eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ مدل رشد سازمانی گرینر | 5 مرحله تکامل سازمان ها ✅ چالش های یک سازمان فقط مخصوص ابتدای مسیرِ راه
✅ مدل رشد گرینر (Growth Theory of Organizations) یکی از مهم ترین مدل های _چرخه_حیات_سازمانی است که توسط لاری گرینر ارائه شده است. این مدل در ابتدا براساس پنج مرحله اصلی برای توسعه و رشد سازمان بود که بعد از گذشت چند سال گرینر مرحله ششم را هم به آن اضافه کرد. ✅ با توجه به سن کسب و کار، بحران های اصلی که در مراحلِ مختلف، برای سازمان ایجاد می شود را پیش بینی می کند. کسب و کار برای رشد و بقا و عبور از این بحران ها، باید راه حلی در مقابل هرکدام از این مشکلات داشته باشد؛ پس 6 فرایند را برای رشد و تکامل طی می کند. ✅ در واقع در هر مرحله، در مقابل هر یک از بحران های بوجود آمده، راه حل متفاوتی وجود دارد و رشد سازمان از طریق یک خاص اتفاق می افتد. این فرآیندها شامل موارد زیر هستند: ▪خلاقیت ▪هدایت ▪تفویض اختیار ▪هماهنگی و همکاری ▪اتحاد 🔴 مراحل رشد و تکامل سازمان ها 1⃣ رشد از راه خلاقیت (Growth Through Creativity) ▪در این مرحله، معمولاً به تازگی تأسیس شده است؛ تعداد افراد تیم زیاد نیست و ارتباطات غیررسمی و صمیمانه تر است. در ابتدای کار سازمان، افراد در حال راه‌اندازی فعالیت‌های جدید و تامین نیازهای اولیه برای رشد کسب و کار هستند و تلاش می کنند با استفاده از خلاقیت و ایده های نو، محصولات یا خدمات جدیدی را اضافه کنند. در این مرحله برای رشدِ سازمان، باید به نوآوری و تولید ایده‌های جدید توجه شود. 2⃣ رشد از راه هدایت (Growth Through Direction) در این مرحله، بحران رهبری که در مرحله قبل ایجاد شده بود؛ با انتخاب یک فرد به عنوان و تیم مدیران ( هیئت مدیره) و مشخص کردن چارچوب های سازمان، کنترل می شود در واقع در این دوره رشد از راه هدایت و جهت دهی اتفاق می افتد. ▪در این دوره، سازمان به مرور بزرگتر می‌شود و تلاش می‌کند با گسترش فعالیت‌ها و افزایش تولید، در حوزه ای که در آن فعالیت می‌کند؛ ایجاد کند و با تغییرات بازار هماهنگ شود. گرینر می گوید اینجا سازمان بیشترین رشد و توسعه را تجربه می‌کند و به همین دلیل، نیاز به ساختار و فرآیندهای مناسبی برای مدیریت و کنترل دارد. 3⃣ رشد از راه تفویض اختیار (Growth Through Delegation) ▪در این مرحله برای حل ، سازمان ها بخشی از مدیریت را به افراد دیگر می‌سپارند تا شرکت را به سمت رشد و توسعه هدایت کنند. به این ترتیب قسمت های مختلف شرکت که با رشد کسب و کار به وجود آمده اند (مثل امور مالی، منابع انسانی و…) هرکدام یک مدیر مجزا خواهند داشت و مدیر ارشد می‌تواند فقط بر مسائل نظارتی کلی داشته باشد. ▪چالشی که در این مرحله وجود دارد این است که بسیاری از بنیان گذاران کسب و کارها چون در ابتدای کار همه تصمیم گیری ها را خودشان انجام می دادند؛ واگذاری تصمیمات و برایشان مشکل است. هچنین مدیران میانی و جدید هم، وظیفه جدیشان به عنوان رهبر برایشان چالش برانگیز است. ▪ در این دوره باید بتواند تسهیل تصمیم‌گیری در سطوح پایین‌تر را ایجاد کند و با اعتماد نسبت به همکاران و سپردن اختیارِ تصمیمات به آنها منجر به رشد و فراروی بیشتر سازمان شود. 4⃣ رشد از راه هماهنگی (Growth Through Coordination) ▪در این مرحله، سازمان برای حل بحران کنترل، نیازمند رسیدن به حالتی استوار و متعادل است و برای حفظ ثبات باید سعی کند بهینه سازی خود را ادامه داده و با تغییرات محیط همگام شود. ▪در این دوره، سازمان به پایداری و استحکامی که ایجاد کرده است؛ تمرکز می‌کند. با توجه به مدل گرینر، برای رشد و کسب و کار، باید قدرت هماهنگی و همسو سازی بین بخش‌های مختلف و دستگاه‌های مدیریتی تقویت شود تا همه به یک هدف مشترک متمرکز باشند. 5⃣ رشد از راه همکاری (Growth Through Collaboration) ▪در این مرحله، برای حذف تشریفات زائد اداری و راه ها و قوانین سختگیرانه، سازمان باید با تقویت همکاری و ایجاد # بین کارکنان به رشد و توسعه برسد. ▪در این دوره سازمان باید بتواند به طور صحیح با دیگران کند و روابط مؤثر و مثبتی را با همکاران، مشتریان، رقبا و سایر ارکان خارجی بهبود بخشد. 6⃣ رشد از راه اتحاد (Growth Through Alliances) ▪گرینر مرحله ششم را بعد از گذشت چند سال به مدل خود اضافه کرد. در مرحله نهایی، سازمان تنها می تواند چالش های خود را از طریق با سایر سازمان ها از طریق اقداماتی مانند برون سپاری، خرید، ادغام و همکاری با شرکت‌های دیگر حل کند. ▪ مورد نیاز برای پیشرفت در مرحله اتحاد این است که، سازمان روی چشم انداز، ماموریت و استراتژی خود تمرکز کند و با سازمان هایی شریک شود که به بهترین وجه آن را پیش می برند. www.modiryar.com @modiryar
🔴 مدل رشد فردی اگر شما به نرسیده باشید و اعتماد به نفس کافی به خودتان نداشته باشید واکنش‌تان به مواجه با مشکلات مشابه این افراد چیست؟ واکنش اولیه بسیاری از افراد در مواجهه با مشکلات این است که می‌گویند «چرا من؟». اما شخصی که به رشد فردی دست یافته باشد با گفتن «من از این موقعیت چه چیزهایی را می‌توانم بیاموزم؟» به مواجهه با مشکلات می‌رود. ✅ چشم انداز شما برای کسب و کارتان چیست؟ ✅ آیا چشم‌اندازتان به اندازه کافی روشن است؟ ✅ برای رسیدن به آن چه کارهایی می‌کنید؟ ✅ آیا خودتان را قادر به رسیدن این نقطه می‌بینید؟ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
🔴 مدل رشد فردی اگر شما به #رشد_فردی نرسیده باشید و اعتماد به نفس کافی به خودتان نداشته باشید واکنش‌
🔴 مدل رشد و توسعه فردی مدیران ✅ مدل رشد فردی، پنج مرحله مهم را در رشد شخصی شما نشان می دهد، از جمله باور، برنامه ریزی، اقدام، نتیجه گیری و بازنگری. ✅ هویتی که تائید می‌کنید. نقاط مثبت و نقاط قابل بهبود شما چیست؟این مدل پنج مرحله مهم را فهرست می‌کند که به رشد شخصی منجر می‌شود و به شما کمک می‌کند تا به بهبودی که در همه جنبه‌ها به دنبال آن بودید، برسید. 🔴 رشد و توسعه فردی 1⃣ باور برای شروع این چرخه، ابتدا باید باورهای خود را دهید. این شامل: ▪نحوه درک شما از مفهوم موفقیت ▪دوست دارید به چه کسی تبدیل شوید؟ ▪مواردی که باور دارید برای رسیدن به اهدافتان مفید هستند ▪ارزش هایی که انتخاب می‌کنید. اولویت های زندگی شما چیست؟ ▪هویتی که تائید می‌کنید. نقاط مثبت و نقاط قابل بهبود شما چیست؟ 2⃣ برنامه ریزی مرحله بعدی است. برنامه ریزی فقط به لیست کار های شما ختم نمی‌شود؛ بلکه از تعیین هدف تا استراتژی کارهای شما را نیز شامل می‌شود. ▪اهداف موثری را تعیین کنید که می‌توانند به شما انگیزه دهند. ▪اطلاعات، زمان و کارهای پیش رو را مرتب و دسته بندی کنید. ▪برای رسیدن به این هداف، استراتژی هایی را تدوین کنید. 3⃣ اقدام حالا سخت ترین قسمت اینجا است. انجام اقدامات و برای رسیدن به هدف. ▪برنامه های خود را مرحله به مرحله اجرا کنید. ▪ایجاد عادت هایی که به برنامه های شما کمک می کنند. ▪استفاده از تاکتیک ها و مهارت های بهره وری و به حداکثر رساندن اثربخشی خود 4⃣ نتیجه گیری بسته به ماهیت برنامه و اقدامات شما، نتایج می تواند به اشکال مختلف باشد. اشکال رایج عبارتند از: ▪نتیجه عملکرد شما شامل محصول، نتیجه پژوهش شما و… ▪بازخوردی که از کارفرما، مخاطب و مشتریان خود می‌گیرید. ▪پاداشی که از عملکرد خود بدست می‌آورید، می‌تواند احساسی باشد که پس از انجام کارها دارید. 5⃣ بازنگری در نهایت پس از نتیجه گیری باید بازنگری صورت گیرد تا این چرخه و موفقیت های حاصل شده، ادامه دار باشد. می‌تواند از روش های زیر قابل اجرا باشد: ▪ارزیابی میزان پیشرفت شما ▪ارزیابی اقداماتی که منجر به پیشرفت شما شده اند ▪باز طراحی استراتژی هایی که به شما کمک می‌کنند سریع تر به اهداف خود برسید www.modiryar.com @modiryar
مدل ارتقای صلاحیت های حرفه ای مدیران آموزشی در دانشگاه ها ✅ انسان ارزشمندترین ثروت جامعه است لذا آموزش او امری حیاتی است. افراد شایسته قادر به استفاده از دانش، توانایی ها، مهارت ها، قابلیت ها و ویژگی های فردی، برای دستیابی به و استانداردهای مورد نیاز نقش ها و عملکردشان و در نتیجه بهبود مستمر سازمان برای باشند. ✅ لذا شناسایی و ارتقاء مهارت، دانش و توانایی ها و خصیصه های فردی و شایستگی های آنان برای سازمان ضروری و اجتناب ناپذیر است. ✅ از جمع بندی مطالعات و پژوهش های پیشین عوامل، ابعاد و مولفه های مدل صلاحیت های حرفه ای دانشگاه ها به دست آمد. این عوامل عبارتند از: ▪انگیزش ▪مدیریتی ▪تکنولوژی و فناوری ▪مهارتهای بین فردی ▪ویژگی های شخصیتی www.modiryar.com @modiryar
اهداف مدیریت استراتژیک منابع انسانی ✅ هدف اساسی خلق قابلیت استراتژیک از طریق تضمین و اطمینان از این نکته است که سازمان از کارکنان ماهر و متعهد و با انگیزه برای تلاش در راستای حصول به مزیت رقابتی پایدار برخوردار است. ✅ منطق مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر ارائه و توافق بر سر طراحی روش‌هایی برای مدیریت کارکنان در بلندمدت استوار می‌باشد. این منطق، اساس مفهوم دستیابی از طریق مدیریت منابع انسانی را تشکیل می‌دهد. ✅ به نظر می‌رسد متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که در رابطه بین منابع انسانی و عملکرد سازمانی نقش‌آفرینی می‌کنند. این متغیرها که در قالب ارزش‌های رقابتی قابل طرح هستند عبارتند از: ▪پویایی محیطی (تغییرات محیطی) ▪پیچیدگی محیطی ▪فرصت‌های محیطی (سخاوتمندی محیطی) ▪اندازه سازمان ▪استراتژی تمایز (تفکیکی) ▪استراتژی رهبری هزینه ▪استراتژی تمرکز (تاکیدی) ✅ سازمان‌ها به تدریج می‌پذیرند که مدیریت کارکنان یکی از حلقه‌های ارتباطی اساسی برای خلق مزیت رقابتی است. اغلب واژه‌های «مدیریت استراتژیک منابع انسانی» و «استراتژی منابع انسانی» به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. ✅ اما بین این ۲ واژه تفاوت وجود دارد. این رویکرد استراتژیک مدیریت کارکنان، نگرشی را توصیف می‌کند که توسط مدیران ارشد پذیرفته می‌شود و بر مسایل بلندمدت و همچنین بر تعیین جهت کلی سازمان تاکید می‌کند. ✅ در حالیکه استراتژی منابع انسانی را می‌توان محصول این نگرش دانست که در واقع مقاصد سازمان را در پیوند با مسایل کلیدی و فعالیت‌ها یا وظایف خاص آن نشان می‌دهد. @modiryar
مدل رابطه هوش اطلاعاتی با رفتار اطلاعاتی رابطـه هـوش اطلاعاتی بـا رفتـار اطلاعاتی را در چارچـوب نظـری خاصـی ارائـه کـرده اسـت. ✅ وی را بر اساس سطوح پنجگانه ای اسـتوار دانسـته و مـدل او به منظور تفهیم رفتار اطلاعاتی به کار می رود. www.modiryar.com @modiryar
مدل ارزیابی موفقیت پایدار بر بهبود توانایی سازمان‌ها در دستیابی به موفقیت پایدار در محیط‌های پیچیده متمرکز است. ✅ این مدل با تأکید بر اصول ، به سازمان‌ها راهنمایی می‌کند که با تمرکز بر مشتری و مدیریت روابط بین ذی‌نفعان، نیازها و انتظارات آنان را برآورده کنند. ✅ این به عنوان یک راهنمایی قدرتمند برای تحقق در سازمان‌ها، توانایی و امکانات بسیاری را در اختیار سازمان های پیشرو قرار می دهد. www.modiryar.com @modiryar
مدل فیلیپس یکی از مدلهای های تدوین راهبرد منابع انسانی است. این مدل از نوع مدلی از مدلهای عقلایی تدوین راهبرد منابع انسانی است که بر مبنای راهبرد کسب وکار،راهبرد منابع انسانی را شکل می دهد. این مدل در شرکت فیلیپس و به منظور ارزیابی سطح توسعه یافتگی فرآیندها تدوین شده است. ✅ این مدل ابزاری است که: ▪️اول به کمک می کند تا کیفیت فرآیندهای منابع انسانی را بسنجد، ▪️دوم اینکه مستمری را تدوین می کند که وظایف منابع انسانی را در سفر به سوی تعالی توسعه می دهد. ✅ از بنیانگذاران بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) و از اعضای اصلی آن است. فیلیپس به عنوان یکی از تعهدات راهبردی خود از سال ۲۰۰۴ ابزارهایی تحت عنوان ابزارهای ارزیابی فرایند طراحی کرده است. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل فیلیپس ✅ #مدل_فیلیپس یکی از مدلهای های تدوین راهبرد منابع انسانی است. این مدل از نوع مدلی از
🔴 عناصر ده گانه مدل فیلیپساستراتژی منابع انسانی (عنصر۱): ▪️ در مدل فیلیپس استراتژی کسب و کار را به اهدف و فعالیت‌های منابع انسانی مرتبط می‌کند، به گونه‌ای که در نتیجه استراتژی کسب و کار سهیم باشد. ▪️در این فرایند سهم حداکثری فعالیت‌های منابع انسانی در کسب و کار تضمین می‌شود. در نتیجه فرایندهای منابع انسانی نیز با اهداف کسب و کار پیوند می‌خورند. ✅ توسعه قابلیت‌های سازمان (عنصر۲) : ▪️ بر رشد سازمان جهت تحقق استراتژی‌های کسب و کار تمرکز می‌کند. قابلیت‌های سازمانی می‌تواند از طریق رهبری، فرهنگ و شایستگی‌ها، ردیابی شود. ✅ اهداف و اولویت‌ها در رابطه با فرایندهای دیگر منابع انسانی (کارگزینی، توسعه کارکنان، مدیریت استعداد، مدیریت عملکرد و پاداش و شناسایی) جهت تحقق کامل اهداف سازمانی، مشخص می‌شوند. در اینجا توانایی در مدیریت تغییرات، بهبود فرایندها و یادگیری نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. ✅ کارگزینی (عنصر۳): ▪️ در مدل فیلیپس شامل ۴ فرایند فرعی است. اول، تعریف اهداف استراتژیک و اولویت‌ها برای فرایند کارگزینی. ▪️این امر، خروجی منابع انسانی و توسعه قابلیت‌های سازمان است. شکاف بین آینده استراتژیک و برنامه‌های جاری، باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و تحلیل شکاف صورت پذیرد. ▪️تحلیل شکاف، شامل پیش‌بینی دقیق در خصوص از بازار کار داخل و خارج سازمان بر اساس استراتژی‌ها و اولویت‌ها است. فعالیت‌های مورد نیاز جهت انجام تغییرات و جابجایی‌های داخلی نیز باید تعریف شود. ✅ توسعه کارکنان (عنصر۴): ▪️ شامل یادگیری، برنامه‌ریزی توسعه، اجرای برنامه توسعه و برنامه‌ریزی بهبود است. ▪️این فرایند باید رشد فردی را به جهت کسب و کار از طریق خروجی‌های توسعه قابلیت سازمانی و سایر فرایندهای منابع انسانی،مرتبط سازد. ▪️ باید در جهت از بین بردن شکاف بین شایستگی‌های فعلی و مورد نیاز حرکت کند. ✅ مدیریت استعداد (عنصر ۵): ▪️ در مدل فیلیپس یک شکل خاص از توسعه کارکنان است که جهت شناسایی گروه‌های هدفی که برای رسیدن به اهداف آتی سازمان ضروری هستند، صورت می‌پذیرد. ▪️فرایند مدیریت استعداد کلیدی است برای جذب، نگه داشت، انتخاب، نگه‌داشت و توسعه استعداد برای آینده سازمان است. ✅ مدیریت عملکرد (عنصر۶): ▪️ فرایندی است که اهداف کسب و کار را به اهداف فردی برای دوره تعریف شده آینده مرتبط می‌کند. ✅ پاداش و شناسایی (عنصر ۷): ▪️فرایند پاداش و شناسایی در جذب، نگهداشت و انگیزش افراد سهم دارد. فرایند اعطا پاداش به بر اساس ایجاد ارزش افزوده برای سازمان که می‌تواند مالی یا غیر مالی باشد. ✅ ایمنی و سلامت (عنصر ۸): ▪️ایمنی و سلامت، شرایط کاری را در بر می‌گیرد. این فرایند بر مدیریت و بهبود رویه‌های سلامت و ایمنی، جلوگیری از کار افتادگی و کار تمرکز دارد. ✅ ارتباطات درونی و بیرونی (عنصر ۹) : ▪️این فرایند در مدل فیلیپس تشریح می‌کند که مدیران منابع انسانی چگونه با درون و بیرون سازمان تعامل دارند. همچنین از آگاهی آن‌ها از تاثیر سازمان بر جامعه بومی و محیط، اطمینان حاصل می‌کند. ▪️ مواردی همچون کارکنان، مشاوران کاری و سایر نماینده‌های کارکنان را شامل می‌شود. ▪️ شامل ارتباط با اتحادیه‌های کارگری و سایر نمایندگان کارکنان در خارج از سازمان می‌شود. ✅ مدیریت داده و سیستم‌های منابع انسانی (عنصر۱۰) : ▪️این فرایند در شامل رویه‌ها و سیستم‌های جمع‌آوری، نگهداری، پردازش و تحلیل‌های داده‌های منابع انسانی می‌باشد. www.modiryar.com @modiryar
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو پیگیر دلشوره های منی ⛱ تو پیگیر دلشوره های منی و محرم اسرارم، امید زندگانی منی و پناه قلب خسته و بی قرارم. ای نمازم به افق پلک زدن هایت، پناه عاطفی من، قبله ی مهربانی و کعبه ی عشق ورزی هایم! من تا آخر عمر به تو بدهکارم که زندگی کردن را به من آموختی، بذر مهربانی و عشق ورزی را در دلم کاشتی و در گوش هایم شعر محبت سرودی. ⛱ یادم تو را فراموش نمی کند که لحظه به لحظه ی عمرم را به اسارت گرفتی و هر نفسم را با ضربان قلب خود تنظیم کرده ای! به خدا باور دارم اگر سر تا پایت را جواهر بگیرم جبران یک لحظه امیدی که در دلم نشاندی و آغوشی که به رویم گشودی نمی شود. و به راستی سیم و زر را چه راهی به حریم مقدس عشق؟ ⛱ به «قداست عشق» و «بی قراری دل» سوگند که عاشق شجاع است و بی باک، دلِ بی قرار دارد و سودای یار، سر از پانمی شناسد و اهل حساب و کتاب نیست. رسوايىِ شیدایی را به جان می خرد و همه آنچه را كه دارد در طَبَق اخلاص به پای محبوب خود می ریزد و بی محابا هر آنچه را كه دارد نذر یار می کند و سر بازار بی قراری به حراج می گذارد. www.modiryar.com @modiryar