#من و #امامزمان علیه السلام
حضرت یوسف چند جور مشتری داشت:
۱،برادران که از روی حسادت و خودخواهی تصمیم به قتلش گرفتند
۲،یعقوب که میدانست یوسف ولی خداست و در فراقش کورشد.
۳،کاروانیان پول محور که او را به اندک بهایی فروختند.
۴،عزیزمصر اورا به عنوان برده خرید
۵،زلیخای خودخواه لذت جو که چون موفق نشد به او تهمت زد و او را به زندان انداخت
۶،هم بند زندانی که بعد ازادی و حل مشکلش یوسف را فراموش کرد
۷،شاه مصر که از او برای وزارت استفاده کرد
۸،برادران که دنبال گندم بودند
۹،بنیامین که یوسف او را نزد خود نگه داشت
مدعیان مهدویت نیز چند دسته اند:
۱، دشمنان آن حضرت که دنبال شهادت حضرت اند
۲،کسانی مثل یعقوب که معرفت دارند و در فراقش میسوزند
۳،کسانی که مثل کاروانیان فقط دنبال کاسبی از مولا هستند
۴،کسانی که مثل عزیز مصر دنبال حضرت اند تا حضرت در خدمت انها باشد
۵،کسانی که مثل زلیخا خودخواهند و اگر به حاجتشان نرسند به امام تهمت میزنند
۶،کسانی مثل هم بندی یوسف ،تا وقتی مشکل دارند دنبال حضرتند و بعد حل مشکل اورا فراموش میکنند
۷،کسانی مثل شاه از فکر و قدرت امام برای خودشان استفاده میکنند
۸،کسانی که مثل برادران یوسف فقط دنبال گندم و نان از امام اند
۹،کسانی که مثل بنیامین، امام علیه السلام دنبال انهاست.
حال،سوال:
۱.کدام گروه منتظر حقیقی مولا هستند؟
۲،ما جزء کدام گروه هستیم؟؟
#قرآنوزندگیامروزبشر
#محمدعلیفیضآبادی
#انتظار
#امامزمانعلیهالسلام
@feiz114
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
حکمت 192 نهج البلاغه.mp3
1.21M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت192 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
حکمت 14- مَنْ ضَیَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِیحَ لَهُ الْأَبْعَدُ.mp3
1.92M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
🌱🌱🌱
📚شرح و تفسیر حکمت 14 (کلمات قصار)
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
4.7M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح و تفسیر دعای چهاردهم #صحیفه_سجادیه
🔈جلسه :اول
🔰دعای چهاردهم صحیفه سجادیه از دعاهای امام سجاد(ع)
☑️ موضوع اصلی : دعای برای رفع ستم ستمگران
🔘از دعاهای رسیده از امام سجاد(ع) در یاری خواستن از خدا برای رهایی از ظلمِ ستمکاران است. حضرت سجاد(ع) در این دعا به علم خدا به سرگذشت ستمدیدگان اشاره کرده و از خدا برای غلبه بر کینه و خشم از دشمن، یاری میطلبد، امام سجاد(ع) همچنین از خدا مقام رضا و تسلیم را درخواست میکند.
.
🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد #مجاهدي
#مدرسه_تعالي
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 191.mp3
12.23M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه 191)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 23.mp3
11.95M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 23)
🔰سحرخیزی و کار و تلاش در ساعات اولیه روز از عوامل موفقیت
🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن
🔰کار دل و کار گل
🔹اهل دلی را گفتند: سبب چيست كه چون تو سخن گويى ، هر شنونده اى گريد. و تاثیر پذیرد و لیکن از سخن واعظ شهر، يك تن چنين نكند؟
🔹عارف گفت : گريه ی آن كه به مزدورى گريد، همچون گريه ی زن فرزند مرده نيست .
🔹و عارف رومى در مثنوى در اين معنى گفته است :
گر بود در ماتمى صد نوحه گر
آه صاحب درد باشد كارگر
🔹و شاعری هم نزديك به همين معنى گفته است :
ممتاز بود ناله ام از ناله عشاق
چون آه مصيبت زده در حلقه ماتم
🍀🍀🍀
📃پ ن:
و ضرب المثل شیرین فارسی است که:
مادر را دل می سوزاند و دایه را دامن
آری، دل سوخته کجا و دامن سوخته کجا؟
✅از ویژگی مؤمن زیرکی و بینش درست است.
✅اشک تمساح مدعیان حمایت از دین، آزادی،رفاه،استقلال،زن و...را به خوبی می شناسد.
✅مراقب اشک ها و لبخندهای آدم های پيرامون مون باشيم.
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#آدینه_های_امید
#امام_زمان
✳️ یاد امام زمان باید همیشگی باشد، نه موسمی!
🔻 یاد #امام_زمان علیه السلام باید همیشگی باشد و نباید هر وقت توانستیم به یاد او بیفتیم، یا هر وقت #گرفتار شدیم نام او را بر لب بیاوریم و بگوییم: «یا صاحب الزمان». زمان کنکور خیلیها نذر میکنند و صلوات میفرستند. درحالی که قرآن انتقاد میکند و میگوید چرا هر وقت گرفتار شدید میگویید: یا الله! «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله» (عنکبوت، ۶۵)؛ چرا وقتی کشتیات غرق میشود یا الله میگویی؟
🔸 یاد #موسمی مورد انتقاد است، یاد موسمی کار #فرعون است؛ او هم یا الله گفت. فرعون به محض اینکه دید دارد غرق میشود، گفت: «تَبْتُ اَلْانَ؛ خدایا من الان توبه کردم». اصلاً قرآن میگوید: «وَ لَیسَتِ التُوبَهْ» (نساء، ۱۸) آنهایی که لحظهی #مرگ استغفر الله میگویند فایدهای ندارد. باید توجه کنید توبهی دقیقهی آخر هیچ فایدهای ندارد. فرعون هم دقیقهی آخر توبه کرد، «یاالله» وقت غرق خاصیتی ندارد. ما هم وقتی یاد امام زمان علیه السلام میکنیم که دچار سختی میشویم، درحالی که باید همیشه به یاد او باشیم و هر روز برایش #صدقه بدهیم، در هر خانهای یک کتاب باشد تا با #زندگینامهی امام آشنا بشود و خود را برای رساندن به آن قله #آماده کند.
👤 #حجت_الاسلام_قرائتی
📚 از کتاب #تمثیلات_مهدوی
📖 صفحات ۱۱۸ و ۱۱۹
@rahighemakhtoom
📌توجیه گران استخدام گران بی شعور!
انسان حیوان راست قامت
انسان حیوان ناطق
انسان حیوان خدا جو (متأله)
انسان موجود توجیه گر
🔹همه آدم ها به راحتی راست قامتی رو با چشم شون می بینند و می فهمند.
🔹خیلی ها شاید حیوان ناطق بودن رو هم با اندکی مطالعه بفهمند.
🔹ولی خیلی کمند اونایی که معنی خداجو و الهی بودن (همان متأله به قول حکیمان و فیلسوفان دین باور )انسان را بفهمند و یا باور داشته باشند.!
🔹براساس تعریف دوم (یعنی حیوان ناطق ،یعنی اندیشه ورز)انسان ویژگی برجسته ای داره که اسمش رو میگذاریم انسان موجود و حیوان "توجیه گر"
☑️و اما توجیه گر کیست و ویژگی های او چیست؟!
🔹آدم خود حق پندار، آدم حق به جانب، دوست دار ستایش و تمجید بی حساب، دچار محاسبات اشتباه بی نقصی و کمال، غلط در غلط می اندیشد و می رود و می کند ولی دچار خود درست پنداری و نیک اندیشی و نیک رفتاری است.!
🔹پندار و رفتار خویش را موجه و محترم و شایسته اعتنا و توجه می داند اما دیگران همواره مشکل فکری و رفتاری دارند.!
🔹توجیه گران می خوانند و می شنوند تا توانایی بیشتری برای توجیه داشته باشند.
🔹توجیه گران به هنگام سخن گفتن منطقی به نظر می رسند و در بزنگاه عمل منطق خویش را دچار چالش مغالطه و تناقض می کنند.
🔹 از لزوم دادن حق به مردم داد سخن می دهند و به هنگام رفتار و عمل (با مهارت توجیه تقصیر خودشه کار خودشه این همین جوریه )به راحتی حقوق دیگران زیر پا می گذارند.
🔹توجیه گران ستمگرانی منفورند! آیا ستمی بالاتر از پوشاندن حقیقت وجود دارد؟
🔹تمام هدف توجیه گر اثبات حق بودن رفتار خویش و اشتباه و غلط بودن رفتار دیگری است.
🔹توجیه گر داوری است که حقیقت را به مسلخ می فرستد! افسوس و دریغ ،توجیه گر نمی داند که این اوست که به مسلخ می رود نه حقیقت!
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان #تلاوت #قرآن
🎙 تلاوت فوق العاده از اکبر القراء شیخ #مصطفی_اسماعیل
📖تلاوت آیاتی از سوره مبارکه یوسف
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
jalase58-2.mp3
19.61M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۲)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🔅🔅🔅
☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.
☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۲۴ – ۱۷ #سوره_زمر
۱ –#سالک رهرو خدااگر بخواهد به حقیقت برسد، باید خودش را از هرگونه پرستش غیر خدا دور نگه دارد.
۲ – بشارت بهشت وقتی به #رهجوی حق داده می شود که، درِ خانه خدا انابه و توبه کند.
۳ – #سالک اگر بخواهد از جانب خدا هدایت شود و صاحب #عقل و مغز و معرفت گردد. باید سخنان را بشنود و #بهترین آن را انتخاب کند.
۴ – اگر بخواهد #وظیفه اش را انجام بدهد، باید به آنهایی که امر به معروف و نهی از منکر را می پذیرند، امر به معروف و نهی از منکر کند و آنهایی که نمی پذیرند، خودش را به زحمت برای آنها نیندازد.
۵ – اگر بخواهد در غرفه های بهشتی که از دامن آنها نهرها جاری است برسد، باید تا می تواند #خود_مراقبتی داشته باشد.
۶ – اگر بخواهد باورهایش صحیح باشد، باید معتقد به این که خدا #خلف وعده نمی کند، باشد.
۷ – اگر بخواهد از صاحبان مغز و عقل محسوب شود، باید به #نشانه های خدا در آسمانها و زمین تفکر کند و چگونگی بیرون آمدن #زراعت را از زمین بفهمد.
۸ – اگر بخواهد از طرف پروردگارش نوری به قلبش بتابد، باید #شرح_صدر در مقابل دستورات اسلام داشته باشد.
۹ – اگر بخواهد گمراه نشود باید از #قساوت قلب با یاد خدا دوری کند.
۱۰ – اگر بخواهد در مقابل #آیات الهی بدنش بلرزد، باید کتاب خدا را با #تدبر بخواند.
۱۱ – اگر بخواهد خدا او را #هدایت کند، باید از هدایت غیر خدا دوری کند تا #گمراه نشود.
۱۲ – اگر بخواهد از عذابهای سخت روز #قیامت دور شود، به مسائل بالا عمل کند تا به او گفته نشود که عذابهای سخت را بچشید به خاطر آن چه که انجام داده اید.
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
و چه زیبا فرمود آن عارف راه حق جناب خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی:
نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند
جوانان سعادتمند پند پیر دانا را
و عزیز من! از آنجا که جوانان نیک فرجام و عاقبت به خیر به اندرز پیران دانا گوش فرا می دهند، این اندرز را بگوش گیر.
🔅در صفحه مجال عیش سخنی از جنس زندگی خردورزانه با ما همراه شوید
👇👇👇
@majaleezendegi
#دعا در ماه #شعبان
🔹دعا در این ماه شعبان سهم تعیین کننده ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق.
بخشی از قضاها در خارج دعا است، بخشی از قضاها در حوزه دعا انجام می گیرد، همین حرف ها را بزرگان حکمت ما مثل مرحوم بوعلی و امثال ایشان آوردهاند که #دعا_جزء_علل_و_اسباب_است دعا در قبال قانون علیت نیست، بلکه خودش در ردیف علل قرار می گیرد.
🔹 دعا خودش #عبادت است اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ اهل دعا نباشد مذموم است یک نحوه استکباری است، یک نحوه خودخواهی است که ﴿إِنَّ الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین﴾ گفتند کسی که دست او به دعا برنمیآید، لب او به دعا نمیجنبد، قلب او به دعا نمی تپد، او خوی استکباری دارد.
در بارگاه ذات أقدس الهی با دست لرزان و قلب تپنده عرض کنیم «یا رب العالمین إدفع عنّا کل بلاء»!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 پیام فرارسیدن نیمه شعبان 1441
@rahighemakhtoom
➰عارفی به شاگردانش گفت:
بر سر دنیا کلاه بگذارید
پرسیدند: چگونه..؟
گفت: نان دنیا را بخورید ولی برای آخرت کار کنید🌱
💟
@rahighemakhtoom
#تفسیر #تفسیر_عمومی #سوره_معارج #معارج #تفسیر_مهر #رضایی_اصفهانی
📚تفسیر سوره معارج
📝نگاشت: (21) تفسیر آیات 36 تا 39
🌱🌱🌱
✅ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻣﻌﺎﺩ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺻﻞ ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺤﺚ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﺭﻓﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻘﺎم ﺑﻠﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻧﻴﺰ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ.ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﻋﻲ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ، ﻧﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﻘﺎم ﺩﻧﻴﻮﻱ.
✅اﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻃﻤﻊ ﻛﺎﺭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻄﻔﻪ ﺍﻱ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻴﺴﺖ؟! ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﭘﺲ ﻃﻤﻊ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ادامه دارد....
📚تفسیر #مهر استاد #رضایی اصفهانی
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تخصصی
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(273)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید.
🌷🌷🌷
🔰بحث روايى (ارکان عبادت)
🔘5-تفكر در آفرينش انسان
- عن العسكرى (عليه السلام): فى قوله تعالى (يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم) خَلَقَكُمْ مِنْ نُطْفَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ،فَجَعَلَهُ فِي قَرَارٍ مَكِينٍ، إِلَى قَدَرِ مَعْلُومٍ،فَقَدَّرَهُ فَنِعْمَ الْقَادِرُ رَبُّ الْعَالَمِينَ. (التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ(عليه السّلام):68/139 و 69 و 71.)
👈🏼اشاره: گرچه تفكر عادى شامل هر گونه معرفت دينى مى شود، ليكن درباره برخى از آنها به حسب تناسب حكم و موضوع، حديث خاصى رسيده است. آنچه درباره اين آيه وارد شده ناظر به تفكر درباره آفرينش انسان در خصوص بخش بدن است، نه روح، يعنى، معادل بخشى از آيه 12 سوره مومنون و آيه 5 سوره حج است كه با صرف نظر از ذيل آيه: (ثم انشاناه خلقا اخر...) ناظر به تكامل بدن انسان در ظل ربوبيت الهى و تدبير خدايى است.
ادامه دارد...
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_تحریم #سوره_تحریم #تحریم
💢دعای علمی پس از نماز
🔸ما یعنی بنده، اصرارمان این است که این دعای «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی»،[الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص337.] در غالب نمازها و تعقیبات خوانده بشود، برای اینکه دعای علمی است.
🔸ما باید بدانیم عالم شدن، فاضل شدن معصیت کبیره نیست! از دانشمند شدن این قدر فرار نکنیم! این دعاهایی که خدایا پدر مرا بیامرز، مادر مرا بیامرز، به من روزی بده، این دعاهای عادی است؛
🔸اما این دعایی که زراره میگوید من عصر غیبت را درک کردم چه بخوانم؟ حضرت فرمود اگر بخواهی در عصر غیبت نجات پیدا کنی این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ»، برهان فلسفی در آن است. «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ»، این دعا بحث فلسفی عمیق علمی دارد فرق میگذارد بین سقیفه و غدیر.
🔸سقیفه میگوید هر کس مردم او را انتخاب کردند او میشود امام. این دعایی که به زراره آموخت فرمود هر کسی خدا گفت او میشود امام، برای اینکه امام خلیفه رسول است، رسول خلیفه الله است، خلیفة الله است نه وکیل مردم، تا مردم رأی بدهند. اگر پیغمبر خلیفة الله هست، آدم مستخلف عنه را نشناسد خلیفه را هم نمیشناسد. اگر امام خلیفة الرسول است نه وکیل الرعایا، نه منتخب سقیفه، کسی رسالت را و رسول را نشناسد امام را نمیشناسد. این برهان یعنی برهان!
📋فرازی از #درسگفتار سوره تحریم جلسه نهم
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom