eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
بدمستي با روشنفکران دکتر سروش و ادعاي ناآشنايي علامه طباطبايي و شهيد مطهري با ساينس و خامي در الميز
یکی از مخاطبان در واکنش به یادداشت بدمستی با روشنفکران در نقد ٬ یادداشتی به شرح ذیل ارسال کرده است: بی ادبی روشنفکران، آینه‌ی ادب آموزِ عالمان 🔵مطلبی با عنوان «بدمستی با روشنفکران» در کانال وزین منتشر شد که لازم دیدم ناظر به آن مختصری بنویسم. در ابتدای کلام دغدغه‌مندی و موضع‌گیری خیرخواهانه‌ی نویسنده‌ی محترم را ارج می‌نهم و در مقابل در سوء نیت و اغراض سیئه‌ی جناب سروش هم شکی ندارم اما گاه سخنی از دشمن می‌تواند نقاط ضعف ما را مکشوف کند و انگیزه‌ی اصلاح خلأها را در ما تقویت کند. باید بپذیریم که سنت حوزوی و بزرگان حوزه به رغم مراتب بالای تقوا و علم، واجد نقایصی هم بوده‌اند که در سایه‌ی توجه به آن نقایص، حوزه می‌تواند رو به بالندگی و تکامل حرکت کند. ذیل وظیفه‌ی حراست از دین، موظفیم کوچکترین نقص در ساختار علوم دینی را هم به محض اطلاع، اصلاح کنیم. این که حقیری، اشکال انسان بزرگی را گوشزد کند، نه به بزرگی آن بزرگ خللی وارد می‌کند و نه حقارت حقیر را برطرف می‌کند. در اینکه بخش‌هایی از سخن جناب سروش غرض‌ورزانه است – مانند بحث پیام تسلیت امام رضوان الله علیه-، شکی نیست و ناگفته پیداست که سخن عبدالکریم سروش در باب حوزه و حوزویان خیرخواهانه و شفیقانه نیست اما وجود این رویکرد در او نباید سبب شود در قضاوت از چارچوب انصاف خارج شویم و انصاف اقتضا می‌کند پیش از نقد، تلاش کنیم سخن او را درست بفهمیم. استثناءً این کلام او – صرف نظر از نیت گوینده – سخن صحیح و به جایی است و نویسنده‌ی «بدمستی با روشنفکران» پیش از فهم صحیح به نقد آن پرداخته است. 🔵این کوتاه سخن، ناظر به این بخش از کلام اوست: «مایه‌ی تأسف است که علما و بزرگانی که به خصوص پس از انقلاب مطرح شده‌اند، با ساینس آشنا نیستند و به عنوان مثال همین بی‌اطلاعی علامه طباطبایی و شهید مطهری باعث تأثیر بر جهان‌بینی و دین‌شناسی آنان شده ...» 🔵در خصوص اصطلاح ساینس باید توجه داشت که این اصطلاح ناظر به خصوص علوم تجربی است و اطلاع آن بزرگواران از مباحث علوم انسانی، آگاهی از ساینس نیست. ادامه‌ی سخن جناب سروش را دو گونه می‌توان فهمید. اول اینکه اطلاع از علوم را برای یک عالم دینی ذیل نظریه‌ی قبض و بسط تحلیل کنیم. مبتنی بر پاسخ‌های داده شده به نظریه‌ی قبض و بسط می‌توان فساد این ادعا را نمایان کرد. تفسیر دیگر از این کلام که به نظر حقیر با سیاق سازگارتر است، ناظر به نگاه درجه دوم و فهم دقیق علم با نگاهی علم‌شناسانه است نه صرف آگاهی از قضایای علوم تجربی. برای کسی که محقق در علوم انسانی است و به بررسی انسان و جوامع انسانی می‌پردازد، درک چیستی علم و تکنولوژی به عنوان اثرگزارترین پدیده‌ها بر انسان‌ها و جوامع انسانی واجد اهمیت والایی است. البته واضح است که آشنایی درجه اول با علم که همان آگاهی از مسائل علم است، به هیچ وجه مستلزم نگاه درجه دوم نیست. چه بسا دانشمند علوم تجربی (ساینتیست) در رده‌ی بزرگان طراز اول علم در دنیا در حد افتخار جایزه نوبل هم از نگاه درجه دوم بی‌بهره باشد، چنان که در اکثر موارد این‌گونه است؛ لذا حتی اثبات آگاهی کامل مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه از علوم تجربی هم نافی این ادعا نیست. ⚪️به عنوان مثال اگر مسأله‌ی جهت‌داری و ارزش‌باری علم که از مسائل مهم فلسفه‌ی علم است را مورد توجه قرار دهیم، خواهیم دید که این مسأله مغفول علمای بزرگ دینی بوده است. این سخن جناب سروش: «باعث تأثیر بر جهان‌بینی و دین‌شناسی آنان شده است» گویای همین مطلب است. متأسفانه نگاه علمای دینی به علم حاکی از آن است که نگاه خنثی به علم و تکنولوژی در حد بداهت مورد قبول علمای حوزه است و این خنثی‌انگاری سبب شده است علم و تکنولوژیِ که برآمده از ارزش‌ها و جهان‌بینی مدرن است، نقش اسب تروای مدرنیته را بازی کند و با آنکه مقتضی تغییر جهان‌بینی و ارزش‌های جامعه‌ی دینی است، توسط علمای دین و متدینان در آغوش کشیده شود. این مسأله در فقه ما نیز نمود دارد و استفتائاتی که در خصوص مسائل علمی (خصوصا پزشکی) و ابزار تکنولوژیک می‌شود، اباحه‌اش منوط به استفاده‌ی مثبت می‌شود که حاکی از نگاه خنثی است. حال آنکه اگر جهت‌داری ارزشی و اعتقادی علم و تکنولوژی را بپذیریم حتی منفعت محلله‌اش هم متضمن تأثیر ارزشی خواهد بود و مقتضی است که روش فقاهت در باب مسائل مرتبط با علم و تکنولوژی با لحاظ مباحث علم‌شناسانه به‌روز شود. سخن در این باب قابلیت تطویل دارد اما احتراز از ملال‌آوری، مقتضی اختصار است. غرض صرفاً تذکر به باز کردن این پرونده در مجموعه علوم حوزوی بود که ان شاء الله برادران طلبه آن را پی بگیرند. سید رضا تقوی/ طلبه درس خارج قم @rozaneebefarda
🔴 نگرانی از خلوت شدن مدارس یا ترس از دست دادن ابزار جذب استاد برای نشست دوره ای !! ⏪ آیت الله علوی بروجردی از اجرای طرح پیاده راه ارم انتقاد کرد و گفت درس و بحث مدرسه آیت الله بروجردی به ثلث کاهش یافته است. ⏪ مدرسۀ آیت الله گلپایگانی و مدرسۀ آیت الله العظمی بروجردی عملاً از محوریت تدریس افتاده است و دیگر استادان به آنجا نمی‌آیند؛ چون این استادان سالخورده هستند و خودرو نمی‌تواند تا درِ مدرسه بیاید و رفت‌وآمد این استادان به مشکل برمی‌خورد. 🔴 پ ن شارح: آنچه مهم است اشتغال به درس و بحث است و شلوغ یا خلوت بودن بعضی مدارس علمیه اهمیتی ندارد و یقینا اساتید و فضلا از مدارس علمیه‌ی دیگر استفاده می کنند. ♦️نکته حائز اهمیت این است که در مدرسه مذکور در انتخاب استاد ملاحظات خاصی دارند و ممکن است نگرانی جناب آقای علوی جهات دیگری داشته باشد .!! ♦️اختصاصی شارح ♦️ ✅ eitaa.com/sharehnews
نامه‌ جمعی از طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم به امام جمعه کرج، بابت پیگیری لغو سخنرانی آقای علی لاریجانی در ۲۲ بهمن @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم نماینده محترم ولی‌فقیه در استان البرز و امام جمعه شهر انقلابی کرج جناب آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی زید عزه سلام علیکم ◀️ امام خامنه ای مد ظله العالی میفرمایند: من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام، حرف را صریح و صادقانه می‌گویم. ما صریح و صادقانه حرف خودمان را می‌زنیم؛ ما قاطع و جازم حرف خودمان را میزنیم. ◀️درخواست اخیر مردم شریف و انقلابی شهر کرج و همراهی حضرتعالی در لغو سخنرانی علی لاریجانی در روز ۲۲ بهمن اقدامی کاملا انقلابی و صحیح بوده است. ◀️مردم اثبات کرده اند با چشمان باز و با بصیرت خود در مباحث اصلی انقلاب با هیچ شخص و جریان و مسئولی حتی آن شخص، رئیس مجلس باشد تعارف ندارند. ◀️این قضیه واضح و مبرهن است آقای لاریجانی برای تصویب و تثبیت برجام و تصویب لوایح استعماری FATF علی رغم صریح رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید نقش محوری و کلیدی داشته است. ◀️لغو سخنرانی آقای علی لاریجانی که کاملا اقدام صحیحی بود باعث شد حملات سازماندهی شده و ناجوانمردانه ای به مردم شریف کرج و شخص جنابعالی صورت گیرد. ◀️ما اساتید و طلاب حوزه علمیه قم ضمن تشکر از اقدام انقلابی حضرتعالی که الحمدالله از فضلای حوزه علمیه نیز می باشید از شما درخواست میکنیم با تأسی به آیه شریفه «لایخافون لومة لائم»، فشارهای صورت گرفته علیه شما باعث سستی نگردد و همین مسیر صحیح را ادامه دهید. ◀️توفیق شما و مردم انقلابی و شریف شهر کرج را از خدای متعال خواهانیم. والعاقبة للمتقین جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم @rozaneebefarda
کشته شد محسن و آنان که تماشا کردند سند تیر به اصغر زدن٬ امضا کردند @rozaneebefarda
بیانیه اعتراضی پیرامون وقایع فجر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم در این روز های سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی مردم ایران، که باید مردم و مسئولین بیعتشان با ارزش های انقلاب را محکم کنند. عده ای از مسئولین بخصوص در وزارت ارشاد و سایر عوامل که مثلاً هنرمند، فرهنگی، سینمایی،... هستند خواسته یا ناخواسته به دنبال تغییر ارزش های این انقلاب هستند. ما خواهران طلبه از این وضعیت به دور از فرهنگ اسلامی و ایرانی جشنواره فجر معترضیم. نوع پوشش ها و بدپوششی ها ، آوازخوانی زنان، ترویج مفاهیم خلاف عفت و خانواده و... در جشنواره و فیلم ها و سایر آثار جشنواره موجب خشم جامعه متدین و طلاب شده است. جامعه متدین ایرانی پشتیبان ارزشهاست و اگر عده معدودی در راه این ارزشها نباشید و یا کارشکنی کنند موجب نابودی خود خواهند شد. جاء الحق و زهق البطل ان البطل کان زهوقا (۸۱/الاسراء) جمعی از خواهران طلبه نشر حداکثری جهت نمایش اعتراض عمومی متدینین و طلاب فجر . . @rozaneebefarda
موضع گیری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت به مخالفت حزب الله کرج با سخنرانی آقای لاریجانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در خصوص آنچه که در جریان دعوت از سخنران مراسم راهپیمایی کرج رقم خورد، با احترام به عواطف و احساسات و دغدغه فردی عزیزانی که در خصوص برخی اتفاقات، تصمیم ها، عملکردها یا اشخاص، از سر دلسوزی و خیرخواهی تشخیصی دارند، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اذعان می نماید:  ● آحاد مسئولین نظام اسلامی، در هر سنگری که قرار دارند، باید محترم شناخته شوند و حفظ حرمت جایگاه‌های قانونی و افراد، مادامی که از سوی رهبر معظم انقلاب به رسمیت شناخته می‌شوند، قابل مسامحه نیست و بدون تردید مسیر نقد و دلسوزی از مبادی تعریف شده و به رسمیت شناخته شده، بدون ورود به مرز تخریب، باز است. ● تصمیمات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی انقلابی و ریشه دار، در حیطه‌ی طبیعی و منطقی تقسیم وظایف و مأموریت ها، از نظر نهاد نماز جمعه، محترم و لازم‌الاجرا است و تبادل نظر در خصوص اقتضائات میدانی، صرفاً از مسیر تشکیلاتی آن باید صورت پذیرد. ● نهاد نمازجمعه ضمن اظهار تأسف از اینکه در آستانه مانور قدرت نظام اسلامی و راهپیمایی وحدت‌بخش 22 بهمن، در اثر سوءتفاهم میان وفاداران و نیروهای خدوم داخل نظام، زمینه ی بهره برداری معاندین و خوراک تبلیغاتی برای دشمنان ایجاد شد، پذیرش اشتباه در تدبیر یا مدل اقدام را، فارغ از نیات درونی، از سوی هر فرد و جایگاهی، مطابق اخلاق اسلامی و اخلاق مدیریتی میداند و رجاء واثق دارد که راهپیمایی تماشایی 22 بهمن، با محوریت ائمه محترم جمعه در اقصی نقاط میهن اسلامی، علاوه بر اینکه تودهنی محکمتری از سالهای گذشته به دشمنان و منافقین خواهد زد، این واقعه تلخ را نیز از اذهان خواهد زدود. دوام توفیقات رییس محترم مجلس شورای اسلامی، امام جمعه محترم کرج و همه مسئولین خدوم را در مسیر نورانی‌‌ خدمت به مردم شریف و انقلاب اسلامی، ذیل سایه ی مستدام امامت و ولایت از درگاه پروردگار متعال خواستاریم.   والسلام علی عبادالله الصالحین   روابط عمومی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور      @rozaneebefarda
با درنگی در ماجرای مخالفت با اقدام بهنگام حزب الله و امامجمعه کرج 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ماجرا ساده است؛ در آستانه پیروزی مردم نجیب و عزیز ایران در نتیجه بی تدبیری و معدود سیاستمداران غرب اندیش٬ زیر اقتصادی بی سابقه قرار گرفته اند. صف کشیدن عزیزترین مردمان جهان برای چند کیلو ٬ بدترین اتفاقی بود که به دست با رقم خورد. آنان دست به دست هم داده اند برای بستن دهان حزب الله هوشیار تا ناکارآمدی سیاست های ناکارآمد غرب گرایان وطنی را نزنند! حزب اللهی ها آرمان ها را فریاد می زنند تا مردم ناکارآمدی ها را در سبد امام و نظام و انقلاب نگذارند٬ ناکارآمدها وقتی که شجاعت اقرار به ندارند٬ خود را پشت مخفی می کنند! اعتراض هوشمندانه و بهنگام حزب الله کرج نسبت به سخنرانی ریاست مجلس که از او بعنوان یاد می شود٬ در متعالی ترین و شکل ممکن انجام گرفت! طبیعی است در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی٬ کسانی که در نشسته اند دارند کسی را پشت تریبون ببینند که در هیچ شکی نداشته باشند. نیز ترین روش را در حمایت از فرزندان غیور یافت و از نهراسید. موضع نگارندگان بیانیه شورای سیاستگذاری نماز جمعه نشان داد که مع الاسف برخی حضرات تحت تاثیر پر‌وپاگاندای رسانه ای حامیان افراطی و قرار گرفته و این قبیل مواضع تنها اثری که دارد٬ فعال کردن و نگارندگان آن است. در عصر تنفس مصنوعی و تلاش برای پیشگیری از جداسازی دستگاه های حفظ حیات نباتی٬ چاره ساز نیست و زودا برجامیان مجبور خواهند شد که شکست غرب اندیشی را سر بکشند و یک بار برای همیشه پرونده حضور سیاسی شان در سطوح عالیه نظام بسته شود. تفطن به این فضای واقعی با اندک حاصل خواهد شد و بهتر است دلسوزان نظام خود را از گرفتار آمدن زیر بهمن شکست پروژه سازش قرار نداده٬ از صف مردم نجیب و حزب الله عزیز نگیرند‌. تلاش برای سرکوب حزب الله با بیانیه و این قبیل امور نه ممکن است و نه عقلانی. چه اینکه حزب اللهی ها با ملاک ها و شاخصه های روشن و متقن اعلان شده توسط امامین انقلاب وارد میدان شده اند و تا پای جان در میدان خواهند ماند. سلب فرصت ابراز اعتراض با روش های عقلایی و مدنی و محترمانه از آنان٬ پروژه ای پرخطر است که یا به یأس آفرینی اجتماعی منجر می شود و یا فضا را تندتر خواهد کرد و طبعا هیچکدام از این دو فرض٬ مطلوب نظام و مردم نیست. @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❌ سخن‌نگاشت| مخالفت رهبر انقلاب با انجام حرکات ضدوحدت در راهپیمایی ۲۲بهمن 👈 بگذارید راهپیمایی ۲۲بهمن همین‌جور باعظمت باقی بماند 💻 @khamenei_ir
حزب اللهی های گوش به فرمان 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جماعت حزب اللهی چشم شان همیشه به رهبرشان است؛ زندگی شان را بر دامنه آتشفشان بنا کرده اند٬ کم هزینه اند و پرفایده٬ دلشان برای اسلام و نظام و مردم می تپد٬ نمی توانند مظلومیت مردم و غربت رهبر را تحمل کنند٬ در دل میدانند و وقتش که برسد در این راه پربهجت از بذل جان هم مضایقه ندارند. سیاست مدارهای غرب اندیش اما . در مقابل ناکامی های ملی ناشی از پاسخگو نیستند٬ فقط خود را پشت مقدسات پنهان می کنند و دست شان که برسد از سرکوب نیروی اصیل ابایی ندارند. هرجا می روند عامل تفرقه و اختلاف اند و همواره سربار همه اند. به فرمان رهبر یوم الله #۲۲بهمن نباید تجلی اختلافات داخلی باشد. حضور نیمه انقلابی ها را باید در کنار خود تحمل کنند برای مصالح عالیه نظام. @rozaneebefarda
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
" " و " " و بازتولید ادبیات دوران استعمار در حوزه‌های علمیه و تئوری‌پردازی در جهت و ، مهمترین راهبرد دشمن در پایان دهه چهارم استقرار جمهوری اسلامی است که در قالب ایجاد تشکل‌ها، موسسات، رسانه‌ها و محفل‌های به ظاهر حوزوی نمودار گشته است. یکی از این تشکلها""می باشد که با بررسی مواضع و عملکرد سران این تشکل می توان به نکات ذیل اشاره کرد: ◇مخالفت با اجرای هر نوع تغییر و تحول در حوزه به نام دفاع و صیانت از سنتهای حوزه ◇دنبال کردن جدایی حوزه از با نام دفاع از با تایید علوم انسانی غربی و عدم ورود دین در این حوزه ها ◇راه‌اندازی مدیریت در سایه و تضعیف نهادهای اصیل و معتبر حوزوی و ایجاد جبهه بندی در برابر ◇ایجاد انشقاق در بدنه حوزه و تلاش در جهت ایجاد اختلاف در و بدست گرفتن مدیریت حوزه ◇سیاسی کاری و برگزاری جلسات با برخی افراد و جریانهای سیاسی و دولتی ها علیرغم شعار های مطرح شده سران ◇برخورد دوگانه با مراجع معظم تقلید ‌ ◇اعمال سلایق سیاسی در اختصاص امکانات عمومی به و و دادن امتیازات خاص به اساتید مدنظر خود در سطوح عالی ◇استفاده از شرایط سخت اقتصادی طلاب و جذب آنان در جهت رسیدن به اهداف خود ◇تلاش برای تشویق اساتید برای رونق دادن به حوزه نجف ◇ارتباط وسیع برخی سران آن تشکل خاص با و جریان‌های معاند ◇ و غصب شئون تاریخی مرجعیت ●مدتی است که برخی از سران نشست در و با وجود حیات اساتید آنان و مراجع عظام طراز اول قم و نجف٬ نوعی محسوب شده و این اقدام برخی از اهداف سران این نشست را برملا می کند. ◇حمایت از جریان رسانه‌ای افراطی و انحرافی که اهانت‌های مکرر به ساحت مقدس‌ترین مراجع عظام تقلید را در پرونده دارد. ● یکی از این افراد است که حمایت رسانه ای نشست را انجام می دهد. او در سال ۱۳۸۱ در جریان اعتراض‌های دانشجویی بازداشت شد که در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر برد. همچنین در آذر ماه ۱۳۸۳ به اتهام وبلاگ‌نویسی توسط نهادهای امنیتی قم بازداشت شد که پس از آزادی، در سال ۱۳۸۴ به جرم توهین به رئیس جمهور وقت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دادگاه عمومی تبرئه شد اما شعبه اول دادگاه انقلاب قم او را به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام بود. ●آنچه که مشخص است این است که در بین اعضای نشست دوره ای اساتید اختلاف هایی در اهداف و نحوه عملکرد نشست دارند و از جنبه های مختلف یکدست نیستند و ممکن است رفتارهای غلط این افراد، حتی با حسن نیت و از سر دلسوزی انجام گیرد و اشکال در ضعف بصیرت و دشمن شناسی است.‌ واقعیت این است برخی از سران این نشست از ظرفیت و جایگاه اساتید و برخی مراجع در جهت رسیدن به اهداف خود( مرجع سازی و بدست گرفتن مدیریت حوزه و ...) سوء استفاده می کنند. ■پیشنهاد می شود که این اساتید به رفتارها و تناقض گویی های سران نشست و عملکرد دو گانه آنان که در راستای طرح های انگلیسی با هدف انشقاق و ایجاد تفرقه در حوزه و به حاشیه بردن اسلام سیاسی می باشد تامل کنند و مهره بازی این افراد نشوند. ■امید است که مسئولان حوزوی خلاء موجود در بخش اساتید سطوح عالی و سازماندهی دروس و حمایتهای مالی و معنوی از آنان را برطرف کنند و ظرفیتهای درون حوزه را در این موضوع فعالتر کنند و حمایتهای مالی و معنوی افراد و برخی بیوت از تشکل را بر اساس رعایت اصل عدالت و به صورت سازمان دهی شده و ساختامند در درون حوزه پیگیری کنند تا این حمایتها در راستای اهداف برخی از افراد فرصت طلب و نفوذی قرار نگیرد. ■همچنین لازم است و تقویت شود و نظرات صحیح و درخواستهای به حق اساتید و طلاب به صورت سازماندهی شده و یکپارچه در درون حوزه پیگیری شود و اجازه سوءاستفاده داده نشود. @hawzah_enghelabi
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
" واقعیت های " و بازتولید ادبیات دوران استعمار در حوزه‌های علمیه و تئوری‌پردازی در جهت و ، مهمترین راهبرد دشمن در پایان دهه چهارم استقرار جمهوری اسلامی است که در قالب ایجاد تشکل‌ها، موسسات، رسانه‌ها و محفل‌های به ظاهر حوزوی نمودار گشته است. یکی از این تشکلها""می باشد که با بررسی مواضع و عملکرد و سران این تشکل می توان به نکات ذیل اشاره کرد: ◇مخالفت با اجرای هر نوع تغییر و تحول در حوزه به نام دفاع و صیانت از سنتهای حوزه ◇دنبال کردن جدایی حوزه از با نام دفاع از با تایید علوم انسانی غربی و عدم ورود دین در این حوزه ها ◇راه‌اندازی مدیریت در سایه و تضعیف نهادهای اصیل و معتبر حوزوی و ایجاد جبهه بندی در برابر ◇ایجاد انشقاق در بدنه حوزه و تلاش در جهت ایجاد اختلاف در و بدست گرفتن مدیریت حوزه ◇سیاسی کاری و برگزاری جلسات با برخی افراد و جریانهای سیاسی و دولتی ها علیرغم شعار های مطرح شده سران ◇برخورد دوگانه با مراجع معظم تقلید ‌ ◇اعمال سلایق سیاسی در اختصاص امکانات عمومی به و و دادن امتیازات خاص به اساتید مدنظر خود در سطوح عالی ◇استفاده از شرایط سخت اقتصادی طلاب و جذب آنان در جهت رسیدن به اهداف خود ◇تلاش برای تشویق اساتید برای رونق دادن به حوزه نجف ◇ارتباط وسیع برخی سران آن تشکل خاص با و جریان‌های معاند ◇ و غصب شئون تاریخی مرجعیت ●مدتی است که برخی از سران نشست در و با وجود حیات اساتید آنان و مراجع عظام طراز اول قم و نجف٬ نوعی کرده و این اقدام، برخی از اهداف سران این نشست را برملا می کند. ◇حمایت از جریان رسانه‌ای افراطی و انحرافی که اهانت‌های مکرر به ساحت مقدس‌ترین مراجع عظام تقلید را در پرونده دارد. ● یکی از این افراد است که حمایت رسانه ای نشست را انجام می دهد. او در سال ۱۳۸۱ در جریان اعتراض‌های دانشجویی بازداشت شد که در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر برد. همچنین در آذر ماه ۱۳۸۳ به اتهام وبلاگ‌نویسی توسط نهادهای امنیتی قم بازداشت شد که پس از آزادی، در سال ۱۳۸۴ به جرم توهین به رئیس جمهور وقت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دادگاه عمومی تبرئه شد اما شعبه اول دادگاه انقلاب قم او را به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام بود. @hawzah_enghelabi
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
o📛 و ! 🔴 تشکل موسوم به نشست دوره ای اساتید در نشستی با ، با ارائه گزارش فعالیت های دوازده ساله خود، تعهد تبلیع شعار دولت لیبرال را بر عهده گرفتند! 🔻در ادامه برخی از افاضات آقایان به محضر رئیس جمهور محبوبشان را ملاحظه می فرمایید: 1. حجت الاسلام علوی بروجردی ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای 12 ساله نشست اساتید، در رابطه با راه کارهای مقابله با گروه های تکفیری مطالبی را بیان نمود. 2. حجت الاسلام یثربی کاشانی نیز خواستار ارتباط مستمر دولت با علمای بلاد شد و پیشنهاد تشکیل مجموعه ای از فضلای حوزوی برای کار علمی بر روی شعار اعتدال را مطرح کرد. 3. حجت الاسلام هادوی تهرانی ایده شکل گیری مجموعه ای از نمایندگان تشکل های حوزوی برای ارتباط علمی با دولت را مطرح نمود. 4. حجت الاسلام نائینی نیز از اینکه در سفر هیأت محترم دولت به قم صداهای مختلف گروه های حوزوی شنیده شد قدردانی کرد. 🔴 پ.ن. آقایان مدعی استقلال حوزه از نظام، به چه مناسبتی گزارش تمام و کمال به شخصی می دهند که از لحاظ جایگاه، هیچ نسبتی با این گزارش ها ندارد؟! 🔴 تعهد تبلیغ برای شعارهای دولت لیبرال با کجای شعار استقلال حوزه می سازد؟ دُم خروستان را باور کنیم یا قسم حضرت عباستان را؟! ⁉️ آقایان نشست دوره ای اساتید! ره به کجا می برید با این شتاب؟! @antitez_enqelabنقل از؛ @hawzah_enghelabi
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
اخیرا سروش محلاتی در افاضات جدید در یادداشتی با عنوان "فقه انقلاب در چهل سالگی" در ادامه مواضع ضد انقلابی خود در راستای از ، دو قطبی کاذب فقه انقلاب و فقه جریان مقابل را مطرح کردند. سروش در افاضات جدید خود گفته که فقه انقلاب در مقایسه با دیدگاه رقیب، نمی تواند جایگاه خود را حفظ کند. وی با مطرح کردن دوقطبی کاذب فقه انقلاب و جریان مقابل، اختلاف نظرها را بر سر می داند و به طور غیر مستقیم به خواننده چنان القاء می کند که جریان مقابل، جریان غالب در کشور و حوزه می باشد. آنچه که در اظهارات سروش روشن است این است عده ای در حوزه که پیاده نظام مخالفین نظام محسوب می شوند تلاش دارند تا وجود جریان مخالفین نظام در مقابل انقلاب را در حوزه و کشور جا بیندازند و نظرات شاذ فقهی شان را به عنوان فقه جریان مقابل انقلاب ترویج دهند. واقعیت این است تعداد همفکران سروش که منبری های جریان حامی فتنه نیز می باشند در حوزه اندک بوده و مصداق و برای نفوذ در حوزه می باشند. این افراد سعی دارند که نظرات شاذ خود را پشت شخصیتهایی چون و ... به مردم القاء کنند در حالی که سخنان و مواضع این بزرگواران در حمایت از ولایت و انقلاب بر هیچ کس پوشیده نیست. @hawzah_enghelabi
هدایت شده از حوزه تراز انقلاب اسلامی(حتا)
سروش محلاتی در افاضات جدید خود پیرامون (س) اظهار داشته که یکی از مشکلاتی که در تفکر شیعه بوجود آمده است این است که با نسبتها، خلاء فضیلتها را پر می کنند و همواره روی نسبت ها تاکید می کنند. وی در ادامه گفته که اگر مسئله نسبت مطرح باشد حضرت زهرا با بقیه فرزندان پیامبر بالسویه است ولی ما همه چیز را تحت الشعاع دختر پیامبر بودن قرار می دهیم. ◇پ ن : آنچه که مشخص است این است که اکثر مسائل بیان شده توسط سروش محلاتی بر محور یک فرض غلط استوار است و در انتهای یادداشتهای خود همان فرض غلط مطرح شده درابتدای یادداشتهای خود را رد می کند. فرض غلط در یادداشت اخیر وی، بر شناخت مردم کشورمان بر نسبیت حضرت زهرا(س) با پیامبر اکرم(ص) و عدم شناخت مردم از شخصیت و فضائل حضرت زهرا(س) قرار داده شده است در حالی که این فرض اساسا اشتباه است. شناخت مردم کشورمان از زهرای اطهر یک شناخت عمیق و قلبی است و همگی از ارادتمندان حضرت هستند. و فهیم کشورمان این انقلاب را یک و در مسیر همان انقلاب فاطمه(س)می بینند و این از معرفت مردم نسبت به شخصیت و فضائل ایشان است. زهرای اطهری که به برکت آمدنش، سوره کوثر نازل شد و بعدها پیامبر به ایشان لقب ام ابیها دادند. در مقام زهرای اطهر همین بس که امام صادق(ع) حضرت زهرا(س) را حجت بر ائمه می دانند. کاش امثال سروش محلاتی به جای مطرح کردن این مباحث به چیزی بیندیشند که فاطمه زهرا(س) جان خود را فدای آن کرد و آن چیزی نبود جز . کاش درس ولایتمداری را از زهرای اطهر(س) می آموختند و در زمین دشمن بازی نمی کردند و مهره دشمن در نمی شدند. @hawzah_enghelabi
ضرورت ثبت و مطالعه تاریخ انقلاب اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 💠متاسفانه تاریخ انقلاب و تاریخ حوادث و نقش‌آفرینیهای عجیبی که در این انقلاب شده، برای خیلیها ناگفته و ناشنفته است! ۹۷/۱۱/۱۹ ‼️واقعا روز به روز تاریخ انقلاب اسلامی ما عبرت است و میتواند مثل یک تابلو، در مقابل چشم ملتها مایه عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱ ‼️نباید اجازه داد که این خاطره‌ها و حوادث بی‌نظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد و تحلیل کند و آنرا چراغ راه آینده خود قرار دهد! ۸۸/۱۱/۶ ‼️باید کسانی تاریخ انقلاب را بنویسند. البته تاریخ انقلاب اسلامی، فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست بلکه تاریخ شروع نهضت است، حقیقتا مردم ما از قضایای طولانی نهضت از روز شروع تا روز پیروزی به تفصیل مطلع نیستند. گاهی بعضی قضایای بعد از پیروزی بوسیله‌ی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود اما بهطور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، من از کسانیکه توانایی این کار را دارند، واقعا انتظار دارم، باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند! ۷۵/۱۱/۱۲ منبع @Jahade_tabeini @rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆سخنان امام جمعه کرج به مناسبت اتفاقات پیش آمده و کار غلط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆با خدا عهد کردم درمقابل ظلم و فساد بایستم آقایان برجام را خسارت ندانستند اما لغو سخنرانی را خسارت می‌دانند!! 🔆حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی امام جمعه انقلابی کرج در خطبه‌های نمازجمعه: 🔹سخنران روز ۲۲ بهمن ان شالله حضرت آیت الله میرباقری خواهند بود. اگر سخنران تغییر نمی کرد بنا داشتم مطالب مهمی را بگویم که می ماند برای بعد... از نظر ما این موضوع حل شده است. امام علی(ع) می فرماید کالفخار باشید. به کوزه ضربه‌ای می زنند ببینید که چه صدایی می‌دهد و یک تلنگری زده شد و صداها را شنیدید و معلوم شد که چه کسانی ترک دارند. 🔹وقتی می بینید بی بی سی یک مطلبی را مطرح می‌کند و برخی رسانه‌های داخلی ادامه می ‌دهند باید هوشیار باشیم و بدانیم منشا کار از کجاست؟ 🔹هرکس گفتمان امام و رهبری را نداشته باشد او را نقد می‌کنیم و تضعیف جایگاه او نیست، نقد گفتمان اوست و گفتمان او محل بحث است. 🔹بنده از لحظه‌ای که فهمیدم آقای لاریجانی به کرج می‌آید، باتوجه به شناختی که از فضای کرج داشتم خودم اقدام کردم و تماس گرفتم و جواب ندادند و حتی تلفن را قطع کردند و گفتم که من در نماز جمعه اعلام می‌کنم چون مردم و تشکل‌های کرج از من می‌خواهند و اعلام کردم. 🔹بنده با خدا عهد کردم درمقابل ظلم و فساد بایستم و وابستگی هم به مسئولیت ندارم. عده‌ای از مسئولین و نخبگان از مردم عقب افتادند. 🔹برخی از دوستان هم ناآگاهانه در حق مردم انقلابی کرج و گفتمان انقلاب جفا کردند! (شورای سیاست گذاری ائمه جمعه یا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که در کمال تعجب در پشتیبانی از آقای علی لاریجانی بیانیه دادند) 🔹 آقایان برجام را خسارت ندانستند اما لغو سخنرانی را خسارت می‌دانند، بنده در مقابل زیاده خواهی‌ها کوتاه نخواهم آمد. 🔹بعد از SPV سه کشور اروپایی اینستکس را برای ما طراحی کرده‌اند که جز خودتحریمی نتیجه‌ای نداشته است و فرایند تحقیرآمیز اجرایی شدن آن هیچ مشکلی از کشور حل نمی‌کند. دستگاه دیپلماسی باید پاسخ این یاوه‌ گویی‌ها را بدهد. @salmanraoofi
و بایکوت 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸انقلاب اسلامی علی رغم همه دشمنی های خارجی و کارشکنی های داخلی٬ به چهل سالگی رسیده است. 🔹مردم متدین در کنار روحانیت پیشرو در این چهاردهه فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. 🔹روحانیون غیرانقلابی و (گرچه در اقلیت محض اند) بدون اینکه هزینه ای داده باشند٬ متنعم بوده اند و جز غر و نق چیزی از آنان منتشر نشده است. 🔹این جماعت همیشه طلبکار گاه از سخن گفته اند٬ و گاه نسخه برای پیچیده اند و منادی بوده اند. 🔸سنگر گرفتن پشت ارزشها دیگر برای راهگشا نیست؛ چهل سال برای پیوستن به صفوف و وقت کمی نیست. 🔸در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ کار یکسره خواهد شد؛ آنانکه یک بیانیه تبریک و یا چند لحظه همقدم شدن را انقلاب شکوهمند اسلامی دریغ می دارند٬ از ۲۳ بهمن باید در مقابل پرسش های صریح انقلابیون خود را آماده کنند. 🔹دیگر دوران غربت و مظلومیت به سرآمده است؛ سکولارها باید روشن شود که این انقلاب عظیم را به کدامین گناه٬ به مذبح و برده اند؟! @rozaneebefarda
همه تناقض گویی های 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سروش محلاتی به عنوان یکی از حامیان نشان دار دولت اعتدال در قم٬ در تبیین حیطه تاسی به اولیای الهی میگوید: باید ارزشها ملاک تاسی از اولیای الهی باشد نه قالبها و روشهایی که در شرایط خاص رخ داده اند. او میپرسد مثلا آیا سن حضرت فاطمه (س) موقع ازدواج، اندازه مهر و جهیزیه و اموری از این دست، میتواند مورد تاسی قرار گیرد؟ ▫️ سوالی اینجا قابل طرح است و آن اینکه آیا ساده زیستی حاکمان که تضمین کننده بقای حکومت دینی است، یکی از ارزشهای مورد توصیه اولیای خدا نیست؟ امام خمینی (ره) در این باره چه می گفتند؟ سروش در میان سخنانش به داستان امام صادق ع و سفیان ثوری اشاره میکند. در نقلی آمده حضرت لباس خوبی پوشیده بودند و سفیان در ظاهر، لباسی زمخت پوشیده بود و زیرش لباسی نرم! حضرت به این ریاکاری اشاره می کنند! اما چرا سروش این نکته را متذکر نمیشود که در این نقل، امام صادق (ع) زیر لباس سفید نرم خود، به قصد ریاضت نفس، لباسی خشن پوشیده بودند؟ سفیان ثوری وقتی می بیند آن حضرت لباس های نظیف و زیبا پوشیده است، ایراد می گیرد که مگر شما فرزند امیر المؤمنین نیستید؟ حضرت صادق (ع) در جواب او می فرمایند در زمان علی (ع) غالب مردم جامعه تهیدست بودند و وضع مناسبی نداشتند و از طرفی، من این لباس را برای حفظ آبرو پوشیده ام، اما لباس زیر من خشن است در واقع، آن حضرت می خواستند با لباس زیبا، حفظ ظاهر کنند و با پوشیدن لباس خشن در زیر لباسهای لطیف و ظریف، خود را به تن پروری عادت ندهند. آن گاه امام به سفیان فرموده: اما تو این لباس رو را که خشن و پشمینه است، برای تظاهر و جلب نظر مردم پوشیده ای؛ ولی لباس زیرین تو نرم و لطیف است. چرا سروش به این بخش اشاره نمیکند؟ میدانیم ایشان ثناگوی مرحوم هاشمی رفسنجانی است کسی که گفتمان نفی لزوم ساده زیستی مسئولان را با انگ ریاکاری عادی ساخت. او که خود وضع مالی بدی ندارد، لزوم سازش با غرب را تئوریزه میکند، مرید و مدافع تمام عیار تفکر هاشمی و یکی از سخنرانان مجالس یادبود ایشان است و هاشمی را نماد عقلانیت و منتقدین انقلابی ایشان را تندرو میخواند! او میگوید باید دید پشت پرده کسانی را که سفره ساده میاندازند بعد دوربین می آورند تا ساده زیستی آنها دیده شود، چیست؟ درست میگوید ریاکاران محکومند. "افضل الزهد اخفاء الزهد" اما نکته ای که در سخنان این طیف کمتر دیده میشود، اشاره به لزوم ساده زیستی و قناعت در آموزه های دینی خصوصا برای حاکمان است! مرحوم هاشمی میگفت وقتی خدمت و کار برای مردم نباشد، ساده زیستی چه سودی دارد؟! روشن است الگوی درست در انقلاب اسلامی جمع "کار و ثروت اندوزی نکردن" است. ▫️سروش محلاتی از قدرت و استقامت فقهی دهه شصت در زمان امام خمینی میگوید و اینکه بر رقبای فقهی غالب بود او معتقد است در این سه دهه اخیر به تدریج گفتمان رقیب غالب شده است، چون فقهای انقلابی همچون آیت الله مومن و آیت الله یزدی، آنچنان که باید از حقوق مردم دفاع نمی کنند. نظر شما چیست؟ به نظر میرسد این جماعت از طرفی خود را پیرو امام خمینی و مدافع نظرات شهید بهشتی و طالقانی و هاشمی رفسنجانی و... میخوانند و از طرف دیگر در سایت خود به علما نسبت میدهند که در زمانه غیبت، اقامه حدود لازم نیست؛ درحالی که از گذشته مشهور فقها معتقد بوده اند اجرای حدود جایز است، سروش وانمود میکند نظر فقها خلاف این بوده! عبارت سروش: ...بدون در نظر گرفتن مساله ای که علما بیان می دارند مبنی بر اینکه حدود در عصر غیبت اجرا نشود... او همچنین میگوید: در این دوران ساب النبی قابل مجازات نیست، نهی از منکر اگر تنش ساز باشد باید تعطیل شود... 🔹کسی منکر اختلاف نظر در میان فقها در قرون طولانی حکومتهای جور و طواغیت نیست، از دید بسیاری از آن فقها، امکان برقراری حکومت دینی و امیدی به اقامه احکام الهی وجود نداشته است. اما آیا آنچه سروش محلاتی نوشته، موافق نظرات فقهی بنیادین امام خمینی است؟! در جای دیگر می نویسد نپوشاندن موی خانمها حرام است ولی وجدانا مفسده ندارد! لذا نباید اجباری باشد! گرچه نپوشاندن قسمت های دیگری که پوشش واجب شده؛ مفسده دارد و باید قانونا ممنوع باشد! همچنین سروش محلاتی و همفکرانش تصریح می کنند مردم میتوانند اسلام و حکومت دینی را نخواهند! چون در انتخاب آزادند! یعنی بین آزادی تکوینی و تشریعی فرق نمی گذراند! باید گفت با این اوصاف در واقع شما در باطن؛ خود را رقیب گفتمان فقهی امام خمینی میدانید! اما به اسم دفاع از خط امام، به نفی نظرات ولی فقیه بعد از امام و فقهای انقلابی می پردازید! از دهه شصت برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکنید! نام این پنهان کاری چیست؟ ✍ علی مومنی آخرین تحولات حوزوی را در روزنه پی بگیرید 👇 @rozaneebefarda
آشفتگی و در مناظره ساختگی را در لینک ذیل ببینید https://www.youtube.com/watch?v=uZW4upd_WNs 🔶حاشیه این گفتگو نشان داد که جز تکرار فحاشی های چهاردهه پیش٬ حرف تازه ای ندارد و در همان اقلیت محض خودشان هم هزارها اختلاف نظر دارند. در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی٬ همه اعوانش را جمع کرد اما جز تشویش چیزی در چنته نداشتند! @rozaneebefarda
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 🎥 فیلمی از تظاهرات 22 بهمن مردم روستای پیته نو که این روزها در فضای مجازی با استقبال مواجه شده است. روستای پیته نو در بخش یانه سر دهستان شهدا شهرستان بهشهر است. مردم انقلابی این روستای دیدنی 11 شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند. راهپیمایی خلاقانه و متفاوت اهالی پیته نو در روز 22 بهمن، بازتاب فراوانی در شبکه های اجتماعی داشته است. 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا، گپ و بله @kayhannewspaper
وقتی ٬ از پستوی دارد٬ یعنی وجود دارد! کار از هم گذشته است. @rozaneebefarda
توصیه مقام معظم رهبری درباره «بیانیه گام دوم» @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت‌الله صبح امروز در جلسه درس خارج فقه با اشاره به دیدار اخیرش با رهبر انقلاب روایتی از آنچه ایشان درباره «بیانیه گام دوم انقلاب» گفته بودند را نقل کرده است: 🔹ایشان فرمودند که من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم و فرمودند من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی می‌گویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند ولی راجع به این می‌گویم این کار را بکنند. این درخواست و مطالبه را ایشان دارند. 🔹من دیروز در مشهد به طلاب عرض کردم که این بیانیه را مثل کتب درسی به مباحثه بگذارید و بعد در راه نشر و تبیین و پیاده‌سازی آن تلاش کنید. خود ما هم هر روز یک بخشی از بیانیه را همین‌جا قرائت خواهیم کرد. @rozaneebefarda
تضعیف فقه انقلاب با پوشش آرای فقهی امام خمینی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸آقای سروش محلاتی در تبیین وضعیت "فقهِ انقلاب" در چهل سالگی میگوید: فقهِ انقلاب دو دوره متفاوت داشته و دارد. دهه شصت باتکای نظرات امام خمینی دوره اوج و تعالی بود؛ ایشان مشارکت سیاسی مردم را به رسمیت میشناخت. اما بعد از آن فقه انقلاب رو به نزول گذاشت. به عنوان مثال آیت الله مومن نوشته اند: لا دخل لانتخاب الامه فی فعلیه ولایه الفقیه ایضا (الولایه الالهیه، محمد مومن ج۳ ص۴۷۸) انتخاب مردم در فعلیت ولایت فقیه دخالت ندارد. لذا فقه انقلاب تنزل کرده است‌. آقای قاضی زاده، مدیر موسسه در قم؛ همفکر ایشان در مصاحبه با جماران اعتراف میکند: امام خمینی مشروعیت حکومت و روسای جمهور را تا اواخر عمر صرفا از ناحیه ولی فقیه میدانستند و نقشی برای مردم از این جهت قائل نبودند. لذا در تنفیذها میفرمودند من رئیس جمهور را "منصوب" میکنم و اگر از مسیر اسلام خارج شود او را "بر کنار خواهم کرد". قاضی زاده تصریح میکند امام خمینی در تنفیذ همه روسای جمهور و تا اواخر حیاتشان، نظری شبیه آیت الله مومن داشته اند! اما سروش محلاتی میگوید در دهه شصت و با پشتوانه آرای امام، مشارکت سیاسی مردم رسمیت داشت و گفتمان غالب آن بود که رای مردم در فعلیت ولایت فقیه نقش دارد. موضوعی که فقیهانه چون آیت الله مومن آن را نفی کردند. با این حساب آیا آنچه سروش گفته است میتواند شاهدی بر ادعای تنزل فقه انقلاب باشد؟! عبارت قاضی زاده: "شاید بشود گفت متن حکم حضرت امام(ره) در هنگام تنفیذ حکم نخست وزیر اول و هنگام تنفیذ حکم تک‌تک رییس‌جهور‌ها و همین‌طور مقام معظم رهبری در دوران خودشان، به این نظریه نزدیک‌تر است."  از این آقایان سوال میکنیم آیا مبنای امام خمینی (صرف نظر از روزهای پایانی عمر امام که ادعای دیگری دارید) همین چیزی است که شاگردان و فقهای انقلابی همچون آیت الله مصباح و مومن گفته اند یا چیزی است که شما معتقدید؟ آیت الله مومن نوشته اند رای مردم در مشروعیت و فعلیت ولایت فقیه دخالتی ندارد؛ مشروعیت ولایت فقیه از سوی دین است و بسط ید و امکان حکمرانی بسته به همراهی مردم است. اگر نظر و عمل امام همان است، چرا فقهای انقلابی را متهم به تنزل دادن فقه انقلاب می کنید؟! مگر نمی گویید در زمان امام مشروعیت به تنفیذ ولی فقیه بود، ایشان رئیس جمهور را منصوب می نمود و به او مشروعیت میبخشید؟! وانگهی معیار برای اوج و نزول فقه چیست؟! آیا قرار است از حقوقی که خداوند به انسان عطا کرده است دفاع کنیم یا تا میتوانیم بر حقوق انسان بیفزاییم؟! اقتضای فکر توحیدی چیست و لازمه اندیشه اومانیستی کدام است؟ انسان گرایی در دنیای معاصر، موضوعی آشنا و بسیار فراگیر است. یعنی دفاع از حق انسان و به حاشیه راندن دین. مباحث برخی از اهل قلم در کشور ما (همچون مجتهد شبستری) مبتنی بر یک پیش فرض غیر حوزوی انسان گرایانه است. گرایشی که پشتوانه دموکراسی غربی است. متاسفانه عده ای نیز از این جریان متاثرند و گاه ادبیات فقهی را هم در خدمت آن قرار میدهند. اما دم زدن از حقوق مردم با این شیوه، هنر نیست. در نگاه توحیدی، خدا محور عالم است، یا انسان مومن به خدا محور عالم است، این دو از هم جدا نیست، ولی در نگاه اومانیستی، انسان یکه و مستقل انگاشته شده. به هر حال اگر کسی از نظر فقهی به این نتیجه قطعی رسید که انتخاب مردم در حقانیت حکومت معصوم یا فقیه دخالت ندارد به صرف این نمیتوان فقه او را نازل و مغلوب خواند! یا اگر معتقد شد رای مردم هم جزء العله است و دخالت دارد، نمی توان فقه او را متعالی خواند! به هر روی آقای قاضی زاده معترف است عمل امام و جملات مربوط به تنفیذ ایشان، منطبق با دیدگاهی است که مشروعیت را از ناحیه دین میداند، نه مرکبی از دین و خواست مردم، اما ایشان هم نظر امام خمینی را نمی پسندد و ادعا میکند نظر امام در اواخر عمر، عوض شده بود. اما دلیل صریحی بر این ادعا اقامه نمی کند. قاضی زاده به عباراتی اشاره میکند که صراحتی در مدعای ایشان ندارد. مثلا پاسخی که امام ۳۵ روز پیش از وفات به آیت الله مشکینی داده اند و فرمودند مجتهدی که با واسطه خبرگان توسط مردم، برگزیده میشود منتخب مردم است و حکم او نافذ است. اما نمی توان با وجود عبارات و عملکرد صریح امام، ادعا کرد ایشان در پایان عمر نظرشان برگشته است! آن هم با جملاتی ظنی الدلاله که دیدگاه مقابل هم به آن ملتزم است! در نهایت باید گفت دم زدن افراطی از مردم در بازی سیاست سودمند است. اما ای کاش کارنامه عملی دولت اعتدال نیز شاهدی بر دلسوزی واقعی نسبت به مردم و خدمتگذاری بود. نه نشانگر سوء مدیریت و وادادگی و اعتماد به دشمنان اسلام و مسلمین. بله، هنر تلاش برای کسب رضای گ الهی و خدمت واقعی است. علی مؤمنی @rozaneebefarda
تبیین و تحلیل انقلاب توسط آیت الله @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جلسه اول: 28/11/1397 إن شاءالله در طی جلساتی بعضی از فرازهای بیان بسیار مهم، عالمانه، دلسوزانه و فکر شده‌ی مقام معظم رهبری دام ظله العالی را متعرض می شویم، هم تذکاراً برای خودمان و اینکه مایه تدبر و تأمل بیشتر برای خودمان و گامی جهت انتشار، تبیین و پیاده‌سازی آن بیانیه برداریم. بعد از آن که ایشان حمد وثنای الهی را بجای می‌آورند و درود و سلام بر محمد و آل می فرستند در فراز اول سخنانشان می‌فرمایند: «از میان همه‌ی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّتهایی که به‌پا خاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند». یعنی یا انقلاب شان به ثمر ننشسته یا اگر به ثمر نشسته است آرمان‌ها فراموش شد و راه منحرف شده است و به کج راهه رفته‌اند. اما به لطف خدای متعال این انقلاب این چنین نبوده است. « امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّهی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌های که غیرقابل مقاومت به‌نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدنسازی شده است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوم می‌شود». اینها یک واقعیت‌هایی است که به آن توجه می‌دهند« و أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ» ضحی/14؛ این از آن نعمت‌هایی است که ما باید هم به یاد خودمان بیاوریم. و هم در افراد دیگر به آن توجه بدهیم. این همان نعمت بزرگ خدای متعال بود که فرموده‌اند: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَب إِلَیْک فِی دَوْلَة کَرِیمَة تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَام وَ أَهْلَه وَ تُذِل بِهَا النِّفَاق وَ أَهْلهُ وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاة إِلَى طَاعَتِک وَ الْقَادَة فِی سَبِیلِکَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا کَرَامَةَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة». مفاد این کلام این نیست که آرمان‌ها حتما پیاده شده یا محقق شده است، بحث در این است که از آن آرمان‌ها دست برداشته نشده است و نظام درصدد پیاده کردن آن‌ها بحمدالله تبارک و تعالی است. ممکن است که [آن آرمان ها] پیاده نشده باشد. کمرنگ پیاده شده باشد یا حتی در بعضی از امور خلاف آنچه که در نظر بوده است انجام شده باشد که مورد به مورد وجود دارد و همین موارد مورد گلایه مندی شدید است و کفران نعمت حساب می شود. در راس این هرم بحمدالله رهبری وجود دارند و مراجع بزرگوار و حوزه‌های علیمه و مردم متدین و خداجو هستند، راه راهی است که بنابرا ن جهت وجود دارد. و این گفته‌ها برای این است که راه گم نشود، کم رنگ نشود و بی‌توجهی به آن نشود. این خیلی لازم است که همه ما این وظیفه را داریم که ان شاءالله گام برداریم و متوجه باشیم. منبع: پندهای سعادت 🔶حاشیه لبیک به بیانیه رهبر معظم انقلاب و تلاش برای تولید ادبیات حوزوی در این جهت٬ نمادی از است. از چه رو مدعیان همیشه طلبکار از جمله برخی سران حتی به همین میزان همصدایی با انقلاب اسلامی هم حاضر پ نیستند و از اظهارنظر استنکاف می ورزند؟ با اینهمه بی اعتنایی٬ هنوز هم انتظار حمل به صحت کردن دارند! @rozaneebefarda