 یکی از مهمترین مخالفان این طرحها، امام خمینی بود. وی ضمن مخالفت با موضوعاتی چون اصلاحات ارضی و حق رأی زنان به نفوذ بیشتر آمریکا در ایران معترض بود. اعتراضاتی که در خرداد ۱۳۴۲ در شهرهای بزرگ ایران رخ داد.
✨ برخی تحلیلگران و نیز امام خمینی معتقدند که تظاهرات ۱۵ خرداد نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ بهشمار میرود.
پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، روز ۱۵ خرداد به عنوان تعطیل رسمی در تقویم جمهوری اسلامی اعلام شد.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
قیام ۱۵ خرداد مبداء جنبش مردم ایران علیه استبداد و استعمار
🔵 پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
🌕 يخْرُجُ قَوْمٌ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ ، فَيُوَطِّئُونَ لِلْمَهْدِيِّ سُلْطَانَهُ
🔺 مردمى از مشرق قيام میكنند و زمينه حاكميت مهدى را فراهم میآورند.
📚 بحار الأنوار، ج ۵۱ ص ۸۷
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_سی_و_دوم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۷ سوره بقره
👈بَدِیعُ السَّمٰواتِ و الارضِ و إِذا قضی أمراً فإِنّما یقُولُ لهُ کُن فیکُونُ.
هستی بخش آسمانها و زمین اوست! و هنگامی که فرمان وجود چیزی را صادر کند، تنها میگوید: «موجود باش!» و آن، فوری موجود میشود.
بَدِیعُ: خبر برای مبتدای محذوف و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
السَّماواتِ: مضاف إلیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل،
محل اعراب ندارد.
الارضِ: معطوف بر «السماوات» و مجرور بنا بر تبعیت
و َ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محل اعراب ندارد.
إِذا : ظرف و متضمن معنای شرط، متعلق به جواب شرط، مبنی بر سکون و محلا منصوب
قَضَی: فعل ماضی، مبنی بر فتحه مقدر. ضمیر مستتر «هُوَ» ، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
أمراً: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
فَ: حرف ربط برای جواب شرط، مبنی بر فتح، غیر عامل، محل اعراب ندارد.
إِنّما: ادات حصر، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
یقُولُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
لَهُ: جار و مجرور، متعلق به «یقُولُ»
کُن: فعل امر تام، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «أنتَ»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل
فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
یکُونُ: فعل مضارع مرفوع تام، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_سی_و_دوم
✅موضوع: تفاوت واو معیت با واو عاطفه
👈واو عطف: این نوع از «واو» باعث میشود یک جمله به جمله دیگر یا یک کلمه به کلمهای دیگر متصل شود و از آن تاثیر بپذیرد. در ترکیبی که «واو» عطف وجود دارد، تقدم و تأخر چندان مهم نیست.
🔹مواضعی که نمیتوان «واو» را عاطفه گرفت:
۱. در صورتی که عطف بین دو کلمه، معنای حقیقی صحیح نباشد.
مثال : سَافَرَ أَخُوْکَ وَ الصّبْحَ.
(برادرت به همراه صبح مسافرت کرد)
🍃 چون مصاحبت در این مثال، مجازی است نمی توان واو را عاطفه گرفت چو صبح شایستگی رفتن به سفر را ندارد.
۲. در صورتی که «واو» بعد از ضمیر متّصل غیر مؤکّد به ضمیر منفصل واقع شود؛
مثال: سَافَرْتُ وَ أَخَاکَ.
(با برادرت به مسافرت رفتم)
۳. در صورتی که «واو» بعد از ضمیر مجرور قرار بگیرد.
مثال: سَلَّمْتُ عَلَیْهِ وَ إِخْوَتَهُ.
(بر او به همراه برادرانش سلام کردم)
🍃 «واو» به معنای «مَعَ» و «إِخْوَة» مفعولٌ معه است چون اگر «واو»، حرف عطف بود باید حرف جرّ بر معطوف تکرار میشد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۱۱۷ سوره مبارکه بقره:
واو عطف، دوجمله «بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» و «إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا» و دو کلمه «السَّمَاوَاتِ» و «الْأَرْضِ» را به هم عطف میدهد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)
تک تک گلبرگهاے گلم را
به یاد عطر وجودتان مےبویم
مشامم آکنده میشود
از این رایحهے بهشتے
و لحظاتم مالامال مےگردد از حس حضورتان
گل خوشبوے هستے
دیدنتان آرزویم است
متی تِرانا وَ نَراک
آقاجان
این روزها هم میگذرد
این روزهاے دلتنگے
این روزهاے دورے و بیقرارے
این روزها میگذرد و
وقتِ مهربانے مےآید
وقتِ آمدنِ تو ...
مےآید روزے که مےآیے و
دستِ دلمان را میگیرے
و از دلتنگے و غم نجاتمان میدهے
آه که دلم پَرمیزند براے مهربانےات
حضرتِ مهربانترین .
ٖدر افق آرزوهایم
تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم...
#مولاےمهربانغزلهاےمنسلام✋
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
CQACAgQAAxkBAAGwpZBmXi_V1XcrELQlNnmPLRXmxmVETgACsw8AAgpskFBEIsD8s0ZgATUE.mp3
4.1M
💫استادپناهیان:
[ غربال در آخرالزمان
مسئلهی بسیار روشنی ست!✨
#اللهماجعلعواقبامورناخیرا🤲
@moassese_nooralyaghin
✨امام رضا علیهالسلام فرمودند:
عقل شخص مسلمـان تمـام نیست، مگر ایـن که 10 خصلت را دارا بـاشـد:
1 ـ از او امید خیر باشد.
2 ـ از بدى او در امان باشند.
3 ـ خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد.
4 ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد.
5 ـ هـر چه حـاجت از او خـواهنـد دلتنگ نشـود.
6 ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود.
7 ـ فقـر در راه خـدایـش از تـوانگـرى محبوبتر بـاشد.
8 ـ خـوارى در راه خدایش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد.
9 ـ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد.
1٠ ـ سپس فرمود: اما دهمى! و چیست دهمى؟
به او گفته شد: چیست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.
(تحفالعقول،ص442).
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه
#حکمت_بیست_و_دوم_بخش_هشتم
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
《لَنَا حَقٌ إِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى؛ 》
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
👈سوال هفتم :چگونه می توان دوران دوری امیرمؤمنان از خلافت را با توصیف ایشان در این حکمت پیوند زد؟
امیرمؤمنان 25 سال دور از وادی خلافت، دور از این مقام و پست خدادادی زندگی کرده است. قدرت را در دست نداشته است، نتوانسته حکم قرآن را با استفاده از قدرتمندی شخص اول جامعه اسلامی در میان جامعه پیاده کند، ( این همان چیزی است که مولا در این حکمت می فرمایند: در ردیف دوم پشت شتر سوار شده بود و اختیار کامل اداره شتر را در دست نداشت.) بعد از آنکه به تعبیر خودش وزیربوده نه امیر،مثل یکی از آحاد رعیت زندگی کرده و فقط به دستگاه های اداره کننده، آنجا که لازم بوده مدد رسانده، آنجا که لازم بوده آنها را از انحراف دور کرده، راه را به آنها نشان داده، زیربازویشان را گرفته و البته حتی یک ساعت در خانه ننشسته، از فعالیت های اجتماعی کناره نگرفته است. ( همان، صص61 و 62) ( با اینکه مردم به علت عدم رشد و شعور اجتماعی و فقدان معرفت به امام، امیرمؤمنان علیه السلام را رها کردند اما ایشان هرگز مردم و مصالح اسلام و مسلمانان را رها نکرد هر چند که رنج های فراوانی در این راه کشید. مانند شخصی که در ردیف دوم روی شتری نشسته است و راه طولانی شبانه را با همان وضعیت دشوار طی می کند و همواره در سختی و مشقت است. (وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى)
نتیجه گیری
1.با رسیدن حق به صاحبان آن نظم در امور و اجتماع جریان خواهد یافت. اما عوامل بسیاری نظیر شیطان، هوای نفس، دنیاطلبی و طمع در مقام با این اصل سازگار نیست؛ طوری که اغلب؛ لازمه دستیابی به قدرت و تحقق خواهش های نفسانی، پایمال کردن حق و محروم کردن دیگران از حقوق خود می باشد. مکتب اسلام همانگونه که ظالم را مورد عتاب و نکوهش قرار می دهد ظلم پذیری را نیز منفور می داند. در واقع عدم روشنگری، سکوت و تسلیم در برابر ظلم و همچنین نداشتن انکار قلبی زبانی و عملی و اعتراض به ظالم نکوهیده است. (لا یمنع الضیم الذلیل؛ ) (چون ذلت با صبر ایجابی منافات دارد. )مظلوم باید به محض آماده دیدن بستر، فرصت را غنیمت شمرده و به رسوا کردن ظالمان بپردازد. (مانند حضرت زینب سلام الله علیها که با خطبه های شیوا و کوبنده خود بنیان حکومت ظلم و جور امویان را متزلزل کرد.) طبع بلند، آزادگی و منش کریمانه و شجاعانه ائمه اطهار علیهم السلام مخالف پذیرش ظلم، سر فرود آوردن در برابر ظالم و پذیرش ذلت است. (هیهات منا الذله)
2. رهبر عظیم الشأن شیعه یعنی امیرمؤمنان علی علیه السلام و همه پیروان و دنباله روان راهش با شخص کاری ندارند؛ دنبال یک راهی هستند، دنبال یک هدفی در حال راهپیمایی هستند؛ هر که در آن راه هست با آنهاست، هر که بر علیه آنها حرکت می کند و تلاش می کند دشمن آنهاست؛ هر اسم و عنوانی می خواهد داشته باشد و در هر سطح و مقامی می خواهد باشد؛ از بنی امیه باشدیا از بنی عباس و یا خلفای عثمانی؛ به هر صورت آن که علیه راه خدا راه می رود، شیطان است. (منشور حکومت علوی، آیت الله سیدعلی خامنه ای، صص 64-66)
3- امیرمؤمنان آن کسی است که قدرت برایش اصل نیست. آن کسی که قدرت برایش اصل است به راحتی از اصول و دین می گذرد؛ دین برایش اصالتی ندارد و در مجامعی که اسلام در آن مطرح نیست برای رسیدن به قدرت از همه ارزش ها می گذرد. (حق در محاق، مجموعه سخنرانی های مقام معظم رهبری، 7/8/1368)
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#بخش_اول
#دوازدهم_خرداد
💫آیه۱۸/حج
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ ۖ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ ۗ وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ.
💫موضوع: سجود کل مخلوقات برای خدا
خداوند در آیه ۱۸ حلقه ی مبدا و معاد را با طرح مسئله توحید و خداشناسی تکمیل میکند و موضوع سجود کل مخلوقات را بیان می کند.
❓❓سوال۱) خطاب 🌹اَلَم تَرَ🌹به چه نوع رویتی اشاره می کند؟
⬅️ منظور از رویت، رویت بصری و با چشم ظاهری نیست، بلکه بصیرتی است.
⬅️الف) بعضی از علما می فرمایند: منظور رویت علمی است:
در این نوع، همه افراد میتوانند با فکر و اندیشه به آن دست یابند، اینان افرادی هستند که قدرت تفکرشان بالاست و اهل تفکّر و تعقّل هستند و در تمام امور اندیشه میکنند و با اندیشه در طبیعت و شریعت و ابدان و ادیان و با وسعت فکر و کار و تلاش، وسعت وجودیشان بالا رفته است.
پس درک میکنند که همه موجودات عالم تسلیم و مطیع و منقاد خدا هستند و همه موجودات صلات و تسبیح و رکوع و سجودشان را میدانند.
قَد عَلِمَ صَلَاتَهُۥ وَتَسبيحَهُ
⬅️ب) بعضی دیگر از علما میفرمایند منظور رویت قلبی یا شهود است.
رویتی است که با قلب درک میشود و نصیب ذوات قدسی میشود.
این نوع رویت مخصوص خواص عالم است، افرادی چون امامان، خواص یاران امامان، پیامبر و ...
✅همه ما شیعیان باید دنبال رویت علمی باشیم که با تفکّر و تعقّل نصیبمان میشود. این تفکّر و تعقّل باید در همه موجودات هستی و امور و کتب دینی انجام شود تا بتوانیم روی پای خویش بایستیم و آزاد و رها از وابستگی و تقلید از سایر ملتها و غرب باشیم وگرنه شیعه به مرحلهای خواهد رسید که باید در امور مادی و معنوی خود از دیگران تقلید کند.
«مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»
هرکس خود را بشناسد، قطعاً خدایش را شناخته است.
❓❓سوال) رویت قلبی فقط مخصوص پیامبران و معصومین است؟
⬅️ بالاترین درجه ی تقوا، عصمت است که پیامبران و...از آن برخوردارند.
هر انسانی به هر درجه که تقوا دارد، به همان اندازه از عصمت برخوردار است.
🔹اویس قرن از اولین مسلمانانی بود که در یمن زندگی میکرد و از مادر اجازه گرفت تا به مدینه رفته و پیغمبر را ملاقات کند با این شرط که اگر پیامبر نبودند بدون توقف به یمن برگردد.
او با تحمل سختیها به مدینه رسید اما پیامبر برای انجام کاری به خارج از شهر رفته بودند.
او آنقدر تسلیم دستور الهی بود که به قولی که به مادرش داده بود پایبند ماند و بدون دیدار پیامبر به یمن بازگشت و این نمونه ای از اهمیت دادن به دستور الهی است که نتیجه اش نورانی شدن و محبوب رسول خدا شدن است و این همان کسب عصمت و رویت قلبی است.
🔹نمونه ی دیگر آن زنان محجبه که از عصمت حجاب برخوردارند.
🔹انسانهای اهل نماز و روزه که از عصمت عبادت نماز و روزه برخوردارند و به هیچ قیمتی حاضر به ترک آن نیستند.
به این ترتیب به هر اندازه که به دستورات الهی مقید باشیم به همان اندازه از عصمت برخورداریم و به اندازه ای از رویت قلبی بهره خواهیم برد.
✅دقت کنیم که باید همه ی دین را بپذیریم و مجموعه ی کامل از دستورات و...را رعایت کنیم در غیر اینصورت از کسانی خواهیم بود که قران را عضو عضو کردند.
الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ
✅در راه عمل به دین نباید عمل سخت و آسان فرق داشته باشد و نباید از دست دادن سلامتی، مال، آبرو...مانع از طی طریق الهی شود.
امام صادق علیه السلام می فرمایند:اولین فداکاری مومن برای دین آنست که آبرویش را در راه خدا بدهد.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور
┄┅••🌸✻🌸••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#بخش_دوم
#دوازدهم_خرداد
❓❓سجده در 🌹یسجدوا🌹از کدام نوع است؟
گروه اول: تکوینی و تشریعی
این عده همچون امام خمینی رحمه الله علیه استعمال یک لفظ با بیش از یک معنی را مطلقا جایز می دانند و می فرمایند استحاله عقلی محال نیست.
گروه دوم: معتقدند که آیه چنین اشاره ای ندارد و استعمال یک لفظ در دو معنی در آنِ واحد را صحیح نمی دانند.
✅پس یَسجُدُوا
👈اگر تکوینی است یعنی همه مخلوقات منقاد و مطیع خدا هستند.
👈اگر تشریعی است یعنی فقط انسانها که دارای عقل و شعورند، مطیع هستند، حتی جن و ملائکه
👈🌹من فی الارض🌹 اشاره دارد به اینکه علاوه بر انسان، حیوان و جماد هم در زمین وجود دارند و چون این سجده، سجده تکوینی است پس همه را در بر میگیرد.
🌹کثیر من الناس🌹 درباره ی سجده تشریعی می باشد.
✅امّا این گروه دوم افراد خودساخته ای هستند که در کوره ی ابتلائات الهی، مس وجودشان طلا گشته و برای سختی های دنیا و دین، مقاوم گشته اند.
این مومنین، دغدغه شان علاوه بر دنیا، دین و آخرت خویش و اطرافیان و سایر مردم هست و همواره در تلاشند.
❓❓واژه ی🌹کثیر🌹در آیه فوق، نسبی است یا نفسی؟
کثیر نفسی مفهوم ندارد و قلیل در مقابل آن قرار ندارد.
نسبی بودن یعنی در مقابل قلیل قرار گرفتن است ولی بیشتر اوقات، کثیر نفسی است و فی نفسه دربرابر قلیل قرار نمی گیرد.
با این توضیح مفهوم آیه این می شود: عده ی زیادی از مردم سجده می کنند و عده ی زیادی از مردم سجده نمی کنند.
🌠🌠🌠🌠🌠
💫آیات ۱۹ تا ۲۴ جمعبندی و شرح اجمالی بر گروههای قبلی میباشد:
انسانها در برابر ادیان الهی دو گروهند:
⬅️ گروهی اهل حق و مومنند.
⬅️ گروهی دیگر اهل باطلند.
در ادامه آیات به پاداش اهل حق و مجازات اهل باطل می پردازد.
❓❓موضوع اختلاف ادیان در چیست؟
⬅️ اکثر ادیان در برابر ربوبیت پروردگار با هم اختلاف دارند به طوری که به سه دسته شدهاند:
⬅️ جبریه: معتقدند که انسانها در اعمال خود مجبورند و هیچ اختیاری ندارند، ین گروه اختیار را از انسان سلب کردهاند.🌹 باذن الله🌹
👈گروه معتزله: معتقدند که خدا برای انسان، عقل، اراده، اختیار، طبیعت و شریعت آفریده است و همه کارها را به دست خود او سپرده است. این گروه قدرت خداوند و اختیار او را نابود کردهاند، گویی خدا را بازنشسته کردهاند.
⬅️ بین الامرین: طبق کلام امام صادق علیه السلام این گروه معتقدند که انسان نه جبر مطلق و نه اختیار مطلق دارد بلکه بر طبق قضا و قدر الهی مقداری اختیار دارد که خودش راهش را انتخاب کند .
البته در این مسیر خدا هم دستش را میگیرد و به او کمک میکند پس انسان نباید از سختیها بترسد، چون اگر کسی از سختیهای دین برسد هرگز نمیتواند به قرب الهی برسد.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور
┄┅••🌸✻🌸••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#بخش_سوم
#دوازدهم_خرداد
💫 مجازات کافران و پاداش مومنان
🔹ابتدا به ۵ مجازات کافران اشاره می کند:
⬅️ ۱- قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيَابٌ مِنْ نَارٍ 👈 جامه هايى از آتش برايشان بريده شده است.
⬅️ ۲- يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِيمُ 👈
بالاى سرشان آب جوشان ريخته مى شود .
⬅️ ۳- يُصْهَرُ بِهِ مَا فِي بُطُونِهِمْ وَالْجُلُودُ 👈 آنچه در شكم آنهاست با پوست [بدن]شان بدان گداخته مى گردد.
⬅️ ۴- "وَلَهُمْ مَقَامِعُ مِنْ حَدِيدٍ 👈و براى [وارد كردن ضربت بر سر] آنان گرزهايى آهنين است.
⬅️ ۵- كُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا فِيهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ 👈هر بار بخواهند از [شدت] غم از آن بيرون روند در آن باز گردانيده مى شوند [كه هان] بچشيد عذاب آتش سوزان را.
🔹سپس
اشاره به ۳ نعمت مادی و ۲ نعمت معنوی مومنین:
⬅️ ۱- جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ 👈 ورود در باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است.
⬅️ ۲- يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا 👈
آراستن با دستبندهايى از طلا و مرواريد
⬅️ ۳- وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ
پوشش با لباسهای از پرنيان .
⬅️ ۴- وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ 👈 هدایت به گفتار پاک
⬅️ ۵- وَهُدُوا إِلَى صِرَاطِ الْحَمِيدِ 👈 هدايت به راه خداوند.
✅✅✅ آری ! سرانجام مومنینی که در زندگی دنیا، راه سختیها و خدمت به دین را برگزیدند و به زر و زیور و مال و اموال دنیا پشت کردند و از حلالهای خدا و حتی مباحات کمتر استفاده نمودند و در مسیر حق، ناملایمات و بداخلاقی ها و بد حرفی ها را تحمل نمودند:
✅✅✅ این چنین با نعمات مادی و معنوی الهی پذیرایی می شوند.
اَللّهم الرزقنا
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور
┄┅••🌸✻🌸••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘﷽⚘
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
سلام مولاے من ، مهدے جان
سلامے از ذره اے کوچک به روشن ترین خورشید
سلامے از قلبے مضطرب به بزرگترین آرامش
سلامے از چشمانے منتظر به زهرایے ترین یوسف
سلامے از من که تنهاترینم به تو که مولاے منے
دردم را میدانے
اندوهم را میبینے
دلواپسےام را شاهدے
صدایم را میشنوے
و
دعایم میکنے ...
در افق آرزوهایم
تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم...
#آقاےمهربانغزلهاےمنسلام✋
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🥣 غذاهامون نذر امام حسن عسکری علیهمالسلام
💠پنجشنبه به نام امام حسن عسکری(علیهالسلام) است. در زیارت آن حضرت بگو:
💠السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.
💠سلام بر تو ای ولی خدا، سلام بر تو ای حجّت حق و بندهی پاک خدا، سلام بر تو ای پیشوای مؤمنان و وارث پیامبران و برهان محکم پروردگار جهانیان، درود خدا بر تو و اهلبیت پاکیزه و پاکت باد، ای سرور من، ای ابا محمّد حسن بن علی، من دلبسته تو و اهلبیت توأم، این روز، روز پنجشنبه و روز توست و من در آن میهمان و پناهنده به توأم، پس به نیکی پذیرایم باش و پناهم ده، به حق خاندان پاکیزه و پاکت
.
@moassese_nooralyaghin
💠 اذڪــار روز
💠 لا الٰہ اِلَّا اللہ مَلِکُ الحَقُّ المُبین
🔸100مرتبہ
🔶یا رَزّاق 👈 308مرتبہ
🌸🍃نمــــاز روز ⤵️
🍃 #نماز روز پنجشنبہ
↩️ هرکس چهارده رکعت نماز بجا آورد و بخواند در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید
ملائکه به او گویند که هر حاجتی داری بخواه
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_چهاردهم
✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام
◀️ خصوصیات اخلاقی حضرت علی علیه السلام
1⃣ حسن خلق حضرت علی (ع)
↩️اخلاق نیکوی او زبانزد مردمان است.تا آنجا که دشمنانش که نتوانستهاند بر او خردهای بگیرند، این صفت را عیبی برای آن حضرت برشمرده اند. یاران وی در این باره گفتهاند: او همچون یکی از ما و در میان ما میزیست.نرم خو، و بسیار متواضع و آسانگیر بود و با این وجود ما در برابر او مانند اسیری بودیم که دستهایش بسته و بر بالای سرش شمشیری گرفته بودند و از هیبت او هراس داشتیم.
2⃣ گذشت امیرالمومنین علی (ع)
↩️ در بردباری و گذشت، علی از همه مردمان گوی سبقت را ربوده بود.برای اثبات این گفته، کافی است بالاترین مراتب حلم او را به طور اعم در رفتار با اهل جمل و به طور اخص با مروان بن حکم و عبد الله بن زبیر ملاحظه کنیم. او در جنگ جمل بر مروان دست پیدا کرد.با آنکه این شخص از دشمنترین مخالفان علی (ع) بود، اما حضرت علی(ع) از وی درگذشت.همچنین آن حضرت بر عبید الله بن زبیر که یکی از سرسختترین دشمنانش بود و به علی آشکارا ناسزا میگفت، دست یافت و او را اسیر کرد ولی وی را مورد عفو قرار داد و به او گفت:
«برو!نمی خواهم تو را ببینم.»و سخنی بیشتر از این بر زبانش نراند. سعید بن عاص نیز پس از واقعه جمل در مکه به دست علی (ع) گرفتار آمد ولی آن حضرت به او سخنی نگفت و از او کناره گرفت و هیچ کس از شرکت کنندگان در جنگ جمل و مردم بصره را مورد مجازات و قهر خود قرار نداد و منادی آن حضرت در شهر ندا میداد: «هر کس که از میدان گریخته، تعقیب نمیشود.با مجروحان کاری نیست و هیچ اسیری کشته نخواهد شد و آن کس که سلاح خود را بر زمین گذارد امان خواهد یافت.»و دقیقا شیوه پیامبر (ص) را در فتح مکه در پیش گرفت.
👈در جنگ صفین ابتدا مردم شام، راه آب را بر او و یارانش بستند و ایشان را از دسترسی به آب بازداشتند.اما زمانی که زمام جنگ به دست حضرت علی (ع) و یارانش افتاد، به وی گفتند: آیا آب را بر روی سپاه شام ببندیم، همان طور که خود آنها چنین کردند؟آن حضرت پاسخ داد: خیر سوگند به خداوند«هرگز کردار آنها را در پیش نخواهم گرفت »و پیوسته به سپاهیانش سفارش میکرد کسانی را که از میدان کارزار میگریزند، تعقیب نکنند و مجروحی را به قتل نرسانند.
3⃣ سخاوت و بخشندگی حضرت علی (ع)
↩️او بخشندهتر از ابرهای پرباران بهاری بود و در این میدان نیز هماوردی برای او نمیتوان سراغ کرد.شعبی در این باره گفته است: علی (ع) بخشندهترین مردمان بود. معاویه سرسختترین دشمن آن حضرت، نیز گفته بود: اگر علی انباری پر از زر و اتاقی انباشته از کاه میداشت، پیش از آنکه کاه را ببخشد، زر را میبخشید.بیت المال را میرفت، در آن نماز میگزارد و میگفت: ای زرد و ای سپید (طلا و نقره) !غیر از مرا بفریبید.
با آنکه بر همه امپراطوری اسلامی، به جز شام، فرمانروایی داشت، از خود میراثی بر جای نگذاشت.و جز او، کس دیگری به مضمون آیه نجوا عمل نکرد.از دسترنج خود هزار بنده را آزاد کرد و هرگز به نیازمندی پاسخ رد نگفت.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
🌙 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المَعصُومين عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
هیئت صاحب الزمان (عج) و موسسه نورالیقین با سابقه قریب به سه دهه فعالیت در عرصه غدیر، مسابقه بزرگ " خطبه غدیر" را در رشته های زیر برگزار می کند:
❇️در ۴سطح:
۱- حفظ کل خطبه
۲- شرح کل خطبه
۳- حفظ ترتیبی و ترجمه کل خطبه
۴-حفظ موضوعی و ترجمه کل خطبه
🔸زمان آزمون : چهارشنبه ۳۰ خرداد، مصادف با ۱۲ ذیالحجه
🔸ویژه بانوان
جهت ثبت نام به قسمت سامانه آزمون آنلاین در سایت موسسه نورالیقین به نشانی www.nooralyaghin.com مراجعه نمایید.
🎁با اهدای جوایز ارزنده
📞تلفن موسسه : ۰۲۵۳۷۷۸۲۷۲۱
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•
#آموزشی
#سبک_زندگی_اسلامی
#جلسه_صد_و_هفدهم
🔰تدابیر میانسالی و پیری
👈🏻از سن ۴۰_۶۰ سالگی میانسالی و از ۶٠ به بعد پیری به حساب میآید.
دورهی میانسالی بسیار حساس است؛ زیرا هنوز آثار جوانی برجاست و رفتار و کردار بر همان حدود و مبنا ادامه مییابد و عوارضش خیلی پیدا نیست. مزاج این سن سرد و خشک است و تحلیل حرارت غریزی و رطوبت ذاتی را دارد.
✅توصیهها:
🔆هم غذا و هم تدابیر باید به سمت گرمی به اعتدال برود.
🔆از حجامت و زالو درمانی غیر ضروری پرهیز شود.
🔆بهترین پاکسازی در این سن اسهال است. افراد در این سن میتوانند هر از گاهی از اسهالآورها استفاده کنند. خواب بیشتر، لینت مزاج در این سن، دفع بلغم از اعضاء گوارش، معده، روده و مثانه، گاهی مصرف مدرات برای پاکسازی در این سن مفید است، بهتر است تشک نرم و از پشم گوسفند باشد.
🔆ماساژهای معتدل با روغنهای یاسمن و سوسن که به ماساژ سوئدی معروف است. استفاده از عطرهای گرم و خشک. روغنمالی بعد از خواب در این سن به قوت قلب کمک میکند. ورزش مرتب روزانه مثل پیادهروی نسبتا تند به مدت نیم الی یک ساعت.
🔖تدابیر:
📌این افراد باید از حجم کم غذا در وعدهها استفاده کنند و در صورت لزوم تعداد وعدههای غذا بیشتر شود.
📌استفاده از غذاهای با کیفیت و انرژیزا
📌پرهیز از بلغمزاها مثل لبنیات، ماهی، میوهجات. حداقل ماهی یک بار استفاده شوند.
📌پرهیز از سودازاها مثل بادمجان، گوشت گاو، عدس، فستفودها
📌پرهیز از ترشیها و سرکه
📌استفاده از زرده عسلی تخممرغ، شیر عسل، شیر برنج.
📚منبع: تدریس ارزشمند استاد علی یوسفی، دورهی متوسطه.
⚜موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin