✍ کفاره ی غیبت
سوال:
آیا می توان بدون رضایت گرفتن از فرد غیبت شونده توبه کرد؟
👈با توجه به این که غیبت از حق الناس است، بنابر این در مرحله اول باید از غیبت شونده رضایت گرفت، آن گاه به درگاه الهی از این گناه توبه کرد. اما اگر رضایت گرفتن از غیبت شونده به هر دلیلی ممکن نباشد و یا این که گفتن به او موجب مفسده ای مهم تر می شود و ... که در این صورت با توجه به روایات معصومان (ع) باید برای او استغفار نمود و این کفاره غیبت او است.
✍ در این باره به دو روایت اشاره می کنیم:
1-امام صادق (علیه السلام) می فرماید
از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسیده شد: کفاره غیبت چیست؟
حضرت فرمود: هر وقت یادت آمد، برای او از خداوند طلب آمرزش کن.
2-امام صادق (علیه السلام) در روایت دیگر می فرماید: اگر غیبت کردى و خبرش به غیبت شده رسید، پس راهى نمی ماند جز حلالیت خواستن از او، امّا اگر خبرش به او نرسیده، از خداوند برایش طلب آمرزش کن.
📚مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج72، ص241
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_نود
✅موضوع: بدعت جاهلی نسیء
إِنَّمَا النَّسیءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذینَ کَفَرُوا یُحِلُّونَهُ عاماً وَ یُحَرِّمُونَهُ عاماً لِیُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَیُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللَّهُ زُیِّنَ لَهُمْ سُوءُأَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ ؛
نسى ء (جابجا كردن و تاخير ماههاى حرام ) افزايشى در كفر (مشركان ) است كه بواسطه آن كافران گمراه مى شوند، يك سال آنرا حلال و سال ديگر آنرا تحريم مى كنند تا مطابق تعداد ماههائى كه خداوند تحريم كرده بشود (و عدد چهار به پندارشان تكميل گردد) و از اين راه آنچه را كه خدا حرام كرده حلال بشمرند، اعمال زشتشان در نظرشان زيبا جلوه داده شده و خداوند جمعيت كافران را هدايت نمى كند. (۳۷/توبه)
⁉️ مفهوم و فلسفه نسى ء در جاهليت چه بود؟
✍به جا به جا کردن ماههای حرام توسط مشرکان جاهلی "سنت نسیء"گفته میشود.
"نسیء" از ماده نَسَاَ به معنی تأخیر انداختن است.
💰نسیه یعنی گرفتن جنس وپرداخت پول را به تأخیر انداختن.
✳️در زمان جاهليت عرب گاهى يكى از ماههاى حرام را تاخير مى انداختند يعنى مثلا به جاى ماه محرم ماه صفر را انتخاب مى كردند و تشريفات آن بدينگونه بود كه يكى از سران قبيله (بنى كنانة) در مراسم حج در سرزمين (منى ) در يك اجتماع نسبتا بزرگ پس از تقاضاى مردم اين جمله را بر زبان جارى مى كرد و مى گفت : (من ماه محرم را امسال به تاخير انداختم و ماه صفر را به جاى آن انتخاب كردم )!
⚜فلسفه اين كار در نظر آنها به عقيده بعضى اين بوده است كه گاهى تحمل سه ماه حرام پشت سر هم (ذى القعده ،ذى الحجه و محرم ) مشكل بوده و آن را به پندار خود مايه تضعيف روح جنگجوئى و ركود كار سربازان مى شمردند، زيرا عرب در جاهليت علاقه عجيبى به غارتگرى و خونريزى و جنگ داشت ، و اصولا جنگ و غارت جزئى از زندگى او را تشكيل مى داد، و تحمل سه ماه آتش بس پى در پى براى آنها طاقت فرسا بود، لذا كوشش مى كردند لااقل ماه محرم را از اين سه ماه جدا كنند.
⚜اين احتمال نيز داده شده است كه گاهى به خاطر افتادن ذى الحجه در تابستان مسئله حج بر آنها دشوار مى شد و مى دانيم حج و مراسم آن براى عرب جاهلى تنها مسئله عبادت نبود بلكه اين مراسم بزرگ كه از زمان ابراهيم عليه السلام به ياد مانده بود كنگره عظيمى محسوب مى شد كه مايه رونق تجارت و اقتصاد آنها بود و فوائد گوناگونى از اين اجتماع نصيب آنها مى شد
⬅️لذا جاى ماه ذى الحجة را به ميل خود تغيير داده ، و ماه ديگرى را كه هوا در آن ماه ، آمادگى بيشترى داشت بجايش قرار مى دادند
🔹 ممكن است هر دو فلسفه صحيح باشد.
❌اما به هر صورت اين عمل سبب مى شد كه آتش جنگها همچنان فروزان بماند، و فلسفه ماههاى حرام پايمال شود، و مراسم حج بازيچه دست اين و آن و وسيله اى براى منافع مادى آنها گردد.
💥قرآن اين كار را زيادى در كفر شمرده ، زيرا علاوه بر شرك و كفر اعتقادى كه داشتند با زير پا گذاشتن اين دستور مرتكب كفر عملى هم مى شدند، به خصوص اينكه با اين كار دو عمل حرام انجام مى دادند:
1⃣اينكه حرام خدا را حلال كرده بودند
2⃣اينكه حلال خدا را حرام نموده بودند.
⁉️ بدعت گذاری در احکام و سنت های الهی چه تاثیری در جامعه دارد؟
✳️تغییر و بدعت در احکام و سنن الهی باعث بی اثرکردن حکمتهای الهی و بازیچه قرار دادن حکم خداوند می شود و به تدریج قبح و زشتی گناه از بین میرود
*⃣از جمله پیامهای آیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1⃣به مقدّسات احترام بگذاريم. دخل و تصرّف و بازى كردن با قانون الهى، كفر است. «إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ» چهار ماه تعطيلى مطرح نيست، بلكه نافرمانى در آنچه خدا فرموده مهم است.
2⃣يكى از عوامل انحراف مردم، تفسير و تحليلهاى غلط، براى دست بردن در احكام و قوانين الهى است. "يُحِلُّونَهُ عاماً "
3⃣آنكه كار خود را بد بداند، شايد هدايت شود، امّا آنكه زشتكارىهاى خود را زيبا مىبيند، هدايت او دشوار است."زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي "
┅═✼🌺🌸🌺✼═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_اول
#مؤسسه_نورالیقین
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨
وَ لَقَدْ أَرَيْناهُ آياتِنا كُلَّها فَكَذَّبَ وَ أَبى (۵۶)
و به تحقيق ما تمام آيات و معجزات خويش را به او (فرعون) نشان داديم، ولى او تكذيب و امتناع كرد.
❇️ موضوع: اتمام حجت با فرعون
❓سوال: چرا معجزات برهان های روشن حضرت موسی (ع) بر فرعون تأثیری نداشت؟
حضرت موسی (ع) با توجه به اینکه ذات خداوند از دسترس افکار انسانها به دور است ،با بیان آیات آفاقی و انفسی ، «»به دلایل یکتایی و قدرت و دانش بیکران خداوند و مسائل مربوط به مبدأ و معاد پرداخت:
◀️ بیان آیات آفاقی: اشاره به عظمت آسمانها، وسعت زمین و موجودات رنگارنگ آن ،و نظم حاکم بر آنها و قدرت خداوند و تدبیر جهان هستی ( طه/۴۹-۵۵) ( شعراء»۲۳_۲۶)
◀️ آیات انفسی : اشاره به اسرار آفرینش در وجود خود انسان و ربوبیت پروردگار (۲۶ شعراء)
◀️ اثبات نبوت : معجزات(عصا ،ید بیضاء)
✍ دلیل تکذیب فرعون «فَكَذَّبَ وَأَبَىٰ»:
استکبار و ظلم و سرکشی فرعون مانع ایمان وی شد در حالیکه به حقانیت دعوت حضرت موسی(ع) یقین داشت ،«وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا»(نمل/۱۴)
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
✍ از جمله عوامل عدم تسلیم در برابر حق (فی قلوبهم مرض):
⬅️ تکبر، مانند شیطان ، فرعون
⬅️ لجاجت ، فرعونیان بر باقی ماندن به آیین بت پرستی اصرار می ورزیدند .
⬅️ گناه
⬅️ دنیا پرستی
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
✍ انسان ها از لحاظ باطن به ۴ گروه تقسیم می شوند:
۱_ عا لٍم عادل ⬅️ هم در عقل و اندیشه (عقل نظری) و هم در عمل (عقل عملی) قوی هستند.
۲_ عالم فاسق ⬅️ عقل و اندیشه قوی اما در عمل ضعیف هستند. مانند : فرعون
۳_ جاهل مقدس⬅️ عقل و اندیشه و ادراک ضعیف ،اما در عمل قوی هستند .مانند : خوارج نهروان
۴_ جاهل فاسق⬅️ هم در فکر و اندیشه و هم در عمل ضعیف هستند.
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام آقای جهان
اگر سلام به شما نبود
آفتاب هر روز صبح
به چه امیدی سر در آسمان میکشید...!
#السلامعلیڪیابقیةاللہ
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
قدس پایتخت دوم امام مهدی علیه السلام
🔵 در بسیاری از روایات اهل سنت آمده است که بعد از فتح قدس حضرت مهدی ارواحنا فداه این شهر را مرکزیت نظامی دولت اسلامی قرار می دهد و نیروهای جان بر کف خود را از این شهر برای فتح سایر بلاد اعزام می نماید در حدیثی آمده است که:
🔺 بیعت هدایت در بیتالمقدس خواهد بود.(۱)
🌕 در پاره ای از احادیث شهر قدس توسط امام مهدی به عنوان پایتخت نظامی معرفی شده است و ایشان بسیاری از جنگ ها برای استقرار حکومت جهانی را از این شهر مدیریت میکند.در روایتی از پیامبر آمده است :
🔹 مردی از امت من بر خواهد خواست که به سنت من عمل می کند ،خداوند برای او از آسمان برکت فرو می فرستد و زمین نیز برکاتش را بر او ارزانی خواهد داشت هفت سال بر این امت فرمان می راند و در بیتالمقدس مستقر می شود.(۲)
📚 (۱) کنز العمال ج ۱۴ ص ۲۵۲ ح ۳۸۶۱۵
📚 (۲) بحارالانوار ج ۵۱ ص ۸۲
@moassese_nooralyaghin
درهم شکننده ابهت ظالمان
🔵 أيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ ؟
🔺 کجاست درهمشکننده شوکت ستمکاران و متجاوزان
🔹 قاصم به معناى شكننده و درهم كوبنده است.
🌕 این فراز از دعای ندبه چنین می رساند که حضرت مهدی در زمانی ظهور می کند که ستمکاران و ظالمان از شوکت و شکوه و قدرت بالایی برخوردار هستند.
🔹 طبیعی است که شکست ظالمان قدرتمند، نیازمند نیرویی قدرتمندتر است که امام عصر عجل الله تعالی فرجه با تکیه بر قدرت الهی ، ابهت و شکوه ستمگران را در هم می شکند.
@moassese_nooralyaghin
القدس لنا
🔵 روزی فرا خواهد رسید که می آیی و مسیحیت صهیونیزم را نابود خواهی کرد و پرچم اسلام ناب محمدی را بر فراز مسجد الاقصی به اهتزاز در می آوری.
🌕 در قدس شریف نماز خواهی خواند و تمام آزادی خواهان عالم پشت سرت به نماز خواهند ایستاد.
#طوفان_الاقصی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_چهارم
◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها
⬅️ فضائل حضرت خدیجه نزد خداوند پیامبر و اهل بیت
✅ امیرالمؤمنین
↩️ وجود مقدس امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه نیز از حضرت خدیجه سلاماللهعلیها به نیکی یاد کرده و در فراق از دست دادن ایشان و پدر گرامیشان حضرت ابوطالب سلاماللهعلیه اشک ماتم میریختند و این ابیات را سرودند:
🔸اَعَینَی جُودَا بَارَکَ اللَّهُ فِیکُمَا •••• عَلَی هَالِکَینِ لَا تَرَی لَهُمَا مِثْلًا
🔸عَلَی سَیدِ الْبَطْحَاءِ وَ ابْنِ رَئِیسِهَا •••• وَ سَیدَةِ النِّسْوَانِ اَوَّلِ مَنْ صَلَّی
🔸مُهَذَّبَةٌ قَدْ طَیبَ اللَّهُ خِیمَهَا •••• مُبَارَکَةٌ وَ اللَّهُ سَاقَ لَهَا الْفَضْلَا
🔸فَبِتُّ اُقَاسِی مِنْهُمَا الْهَمَّ وَ الثَّکْلَا •••• مُصَابُهُمَا اَدْجَی اِلَی الْجَوِّ وَ الْهَوَا
🔸لَقَدْ نَصَرَا فِی اللَّهِ دِینَ مُحَمَّدٍ •••• عَلَی مَنْ بَغَا فِی الدِّینِ قَدْ رَعَیا اِلًّا.
👈«هانای دو چشم من! باران اشک از آسمان دیدگانم فرو بارید. خدا این باران اشک را در سوگ دو از دست رفته [و دو یار فداکار اسلام و قرآن و دو پشتیبان بیهمانند پیامبر خدا] بر شما مبارک گرداند؛ چرا که آن دو به راستی بینظیر بودند.
👈هانای دو چشم من! در سوگ غمبار سالار مکه و فرزند رئیس آن (ابوطالب) و در رحلت جانگدازسرور بانوان، اولین زنی که [به همراه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نماز گزارد، باران اشک فرو بارید!
👈بر همان بانوی خودساخته و پاکروش و پاکمنشی که خداوند خیمه و سرای او را پاک و پاکیزه ساخت؛ بانوی پر برکتی که خدا او را [به خاطر ایمان و کردار شایستهاش]به شاهراه فضیلتها رهنمون ساخت.
↩️ ایندواخص آیین محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم را برای خدا یاری کردند و با ستمکاران و یاغیان با آخرین توان مبارزه کردند.
🔸شب کردم در حالی که دچار اندوه جانکاه رحلت این دو بزرگوار و فراق آنها شدم و مصیبت جانسوز آنها، شبانه روزِ مرا تیره و تار ساخته است.»
👌همچنین آن حضرت، خدیجه کبری سلاماللهعلیها را یکی ازچهار سرورزنان دنیا معرفی کرده است:
👈«سادات نساء العالمین اربع: خدیجة بنت خویلد، وفاطمة بنت محمد، وآسیة بنت مزاحم، ومریم بنت عمران؛
👌 سروران زنان دنیا چهار نفرند:
خدیجه دختر خویلد، فاطمه بنت محمد، آسیه دختر مزاحم و مریم دختران عمران.»
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_دوم
#مؤسسه_نورالیقین
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨
قالَ أَجِئْتَنا لِتُخْرِجَنا مِنْ أَرْضِنا بِسِحْرِكَ يا مُوسى (۵۷)
(فرعون) گفت: اى موسى! آيا تو آمدهاى تا با سحر خود ما را از منطقه و سرزمينمان بيرون كنى؟!
❇️ موضوع: تهمت زنی فرعون به حضرت موسی علیه السلام
❓سوال: فرعون برای حفظ حکومت ظالمانه خود از چه شیوه ای استفاده کرد؟
_ زدن انواع تهمت های سیاسی ،ملی، و طنی و مذهبی و شوراندن افکار عمومی بر علیه حضرت موسی(ع)
_ معرفی کردن حضرت موسی ع به عنوان دشمنی که میخواهد آنها را از وطن شان بیرون کند.
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
👈فرعون ، با نگاه داشتن مردم در جهل و نادانی آنها را شست و شوی مغزی می داد«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ»(زخرف / ۵۴)
👈👈از جمله کیدهای فرعون:
⬅️ شایعه سازی و تهمت زدن فرعون بر علیه حضرت موسی( ع ) با توجه به موقعیت و اعتقادات هر گروه از مردم :
🔸 به متولیان بتکده می گفت : همانا من مىترسم كه دين شما را تغيير دهد
إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ( غافر /۲۶)
🔸 به وطن پرستان می گفت : او می خواهد شما را از سرزمینتان بیرون کند.
«يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» (شعرا ۳۵)
«يُرِيدَانِ أَنْ يُخْرِجَاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ»(طه /۵۶)
🔸به کسانی که به ظاهر به تمدن و فرهنگ مصر فکر می کردند ،می گفت : می خواهند راه و رسم شما را از بین ببرند.
وَيَذْهَبَا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلَىٰ»( طه/۴۶)
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
مقام معظم رهبری در جمع فعالان دفاع مقدس، دفاع مقدس را از چهار زاویه اساسی مورد بحث قرار دادند:
۱_ در جنگ از چه چیزی دفاع شد؟ از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور
۲_ در مقابل چه کسانی دفاع شد؟ قدرتهای مطرح آن زمان که انواع کمکهای تاکتیکی ،تجهیزانی، تسلیحاتی را در اختیار صدام قرار داده بودند.
۳_ مدافعان چه کسانی بودند؟ شخصیت الهی امام (ره)فرماندهی وی و صبغه دینی مدافعان و توجه به معنویات و در جبهه ها و پشتیبانی مردم خطوط مقدم را به محراب عبادت تبدیل کرده بود.
۴_ نتایج و دستاوردهای این دفاع چه بود؟ حفظ تمامیت ارضی ایران عزیز و آشکار شدن توانمندی های عظیم ملت ایران از آثار بسیار مهم دفاع مقدس بود
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_نودوهفتم
«وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛
و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، میتوانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاهتر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵).
✅ موضوع: قرائت أحصن
❓باتوجه به تفاوت قرائت در کلمه «احصن» چه معانی مختلفی از آن استنباط می شود؟
✍ كلمه «أحصن» هم به ضمه همزه قرائت شده تا صيغه مجهول باشد، و هم به فتحه همزه تا صيغه معلوم.
🔸 بنابر قرائت اول(صیغه مجهول) معنايش اين مى شود كه هرگاه كنيزان به وسيله شوهران حفظ شوند.
⬅️ در رابطه با حفظ انسان از فحشا بوسیله ازدواج احادیث بسیاری نقل شده است از جمله پيامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
◀️ «مَن تَزَوَّجَ فقد أحرَزَ نِصفَ دِينِهِ، فَلْيَتَّقِ اللّه َ في النِّصفَ الباقي؛ كسى كه ازدواج كند، نيمى از دين خود را حفظ نموده است و براى نيمه دوم بايد تقواى خدا در پيش گيرد».
🔸 بنابر قرائت دوم(صیغه معلوم) چنين مى شود: «هرگاه كنيزان با اسلام آوردن خود را حفظ كنند».
و اين قرائت دوم بهتر است.
🔸 و احصان در اين آيه :
1⃣ اگر به معناى إحصان ازدواج(معنای اول) باشد جزء شرط قرار دادنش صرفا براى اين بوده كه مورد سخن جائى است كه قبل از ارتكاب فاحشه ازدواج صورت گرفته، چون مساله شرعى چنين است كه كنيز اگر مرتكب فحشا شود، چه شوهردار باشد و چه نباشد حدش نصف حد زن آزاد است، و احصانش چيزى بر حد او اضافه نمى كند.
2⃣ و اما اگر به معناى احصان اسلام باشد _ كه بعضى گفته اند _ و قرائت با فتحه همزه هم مؤيد آن است، معنايش روشنتر خواهد بود، و بنابراين احتمال معنايش چنين مى شود؛ «كنيزان اگر زنا بدهند نصف عذاب آزادگان را دارند، چه شوهر داشته باشند و چه نداشته باشند».
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام حضرت زندگے
سلام مهدے جان
این اعجاز نام معطر توست که در هجمه هاے سنگین آخرالزمان
قلب هایمان را اینچنین آرام کرده است
و جان هایمان را با امید و ایمان ، پیوند داده است ...
یاد تو که مےوزد
حوالے دلهاے ما پر از عطر اطلسےهاےانتظار میشود
انتظارے آمیخته با صبر و پویایے و آرامش...
شکر خدا که تو را داریم آقاجان...
در افق آرزوهایم
تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم...
#مولاےمهربانغزلهاےمنسلام
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌺 زیباترین فراز زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها
🌷 أَسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ
🌷 از خدا می خواهم روز فرج و شادی شما را به ما نشان دهد.
🌺 سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم مبارک باد.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌺زندگینامه حضرت معصومه سلام الله علیها
✍حضرت معصومه سلام الله علیها اول ذی القعده سال 173 ه.ش در مدینه منوره به دنیا آمد و از عالی ترین فضایل آن حضرت انتساب ایشان به بیت وحی و رسالت و امامت است او «بنت » رسول الله صلی الله علیه و آله و «بنت » ولی الله و «اخت » ولی الله و «عمة ولی الله » است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می باشد.
پدر او حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) و مادرش «نجمه خاتون » مادر امام رضا (علیه السلام) است.
⚡️حضرت معصومه سلام الله در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس به مدت21 سال تحت سرپرستی امام رضا (علیه السلام) بودند؛ زیرا امام کاظم علیه السلام در سال 179 ه. ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه (علیها السلام) در آن زمان 6 ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا علیه السلام در سال 200 ه. ق- تحت کفالت حضرت بودند.
👈نام و القاب حضرت معصومه سلام الله علیها
نام حضرت معصومه سلام الله علیها «فاطمه کبری » بود؛ زیرا حضرت کاظم(علیه السلام سه دختر به نام فاطمه داشتند و حضرت معصومه سلام الله بزرگتر از آنها بود. اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه سلام الله در دو زیارت نامه غیر مشهور ذکر شده که به قرار ذیل است:👇
1-طاهره (پاکیزه)
2-مرضیّه (مورد رضایت خدا)
3-رضّیه (خشنود از خدا)
4-بِرّه (نیکوکار)
5-تقّیه (پرهیزگار)
6-سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)
7-حمیده (ستوده)
8-سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛
9-رشیده (حد یافته)
10-سیدهُ نساء العالمین (سرور زنان عالم)
11-هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (سلام الله علیها) عنوان شده است.
@moassese_nooralyaghin
✍بي بي فاطمه معصومه سلام الله علیها در سال 173 هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشود.
پس از آنكه مأمون عباسي در سال 200 هجري امام رضا (عليه السّلام) را به خراسان دعوت كرد، حضرت معصومه(سلام الله علیها) به همراه عده از برادران و بستگان، پس از يك سال به انگيزه ديدار برادر وارد ايران شده
👈 در كتاب «حضرت معصومه فاطمه ثاني» آمده است: «پس از ولايت عهدي امام رضا (عليه السّلام) آن بني هاشم علي عليه السّلام كه مدت ها همواره تحت شكنجه و فشار حكام جور بودند با شنيدن اين خبر به عنوان ديدار حضرت رضا عليه السّلام از مدينه به خراسان رهسپار شدند.
⚡️ اين گروه در حدود 400 نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه سلام الله علیها بود.»
حسن بن محمد بن حسن قمي مي نويسد: «وقتي حضرت معصومه(سلام الله علیها) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عده اي از آن ها را به شهادت رساندند.
🍂حضرت معصومه در همانجا بيمار شدند. از همراهيان سوال كرد از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟👇
به ايشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اينجا به قم منتقل كنيد! اشتهاردي مي نويسد:
👈«پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه را گرفتند حدود 23 نفر از آن ها كشته شدند گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند.
نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بني عباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد».
🌿به اين نكته بايد توجه داشت كه «از همان قرن اول هجري تشيع در قم رواج يافته بود. و اين شهر از سوي امامان شيعه به عنوان پناهگاه شعيه محسوب مي شد و خيل عظيمي از پيروان اهل بيت (عليهم السّلام) را در خود جاي داده بود از جملۀ اين پيروانِ اهل بيت، خاندان اشعري بودند».
🥀شيعيان قم پس از اطلاع از ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ساوه ايشان رسيدند و از آن حضرت درخواست كردند به شهر قم تشريف فرما شوند. علي اصغر مي نويسد:
«قول درست اين است كه خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و (حركت او به سوي قم) به مردم قم رسيد. آل سعد اشعري اتفاق كردند كه به خدمت او برسند و از ايشان درخواست نمايند به قم بيايد. از ميان ايشان موسي بن خزرج بيرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسيد.
👈 زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر كشيد و به سراي خود فرود آورد».
✍ورود حضرت معصومه به قم تقريباً در 23 ربيع الاول سال 201 هجري بوده است. يوسف علي يوسفي مي نويسد:
⚡️«حضرت معصومه روز يكشنبه 23 ربيع الاول سال 201 هجري قمري برابر با اول آبانماه 195 هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت».
✨خانه موسي بن خزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ...
💫 امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كرده اند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.
منبع: پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_سوم
#مؤسسه_نورالیقین
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨
فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ فَاجْعَلْ بَيْنَنا وَ بَيْنَكَ مَوْعِداً لا نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَ لا أَنْتَ مَكاناً سُوىً (۵۸)
(فرعون ادامه داد) پس ما (هم) حتماً سحرى همانند آن (سحر) را براى تو خواهيم آورد. پس (اكنون) بين ما و خودت زمانى قرار بده كه از آن تخلّف نكنيم (آن هم در) مكانى هموار وبا فاصلهاى كه نسبت به همه يكسان باشد.
🌠 موضوع: تحقیر و عادی سازی جریان های مهم
❓سوال: هدف اصلی فرعون از بیان عبارت«فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ فَاجْعَلْ»چه بود؟
✍ فرعون که به حضرت موسی (علیه السلام) اتهام ساحری زده بود، گفت که ماهم سحری مثل سحر تو میاوریم ،او این ادعا را با عبارت «فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ» بیان کرد که مجموعه ای است از:
«فاء» تفریع
«لام» قسم
نون تأکید ثقیله
تنوین تحقیر در «بسحرٍ»
واژه «مثله» بدین معنا که ساحران می توانند مانند کار موسی را انجام دهند.
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
⬅️ تفاوت معجزه و سحر:
۱_ معجزه از آغاز عالم تا پایان آن معجزه است و در هیچ زمان هیچکس نمیتواند مثل و مانند آن را انجام دهد در حالی که در کارهای علمی و سحر متخصصین میتوانند مانند آن یا حتی بهتر از آن را انجام دهند.
۲_سحر از علومی است که میشود آن را آموخت یعنی راه تعلیم و تعلم دارد اما در معجزه اینطور نیست.
۳_ معجزه واقعیت را عوض میکند، اما سحر روی خیال افراد کار میکند:
در جریان مسابقه حضرت موسی علیه السلام با ساحران کار حضرت موسی تاثیر واقعی بود و عصا واقعاً مار شد اما کار ساحران تاثیر در خیال بود و پس از چند لحظه همه ریسمانهایی که به شکل مار جلوه دادند به صورت اصلی خودیعنی چوب و طناب ظاهر شدند.
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
⬅️ پیشنهاد فرعون در مورد ویژگی مکان مسابقه«مَكَانًا سُوًى»:
۱_ در وسط شهر باشد که همه بتوانند حضور داشته باشند.
۲_ زمین مسطح باشد تا در دید همه تماشاچیان باشد.
┄┄┅••🌸✻🌸 ┄┅••
منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
┄┄┅••🌸✻🌸 ┄┅••
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_نود_و_چهارم
✅ موضوع: احکام تیمم
(قسمت دوم)
✅ مواردی که به جای وضو وغسل باید تیمم کرد👇
1⃣ پیدا نکردن آب
2⃣ مشقت بیش از حد
3⃣ نداشتن آب مباح
4⃣ نیاز به آب برای حفظ جان
5⃣ نیاز به آب برای تطهیر
6⃣ نداشتن وقت برای وضو یا غسل
7⃣ ترس از ضرر
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ مقدار جستجو برای پیدا کردن آب👇
✍اگر انسان اصلا آب نداشته باشد یا مقدار کمی آب داشته باشد که کفایت از وضو نمی کند ویا آب نجس وغصبی داشته باشد،باید برای پیدا کردن آب به مقداری که در شرع مقدس معین شده است،تلاش نماید.👌
🌹مقدار مسافت این جستجو منوط به مکانی است که در آنجا قرار دارد:👇👇
الف)در آبادی باشد:به قدری جستجو کند که از پیدا شدن آن ناامید شود.
ب)در بیابان باشد:👇👇
1⃣ زمین پست وبلند وصعب العبور ↪️
👈 هر یک از چهار طرف به اندازه پرتاب یک تیر کمان (تقریبا ۲۰۰ گام)
2⃣ زمین همواره و سهل العبور ↪️
👈 هر طرف به اندازه پرتاب دو تیر
3⃣ بعضی از چهار طرف،هموار وبعضی دیگر پست وبلند ↪️
👈 طرف هموار به اندازه پرتاب دو تیر وطرف ناهموار به اندازه پرتاب یک تیر
🌸نکته:بیشتر مراجع پرتاب هر تیر را تقریبا ۲۰۰ قدم می دانند ودر بعضی از عبارات بیشترین مقداری که گفته شده ۲۲۰ متر است.
✅ ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin