eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : درخواست های حضرت موسی علیه السلام ۱- «وَاجْعَل لِي وَزِيراً مِنْ أَهْلِي» به تنهايي نمیتوان مشكلات مملكت را حل كرد وزیر به كسي می گویند كه بخشي از سنگيني كارهاي مملكت را به عهده بگيرد حضرت موسی عرض كرد «وَاجْعَل لِي وَزِيراً مِنْ أَهْلِي» آن هم هارون باشد در بين اهل من هم هارون باشد. ۲- «اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي» يعني معاونت و كمك را به وسيله هارون زياد كن. ۳- «وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي» او را شريك كار من قرار بده. آن امرِ رسالت را كه به من سپردي او را شريك در اين كار قرار بده يعني در وحي‌يابي شريك من است در ابلاغ وحي هم شريك من است. موضوع : حدیث منزلت  اگر در حديث تبوك در جريان سفر تبوك وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) به حضرت امير(عليه السلام) فرمود: «يا علي! أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی » يعني تمام اين اوصافي كه وجود مبارك هارونِ برادر موساي كليم داشت وجود مبارك حضرت امير دارد منهاي مسئله نبوّت. در مقام تشريع تنها گيرنده وحی پيامبر است از اين به بعد دو نفر مي‌رسانند. زمانی كه پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مطلبي را فرمودند بعد از آن ديگر همه مردم موظّف‌اند به ديگران ابلاغ كنند اين ديگر مخصوص حضرت امير نيست. قبل از اينكه به مردم برسد (كلّ وحي را وجود مبارك پيغمبر مي‌گيرد) در اين محدوده وجود مبارك حضرت امير آگاه مي‌شود، امام علی علیه السلام يافته و گفته پيغمبر را كه هنوز به دست احدي نرسيده است به مردم مي‌رساند نه بعد از اينكه پيغمبر گفته به ديگران مي‌گويد.  اينكه ما در زيارت حضرت حجّت عرض مي‌كنيم «السلامُ عليك يا شريك القرآن براي اين است که: -   اهل بيت يك نورند -   و وجود مبارك حضرت امير وقتي به منزله هارون نسبت به موسي شد يعني اين دوازده امام به منزله  هارون نسبت به موسي هستند  هارون(سلام الله عليه) «وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي» بود و امر پيغمبر قرآن است. «شريك القرآن» معنايش اين نيست فرموده قرآن را اهل بیت به ديگران منتقل مي‌كنند، همه علما اين كار را مي‌كنند. اين احكامي كه اهل بيت مي‌گويند مثل آن است كه پيغمبر گفته باشد آنچه را كه ذات اقدس الهي داد فقط، فقط: ۱-   پيغمبر مي‌گيرد ۲-   در اين محدوده‌اي كه پيغمبر گرفته و هنوز به دست كسي نرسيده اهل بيت آگاه مي‌شوند و به ديگران مي‌رسانند. حديث منزله ثابت مي‌كند كه قرآن و عترت دو جناح يك حقيقت‌اند و به هم مرتبط‌اند اگر كسي بگويد من حرف موساي كليم را قبول دارم حسبنا الكليم، مثل آن است كه بگويد حسبنا كتاب الله ديگر هارون را رها كرده ديگر حرف خدا را رها كرده است اگر در حدیث ثقلین فرمود: «لن يفترقا» يعني قرآنِ منهاي عترت ديگر آن قرآن نيست چه اينكه عترتِ منهاي قرآن ديگر آن عترت نيست. اگر كسي بينشان جدايي انداخت يكي را گرفت و ديگري را ترك كرد در حقيقت هر دو را ترك كرده است. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موضوع : تسبیح و ذکر «كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً» راز موفقيّت ما سلاح نيست ما رازمان اين است و خدا هم دستور داد كه اين‌چنين باشيد«كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً» براي اينكه فراعنه را از تخت پایین بكشيم باید: ۱-     سبّوح و قدّوس‌گوي تو باشيم ۲-   وَنَذْكُرَكَ كَثِيراً نظام سبّوح و قدّوس است كه نظام موفّق و پایدار است. موضوع : تسبیح قبل از ذکر تسبيح قبل از ذكر است اول ما بايد «لا إله» بگوييم بعد «إلاّ الله» را شكوفا كنيم. اول تسبيح بكنيم شرك را برداريم بگوييم «لا إله» ديگر فرعون و امثال فرعون سِمت الوهيّت ندارند بعد نام و ياد تو را بلندآوازه كنيم لذا تسبيح مقدّم بر ذكر شده است. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، می‌توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‌تر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵). ✅ وَ اللهُ‌ أَعْلَمُ بِإيمانِكُمْ ❓ عبارت «وَ اللهُ‌ أَعْلَمُ بِإيمانِكُمْ» به کدام موضوع اخلاقی اشاره دارد؟ ✍ در جمله «مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ»، قيد ايمان، در متعلق حكم قيد شده است، و از آنجائى كه ايمان امرى قلبى است لذا كسى نمى تواند به حقيقت ايمان ديگرى اطلاع پيدا كند، چون براى اين آگاهى ميزانى مانند ميزان الحراره و ساير موازين مادى وجود ندارد، 🔸 چه بسا مردمى توهم كنند كه خداى تعالى با آوردن اين قيد كار مسلمانان را دشوار كرده، و بلكه اصلا جلو آن را گرفته، مسلمانان مكلف را دچار عسر و حرج ساخته، 👈 چون نمى توانند تشخيص دهند آيا زنى كه مى خواهند بگيرند ايمان قلبى دارد يا نه، لذا در اين جمله كه مى فرمايد: خدا به ايمان بندگان مؤمنش آگاه است به طور كنايه فهمانده، شما مكلفين مامور به تشخيص واقع و حقيقت ايمان زنان نيستيد، اين كار خدا است و بس. 👈 بلكه تنها ماموريد بر طبق اسباب ظاهرى عمل كنيد اسبابى كه نظير 👈شهادتين، و 👈 شركت در جماعت مسلمين، و 👈 انجام وظائف عمومى دين دلالت بر ايمان صاحبش مى كند، 💥 و همين ايمان ظاهرى معيار است نه ايمان باطنى. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✋ دلم تنگ است ...هلاک یک دیدار ... عطشناک یک لبخند ... بیقرار یک صوت دل انگیز ... نمیشود این جان خسته را با پایان این انتظارِ طولانی، آرام کنی؟... نمی شود این چشمان به راه مانده را به جمال زهرایی ات روشن کنی ؟ ... تو آن عزیزترین عزیز مصر وجودی و من آن فقیرترین و بینواترین مشتاقِ منتظر ... 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹آیا امام زمان به تمام نقاط جهان سر می‌زنند؟ ✍امام ‌زمان،از آن جهت که مظهر علم غیب خداوند است،از همه ‌جا و همه چیز اطلاع دارد؛به ‌عبارت ‌دیگر امام ‌زمان هر گاه بخواهد همه چیز نزد او حاضر است و به تمام موضوعات خارجی اطلاع داشته و از آنها آگاهی دارد.[۱] از طرفی دیگر،گاهی حضرت،مطابق مصالح خاص و یا عام،از طرف خداوند متعال مأمور به ملاقات،دست‌گیری و رفع گرفتاری‌ها می‌شوند؛گاهی احساس می‌کنند که باید فلان مکان و نزد فلان شخص رفته و گرفتاری او را برطرف سازند؛گاهی در فلان سرزمین حاضر شده تا از اهالی آن دفع بلا گردد و یا شخصی توجیه شده و هدایت شود.از این‌ رو حضرت هر مکان و زمانی را که مصلحت ببینند خود را در آنجا حاضر می‌کنند. 📚۱. کافی، ج۱، ص۲۶۲.. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا برخی نمازخوان ها اینهمه معصیت می کنند؟! پس اثر نماز کجاست؟؟؟ 🥀استاد_رنجبر @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : پاسخ خداوند متعال خداوند متعال به موساي كليم فرمود آنچه را كه خواستي «قَدْ أُوتيِتَ» به تو داده شد. تاکیدهای به کار رفته در این آیه عبارتند از : «قَدْ أُوتيِتَ سُؤْلَكَ» ۱- کاربرد فعلِ ماضي مجهول ۲- کاربرد حرف تحقيق ۳- کاربرد جمله خبريه كه در افاده ي انشاء است. ما هم در ادبيات فارسي داريم اينكه كسي ديگري را مشاور خود يا معاون خود قائم‌مقام خود يا سِمتي براي او قرار مي‌دهد مي‌گويد من شما را براي آن كار منصوب كرده‌ام اين جمله ي خبريه است يعني هم‌اكنون منصوب شدي اين جمله‌هاي خبريه چه در ادبيات فارسي، چه در ادبيات عربي به داعي انشاء القا مي‌شود. با اين سه نكته خداوند فرمود گرفتي، خواستنت همان و دادن همان خداوند براي تثبيت اين مطلب مي‌فرمايد كه خيلي از نعمتها را نخواسته ما به تو داديم چه رسد به نعمتهاي خواسته, خيلي از نعمتهايي كه جزء مقدّمات دور نبوّت بود دربارهٴ تو اِعمال كرديم چه رسد به مقدّمات نزديك نبوّت اين جريان معجزات, مسلّح بودن به اموري كه تو را در هدايت آل‌فرعون كمك مي‌كند مقدّمات قريبه است دوران كودكي و نجات در دوران كودكي جزء مقدّمات بعيده است ما دربارهٴ مقدّمات بعيده بدون خواستن این همهٴاحسان را نسبت به تو روا داشتيم اما دربارهٴ مقدّمات قريبه، با خواستن تو حتماً خواهيم داد ﴿قَدْ أُوتيِتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَي﴾ موضوع : نعمت های عطا شده به حضرت موسی (ع) وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَي هر نعمتي را هم منّت نمي‌گويند نعمتهاي مهم را منّت مي‌گويند «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت(آل عمران/164)» براي اينكه نبوّت جزء نعمتهاي بزرگ الهي است اينجا هم فرمود: «وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَي» بار ديگر، نه يعني بار دوم يعني «ما ليس بأوّل»، در تعبيرات عرفي هم مي‌گويند دست دوم، دست دوم نه يعني دست دوم يعني «ما ليس بأوّل» ممكن است دست پنجم و ششم باشد «مَرَّةً أُخْرَي» يعني غير اول، حالا بار دوم است، بار سوم است، بار چهارم است، چون چندين بار محبّت الهي را اينجا بازگو مي‌كند: - دوران شيرخوارگي - دريا انداختن - گرفتن آل فرعون - نگهداري آل فرعون از او - موفقيّت حضرت در دربار فرعون - رفتن به مدين همه اينها جزء منّتهاي الهي است ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موضوع: وحی به مادر موسی علیه السلام «إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّكَ مَا يُوحَي» درست است كه ما به مادر تو وحي فرستاديم اما در حقيقت اين منّت و عنايت نسبت به تو بود «إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّكَ مَا يُوحَي» وحيي كه به مادرت فرستاديم از سنخ وحيي نيست كه به تو يا برادرت هارون فرستاديم اينها كه به شما داديم وحي تشريعي است، وحي علمي است، توحيد و عقايد ديگر است، اما وحيي كه به مادرت فرستاديم از سنخ علم نيست از سنخ عمل است، از سنخ حكم نيست از سنخ تصميم است، فرمود ما به مادر تو وحيِ عملي فرستاديم يعني در آن محور تصميم‌گيريِ او وحي رسانديم كه اين كار را بكن آن كار را بكن، وحیی که به مادر تو فرستاديم از سنخ «وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ» است گاهي انسان يك تصميم خوبي مي‌گيرد اين معلوم مي‌شود به الهامات فرشته‌هاست، گاهي يك تصميم بدي مي‌گيرد اين معلوم مي‌شود بر اساس وسوسه‌هاي شیطان است. أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفِیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ بِالسَّاحِلِ یَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِی وَعَدُوٌّ لَهُ .‌‌...(۳۹) آیه بالا شامل دو امرِ حاضر و دو امر غايب است. 👈 دو امر حاضر نسبت به مادر موسی علیه السلام ۱- «أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ» ۲- «فَاقْذِفِيهِ» با «فاء» تفريع «فِي الْيَمِّ» 👈دو امر غايب نسبت به دريا و آل‌فرعون ۳- «فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ» ۴- «يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّي وَعَدُوٌّ لَهُ» ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام حیضناسیه (مساله ۴۹۹) ✍ناسیه چنانچه بیشتر از ۱۰ روز خون ببیند:👇👇 1⃣ اگر بتواندمدت حیض را از نشانه‌های آن تشخیص داده همین مدت،حیض وبقیه ی آن استحاضه است. 2⃣ اگر نتواند تشخیص دهد، بنابر احتیاط واجب،باید۷ روز اول را حیض وبقیه را استحاضه قرار دهد. 👈ناسیه خون بیشتر از ده روز↪️ الف: خونها یکسان است⬅️ از ابتدای خونریزی تا ۷ ب):خونها مختلف است ⬅️ رجوع به صفات 👈خون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض ↪️ از ابتدای خون صفت دار تا انتهای آن 👈خون صفت دار کمتر از۳ روز یا بیشتر از ۱۰ روز باشد ⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا ۷ روز •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 🔹مثال ناسیه 🌹مثال اول: 👈خانمی از نهم ماه تا بیستم خون میبیند↪️ 👈خونها بیشتر از ده روز ویکسان است↪️ از ابتدای خونریزی تا ۷ روز حیض وبقیه استحاضه است. 🌹مثال دوم: 👈خانمی از بیست وپنجم ماه خون میبیند۲ روز خون زرد ۵ روز سرخ و۴ روز زرد ↪️ 👈خونها بیشتر از ۱۰ روز ومختلف است وخون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز است↪️ از ابتدای خون صفت دار (۲۷ ماه)تا انتهای آن(یکم ماه) حیض وبقیه استحاضه می باشد. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای من ، مهدی جان این تار ناپیدای محبت را تو از آستان معطرت به قلب خسته ام کشیده ای ... تو بی آنکه ببینمت ، اینگونه مرا بیقرار چهره ی دلربایت کرده ای ... تو بی آنکه لایق باشم ، تار و پود وجودم را با یاد خودت پیوند زده ای ... تو چشمان بی نصیبم را به مسیر سبز انتظار ، دوخته ای ... تو مرا شیفته ی خود کرده ای ... تو چقدر خوبی ، چقدر مهربانی ، چقدر عزیزی ، چقدر نزدیکی ... کاش ببینمت پیش از آنکه بمیرم ... سلام آقای من آقای دلتنگی✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
آثار هدیه به امام زمان علیه السلام 🔵 پیامبر اکرم (ص) فرمودند : 🌕 تَهادَوا تَحابُّوا، تَهادُوا فإنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائنِ؛ 🔺 به یکدیگر هدیه دهید تا نسبت به همدیگر با محبت شوید. به یکدیگر هدیه دهید؛ زیرا هدیه کینه‌ها را می‌برد. 📚 کافی، ج ۵، ص ۱۴۴، ح ۱۴ 🔹ما هم می توانیم با هدیه کلیه اعمال مستحبی مان به امام عصر ثواب آن را به امام زمانمان هدیه کنیم و پیوند محبت و دوستی با امام زمانمان را محکم تر کنیم. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه ام وهب بنت عبد یکی از شهدای کربلا 👈قسمت چهارم ⬅️ شهادت ‌ام‌وهب ↩️ در پی کشته شدن سالم و یسار، سپاه عمر بن سعد حمله‌ای ناگهانی را به جناح چپ لشکر امام علیه‌السلام آغاز کردند. در این هنگام عبدالله بر اسب خویش نشست و با نیزه خود به سپاه دشمن حمله‌ور شد  👈 عبدالله بن عمیر شجاعانه با دشمن جنگید تا اینکه، هانی بن ثبیت حضرمی و بکیر بن حی تمیمی بر او حمله بردند و او را به شهادت رساندند.😭  پس از شهادت عبدالله، ‌ام‌وهب بر بالین او حاضر شد و در کنار جسم بی‌جانش نشست. او خاک از رخسار عبدالله پاک کرد و گفت: ✨«بهشت بر تو گوارا باد! از خداوندی که بهشت را روزی تو گردانید می‌خواهم که مرا نیز هم‌نشین تو قرار دهد». 😭در این هنگام شمر بن ذی‌الجوشن به غلام خود ـ رستم ـ دستور داد تا با عمود بر فرق آن زن بکوبد؛ رستم نیز چنین کرد و عمود خود را بر سر آن زن فرود آورد. در اثر این ضربه ‌ام‌وهب به آرزوی خود رسید و در کنار همسر شهیدش جان داد.  🌷 بدین ترتیب او اولین بانوی شهیدی لقب گرفت که در روز عاشورا در کنار دیگر یاران امام علیه‌السلام به شرف شهادت نائل آمد. روحش شادویادش گرامی باد پایان ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : محبت ویژه ﴿وَاَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً﴾ محبّت ويژه‌اي از جانب خداوند متعال دربارهٴ حضرت موسی علیه السلام اِعمال شده بود كه هر كه او را مي‌ديد به وی علاقه‌مند مي‌شد. آل‌فرعون کودک را گرفتند و خداوند فرمود ما محبّت تو را در دلهاي هر كه تو را مي‌ديد قرار داديم كه ديگر بر اساس علاقه از تو پذيرايي بكنند و از تو حمايت بكنند «وَاَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي» كلمه محبّت به دو بار ضمير متكلّم وحده محفوف است: ۱- ضمير متكلّم وحده «اَلْقَيْتُ» ۲- «مِنِّي» ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موضوع : بازگرداندن حضرت موسی به دامان مادرش «إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ» خواهر موسي به دنبال اين صندوقچه حركت كرد ديد آب اين را آورد كنار قصر فرعون «إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ» از آن طرف حالا خداي سبحان مي‌خواهد كه اين كودك را به مادر برگرداند. راه‌حل چيست؟ فرمود راه‌حل اين است كه اين كودك محتاج به شير هست و گريه مي‌كند محبوب كساني هم هست كه به او دسترسي پيدا كردند تنها راه اين است كه ما از نظر تكوينْ تحريم بكنيم كه تو هيچ سینه ای را قبول نكني «وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ ؛ و ما پیش از آن، شیر هر دایه‌ای را بر او حرام کردیم (قصص/۱۲)» هر كسي، هر دايه‌اي كه مي‌آمد قبول نمي‌كرد.  در چنين فضايي «تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ» خواهرت به آنها گفته بود «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَي مَن يَكْفُلُهُ» من دايه‌اي نشان دارم. «إنَّ اللهَ إِذَا أَرَادَ أَمْرًا هَيَّأَ أَسْبَابَهُ»؛ خداوند متعال اگر بخواهد چيزي را بيافريند، علل و اسباب آن را هم فراهم مي‌کند؛ همه راهها بسته است و خواهر حضرت موسي پيشنهاد داد كه من دايه‌اي نشان دارم بدهيد ببرم نزد او، «إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَي مَن يَكْفُلُهُ» آنها هم گفتند بسيار خب، براي اينكه  همه به موسي علاقه‌مند بودند.  «فَرَجَعْناكَ إِلَي أُمِّكَ» ما به مادرت گفتيم كه ما برمي‌گردانيم «كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلا تَحْزَنَ» آن خوف و حُزنش برطرف بشود موضوع : قُرّةالعين علامه جوادی آملی میفرمایند: قُرّةالعين به معناي روشني چشم نيست گرچه برخي او را به نور چشم معنا كردند «قُرّه»، قارّ آن سردي و خنكي را مي‌گويند، مي‌گويند هواءٌ قارّ در برابر هواي حارّ است و مي‌گويند اشكِ چشم دو قِسم است اشكِ انسانِ غم‌ديده سوزنده است و گرم است اشكِ گرم است اشك شوقي كه انسان از ديدن فرزند يا برادري كه ساليان متمادي او را نديده بود مي‌بيند اشك شوق است اشك شوق اشك خنك است اگر گفتند قُرّة العين يا قَرّة الأعين يعني چشمِ ما اشك شوق بريزد در اثر ديدن شما وگرنه قُرّة به معناي نور نيست. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۸۶ سوره بقره 👈أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ. اینان كسانی هستند كه زندگی [زودگذر] دنیا را به جای آخرت خریدند؛ پس نه عذاب از آنان سبك گردد و نه یاری شوند. اولئک: اسم اشاره، مبنی بر فتح، مبتدا، محلا مرفوع الذین: اسم موصول، مبنی بر فتح، خبر، محلا مرفوع اشتروا: فعل ماضی، مبنی بر فتح مقدر. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الحیاةَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری الدنیا: نعت برای «الحیاة» و منصوب بنابر تبعیت، علامت نصب فتحه مقدر بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الآخرةِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بالآخرة: جار و مجرور، متعلق به «اشتروا» فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. یُخَفَّفُ: فعل مضارع مجهول و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر عنهم: جار و مجرور، متعلق به «یخفف» العذابُ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری و: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لا: حرف نفی (برای تاکید)، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا ینصرون: فعل مضارع مجهول و مرفوع. علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، نایب فاعل. جمله فعلیه، خبر برای «هُم» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: افعال معتل الفاء(مثال) 👈 فعلی که اولین حرف اصلی (ریشه) یا فاءالفعل آن از حروف علّه (واو، یاء) باشد، معتل‌الفاء یا فعل مثال نامیده می‌شود. 🔹فعل معتل الفاء یا مثال، دو قسم است: ۱. فعل مثال واوی (فعلی که اولین حرف اصلی آن حرف «واو» هست) مانند : وَعَدَ، وَقَعَ ۲.فعل مثال یائی (فعلی که اولین حرف اصلی آن حرف «یاء» هست) مانند : یَسَرَ 🔹قواعد اعلال مثال قاعده ۱: مضارع مثال واوی اگر بر وزن «یَفعِلُ» باشد، «واو» حذف می‌شود. مثال: وَعَدَ (یَوعِدُ) ⬅️ یَعِدُ / لِیَعِدْ / عِدْ ✔️این قاعده در چند فعل مضارع بر وزن «یَفعَلُ» نیز جاری است. مثال: وَهَبَ (یَوهَبُ) ⬅️ یَهَبُ / لِیَهَبْ /هَبْ 📌 قاعده ۱ در مضارع مجهول و امر مجهول جاری نمی شود. مثال: یُوعَدُ(مضارع مجهول) / لِیُوعَد(امر مجهول) قاعده ۲: «واو» ساکن ماقبل مکسور، قلب به «یاء» و «یاء» ساکن ماقبل مضموم، قلب به «واو» می شود. مثال۱: اِوْجاد ⬅️ ایجاد مثال۲: یُیْقِنُ ⬅️ یُوقِنُ 📌 ۱_ قاعده اول اعلال در «مثال واوی» در باب‌های ثلاثی مزید، هیچ محلی برای اجرا ندارد و قاعده دوم در مصدر باب «اِفعال» و «استفعال» نیز اجرا می شود. مثال۱: اِوْراد ⬅️ ایراد مثال۲: اِستِوْضاح ⬅️ استیضاح 👌 در باب «اِفتِعال»، قاعده «ابدال» جاری می گردد. مثال: وَصَفَ ⬅️ اِوتَصَفَ ⬅️ اِتتَصَفَ ⬅️ اِتَّصَفَ 📌 ۲_ قاعده اول اعلال، مخصوص مثال واوی است، ولی قاعده دوم در غیر مثال نیز جاری می شود. مثال: اِنقِواد (از قَوَدَ) ⬅️ اِنقِیاد •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، نحو متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿سلام مولای من ، مهدی جان این تار ناپیدای محبت را تو از آستان معطرت به قلب خسته ام کشیده ای ... تو بی آنکه ببینمت ، اینگونه مرا بیقرار چهره ی دلربایت کرده ای ... تو بی آنکه لایق باشم ، تار و پود وجودم را با یاد خودت پیوند زده ای ... تو چشمان بی نصیبم را به مسیر سبز انتظار ، دوخته ای ... تو مرا شیفته ی خود کرده ای ... تو چقدر خوبی ، چقدر مهربانی ، چقدر عزیزی ، چقدر نزدیکی ... کاش ببینمت پیش از آنکه بمیرم ... سلام آقای من آقای دلتنگی✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«شناخت امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف» 🔹 اصلی‌ترین وظیفه هرکس شناخت امام زمانشه استاد @moassese_nooralyaghin