043.mp3
4.32M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه43
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#دین_و_سیاست
#آزادی_سیاسی
#اصول_سیاست_خارجی
#دین
#سیاست
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 اصول سیاست خارجی در قرآن(1)
▪ قرآن كریم در زمینه مسائل سیاسی در حد بیان كلیات و چارچوبهای كلان سیاستخارجی بسنده كرده است، این كلیات را اصول سیاستخارجی می نامیم و تحت چهار عنوان «اصل نفی سبیل»، «اصل دعوت یا جهاد»، «اصل عزت دینی» و «اصل پایبندی به معاهدات بین المللی» درباره آنها به بحث پرداختیم . یاد آور شدیم این اصول چارچوب كلان سیاستگذاری خارجی دولت اسلامی را سامان میدهند و دولت اسلامی نمیتواند در سیاستخویش آنها را ندیده انگارد .
▪ مطالعه و بررسی اصول سیاستخارجی اسلام از دیدگاه قرآن كریم بر مفروضات چندی استوار است، كه بدون توجه به آنها بحث از سیاست خارجی اسلامی ناتمام به نظر میرسد، مهمترین این مفروضات را در محورهای زیر میتوان تلخیص كرد:
⏪ 1 . طرح اصول سیاستخارجی اسلام از منظر قرآن مستلزم آن است كه رابطه دین و سیاست مفروض انگاشته شود . در چارچوب اندیشه جدایی دین و سیاست زمینهای برای طرح این بحثباقی نخواهد ماند .
⏪ 2 . سیاستخارجی یكی از بخشهای اساسی سیاست در معنای كلان آن است، بنابراین اگر دین در مسائل سیاسی اندیشه نموده طبیعتا در مسائل سیاستخارجی نیز اندیشیده است .
⏪ 3 . سیاست خارجی مجموعه ای از مسائل سیاسی مرتبط به حوزه خارجی است و از دو بخش نسبتا ثابت و متغیر برخوردار میباشد . قسمت ثابت آن، بیانگر چارچوب كلی سیاست گذاری خارجی است كه خط مشیها و استراتژیهای سیاستخارجی در درون آن تنظیم میگردد; این بخش عمدتا مبتنی بر آموزههای نظری و نظام ارزشی و ایدئولوژی حاكم است . عناصر متغیر سیاستخارجی ناظر به خط مشیهایی است كه متناسب با اوضاع و شرایط تنظیم و تدوین میگردند .
⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#تصویر_نگاشت
#توحید
#شرک
#مرز_توحید
🔅🔅🔅
▪ مشکل ما اين است که در اين بخش پاياني سوره مبارکه «يوسف» که فرمود: ﴿وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ اين يک درد بدخيمي است در درون خيلي از ماها. نه تنها در مسئله ريا، همين که کسي وضع مالي او خوب است يا قدرتي دارد انسان مرتّب به سمت او گرايش پيدا ميکند مگر کار به دست اوست؟ اين شخص باور دارد که کار را اين آقا دارد انجام ميدهد حالا يا از او کرنش و مداحي به عمل ميآورد يا به دنبال او ميگردد يا دنبال اعظم و عظماي او ميگردد.
▪ فرمود اينکه ميگويند اگر فلان کس نبود ما مشکل داشتيم از حضرت سؤال کردند چگونه اکثري مؤمن مشرکاند؟ فرمود همين که ميگويند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»، «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»، اين آقا مشکل ما را حل کرد؛ بايد بگوييم خدا را شکر که از اين راه مشکل ما حل شد اينها مجاري قدرت الهياند. اين آقا که فلان سِمت را دارد مجراي قدرت الهي است؛ چرا همين جا توقف ميکنيم؟ قدري بالاتر میرويم ميگوييم خدا را شکر که از اين راه مشکل ما را حل کرد اين عيب ندارد حق هم همين است؛ اما اگر فلان آقا نبود ما مشکل داشتيم فلان آقا مشکل ما را حل کرد، طبيب فلان بيمار را شفا داد اين مشکل جدّي است معصيت هم همين طور است.( تفسیر سوره اعلی جلسه 2)
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فاطمیه
🏴 نعمت اولیای الهی
▪️ حالا چون ایام فاطمیه است و بیان نورانی صدیقه كبرا (سلام الله علیها) درباره امامت ائمه (علیهم السلام) یك بیان لطیفی است، متن این روایت را می خوانیم مضمونش كه یك چیز «بین الرشدی» است را همه ما شنیده ایم. اما این روای می گوید كه در تمام مدت عمر اگر شما فقط این حدیث را شنیده باشید كافی است و ما این روایت را از كتاب شریف «العقائد الحقه» آیت الله العظمی مرحوم آقای سید احمد خوانساری می خوانیم؛ آن روایت را مرحوم صدوق[1] نقل كرده ایشان هم از مرحوم صدوق نقل می كنند.
▪️ ابی بصیر می گوید كه وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) به من فرمود كه پدر من وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیهما) به جابر فرمود: جابر من یك وقت خصوصی می خواهم كه با تو خلوت كنم. جابر از اصحاب بود و وجود مبارك امام معصوم دارد به جابر می گوید من یك وقت خصوصی می خواهم. جابر عرض كرد هر وقت شما بفرمایید من خدمت شما می آیم. آن وقت وجود مبارك امام باقر جابر را در یك فرصت خلوتی پذیرفت، به جابر فرمود كه من شنیدم لوحی در دست جده ام بود و تو آن لوح را دیدی و نوشته آن لوح را دیدی، آن قصه را برای ما شرح بده آن چه بود؟ چه لوحی بود؟ چطور بود؟ نوشته آن لوح چه بود؟ «یا جَابِرُ أَخْبِرْنِی عَنِ اللَّوْحِ الَّذِی رَأَیتَهُ فِی یدَی أُمِّی فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (صل الله علیه و آله و سلم) وَ مَا أَخْبَرَتْكَ بِهِ أَنَّهُ فِی ذَلِكَ اللَّوْحِ مَكْتُوباً» مادرم چه گفت؟ و در این لوح چه نوشته بود؟ «فَقَالَ جَابِرٌ أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی دَخَلْتُ عَلَى أُمِّكَ فَاطِمَةَ(سلام الله علیها) فِی حَیاةِ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم)» من رفتم خدمت حضرت، خواستم میلاد وجود مبارك حسین بن علی را تهنیت و تبریك بگوییم «أُهَنِّؤُهَا بِوِلَادَةِ الْحُسَینِ(علیه السلام)» وقتی بعد از میلاد حضرت سید الشهداء من رفتم آنجا كه عرض ارادت بكنم و تبریك بگویم «فَرَأَیتُ فِی یدِهَا لَوْحاً أَخْضَرَ» یک لوح سبز رنگی دیدم كه «ظَنَنْتُ أَنَّهُ مِنْ زُمُرُّدٍ» این برای خود لوح «وَ رَأَیتُ فِیهِ كِتَابَةً بَیضَاءَ شَبِیهَةً بِنُورِ الشَّمْسِ ... فِیهِ اسْمُ أَبِی وَ اسْمُ بَعْلِی وَ اسْمُ ابْنَی وَ أَسْمَاءُ الْأَوْصِیاءِ مِنْ وُلْدِی» اسامی این چهارده معصوم در این لوح است «فَأَعْطَانِیهِ أَبِی» این لوح را پدرم پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به من داد «لِیسُرَّنِی بِذَلِكَ» تا من را با این لوح مسرور بكند «قَالَ جَابِرٌ فَأَعْطَتْنِیهِ أُمُّكَ فَاطِمَةُ (علیها السلام) فَقَرَأْتُهُ» به امام باقر عرض می كند كه مادر شما این لوح را به من داد تا من بخوانم، من هم مطلبش را دیدم و نسخه برداری كردیم، استنساخ كردم «فَقَرَأْتُهُ وَ انْتَسَخْتُهُ فَقَالَ لَهُ أَبِی» امام صادق می فرماید كه پدرم امام باقر (سلام الله علیهما) به جابر فرمود كه آن نسخه كه شما داری داشته باش، من تمام مطالب آن لوح را می خوانم حالا تو تطبیق بکن.
امام صادق می فرماید كه نسخه دست جابر بود و پدرم امام باقر(سلام الله علیه) داشت قرائت می کرد «فَوَ اللَّهِ مَا خَالَفَ حَرْفٌ حَرْفاً» عین آنچه كه در نسخه بود وجود مبارك امام باقر حفظ بود و داشت می خواند «قَالَ جَابِرٌ فَإِنِّی أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی هَكَذَا رَأَیتُهُ فِی اللَّوْحِ مَكْتُوباً» خدا را شاهد می گیرم همین حرف ها كه اینجا هست همین را من دیدم مكتوب بود بدون كم و زیاد.
👇👇👇
▪️ آن مكتوبش هم این است «بسم الله الرحمن الرحیم هَذَا كِتَابٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَكِیمِ لِمُحَمَّدٍ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نُورِهِ وَ سَفِیرِهِ وَ حِجَابِهِ وَ دَلِیلِهِ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعَالَمِینَ عَظِّمْ یا مُحَمَّدُ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) أَسْمَائِی وَ اشْكُرْ نَعْمَائِی وَ لَا تَجْحَدْ آلَائِی إِنِّی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا قَاصِمُ الْجَبَّارِینَ وَ مُبِیرُ الْمُتَكَبِّرِینَ وَ مُذِلُّ الظَّالِمِینَ وَ دَیانُ یوْمِ الدِّینِ إِنِّی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَمَنْ رَجَا غَیرَ فَضْلِی أَوْ خَافَ غَیرَ عَدْلِی عَذَّبْتُهُ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمِینَ فَإِیای فَاعْبُدْ وَ عَلَی فَتَوَكَّلْ إِنِّی لَمْ أَبْعَثْ» بعد فرمود كه من هیچ پیامبری را مبعوث نكردم مگر اینكه برای او وصی معین كردم برای تو هم دارم وصی معین می كنم و اوصیای من اینها هستند. ¬«إِنِّی لَمْ أَبْعَثْ نَبِیاً فَأُكْمِلَتْ أَیامُهُ وَ انْقَضَتْ مُدَّتُهُ إِلَّا جَعَلْتُ لَهُ وَصِیاً وَ إِنِّی فَضَّلْتُكَ عَلَى الْأَنْبِیاءِ وَ فَضَّلْتُ وَصِیكَ عَلَى الْأَوْصِیاءِ وَ أَكْرَمْتُكَ بِشِبْلَیكَ بَعْدَهُ وَ بِسِبْطَیكَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ جَعَلْتُ حَسَناً مَعْدِنَ عِلْمِی بَعْدَ انْقِضَاءِ مُدَّةِ أَبِیهِ وَ جَعَلْتُ حُسَیناً خَازِنَ وَحْیی وَ أَكْرَمْتُهُ بِالشَّهَادَةِ وَ خَتَمْتُ لَهُ بِالسَّعَادَةِ فَهُوَ أَفْضَلُ مَنِ اسْتُشْهِدَ وَ أَرْفَعُ الشُّهَدَاءِ دَرَجَةً جَعَلْتُ كَلِمَتِی التَّامَّةَ مَعَهُ وَ الْحُجَّةَ الْبَالِغَةَ عِنْدَهُ بِعِتْرَتِهِ أُثِیبُ وَ أُعَاقِبُ أَوَّلُهُمْ عَلِی سَیدُ الْعَابِدِینَ» تا وجود مبارك حضرت تمام اسامی این دوازده معصوم مقدس آنجا آمده، وقتی به وجود مبارك امام حسن عسكری رسیده فرمود كه «وَ الْخَازِنَ لِعِلْمِی الْحَسَنَ ثُمَّ أُكْمِلُ ذَلِكَ بِابْنِهِ» وجود مبارك ولی عصر «رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ عَلَیهِ كَمَالُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ صَبْرُ أَیوبَ سَتَذِلُّ أَوْلِیائِی فِی زَمَانِهِ وَ یتَهَادَوْنَ رُءُوسُهُمْ كَمَا تُهَادَى رُءُوسُ التُّرْكِ وَ الدَّیلَمِ فَیقْتَلُونَ وَ یحْرَقُونَ وَ یكُونُونَ خَائِفِینَ مَرْعُوبِینَ وَجِلِینَ تُصْبَغُ الْأَرْضُ مِنْ دِمَائِهِمْ وَ یفْشُو الْوَیلُ وَ الرَّنِینُ فِی نِسَائِهِمْ أُولَئِكَ أَوْلِیائِی حَقّاً بِهِمْ أَدْفَعُ كُلَّ فِتْنَةٍ عَمْیاءَ».
▪️ در عصر غیبت به وسیله این اولیا بسیار از بلاها را برمی دارم «وَ كَمْ مِنْ مَكْرُوهٍ دَفَعْتَهُ»[2] همین است، «كَمْ مِنْ بَلاءٍ رفعته»[3] همین است، فرمود من به وسیله اولیای من این بلاها را برمی دارم، فرمود: «وَ بِهِمْ أَكْشِفُ الزَّلَازِلَ وَ أَرْفَعُ عَنْهُمُ الْآصَارَ وَ الْأَغْلَالَ» ﴿أُولئِكَ عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ﴾»[4] برای اینكه اینها این مصیبت فراغ را، مصیبت تلخ محرومیت ها را تحمل كردند و قرآن هم فرمود كه كسانی كه در مصیبت صبر كردند ﴿الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیهِ راجِعُونَ ٭ أُولئِكَ عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ﴾ آنچه كه در ذیل آن آیه است در ذیل این حدیث آمده، آنگاه «قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ سَالِمٍ» عبدالرحمن بن سالم می گوید كه ابوبصیر به ما گفته كه اگر شما در تمام مدت، غیر از این حدیث چیزی را نشنیده بودند «لَكَفَاكَ فَصُنْهُ إِلَّا عَنْ أَهْلِهِ».
[1] . كمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص308ـ311.
[2]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج3، ص333.
[3]. ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج2، ص55.
[4]. سوره بقره, آیه157.
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 473
تاریخ: 1392/01/28
@rahighemakhtoom
#مباحث_قرآنى
برشی از کتاب
#مهر_تابان(چاپ جديد)
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📌 برش7
🔅 مراد از احقاف
▪{تلميذ}: مراد از أحقاف در اين آيه مباركه وارد در سوره 46: الاحقاف چيست؟
{وَ اذْكُرْ أَخا عادٍ إِذْ أَنْذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقافِ وَ قَدْ خَلَتِ النُّذُرُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ.}{(آيه 21)}
🔸 {علّامه:} قريههائى بوده است بين سرزمين عراق و بين سرزمين يمن، كه در آنجا هود پيغمبر، مردم را كه قوم عاد بودند دعوت كرد، و نپذيرفتند؛ و خداوند آنان را با فرستادن بادهاى سَموم هلاك كرد و فعلًا از آن سرزمين ها چيزى باقى نيست و همه از بين رفتهاند.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌 دردناک تر از فدک!
🔸تلخترين جملهاي كه در مصيبت صديقه كبراست همين جمله است.
🔸حضرت بعد از اينكه استدلال كرد اين فدك نِحله است، از آنِ ماست و حضرت در زمان حيات به ما دادند، تو از ذواليد بيّنه ميخواهي؟ اين در دست ماست، تو از ما دليل ميخواهي؟
اين بيّنه را بايد از منكِر بخواهي نه از كسي كه ذواليد است!
🔸بالأخره مسأله نِحله قبول نشد، مسأله ارث قبول نشد، آن حرف جگرگداز را حضرت زد، فرمود: «أم تقولون ...؟» اين بدتر از آن در به پهلو زدن است!، فرمود: «أم تقولون أهل الملّتين لا يَتوارثان؟!»(1) مگر ما را مسلمان نميداني؟ چه دليل داري كه ارث ما را نميدهي؟ «ترث أباك و لا أرث أبي؟!»(2)
🔸آخر چه دليل دارد نِحله كه امر مسلّم است آن را قبول نكرديد؟ ما كه ذواليد هستيم از ما دليل خواستيد، مگر كسي از ذواليد دليل ميخواهد؟
🔸حالا اينها گذشت بالأخره من ارثم را ميخواهم؛ ارث نبود! او زمات حياتش مِلك طلق من كرد حالا نشد، ارث «ترث أباك و لا أرث أبي؟!» يعني تو تفسير قرآن را از ما بهتر بلدي؟
🔸يعني در آيه قرآن چيزي هست كه ما نميدانيم؟
🔸اينها كه نيست مگر اينكه ـ معاذ الله ـ اين حرف را بزني! بله آن حكم حق است كه كافر از مسلمان ارث نميبرد، همه هم اين حرف را قبول داريم، مگر اينكه تو در دين ما شك كني!!!
🔸هر وقت ما به اين جمله حضرت ميرسيم اين خيلي براي ما دردناكتر از آن مسأله در و پهلو بوده «أم تقولون أهل ملّتين لا يتوارثان؟!»
🔸به هر تقدير به بركت آن حضرت ـ انشاءالله ـ اين نظام محفوظ بماند.
↙️پی نوشت ها:
1- دلائل الامامة، ص35
2- دلائل الامامة، ص34/ تو از پدرت ارث می بری و من از پدرم ارث نمی برم؟!
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:محتوای نموداری سوره کافرون(جحد)
▪ خداوند در سوره کافرون به رسولش دستور میدهد برائت خود را از آیین بتپرستی علنی کند و خبر دهد که کافران نیز پذیرای دین او نیستند؛ پس نه دین محمد(ص) مورد استفاده آنان است و نه دین آنان، پیامبر(ص) را مجذوب میکند؛ بنابراین کافران باید از این مأیوس شوند که پیامبر با آنان سازشکاری کند.
🔅🔅🔅
▪ طبق فتوای فقهای شیعه، اگر نمازگزار پس از خواندن سوره حمد، سوره کافرون یا توحید را آغاز کرده باشد، نمی تواند آن را قطع کند و سوره دیگری بخواند؛ اما در سایر سوره ها اگر به نصف سوره نرسیده باشد، می تواند آن را قطع کند و سوره دیگری بخواند.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:پیام های کلی سوره کافرون(جحد)
سْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿١﴾ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ﴿٤﴾ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿٦﴾
▪ در شأن نزول اين سوره آمده است كه بعضى از سران قريش به پيامبر گفتند: اى محمّد تو يك سال از آيين ما پيروى كن، ما سال بعد از تو پيروى مىكنيم. آنگاه هر كدام بهتر بود آن را ادامه مىدهيم، اما پيامبر نپذيرفت. گفتند: لااقل خدايان ما را مسّ كن و تبرّك بجوى تا ما نيز خداى ترا بپرستيم، در اين هنگام اين سوره نازل شد.
⏪ كلمه «قُلْ» اندكى از كينه كفار نسبت به پيامبر مىكاهد، زيرا مىفهمند كه سركارشان با خداست و پيامبر تنها مأمور است.
⏪ گاهى بايد مخالفان را به حال خود رها كرد و گفت: «لَكُمْ دِينُكُمْ» چنانكه در سوره قصص آيه 55 مىخوانيم: «لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ» و اين نوعى تحقير و تهديد است نه اجازه براى هر نوع عمل و عقيده.
⏪ در مواردى از قرآن تكرار براى تأكيد است، نظير: «كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ» و «فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ» در اين سوره نيز تكرار مىتواند براى تأكيد باشد تا مشركان از تسليم شدن مسلمانان قطع اميد كنند و مىتواند براى تلقين استقامت به مؤمنان باشد تا در مواضع خود پايدار بمانند.
⏪ خبر از ايمان نياوردن گروهى از كفار، بارها در قرآن مطرح شده است، از جمله آنها آيه ششم سوره بقره و آيه هفتم سوره يس است كه با صراحت مىفرمايد: «فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ»*
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:پیام های کلی سوره کافرون(جحد)
✅ 1- پيامبر اكرم امين وحى است و هر چه به او نازل شود بازگو مىكند. «قُلْ»
✅ 2- مسلمانان بايد در برابر پيشنهادات غير منطقى، صريح و قاطع پاسخ بگويند و دشمنان را از خود مأيوس نمايند. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»
3- به نام وحدت، نبايد از اصول و ارزشها سرپيچى كرد. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»
✅ 4- دنياى كفر بايد از تسليم شدن مسلمانان مأيوس باشد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنا عابِدٌ
✅ 5- اعلام برائت از كفار بايد مكرّر و مؤكّد و علنى باشد. «قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»
✅ 6- در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد. لا أَعْبُدُ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ...
✅ 7- به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ
✅ 8- قرآن از غيب خبر مىدهد. حتى يك نفر از پيشنهاد دهندگان، حاضر به اسلام آوردن نشد. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»
✅ 9- پايدارى و قاطعيّت، شرط رهبرى است. وَ لا أَنا عابِدٌ ...
✅ 10- عبادت و بندگى خدا، ملاك تمايز مؤمن از كافر است. يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ ... لا أَنْتُمْ
عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»
✅ 11- انسان در انتخاب دين آزاد است نه مجبور. «لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ»
✅ 12- بايد صفها از هم جدا شود، حق از باطل و كفر از ايمان متمايز شود. «لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ»
✅ 13- معبود هر كس، بيانگر دين و آيين اوست. لا أَنا عابِدٌ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ... لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(56)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#لطائف_و_اشارات
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
✅ 1 ـ جايگاه تحميد خداي سبحان
▪ عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «أول من يُدْعي إلي الجنة الحمادون الذين يحمدون الله فى السراء والضراء»[ بحار، ج90، ص215.].«لو أن الدنيا كلها لقمة واحدة فأكلها العبد المسلم، ثم قال: «الحمد لله» لكان قوله ذلك، خيراً من الدنيا وما فيها»[ بحار، ج90، ص216.].
⏪ اشاره: سرّ برتري تحميد از دنيا و متاع آن، اين است كه تحميد راستين از كَلِم طيّب محسوب مي گردد و هر چه كَلِم طيب بود به طرف خداي منزّه از جهت وحيّز صعود مي كند و هر چه به طرف خداوند بالا رفت، عنداللّهي مي شود و هر چه عنداللّهي شد از گزند زوال مصون است: (ما عندكم ينفد وما عندالله باقٍ) [سورهي نحل، آيهي 96.]
🔸 در نتيجه چيزي كه باقي و ابدي است از چيزي كه محدود و زودگذر است حتماً بهتر خواهد بود. از اين رو حمد مؤمن بهتر از دنياي زودگذري است كه محبّت آن رأس هر خطيئه است.
✅ 2 ـ ادبِ شروع كلام و سيرهي پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در تحميد
▪ عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «كل كلام لا يُبداي فيه بالحمد فهو أقطع»[ بحار، ج90، ص216.].
▪ عن الصادق (عليه السلام): «كان رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) إذا أصبح قال: «الحمد لله ربّ العالمين كثيراً علي كل حال»، ثلاثمأة وستّين مرة وإذا أمسي قال مثل ذلك»[ نور الثقلين، ج1، ص15].... وكان النبى (صلي الله عليه و آله و سلم) إذا أصبح وطلعت الشمس يقول: «الحمد لله رب العالمين حمداً كثيراً طيّباً علي كل حال»، يقولها ثلاثمأة وستين مرة شكراً[بحار، ج90، ص216].
⏪ اشاره: گرچه اثبات عدد مذكور آسان نيست، ولي شايد نكته آن بر فرض
ثبوت عدد، اين باشد كه در هر بامداد و شامگاه به عدد روزهاي سال تقريباً خدا را سپاس مي كرد و شايد عناصر محوري بدن انسان يا نظام كيهاني به رقم مزبور باشد؛ كه در برابر هر كدام از آنها، كه نعمتي از نعمتهاي بيكران الهي است، يك بار حمد و شكر به عمل مي آمد؛ والعلم عندالله.
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
15447-fa-fatemeh.pdf
2.88M
📚عنوان : فاطمه الزهراء (سلام الله علیها )
✍️ نویسنده : علامه عبدالحسین امینی
📖موضوع : فاطمه زهراء (س)
📄تعداد صفحات : ۳۳۸ صفحه
📆به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهراء (س)
#فاطمه_الزهراء
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3
@rahighemakhtoom
#فاطمیه
#روضه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🏴حیات طیبه
▪️فرمود: «خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مُتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَیكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیكُمْ»؛[1] فرمود طرزی مهربانانه و حكیمانه و رئوفانه و عاقلانه و دوستانه با مردم زندگی كنید كه اگر مُردید گریه كنند و اگر زنده هستید به شما مِهر بورزند، می شود این طور زندگی كرد. اما [شخص] منافق، انسان در زمان حیاتِ او از او متنفّر است، بعد از مرگِ او هم از او متنفّر است. فرمود می شود انسان طوری زندگی كند كه طیب و طاهر باشد. انسان خیرِ دیگران را كه بخواهد خدا همان خیر را به آدم می رساند، نه بیراهه برویم نه راه كسی را ببندیم. ما اگر خیر كسی را بخواهیم خدا به ما چند برابر می دهد ده برابر می دهد. كارِ خیر یك اثر فقهی دارد كه ثواب دارد؛ یعنی یا واجب است یا مستحب که حكم فقهی دارد. اثر كلامی هم دارد كه بهشت است؛ اینها سر جایش محفوظ است. اما آنكه در اواخر سوره مباركه «بقره» دارد، فرمود این كار خیری كه شما انجام میدهید: ﴿وَ مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛[2] آن وقت ثواب اخرویاش میماند؛ یعنی هر كار خیری كه انسان انجام می دهد، موقعیت خودش را ثابت می كند، در روزگار نمی لغزد. این ﴿تَثْبِیتَاً﴾ كارِ فقهی نیست، كار كلامی نیست، كار اخلاقی است. اخلاق، موعظه نیست، اخلاق، علم دقیقِ جان كَندنی است كه چه كار كنیم كه نلغزیم؟
▪️فرمود هر كار خیری كه انسان انجام می دهد قبل از اینكه اثرش به دیگری برسد، قبل از اینكه جامعه طرْفی ببندد، موقعیت هستی این شیء، تثبیت می شود؛ این از غرر آیات ماست. اینجا هم وجود مبارك حضرت امیر فرمود: ثابت قدم باشید! علاقه و گرایش مردمی سرمایه است. میبینید هر وقت ـ خدای ناكرده ـ دشمن خواست به این نظام آسیب برساند، این نظام را ـ نه فلان شخص را ـ این قرآن و عترت را مردم دوست دارند؛ حالا ممكن است با زید خوب نباشند، با عمرو خوب نباشند، با این مسئول خوب نباشند، آن یك حرف دیگر است. اما خون شهدا را دوست دارند، نظامشان را دوست دارند، قرآنشان را دوست دارند، ائمه شان را دوست دارند. هر وقت بیگانه بخواهد طمع كند، اینها كاملاً در صحنه حاضرند. چه كسی ما را وادار می كند این طور در خدمت این نظام باشیم؟
▪️فرمود: اگر شما این طور بودید «خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً» كه «إِنْ مُتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَیكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیكُمْ»؛ این راست قامتان باشند به تعبیر آن بزرگوار، تشنگان خدمت باشند نه تشنگان مثلاً جاه و جلال و مانند آن، این طور می شود زندگی كرد، حساب ها را می شود جدا كرد، آن محدوده دین را در هسته مركزی قرار داد و به او هم دل بست. فرمود این طور اگر بودید در دنیا و آخرت محبوب هستید؛ اگر زنده اید دل ها به شما متوجه است، اگر رحلت كردید به یاد شما هستند و این سرمایه برای همه شما هست.
@rahighemakhtoom
#فاطمیه
#روضه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
▪️ایام هم متعلّق به وجود مبارك صدیقه كبراست. می دانید وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) در دفن آن حضرت چه چیزی گفت؟ خیلی جانسوز بود. هر دو گفته در نهج البلاغه هست؛ یك گفتار ویژه ای در دفن رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد در آنجا به پیغمبر می گوید التماس دعا! «اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ»؛ تو الآن به ملاقات پروردگار می روی، علی را فراموش نكن! در هنگام دفن پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض كرد: «اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِك»؛ علی را فراموش نكن! وقتی به لقای پروردگار رفتی به یاد ما باش![3] در هنگام دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ»،[4] اینكه فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ»؛ یك تعبیر نورانی امام سجاد دارد. همان طور كه قرآن «القُرآن یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً»؛[5] احادیث هم همین طور است، احادیث هم «یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً».[6] حضرت اَبدان ما را، یك؛ قبور ما را، دو؛ معرفی كرد. فرمود: این ابدان «رَهَائِنِ الْقُبُور»[7] هستند؛ این تعبیر حضرت امام سجاد است كه از ماها تعبیر می كند كه انسان ها «رهائن القبور» هستند، یعنی چه؟ یعنی بدهكارند، رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) فرمودند «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم»؛[8] فرمود آقایان! شما بدهكارید، بدهكار باید گرو بدهد. گرو بدهكار اینجا مال و خانه و فرش و اینها نیست، خود ما را گرو می گیرند، بیایید با استغفار فكّ رهن كنید. هر وقت بنالیم و استغفار كنیم مخصوصاً شب های جمعه، آزاد می شویم، وقتی كه آزاد شدیم دیگر به دام این و آن نمی افتیم، به دام این و آن نیفتادن، نشانه آزادی است؛ «فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم». این بیانات نورانی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بود که در هنگام دفن صدیقه كبرا (صلوات الله و سلام الله علیها) گفتند. امیدواریم به بركات این ذوات قدسی به فرد فرد شما و علاقهمندان قرآن و عترت آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت است مرحمت بفرماید!
[1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت10.
[2] . سوره بقره، آیه265.
[3] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه235.
[4] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه202.
[5]. کامل بهایی(طبری)، ص390.
[6]. جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج26، ص67؛ «أن کلامهم علیهم السلام جمیعا بمنزلة کلام واحد، یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً».
[7] . صحیفة سجادیة، دعای سوم.
[8] . فضائل الأشهر الثلاثة، ص78.
@rahighemakhtoom
#تصویر_نگاشت
#سیف_البغی
#ستمگران
#قرآن_و_عترت
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #دین_و_سیاست #آزادی_سیاسی #اصول_سیاست_خارجی #دین #سیاست #امکان_فهم_قرآن #معارف_قران
#بررسیهای_قرانی
#دین_و_سیاست
#آزادی_سیاسی
#اصول_سیاست_خارجی
#دین
#سیاست
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 اصول سیاست خارجی در قرآن(2)
⏪ 4 . اسلام دو بخش ثابت و متغیر دارد: ثابتات آن ناظر به اصول و مبانی كلی رفتار دینداران است و در طول زمان بقا و ماندگاری دارد، اما جنبه متغیر آن از عرف و ضرورتهای زمانه تاثیر میگیرد . بخش متغیر سیاست خارجی به این جنبه برمیگردد، چرا كه در شرایط و مقتضیات زمانه تغییر مشی میدهد; بنابراین اندیشه دینی در مورد مسائل سیاسی و مدیریت اجتماعی در حیطه طرح كلیات و اصول محدود میگردد .
⏪ 5 . مسائل روابط بین الملل و سیاست خارجی به شكل امروزی و در قالب یك سیستم اكادمیك و منسجم محصول قرون اخیر به خصوص دوره پس از جنگ جهانی دوم است; اما برخی مسائل آن، نظیر مراودات خارجی و مسائل جنگ و صلح به قدمت تاریخ بشر سابقه دارد . چنین نگرشی طرح بحث سیاست خارجی اسلامی را تبیین میكند، زیرا به گفته «هالستی» اگر یكی از مهمترین مسائل روابط بین الملل را مطالعه دو پدیده جنگ و صلح بدانیم، مطالعه مسائل بین الملل به دوره های قبل از میلاد باز میگردد و اثر تاریخی «توسیدید» در مورد جنگهای «پلوپونز» از قدیمیترین متون این رشته محسوب میگردد. [1]
⏪ 6 . با توجه به نكات مذكور میتوان از اصول سیاست خارجی اسلام در قرآن یاد كرد . این اصول ناظر به چارچوب كلی و كلان رفتار خارجی دولت اسلامی است و روابط خارجی مسلمانان با جوامع غیراسلامی را تنظیم میكند . قرآن كریم مشتمل بر مسائل اعتقادی و اجتماعی و سیاسی است و از برخی آیات آن میتوان اصول سیاست خارجی اسلام را استخراج كرد .
⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #دین_و_سیاست #آزادی_سیاسی #اصول_سیاست_خارجی #دین #سیاست #امکان_فهم_قرآن #معارف_قران
#بررسیهای_قرانی
#دین_و_سیاست
#آزادی_سیاسی
#اصول_سیاست_خارجی
#دین
#سیاست
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 اصول سیاست خارجی در قرآن(3)
▪ اصول سیاست خارجی اسلام
همانگونه كه اشارت رفت، مقصود از اصول سیاست خارجی مجموعه ای از آموزه های دینی است كه چارچوب كلان سیاست خارجی دولت اسلامی را شكل میدهد . این مجموعه از نوعی خصلت ثبات و ماندگاری برخوردار است و از نظر تفسیری بر دیگر مسائل سیاستخارجی حكومت دارد . یكی از پژوهشگران مسلمان در تعریف اصول سیاست خارجی میگوید: مقصود از اصول سیاست خارجی، مبادی و اساس روابط خارجی دولت اسلامی است كه منابع دینی آنها را به عنوان چارچوب و اساس تنظیم روابط خارجی مطرح میكند .[2]
✅ با عنایت به تعریف مزبور میتوان این اصول را از مجموع آیات قرآنی ناظر به روابط خارجی به دست آورده و در محورهای زیر مطرح كرد:
⏪ 1 . اصل دعوت یا جهاد;
⏪ 2 . اصل ظلم ستیزی و نفی سبیل;
⏪ 3 . اصل عزت اسلامی و سیادت دینی;
⏪ 4 . اصل التزام و پایبندی به پیمانهای سیاسی .
▪ البته برخی پژوهشگران در كنار اصول مزبور عناوین دیگری نظیر «تولی و تبری»، «تالیف قلوب» و «امر به معروف» را نیز مطرح كرده اند،
🔸 اما به نظرمی رسد اصول چهارگانه فوق این عناوین را نیز دربرمیگیرد و به ذكر مستقل و مجزای آنها نیازی نیست . درباره تالیف قلوب گفتنی است هر چند از آن در ذیل اصول سیاست خارجی اسلام بحث كرده اند،
🔸 اما از فلسفه تشریع این حكم و موارد اعمال آن میتوان استظهار نمود كه تالیف قلوب بیشتر با ابزارهای سیاستخارجی همخوانی دارد تا اصول، چون تالیف قلوب با آنچه امروزه ذیل ابزارهای اقتصادی سیاست خارجی و كمكهای بشر دوستانه مطرح میگردد شباهت بیشتری دارد . در واقع دولت اسلامی برای جلب جوامع غیرمسلمان یا كاهش خصومتها از سهم «مؤلفه القلوب» استفاده میكند، برای مثال پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله درجنگ طایف به اشراف و بزرگانی كه تازه اسلام آورده بودند یا مشركانی كه به حضرت یاری رسانیده بودند، از سهم مؤلفه القلوب بخشید تا نظر آنان و قبایلشان را به اسلام جلب كند .[3]
⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(132)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#شهید_گمنام
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تشييع_پيكر_مطهر_شهداي_گمنام_در_آمل
📌 چند اصل حياتي
✅ يكم. نظام استوار بر هندسه عدل، مبرّاي از سلطه گري و منزّه از سلطه پذيري است، زيرا هر دو خروج از قلمرو قسط و ورود به منطقه ممنوعه تجاوز است و هيچ كدام با روح اسلام كه بر متن اعتدال قرار دارد، سازگار نيست؛ گرچه امت مسلمان از وسوسه تعدّي به حريم ديگران مصون است، ولي از دسيسه بيگانگان به حَرَم امن او در امان نيست و صفحات گوياي تاريخ تازه و كهن سند معتبري است؛ چه اينكه جريان مشهود دفاع مقدّس هشت سال براي همگان روشن است.
▪ به منظور حفظ تماميت ارضي از يك سو و صيانت ذخائر طبيعي و مواريث فرهنگي از سوي ديگر و نزاهت حريم پاك دين كه مهم ترين عامل حيات بخشي جامعه است، از طمع تسامح و تساهل دگرانديشان از سوي سوم، لازم است همگان به رهنمود وحي الهي گوش فرا دهيم؛ (لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض ولكنّ الله ذوفضل علي العالمين)؛[ سوره بقره، آيه 251.] (لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدّمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذكر فيها اسم الله كثيراً).[ سوره حج، آيه 40]
▪ دفاع از كيان كشور اسلامي در پرتو حراست همه جانبه از تمام مظاهر تمدّن يك ملّتي است كه تمدّن خويش را در تديّن خود مي داند، و سرّ ضرورت دفاعِ قهرآميز آن است كه هرگز خشونتِ مهاجمان با نرمش آسيب ديدگان برطرف نمي شود، چنان كه حضرت علي بن ابي طالب امير مؤمنان(عليهالسلام) فرموده اند: «ردّوا الحجر من حيث جاء فانّ الشرّ لا يدفعه الاّ الشرّ»؛[ نهج البلاغه، حكمت 314.]سنگ جفا را همان جا كه آمد باز گردانيد و مادامي كه امت اسلامي چونان بنيان مرصوص نباشد، دشمن مهاجم احساس ستبري و اقتدار نكند، مرز و بوم متدينان در امان نيست، لذا خداوند فرمود: (وليجدوا فيكم غلظةً)؛[ سوره توبه، آيه 123.]يعني بيگانگان نسبت به شما طمع نكنند، نه آنكه شما ابتدائاً به آنها هجوم آوريد.
▪ جريان دفاع از هر مسلماني نيز همسان با دفاع از خود، از بهترين فرائض ديني است؛ رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم چنين فرمود: «من ردّ عن قومٍ من المسلمين عادية ماءٍ او نارٍ وجبت له الجنّة»؛[ الكافي، ج 2، ص 164.]
⏪ ...ادامه مبحث سروش هدایت در روزهای فرد هفته
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌 یا حسین یا حسین کشور را حفظ کرد
🔸شما ميبينيد در اين دفاع مقدس بالأخره كم و بيش رفتيم جبهه، كم و بيش ما ديديم، بعضي بيشتر بعضي كمتر
؛🔸اگر پنجاه پرچم بود يكي آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ايران باشد اما همه پرچمها يا حسين، يا عباس، يا زهرا ؛🔸پرچم ايران، پرچم مرز پرگهر، پرچم مكتب ايراني نبود.
🔸الآن هم اگر حادثهاي پيش آيد همان پرچم يا زهراست، اين كشور را اينها حفظ كردند.
🔸بالأخره رفتيد به جبهه يا نرفتيد؟ ديديد يا نديديد؟ اگر پنجاه پرچم بود چندتايش پرچم سه رنگ بود؟ يا اصلاً نبود، يا يك دانه بود روي ماشين بود.
🔸اين شعرها و نواهاي خاكريز اول و دوم يا حسين يا حسين، كربلا كربلا بود، ديگر مرز پرگهر و اينها نبود.
🔸اينهاست كه كشور را حفظ ميكند.
🔸براي اينكه مردم وقتي باور كردند روح با عظمت الهي به شربت شهادت ميرسد و عنداللّهي ميشود، فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ ميشود و مرزوق است، او فداكار است وگرنه بگويد من چرا كشته بشوم براي اينكه زيد به رياست برسد، عمرو به كياست برسد!
🔸هيچگاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد ...
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#دیدار
#ریحانه_النبی
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 لزوم الگو گرفتن جامعه اسلامی از حضرت صدیقه کبری (س)
💠 تاثیر پذیرفتن و الگو گرفتن از وجود مبارک #صدیقه_کبری سلام الله علیها در انقلاب اسلامی خود را به خوبی نشان داد.
💠 ما باید دو اقدام مهم را در دستور کار خود داشته باشیم؛ اول اینکه یک فردوسی دیگر بپرورانیم و دوم اینکه به تشریح بزرگی و عظمت ذوات مقدس ائمه علیهم السلام بپردازیم.
💠 ما ملتی هستیم که در طول تاریخ به ویژه در دوران دفاع مقدس و بعد از آن، کرامت خود را به جهان اثبات کرده ایم لکن یک فردوسی نداشتیم که این حماسه ها را ثبت و بیان کند و به گوش همگان برساند.
💠 پرچم یا زهرا(س) کشور را در دوران دفاع مقدس حفظ کرد، وگرنه پرچم سه رنگ به تنهایی نمی تواند خود و کشور را حفظ کند، چنانکه در حوادث جنگ جهانی اول و دوم نتوانست، اما وقتی پرچم یا زهرا(س) و یا حسین(ع) به میدان آمد هم دین حفظ شد و هم کشور محفوظ ماند.
🌺 باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم
💠 مراقب باشیم تا حضرات معصومین را تنها برای خود مصادره نکنیم، باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم که لازمه این کار آن است که در دریای معرفت ایشان غرق شویم.
💠 همه ما وحدت را دوست داریم اما حضرت در خطبه خود می فرماید تنها عامل #وحدت «عدل» است، و این عدل تحت هدایت و رهبری ائمه تحقق پیدا می کند چرا که به بیان ایشان ائمه(ع) علاوه بر امام و رهبر بودن، «رائد» یعنی پیشرو هستند، حضرت می فرماید ما پیشرو هستیم! راه را می شناسیم، قبلا این راه بهشت را رفته ایم و بازگشته ایم و لذا از هر کسی بهتر این راه را می شناسیم و از سوی دیگر «وَ الرَّائِدُ لا یَکْذِبُ اَهْلَهُ».
💠 دیدار جمعی از دست اندرکاران برگزاری دومین همایش ملی «ریحانةالنبی» با حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🗓 05 اسفندماه 96
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#تصویر_نگاشت
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 دفاع از کیان کشور
▪ دفاع از كيان كشور اسلامي در پرتو حراست همه جانبه از تمام مظاهر تمدّن يك ملّتي است كه تمدّن خويش را در تديّن خود مي داند، و سرّ ضرورت دفاعِ قهرآميز آن است كه هرگز خشونتِ مهاجمان با نرمش آسيب ديدگان برطرف نمي شود، چنان كه حضرت علي بن ابي طالب امير مؤمنان(عليهالسلام) فرموده اند: «ردّوا الحجر من حيث جاء فانّ الشرّ لا يدفعه الاّ الشرّ»؛[ نهج البلاغه، حكمت 314.]سنگ جفا را همان جا كه آمد باز گردانيد و مادامي كه امت اسلامي چونان بنيان مرصوص نباشد، دشمن مهاجم احساس ستبري و اقتدار نكند، مرز و بوم متدينان در امان نيست، لذا خداوند فرمود: (وليجدوا فيكم غلظةً)؛[ سوره توبه، آيه 123.]يعني بيگانگان نسبت به شما طمع نكنند، نه آنكه شما ابتدائاً به آنها هجوم آوريد.
▪️ جريان دفاع از هر مسلماني نيز همسان با دفاع از خود، از بهترين فرائض ديني است؛ رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم چنين فرمود: «من ردّ عن قومٍ من المسلمين عادية ماءٍ او نارٍ وجبت له الجنّة»؛[ الكافي، ج 2، ص 164.]
🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
💢 پُل صراط چیست؟
[با دقّت و تأمّل خوانده شود]
جناب صدرالمتألّهین شیرازی (ره) که عارفی کامل بود، در خلال مباحث فلسفی معاد، یکی از شهودات ملکوتیاش را که دربارهی «پُل صراط» است، اینچنین حکایت میکند:
🔹 «صراط مستقیم» که مؤمن در روز قیامت بر آن قدم میگذارد و به وصال بهشت میرسد، حقیقتِ ملکوتیِ همان مسیر هدایتی است که در این حیاتِ خاکیاش بهواسطهی «اعمال قلبی» برای روحِ خودش ایجاد کردهاست. چه، که آن حقیقت در این عالَم خاک، مانند دیگر حقایقی است که حواسّ ظاهری توانِ درکش را ندارند.
🔸 اما آنگاه که بهواسطهی «مرگ» حجابِ طبیعت از مقابل چشمان انسان کنار برود، در روز قیامت همان (مسیر هدایتی که بهواسطهی «اعمالِ قلبی» برای روح ساخته شده است) در قالب یک پُل در مسیرِ پیشروی انسان پهن میشود؛ پُلی که از درون جهنّم رد میشود، ابتدای آن توقّفگاهِ انسان در محشر است و انتهای آن به دربِ بهشت ختم میشود. و انسان با مشاهدهاش مییابد که آن را خودش ساخته و بنا کرده است.
🔻 آن جهنّم هم، چهرهی ملکوتیِ همین بُعد خاکی و حیوانیِ وجود انسان است که در طول حیات دنیوی وقتی از او پرسیده میشد که «هل إمتلأتِ» آیا پُر نشدی؟ پاسخ میداده «هل مِن مَزیدٍ!» هنوز سیر نشدهام و بیشتر میخواهم.* و انسان آن پل را با اعمال قلبیهاش، بر روی این بُعد وجودیاش ساخته است.
* سوره ق ، آیه ۳۰. این عبارت «هل إمتلأتِ هل مِن مَزیدٍ» بخشی از گفتوگوی خداوند با جهنّم است. و این حکیم بزرگ، حقیقتِ #جهنم را در این دنیا تفسیر میکند به «بُعد خاکی و حیوانی وجود انسان».... (تأملبرانگیز)
📖 الشواهد الرّبوبیّة ؛ ص ۲۴۷
📌 پ.ن: "اَعمال قلبی" نکتهی محوریِ صراط است؛ شاید مجالی دیگر برای شرحش...
#سالکانه #ابدیت #ملاصدرا #انسانشناسی
@rahighemakhtoom
#تلنگر
عمل از بين نميرود عمل زنده است عمل, عامل را رها نميكند
اين دو اصل از اصول قرآني است كه «العمل حيٌّ لا يموت بإذن الله و العمل معلّقٌ علي عامله بإذن الله»
كاري كه انسان انجام داد از بين نميرود نميشود گفت گذشت, ما گذشتيم نه اينكه آن عمل از بين رفته باشد پس عمل باقي است بدون شك, از بين نميرود وقتي از بين نرفت يك موجود معطّل در عالَم هستي وجود ندارد .
آیت الله جوادی آملی/جلسه 20 درس تفسیر سوره فاطر
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom