eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
=☆🌺 ﷽ 🌺☆= أَوَلَا يَرَوۡنَ أَنَّهُمۡ يُفۡتَنُونَ فِي كُلِّ عَامࣲ مَّرَّةً أَوۡ مَرَّتَيۡنِ ثُمَّ لَا يَتُوبُونَ وَلَا هُمۡ يَذَّكَّرُونَ●وَإِذَا مَآ أُنزِلَتۡ سُورَةࣱ نَّظَرَ بَعۡضُهُمۡ إِلَىٰ بَعۡضٍ هَلۡ يَرَىٰكُم مِّنۡ أَحَدࣲ ثُمَّ ٱنصَرَفُواْۚ صَرَفَ ٱللَّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمۡ قَوۡمࣱ لَّا يَفۡقَهُونَ(۱۲۶/۱۲۷ توبه) آيا نمى بينند كه در هر سال يك بار يا دو بار [به وسيلۀ جهاد يا پيش آمدهاى ديگر] آزمايش مى شوند، ولى نه توبه مى كنند و نه پند مى گيرند● و هنگامى كه سوره اى نازل شود برخى از منافقان به برخى ديگر، نگاهِ [مرموزانه] مى كنند [و به سبب نگرانى از برملا شدن نفاقشان مى گويند:] آيا كسى شما را مى بيند؟ سپس [به صورت مخفيانه از محضر پيامبر خدا] بازمى گردند، خدا دل هايشان را [از حق] گردانيده است؛ زيرا آنان گروهى هستند كه [حقايق را] نمى فهمند. ✅موضوع: انواع ابتلائات ⁉️ منظور از اين آزمايش سالانه كه يك يا دو بار تكرار مى‌شود چيست‌؟ ✍در ميان مفسران گفتگو است. بعضى آن را بيماريها. و بعضى گرسنگى و شدائد ديگر. بعضى مشاهده آثار عظمت اسلام و حقانيت پيامبر ص را در ميدانهاى جهاد كه منافقان به حكم اجبار محيط در آن شركت داشتند. و بعضى پرده بر داشتن از اسرار آنها، مى‌دانند. 💫 اما با توجه به اينكه در آخر آيه مى‌خوانيم آنها متذكر نمى‌شوند، روشن مى‌شود كه آزمايش از نوع آزمايشهايى بوده كه بايد باعث بيدارى اين گروه گردد. و نيز از تعبير آيه چنين بر مى‌آيد كه اين آزمايش غير از آزمايش عمومى است كه همه مردم در زندگى خود با آن روبرو مى‌شوند. با توجه به اين موضوع به نظر مى‌رسد كه تفسير چهارم يعنى پرده‌بردارى از اعمال سوء آنها و ظاهر شدن باطنشان، به مفهوم آيه نزديكتر است. 💫 اين احتمال نيز وجود دارد كه "افتنان و امتحان" در آيه مورد بحث، مفهوم جامعى داشته باشد كه شامل همه اين موضوعات بشود. ✨سپس اشاره به قيافه انكار آميزى كه آنها در برابر آيات الهى به خود مى‌گرفتند كرده مى‌گويد: "هنگامى كه سوره‌اى از قرآن نازل مى‌شود، آنها با نظر تحقير و انكار نسبت به آن سوره به يكديگر نگاه مى‌كنند، و با حركات چشم، مراتب نگرانى خود را ظاهر مى‌سازند" ( وَ إِذٰا مٰا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ نَظَرَ بَعْضُهُمْ إِلىٰ بَعْضٍ‌ ). 💫 ناراحتى و نگرانى آنها از اين نظر است كه مبادا نزول آن سوره، رسوايى جديدى برايشان فراهم سازد و يا به خاطر آن است كه بر اثر كوردلى چيزى از آن نمى‌فهمند، و انسان دشمن چيزى است كه نمى‌داند. و به هر حال تصميم بر اين مى‌گيرند كه از مجلس بيرون بروند، تا اين نغمه‌هاى آسمانى را نشنوند، اما از اين بيم دارند كه به هنگام خروج كسى آنها را ببيند، لذا آهسته از يكديگر سؤال مى‌كنند: آيا كسى متوجه ما نيست، "آيا كسى شما را مى‌بيند" ؟! ( هَلْ يَرٰاكُمْ مِنْ أَحَدٍ ). ⚡️ و همين كه اطمينان پيدا مى‌كنند جمعيت به سخنان پيامبر ص مشغولند و متوجه آنها نيستند "از مجلس بيرون مى‌روند" ( ثُمَّ اِنْصَرَفُوا ). جمله "هل يريكم من احد" (كسى شما را مى‌بيند) را، يا با زبان مى‌گفتند، و يا با اشاره چشمها، در صورت دوم جمله " نَظَرَ بَعْضُهُمْ إِلىٰ بَعْضٍ‌ " با اين جمله يك مفهوم را بيان مى‌كند و در حقيقت" هل يريكم من احد "تفسيرى است براى نگاهشان به يكديگر. در پايان آيه، به ذكر علت اين موضوع پرداخته و مى‌گويد: آنها به اين جهت از شنيدن كلمات خدا ناراحت مى‌شوند كه" خداوند قلوبشان را (به خاطر لجاجت و عناد و بخاطر گناهانشان) از حق منصرف ساخته (و يك حالت دشمنى و عداوت نسبت به حق پيدا كرده‌اند) چرا كه آنها افرادى بى فكر و نفهم هستند" ( صَرَفَ اَللّٰهُ قُلُوبَهُمْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاٰ يَفْقَهُونَ‌ ). ✅در مورد جمله صَرَفَ اَللّٰهُ قُلُوبَهُمْ‌ ، مفسران دو احتمال داده‌اند: نخست اينكه جمله خبريه باشد آن چنان كه در بالا تفسير كرديم، ديگر اينكه جمله انشائيه و به معنى نفرين باشد يعنى خداوند دلهاى آنها را از حق منصرف كند، ولى احتمال اول نزديكتر به نظر مى‌رسد. =✼‌🌺🌸🌺✼‌= 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. استاد آل مرتضی در ابتدای تدریس مروری بر آیات ابتدایی سوره مؤمنون داشته و در مورد خشوع در نماز که یکی از صفات بارز مؤمنین است، تأکید نمودند. ⬅️ ایشان این مساله را متذکر شدند که خشوع، کمال نماز است و امری فراتر از مسأله فقهی میباشد، لذا باید در علم کلام به آن پرداخت. ⬅️استاد محترم، در سخنان خود با توجه به سالروز میلاد باسعادت پیامبر رحمت، به حدیث گهرباری از ایشان در رابطه با اقامه نماز، کلام خود را مزین نمودند. 💫جُعلَتْ قُرَّةُ عَيْني في الصَّلاة وَ كَانَ يَقُولُ: أَرحْنَا يَا بَلالُ‌ روشنى چشم من در نماز نهاده شده است و همواره مى‌فرمود: اى بلال (با اذان گفتنت) به ما آرامش بده)  👈«قرة عین» معادل نور چشم است. کلمه «قرّ» به معنای سردی و خنکی است و از آنجا که معروف است ، اشک شوق همواره خنک و اشک‌های غم و‌اندوه داغ و سوزان است، لذا «قرة عین» به معنای چیزی است که مایه خنک شدن چشم انسان می‌شود، یعنی اشک شوق از دیدگان او فرو می‌ریزد و این کنایه زیبایی است از سرور و شادمانی. ⬅️آیات ۱۲ الی ۲۲ سوره مومنون طرق اساسی تحصیل ایمان و معرفت را نشان می‌دهد. 👈 ابتدا انسان را به کاوش در اسرار درون و سیر در «عالم انفس» وا می‌دارد 👈 و سپس او را به جهان برون و موجودات شگرف عالم هستی، توجه می‌دهد و به «سیر آفاقی» می‌پردازد. ✍مراحل تکامل جنین در رحم مادر 💫آیه ۱۲ وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ [ ﻋﺼﺎﺭﻩ ﻭ ]ﭼﻜﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﮔِﻞ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ . ⬅️خلقت انسان با آن همه عظمت، استعداد از خاکی بی ارزش، بیانگر نهایت قدرت نمائی خالقش است. 👈این آیه، به آغاز وجود همه انسان‌ها اعم از آدم و فرزندان او اشاره می‌کند، که همه به خاک باز می‌گردند و از گل برخاسته‌اند. 💫آیه ۱۳ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ﺳﭙﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻄﻔﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﻗﺮﺍﺭﮔﺎﻫﻲ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ [ ﭼﻮﻥ ﺭﺣﻢ ﻣﺎﺩﺭ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ . 👈آیه ۱۳، به تداوم نسل آدم از طریق ترکیب نطفه نر و ماده و قرار گرفتن در قرارگاه رحم، توجه می‌دهد. 💫آیه ۱۴ المؤمنون ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺁﻥ ﻧﻄﻔﻪ ﺭﺍ ﻋﻠﻘﻪ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻳﻢ ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﻋﻠﻘﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺎﺭﻩ ﮔﻮﺷﺘﻲ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﭘﺎﺭﻩ ﮔﻮﺷﺖ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﮔﻮﺷﺖ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻳﻢ ، ﺳﭙﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻓﺮﻳﻨﺸﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﭘﺲ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺁﻓﺮﻳﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ⬅️آیه مورد بحث به مراحل شگفت آور و بهت آور سیر نطفه در رحم مادر، اشاره دارد. ✍آخرین مرحله تکامل انسان در رحم ⬅️«ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ» این مرحله مهمترین مرحله آفرینش بشر است، که بعد از مراحل پنجگانه سیر نطفه به آن اشاره شده است. 👌ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﺧﻠﻖ" ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﺍﻧﺸﺎء" ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. " ﺍﻧﺸﺎء" ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﻟﻐﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ" ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﭼﻴﺰﻯ ﺗﻮﺃم ﺑﺎ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺁﻥ" ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺧﻴﺮ ﺑﺎ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻗﺒﻞ (ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻧﻄﻔﻪ ﻭ ﻋﻠﻘﻪ ﻭ ﻣﻀﻐﻪ ﻭ ﮔﻮﺷﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ) ﻛﺎﻣﻠﺎ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻣﻬﻢ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﺮ ﺑﺴﺘﻪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﺳﭙﺲ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻯ ﺩﺍﺩﻳﻢ" ﻭ ﺑﻠﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺁﻥ" ﻓَﺘَﺒﺎﺭَﻙَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺃَﺣْﺴَﻦُ ﺍﻟْﺨﺎﻟِﻘِﻴﻦَ" ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ. 👈ﺍﻳﻦ ﭼﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺷﺎﻳﺎﻥ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻨﻴﻦ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺣﻴﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺣﺲ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺟﻨﺒﺶ ﺩﺭ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ" ﻧﻔﺦ ﺭﻭﺡ" (ﺩﻣﻴﺪﻥ ﺭﻭﺡ ﺩﺭ ﻛﺎﻟﺒﺪ) ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﻳﻚ ﺟﻬﺶ ﺑﺰﺭﮒ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻧﺒﺎﺗﻰ ﻭ ﮔﻴﺎﻫﻰ ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﮔﺎم ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﺩ، ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﺒﻞ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺟﻤﻠﻪ ﺛﻢ ﺧﻠﻘﻨﺎ ﻛﺎﻓﻰ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﻟﺬﺍ" ﺛُﻢَّ ﺃَﻧْﺸَﺄْﻧﺎﻩُ" ﻓﺮﻣﻮﺩ. 👈انسان بعد از تولد نیز به تدریج به سوی تکامل میرود و هر اندازه که علم و معرفت او بیشتر شود و به احکام الهی و دستورات دین بهتر و کامل تر عمل کند، روح او کامل تر می شود؛  این تکامل بعد از مرگ و در عالم برزخ و سپس قیامت کامل تر شده، تا آنجا که پرده ها کنار رفته و انسان به مرحله ای می رسد که حقایق را می بیند.«لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ»(آیه ۲۲،سوره ق) برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. ❓با توجه به تعبیر «احسن الخالقین» آیا غیر از خدا آفریدگار دیگری وجود دارد؟ ⬅️ﻛﻠﻤﻪ «ﺧﻠﻖ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻯ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﺻﺎﺩﻕ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﻠﻖ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺧﻠﻖ ﻏﻴﺮ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﺕ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻰ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ: ۱. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺎﺩﻩ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺷﻴﺎء ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻓﺮﻳﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﻨﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻯ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺒﺨﺸﺪ. ۲. ﺧﻠﻘﺖ ﻭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﺭ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻯ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺑﺪﺍﻉ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﮔﺎﻩ ﺗﻮﺃم ﺑﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺿﻌﻔﻬﺎ ﻭ ﻧﻘﺼﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻋﻤﻞ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻛﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺧﻠﻖ ﻭ ﺍﺑﺪﺍﻉ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺧﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﻴﺐ ﻭ ﻧﻘﺺ ﺍﺳﺖ. ۳. ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻰ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻰ ﺍﺫﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺣﺘﻰ ﺑﺮﮔﻰ ﺑﺮ ﺩﺭﺧﺘﻰ ﻧﻤﻰ ﺟنبد. ✍تکثیر نسل در کلام پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله بیان مراحل خلقت انسان و توجه به آیات انفسی، دلیل بر اهمیت ایجاد نسل می باشد. رسول گرامی اسلام می فرمایند: تَناکحوا تَناسَلُو تَکثّروا فَانی اُباهی بکمُ الاممَ یومَ القیامةِ ولو کانَ بالسِّقطِ.» «ازدواج کنید و زاد و ولد نمایید تا جمعیت شما زیاد گردد؛ زیرا که من در روز قیامت به تعداد شما -حتی به جنین های سقط شده تان- بر دیگر امت ها می بالم.» 👈 ولی امر مسلمین جهان امام خامنه ای نیز در خصوص افزایش جمعیت و اهمیت این موضوع بیاناتی ایراد فرموده و بر این امر تاکید کرده اند. ❌متاسفانه در چند دهه اخیر، سیاست غرب با اشاعه شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر در روند کاهش جمعیت تأثیر بسزایی داشت، و در اذهان خانواده ها اینگونه القا کرد که تربیت صحیح فرزندان در گرو کمتر بودن آنها است. ✍پیامدهای کاهش جمعیت ۱. عدم رشد علمی، اقتصادی، فرهنگی چنانچه نیروی جوانی در جامعه نباشد فعالیت‌های اقتصادی، علمی... دچار اختلال می‌شود ۲. کمبود نیروی کافی برای دفاع از کشور ۳.پیری و عدم نشاط در جامعه ۴. افسرگی در خانواده 👌البته باید به این مهم توجه کرد که برکت فقط در تکثیر نسل نیست، بلکه باید به تربیت صحیح فرزندان نیز اهمیت داد. 👈جامعه متعالی، جامعه ای است، که کنار افزایش جمعیت، تعلیم و تعلم، امر به معروف و نهی از منکر نیز حاکم باشد. 💫آیه ۱۵ ثُمَّ إِنَّكُم بَعْدَ ذَٰلِكَ لَمَيِّتُونَ آﻳﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺒﺪء در ایات قبل، ﺑﻪ ﻃﺮﺯ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﻇﺮﻳﻔﻰ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ" ﻣﻌﺎﺩ" ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﺷﮕﻔﺘﻴﻬﺎﻳﺶ ﺗﺎ ﺍﺑﺪ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﻣﺎﻧﺪ، ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻓﺮﺍ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻋﺠﻴﺐ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻓﺮﻭ ﻣﻰ ﺭﻳﺰﺩ ﻭ" ﺷﻤﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻫﻤﮕﻰ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﻳﺪ. 💫آیه ۱۶ ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ برای ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺼﻮﺭ ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻴﺮد ﺑﻠﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ:" ﺳﭙﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮﻳﺪ. 💫آیه ۱۷ وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ علاوه بر آیات انفسی تدبر در آیات آفاقی نیز انسان را با نشانه های عظمت پروردگار آشنا میکند. ⬅️وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ « ما بر فراز شما هفت طریقه آفریدیم» معنای طرائق (جمع طریقه): ۱.«راه»: ما هفت راه بالای سر شما آفریدیم. ⬅️ ممکن است این راه‌ها طرق رفت و آمد فرشتگان باشد. یعنی ما راه‌های فراوانی برای آمد و شد فرشتگان بر فراز شما قرار دادیم و از حال شما غافل نیستیم و فرشتگان ما نیز شاهد و ناظر اعمال شمایند. ⬅️ ممکن است منظور از راه‌ها مدار گردش ستارگان آسمان باشد. ۲.«طبقه»: ما هفت طبقه بر فراز شما آفریدیم. ⬅️ عدد ۷ به معنی تکثیر: یعنی بر فراز شما عالم‌های بسیار و کرات کواکب و سیارات بیشماری است. ⬅️ عدد ۷ به معنی عدد شمارش و تعداد: یعنی غیر از این عالم که شما می‌بینید شش عالم دیگر مافوق آن قرار دارد که هنوز دست علم و دانش بشر به آن نرسیده است. ⬅️ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺗﻌﺪﺩ ﻋﻮﺍﻟﻢ ﻭ ﻃﺮﻕ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﻫﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﻋﻈﻤﺖ ﻋﺎﻟﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﺭ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﺎﻓﻞ ﮔﺮﺩﺩ، ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺁﻳﻪ ﺑﻠﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:" ﻣﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺧﻮﺩ ﻏﺎﻓﻞ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻮﺩ". ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﻋﻨﻮﺍﻥ" ﺧﻠﻖ" ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻭ ﺧﻠﻘﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻯ ﺧﻮﺩ ﺩﻟﻴﻞ ﻋﻠﻢ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﺭ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ. 👈 بیان احاطه علمی خداوند بر تمام عالم، ابطال عقیده مفوضه است که بر این باورند، خداوند فقط انسان را آفریده و بقیه امور را به او سپرده است. برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. 💫آیه۱۸ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَىٰ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ ⬅️وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ یکی دیگر از مظاهر قدرت الهی که از برکات آسمان و زمین محسوب می‌شود، باران است.«ما از آسمان آب آبی فرستادیم به اندازه معین» نه آنقدر زیاد که زمین‌ها را در خود غرق کند، نه آنقدر کم که تشنه کامان در جهان گیاهان و حیوانات، سیراب نگردند . ⬅️فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَىٰ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ 👈ﺍﺯ" ﺁﺳﻤﺎﻥ" ﻛﻪ ﺑﮕﺬﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ" ﺯﻣﻴﻦ" ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﻢ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﻮﺍﻫﺐ ﺍﻟﻬﻰ ﺁﺑﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻪ ﺣﻴﺎﺕ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🔷ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻯ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻛﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﺁﺑﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺯﻳﺮ ﺯﻣﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ" ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺁﺏ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﻣﺨﺎﺯﻥ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺳﺎﻛﻦ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺑﺒﺮﻳﻢ ﻛﺎﻣﻠﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻴم. 💫آیه ۱۹ فَأَنشَأْنَا لَكُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَّكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ ⬅️ﺩﺭ این آیه ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﻌﻤﺖ ﭘﺮ ﺑﺮﻛﺖ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﻳﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﻣﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﺏ، ﺑﺎﻏﻬﺎﻳﻰ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﺨﻞ ﻭ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﺑﺎﻏﻬﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎﻯ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻳﺪ. 👈ﺧﺮﻣﺎ ﻭ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻋﻤﺪﻩ ﻭ ﭘﺮ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺮ ﻧﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﺨﺘﻠﻔﻰ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻳﺎﻓﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. 💫آیه ۲۰ وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاءَ تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ ⬅️از ﺁﺏ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻏﻬﺎﻯ ﻧﺨﻞ ﻭ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﻭ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ" ﺩﺭﺧﺘﻰ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﻮﺭ ﺳﻴﻨﺎء ﻣﻰ ﺭﻭﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﻏﻦ ﻭ" ﻧﺎﻥ ﺧﻮﺭﺵ" ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ. ❓❓منظور از طور سیناء چیست؟ ⬅️ اشاره به همان «کوه طور» معروف است که در صحرای سینا قرار دارد و قرآن در اینجا درخت زیتون را به عنوان درختی که از کوه طور می‌روید توصیف کرده است. ⬅️ احتمال دیکر این که:«طور سینا» جنبه توصیفی دارد و معنی «کوه پربرکت» یا «کوه پردرخت» یا «کوه زیبا» است. 💫آیه۲۱ وَ إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ 👈 بعد ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﺏ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﻰ ﻳﺎﺑﺪ ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﻰ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎ ﻭ ﻣﻮﺍﻫﺐ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﻋﺒﺮﺕ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺍﺳﺖ" ﺳﭙﺲ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺮﺕ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺮﺡ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ:" ⬅️ﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺳﻴﺮﺍﺏ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ" (ﻧُﺴْﻘِﻴﻜُﻢْ ﻣِﻤَّﺎ ﻓِﻰ ﺑُﻄُﻮﻧِﻬﺎ). ﺁﺭﻯ ﺷﻴﺮ ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﻏﺬﺍﻯ ﻧﻴﺮﻭﺑﺨﺶ ﻭ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺍﻳﻦ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ، ﺍﺯ ﻟﺎﺑﻠﺎﻯ ﺧﻮﻥ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﻴﻢ . ⬅️ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻋﺒﺮﺕ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﺷﻴﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ" ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻮﺷﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻳﺪ" (ﻭَ ﻟَﻜُﻢْ ﻓِﻴﻬﺎ ﻣَﻨﺎﻓِﻊُ ﻛَﺜِﻴﺮَﺓٌ ﻭَ ﻣِﻨْﻬﺎ ﺗَﺄْﻛُﻠُﻮﻥَ). ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﮔﻮﺷﺖ ، ﺍﺯ ﭼﺮم ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻟﺒﺎﺱ ﻭ ﺧﻴﻤﻪ ﻫﺎﻯ ﭘﺮ ﺩﻭﺍم، ﻭ ﺍﺯ ﭘﺸﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻟﺒﺎﺳﻬﺎ ﻭ ﭘﻮﺷﺸﻬﺎ ﻭ ﻓﺮﺷﻬﺎ، ﻭ ﺍﺯ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺟﺰﺍﻯ ﺑﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺍﺩ ﺩﺍﺭﻭﻳﻰ ﻭ ﺣﺘﻰ ﺍﺯ ﻣﺪﻓﻮﻉ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺍﺩ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﻭ ﺯﺭﺍﻋﺘﻬﺎ ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ. 💫آیه ۲۲ وَعَلَيْهَا وَعَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺮﻛﺒﻬﺎﻯ ﺭﺍﻫﻮﺍﺭ ﺩﺭ ﺧﺸﻜﻰ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻰ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﺭﻳﺎﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ" ﺑﺮ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻥ ﻭ ﻛﺸﺘﻴﻬﺎ ﺳﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﮕﺎﻫﻬﺎﻯ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﻴﺪ" (ﻋَﻠَﻴْﻬﺎ ﻭَ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻔُﻠْﻚِ ﺗُﺤْﻤَﻠُﻮﻥَ ) . ﺍﻳﻨﻬﻤﻪ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﻭ ﻓﻮﺍﺋﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻰ ﻣﺎﻳﻪ ﻋﺒﺮﺕ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻓﺮﻳﻨﻨﺪﻩ ﺍﻳﻨﻬﻤﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﺁﺷﻨﺎ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺣﺲ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻯ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭ ﺑﺮﻣﻰ ﺍﻧﮕﻴﺰﺩ. 👌استفاده از طبیعت و منافع آن تنها برای لذت بردن و ارضای نفس نیست، بلکه تمام آفرینش نشانه و عبرتی برای اهل اندیشه میباشد. 💫پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اُعبُدِ اللّه َ كأنّكَ تَراهُ ، و اعدُدْ نَفسَكَ في المَوتى ، و اذكُرِ اللّه َ عِندَ كُلِّ حَجَرٍ و عِندَ كُلِّ شَجَر. خدا را چنان عبادت كن كه انگار او را مى بينى و خودت را از مردگان بشمار و نزد هر سنگ و درختى خدا را يادآور شو . برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه مشخص است نه تعلل می‌کنیم نه شتابزده عمل میکنیم.. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ 🔺 سلام بر تو اى وعده خدا كه آن را ضمانت نمود. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
▫️برس به داد ما یتیمان... 💬امام صادق علیه‌السلام فرمودند لاَ تَزَالُ شِيعَتُنَا فِي حُزْنٍ حَتَّى يَظْهَرَ وَلَدِيَ اَلَّذِي بَشَّرَ بِهِ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ شیعیان ما دچار غم همیشگی هستند تا زمانی که فرزندم که پیامبر صل الله علیه و آله مژده ظهورش را داده ظهور کند 📚 بحارالانوار جلد ۵۰ صفحه ۳۱۷ @moassese_nooralyaghin
من ضامن ایرانم مرحوم آیت الله میرزا مهدی آشتیانی رضوان الله علیه نقل می‌کنند: در حدود سال‌های 1320 که اوج به‌هم‌ریختگی کشور و تسلط کمونیست‌ها بر شمال ایران بود، به بیماری سختی دچار شدم. معالجات اثری نبخشید و به‌ناچار به‌قصد استشفاء، با کاروانی عازم مشهد شدم. در بین راه حالتی برایم پیش آمد که همراهان گمان کردند مشکل قلبی پیدا کرده‌ام. بنابراین اتوبوس را متوقف کرده، مشغول درمان من شدند. اما در واقع، من در آن حالت خود را در صحرای عرفات می‌دیدم. مشاهده می‌کردم که نور آن صحرا به‌سمت آسمان درحال‌انتشار است و مردم حیران و مشعوف مشغول تماشای نور آن صحرا هستند. سؤال کردم، چه خبر است؟ گفتند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به صحرای عرفات آمده‌اند! ناگهان چهارده خیمهٔ متصل‌به‌هم را مقابل خود دیدم که بزرگ‌ترین و اولین آن‌ها متعلق به رسول گرامی اسلام بود. به حضورشان شرفیاب شدم. سلام کردم. به گرمی پاسخ فرمودند. همین که تصمیم گرفتم حاجات خود را بیان کنم، فرمودند: چون زائر فرزندم «رضا» هستی، به نزد ایشان برو و حاجت بخواه. عازم خیمهٔ حضرت رضا (علیه السلام) شدم و پس از سلام و ادب، سه حاجت خود را مطرح کردم: 1⃣ مولای من! شفای خود را از این بیماری می‌خواهم 🔺خداوند مقدر فرموده است تا آخر عمر چنین باشی 2⃣ بدهی قابل‌توجهی دارم که مستحضر می‌باشید 🔺 به‌زودی ادا می‌کنیم 3⃣ نگران فتنهٔ کمونیست‌هایی مانند... برای ایران هستم. 🔺 من ضامن ایرانم. ایرانیان تا وقتی با ما هستند، به زیارت ما می‌آیند و در مجالس عزای ما شرکت می‌کنند، در امانند. @moassese_nooralyaghin
🥣غذاهامون نذر حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 💠زيـارت حضـرت اميـرالمؤمنيـن علیـه‌السلام در روز یڪشنبـه 【اَلسَّلامُ عَلى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ وَالدَّوْحَةِ الهاشِمِيَّةِ المُضِيئَةِ المُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ المُونِقَةِ بِالإمامةِ وَ عَلى ضَجِيعَيْکَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَليهِما السَّلامُ، اَلسّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى المَلائِكَةِ المُحْدِقِينَ بِکَ وَالحافِّينَ بِقَبْرِکَ يا مَوْلایَ يا أَمِيرَالمُؤْمِنِينَ هَذا يَومُ الاَحَّدِ وَ هُوَ يَوْمُکَ وَ بِإِسْمِکَ وَ أَنا ضَيْفُکَ فِيهِ وَ جارُکَ فَأَضِفْنی يا مَوْلایَ وَ أَجِرْنِی فإِنَّکَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالاِجارَةِ فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ إِلَيْکَ فِيهِ وَ رَجَوْتُهٌ مِنْکَ بِمَنْزِلَتِکَ وَ آلِ بَيْتِکَ عِنْدَ اللهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّکَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلّمَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】 🌸🍃سلام بر درخت طیبه نبوت و کهن درخت تنومند هاشمی ڪه درختی است تابان و بارور بہ نبوت و سرسبز و خرم بہ امامت و بر دو آرمیده در کنارت آدم و نوح علیهما السلام سلام بر تو و بر خاندان پاک و پاکیزه‌ات سلام بر تو و بر فرشتگانی ڪه تو را در برگرفته و اطراف قبرت را گرفته‌اند ای مولای من ای امیرمؤمنان امروز روز یکشنبه است و آن روز تو و بہ نام تو است و من در این روز مهمان تو و در پناه توأم پس ای مولای من پذیرائیم کن و پناهم ده ڪه براستی تو کریمی و مهمان نوازی را دوست داری و مأمور بہ پناه دادنی پس انجام ده آنچه را ڪه من میل بدان دارم و از تو امیدوارم بہ حق مقام و منزلت تو و خاندانت نزد خدا و منزلت او در نزد شما و بہ حق پسر عمویت رسول خدا درود و سلام خدا بر او و آلش و بر همه شما باد ✧✾════✾✰✾════✾✧ 🦋 زيـارت حضـرت فاطمـة الزهـراء سـلام الله عليهـا 【اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا مُمْتَحَنَةُ إِمْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ فَوَجَدَکِ لِما امْتَحَنَکِ صابِرَةً أَنا لَکِ مُصَدِّقٌ صابِرٌ عَلى ما أَتَى بِهِ أَبُوکِ وَ وَصِيُّهُ صَلَواتُ الله عَلَيْهِما وَ أَنا أَسْألُکِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُکِ إِلاّ أَلْحَقْتِيِنی بِتَصْدِیقِی لَهُما لِتُسِرَّ نَفْسِی فَاشْهَدِی أَنِّی ظاهِرٌ بِوَلايَتِکِ وَ وَلايَةِ آلِ بَيْتِکِ صَلَواتُ الله عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】 🌸🍃سلام بر تو اى آزمایش شده آزمودت آن خدایى که تو را آفرید پس تو را در آنچه آزمود بردبار یافت و من مقام شامخت را تصدیق دارم و بر آنچه پدرت و همچنین وصى او که درود خدا بر ایشان باد آورده‌اند صابرم و از تو می‌خواهم که اگر تو را تصدیق کرده‌ام تصدیق مرا به آن دو نیز برسانى تا دلم را شاد گردانى و گواه باش که من پشت‌گرم به ولایت تو و ولایت خاندانت صلوات الله علیهم اجمعین هستم @moassese_nooralyaghin
🌸🍃 🌸🍃       روز یکـشـنـبــه 🌸🍃 اذکــ📿ــار روز ◽️⇦《یـاذَالْجَـلاٰل‌ِوَالاِڪْـرٰامْ》 100مرتبہ ◽️⇦ یـا فتـاح 489 مـرتبہ 🌸🍃 نمـاز روز یکشنبـه ◽️چهار رڪعت نمـاز بـجا آورد ◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد ◽️یک مرتبہ سـوره مُـلک ↶ مکان دهد خداوند او را در بهشت در هر جا ڪه بخواهد ‌‌@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَعَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ وَلَا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَدِيثًا؛ در آن روز کسانی که کفر ورزیده اند و از رسول نافرمانی کرده اند، آرزو می کنند که ای کاش با زمین یکسان می شدند. و از خدا هیچ سخنی را [که در دنیا درباره قرآن و پیامبر به باطل و ناروا می گفتند] نمی توانند بپوشانند. (نساء، ۴۲)» ✅ موضوع: کتمان حقایق ❓در خصوص دلالت معنایی عبارت «وَلَا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَدِيثًا» چند احتمال مطرح است؟ ✍ درباره جمله «ولايَكتُمونَ اللهَ حَديثا» چند احتمال هست كه دو احتمال از آن ها مهم است: 1⃣ يَكتُمون بر يَوَدّ عطف شود و جمله‌ای مستقل گردد. ◀️ يعني در قيامت دو چيز مطرح است: 👈 كافران آرزو مي كنند كه كاش با خاك يكسان بودند. 👈 هيچ چيزي را كتمان نمي كنند و هر چه را هست آشكار مي كنند. اين احتمال تقويت شده است. 🔸 برخي بر آن اند كه جمله «لايَكتُمونَ اللهَ حَديثا» معطوف بر جمله يَوَدّ يا مستأنف باشد. 2⃣ لايَكتُمون بر تُسَوّی عطف شود و جزو آرزوهای كافران باشد كه در اين صورت، آنان دو آرزو دارند: الف 👈 دوست دارند كه با خاك يكسان باشند. ب 👈 آرزو می‌كنند كه ای كاش چيزی را در دنيا يا در اوايل امر در قيامت مخفی نمی‌كردند. 🔸 بر اين اساس، احتمال دارد كه مرادشان كتمان حقايق در دنيا باشد، زيرا اين افراد در دنيا به شكل های مختلفي به پنهان كردن حقايق دست مي زدند: ⬅️ گاهي رسالت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم را كه كاملاً برايشان معلوم بود كتمان مي كردند: 💥 «اَلَّذينَ آتَيناهُمُ الكِتابَ يَعرِفونَهُ كَما يَعرِفونَ اَبناءَهُم واِنَّ فَريقاً مِنهُم لَيَكتُمونَ الحَقَّ وهُم يَعلَمون». ⬅️ و زماني آيات تورات و انجيل را از مردم مخفي مي داشتند: 💥 «اِنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ ما اَنزَلنا مِنَ البَيِّناتِ والهُدي مِن بَعدِ ما بَيَّنّاهُ لِلنّاسِ فِي الكِتابِ اُولئِكَ يَلعَنُهُمُ اللهُ ويَلعَنُهُمُ اللاعِنون» 💥 «اِنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ ما اَنزَلَ اللهُ مِنَ الكِتابِ ويَشتَرونَ بِهِ ثَمَناً قَليلاً اُولئِكَ ما يَأكُل». ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫پروردگارا.. 🍂امروزم را چون هر روز 💫با نام تو آغاز می کنم 🍂صبحی چنین زیبا 💫از چشمه های 🍂جان آفرین جبروت 💫ای تنها معبود 🍂چشم دلم را بگشا 💫می خواهم ازنسیمِ خنک 🍂صبحگاهان سبک تر باشم 🍂 بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم 💫الــهـــی بــه امــیــد تـــو ┄┄┄--┅-🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام هنوز اگر تو بیایی دوباره می‌شوم آغاز اگر چه خسته‌تر از آفتاب برلب بامم اللهمَّ بِحَقِ زهرا(عَلَیْهاسَلٰامُ) عَجّل لِوَلیکَِ الفَرَج ┄┄┄--┅-🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🫵قواعد و چگونگی غربال در آخرالزمان 👤استاد شجاعی 🔴 "غــــــربال در آخــــرالزمان" ☀️امام محمدباقر علیه‌السلام فرمود: مَثَل شيعيان ما مَثَل گندمی است كه در خانه ای انبار باشد و سپس شپش به آن بزند، بعد آنرا از شپش پاك كنند، باز شپش بزند و دوباره آنرا پاک كنند، تا جايی‌ كه مقداری از آن بماند كه شپش آسيبی به آن نرساند. همچنين شيعيان ما خالص می‌شوند و امتحان خواهند شد تا آن كه جز عده‌ی قليلی كه از فتنه ها محفوظ می‌مانند، باقی نمی‌ماند. 📚بحار الانوار، ج ١٣، ص ٨٨٣ هر كس به حضرت بقيّة اللّه (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) متوسّل شود، توفيقاتش زياد می گردد... "بوی ظهور می آید، قدمی برداریم" تعجیل در ظهور امام، مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) : صلوات با ذکر فرج @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📩چگونه دعا برای فرج امام زمان علیه السلام، باعث فرج در کارهای خودمان می‌شود امام زمان(علیه السلام) در نامه‌ای فرموده‌اند: برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید؛ زیرا مایه فرج شماست". ✅این فرج می‌تواند دو معنا داشته باشد: 1️⃣ وقتی دعا می‌کنیم که امام زمان ظهور کند، طبیعی است که ظهور ایشان باعث گشایش امر شیعیان و آسایش ما می‌شود و مشکلات ما حل خواهد شد؛ پس فرج امام زمان (علیه السلام) باعث فرج ما نیز می‌شود؛ 2️⃣ دعا برای ظهور ایشان باعث جلب توجهات امام به ما می‌شود و آن حضرت در حق ما دعا می‌کند و مشکلات ما با توجهّات امام حل می‌شود؛ بنابراین، دعا برای ظهور،باعث گشایش کارهای ما می‌شود هر چند خود ظهور محقق نشود.هم‌چنین دعا‌کردن،روح امید را در انسان زنده نگه می‌دارد و امید‌داشتن،خود موجب گشایش است؛زیرا ناامیدی باعث به بن‌بست رسیدن است. 📚کمال‌الدین، شیخ صدوق، ص485، باب توقیعات، ح4. @moassese_nooralyaghin