eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه ام وهب بنت عبد از شهدای کربلا 👈قسمت اول ◀️ ‌ام وهب دختر عبد و از قبیله نمر بن قاسط بود. او از حاضران در عرصه کربلا و از معدود زنان غیر وابسته به بنی‌هاشم بود که به همراه همسر خویش ـ عبدالله بن عمیر کلبی ـ قدم در راه کربلا نهاد و سرانجام در کنار همسر باوفای خود در رکاب سید و سالار شهیدان علیه‌السلام به فیض عظمای شهادت رسید. ⬅️ پیوستن به سپاه امام ↩️ در چگونگی پیوستن او و همسرش ـ عبدالله بن عمیر ـ به سپاه امام حسین علیه‌السلام از سوی برخی مورخان روایتی نقل شده که در آن آمده: 👈«عبدالله بن عمیر در نزدیکی کوفه و در اطراف چاهی به نام "بئر الجعد" که متعلق به قبیله همدان بود، منزلی را تهیه دیده بود و به همراه همسرش ـ ‌ام وهب ـ در آن سکنی گزیده بود. ↩️ روزی عبدالله بن عمیر متوجه گروهی از کوفیان شد که به سوی اردوگاه نخلیه در حرکت‌اند. پیش رفت و از آنها پرسید که قصد چه کاری را دارید؟ به او گفتند: «که جهت جنگ با حسین علیه‌السلام فرزند فاطمه سلام‌الله‌علیها دختر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم آماده می‌شویم» 👌. عبدالله با شنیدن این سخن، عزم خود را برای پیوستن به سپاه امام علیه‌السلام جزم کرد و تصمیم گرفت تا هرچه زودتر به یاری فرزند پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم بشتابد. پس گفت: ✨ «به خدا قسم برای جهاد با اهل شرک بسیار حریص هستم و من امیدوارم که ثواب جهاد با کسانی که جنگ با پسر دختر پیامبرشان را قصد کرده‌اند، از جهاد با مشرکان کمتر نباشد.» 👈سپس نزد همسرش ـ ام‌وهب ـ رفت و او را از این ماجرا آگاه و تصمیمش را با او در میان گذاشت. همسرش گفت: ↩️«درست اندیشیده‌ای، خداوند تو را به بهترین راه‌ها و درست‌ترین اندیشه‌ها راه‌نمایی کند، همین کار را بکن و مرا نیز با خود ببر». او به همراه همسرش شبانه از شهر خارج شد و خود را به اردوگاه سپاه امام حسین علیه‌السلام رساند».  این مطلب ادامه دارد 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، می‌توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‌تر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵). ✅نوع نکاح ❓بنابر نظر مفسران، آیه ۲۵ «سوره نساء» به کدام نوع نکاح اشاره دارد؟ ✍ علامه میفرمایند عبارت «أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَات» هر دو نوع نكاح را شامل میشود، و ليكن منظور از آن، نكاح دائم است كه دشوارتر و خرجش بيشتر است. 👈 اما بنابر نظر گروهی از مفسرین مراد از نكاح در این آیه، نكاح دائم است، و آيه شريفه در زمينه تنزل دادن و آسان كردن تكليف است؛ میفرمايد: اگر دسترسى به نکاح دائم با زنان آزاد نداريد به نکاح دائم با کنیزان اكتفا كنيد. 👈 در واقع بنابر فرمایش علامه آنان توهم کرده‌اند كه چون آيه شريفه متعه را جزء نکاحهای آسانتر نشمرده است پس متعه مشروع نیست. 🔸 علامه در جواب این مفسران به دو دلیل اشاره میفرماید: 1⃣ درست است که نکاح متعه نیز علاج تجرد را میکند و فشار غریزه جنسی را کم میکند اما از آنجایی که ازدواج متعارف در نظر کسانی که می خواهند تشکیل خانواده بدهند و نسلی را از خودشان به جا بگذارند ازدواج دائمی است بنابراین خداوند سخن از متعه به میان نیاورده و آن را به عنوان راه چاره پیشنهاد نکرده است. ◀️ تشريع متعه در حقيقت تسهيلى است براى مسلمانان كه اگر در سفرى يا در خانه‌اى، يا در روزگارى ناگزير شدند با زنى تماس داشته باشند، و در عين حال مسؤول نفقه و مهريه او هم نشوند و اين تماس احيانا به صورت زنا واقع نشود، بلكه همين عمل را به صورت ازدواج موقت انجام دهند، 👈 آرى تشريع متعه براى اين بود كه در هيچ شرايطى بهانه اى براى فحشا به دست بندگان خدا نباشد و ريشه فساد از بيخ قطع گردد. 2⃣ كلام در اين آيه طبق زمينه غالب و معروف و آشناى به ذهن شنونده جريان يافته، نه اينكه متعه راه چاره نباشد، بلكه اصولا در قرآن كريم عادت بر اين است كه در مقام تشريع احكام و قوانين جهت غالب و معروف را در نظر بگيرد، مثلا در آيه ۱۸۵ سوره بقره می فرماید: «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَريضاً أَوْ عَلي‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ» با اين كه عذر براى خوردن روزه منحصر در سفر و بيمارى نيست، اين دو را نام برد، پس نام بردن خصوص اين دو به معناى آن نيست كه غير از اين دو هيچ بهانه و عذرى، عذر نيست. 👈 و نيز در آيه ۴۳ نساء میفرماید: «وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا» 👈 عذر مجوز تيمم را منحصر در نيافتن آب كرده، با اينكه منحصر به آن نيست، زيرا ممكن است آب باشد، ولى غصبى باشد، و يا وقت براى غسل و وضو تنگ باشد، پس عذرها و ساير قيودى كه براى كلام ذكر میشود همانطور كه ملاحظه مىفرمائيد مبنى بر غالب و معروف است. 3⃣ حكم متعه در آيه۲۴ بيان شده، و در آيه مورد بحث در مقابل راه دشوار نكاح دائم و راه آسانتر، ازدواج با كنيز ديگران مقابله شده و فرموده اگر قادر بر آن نيستيد به اين اكتفا نمائيد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبامحمد یا حسن بن علی ✨موضوع آیات 25 الی 32: خواسته های حساب شده حضرت موسی 🌠قالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺳﻴﻨﻪ ﺍم ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺤﻤﻞ ﺍﻳﻦ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺳﻨﮕﻴﻦ ]ﮔﺸﺎﺩﻩ ﮔﺮﺩﺍﻥ ،(٢٥) 👈درخواست اول: شرح صدر ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ، ﺭﻭﺡ ﺑﺰﺭﮒ، ﻓﻜﺮ ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﻋﻘﻞ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﮔﺸﺎﺩﮔﻰ ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺳﺖ" ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ! ﺳﻴﻨﻪ ﻣﺮﺍ ﮔﺸﺎﺩﻩ ﺑﺪﺍﺭ" (ﻗﺎﻝَ ﺭَﺏِّ ﺍﺷْﺮَﺡْ ﻟِﻰ ﺻَﺪْﺭِﻯ). ﺁﺭﻯ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻳﻚ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﻧﻘﻠﺎﺑﻰ، ﺳﻴﻨﻪ ﮔﺸﺎﺩﻩ، ﺣﻮﺻﻠﻪ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ، ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭ ﺷﻬﺎﻣﺖ ﻭ ﺗﺤﻤﻞ ﺑﺎﺭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻰ ﻉ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ❇️ﺁﻟﺔ ﺍﻟﺮﻳﺎﺳﺔ ﺳﻌﺔ ﺍﻟﺼﺪﺭ: " ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺭﻫﺒﺮﻯ ﻭ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺳﻴﻨﻪ ﮔﺸﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ" ❇️پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در پاسخ به سؤالی درباره‌ی «شرح صدر» فرمودند: «نورٌ یَقْذِفُهُ اللهُ فی قَلبِ المُؤمنِ فَیَنشَرِحُ لَهُ صَدرُهُ و یَنفَسِحُ.» (مجمع البیان، ج 4، ص 363.) نوری است که خدا در قلب مؤمن می‌اندازد و در نتیجه سینه‌ی او باز و گشاده می گردد. ❇️امام على عليه السلام: كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ؛ امام على عليه السلام: گنجايش هر ظرفى با آنچه در آن نهند، تنگ مى شود، جز ظرف دانش كه [هر چه در آن نهند] گسترش مى يابد. [نهج البلاغه، حكمت 205] 🔷 شرﺡ در واقع ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﮔﺸﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ، ﮔﻮﻳﺎ ﺳﻴﻨﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻗﻠﺐ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻱ ﺩﺍﺭﺩ ﻇﺮﻓﻲ ﻓﺮﺽ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻭ ﺍﺩﺭﺍﻙ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺟﺎﻱ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻭﺍﺭﺩ می ﺷﻮﺩ ﺍﻣﺮی ﻋﻈﻴﻢ ﻳﺎ ﻣﺎ ﻓﻮﻕ ﻃﺎﻗﺖ ﺑﺸﺮی ﺑﺎﺷﺪ ﺳﻴﻨﻪ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﻳﺶ ﺩﻫﺪ، ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﻣﺤﺘﺎﺝ می ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﺮﺡ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺯ ﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺎ ﮔﻨﺠﺎﻳﺸﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﮔﺮﺩﺩ. ﻭ ﻣﻮﺳﻲ (ﻉ) ﺭﺳﺎﻟﺘﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻣﺴﺠﻞ ﻛﺮﺩ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﻤﺮﺩ، ﭼﻮﻥ : 👈اﺯ ﺷﻮﻛﺖ ﻭ ﻗﻮﺕ ﻗﺒﻄﻴﺎﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩ، ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻃﺎغی ﺩﺭ ﺭﺃﺱ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ، ﻓﺮﻋﻮﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﻣﻨﺎﺯﻋﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻚ ﺑﻠﻨﺪ ﻣی ﮔﻔﺖ " ﺃَﻧَﺎ ﺭَﺑُّﻜُﻢُ ﺍﻟْﺄَﻋْﻠﻲ "، 👈 ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩ، ﻭ می ﺩﺍﻧﺴﺖ ﭼﻘﺪﺭ ﺟﺎﻫﻞ ﻭ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻓﻜﺮﻧﺪ، ﻭ ﮔﻮﻳﺎ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺗﺶ ﭼﻪ ﺷﺪﺍﺋﺪ ﻭ ﻣﺼﺎئبی ﺑﻪ ﺑﺎﺭ می ﺁﻭﺭﺩ، ﻭ ﭼﻪ ﻓﺠﺎیعی ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺎﺷﺪ. 👈ﺍﺯ ﺳﻮی ﺩﻳﮕﺮ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻲ ﻃﺎﻗﺖ ﻭ ﻛﻢ ﺗﺤﻤﻞ ﺍﺳﺖ. ✅رهبر کبیر انقلاب امام خمینی رحمه الله نیز به تأسی از پیامبران الهی هنگام شروع انقلاب با چنان اقتدار و شجاعت و بصیرتی مبارزه خود علیه طاغوت زمان را شروع کردند، که عده ای کثیری از مردم ستمدیده زمان را آگاه کرده و خود همراه ساختند. ❇️در عصر حاضر نیز مقام معظم رهبری دام ظله به خوبی این کشتی انقلاب را در دریای پرتلاطم و مواج فتنه ها و هجوم دشمن هدایت می کنند، و با بصیرت کامل دشمنان این نظام را شناخته و مردم را از نقشه های پلید آنها آگاه می سازند. ✨✨✨✨✨✨ رهبر انقلاب در خطاب به مسئولان سپاه با اشاره به (عبور کشور از گردنه ها و مسیرهای سخت در حرکت به سمت قله ها) گفتند: ما از بخش زیادی از مسیر با وجود شییب تند عبور کرده و به قله ها نزدیک شده ایم بنابراین امروز روز خسته شدن و ناامیدی نیست بلکه روز شوق و امید و حرکت است. دشمن از همین حرکت بیم دارد لذا آنچه در توان دارد به کار می برد تا مانع پیشرفت این انقلاب شده و ناامیدی را در بین افراد جامعه رواج دهد. اغتشاشات اخیر نمونه ای از این اختلالات جبهه باطل بود و این خود بیانگر نهایت ضعف دشمن است که برای پیشبرد اهداف شوم خود با احساسات جوانان و نوجوانان این مرز و بوم بازی کرده و جامعه را دچار ناامنی و نگرانی میکند. ⬅️تفاوت حضرت موسی ع و پیامبر اکرم ص در شرح صدر: ✅حضرت موسی در ابتدای رسالت برای شروع دعوت از خداوند درخواست شرح صدر نمود، اما رسول ختمی مرتبت قبل از رسالت دچار شرح صدر بود. أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﺁﻳﺎ ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻧﻮﺭﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ] ﮔﺸﺎﺩﻩ ﻧﻜﺮﺩﻳﻢ ؟سوره شرح/1 رسول گرامی اسلام فرمودند هیچ پیامبری در راه دعوت مکتب خود به اندازه من دچار سختی و اذیت نشد و این خود بیانگر نهایت صبر و تحمل ایشان است. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم تقصیر دلم چیست اگر روے تو زیباست حاجت بہ بیان نیست ڪہ از روے تو پیداست من تشنہ ے یڪ لحظہ تماشاے تو هستم افسوس ڪہ یڪ لحظہ تماشاے تو رویاست. سلام حضرت عشق صبحت بخیر✋ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 نعمت مطلق از دیدگاه قرآن فقط ولایت است و بس! آیت_الله_جوادی_آملی ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ اوج فراوانی برکات و نزولات آسمانی در دنیای ظهور... 🌕 پیامبر صلی الله علیه و آله: «امت من در زمان مهدی علیه‌السلام، چنان غرق در نعمت می‌شوند که چنین نعمتی هرگز پیش از آن سابقه نداشته است. آسمان پی در پی برکات خود را برای آنان فرو می‌ریزد و زمین آنچه را که دارد، بیرون می‌دهد. 🌕 «مهدی علیه‌السلام از میان امت من برخاسته شود... همه امت من در زمان ظهور او چنان مرفه الحال زندگی کنند که قبل از وی هیچ نیکوکار و بدکاری بدان نعمت نرسیده باشند. آسمان باران رحمت خود را بر آنان می‌بارد و زمین از روییدنی‌های خود چیزی فرو نمی‌گذارد.» 🌕 «... رودخانه ها پر از آب می‌شود و چشمه سارها به جوشش آمده، لب ریز می‌گردد و زمین چند برابر محصول می‌دهد» 📗بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۸۳ 📗الوافي، ج ۲، ص ۴۷۰ 📗الإختصاص، ج ۱، ص ۲۰۸ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 🏴 موضوع: احکام حیضمبتدئه (مساله ۴۹۶) ✍مبتدئه اگر بیش از ده روز خون ببیند↪️ باید به ترتیب به صفات یا عادت خویشان یا عدد روایت (۷) رجوع کند. مبتدعه خون بیشتر از ۱۰ روز 👈 خونها یکسان است ⬅️ رجوع به عدد خویشان یا عدد روایت 👇👇 👈عدد خویشان یکسان است ⬅️ از ابتدای خون به مقدار عدد خویشان 👈 عدد خویشان یکسان نیست ⬅️ از ابتدای خون تا عدد روایت 💧💧💧💧💧💧💧💧💧 👈 خونها مختلف است⬅️ رجوع به صفات 👈خون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض ⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا انتهای خون صفت دار 👈 خون صفت دار کمتر از ۳ روز یا بیشتر از ۱۰ روز باشد 👇👇 👈 عدد خویشان یکسان است ⬅️ از ابتدای خون صفت دار به عدد خویشان 👈 عدد خویشان یکسان نیست ⬅️ از ابتدای خون صفت دار به عدد روایت •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 🔹مثال مبتدئه 🍃خانمی که پنجم ماه به این صورت خون میبیند↪️ 👈۲ روز خون زرد و۲ روز خون سرخ و۲ روز خون زرد و۵ روز خون سرخ و۳ روز خون زرد وعدد خویشان او ۷ روز است👇👇👇 ✍خون مختلف وخون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض (خون صفت دار اول کمتر از ۳ روز است) است ⬅️ از ابتدای خون صفت دار ۱۱ ماه تا انتهای آن ۱۵ ماه حیض وما بقی استحاضه است .ودر این مورد نیازی به عدد خویشان نیست 👌چون خون بین ۳ و۱۰ روز است. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبامحمد یا حسن بن علی سوره طه 🌠ويَسِّرْ لِي أَمْرِي ﻭ ﻛﺎﺭم ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺁﺳﺎﻥ ﺳﺎﺯ ،(٢٦) ⬅️موضوع : درخواست دوم، تیسیر در امر رسالت ❇️امر در واقع به معنای شأن است. در این آیه منظور درخواست آسانی در امر رسالت است. از آنجا که راه تبلیغ مشکلات فراوانی دارد که جز به لطف خدا گشوده نمی شود در مرحله دوم حضرت موسی ع از خدا تقاضا کرد کارها را بر او آسان گرداند و مشکلات را از سر راهش بردارد. 🔷آیت الله جوادی آملی در رابطه با تیسیر امر پیامبر ص اینگونه فرمودند: در نظام کیهانی آفتاب و مانند آن سراج منیرند که زمین را روش میکنند. اما در فضای انسانی، انسانهای کامل سراج منیرند و نه تنها سینه خودشان مشروح است که سینه های دیگران را هم گشاده می کنند . خدای تعالی به پیامبر اکرم فرمود تو برای روشن کردن دلهای مردم، و فضای اعتقادی، اخلاقی و رفتاری مردم و جامعه هستی . 🌠وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا ﻭ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﻭ ﭼﺮﺍﻏﻲ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ،(احزاب/46) ❇️در واقع کارها برای پیامبر ص آسان شده بود ولی سختیهای راه وجود داشت. مبلغان دین نیز باید بدانند که در راه دین سختیها و مصائب زیادی وجود دارد ،(ان امرَنا صعبٌ مستصعب) اما اگر تحمل کرده و شرح صدر داشته باشند خداوند امدادهای خود را شامل حال آنها کرده و امور را برایشان آسان میکند. البته باید به این مهم توجه شود: برخی سنتهای باطل، خرافات و تجملات ، که مانع پیشرفت امور است و به دست افراد جامعه ایجاد شده، باید از متن جامعه حذف گشته، تا کارها آسانتر پیش رود. مثلا در امر ازدواج جوانان اگر از خیلی از سنتهای غلطی که مرسوم شده بگذریم ، امر تزویج جوانان آسان گشته و بسترهای فساد و گناه خکشیده میشوند. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠 واحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي ﻭ ﮔِﺮِﻫﻲ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﺭﻭﺍﻥ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ]ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻧﻢ ﺑﮕﺸﺎﻱ ،(٢٧) يَفْقَهُوا قَوْلِي [ ﺗﺎ ]ﺳﺨﻨﻢ ﺭﺍ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ،(٢٨) ⬅️موضوع: درخواست سوم، تقاضای قدرت بیان ❇️حضرت موسی در تقاضای سوم ازخداوند طلب قدرت بیان نمود. درست است که داشتن سرمایه شرح صدر ، مهمترین سرمایه است ولی کارسازی این سرمایه در صورتی است که قدرت ارائه و اظهار آن، به صورت کامل وجود داشته باشد، به همین دلیل، موسی علیه السلام بعد از تقاضای شرح صدر و برطرف شدن مانع ، تقاضا کرد خداوند گره از زبانش بردارد. 🔷حضرت موسی در آیه28 علت درخواست بالا را اینگونه بیان می دارد: (یفقهوا قولی تا سخنم را بفهمند) . رهبر جامعه به وسیله قدرت بیان و زبان فصیح میتواند سخن خدا را به گوش مردم برساند. در واقع رهبر باید طبق اقتضای مخاطب سخن گفته و موقعیت شناس باشد تا بتواند بر قلبهای پیروانش اثرگذار باشد. ✅فصاحت نوعی فن ادبی است که بر قرآن نیز حاکم است. فصیح کسی است که به گونه ای سخن بگوید که مخاطب متوجه منظور وی شده و کلام او را درک کنند. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ 🌹سلام بر تو ای حجّت خدا و راهنما به سوی اراده‌اش ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه ام وهب بنت عبد از شهدای کربلا 👈قسمت دوم ⬅️ ‌ام وهب و روز عاشورا ↩️ در صبح عاشورا و پس از هم‌آورد طلبیدن یسار ـ غلام زیاد بن ابیه ـ و سالم ـ غلام عبیدالله بن زیاد ـ عبدالله بن عمیر با کسب اجازه از امام علیه‌السلام وارد میدان شد و با مهارت رزمی‌اش توانست هر دوی آنان را به هلاکت برساند 👈 اندکی بعد عبدالله در حالی که هر دو غلام را کشته بود و رجز می‌خواند که: ان تنکرونی فانا ابن کلب حسبی ببیتی فی علیم حسبی انی امرء ذو مرة و عصب و لست بالخوار عند الحرب انی زعیم لک‌ام وهب بالطعن فهم مقدما و الضرب ↩️«اگر مرا نمی‌شناسید من فرزند قبیله کلب هستم، کفایت می‌کند که بیت من در قبیله بنی‌علیم است. مردی هستم نیرومند و متعصب و در جنگ‌ها ضعف و خواری در من راه ندارد. ای ‌ام‌وهب من تعهد می‌کنم که با نیزه و شمشیر زدن با دشمن رو در رو گردم». نزد امام علیه‌السلام بازگشت. در این هنگام ‌ام‌وهب عمود خیمه‌ای را برداشت و به طرف همسر خود حرکت کرد و چون به نزد عبدالله رسید، او را مورد خطاب قرار داد و گفت: 👌 «پدر و مادرم به فدایت! در راه پاکان نسل محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) نبرد کن» . عبدالله بن عمیر سعی کرد تا او را به خیمه برگرداند، اما ‌ام‌وهب نمی‌پذیرفت. ‌ام‌وهب لباس همسر خود را گرفته و می‌گفت: 😭«انی لن ادعک دون ان الموت معک؛ تو را رها نمی‌کنم تا با تو کشته شوم» .✨ امام حسین علیه‌السلام به سوی ‌ام‌وهب رفت و او را خطاب قرار داد و فرمود: «از خاندان پیامبرتان جزای خیر نصیبتان گردد به خیمه برگرد؛ چراکه جهاد از زنان برداشته شده است». ‌ ام وهب پذیرفت و به خیمه بازگشت. این مطلب ادامه دارد 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• ✅ موضوع: اعراب آیه ۸۵ سوره بقره (قسمت دوم آیه) 👈....اَفَتُومِنُونَ بِبَعضِ الکِتابِ وَ تَکفُرونَ بِبَعضِِ فَما جَزاءُ مَن یَفعَلُ ذَلِکَ مِنکُم الّا خِزیُُ فِی الحَیَوه الدُّنیا وَ یَومَ القِیامهِ یُرَدّونَ اِلی اَشَدِّ العَذابِ وَ مَا اللهُ بِغافِلِِ عَمّا تَعمَلون. ....آیا به بخشی از کتاب آسمانی ایمان می آورید و نسبت به بخشی دیگر کفر می ورزید جزای کسانی که چنین کنند، چیزی جز رسوایی دنیا و بازگشت به سخت ترین عذاب‌ها در قیامت نیست، خدا از کارهای شما غافل نیست. اَ: همزه استفهام انکار توبیخی، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تُومِنونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون‌. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. بَعضِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بِبَعضِ: جار و مجرور، متعلق به «تومِنونَ» الکِتابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تَکفُرُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. بَعضِِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بِبَعضِِ: جار و مجرور، متعلق به «تَکفُرُونَ» (تنوین به نیابت از مضاف الیه محذوف) فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ما: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. جَزاءُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مَن: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه برای «جَزاءُ» یَفعَلُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری ذَلِکَ: اسم اشاره، مبنی بر فتح، محلا منصوب، مفعول به برای «یَفعَلُ» مِن: حرف جر،مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر «مِن» مِنکُم: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «یَفعَلُ» اِلّا: از ادات حصر و استثناء، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد. خِزیُُ: خبر برای «جَزاءُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری فِی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الحَیوهِ: اسم مجرور به حرف جر «فِی»، علامت جر کسره ظاهری فِی الحیَوهِ: جار و مجرور، متعلق به «خِزیٌ» الدُّنیا: نعت برای «حَیَوة» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ کسره مقدر وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یَومَ: ظرف‌ و مفعول فیه برای «یُرَدّوُنَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری القِیامَهِ: مضاف الیه برای «یَومَ» و مجرور، علامت جر کسره ظاهری یُرَدُّونَ: فعل مضارع مرفوع مجهول، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی محلا مرفوع، نائب فاعل اِلی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. اَشَدِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری اِلی اَشَدِّ: جار و مجرور، متعلق به «یُرَدُّونَ» العَذابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: حرف شبیه به لیس، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللهُ: لفظ جلاله، اسم «ما» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جر زائد، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. غافِلِ: لفظا مجرور و محلا منصوب، خبر «ما» عَن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر عَمّا: جار و مجرور، متعلق به «غافِلِِ» تَعمَلُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع : تغییرات فعل مهموز در جلسه به انواع فعل اصلی پرداخته شد. 👈فعل یا صحیح است یا غیر صحیح. 🍃اقسام فعل صحيح: فعل صحيح، گاهى «مهموز» و زمانى «مضاعف» است. 🍃مهموز: آن است كه در يكى از حروف اصلى آن همزه باشد. 👈در این جلسه به تغییراتی که در همزه فعل مهموز صورت می گیرد و به آن تخفیف همزه می گویند، می پردازیم. ✔️تخفیف همزه بر دو نوع است : ۱. قلبی ۲.حذفی 🔹تخفیف قلبی : الف) واجب: هرگاه دو همزه کنار هم قرار گیرند، طوری که همزه اول متحرک و همزه دوم ساکن باشد، واجب است همزه ساکن به حرف مدی از جنس حرکت همزه متحرک تبدیل شود. مثال : أأْتَی(قلب همزه به الف مدي): آتَی أُأْتِیَ(قلب همزة به واو مدي ): أُوتِیَ أِأْتاء(قلب همزة به ياء مدی): أیتَاء 🍃به این نوع تخفیف "تلیین" به معنای نرم کردن می گویند. ب) جایز : اگر همزه ساکن بعد حرف متحرکی غیر از همزه واقع شود، قلب آن به حرف مدي جوازي است. مثال: یَأْمُرُ(جواز قلب همزه به الف مدي) : یَامُرُ یُؤْمَرُ(جواز قلب همزه به واو مدي) : یُومَرُ 🔹تخفیف حذفی این نوع تخفیف قاعده مشخصی ندارد و سماعی است و معمولا در حالت اجتماع دو همزه این حالت پیش می آید. مانند : حذف همزه امر حاضر در افعال مهموز الفاء ( أَخَذَ، أَکَلَ، أَمَرَ، أَتَی) أمر حاضر این افعال : خُذْ، کُلْ، مُرُ، تِ 🍃دو فعل اول اين حذف وجوبی و دو فعل آخر جوازي است. •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۵ از سوره مبارکه بقره: فعل «یُؤمِنونَ » فعل مهموزی است که تخفیف همزه آن از نوع قلبی و جوازي است، گاهی در بعضی قرائت ها «یُومِنُون» خوانده می شود. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (کتاب صرف و نحو متوسطه و مبادئ العربية ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام امام غریبم..🌿 🍃 حلال تمام مشکلاتی ای عشق 🍃 تنها تو بهانۀ حياتی ای عشق 🍃 برگرد که روزمرّگی ما را کشت 🍃 الحق که سفينة‌النجاتی ای عشق اللهم عجل_لولیڪ_الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ وصف زیبای پیامبراکرم صلي الله عليه و آله در بیان امام علی علیه السلام 👈مردی از امير المؤمنين علی علیه السلام درخواست كرد که اخلاق پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله را برايش بشمارد ✅ امیر المومنین علی علیه السلام فرمود تو نعمتهاي دنيا را بشمار تا من نيز اخلاق آن حضرت صلي الله عليه و آله را برايت بشمارم آن مرد عرض كرد ⚡️چگونه ممكن است نعمتهای دنيا را احصاء كرد و به شمارش آورد، با اين كه خداوند در قرآن مي فرمايد وَ اِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللهِ لا تَحْصُوها 🔸اگر نعمت های خداوند را بشماريد نمی توانيد آن را به پايان برسانيد 👈اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود خداوند تمام نعم دنيا را قليل و كم می داند، در اين آيه كه مي فرمايد قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ 🔸بگو متاع دنيا اندك است 👈در حالی که خداوند متعال اخلاق پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله را در اين آيه عظيم شمرده و چنانچه مي فرمايد اَنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظيمٌ 🔸تو را خوئی بسيار بزرگ است 🌿اينك تو چيزی كه قليل است نمیتواني بشماري من چگونه چيزي كه عظيم و بزرگ است شمارش كنم ولی همين قدر بدان، تمام پيامبران مظهر يكي از اخلاق پسنديده بودند چون نوبت به آن حضرت صلي الله عليه و آله رسيد تمام اخلاق پسنديده را جمع كرد از اينرو فرمود اِنِّي بُعِثْتُ لِأتَمّمَ مَكارِمَ الْاَخلاقِ 🔸من برانگيخته شدم تا اخلاق نيكو را تمام كنم 📚منابع 1⃣ سوره نحل، آیه ۱۸ 2⃣ سوره نساء، آیه ۷۷ 3⃣سوره قلم، آیه ۴ 4⃣ السُنن الکبری بیهقی، جلد ۱۰ صفحه223 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا