#حاشیهنشینیی، #آسیبهای_اجتماعی و #بیعدالتی در توزیع خدمات، شایسته قم نیست!
مدیر حوزه علمیه قم در دیدار شهردار قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 قم با رویکرد جامع و راهبری در سالهای اخیر تحولات خوبی را تجربه کرده است و کارنامه چهارساله اخیر شهرداری نمره خیلی خوبی میگیرد.
اگر به این چهار پنج سالی که از فعالیت شهردار قم و تیم مدیریت شهری در قم میگذرد نگاهی بیندازیم باید به آن نمره خوبی بدهیم.
🔹در این سالها قم یک رویکرد جدید جامع و راهبردی تحولات خوبی را تجربه کرد و دستاوردهای خوبی شهرداری و شورای شهر و همهکسانی که در پیشرفت این پروژهها نقش داشتند برای قم پدید آوردند و نمره خیلی خوب و قابل قبولی دریافت میکنند.
🔹 گزارش امروز هم نشان از عزم و اراده جدی هم در بخشهای فرهنگی و هم در بخشهای دیگر دارد.
🔹حضور حضرت معصومه(س) در قم شمع پرفروغ و مایه تحولات بزرگ برای قم است. ما همه افتخار میکنیم که در شعار این نور پاک و بانوی کرامتها و فضیلتها زندگی میکنیم و آن روح پاکی که اولیای الهی در ارتباط است جان در کالبد قم دمیده و مایه نشاط و سرزندگی قم شده است.
🔹روز ورود حضرت معصومه (س) به قم یک مبدأ تاریخی و نقطه عطف برای قم به شمار میآید. باید این روز و هفته را گرامی بداریم و خدا را بر این نعمت شاکر باشیم و از انوار آن بهره بگیریم.
🔹قم در تاریخ پس از اسلام همواره یک محور و قطب به شمار میآمده است. این تاریخ هزارساله اوج و فرودی دارد اما هیچوقت قم از محور دانش دینی و هویت اخلاقی وایمانی فاصله نگرفته است.
مردم قم همواره در طی قرون چهرههای بزرگ را در دل خود تربیتکردهاند و از حرکتهای علمی و جهادی دفاع کردهاند.
همه باید قدر عظمت مردم قم را بدانیم و از جایگاه آن محافظت کنیم. البته در صدسال اخیر به قله و اوجی رسید که فصل اخیرش با انقلاب اسلامی رقم خورد.
🔹دبیرخانه احیای صدسالگی حوزه علمیه قم تأسیس شده است. برنامهریزیهایی انجامشده است که به دانشنامههایی برسیم که این تاریخ را ترسیم بکنیم این تاریخ یکصد ساله دانشگاه اسلامی و انسانی قم تاریخ پر درخششی است که باید حفظ شود.
🔹امروز صدها رشته در حوزه معارف الهی ارائه میشود که امر کمنظیری است.
در یکصد سال گذشته صدها فقیه و فیلسوف و چهره بزرگ علمی در قم پرورش داده شدند.
اوج تفسیر و علوم اسلامی و اجتماعی در این چهار دهه در قم رقم خورده است.
اینها همگی عظمت قم است و خدمت به این شهر یک خدمت ویژه است که مدیران هم باید قدر این خدمت گذاری را بدانند و هم متناسب با این جایگاه و قدر حرکت کنند.
🔹 قم یک شهر تمدنی است و پیشاهنگ تمدن سازی نوین اسلامی باید استاندارد باشد.
🔹 امیدوار هستیم که در طراحی برنامه جدید برنامه راهبردی و عمیق و اساسی و نرمافزاریتر پیشبینی شود که در آن وظیفه نهادها و نخبگان هم هست که کمک بدهند.
🔹 جلب نظر نخبگان و مشارکت عمومی اهمیت دارد. بهطور خاص نهادهای حوزوی و دانشگاهی را برای تدوین این سند مشارکت بدهید که این مشارکت زمینهای برای مشارکت جامعتر و زمینهای برای اجرای بهتر آن بشود.
امید داریم کار کارشناسی و هماندیشی نخبگانی به سند دقیقتری دست پیدا کنیم.
در قم همه نهادها باید همکاری کنند بخشی از نهادها در قم استانی و بخشی فرا استانی هستند که ممکن است خیلی تعلقخاطر به قم نداشته باشند.
🔹معماری اسلامی منطبق باروح و تاریخ قم اهمیت دارد.این به معنی این نیست که نوسازی نکنیم اما مدلهای متناسب با قم باید به دست بیاید و دستگاههای دانشگاهی و هنری باید همکاری کنند که الگوی متناسب با شهر قم از منظرهای تاریخی و معماری به دست بیاید.
🔹 ورود شهرداری به مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و قم به رتبههای آخر آسیبهای اجتماعی در کشور برسد.
🔻 شایسته نیست برای قم که حاشیهنشینی داشته باشد. ازجمله آسیبهای اجتماعی بیعدالتی در توزیع خدمات است اقدامات خوبی در سالهای گذشته در راستای رسیدگی عادلانه برقرارشده است اما امیدوار هستیم که مسیری که شهرداری آغاز کرده است در راستای عدالت در خدمترسانی را ادامه بدهد.
🔹مجموعه گروههای جهادی حوزه که چند هزار نفر در آنها عضو هستند و در موج اول کرونا افتخاراتی آفریدند امروز هم در حال تعامل با شهرداری هستند.
🔹باید اقدامات جامع و جدی در این حوزه انجام شود که وقتی اتفاقی افتاد پشیمانی به بار نیاورد، باید با تقویت زیرساختها اقداماتی انجام بدهیم که کمترین آسیب متوجه شهر باشد.
🔹 توجه شهرداری به زائر و هسته مرکزی شهر توجه خوبی است اما هنوز کافی نیست هنوز هم بسیاری از زائران با توجه به فضای محدود اطراف حرم رنج میبرند. تقاضا دارم که به این محدوده توجه جدیتر شود استانداری هم باید کمک بدهد و مناسبسازی فضای پیرامونی اطراف حرم بعنوان اولویت مطرح شود.
متن کامل اینجا
@rozaneebefarda
#معرفی_کتاب
مردم و حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی
نویسنده: مهدی امیدی/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی
🔹از آنجا که علامه سید محمدحسین طباطبائی(ره) به عنوان مفسر بزرگ قرآن، فیلسوف اسلامی معاصر، فقیه، عارف، و حتی فیلسوف اجتماعی ـ سیاسی و صاحب نظر در بسیاری از مسائل اسلامی شناخته شده اند، تأمل در اندیشه های سیاسی و اجتماعی وی، به ویژه بررسی مناسبات میان مردم و حکومت و جایگاه آنان در عرصه سیاسی برای علاقه مندان به اندیشه های سیاسی، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
🔹علامه طباطبائی(ره) بر این باورند که در صورت تحقق اسلام و احکام آن در جامعه، الگوی بسیار مطلوبی از رابطه مردم و حکومت به منصه ظهور خواهد رسید که به مراتب پیشرفته تر و متعالی تر از نظام های دموکراتیک معاصر است.
🔻بر خلاف این ادعا که آزادی، دموکراسی و حقوق بشر محصول فکر و فرهنگ جهان غرب برای انسان شرقی است، اسلام پیش از دیگران، در چهارده قرن پیش از این با معارف قوی خود در بهترین وجه، این امور را به بشریت عرضه نموده است؛ اما غرب با تبلیغات نادرست خود، به جوامع و ملت ها چنین تلقین می کند که حقوق بشر ارمغان آنهاست!
@rozaneebefarda
4_5792141012180664936.mp3
642.6K
▪️بیانات #امام_خمینی به مناسبت ارتحال #علامه_طباطبائی:
🔻رحلت مرحوم علامه طباطبایی، ضایعهای برای حوزههای علمیه و مسلمین است. به ملت ایران و حوزه های علمیه تسلیت عرض می کنم.
@rozaneebefarda
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
💠 صوت کامل گفتگوی علمی
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر #فیرحی_زنجانی
🔻ارائه دهنده بحث:
■حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذبیحالله نعیمیان/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام
#گزیده
⭕️ مرحوم فیرحی در مباحث علمی رویکرد گزینشی داشت.
🔰 ایشان در جمعبندی نظرات علما با رندی، تحریف میکرد.
🔰 ایشان میگوید درقرن اخیر کسی قائل به ولایت فقیه نبوده است!
🔰 موارد غیراخلاقی بسیاری از روشهای علمی ایشان دیدهام.
🔰 آقای فیرحی مواجهه سیاسی داشت حتی در مباحث عمیق فقهی. به عنوان نمونه در بحث علمی که درباره مفهوم حسبه داشتیم با چند مثال موردی، کل بحث را به محاق میبرد و از ورود عالمانه به بحث پرهیز میکرد.
🔰 ایشان پروژه های فکری داشت برای تحمیل نظریه بر فقه و نص.
🔰روحیه ظاهرا اخلاقی و نرم مهم نیست. فکر مهم است و اینکه کسی حق را بشناسد و مخالفت نکند. فیرحی با خودش صادق نبود و با اینکه حق را شناخت اما پایبند نماند.
🔻فیلم کامل را اینجا ببینید👇
🔗https://www.instagram.com/fekratnet/live/
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هفتم از پرونده ویژه
برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم و ششم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
بخش هفتم
خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید!
[صفحه 1 از 3]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️#برجام
#خبرآنلاین قبل و بعد از تصویب برجام هم پای رسانه های زنجیره ای حامی دولت، خاصه رسانههای #اصلاحطلب، به حمایت و دفاع بی چون چرا از برجام پرداخت.
این #شبه_خبرگزاری #شبه_دولتی، تا به امروز از برجام و زنده کردن جسم و روح به کما رفته آن، از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. با جستجوی ساده در این پایگاه، صحت این مدعا روشن میشود.
در ادامه، به عنوان نمونه، برخی اظهارات هیئت تحریریه خبرآنلاین در مورد #برجام را مرور می کنیم.
#سیدعبدالجواد_موسوی در روز انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک می نویسد:
" آن ها که امشب خواب راحتی ندارند جزو نوادرند و به حکم النادرکالمعدوم اصلا به شمار نمی آیند. شادی خود را با تمام مردم ایران قسمت کنیم و به جای اندیشیدن به #تحقیر این و آن به آفتاب سلامی دوباره بگوییم."
#محمد_مهاجری در مصاحبه ای با #روزنامه_اعتماد در 29 مرداد سال 97 می گوید: " من همچنان معتقدم برجام یکی از #درخشانترین، پرافتخارترین، شجاعانهترین و قابل دفاعترین کارهایی است که در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است." و در ادامه برجام را به عملیات های دفاع مقدس تشبیه می کند و می گوید:" من اعتقادی به شکست برجام ندارم اما بر فرض محال اگر برجام شکست هم خورده باشد، مردانگی آن است که از عملیات شکست خورده دفاع کنیم."
جالب این است که محمد مهاجری شاید تنها کسی است که هم ادعای اصولگرایی دارد و هم به #مذاکره نکردن با #ترامپ معترض است.
🎞عکس36: دعوت به مذاکره با ترامپ
#حسن_لاسجردی دیگر عضو شورای سردبیری خبر آنلاین در مصاحبه ای با تسنیم در 28 دی سال 96 با دفاع از #برجام می گوید:
"حرف من این است که اگر مجموعه قطعنامههایی که قبل از دولت یازدهم و مجموعه اقداماتی که سازمان ملل و سازمانهای دیگر پیگیری میکردند، کنار هم قرار دهیم میبینیم شرایطی داشتیم که به نقطه صفر و ایجاد نوعی #بنبست منتهی میشد. اگر بخواهیم این موضوع را مبنا قرار دهیم بهطور حتم برجام برای کشور یک رهاشدگی و برونرفت خوب از آن وضعیت داشته است."
او در حالی از بن بست قبل از برجام حرف می زند که #رهبری چند ماه قبل از تصویب برجام صراحتا فرموده بودند:
"بنبستی وجود ندارد. کمبود منابع، مشکل ما است، نه گره بازنشدنی ما؛ یک مشکلی است، این مشکل را باید برطرف کرد؛ خب این راهحل دارد. ما الان پولها را گاهی در جاهایی خرج میکنیم که نباید در آنجاها خرج بشود."
🎞عکس37: بن بست نداریم
#زهره_نوروزپور عضو گروه بین الملل خبرآنلاین آخرین تیر های چله خالی #خبرآنلاین را رها می کند تا شاید این بی آبرویی رسانه ای را به گردن کسانی دیگر بیاندازد و می نویسد:
" این روزها کاسبان برجام همان هایی هستند که در زمان انتخابات به هر نحوی رنگ عوض کرده و بر اساس سیاست خودشان و نه بر اساس منافع ملی سیاست خارجی را فدای خواسته های خود کردند. همان هایی که روزگاری می گفتند #تحریم کاغذ پاره ای بیش نیست امروز هم می گویند برجام توافقی ناکارآمد است و آنقدر برطبل مخالفت کوبیدند و در زمین دشمن بازی کردند تا دست اخر این شد وضعیت یک توافق که در آستانه کشیدن ماشه است و مخالفان در حال دوئل!"(خبرآنلاین، 31/2/99)
علاوه بر موضع گیری اعضای هیئت تحریریه خبرآنلاین در حمایت از برجام، سیاست گذاری خبری آن، تخریب چهره نیروی های انقلابی در این جهت بود. انگاره سازی اهانت آمیز و غلط و ارائه تصویری تندور، بی منطق و بی مایه از #نیروهای_انقلابی_منتقد_برجام، یکی از اساسی ترین رویکردهای خبری خبرآنلاین است که در بخش های بعدی پرونده ویژه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد. در بحث برجام نیز همین سیاست غیر منصفانه، سیاست زده و جناحی پیگیری شد.
🎞عکس38: تخریب مخالفان برجام
سیاست گذاری کمی خبرآنلاین نیز بر سانسور و گزینش خبرهای مربوط به مخالفین برجام استوار بود. از طرف دیگر به انتشار وسیع و پر تعداد اخبار با جهت گیری مثبت از برجام اهتمام ویژه داشتند. بررسی آماری نیز این امر را تایید می کند. این بررسی ها نشان می دهند که خبرآنلاین در انتشار اخبار برجام کاملا یک سوی برخورد کرده و به حمایت آشکار و پر حجم از برجام پرداخته است. از طرف دیگر به #سانسور و ارائه جهتدار اخبار و دیدگاه های مخالفین برجام، اصرار داشته است. این بررسی آماری مربوط به ایام تصویب برجام در #مجلس_شورای_اسلامی است. در آن بازه زمانی بازار مخالفت ها و موافقت ها با برجام بسیار داغ بود.
📊نمودار2:خبرآنلاین و برجام
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هفتم
خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید!
[صفحه 2 از 3]
⭕️حمایت همه جانبه خبرآنلاین از #fatf
#خبرآنلاین در راستای حمایت سفت و سخت از برنامه های کلان دولت، در دفاع از fatf نیز سنگ تمام گذاشت تا جایی که #محمد_مهاجری ادعا کرد، بخاطر طرفداری از تصویب fatf ، #تهدید شده است.
این حمایت ها در فضای متفاوت تری از برجام شکل می گرفت. مخالفت ها با fatf چشمگیر تر از برجام بود. این مخالفت ها هم از طرف نهاد های مردمی و هم از طرف نهاد های حکومتی اعلام می شد.
به عنوان نمونه به اعلام مخالفت های #حوزویان و #دانشجویان و از طرف دیگر به مخالفت #شورای_نگهبان و #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام می توان اشاره کرد.اما #طرفداری_متعصبانه #خبرآنلاین از طرح های کلان دولت اعتدال مثل همیشه برقرار بود. آنها با #سانسور، #برخورد_گزینشی و #تخریب عناصر دلسوز و نیرو های اصیل انقلابی سعی داشتند تنور موافقت ها با اف ای تی اف را داغ تر کنند.
خبرآنلاین در ماجرای fatf حتی حاضر شد از ژست پیشین خود در حفظ احترام به #حوزه_علمیه_قم و مراجع عظام تقلید نیز صرف نظر کند و به سانسور آشکار و بازنشر گزینشی و جهتدار اخبار مخالفت بزرگان و بدنه حوزه علمیه با fatf پرداخت. خبرآنلاین در اقدامی #خلاف_اخلاق، مخالفت های #مراجع_تقلید و برخی علمای اعلام را یا جهت دار منتشر کرد و یا به طور کلی سانسور کرد. بعنوان نمونه مخالفت آیت الله العظمی نوری همدانی با FATF را بسیار کمرنگ منتشر کرد.
🎞عکس39: مخالفت آیت الله العظمی نوری همدانی با FATF
عجیب آنکه خبرآنلاین خبر #تحریمfatf توسط آیت الله الظعمی #مکارم_شیرازی را منتشر نکرد و صرفا این دیدگاه مهم و تاریخی آن را با تفسیر به رای روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد بازتاب داد.
🎞عکس40: آیت الله العظمی مکارم شیرازی و FATF
همچنین آنان از انتشار خبر مخالفت آیت الله العظمی #علوی_گرگانی و آیت الله #سیفی_مازندرانی به کل امتناع کردند!
🎞عکس41: عدم بازتاب دیدگاه آیات علوی گرگانی و سیفی پیرامون FATF
خبرآنلاین به این بسنده نکرد و بعضی از واکنش های مهم فضلا و روحانیون درباره fatf را نیز سانسور کرد، از جمله:
-نامه #مجمع_نمایندگان_طلاب حوزه علمیه قم به #علی_لاریجانی(خبرگزاری حوزه، 15/07/97)
-نامه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم به ریاست محترم مجمع، جناب آقای #آملی_لاریجانی(خبرگزاری حوزه، 28/10/97)
-نامه جمعی از #اساتید حوزه علمیه قم به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام(ایسنا، 26/10/97)
این موارد غیر از اخباری است که خبرآنلاین از مخالفت های حوزه علمیه با جهت گیری #منفی منتشر کرده است.
خبرآنلاین پا را از سانسور و انتشار گزینشی اخبار فراتر نهاد و در اقدامی #اهانت_آمیز و عجیب، #بزرگان_حوزه_علمیه را #فریب_خورده گروه های سیاسی معرفی کرده و #فتواهای_تحریم را #مهندسی_شده جلوه داد. حوزه ای که در تاریخ پرافتخار خود همواره پرچم دار مقابله با قراردادهای استعماری مثل لاتاری، رژی، تنباکو، کاپیتولاسیون، انقلاب سفید و #سند2030، اینبار توسط ارگان خبری جریان غربگرا بزرگانش فریب خورده معرفی میشوند و دریغ از برخورد متناسب با این اهانت آشکار.
لابد پادوهای رسانهای برجامیان انتظار داشتند بزرگان قم، پیش از صدور فتوای تحریم، از آنان یا بزرگان قبیله سیاسی آنان، استفتا نمایند و باب طبع کدخداگرای آنان فتوا بدهند تا از اهانت این جماعت در امان بمانند!
خبرآنلاین در این جهت به اصلاحطلبان رادیکال تکیه کرد و به نقل از #عباس_عبدی نوشت:
" اينکه تعدادي از روحانيون سنتي در مخالفت با FATF وارد شدند، بيشتر آنان دچار اشتباه شدند و #فريب بخشهای تندرو را خوردند."(خبرآنلاین، 19/7/1397).
در توهینی دیگر، تحریریه خبرآنلاین برای #مراجع_تقلید در امر فتوا تعیین تکلیف کرده و از زبان یکی از هواداران آقای #منتظری به نام# هادی_قابل که سابقه زندان به جرم تبلیغ علیه نظام اسلامی دارد، آورده است:
" صدور حکم از سوی آیتالله #مکارم دو ایراد دارد: یکی اینکه موضوع در دستور کار مجلس است و جزو لوایح دولت محسوب میشود. حتی اگر میخواسته اظهار نظر شخصی هم بکند باید اطلاعات را از کارشناسان دولت و مجلس میگرفته است. دوم اینکه این مسئله جزو موضوعات است و #مراجع نباید در آن وارد شوند ایشان میتوانست کلی بگوید که اطلاعات در اختیار دشمن گذاشتن حرام است؛ حکمی کلی و پسندیده اما اینکه روی موضوع خاص و تخصصی و کارشناسی بخواهد مستقیم فتوا دهد کار اشتباهی است"(خبرآنلاین ، 16/4/1397)
#آمارها نیز نشان می دهد که خبرآنلاین اخبار لایحه #fatf را گزینشی و جهت دار انتشار داده است. این آمار در بازه زمانی مهر ماه 97 تهیه شده است که در این بازه این لایحه با جنجال های فراوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
📊نمودار 3: خبرآنلاین و FATF
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هفتم
خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید!
[صفحه 3 از 3]
⭕️مدافع تمام عیار #دولت
خبرآنلاین این سالها با تمام توان به دفاع از سوء مدیریت غیر قابل دفاع دولت می پردازد. تا آنجا که #محمد_مهاجری انتقاد های اصلاح طلبان از دولت را نیز برنتافت و نوشت:
" از اصلاحطلبانی که این روزها فکر میکنند باید به دولت فحش بدهند، عصبانی میشوم. این جریان از همان ابتدا میدانست #روحانی هیچگاه #اصلاحطلب نبوده و اکنون هم نیست ... بهجای اینکه به مخالفان دولت که به دنبال فشل کردن آن هستند فشار بیاوریم به خود دولت فشارمی آوریم. و همراه تندروهایی می شویم که اساساً به دنبال هل دادن دولت به سرازیری سقوط هستند ..."
سوء مدیریت دولت در حوزه #اقتصادی ملموس تر از دیگر حوزه های مدیریتی بود. این ضعف در بیانات #مقام_معظم_رهبری نیز منعکس شده که در بدنه مدیریتی کشور اندیشه #درون_زایی ضعیف بوده و نگاه به بیرون از کشور دوخته شده است. اندیشه #نگاه_به_بیرون دلیل اصلی مشکلات اقتصادی را تحریم های اقتصادی #آمریکا معرفی می کند در حالی که ضعف اساسی در همین، مشکل اصلی دانستن تحریم بود.
رسانه های دولتی در تلاش بوده و هستند که در تقابل این دو اندیشه مشکل اصلی اقتصاد ایران را به گردن تحریم ها بگذارند و با این ترفند #ضعف_مدیریتی مدیران دولتی را لاپوشانی کنند. خبرآنلاین نیز در این دسته از رسانه ها قرار می گیرد. برای چنین قضاوتی باید به بررسی آماری اخبار اقتصادی خبرآنلاین بپردازیم.
به همین منظور کلید واژه های #تولید را که نماد های درون زایی اقتصاد هست در مقابل کلید واژه #تحریم قرار می دهیم. هر یک از این دو کلید واژه نماد های اصلی اندیشه " نگاه به درون" و " نگاه به بیرون" هستند. مقایسه آماری این دو کلید واژه در اخبار خبرآنلاین به ما نشان می دهد که کدام یک از کلید واژه ها بیشترین دغدغه و مهمترین مسئله سرویس اقتصادی خبرآنلاین است.
📊نمودار4: خبرآنلاین؛مدافع تمام عیار دولت روحانی
این آمار نشان می دهد که خبرآنلاین در مسائل اقتصادی نیز تابع محض مدیران لیبرال جریان اعتدالی در داخل دولت است.
باید خاطر نشان کنیم که دبیر اقتصادی خبرآنلاین #زهرا_علی_اکبری متوجه است که کلید واژه هم خانواده " تولید " مثل " اقتصاد مقاومتی" در فضای فکری نخبگان کشور یکی از مسائل مهم است. او در مصاحبه می گوید:
" مسئولان اقتصادی کشور تاکید دارند که لازم است مبانی اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد."
⭕️حمله به منتقدین در راستای حمایت از دولت
یکی از کار ویژه های #خبرآنلاین در راستای حمایت از دولت روحانی حمله رسانه ای پر حرارت به #منتقدان دولت است. در تمامی مسائل ریز و درشتی که منتقدان دولت لب به سخن می گشایند خبرآنلاین با تمام توان به دفاع از دولت می پردازد و با انگ های مختلف منتقدان را به سیاسی کاری متهم می کند. مانند:
- کاسبان تحریم(خبرآنلاین،17/5/1394)
- تندرو(خبرآنلاین، 9/11/1397 و 11/1/1399)
- فتنه گر(خبرآنلاین، 23/2/1398)
- افراطی(خبرآنلاین، 19/8/1398)
- دلواپس(خبرآنلاین، 20/9/1397)
- اهل شعار و دعوا(خبرآنلاین، 21/2/1399)
- بداخلاق و هوچی گر(خبرآنلاین،17/4/1399)
این تعابیر درحالی از طرف خبرآنلاین به افکار عمومی پمپاژ می شود که #رهبر_معظم_انقلاب صریحا از تندرو خطاب کردن #منتقدان و #حزب_الله نهی و از اهانت به #دلواپسان منع کرده اند.
بررسی های #آماری این پژوهش نشان می دهد که #خبرآنلاین به شدت سیاست زده و جناحی و دولتی عمل میکند و علایق افراطی به #اعتدالیون را در کار خبری بروز میدهد. نمونه بسیار مهم آماری که می تواند حاکی از این نوع تفکر خبرآنلاین داشته باشد، جهت گیری های خبری آن در برابر مجلس دهم و مقایسه آن با مجلس یازدهم است. باید در نظر گرفت که #مجلس_دهم با ریاست #علی_لاریجانی به اذعان کارشناسان متمایل به دولت، یکی از #ضعیف_ترین مجالس بود( به نقل از #محمدرضا_خباز) و در برابر بخش اعظمی از مشکلات عمیق اقتصادی سال های اخیر منفعل ماند. این انتقاد ها به مجلس دهم در اواخر عمر یک ماهه اش شدت یافت. اما با وجود #کرونا و انفعال مجلس در برابر آن ، مجلس دهم در اقدامی سیاسی، تصمیم به کاهش اختیارات #شورای_نگهبان گرفت.
بر این اساس، بهترین بازه برای بررسی جهت گیری #خبرآنلاین در برابر انتقاد ها به مجلس دهم، یک ماه پایانی کار این مجلس خواهد بود. بررسی های آماری این پژوهش بازه ی 3 اردیبهشت 99 تا 6 خرداد 99 در نظر دارد. در مقابل یک ماه ابتدایی مجلس یازدهم مد نظر قرار گرفته است. بازه مورد نظر برای مجلس یازدهم، از 20 خرداد 99 تا 17 تیر 99 است.
📊نمودار5 : خبرآنلاین، مجلس دهم و یازدهم
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
حجتالاسلام دکتر"جواد اژهای" نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا درگذشت
وی که داماد شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و از طرف مادری جزو خاندان صدر بود، پیش از انقلاب دکترای روانشناسی تجربی از دانشگاه وین گرفت و در دولت های پس از انقلاب دارای مسئولیت هایی بود.
او در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رییس سمپاد بود
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب
▫️ بسمه تعالی
با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای دکتر جواد اژهئی را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدتهای بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهدهدار شد و یادگارهای فراموشنشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت.
تشکیل انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعههای نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلائی مدالآوریهای علمی بینالمللی از جملهی این یادگارهای بیهمانند است.
این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیتالله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبهپروری را بر شالودههای محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعهی نخبگانی کشور تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۸/۲۴
@rozaneebefarda
روزنه
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ حجتالاسلام دکتر"جواد اژهای" نماینده مقام معظم رهبری
🔹صدور پیام های تسلیت مقام معظم رهبری و ادبیات آن، بسیار حکیمانه، ضابطه مند و درس آموز است.
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه
🔴در یادداشت های بعدی خواهیم خواند:
🔻مشاور ارشد میرحسین موسوی و حامی فتنه در رسانه های حوزوی چه می کند؟
🔷وبلاگ خبرآنلاین؛ وبلاگ یا پاتوق همپیالگان غرب زده؟
🔷بررسی عملکرد خبرآنلاین: خبرگزاری یا دلال خبر؟
همه چیز در مورد مهم ترین بنگاه رسانه ای #برجامیان و #دولت_اعتدال را در پرونده ویژه روزنه بخوانید...
📌برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم، چهارم ، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹|| نماینده مردم مشهد در مجلس: #روحانی و #لاریجانی بخاطر #اتفاقات_آبانماه، باید محاکمه شوند❗️
⭕️مواضع صریح حجتالاسلام #پژمانفر به مناسبت سالگرد اتفاقات #آبانماه۹۸:
🔹 لاریجانی طرح سوال از رئیسجمهور را با ۱۸۰ امضا چند ماه داخل کشوی خود نگه داشت.
🔹 مقصر اتفاقات آبان ماه روحانی و لاریجانی بودند.
🔹 وقتی راه پیگیری قانونی مطالبات مردم را بستیم، مردم برای پیگیری مطالباتشان به خیابان آمدند و این اتفاقات افتاد.
@rozaneebefarda
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی
دکترای علوم سیاسی
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
#گزیده
🔹از نظریه #اسلام_غیر_انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود؛
#اسلام_متحجر و #اسلام_سکولار، که #فیرحی در قالب اسلام سکولار میگنجد.
🔹 مواجهه با شخصیت فیرحی از دو منظر قابل بررسی است؛
🔻اول اینکه وی از دنیا رفته و احساسات نسبت به این ضایعه برانگیخته شده است و باید به خانواده ایشان #تسلیت گفت
🔻اما آنچه اهمیت بالایی دارد #بعد_فکری جناب فیرحی است که نباید در #مواجهه_احساسی با فوت ایشان مغفول بماند.
🔹شخصیت علمی آقای فیرحی را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد؛
بعد اولی که در شخصیت ایشان می شود به آن پرداخت به لحاظ #تبار_شناسی و #جریان_شناسی است.
🔹 مهم ترین مسأله ای که جریان روشنفکری از عصر فتحعلی شاه تا کنون با آن روبرو بوده این است که چطور می توان از وضعیت کنونی که کشور در آن قرار دارد خارج شد و به مدرنیته رسید به صورتی که ظاهر دین حفظ شود اما به لحاظ فکری و مبنایی ذیل مدرنیته تعریف بشویم.
🔹براین اساس رویکرد های مختلفی توسط جریان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد؛ رویکرد اول نقد دین است، به گونه ای که به تبیین مبانی فکری غرب به عنوان الگوی پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها پرداخته می شود.
🔹 رویکرد دوم تأویل مفاهیم غیر دینی در قالب مفاهیم دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایه گذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمی توان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت.
🔹 اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایران شناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون #مرحوم_نائینی و #شیخ_فضل_الله سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند.
🔹بعد دوم شخصیت آقای فیرحی جنبه فکری ایشان است؛
وی تلاش می کند مفاهیم و مؤلفه های غربی را با چارچوب فقهی مورد تبیین قرار دهد و در مواجهه با کسانی که رویکرد فلسفی دارند مانند سروش و یا رویکرد ایران شهری دارند مانند طباطبایی، به این دلیل نیست که این ها تلاش دارند دین را در ذیل مدرنیته تعریف کنند بلکه نقد وی به سروش و امثال او این است که چرا این افراد دستگاه فقه را نادیده گرفته اند، چرا که فقه مهمترین دستگاهی است که می شود از آن برای تعدیل مفاهیم غربی و ارائه مبانی و مؤلفه ها و مبانی غربی در چارچوب فقه و با روکش فقهی بهره برد.
🔹بنابراین این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند و تنها تفاوت این دو در تحلیل آن ها از موقعیت زمانه بود و استمرار تفکر شیخ فضل الله و نائینی به حکومت ولایت فقیه می انجامید، البته با مبانی متفاوت مرحوم نائینی در امور حسبیه و ادله الهی ولایت فقیه در دیدگاه شیخ فضل الله نوری وجود داشت.
🔹جریان روشنفکری تلاش می کند مرحوم نائینی را به نفع مبانی فکری التقاطی خود مصادره کند اما مطالعه در شیوه مرحوم نائینی و مواجهه واقع بینانه بینانه با اندیشه وی، ما را به نقطه ای که روشنفکران معاصر بر آن ایستاده اند نمی رساند.
🔹با مداقه در سلوک شخصیتی آقای فیرحی این نکته را خوهیم یافت که وی بیشترین #تأثیرپذیری را از #دکتر_بشیریه دارد و در یک کلام می توان گفت #خاستگاه_فکری وی مدرنیته است و تلاش می کند هر مسأله ای را با نقطه عزیمت مدرنیته آغاز کند و مؤلفه های فکری غربی که پس از رنسانس شکل گرفته است برای او اصالت دارد و از فقه به عنوان یک دستگاه فکری در خدمت توجیه مبانی فکری غربی در استفاده می کند و پیشینه ای رویکرده میرزا ملکم خان برمی گردد که تلاش داشت مفاهیم غیردینی را با لعاب دینی به جامعه عرضه کند.
🔹پشتوانه تئوریک نظریه نظام انقلابی، اسلام ناب است در مقابل نظریه اسلام غیر انقلابی که حاصل آن دموکراسی است ودو نوع اسلام از آن می تواند متولد شود، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار یا اسلام رحمانی»؛ که آقای فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد.
🔹این انتقاد به #رسانه_ملی و سایر رسانهها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم #حسینیان با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آن ها توجهی نمی کنند اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن #شبکه_چهار می رود بدون اینکه زمینه نقد وجوه علمی این شخص فراهم شده باشد!
@rozaneebefarda
ادامه👇
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته
[صفحه ۲ از ۲]
🔹اگر بخواهیم نمودهای تفکر سکولار را در اندیشه فیرحی بیابیم سیری نه چندان عمیق در آثار و سخنرانی های وی ما را به هدف مان می رساند؛
تحلیلی که در سخنرانی های خود از #قیام_امام_حسین (ع) ارائه می کند، تحلیلی که از تقابل نظام اسلامی و نظام سلطه براساس دو مفهوم تضاد و حقانیت ارائه می کند و یا مباحث مختلفی که در مقاله ای به آن می پردازد و درآن خود را به عنوان پل ساز میان فقه و جریان روشنفکری سکولار معرفی می کند که هدف این پل، #تعدیل_کنندگی #رادیکالیزم_مذهبی و #سکولاریزم_ستیزنده است.
🔹اگر ما مجموعه آثار و نوشته های ایشان را مورد بررسی قرار دهیم به هیچ وجه بین خود و جریان روشنفکری سکولار که مصادیق آن امثال #سروش، #شبستری و دیگران هستند، مرزبندی نمی کند و مواجهه او با این افراد مواجهه شکلی است به این معنا که از دریچه فقه باید ورود کرد یا از دریچه ای دیگر.
🔹یکی از اصول انقلاب و اسلام ناب مرزبندی با نظام سلطه است و فیرحی تلاش می کند این ویژگی و اصل را به شدت کمرنگ کند و سعی می کند اندیشه #انقلاب_اسلامی را در #ذیل_مدرنیته معرفی کند؛ بنابراین چیزی تحت عنوان علوم اسلامی نخواهیم داشت و از اساس علوم تقسیم بندی علوم انسانی به اسلامی و غیر اسلامی بی معنا خواهد بود.
🔹در اندیشه فیرحی فقه هم به دستگاهی برای موجه سازی مبانی فکری مدرنیته و مفاهیمی که در دانش سیاسی وجود دارد، فروکاسته شده، بنابراین دانش همان چیزی است که در غرب رشد و نمو یافته و تنها کاری که ما در قبال دانش می توانیم انجام دهیم بومی سازی است و این بومی سازی به معنای داشتن یک دانش مستقل نیست؛ بنابراین فیرحی خود را پل سازی معرفی می کند که به #عرفی_سازی_مبانی_تفکر_غرب می پردازد.
🔹اگر از دیدگاه مبانی امام و انقلاب اسلامی به عملکرد فیرحی بنگریم، شاید داعیه داری او برای اسلام از یک سو و تئوری پردازی برای جریان اصلاحات از سوی دیگر نشانه تناقض رفتاری او باشد اما اگر به دیدگاه تئوریکی که وی نظریه پرداز آن است توجه کنیم و سلوک علمی و عملی او زیر نظر بگیریم خواهیم دید که هیچ تناقضی در رفتار وی وجود ندارد چرا که اسلامی که فیرحی که داعیه دار آن است تقویت کننده جریان فکری سکولار به سردمداری اصلاحات است.
⭕️متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هشتم/ الف، از پرونده ویژه
برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم ، چهارم، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
بخش هشتم/ الف
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه 1 از 5]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️وبلاگ نویسان خبرآنلاین؛ از آخوندهای اعتدالی تا ژورنالیست های فعال فتنه
🔻یکی از پروژه های رسانهای #خبرآنلاین، در نظر گرفتن فضای اختصاصی برای چهرههای فکری، سیاسی و رسانهای همسو است. در میان کسانی که در بستر خبرآنلاین وبلاگ اختصاصی دارند، ترکیب جالبی به چشم میخورد!
شماره هشتم به بارخوانی کارنامه و مواضع سیاسی #وبلاگ_نویسان_خبرآنلاین اختصاص دارد.
🔹حضور پررنگ چهرههای سیاسی حامی دولت و روشنفکران اعتدالی،جالب است! شاید در نگاه ابتدایی، صرفا انتشار یادداشتهای اختصاصی برخی افراد، نشانگر پیوند سیاسی و جناحی نباشد اما براساس پاسخ صریح نماینده #خبرآنلاین به نویسندگان این پرونده، اختصاص صفحات وبلاگی به افراد، با گزینش #مدیران سایت انجام می گیرد و #نویسندگان مستقل و چهرههای سیاسی متفاوت یا مخالف با سیاستهای خبرآنلاین و خرده جریان اعتدال جایی در جمع وبلاگ نویسان خبرآنلاین نخواهد داشت.
بازکاوی وبلاگ نویسان خبرآنلاین نشان میدهد طیف خاصی در این پاتوق مجازی حضور دارند.
در ادامه به بررسی بیوگرافی تعدادی از این چهره های اعتدالی نزدیک به دولت روحانی می پردازیم.
این بخش را با بررسی کارنامه سیاسی یکی از ایده پردازان رسانهای جریان غربگرا آغاز می کنیم.
♦️ابوالفضل فاتح
ابوالفضل فاتح روزنامهنگار، فعال سیاسی، کارشناس ارتباطات و از فعالان فتنه88 است. فاتح فارغالتحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران(۱۳۷۶) و فارغالتحصیل دکترای ارتباطات دانشگاه #آکسفورد(۱۳۹۰) است. فاتح از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی بود. او در سال ۱۳۷۸ #ایسنا(خبرگزاری دانشجویان ایران) را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۸۴ مدیرعامل آن بود.
او #چهره_پشت_پرده جریان غربزده و ایده پرداز رسانه ای است. به نظر می رسد او با پیاده کردن نظریه هایی مثل "مدل بینابینی" ، " همه برای همه"، " هر دانشجو یک خبرنگار" و " ویکی واره نویسی" در رسانه هایی مثل ایسنا، تلاش کرد که از یک طرف خبررسانی و خبرسازی را به یک سطح عرفی و غیرتخصصی تنزل و در عین حال دامنه آن را گسترش دهد و از طرف دیگر زمینه حضور طیفی از نوباوگان سیاسی و رسانه ای را بدنه سیاسی/رسانهای فراهم کند. جالب است که این ایده فاتح مدتها بعد، در خبرآنلاین و در راه اندازی بخش وبلاگ و کافه خبر اجرا شد.
🎞عکس42: ابوالفضل فاتح
#حسین_انتظامی به این موضوع اذعان دارد و در باب سیاست گذاری خود در بخش وبلاگ و کافه خبرآنلاین می گوید:
" بی انصافی و البته سرقت علمی است اگر به مبدع و نظریه پرداز طرح حاضر[ همه برای همه] اشاره نکنیم. اگر چه پیشتر نمونههایی متفاوت از این طرح ظهور و افول کرده است اما این ایده متعلق به #برادر_نازنینم دکتر #ابوالفضل_فاتح، موسس خبرگزاری ایسنا است که این روزها رساله خود در زمینه ارتباطات را در دانشگاه آکسفورد به پایان میرساند. اگر خود او مجری این طرح می شد قطعا کاستیهای پیش رو و انحرافات احتمالی از هسته اولیه به حداقل میرسید که امیدوارم با کمک او پیرایههای این طرح زدوده شود. " (خبرآنلاین، 30/4/1388)
#فاتح مشاور ارشد، رئیس کمیته رسانهای و سخنگوی ستاد #میرحسین_موسوی در انتخابات 88 بود که نقش تعیین کننده ای در آن #فتنه داشت. او در شکل گیری #توهم_پیروزی برای موسوی و طیفی از طرفدارانش، نقش مهمی داشت و شخصا حداقل دو بار پیروزی قطعی موسوی را اعلام کرد(خبرآنلاین، 15/2/1388 و 22/3/1388).
نقش فاتح در تصمیم سازی برای سران اصلاحات تا بدان پایه مهم است که برخی از او بعنوان یکی از مخالفین کاندیداتوری #خاتمی در سال 88 نام بردهاند که در انصراف خاتمی مؤثر بود.(خبرآنلاین، 20/6/1388)
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هشتم/ الف
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه 2 از 5]
♦️ابوالفضل فاتح؛ از ایسنا و فتنه88 تا شفقنا و حوزه قم
فاتح بعد از یوم الله #9دی 88 به جای توبه از گذشته، بیانیه هفدهم موسوی را که #عاشورا_ستیزان را مردمان_خداجو نامیده بود، ستود و گفت :
" اینک موسوی حجت را بر همه تمام کرده است."(خبرآنلاین، 11/10/1388)
در این زمان بود که #حمید_رسایی، دوست قدیمی #فاتح لب به سخن گشود و از گذشته فاتح گفت. او با تمجید از گذشته فاتح در #هاشمی_ستیزیاش و تبعیت از رهبری، از دلدادگی دیرینه فاتح به #میرحسین_موسوی سخن گفت و چنین نوشت:
" دوست #انگليسنشين ما علي رغم اصرار دوستاني نزديک و صميمي مثل من در ايام بعد از انتخابات در برابر ده ها مورد نظر صريح رهبري، حاضر نشد موضعي تاييدآميز اتخاذ کند بلکه همواره سکوتش را يک اقدام مثبت مي دانست و هر بار به اين جمله بسنده مي کرد که من نمي توانم جلوتر از مهندس #موسوي حرکت کنم! من نمي توانم مثل شما فکر کنم و چه کنم، من را اگر روي زمين بگذاريد به سمت #چپ قِل مي خورم !"(سایت الف، 12/10/1388) بعدها در پیام تسلیتش به مناسبت درگذشت مادر رهنورد، به تمجیدهای مبالغهآمیز از موسوی پرداخت(جماران،1/12/1396) و نشان داد همچنان از موسوی عبور نکرده و به سمت چپ قل می خورد.
نکته تاریخی جالب اینکه #فاتح با جریان های نزدیک به #احمدی نژاد نیز رابطه داشته است. هر چند در دوران فتنه 88 این رابطه ها شکرآب شده بود اما رابطه چنان قوی و تاریخی بوده است که #عبدالرضا_داوری از مشاوران رسانه ای آقای احمدی نژاد و قائم مقام فاتح در ایسنا، مرادوه عاطفی خود با فاتح را دلیل بر مناظره نکردنش با او دانسته است(انصاف نیوز، مصاحبه دهباشی با داوری، 29/9/1395).
فاتح بعد از 88 نیز همچنان از کار رسانه ای دست نکشید و یادداشت های او از خارج از کشور، در برخی رسانه های غربگرای داخلی انتشار می یابد.
یکی از مهم ترین اقدامات فاتح بعد از فتنه88، ایجاد یک خبرگزاری حوزوی با رویکرد بین الملل گرا بود که از قضا به بیت مرجعیت اعلای عراق انتساب داشت و از این لحاظ، در انعکاس اخبار داخلی دو حوزه قم و نجف، حائز اهمیت بود.
کارنامه سیاسی فاتح و حضورش در لندن، و وابستگی خانوادگی به بیت روحانیت(او خواهرزاده یکی از رجال روحانی محترم مشهد است) و ورود در عرصه حساس حوزه و روحانیت، نشان می دهد که پروژه پسافتنه فاتح، به مراتب پیچیده تر از پروژه سیاسی/رسانه ای وی در سال 88 است. سالی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فتنه گران تلاش کردند آنتی تز انقلاب اسلامی را از قم تولید کنند.
گرچه اکنون ارتباط فاتح با #خبرگزاری_شفقنا چندان به طور علنی مطرح نیست اما خوشبختانه چند سال قبل، خبرآنلاین به این موضوع تصریح کرده است(خبرآنلاین، 10/10/1395) انتساب شفقنا به دفتر #آیت_الله_العظمی_سیستانی در قم، نیز در برخی رسانهها مطرح شده است(اَبنا، 6/12/1390).
فاتح در تمجید نامه ای در وصف آقای #شهرستانی نماینده دفتر آیت الله العظمی سیستانی در قم می نویسد:
"در این میانه از نمونه های سرشناس و بسیار موفق نماینده مرجعیت از مکتب اعتدالی نجف و قم که متاسفانه اینک در بستر بیماری هستند، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد #شهرستانی است، که از بزرگان بسیاری تحسین ایشان را شنیده ام و شخصا نیز تجربه کرده ام ."(جماران، 11/4/1399)
مرحوم آقای صانعی در شهریور99 در دیدار با سردبیر و جمعی از دبیران شفقنا ضمن اشاره تلویحی به انتساب شفقنا به آقای شهرستانی، از این خبرگزاری به عنوان یگانه رسانه منعکس کننده دیدگاه های خود یاد کرد و تحریریه شفقنا را از دوستان قدیمی خود برشمرد و چنین گفت:
" ابتدای سخن باید از حضرت آیت الله العظمی سیستانی و حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی تشکر کنم؛ در مرحله بعد از همه شما دست اندرکاران و مدیریت شفقنا که از دوستان بسیار قدیمی هستند تشکر می کنم. در مورد سایت شفقنا هم باید عرض کنم که این رسانه نسبت به بنده خیلی لطف داشتند و شاید تنها راهی که بتوان با استفاده از آن مسائل ما مطرح شود همین شفقناست و همه شما ماجور و موفق باشید و خداوند به همه شما سعادت دنیا و آخرت عنایت بفرماید."(شفقنا،99/6/22)
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هشتم/الف
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه 3 از5]
♦️عباس آخوندی
یکی دیگر از وبلاگ نویسان خبرآنلاین، #عباس_آخوندی است. او وزیر راه سابق دولت روحانی، داماد مرحوم رسولی محلاتی و باجناق آقای ناطق نوری است.
آخوندی کارشناسی ارشد خود را در رشتهی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران گرفته و بعد از تصدی وزارت مسکن در دولت #هاشمی، در سال 77 برای اخذ دکتری به #انگلیس رفت و در دانشگاه #رویال_هالووِی #لندن در رشتهی اقتصاد سیاسی تحصیل کرد و از پایاننامهی خود با عنوان «جهانیسازی، سیاست دولت - ملت و سیاستگذاری اقتصاد ملی: نگرش نخبگان ایران» دفاع کرد(ایسنا، 1/8/1397) و سال 85 به ایران بازگشت.
وی مسئولیت های متنوعی در دولت های مختلف به دست آورده اما وزارت او در مسکن و شهرسازی در دولت روحانی، در نهایت بعد از سه بار استیضاح ناموفق و قبل از استیضاح چهارم ،با استعفای خودش پایان یافت. درحالی که چند سال از پایان دوره وزارت او می گذارد اما کارنامه ضعیف و مناقشه برانگیز او از اذهان فراموش نشده و همچنان نام او بعنوان متهم اصلی در نابسامانی وضعیت مسکن، مطرح می شود.
🎞عکس44: عباس آخوندی
آخوندی، مشاور #میرحسین_موسوی در انتخابات سال 88 و یکی از روسای ستاد انتخاباتی و نماینده وی در جلسات مربوط به اعتراض به نتایج انتخابات بود. یکی از اعضای هیئت نظارت شورای نگهبان درباره نقش عباس آخوندی در دمیدن بر آتش فتنه و اعلام پیروزی زودهنگام موسوی، چنین می گوید:
" به آقای #آخوندی اعتراض کردم که چرا فضا را اینگونه میکنید و ارسال پیامکهای تبلیغاتی برای همه قطع شده است و از ساعت 14 بعدازظهر روز جمعه (رایگیری) آقای آخوندی تماسهایی که میگرفت و یا تماسهایی که با وی گرفته میشد، اعلام میکرد که بگویید آقای موسوی با 60 درصد آرا جلوتر است، بنده نیز دوباره به وی اعتراض کردم که آقای آخوندی چرا جامعه را ملتهب میکنید و مردم هنوز پای صندوقهای رای هستند و رایگیری ادامه دارد، اجازه دهید رایگیری تمام شود و نتیجه از صندوقها استخراج شود و آخوندی به بنده گفت که به شما هیچ ربطی ندارد و وقتی اعتراض بنده را دید، باقی تماسها را در راهروی شورای نگهبان با تلفن همراه انجام میداد."(رجانیوز، 22/5/1392)
عباس آخوندی علی رغم آنکه اساسا یک مدیر اجرایی با کارنامه ای ضعیف بوده، اما ادعای تئوری پردازی دارد و البته یکی از ارکان خرده_جریان_اعتدال است؛ او سالها از مروجان اصلی نظریه #ایران_شهری در بدنه مدیریتی نظام بود و هم اکنون نیز گاه و بیگاه از ایران شهری و زیست شهری ایران سخن می گوید. هر چند او در مواردی از اسلام و نماد های ایرانی اسلامی اسم می برد، اما به دنبال آرمان شهری ایرانی است که نمادهای #تمدن_غربی مخصوصا بازار آزاد، از مشخصه های اصلی آن است. او در خود تصریح می کند که:
" ما هم باید یک بار دیگر رویکرد ایران شهری را با نور اسلام، همراه با گشودن درهای کشور به #جهان_مدرن بازخوانی کنیم. ما هم ایران را میخواهیم هم اسلام را و هم تمدن جدید را."(خبرآنلاین، 97/1/18)
آخوندی اصرار عجیبی بر شاخصه ی مهم اقتصاد لیبرال، یعنی " بازار آزاد" دارد(مشرق نیوز، 13/7/1397). اصرار او بر اقتصاد لیبرالی تا آن حد جلو رفته که حزب اعتدال و توسعه روحانی با این حد از وابستگی به غرب و اقتصاد آزاد را نیز در این باب مورد ملامت قرار داده، می گوید:
" تقارب ذهنی میان جریان اقتصاد بازار آزاد و جریان اقتصادی که در حزب اعتدال و توسعه بود وجود نداشت. اصلا تنها چیزی که حزب اعتدال و توسعه راجع به آن اندیشه نکرده اقتصاد است."(خبرآنلاین،97/11/23)
اندیشه ایرانشهری که در حال حاضر افرادی مانند سیدجواد_طباطبایی پرچمدار آن هستند، پیشینه روشنی در تاریخ معاصر دارد. برخی مطبوعات غربگرا و وابسته به دربار، از پیشگامان طرح موضوع ایرانشهری در ایران بوده اند. بعنوان نمونه، نخستین بار #مجله_ایرانشهر را #حسین_کاظمزاده_ایرانشهر، در سالهای 1301ش تا 1306ش در برلین آلمان با شعارهای #باستانگرایی و #سکولاریسم و حمایت از سیاستهای فرهنگی #رضاشاه پهلوی منتشر کرد. این مجله در ترویج اندیشه باستان گرایی به شهرت رسید و در این مسیر کارنامه سیاهی دارد. این مجله، ادامه #مجله_کاوه، به سردبیری #تقیزاده بود. عوامل وابسته به #انگلیس در این مجله مطلب می نوشتند از جمله محمد قزوینی، ابراهیم پورداود، رشید یاسمی و ... .(برای اطلاع بیشتر بنگرید به: مجله ایرانشهر، س1، ش1، 1 ذی القعده 1340ق، تمامی صفحات؛ مجله ایرانشهر، س4، ش12، اول اسفند 1305ش، تمامی صفحات)
#خبرآنلاین محل ترویج افکار وزیر پرحاشیه و مستعفی روحانی است که در روزگار خانه نشینی سیاسی، در عرصه قلم پرکارتر شده و در یک سال اخیر نزدیک به 60 یادداشت و گفتگو از او در وبلاگش در خبرآنلاین منتشر شده است.
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هشتم/الف
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه4 از5]
♦️محمود سریعالقلم
#محمود_سریعالقلم نیز در زمره وبلاگ نویسان #خبرآنلاین است.
متولد1338 در تهران، یکی از چهرههای نسبتا پنهان و البته مؤثر در بدنه #خرده_جریان_اعتدال و ایدئولوگ اصلی #دولت_روحانی است که از کتاب وی با عنوان ایران و جهانی شدن، با مقدمه حسن روحانی، به عنوان مانیفست دولت اعتدال یاد می شود که در آن مسئله استقلال و برخی دیگر از مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، زیر سؤال رفته است.
وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را به مقصد #آمریکا ترک کرد. کارشناسی علوم سیاسی را در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نورتریج، ارشد و دکتری خود را در رشته روابط بین الملل در #کالیفرنیای_جنوبی و فوق دکتری را در #اوهایو گذراند.
تحصیل سریع القلم که از او به عنوان #مشاور_ویژه رئیسجمهور یاد میشود، در دانشگاه اوهایو از جهات مختلف قابل تأمل و بررسی است.
این دانشگاه یکی از بیشترین پذیرشها تحت برنامه #فولبرایت را دارد که پرورش نیرو برای #نفوذ در کشورهای مبدأ یکی از اهداف آشکار این برنامه است و ارتباطات مشکوک محمود سریعالقلم با مجامعی همچون #بیلبدربرگ و حضور وی در اجلاس #داووس، احتمالاتی را در مورد نقش آفرینی مشکوک وی در عرصه سیاسی ایران متبادر می سازد.(عصر ایران، 18/11/1393، کیهان، 10/3/1386).
🎞عکس46: محمود سریعالقلم
سریعالقلم پس از اتمام تحصیلات به ایران آمد و در برخی عرصه های حساس به ایفای نقش پرداخت که از آن جمله می توان به حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد. به گفته برخی رسانه ها، وی در مقطعی به اتفاق #حسین_بشیریه، بعنوان استاد علوم سیاسی دانشکده #وزارت_اطلاعات هم فعالیت داشته است(مشرق نیوز، 17/5/1396).
سریعالقلم از جمله روشنفکرانی است که می توان او را از جمله #تئوریسین__های_وابستگی برشمرد. او با کلیشه «جهان امروز»، صراحتا استقلال به عنوان یکی از شعارهای بنیادین انقلاب اسلامی را نفی میکند و میگوید:
"جهان امروز عصر «وابستگی متقابل» است و هر کشور و ملت، همواره باید «مزیتهای نسبی» خود را در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست مشخص کند، زیرا بدون آن، همه طرحها و برنامهها نقش بر آب میشود. ما بخواهیم یا نخواهیم، اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور با جهان پیوند دارد."
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هشتم/الف
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه5 از 5]
تعابیر ساختارشکنانه امثال #سریعالقلم مورد نقد صریح #مقام_معظم_رهبری قرار گرفت. ایشان می فرمایند:
"یکی دیگر از نقاط اصلی و خطوط اصلی تفکّر امام، مسئلهی استقلال کشور، ردّ سلطهپذیری [است]... متأسّفانه کسانی هستند که تئوریسازی میکنند برای نفی استقلال کشور، استقلال را گاهی به انزوا معنا میکنند، گاهی به این عنوان که امروز استقلال کشورها یک ارزش به حساب نمیآید، قلمزنی میکنند و حرف میزنند؛ این حرفها هم در بین جامعه پخش میشود. کسانی اینجوری حرکت میکنند. این یک غلط بزرگ، یک خطای بسیار مهم و خطرناک است."(14خرداد1394)
ایشان همچنین در باب جهانی شدن، می فرمایند:
"در درون ملّت... #آدمهای_غریبپرست، آدمهای سستعنصر... هستند؛ اینها شروع کردند بازتولیدِ همان فرهنگ وابستگی، منتها با یک ادبیّات شیک... به اسمهای دیگر: جهانی شدن، وارد شدن در خانوادهی جهانی. امروز هم این توصیههایی که غربیها و آمریکاییها در جلسات به ما میکنند این است: ایران خودش را با خانوادهی جهانی همراه کند، یکسان کند؛ جهانی بشود. مرادشان همان وابستگی است...
#جهانی_شدن یعنی زیر بار فرهنگی که چند قدرت بزرگ توانستهاند بر اقتصاد دنیا، بر سیاست دنیا، بر امنیّت دنیا تحمیل بکنند [رفتن]؛ زیر بار این سیاست رفتن، در این قالب خود را جا کردن؛ این معنای جهانی شدن از نظر آنها است. وقتی میگویند جهانی بشوید، وقتی میگویند وارد خانوادهی جهانی بشوید معنایش این است؛ این همان وابستگی است، فرقی نمیکند."(۱۳۹۵/۷/۲۸)
سریع القلم به صراحت #عرف و محاسبهگریهای #سکولاریستی را حاکم بر #شریعت میداند و میگوید:
« دین مخزنی از باورها و اصول است که نهایتا در پی برقراری تعادل میان قوانین انسانی است؛ اینکه کدام بخش از دین اولویت پیدا کند و کدام قسمتها گزینش شود و اینکه مجموعه اصول در یکجا دیده شود و با شرایط زمان و مکان محک بخورد، بستگی به توان تشخیص، قدرت اولویتبندی، ابتکار عمل و پیچیدگی فهم مسائل زمان را دارد. از متون دینی، هم میتوان تمدنسازی را استنباط کرد و هم زهد و قناعت را، هم میتوان علاقه به کار، ثروت و تلاش را استنتاج کرد و هم ذم دنیا و فاصلهگیری از کانونهای قدرت و ثروت. هم میتوان دوستی و محبت و همکاری با ملتهای دیگر را متوجه شد و هم تقابل و تضاد و جهاد را. متون دینی هم ماهاتیر را تولید میکند و هم بنلادن را. موضوع کلیدی، فهم عینی اوضاع زمان و اطلاق اصول گزینش به این اوضاع است.» (عقلانیت و توسعهیافتگی ایران، ص214 )
برای مطالعه یادداشت نخست ، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053