eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت سیل استانهای مازندران و گلستان: @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 «بسمه تعالی حادثه‌ی سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران که خسارتهای سنگین به خانه‌ها و مزارع وارد ساخته و لطمه‌ی سختی به شهرها و روستاها بویژه آق‌قلا وارد ساخته است موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب شد. کمک‌های مردمی و ورود دستگاههای عمومی به عرصه‌ی امداد و جبران خسارتها وظیفه‌ی مهمی است که می‌تواند گوشه‌ای از آلام آن مردم عزیز را برطرف کند. مردم عزیز خوزستان نیز همچنان درگیر بسیاری از مشکلات ناشی از سیل چندی پیش می‌باشند. همه وظیفه داریم به کمک سیل‌زدگان در همه‌ی استانهای کشور بشتابیم. خداوند متعال به مردم عزیز ما بویژه کسانی که در معرض این امتحانات دشوار قرار دارند صبر دهد و با لطف خود سختی‌ها را جبران فرماید. سیّدعلی خامنه‌ای ۳ فروردین ۱۳۹۸» @rozaneebefarda
من معتقدم ما امروز در حوزه نداریم! نظرات بدیع جناب آقای در نفی پدیده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ‌ جناب آقای فاضل در گفتگو با شماره نوروزی عصر اندیشه(ش۱۹) به نفی پدیده پرداخته و چنین می گوید: 🔹من هرچه فکر می کنم منظور این آقایانی که می گویند حوزه سکولار است را می فهمم. اولا سکولار یعنی و و ثانیا از لوازم دیگر آن٬ است. 🔸هیچکدام از این دو شاخصه در حوزه نیست. حوزه ما سراسر دغدغه دین است. چه آن کسانی که در انقلاب یک خورده متوسط اند این دغدغه را دارند و من معتقدم ما امروز در حوزه نداریم! 🔸همین جا عرض کنم من به هیچ وجه این فرمایش بعضی از بزرگان را قبول ندارم که امروز دو فکر در حوزه داریم که یکی از آنها به بهانه ٬ مسئله جدایی دین از سیاست را دنبال می کند. 🔹حوزه ما و اساتید ما که بیش از ۱۰۰۰ نفر هستند٬ انقلابی اند. بله انقلابی بودن هم به فرموده رهبری مراتبی دارد؛ یکی با حدت و شدت و زیاد و دیگری هم کمی نرم تر. همه نباید به یک نحو باشند و افراد با هم تفاوت دارند. 🔸امروز در حوزه کسی را نداریم که و را قبول نداشته باشد و واقعا بخواهد منکر شود٬ اگر هم باشند اقلیتی غیرقابل اعتنا هستند. 🔸امروز در حوزه ما دو فکر وجود دارد که من وقتی این حرف را شنیدم بسیار ناراحت شدم٬ این حرف به حوزه است. 🔶حاشیه_روزنه ۱) ترجمه سکولاریسم به نفی دین٬ نخستین مغالطه این کلمات است. معلوم است که ٬ ظواهر و ضروریات را نفی نمی کنند٬ اما بعد اجتماعی و سیاسی دین را چرا. ۲) نفی سکولاریسم٬ ناشی از عدم درک افق نگاه عمیق امام و رهبری است که بارها نسبت به نفوذ و بسط تئوری شیطانی در حوزه مقدسه هشدار داده اند. 🔻فقط فرهیختگان را به فرابخوانید:👇 @rozaneebefarda
متن کامل نامه«۱/۶» خطاب به آقای منتظری 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای منتظری با دلی پر خون وقلبی شکسته چند کلمه‌ای برایتان می‌نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشته‌اید که نظر تو را شرعاً برنظر خود مقدم می‌دانم؛ خدا را در نظر می‌گیرم و مسائلی را گوشزد می‌کنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال‌ها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید. شما در اکثر نامه‌ها و صحبت‌ها و موضعگیری‌هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال‌ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می‌گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده‌ای برای جواب به آنها نمی‌دیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می‌بینید که چه خدمت ارزنده‌ای به استکبار کرده‌اید. در مساله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدین‌تر می‌دانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام می‌دادید که او را نکشید. از قضایای مثل قضیه مهدی هاشمی که بسیار است و من حال بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمی‌باشید و به طلابی که پول برای شما می‌آورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند. بحمد الله از این پس شما مساله مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود می‌دانید -که مسلماً منافقین صلاح نمی‌دانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی می‌شوید که آخرتتان را خراب‌تر می‌کند-، با دلی شکسته و سینه‌ای گداخته از آتش بی‌مهری‌ها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت می‌کنم دیگر خود دانید: 1 - سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرال‌ها نریزد. 2 - از آنجا که ساده‌لوح هستید و سریعاً تحریک می‌شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد. 3 - دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند. 4 - نامه‌ها و سخنرانی‌های منافقین که به وسیله شما از رسانه‌های گروهی به مردم می‌رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خون‌های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را ساده‌لوح می‌دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل‌کرده که مفید برای حوزه‌های علمیه بودید و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید مسلما تکلیف دیگری دارم و می‌دانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی‌کنم. و الله قسم، من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدم خوبی می‌دانستم. و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنی‌صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم. سخنی از سر درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشم‌پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته‌ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی‌دارم. من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می‌افتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته‌ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغ‌های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش می‌کنند نگردند. از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام. یکشنبه 6 / 1 / 68 روح‌الله الموسوی الخمینی 🔶حاشیه بعد از طرح ماجرای موجی از و علیه جریان منسوب به وی شروع شد از مهمترین این موارد می توان به ٬ سه عضو (آقایان کروبی٬ روحانی٬ امام جمارانی)٬ مصاحبه روشنگرانه حجت الاسلام (عضو هیئت امنادفتر تبلیغات اسلامی) اشاره کرد. برای مشاهده متن برخی از روشنگری ها بنگرید به؛ 👇 @rozaneebefarda
تاکتیک های سه گانه جریان آقای منتظری در مواجهه با نامه ۱/۶ امام 🔻🔻🔻 بعد از و نگارش نامه معروف «۱/۶»٬[متن کامل نامه: https://eitaa.com/rozaneebefarda/856] طرفداران و نزدیکان آقای منتظری در مواجه با این ٬ سه تاکتیک متفاوت را در پی گرفتند؛ ۱) طیف نخست با محوریت کسانی مثل آقای ٬ طرح نوشتن توسط آقای منتظری را برای تعدیل یا تغییر موضع امام را پیگیری کردند. چه بسا نوشتن نامه «۱/۸» هم نتیجه همین تاکتیک باشد. ۲) تاکتیک دوم٬ نگارش و تخریبی علیه امام بود که نوشتن کتاب به قلم (نویسنده شهید جاوید) یک نمونه از این طیف است. این اثر اهانت آمیز علیه شخص امام نوشته شد و اکنون بطور زیرزمینی چاپ و توزیع می شود. تنظیم خاطرات آقای منتظری٬ کتاب «انتقاد از خود» و برخی دیگر از آثار٬ در این خط قابل بررسی است که افرادی مانند مصطفی ایزدی٬ سعید منتظری٬ مجتبی لطفی و عمادالدین باقی را می توان از افراد محوری این پروژه برشمارد. ۳)تاکتیک سوم٬ ادعای جعلی بودن نامه «۱/۶» بود که انگشت اتهام را بیشتر متوجه افرادی مانند مرحوم نشانه می رفتند. این تهمت توسط شخص آقای منتظری و بسیاری از منسوبین ایشان بارها از سال ۶۸ تا کنون همواره مطرح و پی گیری شده است. بعد از ارتحال حاج احمد نیز چنین شایعه کرده اند که سید احمد اواخر عمر (بعد از ) از آقای منتظری حلالیت طلبید و این مسئله را تلویحا به معنای پذیرش اتهامات مطروحه٬ القا می کنند. @rozaneebefarda
اعتدال گرایان بی تدبیر٬ اصلاح طلبان بی عرضه 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حوادث تلخ اخیر در استانهای مختلف کشور گرچه ریشه در بلایای طبیعی داشت٬ اما مواجهه با آن بسیار غیرطبیعی بود؛ ناتوانی در پیش بینی پدیده های قابل پیش بینی مثل سیلاب سراسری٬ عدم حضور رییس جمهوری در میدان٬ ناتوانی در جمع و جور کردن اوضاع با وجود برخورداری از همه امکانات و اختیارات اجرایی کشور٬ موجب شد تلخ ترین عید عمر تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان رقم بخورد. کسی شک ندارد که دولت فعلی محصول مشترک هاشمی/خاتمی(اعتدال گرایان و اصلاح طلبان) است و طبعا این کارنامه فجیع٬ بی تدبیری و بی عرضگی این طیف را اثبات می کند. جماعتی که بیش از همه جا در حضور دارند٬ و بیش از هرچیز در و مهارت دارند و کارنامه اجرایی و دستاورد اقتصادی شان است! @rozaneebefarda
ماجرای عزل آقای از زبان آیت الله 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت‌الله امینی همشهری و دوست دیرینه آقای منتظری٬ در خاطراتش(ص۲۵۳/۲۵۵)، پس از تبیین فضای دوران قائم‌مقامی٬ به اقدامات انتقادبرانگیز آقای منتظری، و تلاش‌های امام برای اصلاح رویه آقای منتظری پرداخته، و آنگاه به تشریح ماجرای عزل پرداخته است؛ 🔸 من و دوستان به‌ویژه سران عالی‌رتبه‌ی کشور از نگرانی‌های امام نسبت به موضع‌گیری‌های آقای منتظری اجمالا باخبر و ناراحت بودیم؛ ولی با توجه به اوضاع و شرایط زمان، احتمال عزل ایشان را از قائم‌مقامی، آن‌هم باسرعت و قاطعیت اصلا نمی‌دادیم، و تحقق آن برای‌مان یک امر غیر منتظره و شگفت‌آور بود. 🔸تصمیم جدی امام به عزل آقای منتظری این‌گونه به اطلاع ما رسید: در روزهای اول فروردین ۶۸ آیت‌الله مشکینی به من زنگ زد که امام به وسیله‌ی حاج‌احمدآقا پیام مهمی را برای هیئت رئیسه خبرگان فرستاده. شما و آقای مومن و آقای طاهری خرم‌آبادی هرچه زودتر به منزل من بیایید تا در این‌باره مشورت کنیم. من به اتفاق آقایان به منزل آقای مشکینی رفتیم. ایشان گفتند حاج‌احمدآقا به وسیله‌ی تلفن با من تماس گرفت و گفت: امام به من فرموده که به شما بگویم خبرگان را برای تشکیل اجلاس دعوت کنید و هیئت رئیسه هم نزد من بیایند تا بگویم چه کنند؟ منظور امام برای ما روشن بود، و از شنیدن آن و عواقبش وحشت‌زده شدیم. پس از بحث و مشورت بدین نتیجه رسیدیم که باید در این امر مهم و حساس با آقای هاشمی رفسنجانی تماس بگیریم و مشورت کنیم.» 🔸[جلسه با حضور آقایان مشکینی٬ خامنه ای٬ محمد مومن و طاهری خرم‌آبادی در دفتر آقای هاشمی تشکیل شد]؛ ما جریان پیام امام را در امر به دعوت خبرگان برای تشکیل اجلاسیه خبرگان مطرح کردیم. آقای هاشمی رفسنجانی گفت چندی است که امام در رابطه با عزل آقای منتظری از قائم‌مقامی تصمیم گرفته و یکی‌دو مرتبه به من فرموده که مسئله‌ی آقای منتظری را تمام کنید؛ ولی من چون از عواقب آن می‌ترسیدم، با التماس و خواهش از ایشان خواستم در این اقدام عجله نکند، شاید در آینده راه حل بهتری پیدا شود. ولی امام قبول نکرد و فرمود من تصمیم خودم را گرفته‌ام، هر چه زودتر قضیه را تمام کنید. تا اینکه امروز (۱۳۶۸/۱/۶) خبردار شدم، خودش شخصا وارد عمل شده و در رابطه با عزل آقای منتظری نامه‌ای نوشته و برای من فرستاده تا به همراه آقای خامنه‌ای ببریم قم و تحویل آقای منتظری بدهیم. یک نسخه‌ی آن را هم به صداوسیما فرستاده تا در رادیو خوانده شود؛ ولی من به حاج‌احمدآقا گفتم: «به صداوسیما بگویید نامه را نخواند تا ما خدمت امام برسیم و حرف‌مان را بزنیم. خواندن نامه دیر نمی‌شود.» 🔸پس از توضیحات آقای هاشمی، جلسه وارد دستور شد... بحث‌وگفت‌وگوها چندین ساعت طول کشید. در نهایت بدین نتیجه رسیدیم که لازم است قبل از هر اقدامی خدمت امام برسیم، نظرات‌مان را عرضه بداریم و کسب تکلیف کنیم. 🔸در حدود ساعت ۹:۳۰ بود که خدمت امام مشرف شدیم. در ابتدا آقای هاشمی سخن را آغاز کرد، با لحن ملتمسانه گفت: «ما همیشه به هنگام بروز مشکلات و معضلات، خدمت شما شرف‌یاب می‌شدیم و در حل آن از جناب عالی کمک می‌گرفتیم. اکنون در رابطه با نامه‌ای که برای آقای منتظری نوشته‌اید و امکان دارد برای نظام مشکلاتی به وجود بیاورد، شرف‌یاب شده‌ایم. تقاضای ما این است که در پخش آن عجله نکنید، شاید در آینده راه حل بهتری پیدا شود. در تشکیل مجلس خبرگان هم تعجیل نفرمایید؛ اجازه بدهید اطراف و جوانب کار را خوب بررسی کنیم و خدمت شما عرضه بداریم، آنگاه هر چه بفرمایید عمل می‌کنیم.» بعد از آن آقای خامنه‌ای، سپس آقای مشکینی درباره‌ی همین مطلب سخنانی را عرضه داشتند. امام که آثار اندوه بر چهره‌ی ربانی‌اش آشکار بود، فرمود: «من در اطراف و جوانب این کار خوب فکر کرده‌ام و تصمیم گرفته‌ام. دیگر حرف ندارد. من از اول با انتخاب ایشان مخالف بودم، ولی نخواستم در کار خبرگان دخالت کنم. من گفته بودم نامه را در اخبار بخوانند، ولی در این‌باره کوتاهی شد. اگر اصرار کنید می‌گویم همین حالا بخوانند. من گفته‌ام عکس او را از ادارات پایین بیاورند. تشکیل مجلس خبرگان هم ضرورتی ندارد، من خودم او را خلع می‌کنم؛ چون اگر خبرگان او را عزل کنند معنایش این است که انتخاب سابق آنها کار درستی بوده، در صورتی که من از اول مخالف این کار بودم.» آنگاه به آقایان خامنه‌ای و هاشمی فرمود: «شما هم لازم نیست نامه را برای ایشان به قم ببرید، آن را به وسیله‌ شخص دیگری می‌فرستم. شما هم دیگر برای دیدار ایشان به قم رفت‌وآمد نکنید.». در همین جلسه آقای هاشمی از امام درخواست کرد: «لحن نامه طوری باشد که به جنبه‌ی حوزوی آقای منتظری لطمه‌ای وارد نشود.» امام در جواب، سخنان تندی فرمود که با توجه به برخی مصالح و ملاحظات از ذکر آنها معذورم. بدین صورت جلسه با یاس و نگرانی پایان یافت. @rozaneebefarda
پایان قائم مقامی آقای منتظری؛ عزل یا استعفا؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از گذشت سه دهه از ماجرای پایان قائم مقامی آقای منتظری٬ طرفداران دوآتشه وی هنوز هم تلاش دارند٬ حقائق این واقعه را سازند. آنان محور تحریفات خود را با در نامه ۱/۶ قرار داده اند حال آنکه اگر نامه ۱/۷ آقای منتظری به دقت مورد بازخوانی قرار گیرد٬ هم بودن مدعای این جماعت را ثابت خواهد کرد و هم نشان خواهد داد که آقای منتظری خود از منصب قائم مقام رهبری داده و بر عدم صلاحیتش برای این جایگاه صحه گذاشته است. در واقع امام خمینی در نامه ۱/۸ فقط استعفای وی را پذیرفته است. موضوعی که بعد از ارتحال امام با رای قاطع خبرگان٬ بار دیگر تایید شد و لذا پایان قائم مقامی نه با عزل٬ که با بوده است. نکته ای که با هوشمندی تمام در نامه ۱/۸ امام بدان اشاره شده است. مرور متن نامه آقای منتظری بهترین دلیل بر اثبات این مدعاست که در ادامه از نظر خواهد گذشت. 🔸متن نامه ۶۸/۱/۷ آقای منتظری به محضر امام خمینی: بسم اللّه الرحمن الرحیم محضر مبارک آیت اللّه العظمى امام خمینى - مدظله العالى پس از سلام و تحیت، مرقومه شریفه مورخ ۶۸/۱/۶ واصل شد. ضمن تشکر از ارشادات و راهنماییهاى حضرتعالى به عرض مى رساند، مطمئن باشید همان طور که از آغاز مبارزه تاکنون در همه مراحل همچون سربازى فداکار و از خود گذشته و مطیع در کنار حضرتعالى و در مسیر اسلام و انقلاب بوده ام، اینک نیز خود را ملزم به و حضرتعالى مى دانم، زیرا بقا و ثبات نظام اسلامى مرهون اطاعت از مقام معظم رهبرى است. براى هیچ کس قابل شک نیست که این انقلاب عظیم تا کنون در سایه رهبرى و ارشادات حضرتعالى از خطرات مهمى گذشته ، و دشمنان زیادى همچون منافقین کوردل، که دستشان به خون هزاران نفر از مردم و شخصیتهاى عزیز ما و از جمله فرزند عزیز خود من آغشته است، و سایر جناحهاى مخالف و ضد انقلاب و سازشکار و لیبرال‌مآب هاى کج فکر را رسوا و از صحنه خارج نموده است. آیا جنایات هولناک و ضربات ناجوانمردانه این روسیاهان کوردل به انقلاب و کشور و ملت عزیز و فداکار ما فراموش شدنى است؟ و اگر بلندگوهاى آنان و رادیوهاى بیگانه خیال مى کنند با جوسازی‌ها و نشر اکاذیب و شایعه پراکنی‌ها به نام اینجانب مى توانند به اهداف شوم خود برسند و در همبستگى ملت ما رخنه کنند، سخت در اشتباهند. و راجع به تعیین اینجانب به عنوان قائم مقام رهبرى، خود من از اول جدا مخالف بودم، و با توجه به مشکلات زیاد و سنگینى بار مسئولیت، همان وقت به مجلس خبرگان نوشتم که تعیین اینجانب به نبوده است و اکنون نیز عدم آمادگى خود را صریحا اعلام مى‌کنم و از حضرتعالى تقاضا مى‌کنم به مجلس خبرگان دستور دهید مصلحت آینده اسلام و انقلاب و کشور را قاطعانه در نظر بگیرند و به من اجازه فرمایید همچون گذشته یک طلبه کوچک و حقیر در حوزه علمیه به تدریس و فعالیتهاى علمى و خدمت به اسلام و انقلاب، زیر سایه رهبرى حکیمانه حضرتعالى، اشتغال داشته باشم و اگر اشتباهات و ضعف هایى که لازمه طبیعت انسان است رخ داده باشد، ان شاء اللّه با رهبری‌هاى حضرتعالى مرتفع گردد و از همه برادران و خواهران عزیز و علاقه‌مند تقاضا مى کنم مبادا در مورد تصمیم و خبرگان محترم، به بهانه حمایت از من، کارى انجام دهند و یا کلمه اى بر زبان جارى نمایند، زیرا مقام معظم رهبرى و خبرگان جز خیر و مصلحت اسلام و انقلاب را نمى خواهند. امید است این شاگرد مخلص را همیشه از راهنمایی هاى ارزنده خود بهره مند، و از دعاى خیر فراموش نفرمایید. والسلام علیکم و رحمةاللّه و برکاته . حسینعلی منتظری_۶۸/۱/۷ @rozaneebefarda
روزنه
پایان قائم مقامی آقای منتظری؛ عزل یا استعفا؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از گذشت سه دهه از ماجرای پای
متن نامه ۱/۸ خطاب به آقای و موافقت با استعفای وی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم اللّه الرحمن الرحیم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاى منتظرى - دامت افاضاته با سلام و آرزوى موفقیت براى شما، همانطور که نوشته اید رهبرى نظام جمهورى اسلامى کار مشکل و مسئولیت سنگین و خطیرى است که تحملى بیش از طاقت شما مى خواهد و به همین جهت، هم شما و هم من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودیم، و در این زمینه هر دو مثل هم فکر مى کردیم. ولى خبرگان به این نتیجه رسیده بودند، و من هم نمى خواستم در محدوده قانونى آنها دخالت کنم. از اینکه خود را براى کرده اید پس از ، صمیمانه از شما تشکر مى نمایم. همه مى دانند که شما حاصل عمر من بوده اید، و من به شما شدیدا علاقه مندم. براى اینکه گذشته نگردد، به شما مى کنم که  خود را از پاک نمایید، و از ، که به اسم علاقه به اسلام و جمهورى اسلامى خود را جا مى‌زنند، جدا جلوگیرى کنید. من این تذکر را در قضیه هم به شما دادم. من صلاح شما و انقلاب را در این مى بینم که شما فقیهى باشید که نظام و مردم از نظرات شما استفاده کنند. از پخش دروغهاى رادیو بیگانه متاثر نباشید. مردم ما شما را خوب مى شناسند، و حیله هاى دشمن را هم خوب درک کرده اند که با نسبت هر چیزى به مقامات ایران کینه خود را به اسلام نشان مى دهند. طلاب عزیز، ائمه محترم جمعه و جماعات، روزنامه ها، و رادیو - تلویزیون، باید براى مردم این قضیه ساده را روشن کنند که در اسلام مصلحت نظام از مسائلى است که مقدم بر هر چیز است، و همه باید تابع آن باشیم. جنابعالى انشاءاللّه با درس و بحث خود حوزه و نظام را گرمى مى بخشید. والسلام علیکم.۶۸/۱/۸ 🔶حاشیه_روزنه ۱) امام در آخرین نامه نیز آقای منتظری را با عنوان «حجت الاسلام و المسلمین» خطاب کردند. ۲) تصریح امام به آنکه آقای منتظری مسئولیت خطیر رهبری را ندارد. ۳) تصریح بر مخالفت اولیه خود با انتخاب ایشان بعنوان قائم مقام ۴) این نامه در واقع به مثابه پذیرش استعفای آقای منتظری از سوی امام است و بدان اشاره شده است. ۵) آیا رفت و آمد ضد انقلاب به بیت منتظری قطع شد؟! و آیا بیت ایشان از افراد ناصالح پاک گردید؟! ۶) توصیه به تاثیر ناپذیری از القائات رادیوهای بیگانه هم بسیار راهبردی است که بدان توجه نشد. ۷) این ماجرای ساده هرگز آنچنان که بایسته بود برای مردم تبیین نشد لذا هنوز هم برخی معاندان از این ماجرا علیه انقلاب استفاده می کنند. @rozaneebefarda 
تأملی در سخنان عجیب پیرامون تفاوت دیدگاه و آقای 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 عماد الدین باقی از نزدیکان آقای منتظری ‌و پدرخانم ٬ از جمله اصلاح طلبانی است که در سه دهه گذشته تلاش کرده با هنر ٬ وقایع مربوط به آقای منتظری را جلوه دهد. وی در اظهارنظری عجیب و ٬ تلاش کرده همه و بیت قائم مقام مستعفی را به اختلاف رویکرد وی با امام برگرداند و صراحتا از امام عزیز چهره ای معرفی نماید. البته ایشان و همپالگی هایشان در مهندسی تخریب شان٬ هوشمندی و جستوجوگری ویژه نسل حاضر را نادیده گرفته اند. آقای باقی در مصاحبه اش چنین گفته است:👇 🔸آیت الله منتظری رویکرد خاص خود را داشت. آیت الله خمینی هم درباره روحانیون مخالف انقلاب، رویکرد خود را داشت. ایشان در جلسات درسش در نجف در سال 49و48 که تبدیل شد به کتاب ولایت فقیه به صراحت اعلام می کند که چرا حوزه ها نسبت به آخوندهای درباری بی تفاوتند. می افزاید: نمی گویم آنها را بکشید اما باید اینها را بزنیدشان، عمامه از سرشان بردارید. نتیجه این سخنان ایشان هم این شد که در قم گروهی به نام «گروه ضربت» درست شد که آنهایی را که انقلابی نبودند و یا متهم بودند که رابطه شان با دربار خوب است، آنها را کتک می زدند. در اصفهان هم چنین روندی نسبت به آیت الله شمس آبادی پیش آمد. در قم هم چندین مورد پیش آمد که طلبه های انقلابی بعضی روحانیون را مورد حمله قرار داده و عمامه از سرشان بر می داشتند. اماهیچ وقت مواضعی به این شدت از سوی آیت الله منتظری وجود نداشت. حتی در اسناد ساواک که با جزییات و مفصل بود، در این زمینه سندی وجود ندارد که نشان دهنده خشونت او نسبت به مخالفان انقلاب باشد.  🔶حاشیه روزنه ۱) گروه ضربت را کسانی مانند درست کردند که اکنون در اردوگاه سیاسی اصلاح طلبانند! و جالب آنکه هرگز نه مورد تایید امام بودند و نه ارتباط خاصی داشتند. برخوردهای ناشی از کج فهمی افراد چپ زده(هسته اصلی اصلاحات)٬ ربطی به نظریه ولایت فقیه و امام ندارد. ۲)مسئله آیت الله توسط مریدان دوآتشه آقای و به جرم مخالفت آن مرحوم با کتاب آقای اتفاق افتاد نه تاثیرپذیری از جزوه ولایت فقیه امام! ۳) امام خمینی علی رغم دوری از کانون حوادث٬ ماهیت منحرفین را خوب می شناخت و لذا وقتی برخی طلاب انقلابی نجف به قصد شرکت در تحصن کلیسای جهت حمایت ٬ از ایشان اجازه خواستند٬ امام با برخوردی تند فرمود می خواهید برای حمایت از یک تحصن کنید؟! ۴)آقای باقی حتما خاطرات آقای منتظری که خود در نگارش جهت دار آن نقش داشته را نیز از یاد برده که آقای منتظری در برخورد با مخالفین عقیدتی خود (مثلا پیروان برخی فرق در نجف آباد) چگونه رفتار می کرده است! وانگهی! مگر نه آنکه به جهت احتیاط امام٬ احکام اعدام مفسدین فی الارض در دهه شصت به حکم آقای منتظری بود و در مکاتبه رسمی آقای موسوی اردبیلی نیز آمده است. از این گذشته٬ حمایت تمام قد آقای منتظری از مهدی هاشمی قاتل و باند تبهکارش که نزدیک به ۳۰ در پرونده داشتند٬ ناشی از رویکرد مصالحه جوی ایشان داشت؟!!! او حامی کسانی بود که شمس آبادی مظلوم را به خاطر نقد محتوای یک کتاب به شهادت رسانند و قصد قتل آیت الله گلپایگانی عزیز را نیز باز بخاطر نقد شهید جاوید داشتند که ناکام ماندند. ۵) از فتوای سیاسی حمایت آمیز پیرامون اعضای فرقه ضاله بهائیت(که به مثابه یک ٬ در خدمت دشمنان ایران است) که بگذریم٬ حمایت همه جانبه آقای منتظری از اعضای که تا همین سال ۹۶ با انتشار فایل صوتی وی توسط بیتش ادامه یافت٬ گل سر سبد صلح طلبی آقای منتظری و اطرافیان اوست! خلاصه اینکه عماد جان برو این دام بر مرغ دگر نه....! @rozaneebefarda
هدایت شده از اندیشه مقاومت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 جواد منصوری: محمد منتظری می‌گفت آیت‌الله منتظری به‌درد سیاست نمی‌خورد ویژه‌نامه نوروزی-۱۷|اولین فرمانده سپاه در گفتگو با تسنیم : 🔹آیت‌الله منتظری خیلی حرف می‌زد و اصلا اجازه نمی‌داد کسی حرف بزند، دوم اینکه عجیب عجول در قضاوت کردن بود دو کلمه حرف می‌زدی ایشان قضاوت می‌کرد. سوم اینکه خیلی ساده بود هر که هرچه می‌گفت فکر می‌کرد درست است 🔹بعد از انقلاب باور نمی‌کردم منتظری تا قائم مقامی رهبری بالا بیاید 🔹زمانی که من در سپاه بودم اجازه ندادم مهدی هاشمی سپاه بیاید، بعد اینکه از فرماندهی سپاه رفتم، واحد نهضت‌ها را درست کرد که ماجراهای عجیبی دارد و عجیب گزارش‌های دروغ به آقای منتظری می‌داد و آقای منتظری باور می‌کرد و فکر می‌کرد که مهدی هاشمی الان چه کارهای عجیبی انجام می‌دهد 🔻امام در مورد آقای منتظری یک کلمه‌ای گفت که ما قبلش یقین داشتیم، منتهی شهامت نداشتیم بگوییم. امام گفت تو خیلی "ساده لوحی"! 🔹من با شهید محمد منتظری خیلی دوست بودم و یکی دو بار خیلی تلویحا ملایم با او در مورد پدرش صحبت کردم، دیدم او از من نظرش نسبت به پدرش تندتر است یعنی می‌گفت پدر من به درد هیچ کاری نمی‌خورد. @feghvaenghelab
یادکردی از زعیم عظمای تشیع؛ آیت الله بروجردی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ساعت ۷:۲۰ صبح پنجشنبه ۱۳ شوال سال ۱۳۸۰ برابر با ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ مرجع تقلید بزرگ شیعه به ملکوت اعلی پیوست و از آن هنگام تا کنون٬ مرجعیت و زعامت فردی از حوزه مقدسه قم رخت بربسته است. در حال حاضر از حیث ٬ حوزه قم وضعیت کم سابقه ای را تجربه می کند که گرچه خالی از فواید خاص خود نیست٬ اما تمرکز قدرت مرجعیت دینیه را به چالش جدی مواجه کرده است. تشکیل مجموعه ای با عنوان ٬ در دامن زدن به فضای ٬ و ٬ نقش اساسی دارد و برخلاف سیره مستمره آیت الله بروجردی است؛ آن فقید سعید در دوران تصدی مقام مرجعیت٬ همواره با هر نوع تکثر و تضعیف اقتدار زعامت شیعه مخالفت می کرد و وتو کردن ناگهانی مصوبات علی رغم موافقت اولیه نیز دقیقا با همین نگاه صورت گرفت که حتی منجر به آقا مرتضی و به مشهد شد. پس زدن و مرحوم و استنکاف از شنیدن توضیحات ایشان نیز در امتداد همین نگاه بود. میل مضاعف به تصدی مقام مرجعیت دینی که در این روزگار بر حوزه مقدسه عارض گشته٬ عینا برخلاف سیره سلف صالح و خصوصا است؛ ایشان با وجود برخورداری از مقام رفیع علمی (که بدان واسطه از وی به می توان یاد کرد) همواره خود را از مظان مرجعیت دور نگه داشت و سالها در غربت بروجرد به ادای تکلیف دینی خویش مشغول بود. تا آنکه به اصرار فضلای قم مانند و با اقبال مراجع ثلاث آیات خوانساری٬ صدر و حجت٬ در قم رحل اقامت افکند. جالب آنکه به تصریح برخی صاحب رساله های فعلی اهل تبریز٬ در همین هنگام آقای در آنجا داده بود! این یعنی در هنگامی که دو نسل قبل از او در کسوت مرجعیت بودند٬ رساله وی شده بود! این در حالی است که با آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ بعد از زعیم قم٬ شلوغ ترین درس خارج را داشتند اما به قصد تقویت آن عزیز٬ به درس ایشان رفته و حتی تقریرات نیز نوشتند که به عنوان لمحات الاصول چاپ شده است. بعد از ارتحال ایشان نیز امام برای پرهیز از قرار گرفتن در مظان٬ از حضور در مجامع عمومی خودداری کرد و از آخرین کسانی بود که برای ایشان مجلس گرفت. امروز با چاپ رساله ها و سیل تمایل به تاسیس دفتر و پاسخ به استفتائات٬ در میان طیفی از ٬ در واقع با پدیده مواجهیم که از بزرگترین است که می تواند همه مناسبات تاریخی حوزه را با چالش مواجه سازد و سرمایه های هزارساله روحانیت شیعی را به باد دهد. آیا در زمان شیخ انصاری ها و خراسانی ها و بروجردی ها٬ فضلایی در طراز این طیف نوپدید نبودند؟ چرا آنان از قرار گرفتن در مظان مرجعیت طفره رفتند و امروز گمنام و غریب٬ غریق رحمت الهی اند؟! ظلم مضاعفی که به صورت سازمان یافته علیه در تدارک است آنکه از ایشان چهره ای غیرانقلابی و غیرمبارز و تصویر کنند. حال آنکه ایشان در بدو ورود به ایران به قصد تحریک عشایر علیه رضا خان٬ در مرز دستگیر و مدتها تحت الحفظ بود! تا هنگام حیاتش شاه نتوانست دستور آمریکا پیرامون را اجرا کند٬ امام خمینی در مواردی به عنوان او با شاه و یا اصحاب رسانه گفتگو می کرد٬ علی رغم عدم قبول مشی فدائیان اسلام توسط امام و ایشان٬ برای نجات آنان اقدام شد. در تشییع جنازه رضاخان در قم حضور نیافت. علی رغم احاطه او توسط برخی مرتبطین با ٬ هرگز به حکومت نداد. بروجردی را نمی توان و نباید یا تفسیر کرد! نقد و افشای این امری ضروری است که در آتیه انشالله بدان خواهیم پرداخت. 🔶پی افزود در عالم تشیع هیچ فقیه سترگی نداریم که غیرسیاسی باشد اما علی رغم این ارتکاز تاریخی٬ برخی با ارائه کدهای انحرافی و توسل به خواب و خاطرات ٬ تلاش دارند خود را پشت بزرگان شیعه مخفی سازند و در این راه از و بودن به بزرگان هم ابایی ندارند. اعاذناالله من شرور انفسنا. @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🕯مشعل روشنگر... 🔰 رهبرانقلاب: شخصیت حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن میکند، ببینید حق این است... 🏴 شهادت امام کاظم علیه‌السلام تسلیت باد.
@rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اشاره بعد از انتشار یادداشت روزنه با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای تشیع؛ آیت الله بروجردی»٬ بحث های فراوانی در برخی محافل مجازی حوزوی شکل گرفت و برخی بازخوردها به ادمین های روزنه انعکاس یافت. در میان همه اظهارنظرهای موافق و مخالف٬ یک نقد٬ از همه مهم تر می نماید که از چند طریق و البته بدون ذکر نام نویسنده٬ برای درج در کانال ارسال شده است. متن مزبور را در ذیل بخوانید:👇 🔻باز هم کانال روزنه و خلط غث و ثمین. اینک برخی اشکالات تاریخی این متن. اشکالات بنده تنها متوجه نکات تاریخی این نوشته است: یک. هیئت مصلحین حوزه که امام و اقای حایری و دیگران بودند مگر خواسته بودند مرجعیت جدید ایجاد کنند یا مانع مرجعیت اقای بروجردی شوند که راندن انها در امتداد حفظ اقتدار مرجعیت بود؟ اقای بروجردی به انها فرموده بود از کجا بدانم میخواهید اصلاح کنید؟!! اقای حایری عمامه اش را به زمین کوفته بود و امام استکان چای را به دیوار و بعد امام منزوی شد و اقای مطهری به تهران و آقای حایری به مشهد رفت. حالا نویسنده اصلا از امام اسم نیاورده تا وجهه انقلابی -با تعریف ناهمگونی که نوبسنده از انقلابی بودن دارد-آقای بروجردی در تقابل با امام برایش مشکلی پیش نیاید. دو. وقتی اقای شریعتمداری رساله داد یک نسل قبلش در کسوت مرجعیت بودند نه دو نسل. (مگر فرقی دارد؟!) سه. ان وقتی که اقای بروجردی به قم آمد امام درس خارج نداشت و اگر داشت هم بسیار محدود؛ چه رسد که شلوغترین درس خارج را داشته باشد. و شلوغی و اقبال فضلا مال سالها بعد است. چهار. فرق است بین انقلابی بودن، سیاسی بودن و مبارز بودن. نویسنده همه را یک چیز فرض کرده است. البته آقای بروجردی سیاسی و اهل جنجال با شاه هم بود ولی دنبال انقلاب نبود گرچه دایره وسیعی را برای اولایت فقیه قایل بود. پنج. نوشته است در بدو ورود اقای بروجردی به ایران قصد تحریک عشایر علیه رضاشاه را داشت. نمیدانم منبع این حرف چیست. انچه اقایان شبیری و بهجت از اقای بروجردی با واسطه نقل کرده اند این است که آقای بروجردی به درخواست سید ابوالحسن و نایینی که از او خواسته بودند علیه رضاشاه قیام کن پاسخ رد داده بود و حتی انها نوشته بودند اگر نکنی مقدسین نجف را علیه تو میشورانیم! و تو از ابرویت میترسی. نامه اقای بروجردی به انها را سر مرز از جیب وی گرفته بودند و رضاشاه از همین خوشش امده بود. شش. هم امام و هم رهبر معظم انقلاب نظرشان این بود که آقای بروجردی موقعیت خوبی برای انقلاب کردن داشت که با تلفات کمتری هم همراه بود ولی نتوانست موقعیت خود را درست بشناسد. این را رهبری معظم یک بار با عبارت 《اگر جرات کنم و بگویم》 مطرح کردند و امام هم جایی دارند که سلف صالح ما در بهترین وقت موقعیت انقلاب را از دست دادند و... امام همچنین در دیدار با اقای حکیم در نجف فرموده بود در زمان اقای بروجردی کارهای ایشان را حمل بر صحت میکردم و میگقتم اخبار درست نمیدهند و خوب است شما هم سفری به ایران کنی و از نزدیک مطلع شوی و جلو بیفتی من سرباز شما باشم با همه علاقه مندانم. عصمنا الله من الزلل 🔶پی افزود این متن توسط یکی از اعضای ارجمند تحریریه اجمالا مورد نقد قرار گرفته که در پست بعد خواهید خواند. پاسخ علمی تفصیلی تحریریه روزنه نیز در صورت ادامه بحث٬ به صورت جداگانه درج خواهد شد. @rozaneebfarda
روزنه
#بازتاب @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اشاره بعد از انتشار یادداشت روزنه با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای تشی
باز هم و جنجال‌نوشت‌های بی‌مایه 🔻🔻🔻 روز گذشته به مناسبت ارتحال عالم جلیل القدر یادداشتی در کانال روزنه منتشر شد که مثل همیشه به مذاق برخی به ویژه خوش نیامد و در گروه های خود به تفصیل علیه آن سخن به میان آوردند. در این میان هم در برخی محافل دست به دست شد که گرچه موازین را نداشت ولی اغلاط تاریخی آن قابل بررسی است: ۱. اتفاقی که در قضیه اصلاح حوزه اتفاق افتاد و برخی اعضای هیئت اصلاح را رنجاند و روزنه به آن اشاره کرد؛ سعایت برخی اطرافیان و نفوذی‌های بیت آیت‌الله بروجردی رحمه الله بود آنان به هیئت اصلاح تهمت زده بودند که اینان به دنبال تکثر و تضعیف مرجعیت‌اند (موانع نوگرایی در حوزه علمیه قم در زمان زعامت آیت‌الله بروجردی، سروری، رسول جعفریان، صص۴۶-۴۷، به نقل از دوانی،مفاخر اسلام ج۱۲ ص۱۹) و از آن‌جا که مبنای آیت‌الله بروجردی حفظ قدرت مرکزی مرجعیت بود متأسفانه آن سعایت کارگر افتاد و روند متوقف شد. نکته حاشیه این‌که نوشته ناقد در این زمینه خالی از طعن و کنایه به امام و شیخ مرتضی حائری نبود. از آن‌جا که طعن و کنایه بی‌جا ریشه در بیماری‌های معنوی دارد و قابل پاسخ‌گویی نیست از کنار آن عبور می‌کنیم؛ « في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا » ۲. آیت الله بروجردی اسن و از نظر حوزوی اقدم از مراجع ثلاث بوده٬ بعنوان نمونه آیت الله خوانساری شاگرد آیت الله بروجردی بوده اند. لذا آقای شریعتمداری که قبل از ورود به قم در تبریز رساله چاپ کرده بود٬ علی رغم مرجعیت بالفعل دو طبقه قبل از خود٬ بدین امر مبادرت کرد که خلاف سیره سلف صالح و خصوصا آیت الله بروجردی در بود. ۳. در یادداشت روزنه آمده بود که امام قدس سره در زمان مرجعیت آیت‌الله بروجردی رحمه‌الله بعد از زعیم؛ را داشتند که این صحبت مستند به اسناد تاریخی است. جالب این‌جاست که این نکته از دید مأموران پهلوی هم مخفی نمانده به گونه‌ای که رئیس دایره امنیت و مذاهب سرهنگ قلقسه در گزارش مورخ ۲۲ اسفند ۱۳۳۵ ؛ پس از حضور یک ماهه در شهر قم تعداد شاگردان امام خمینی قدس سره را حدود ۵۰۰ نفر عنوان کرد که پرشاگردترین درس پس از آیت‌الله بروجردی محسوب می‌شد. (نهضت امام خمینی٬ ج۱ ص۱۲۳۶-۱۲۳۷ سند۸و۹) امام با چنین موقعیتی٬ پنج سال بعد و در روزهای پس از ارتحال زعیم قم٬ نه تنها گامی در جهت مرجعیت خود برنداشت٬ بلکه اطرافیان را نیز از اقدام به نفع خود منع نمود.(بنگرید به خاطرات شهید محلاتی) ۴. بر خلاف میل پروژه تحریفی ، آیت‌الله بروجردی معتقد به ولایت فقیه و کاملا مبارز و انقلابی بود و علت اصلی حمایت امام از مرجعیت عامه ایشان هم همین بود. (نهضت امام٬ ج۱، ص۱۰۹) ۵. آیت‌الله بروجردی در کلمات خود اظهار می‌داشت که «من هرگز در قبال خلاف‌کاری‌ها و قانون‌شکنی‌های دستگاه حاکمه ساکت نمی‌نشینم» و علت دستگیری ایشان در مرز خسروی نیز نامه‌ای بود که ایشان از آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی و مرحوم نائینی گرفته بود نامه‌ای که هدف از دریافت آن به قیام علیه حکومت پهلوی بود.(سلوک سیاسی آیت‌الله بروجردی، علی نقی ذبیح‌زاده، ج۱۲، ص۱۷. به نقل از: علوي طباطبائي، خاطرات زندگاني آيت الله بروجردي، تهران، اطلاعات. ۱۳۴۱) علی رغم درج این گزاره تاریخی در منابع معتبر٬ حال آقای ناقد چگونه از دریافت منبع ناتوان بوده مطلب دیگری است. ۶. نکته‌ای که ناقد از آن غفلت(شاید هم تغافل) نموده این نکته است که آیت‌الله بروجردی با تمام این اوصاف به واسطه سم‌پاشی اطرافیان و و کارشکنی های مختلف٬ شرایط اجتماعی و سیاسی را برای مهیا ندید و عملا نتوانست در مسیر اندیشه عمیق سیاسی خویش گام بردارد٬ و صحنه مبارزه را به گونه‌ای دیگر دید و کلمات دقیق امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز ناظر به همین مطلب بوده است. ۷. بنابراین آیت‌الله بروجردی هیچ‌گاه آن‌گونه که این آقایانِ سکولار می‌خواهند، غیرانقلابی نبوده و مبانی متقن فقهی ایشان نیز این اجازه را به آن عالم پایبند به موازین نمی‌دهد چراکه علمای اصیل و برجسته تشیع همواره از ائمه خود علیهم‌السلام اجمعین مشق را آموخته‌اند و با وجود تفاوت‌ها روشی و منشی همگی در این مسیر فداکاری‌ها نموده‌اند. نکته پایانی این‌که این بزرگوار که علی الظاهر در کسوت سخنگوی نوشریعتمداری‌ها٬ دست به قلم شده٬ باید پاسخ دهد که سردمداران این جریان چرا بر خلاف سیره سلف صالح٬ به و روی آورده اند؟ چرا بر خلاف سیره زعیم سابق تشیع حضرت آیت‌الله بروجردی به دنبال تکثر و اند؟ و چرا سعی دارند آن و را هم‌چون خود و هم‌مشربان‌شان سکولار بنمایانند؟ آیا آخرت را فراموش کرده‌اند؟ @rozaneebefarda
: خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ و باشد که می کند. استاد ما مرحوم رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا بود٬ در درس به ما فرمود: 🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در تردید نکنید. 🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. (حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵) 🔶حاشیه امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی٬ از تمهید هیچ مقدمه ای فروگذار نکرده اند! تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است. آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟! برخی سران تشکل نوپدید که داعیه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش پاسخ دهند. هرچند این چالش متوجه همه طیف های فکری حوزوی است. @rozaneebefarda
: امروز ٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن! پرهیز از و ؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند: در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند. یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند: 🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز ٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ در امت نیانداز! با خدا زندگی کردن همین است. 🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند: 🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز آیت الله العظمی اصفهانی است٬ نیستم. برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰. 🔶حاشیه امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند. امروز کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه نیست؟؟! تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که و نه تنها مؤثر نیست که دارد! حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست. تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است. آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟! پایه گذاران برخی تشکل های نوپدید حوزوی که داعیه دست اندازی در عرصه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش ها پاسخ دهند. @rozaneebefarda
بازنشر اظهارنظرهای کریمانه برخی از فضلای جوان عضو گروه واتساپی پیرامون مطالب و هیئت تحریریه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اشاره: این اظهارنظرها در پی انتشار دو یادداشت مربوط به آیت الله بروجردی و جوابیه مربوط به نقد یکی از اعضای گروه شمیم فقاهت٬ در همه ادمین های روزنه ابراز شده است. به منظور اطلاع مخاطبان فرهیخته کانال٬ عین متن برخی از پیامهای انتقادی که از طریق برخی اعضای گروه مزبور برای روزنه ارسال شده٬ را بازنشر می کنیم. مثل همیشه٬ با مخاطبان محترم. جز دو مورد٬ اسامی باقی اظهارنظر کنندگان برای مراعات جهات اخلاقی درج نشده است. نظرات را در ذیل بخوانید: ۱) این نوشتار, یادی از مرحوم بروجردی نبود, بیشتر تعریض به نشست بود. اون هم به شکلی نادرست. ۲) صاحب این کانال روزنه را باید اسم کانال را بگذارد: « همه حوزه سکولار و ضدانقلاب اند بجز خودم » یا « مرگ بر حوزه بجز خودم » یا «لعنت بر همه -بخصوص بخصوص بر نشستِ اَه» و یا چیزی شبیه این اسامی تا خیالش راحت شود. ۳) این روند اختصاصی به کانال روزنه ندارد. به طور کلی یک سری کانال ها در فضای مجازی هستند که ادمین هاشون با هم ارتباط دارند و همه عالم و آدم غیر خودشون رو کافر و مشرک و ضد انقلاب و سکولار و عوضی میدونن و از صبح تا شب به همه عالم و آدم غیر خودشون فحش میدن و همه شون هم خودشون رو معیار انقلاب و اسلام میدونن. مثل کانال روزنه، خانه طلاب جوان، طلبه عصر انقلاب، مطالعات حوزوی و ... دقیقا در جهت عکس منویات حضرت آقا و حضرت امام حرکت میکنند و از صبح تا شب هم دم از آقا و امام میزنند. ۴) [احمد نجمی: مدیر سایت مباحثات]: همین کانال روزنه سر یک قضیه ای حتی مرکز خدمات رو متهم کرد به اینکه داره برای انگلیس جاسوسی میکنه. ۵) [مهدی رهنما؛ مدیر موسسه فقهی امام کاظم(ع) و مدیر گروه شمیم فقاهت]: بابت تیتر جهت دار و توهین آمیز مطلب[=جوابیه روزنه به نقد مندرج در شمیم فقاهت] از آقای توکلی[ظاهرا نویسنده نقد] عذرخواهم. ظاهرا مطلب گروه به ادمین کانال روزنه منتقل شده و در مقام پاسخ برآمده اند اصل پاسخ و نقد بسیار مطلوب است,اما ادبیات تند و توهین آمیزش مایه شرمندگی است. ۶)[یکی دیگر از ادمین های شمیم فقاهت]: سرتاسرش بد و بیراه و توهینه کسی که به صحت مطالبش ایمان داشته باشه نیازی به توهین و بد و بیراه نداره مگر از همون باب مرض معنوی که خود نویسنده گفته ۷) این عبارات فقط مواضعی است که رسماً در رسانه‌ها منتشر می‌کنند اما واقعیت‌های غیر قابل انتشار عمومی، بسیار تکفیری‌تر از این مواضع است که در صورت تمایل به امتحان و کسب تجربه، می‌توانید با دو کلام بحث با یکی از این جماعت (مثل ادمین کانال مربوطه) به یقین برسید. 🔶حاشیه روزنه ۱) اظهارنظر منفی در یک فرد یا افراد٬ آنهم در یک گروه مجازی نخبگانی ۱۵۰ نفره (فضای عمومی)٬ اخلاقی٬ ایمانی و انسانی نیست؛ خاصه آنکه مطالب نسبت داده شود که ممکن است موجب و گردد. ۲) یادداشت نخست مورد بحث٬ دقیقا روایت سیره قطعیه زعیم عظیم الشأن قم بود که البته مرور مقایسه ای آن با سیره برخی افراد و جریان ها نشان از فاصله آنها دارد که ایراد به آن جماعت وارد است نه کسی که به آسیب خطیر مرجع سازی اشاره کرده! ۳) نسبت دادن لعن و مرگ فرستادن به حوزه مقدسه٬ یا سکولار خواندن کلیت این نهاد مقدس٬ تهمتی نابخشودنی است. آنچه مورد مدعای تحریریه روزنه بوده و هست آنکه اولا خطر به شدت حوزه را تهدید می کند و قابل انکار نیست اما سکولاریسم فی الحوزه غیر از سکولار پنداشتن کل حوزه است! این مطلب واضح تا کنون بارها مورد مغلطه قرار گرفته. مدعای دیگر آنکه همه بزرگان عرصه فقاهت٬ اهل مبارزه با طاغوت بوده و حکومت دینی آرمان شان بوده؛ این یعنی که افراد متوسط العلم قائل به جدایی دین و سیاست٬ دقیقا مورد نقد روزنه اند! ۴) «کافر و مشرک و ضد انقلاب و سکولار و عوضی دانستن همه عالم و آدم» ایضا تهمت است که انشالله گوینده در محکمه عدل الهی اثباتش خواهند کرد! انشالله ادمین ها و تحریریه کانال های مذکور٬ که به هیچ وجه ارتباط ارگانیکی با روزنه ندارند٬ خود به این اتهام پاسخ دهند که این سم پاشی ها موجب سوءظن نگردد. ۵) هرگز روزنه به نهاد خدوم و اصیل مرکز خدمات٬ نسبت جاسوسی برای انگلیس و هیچ جای دیگر نداده که اگر چنین بود حتمن تا کنون پیگیری حقوقی شده بود. منظور نظر مدیر مباحثات شاید گزارش مستند روزنه پیرامون شبکه سازی و افشای غیرساختارمند اطلاعات نخبگان مرکز خدمات باشد که اولا هیچ نسبت جاسوسی مطرح نشد ثانیا سرپرست امور نخبگان مرکز خدمات بهتر مطلعند و بعد از انتشار گزارش روزنه (که تماما بر اساس اطلاعات منتشر شده بود) قول به اصلاح رویه غلط داده شد و اگر روزی مایل باشند ابعاد ماجرا را برای همگان تبیین می کنیم. @rozaneebefarda ادامه در پست بعد👇
۶) جناب آقای رهنما٬ ادبیات یادداشت جوابیه٬ هرچه هم که تند (که خاصه صریح گویی ست) باشد بدتر از آن نیست که افرادی را در گروه تان در غیاب شان به انواع و اقسام تهمت ها بنوازند! بهتر است بجای درس اخلاق دادن به دیگران٬ از جمع های خودمان و خودتان شروع کنید! وانگهی٬ اگر دگرباره همه مطالب شمیم فقاهت تان که بهتر آنکه نام بگذاریمش را بازخوانی کنید خواهید دید که مطالب موجب شرمندگی در این دو سال کم در آن منتشر نشده! حسب اطلاع موثق٬ آرشیو مطالب گروه تان در نزد چند نفر از اعضای ارجمند وجود دارد٬ اگر ندارید می توانید از دوستان بگیرید. جنابعالی که در مواردی به طور خصوصی با ادمین روزنه جلسه داشته اید٬ انتظار آن بود طبق شناخت تان طرفدار حقیقت باشید. ۷) اگر استفاده از واژه مرض معنوی را تند و موجب شرمندگی می دانید٬ استفاده از همان تعبیر برای اهالی روزنه چه وجهی دارد؟! ۸)ذهن خوانی و نسبت دادن امور اثبات نشده به یک جماعت که قبولشان ندارید٬ اصلا دینی نیست. از واضحات است که باید طبق و بر اساس ابرازها قضاوت کنیم نه حدس و گمان. وانگهی! نگارندگان اصلی ر‌وزنه تا کنون توفیق دوکلام بحث با گوینده محترم نداشته اند٬ پس با استفاده از کدام ابزار غیب خوانی٬ ایشان به رسیده اند؟! ۹) پیش تر نیز نظرهای مشابهی در همان گروه پیرامون افراد و جریان های مختلف از جمله در مورد کانال روزنه ابراز شده بود که به جهت عدم ضرورت٬ بدان پرداخته نشد اما در این مقطع به منظور تنبه نخبگان فقهی ما که مشی بر مرزهای فقه شریف از آنها بیش از دیگران مورد انتظار است٬ به نشر و نقد این نظرات پرداختیم. اعاذنا الله من شرور انفسنا @rozaneebefarda
روزنه
#جوابیه باز هم #سکولارهای_حوزوی و جنجال‌نوشت‌های بی‌مایه 🔻🔻🔻 روز گذشته به مناسبت ارتحال عالم جل
و مشخص شد که نویسنده یادداشت مورد نقد جناب آقای توکلی است که از فضلای انقلابی و محترم اصفهانی است که طبعا با توجه به شناخت قبلی باید شهادت داد که ربطی به ندارد و نقد ایشان در فضای دیگری قابل تحلیل است. البته عضو محترم تحریریه (نگارنده جوابیه) نیز با توجه به مجهول بودن نام نویسنده و لحن نسبتا گزنده و همراه با کلی گویی ناقد محترم٬ تعریض زده اند. انشالله هر دو فاضل عزیز در ظل سایه امام عصر(عج)٬ در خدمت اسلام و انقلاب باشند. @rozaneebefarda
به بهانه سالروز رحلت آیت‌الله بروجردی راوی شخصیت‌ها چه کسانی باید باشند؟ شاگردان بزرگ یا نوادگان خردسال؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔺شخصیت هر عالم دینی، معمولا از دو بخش شخصیت علمی و شخصیت عملی تشکیل می‌شود. برای بازخوانی هر کدام از این دو، معمولا به افراد متخصص در آن بخش‌ها رجوع می‌شود. افرادی که علاوه بر تخصص، آشنایی نزدیکی با آن عالم داشته باشند تا بتوانند راویان خوبی از آن شخص باشند. 🔺به طور مثال برای بررسی شخصیت علمی علامه طباطبایی به سراغ آیت‌الله جوادی یا مصباح (حفظهما الله) می‌روند که علاوه بر تخصص، شاگرد خاص علامه نیز بوده‌اند. متاسفانه این رویه نسبت به برخی علما، مورد غفلت واقع می‌شود. به طور مشخص این غفلت (یا غرض‌ورزی) راجع به دو عالمی که بیشترین نقش را در جهت‌دهی حوزه علمیه قم در هفتاد سال اخیر داشته‌اند، بیشتر مشهود است! آیت‌الله بروجردی و امام خمینی! اگر راجع به همسرداری و رفتار این بزرگان با خانواده بخواهیم مطلبی بگوییم و تحلیلی کنیم، ناچاریم از خانواده ایشان استفاده کنیم، اما برای تحلیل تاریخی و جهت‌گیری علمی این بزرگان، به چه علت باید سراغ نوادگان آنها رفت؟ صرف نظر از متخصص بودن یا نبودن، آیا آنها اصلا این بزرگان را درک کرده‌اند؟ 🔺حجت‌الاسلام سید حسن خمینی هنگام رحلت پدربزرگشان حدودا ۱۵سال داشتند و حجت‌الاسلام علوی بروجردی، هنگام رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی کمتر از ده سال داشت! ترجیح این نوادگان برای روایت زندگی بزرگان از چه ناشی می‌شود؟ اگر همراهی با آن عالم است که این نوادگان خردسال بوده‌اند، اگر شاگردی و تخصص است که این نوادگان ترجیحی به سایرین ندارند. 🔺اگر قرار است صرف نواده بودن، مرجع و یا مرجحی برای تحلیل شخصیت بزرگان شود، ناخواسته دچار خواهیم شد. 📌پ.ن: این تحلیل به معنای نفی استفاده از نظرات نوادگان و بستگان نیست، بلکه به معنی اولویت نداشتن این اشخاص و همانندی آنها با دیگران است. رضا حسینی منبع: کانال حوزوی @rozaneebefarda
بازخوانی ماجرای مرحوم به بهانه سالروز درگذشتش/۱ اعلان عدم صلاحیت مرجعیت٬ با بیانیه رسمی @rozaneebefarda
روزنه: یکی از مخاطبان قدیمی و فرهیخته کانال روزنه٬ در واکنش به مطالب اخیر کانال٬ چنین نگاشته اند:👇 rasoul gh: سلام ضمن تشکر از مطالب کانال روزنه و نیز باز نشر منصفانه مطالب انتقادی در مقابل محتوای کانال روزنه، چند نکته درباره مطالب اخیر کانال به ذهنم رسید اول اینکه تاکید شدید بر انتقاد از زمینه سازی مرجعیت اشخاصی که عموما از دست اندرکاران تشکل اساتید هستند، بشدت غلیظ و تند است، مثلا برای اثبات تعارض این کار با سیره آیت الله بروجردی چند خاطره از خود ایشان درباره دوری آیت الله بروجردی از ترویج خودشان و تضعیف مرجعیت تامه این الله سید ابوالحسن اصفهانی نقل شده است، اما به نظر می رسد که این موضوع با تلاش برای مرجعیت افراد جدید ارایه چندانی ندارد؛ زیرا تلاش آیت الله بروجردی از عدم ترویج خودشان، مربوط به زمان مرجعیت تامه یکی از مراجع بوده و ربطی به زمان ما که مرجعیت تامه عملا منتفی است، ندارد، پس تضعیف مرجعیت دیگران در این موضوع معنا ندارد. دوم اینکه در مورد مطلب اخیر کانال در مورد عدم ترجیح نوادگان اشخاص در تحلیل سیره افراد، حرف به حقی است، البته لازم به ذکر است که این مورد فقط در مورد تحلیل سیره است، اما در مورد نقل خاطره اگر به نقل از افراد دیگر خاندان و نزدیکان اشخاص باشد، دیگر موضوعیت ندارد. در ضمن در مورد آقای سید حسن خمینی سن دقیق ایشان در زمان رحلت امام خمینی، حدود هفده سال است که به اشتباه حدود پانزده سال آمده است. 🔶پاسخ روزنه منتفی شدن مرجعیت عامه اگر پذیرفتنی باشد٬ محصول همین تکثرگرایی ها و بلند کردن علم مرجعیت از سوی افراد متعدد است و نه چیز دیگر. بحث دعوت به خود و تمهید مقدمات برای مرجعیت یک نقیصه است در فرهنگ شیعی؛ چنانکه مرجعیت گریزی هم یک اصل ثابت اخلاقی در سیره بزرگان شیعه است. در زمان حاضر که در ایران ولایت فقیه حاکم است و در عراق مرجعیت اعلی را داریم٬ این اعاظم به مراتب بیش از زعمای سابق بسط ید دارند و حرمت داری شان واجب است به همان نسبت. آیا امروز علمدار شیعه بر رهبر معظم صدق نمی کند؟ سفارشات مکرر آیت الله سیستانی در ضرورت تقویت و حفظ حریم رهبر معظم٬ ناظر به همین فضاست. از این گذشته مراعات سلسله مراتب حوزوی در رساله دادن یک اصل است. دقیقا به همین جهت مقام معظم رهبری از دهه هفتاد تا کنون از انتشار رساله استنکاف ورزیده اند. خاطره گویی کسانی که سن ‌شان اقتضا نداشته زمانه شخصیت را درک کنند٬ به صرف اینکه انتساب نسبی و سببی دارند٬ وجهی ندارد و در مواردی موجب اغراق گویی یا بیان مطالب خلاف واقع یا روایت کاریکاتوری از بزرگان خواهد شد. نمونه در این مورد کم نداریم. اگر نقل خاطرات با قطعیات تاریخی و اسناد و نقل های شاگردان منافات داشته باشد که در مواردی دارد٬ پذیرفتنش هیچ وجهی ندارد. از تذکر و نظر شریف تان متشکر‌. @rozaneebefarda
1_44315401.mp3
1.43M
🔹تأکید مقام معظم رهبری نسبت به @rozaneebefarda
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸فداکاری سینه چاکان حوزه سکولار در دفاع از رئیس جمهور کشور دیدنی است. این در حالی است که اساساً منابع دولتی سفر رئیس جمهور را سفری فشرده و کاری عنوان کرده بودند. @motaleatehawzavi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸قلم به دستان دیروز روزنامه‌هایی سکولار چه زود نقاب از چهره برافکنده‌اند! در رأس این جماعتی که به زعم شما، با ادعای #حوزه_سکولار مرجعیت را هدف گرفته است، رهبر معظم انقلاب قرار دارد که پیشتر نسبت به خطر سکولاریسم در حوزه هشدار داده بودند. چه خوب است که به صراحت روشن شود، شما چه کسی را هدف گرفته اید؟ حوزه انقلابی، حوزه آکادمیک و نظریه‌پرداز است، نه حوزه سیاست ران. حوزه انقلابی، حوزه نظام سازی است، که به دنبال جریان تفقه دینی در لایه‌های حیات اجتماعی و سیاسی است بی آنکه با اسیر کردن خود در بازی‌های بچگانه سیاسی استقلال خود را از دست دهد.البته بعید نیست جوان ژورنالیستی که حتی یک واحد درسی در حوزه نخوانده است، از درک آن عاجز باشد. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5