فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
#عبد_الباسط
#سوره_ضحی
🎥تلاوت قرآن کریم با صوت زیبای عبدالباسط عبدالصمد
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 اصالت تشیع
✅ تشیع بعد از علی بن ابی طالب نیست، بلكه قبل از علی بن ابی طالب است. بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام شیعه، این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی بن ابی طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم. شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی بن ابی طالب هستند، اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این مكتب تشیع است و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر بود، چون ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾.[1]
✅ مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است. اول پایه گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود. اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می شود مكتب تشیع، پس اگر كسی ولایت را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ».
[1]. سوره بقره، آیه285.
📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر
تاریخ: 1383/11/08
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 محبوب حق
✅ وجود مبارك حضرت امیر مولای كل «ناس» است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».[1] این را فریقین نقل كردند كه علی بن ابی طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) «محب الله» است و «محبوب الله» است به حدیث «لَأُعْطِینَ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»،[2] این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾،[3] طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) محب و محبوب خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می كند، این می شود معصوم كامل!
✅وجود مبارك رسول درباره حضرت امیر (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود كه «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»[4] این ضمیرها به کی بر می گردد ؟ « یدُورُ عَلَی مَدَارُ اَلْحَقِّ حَیثُمَا دَار»؟ این [مطلب] درباره عمار هم آمده[5] یا « یدُورُ اَلْحَقُّ مُدَارَ عَلِی حَیثُمَا دَار» كه از این خطبه استفاده می شود! مرحوم امینی (رضوان الله تعالی علیه) این را شاهد اقامه كردند به اینكه ضمیر به حق بر می گردد؛ یعنی « یدُورُ اَلْحَقُّ مَدَارَ عَلِی (عَلَیهِ اَلصَّلاَةُ وَ عَلَیهِ اَلسَّلاَمُ) حَیثُمَا دَار» به دلیل اینكه ذات مقدس رسول عرض كرد «اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَ مَعَ عَلِی حَیثُمَا دَارَ»؛ خدایا حق را علی مدار قرار بده، نه علی را حق مدار! تا اینجا گفتار ایشان، اما چرا؟! چطور می شود كه حق علی مدار است نه علی حق مدار؟ چطور می شود كه حق را باید با علی تشخیص داد نه علی را با حق؟ آن یك بیان دیگری دارد، اگر كسی آن «لَأُعْطِینَ الرَّایةَ» را صغرای قیاس قرار بدهد و حدیث «قرب نوافل»[6] را كبرای قیاس قرار بدهد و بگوید علی بن ابی طالب (علیه السلام) «محب الله» است و «محبوب الله» است به گفته معصوم یعنی پیامبر و هر كس محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را خدا در مقام فعل كاملاً به عهده می گیرد، پس علی بن ابی طالب مجاری ادراكی و تحریكی اوست، یعنی فهم او و كار او، یعنی اندیشه علوی و انگیزه علوی هر دو را خدا به عهده گرفته است و هر كس علم و عمل او را خدا در مقام فعل به عهده بگیرد معصوم مطلق است، پس علی بن ابیطالب معصوم مطلق است، وقتی اینچنین شد این می شود خلیفه ذات اقدس الهی، اگر خلیفه شد كار «مستخلف عنه» را انجام می دهد.
[1]. نهج البلاغة (صبحی صالح)، حکمت117.
[2]. الامالی (صدوق)، ص513.
[3]. سوره نجم، آیه3.
[4]. الفصول المختاره، ص135.
[5]. علل الشرائع، ص223.
[6]. کافی (ط- اسلامی)، ج2، ص352.
📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر
تاریخ: 1383/11/08
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 56.mp3
30.44M
🔈 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
🔊 جلسه پنجاه و ششم
* ادامه کتاب؛ شهید و شهادت
* مقام شهدا
* تفاوت شهید با دیگران در برزخ
* میشود کسی به اسم شهید در گلزار شهدا باشد اما منزلت شهدا را نداشته باشد
* بیتفاوتی به قانون، حقالناس است
* احوال ما بعد از مرگ ارتباطی با مراسم تشییع جنازه ما ندارد
* قضاوت عاقلانه
* حقالناس و قضاوت
* حقالناس مانع شهادت است؟
* حقالناس شهید، شفاعت شهید
* دستهبندی نفوس در قرآن
* آدم در رهن اعمالش است
* چه کسانی در رهن اعمالشان نیستند؟
* با چه اعمالی از رهن اعمال خود خارج میشویم؟
* روایت قرآن از مکالمه اصحاب یمین با مجرمین
* نشانه و قواعد رحمت خدا
* آیا امکان داشت که همه گناهان راوی کتاب بخشیده شود؟
* معنای تبدیل سیئات به حسنات
* شفاعت در عالم برزخ
* دو مدل توسل
* مثال قرآنی شفاعت در دنیا
* رسیدن به مقام محمود
* نگرانی اهلبیت علیهمالسلام از برزخ شیعیان
* نقل ماجراهایی زیبا از شهید دستغیب
📅99/03/16
🌷🌷🌷
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 57.mp3
25.69M
🔈 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
🔊 جلسه پنجاه و هفتم
* استغفار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای اهل قبور
* درخواست پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از خدا برای دخترشان
* فشار انتقال از یک عالم به عالم دیگر
* قبر، دالان بین عالم دنیا و عالم برزخ
* تفاوت ورود به دو دنیا عالم دنیا و عالم برزخ
* معنای فشار قبر
* چه چیزی موجب افزایش فشار قبر میشود؟
* آیا دعا کردن برای رفع فشار قبر اثر دارد؟
* فشار قبر، تعلق به عالم ماده
* لحظات احتضار اهل کتاب
* حضور اهلبیت علیهمالسلام در کنار محتضر
* شفاعت پارتیبازی نیست
* چه کسانی از شفاعت محروماند؟
* شفاعت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای چه کسانی است؟
* شفاعت، راضیه مرضیه
* شفاعت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز قیامت
* سه دسته در محضر خدا شفاعت میکنند
* انبیا عالم پرورند، علما شهیدپرور
* چگونه از شفاعت انبیاء بهرهمند شویم؟
* شفاعت به میزان عمل فرد است
📅99/03/23
🌷🌷🌷
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 26.mp3
11.55M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 47
✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
📼 قسمت: بیست و ششم
🕑 زمان:8دقیقه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 47
📼 قسمت: بیست و ششم
✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
🔅🔅🔅
🗓عوامل برخورداری از عافیت پسا دنیایی(آن جهانی)
يكى از کارکردهای مهم اديان الهى «ايجاد و تضمين سلامت» در ابعاد مختلف فردی و اجتماعى است. «سلامت» در آيات قِرآنى و روايات اسلامى جاِيگاه بسيار بلندی دارد، به طوری که مى توان گفت که ميزان «سالم بودن» انسان با ميزان کامل بودن او تناسب دارد. بر اساس تعليمات دينى، خدای متعال «سالم» و «سلام»است وانسانها را به سوی «سرای سلامت» فرا مى خواند: «وَ اﷲ یَدْعُوا إلِی دارِالسلام» (يونس:52)؛ هُوَ اﷲ الَّذي لا إِلهَ إِلا هُوَ المَلِكُ القُدوسُ َّ السلامُ المُؤْمِنُ المُهَیْمِنُ العَزیزُ الجَبارُ المُتَكَبرُ سُبْحانَ اﷲ عَما یُشْرِكُونَ» (الحشر: 32)
▫️طبق آيۀ16 سورۀ مائده، خدای سبحان به وسيلۀ قرآن ،انسانها را به را ههای سلامت راهنمايى مى کند، راهى که منطبق بر صراط مستقيم است و موجب خروج از تاريكى ها و ورود به قلمرو نور و روشنايى مى شود.
▫️مقصد چنين انسان هايى «سرای سلامت» نزد پروردگارشان است: «لهُمْ دارُالسلامِ عِنْدَ رَبهِمْ » (الانعام:721). به اين ترتيب قرآن کريم و انبياء و اولياء الهى، و در پىِ آنها عالمان راستين-که «ورثۀ الانبياء» خوانده شده اند- راه سلامت را به انسان نشان مى دهند و از آنجايى که «بهشتى بودن» با «سالم بودن» ؛ متناظر است پس مسلماً مصداق «انسان سالم»، با مصداق «انسان سعيد» مساوق مى شود، و صفت«سلامت» با صفاتى همچون «کمال» و «فلاح» و «احسان» و ساير صفات بهشتيان ملازم خواهد بود؛
سلامت وکمال انسان و عبور سالم و کامل ازپل دنیا بستگی به تحصیل سه سلامت در دانشگاه علمی و عملی دنیا دارد (بدا)
سلامت باور؛دل،اندیشه (عقیده؛عقل؛قلب)
باور فطری وتوحیدی که خود میوه سلامت عقل فرجام نگر و معاش اندیش و قلب سلیم است
◽️عقل و اندیشه فرجام نگر و معاد اندیش ؛عقلی که انسان را به بندگی خدا سوق دهد و رهبری کند و با تجزیه و تحلیل خویش بهشت الهی را برای انسان به ارمغان آورد و مقام رضوان الهی را به او هدیه کند.عقلی که دژ و سنگر آدمی در برابر تمایلات لجام گسیخته غرایز حیات حیوانی باشد. عقلی برهانی که: ؛فان العقل عقلا لکونه عقالا(پایبند) له و حبسا (منعا)له عن اکثر ما یشتهیه و یمیل طبعه... سلامت عقل هدف دین است .دین هر عملی که سلامت عقل در حکمرانی و مدیریت زندگی را مختل سازد و دچاره هرزه گرایی و بیراهه کند نهی فرموده است از این رو شراب قمار لهو و غش فریب در معامله دروغ افترا بهتان و خیانت ترور را حرکت و اقدام خلاف سلامت آدمی می داند.
◽️بنابر این شعار «عقل سالم در بدن سالم» به طور مطلق درست نیست، خیلی از قوی بدنان عقل سالم ندارند. باید گفت: «عقل سالم در فطرت سالم» درست است، خیلی از کسانی که دچار بیماری جسمی می شوند عقل سالم دارند.وقتی که شخصیت درونی و بدن هر دو سالم باشند، هم عافیت دنیوی است و هم عافیت اخروی «عَافِيَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة».
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰 معنی بسم الله الرحمن الرحیم
🔶🔸 قرآن با #حمد آغاز مى شود و حمد با بسم #اللَّه.
🔸 در روايت آمده:
هر كار بزرگى كه با بسم اللَّه آغاز نشود، ابتر است.
ناقص است. دم بريده است.
🔸آيا بسم اللَّه يك حرف و يك كلمه است؟
يعنى در هر كارى كه دستهايت را به هم ساييدى و با لبخند بسم اللَّه الرحمن الرحيم گفتى، به مقصود رسيده اى و حاصل بدست آورده اى؟
🔸 بسم #اللَّه، يعنى نشان خدا، يعنى علامت خدا.
🔸بسم اللَّه كلمه نيست، حرف نيست. يك مرحله از آگاهى و يك جريان از معرفت است،
🔸يعنى أَتَوَسَّمُ بِسْمِهِ اللَّه، يعنى خودم را با نشان خدا علامت مى گذارم،
🔸يعنى علامتى ديگر و نشانى ديگر نمى خواهم،
🔸يعنى وجود من نشان از معبودهاى ديگر ندارد،
🔸يعنى گفتار و كردار و پندار من از عامل ها و انگيزه هاى ديگر الهام نمى گيرد.
🔸آن وقت كه با بسم #اللَّه به غذا خوردن مى نشينى، يعنى اين خوراك از هوس، از عادت، از لذّت مارك و نشانى ندارد.
🔸بهترين كسى كه بايد در اين لحظه غذا بخورد، تو هستى.آن وقت كه با بسم #اللَّه به كار روزانه مى پردازى، يعنى كه اين كار، مهمترين كار است و تو در اين كار كه مهمترين است، جز #اللَّه حاكمى ندارى و محركى ندارى و از عوامل ديگر الهام نمى گيرى.
🔸آن وقت كه با بسم اللَّه به خوابگاهت مى روى، يعنى اين خوابيدن با نشان خدا و علامت او همراه است و اين حركت، اطاعت است، عبوديت است.
و در اين هنگام تو، بى حاصل و بى نتيجه نيستى و اين كارها ابتر و ناقص نيست.
🔸هر كارى كه براى غير او باشد و نشان از غير او داشته باشد، بى حاصل است و بى نتيجه و دم بريده و ناقص.
📝استاد #علی_صفایی_حائری
📚کتاب #صراط، صفحه ۱۶۵
🌐www.einsad.ir
🔅🔅🔅
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰۹ ـ ۲۰۸ #سوره_بقره
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
ـــــــــــــــ
«دستور #تسلیم در مقابل اوامر الهی»
ای کسانی که #ایمان آورده اید، همه در مقام #تسلیم وارد شوید و از گام های #شیطان پیروی نکنید، قطعا او برای شما #دشمن آشکاری است.
📌مرحله #تسلیم
بر همه مردم واجب است که #تزکیه نفس کنند و خود را به مقام #تسلیم برسانند، با یکدیگر #صلح و #محبّت داشته باشند، از #وسوسه های #شیطان که دشمنی او با بشر واضح است بپرهیزند و از هدایتهای الهی دور نشوند تا موفّق به #تزکیه نفس گردند....
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Javadi-25_8668211252116463360.mp3
3.5M
آیت اللّه #جوادی_آملی
📌ترس و خجالت، عامل عقب ماندگی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از بنیاد صحیفه سجادیه
"یک تصمیم بزرگ"
بیائیم
امسال "دعای عرفه امام سجاد( ع)
را احیا کنیم.
در آستانه" روز عرفه"
شایسته است،
مومنین بعد از 1300 سال ضمن آشنایی و قرائت دعای عرفه امام حسین علیه السلام با
دعای شریف "عرفه"
از امام سجاد(ع) نیز" مأنوس" شوند.
_دعای عرفه امام سجاد علیه السلام
دعای 47 صحیفه سجادیه
که از "طولانیترین" دعای این کتاب شریف میباشد.
که امام این دعا را در ۱۳۳ فراز بیان فرمودند.
_محورهای دعای" عرفه امام سجاد علیه السلام" :
الف) _خداشناس:
یگانگی خداوند: «أنت الله»(10فراز)
اوصاف الهی: «أنت الذی» (9 فراز)
تنزیه خداوند: «سبحانک» (10 فراز)و
«لک الحمد حمداً» (در ۱۸ فراز)
ب) _پیامبر و امام شناسی
درود بر محمد(ص) و خاندانش
_«رب صل علی محمد و آله» (10فراز)
_امامشناسی:
11 ویژگی ائمه ذکر شده
ج)_اقرار به خطا:
«أنا...» یا
«أنا الذی...» (۱۰ فراز)
د)درخواست حوائج از خداوند:
1نعمت ولایت: «وَتَوَلَّنی بِما تَتَوَلّی بِهِ اَهلَ طاعَتِک...»
2مهلت برای توبه و طهارت:
«وَ لا تَستَدرِجنی بِاِملائِک لِی استِدراجَ مَن مَنَعَنی خَیرَما عِندَهُ...»
3_درخواست بیداری: «وَ نَبّهنی مِن رَقدَةِ الغافلینَ، وَ سِنَةِ المُسرفِینَ، وَ نَعسَةِ المَخذُولِین»
4_توجه و حضور: «وَ خُذ بِقَلبی اِلی مَا استَعمَلتَ بِهِ القانِتِینَ...»
5_درخواست قرب: «وَ اَعِذنِی مِمّا یباعِدُنی عَنک.»
6_آسانی در شناخت و ورود در راههای خیر: «وَ سَهِّل لِی مَسلَک الخَیراتِ اِلَیک...»
7_نجات از فتنه: «وَ نَجِّنِی مِن غَمَراتِ الفِتنَةِ...».
8_حفظ قلب: «وَ اَشعِر قَلبِی الاِزدِجارَ عَن قَبائِحِ..
@bonyadsahife
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 دریادلی ولی
◽️ به وجود مبارک حضرت امیر عرض کردند این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که انسان بخواهد از جایی به جایی برود از این اسب ها استفاده می شود، اینکه اسب رزم نیست! پول فراوانی هم که دارید، کار هم که کار جهادی است و مربوط به شخص شما نیست، یک اسب بُدوی رزمی تهیه کنید ـ خدای ناکرده ـ اگر دشمن با آن اسب تندرویی که دارد حمله کرد چه می کنید؟حضرت چه فرمود؟ فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَی وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی»؛[1] فرمود من اسب تندرو می خواهم چه کنم؟ پول بدهم اسب تندرو بگیرم؟! اسب تندرو برای کسی است که بخواهد تند برود، من که در میدان جنگ فرار نمی کنم، کسی زا هم که فرار کرد من او را تعقیب نمی کنم! این چه روحی است؟ این کیست؟! دشمن است، کافر است، بت پرست است آمده مرا بکشد، اما دید نمی تواند و فرار کرد، من فراری را تعقیب نمی کنم؛ این دریادلی است.
[1]. الأمالی (للصدوق)، ص170.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه انسان ـ جلسه 4
تاریخ: 1398/07/07
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(172)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌بحث روایی
⏪ 5- نعمتهاى ناب و مشوب در بهشت
🔹 عن النبى صلى الله عليه و آله و سلم: ( و مزاجه من تسنيم ) (سوره مطففين، آيه 27)، قال: هو اءشرف شراب فى الجنة يشربه محمد و آل محمد و هم المقربون السابقون: رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم و على بن اءبى طالب و الائمة و فاطمة و خديجه صلوات الله عليهم و ذريتهم... (بحار، ج 8، ص 150)تسنيم، اشرف شراب فى الجنة يشربه محمد و آل محمد صرفا و يمزج لاءصحاب اليمين و سائر اهل الجنة (بحار، ج 8، ص 150)
👈 اشاره:
آنچه در بهشت يافت مى شود، اعم از نوشيدنى و خوراكى، از قذارتهاى زيانبار مصون است، ليكن خلوص، صفا و ناب بودن مراتبى دارد و مراتب آن بر اساس خلوص ايمان، صفاى اعتقاد و ناب بودن اعمالى است كه مؤ منان در دنيا به آنها موفق شده اند و چون عقايد و اخلاق و اعمال اهل بيت (عليهم السلام ) از هر نظر خالص بوده است، از اين رو آنان از چشمه تسنيم برخوردارند كه مقدارى از آن چشمه در شراب ابرار و اصحاب يمين ممزوج مى شود.
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(173)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌بحث روایی
⏪ 6- نعمتهاى ظاهرى زمينه گمراهى
🔹 عن اءميرالمؤ منين (عليه السلام ): نساءل الله سبحانه اءن يجعلنا و اياكم ممن لا تبطره نعمة، (نهج البلاغه، خطبه 64، بند 8) فاتقوا سكرات النعمة و احذروا بوائق النقمة (همان، خطبه 151، بند 4)، تسكرون من غير شراب بل من النعمة و النعيم (همان، خطبه 187، بند 3)، اءيها الناس ليركم الله من النعمة و جلين كما يراكم من النقمة فرقين، (همان، حكمت 358) ما لعلى و لنعيم يفنى و لذة لا تبقى (همان، خطبه 224، بند 12)، و كل نعيم دون الجنة محقور (همان، حكمت 387)
👈 اشاره:
نعمت ظاهرى اگر همراه با نعمت معنوى و توفيق الهى نباشد ابزار مناسبى براى تحريك شهوت و غضب از يك سو و اغواى وهم و خيال از سوى ديگر خواهد شد و شيطان با تسخير قواى تحريكى و ادراكى افراد مترف آنها را به اسراف و طغيان كشانده، تباه مى كند. از اين رو مردان الهى از خداوند حسنات دنيا را طلب مى كنند، چنانكه حسنات آخرت را مى خواهند، نه هر گونه كالاى دنيايى را. (سوره بقره، آيه 201)
و الحمد لله رب العالمين
(پایان تفسیر #سوره_حمد)
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:نکته ها و پیام های آیات 1 تا 9 سوره بروج
وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ «1» وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ «2» وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ «3» قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ «4» النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ «5» إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ «6» وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ «7» وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ «8» الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ «9»
📜 سوگند به آسمان كه داراى برجهاى بسيار است. به روز موعود سوگند.
به شاهد و مشهود سوگند. مرگ بر صاحبان گودال (پر آتش). همان آتش پر هيزم. آنگاه كه آنان بالاى آن نشسته بودند. و تماشاگر شكنجهاى بودند كه نسبت به مؤمنان روا مىداشتند. آنان هيچ ايرادى به مؤمنان نداشتند، جز آنكه به خداى عزيز و حميد ايمان آورده بودند. آن كه حكومت آسمانها و زمين براى اوست و خداوند بر هر چيز گواه است.
📜 «بروج» جمع «برج» به معناى امر ظاهر و آشكار است، چنانكه «تبرج» به معناى آشكار ساختن زينت است. اگر به عمارتهاى بلند و مرتفع، برج گفته مىشود، از آن جهت است كه در ميان ديگر ساختمانها، آشكارتر است. مراد از «بروج» در اين آيات، ستارگان آسمان است كه همچون برجى بلند، از دور آشكار و درخشان هستند. چنانكه در آيهاى ديگرمىفرمايد: «وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِي السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ» « حجر، 16.»
📜 براى آيه «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ» حدود سى مصداق گفته شده است، از جمله اينكه شاهد، خداوند و مشهود، ما سوى اللّه است، يعنى سوگند به خالق و به كلّ هستى.
📜 امام حسن عليه السلام مىفرمايد: « تفسير نور الثقلين.» مراد از شاهد، پيامبر است به دليل آيه إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً ... « احزاب، 45.» و مراد از مشهود، قيامت است، به دليل آيه «ذلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ» « هود، 103.»
🔹 «وقود» به معناى آتش گيرانه و مايه سوخت است.
🔹 «اخدود» به معناى گودال عميق است و مراد از «اصحاب الاخدود» كسانى هستند كه در زمين گودالى وسيع ايجاد كردند و آتشى بزرگ در آن افروختند و سپس مؤمنان را در آتش انداخته و آنان را زنده زنده سوزاندند. چنانكه در مورد حضرت ابراهيم نيز چنين عمل كردند.
🔹 امّا اينكه اين ستمگران و آن مؤمنان چه كسانى بودند، روايات گوناگونى وارد شده، ولى در قرآن ذكرى از آنها به ميان نيامده است.
⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام جواد علیه السلام🌹
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:نکته ها و پیام های آیات 1 تا 9 سوره بروج
وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ «1» وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ «2» وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ «3» قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ «4» النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ «5» إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ «6» وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ «7» وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ «8» الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ «9»
📜 سوگند به آسمان كه داراى برجهاى بسيار است. به روز موعود سوگند.
به شاهد و مشهود سوگند. مرگ بر صاحبان گودال (پر آتش). همان آتش پر هيزم. آنگاه كه آنان بالاى آن نشسته بودند. و تماشاگر شكنجهاى بودند كه نسبت به مؤمنان روا مىداشتند. آنان هيچ ايرادى به مؤمنان نداشتند، جز آنكه به خداى عزيز و حميد ايمان آورده بودند. آن كه حكومت آسمانها و زمين براى اوست و خداوند بر هر چيز گواه است.
✅ 1- همه هستى در نزد خداوند ارزش دارد و قابل سوگند است، از جمله: آسمان و ستارگانش. «وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ»
✅ 2- از قيامت غافل نباشيد كه ميعادگاه همه است. «الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ»
✅ 3- شما وكارهايتان، همه زير نظر است، آن هم زير نظر خدا. «وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ»
✅ 4- اعلام برائت و اظهار تنفّر از ستمگر لازم است. «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»
✅ 5- در نقل تاريخ، عبرتها مهم است نه جزئيات. (از مكان اخدود، زمان حادثه، نام و تعداد ستمگران و تعداد شهدا و ... سخنى به ميان نيامده است، چون اثرى در گرفتن عبرت ندارد.) «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»
✅ 6- تفكّر ظلم ستيزى و ظالمكوبى ارزش است، گرچه ظالم وجود نداشته باشد.
▪ (اصحاب اخدود امروز حضور ندارند، چنانكه ابولهب امروز نيست، روحيه تنفّر از آنان بايد همچنان زنده باشد. «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ») «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»
✅ 7- سوزاندن، سختترين نوع عذاب است و در ميان انواع كشتنها، خداوند نام در آتش انداختن مؤمنان را نام برده است. «النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ»
✅ 8- نقل ظلمها و مظلوميّتها و ذكر مصيبت و روضه خوانى، سابقه قرآنى دارد.
أَصْحابُ الْأُخْدُودِ النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ ...
✅ 9- ارتكاب گناه يك مسئله است، ولى سنگدلى و نظارهگرى و رضايت بر آن، مسئله ديگر. «وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ»
✅ 10- ستمگرانى كه شاهد بر شكنجه مؤمنانند، بدانند كه خدا شاهد بر آنان و كار آنهاست. «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ- هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ»
✅ 11- پايدارى بر ايمان، تاوان دارد. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا» (جمله «يُؤْمِنُوا» به جاى «آمنوا» رمز آن است كه كفّار از پايدارى مؤمنان ناراحت بودند و اگر دست بر مىداشتند شكنجهاى در كار نبود.)
✅ 12- منطق كافر، تهديد و انتقام است. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ»
✅ 13- در نزد كفّار، ايمان بزرگترين جرم است و جز با دست برداشتن از ايمان به چيز ديگرى راضى نمىشوند. وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا ...
✅ 14- كافران بدانند كه حامى مؤمنين خداى عزيز است كه قدرت انتقام دارد.«يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ»
✅ 15- جاذبه اتّصال به خداى قادر، اشكالات وارده بر شهادت و از جان گذشتگى در راه خدا را حل مىكند. «يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»
✅ 16- حكومت واقعى از آنِ خداوند است. «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
✅ 17- حكومت الهى همراه با علم و حضور اوست. «وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»
⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام جواد علیه السلام🌹
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مائده 05.mp3
14.56M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام جواد الائمه علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۱۲ #سوره_بقره
زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا ۘ وَالَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ.
ـــــــــــــــ
«زندگی #دنیا برای #کفّار»
زندگی #دنیا برای #کفّار زینت داده شده است و آنها #مؤمنین را مسخره می کنند. و کسانی که #تقوی دارند، در روز #قیامت بالاتر از آنها هستند. و #خدا هر کس را بخواهد، بدون #حساب #روزی می دهد.
🔅🔅🔅
برای #سالک الی #اللّه نباید دنیا و زندگی در #دنیا زیباتر از #تقوی و زندگی در #آخرت باشد که اگر این چنین نباشد #خدای تعالی بی حساب #روزی مادی و معنوی او را می رساند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#اختلاف
📌اختلافی به رنگ عذاب خدا
اگر کسی خدای ناکرده #امانت الهی را حفظ نکند، در صدد تامین #رضایت_مردم نباشد، در صدد تامین رضای #خالق #مردم نباشد، #مشکلات مردم را حل نکند، در صدد #باند_بازی باشد؛ خدای سبحان دلها را از هم جدا می کند. فرمود: #بیراهه بروید، ما شما را به جان هم می اندازیم، مواظب خودتان باشید! این دیگر مربوط به #انگلیس و #آمریکا نیست تا دست #بیگانه در کار باشد!! نخیر، دستِ بی دستی خداست. اگر کسی بخواهد با #انقلاب بازی کند، اگر کیسه دوخته، اگر خدای ناکرده به دنبال من و ماست؛ این گرفتار همین تازیانه است؛ آنوقت ممکن است از این جریان دیگری هم سوء استفاده بکند. حتماً دست بیگانه در کار است ...؛ نخیر آقا! دستِ بی دستی خدا داخل است، مواظب باشیم که چوب نخوریم!
✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۸۵/۰۴/۳۰
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 10
⏪ 19. شناخت جايگاه و منزلت خويش:
🔹 «الجاهل من جهل قدره»[ همان، ج1، ص281.]؛ جاهل كسي است كه قدر خويش را نداند.
🔹 «يا هشام! إنّ أمير المؤمنين عليه السلام كان يقول: لا يجلس في صدر المجلس إلاّ رجل فيه ثلاث خصال: يجيب إذا سئل و ينطق إذا عجز القوم عن الكلام و يشير بالرّأي الّذي فيه صلاح أهله. فمن لم يكن فيه شي ءٌ منهنّ فجلس فهو أحمقٌ»[ بحار، ج1، ص141.]؛
اي هشام! امير المؤمنين(عليهالسلام) هماره ميفرمود: كسي كه در صدر مجلس مينشيند، بايد سه خصلت داشته باشد: جوابگوي پرسشها باشد، هنگامي كه ديگران از سخن گفتن بازماندند، بتواند سخن بگويد و نظر مشورتي براي ديگران داشته باشد. امّا كسي كه هيچ يك از اين ويژگيها در او نيست، اگر در صدر مجلس بنشيند، احمق است.
🔹 «أعظم الجهل جهل الإنسان أمر نفسه»[ شرح غررالحكم، ج2، ص387.]؛ بزرگترين جهل آن است كه انسان نسبت به جايگاه خويش جاهل باشد.
🔹 «أحمق النّاس من ظنّ أنّه أعقل النّاس»[ همان، ص416.]؛ احمقترين مردم كسي است كه گمان كند عاقلترين آنان است.
🔹 «أفضل العقل معرفة الإنسان نفسه»[ همان، ص442.]؛ افزونترين عقل، معرفت انسان نسبت به خويش است.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 219
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها
بسم اللّه الرحمن الرحيم
....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد.
⏪ يكم. عنوان قرب و بُعد، وصل و فصل و مانند آن، اگر در امور مادّي مطرح شوند، حتماً متضايف بوده و نسبت مساوي با يكديگر دارند؛ مثلاً اگر «الف» نسبت به «با» نزديك يا دور بود، «با» هم نسبت به «الف» همان نسبت نزديكي يا دوري را دارد؛ ولي اگر درباره مجرّد محض و نامحدود نسبت به موجود ديگر مطرح شود، ممكن است از قبيل اضافه يك جانبه باشد؛ نه تضايف دوجانبه و اگر از سنخ تضايف دوجانبه بود، از صنف متخالف الاطراف باشد؛ نه متوافق الاطراف؛ مثلاً خداي سبحان در اثر احاطه نامتناهي و قيّومي خود، به همه چيز نزديك است؛ ولي اشياي ممكن بر مبناي وجود رابط، چون فاقد ذات اند، صلاحيت طرف اضافه قرارگرفتن را ندارند و نمي توانند مضاف شوند و در اين صورت، تضايف دوجانبه منتفي است و اضافه يك جانبه بجاست، زيرا در اضافه اشراقي غير از مضاف اليه و اضافه صرف، چيز ديگري نيست، چنان كه قوام اضافه نيز به همان مضافٌ اليه است و بر مبناي وجود رابطي، چون واجد اصل ذات اند، هر چند مرتبط به خدايند و مي توانند طرف اضافه واقع شوند و مضاف محسوب گردند؛ ليكن ممكن است تضايف متقابل آنها با خداوند از صنف متخالف الاطراف باشد؛ نه متوافق الاطراف؛ يعني خداوند به آنها نزديك باشد و آنها از خداوند دور: (أولئك يُنادون من مكان بعيد).[ سوره فصّلت، آيه 44.]البته منشأ اين گونه از تفاوت به فقدان اصل وجود (كان تامّ) يا كمال وجود (كان ناقص) بر مي گردد. اگر زنده به مرده نزديك است و مرده از زنده دور است يا بينا به نابينا نزديك و نابينا از وي دور، از همين جهت است.
ادامه دارد👈
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
🔅🔅🔅
▫ تعریف و تفاوت تدبّر و تفسیر را جهت تقریب به ذهن میتوان در قالب مثال، این چنین بیان کرد:
🔹 قرآن از آن جهت که کتابی جهانی و جاودانه است، ناگزیر مانند قانون اساسی و سیاستهای کلی یک کشور، کلی و کلان است.
🔹 قانون اساسی و سیاستهای کلی یک کشور را لااقل در دو سطح میتوان مورد ارزیابی قرار داد؛ یکی، فهم تدبّری از آن که فهمی ظاهری، کلنِگر و مجموعی است و همهی شهروندان یک جامعه از این نوع فهم بهره دارند و سطح دیگر، استنباط تفسیری از آن که موجب تفصیل مباحث و بیان جزئیات اجرائی و عملیاتی آن میشود.
🔹 این سطح از استنباط، وظیفهی رهبران جامعه و مدیران کشور است و نیازمندِ توانائیهای علمی و روحی بیشتری میباشد. هر دو این موارد، کاری لازم و ضروری است، لذا اگر فهم تدبّری و مجموعی صورت نگیرد، آحاد جامعه از درکِ اهداف، مقاصد و برنامههای کلی کشور بیبهرهاند و معیاری برای صحت و سُقم ریز قوانین و آییننامهها باقی نمیماند و اگر استنباط تبیینی و تفصیلی انجام نگردد، قانون اساسی و فهم تدبّریِ آن، قابلیت اجراء در جامعه و مدیریتِ نظامات اجتماع را ندارد.
▫ قرآن کریم – البته بدون مقایسه با قانون بشری- قانون اساسی الهی است که مخاطب آن تمام مردم بوده و ایشان باید از یکسو، اصول و سیاستهای کلی آن را درک کرده و با ایمان آگاهانه زندگی خود را در جهت این اصول و سیاستها تنظیم نمایند و از سوی دیگر با تبعیت آگاهانه از رهبران الهی که جزئیات قوانین و برنامههای الهی و آییننامهها را استنباط و جامعه بشری را هدایت میکنند، در راستای عمل به قانون اساسی الهی گام بردارند.
◽ پس در واقع تدبّر در قرآن، فهم ضابطهمند و میسر تمام انسانها از قرآن کریم جهت دریافت هدایتهای بنیادین الهی بوده و با تبیین(تفسیر) استنباطی و اجتهادی قرآن که جهت تبیین جزئیات معارف و احکام قرآن انجام میگیرد، متفاوت است. تدبّر، تفهم و فهمیدن آن چیزی است که قرآن با زبان گویای الفاظ خود بدان ناطق است؛ اما تبیین و تفسیر، استنطاق(به نطق درآوردن) قرآن و استنباط از آن است.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن #دین #اسلام #فقر #رفاه #تفسیر
#سوره_بقره
بسم الله الرحمن الرحيم
♨ رابطه رفاه و #دین داری
خداوند متعال در آیه 60 #سوره مبارکه بقره می فرماید که : " به یاد آر هنگامی که #موسی برای قوم خود طلب آب کرد و ما به او گفتیم که عصایت را بر آن سنگ بزن و او چنین کرد و دوازده چشمه از آن جوشید و آبشخور هر کدام از تیره های بنی اسرائیل مشخص گردید. و خداوند گفت از روزی خداوند بیاشامید و در زمین فساد و فتنه انگیزی نکنید." قوم بنی اسرائیل که دچار تشنگی شدند از #موسی طلب آب نمودند و #موسی برایشان دعا کرده و حاجت به نزد پرودگار خویش برد.خداوند نیز اجابت نموده و از دل سنگی خارا چشمه های بسیاری را جاری نمود.اما نکته مورد بحث ما قسمت آخر آیه هست که خداوند #هشدار می دهد که از #روزی خداوند بخورید و فساد ایجاد نکنید.
این کلام دو نوع هشدار دارد اول اینکه جامعه ای که در آن #فقر و فلاکت باشد و مردمی که گرسنه باشند نه تنها دین را نمی خواهند بلکه ناچارا دچار #فساد نیز می گردند.دزدی ها و نزاع بر سر منابع،خود فروشی و دین فروشی و هزاران مثال دیگر که در جامعه #فقیر بروز خواهد کرد.
#هشدار دوم این این است که جامعه متنعم و #ثروت مند نیز نباید سرمست #ثروت شود و خدای خودش را فراموش کند و به #فسادها آلوده شود.
جامعه اسلامی جامعه ای متوسط و بدون افراط و تفریط است. بنابراین خواهران و برادران این منطق #قرآن است که از سویی جامعه #فقیر را نفی می کند و از سوی دیگر جامعه متنعم #فاسد را نیز نمی پذیرد.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom