بیانیه علمای بحرین با #عادیسازیروابط با رژیم کودک کش صهیونیستی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
متن این بیانیه به شرح ذیل است:
"بسم الله الرحمن الرحیم"
" والصلاة والسلام علی خیر خلقه وخاتم رُسلِه محمَّدٍ وآله الطیبین الطاهرین"
ما امضا کنندگان این بیانیه تاکید می کنیم که از اصول و اساس دین ما و از اصول و پایه های امت اسلامی و عربی ما این است؛ که عادی سازی به هر شکلی و در هر سطحی که باشد با رژیم غاصب صهیونیستی ممنوع است .
همچنین بر موضع شرعی مان در خصوص آرمان فلسطین تاکید میکنیم و حق ملت فلسطین مظلوم در گرفتن حقوق کامل و زمینهایش بدون استثنا تاکید میکنیم؛ که قدس سرزمین اسلامی است، و ممکن نیست که حتی یک وجب از آن یهودی شود و ملتهای اسلامی با هر مذهب و عقیده ای که هستند، نباید از این اصول کوتاه بیایند و یا پا را فراتر از آن بگذارند.
"ولا حول ولا قوّة الا بالله العلیِّ العظیم وهو حسبُنا ونِعْمَ الوکیل"
@rozaneebefarda
💥یک گلایه ناصحانه
🔸اخیرا یکی از مجموعه های خوش سابقه و دغدغهمند قم،در ارگان مطبوعاتی خود به بازنشر دیدگاه های مرحوم طالقانی پیرامون مسئله حجاب پرداخته و در زیرتیتر آن از تعبیر《بررسی نظر آیتالله طالقانی و امام خمینی پیرامون اجباری نبودن حجاب》استفاده کرده است.
🔹دامن زدن به ادبیات چالش برانگیز حجاب اجباری که در سالهای اخیر مورد سواستفاده گسترده معاندین و دین ستیزان قرار گرفته از یک سو و تبیین ناقص دیدگاه امام در این باب از سوی دیگر نیازمند تامل جدی است.
پیشتر در نشریه #رسائل نیز چنین اشتباه فاحشی انجام گرفته بود و انتقاداتی را در پی داشت.
🔹نگاهی به دیدگاه صریح مقام معظم رهبری، علت این گلایه و تذکار ناصحانه را روشن می سازد.آنجا که ایشان در تاریخ ۹۶/۱۲/۱۷ ضمن تشریح نقشه های دشمن در مقابله با حجاب، ترویج ادبیات دشمن و برداشتهای ناروا نسبت به دیدگاه امام پیرامون حجاب توسط خودی ها را مورد نقد قرار داده، چنین فرمودند:
👇
🔻آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما میبینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند،مسئله «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّهای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ انشاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آنهمه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامهنگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها #آخوند و معمّم هست. [میگویند]«امام که فرمودند باید زنها باحجاب باشند،همه زنها را نگفتند»! #حرف_بیخود! ما بودیم آنوقت!
@rozaneebefarda
روزنه
💥یک گلایه ناصحانه 🔸اخیرا یکی از مجموعه های خوش سابقه و دغدغهمند قم،در ارگان مطبوعاتی خود به بازنشر
اقدام مشکوک شبکه چهار در دامن زدن به بحث حجاب اجباری
موضوع گفتگوی امشب برنامه زاویه، الزام یا التزام حجاب بود.
و میهمانانش آقایان مهدی نصیری و سوزنچی.
مدتهاست که شبکه چهار به جولانگاه افراد مشکوک الحال و تریبونی برای بیان سخنان بی پشتوانه در باب معارف دینی تبدیل شده است.
مرور محتوای این برنامه گویای همه چیز است....
شبکه چهار در حال حاضر به ارگان رسانه ای یک جریان خاص در قم و تهران تبدیل شده که فرسنگها با اسلام ناب مبتنی بر فقه جواهری و اندیشه های امام فاصله دارد.
با این وجود برخی جریان ها در تدارک مراتب بالاتر برای مدیر جوان و پراشتباه این شبکه اند.
@rozaneebefarda
خاطره نمایند اعتدالی از #نواندیشی_فقهی مرحوم صانعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔲پروانه سلحشوری از نمایندگان اعتدالی مجلس قبل، که مواضع عجیب او بارها جنجالی شد، اینبار در خلال پیام تسلیت خود(۲۲ شهریور ۱۳۹۹) به مناسبت درگذشت مرحوم صانعی، به نکته قابل تاملی اشاره کرده که از استفاده ابزاری برجامیان از فقه و برخی چهره های حوزوی حکایت دارد.
در بخشی از پیام سلحشوری چنین آمده است:
🔻ایشان رهرو راستین راه حق، اسلام عملی، عدل محور و بر مبنای کتاب و #احادیث_معتبر به راهنمایی و ارشادِ مردم و حاکمیت میپرداختند.
🔻زمانی که رئیس فراکسیون زنان بودم، همراه تنی چند از بانوان همکار خدمت ایشان رسیدیم و از دانش و راهنماییها و توصیههای ایشان بهره بردیم، هر چند نتوانستیم آنچه شایسته و بایسته بود در مورد مسائل زنان بخوبی محقق کنیم.
🔻در مورد #برابری_دیه، ایشان فرمودند که: «شما شروع کنید زیرا این موضوع اشاره صریحی در قرآن ندارد، شاید الان نتوانید ولی سالهای بعد به نتیجه میرسد».
🔻تا آنجا که میدانم، ایشان #اولین_عالم_شیعه بودند که #سن_بلوغ شرعی دختران را سیزده سال اعلام کردند و این فتوا اقدام مهمی جهت تغییر وضعیت زنان در فقه شیعه بود.
🔶حاشیه روزنه
بعد از #ابتکار، اکنون سلحشوری از دیگر زنان اعتدالی است که به خود اجازه داده بدون هیچ تخصصی در امر شریعت اظهارنظر کند. امری که به دلیل برخورد انفعالی حوزه، در حال تبدیل شدن به یک همه گیری خطرناک است.
از این گذشته این قبیل اعترافات نشان میدهد، جریان سیاسی سکولار و غربگرا در تهران به شدت برای توجیه انگاره های انحرافی خود به دنبال #توجیه_فقهی می گردد و از این رو، مساله سواستفاده از فقه و فقیهان از یک سو و تلاش برای #مرجع_سازی از دیگر شو، مورد تاکید آنان قرار گرفته است.
طبعا هوشیاری ویژه و اعلان نظر بهنگام فقیهان قم در قطع این زنجیره خطرناک، بسیار تعیین کننده است.
#نواندیشان_دینی
#سکولارهای_حوزوی
#سکولاریسم_عرفی
#سکولاریسم_مقدس
#استفاده_ابزاری_از_دین
@rozaneebefarda
دیدگاه های تأمل برانگیز جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی؛از تفسیر #سکولاریسم_حوزی تا انکار #اقتصاد_و_فلسفله_اسلامی
[صفحه 1 از 3]
#بازنشر #حاشیه_نگاری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◾️یکی از رسانه های اقماری #دفتر_تبلیغات در پرونده ویژه خود با موضوع #درس_خارج، به بازنشر سخنان پیشین جناب آقای علوی از مؤسسین تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید(مطرح شده در ابتدای درس خارج فقه)، پرداخته که حاوی نکات مهم و تأمل برانگیزی است. متن این سخنان به قرار ذیل است:
◽️برخی به حوزه علیمه اشکال کردهاند که #حوزه_سکولار است، اما این عنوان سکولار و عناوینی از این دست، معانی مختلف دارد و #معنای_جزمی_ندارد که بیایند حوزه و روحانیت و دین و همه چیز را با آن بسنجند؛ مرادشان از این اصطلاح چیست؟
اگر مرادشان این است که حوزه به زندگی و مشکلات و وضعیت و دغدغههای مردم کاری ندارد که این به شهادت تاریخ حوزه دروغ است؛ اصلا تشیع یک مذهب سیاسی است و اصلا نمیتواند نسبت به مردم بیاعتنا باشد؛ آنکه به نظر این آقایان سکولار است حوزههای دیگران است که اطاعت از هر کسی را واجب میدانند؛ آنهایی که فقط برای حکومت ظالمین ایدئولوژی درست میکنند سکولار هستند نه حوزههای شیعه که مراجعش هر وقت در هر جریانی که پیش آمده وارد شدند و ملجأ و پناه مردم بودند؛ میرزای شیرزای را ببینید؛ آخوند خراسانی را ببینید؛ میرزای نائینی را ببینید؛ مگر نبوده که این بزرگان در همه امور وارد شدند؟
▪️اگر مرادشان از سکولار این است بحثهایی که در حوزه میشود به دردنخور است من خیلی از بعضی تعجب میکنم؛ گاهی از اوقات میخواهند به حوزه فحش بدهند میگویند آقایان علما در مسائل طهارت ماندهاند؛ ولی در همین طهارت، مسائل ما هنوز حلنشده باقی مانده است؛ در همین طهارت که از نظر این آقایان ساده و پیش پا افتاده است ما امروز مسائل حلنشده داریم؛ من مسائل بسیاری در طهارت به شما نشان میدهم که الان ابتلای عجیب و غریب مردم است و ما برای آن جواب درست و حسابی نداریم.
◽️ما هم منجمد نیستیم بگوییم پنجاهودو کتاب از طهارت تا دیات بیشتر در فقه نداریم و دیگر کتابی لازم نیست؛ این کتابها بر اساس روایاتی که به ما رسیده است و بر اساس اطلاعاتی که مردم داشتند شکل گرفته است؛ شما بیایید کتاب جدید بیاورید؛ بحثهای جدید لازم داریم؛ در مسائل #بانکها ما خیلی حرف زدیم؛ گاهی حرف میزنیم و از خود حوزه ما را نمیتابند؛ حرف را باید گوش کنید و در آن تامل کنید؛ این بساطی است که ما با بانکها بر سر مردم آوردیم و خودمان هم همگی اشکال میکنیم این بهرهها چیست که میگیرید؟سود و جریمه چیست که میگیرید؟ اما اینها را چه کسی برای بانکها درست کرده است؟ ما #خودمان به نام #اسلامی_کردن_بانکها #این_بساط_را_درست_کردیم؛ آیا قبلا بانکها اینطور بوده است؟ ما به اسم اسلامی کردن نظریات بعضی از آقایان فقها را وارد کردیم؛ اما #این_اشتباه_بوده است؛ شما اقتصاد را هم بخواهید تفسیر کنید بر اساس پیشدادهها و پیشذهنیتها آن را بحث نکنید و آزاد بگذارید؛ از طرفی هم به نظر شما اقتصاد اسلامی است ولی ما این حرف را میزنیم که ما #اقتصاد_اسلامی یا #فلسفه_اسلامی یا روانشناسی اسلامی #نداریم؛ اینها علوم دیگری هستند؛ بله اسلام در مقایسه با این حقایق، مطالبی و ارشاداتی دارد که حرف ما این است این ارشادات را درست تبیین کنیم.
◾️باید حوزه ورود ریشهای حوزه به #مسائل_مستحدثه داشته باشد؛ این که حوزه به همه مسائل بپردازد قطعا خواسته ما همین است؛ ما از خدا میخواهیم که درسها در همه زمینهها پختگی پیدا کند؛ اما بعضی فکر میکنند فقط در حوزه درس خارج اگر کسی مثلا کتاب قضا بگوید خیلی خوب و #انقلابی است اما اگر کتاب حج یا صلاه بگوید #ضد_انقلاب است؛ توجه داشته باشید که درس خارج برای تربیت افراد به جهت استنباط احکام است؛ یعنی ما وارد میشویم طرق استنباط احکام را یاد میدهیم؛ یعنی چه یاد میدهیم؟ یعنی فرق نمیکند کتاب مورد بحث چه کتابی باشد؛ این آقای طلبه و فاضل این رویه و روش استنباط را طبق مذاق استاد میآموزد؛ این تازه خودش در ورطه تحقیق میافتد و میخواهد کار کند دیگر چه فرقی میکند آموزش در کتاب طهارت یا صلاه یا حج یا حدود و قضا باشد؛ آن قواعد اصولی که به کار برده میشود همان است؛ آن روشی که برای استظهار از روایات به کار برده میشود همان است.
▪️ادامه سخنان را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4937
◽️حاشیه #روزنه بر این سخنان را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4938
@rozaneebefarda
دیدگاه های تأمل برانگیز جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
[صفحه 2 از 3]
▪️برخی خیال میکنند اگر کل درسهای خارج مسائل مورد نظرشان را مطرح کنند، حوزه خیلی فوقالعاده میشود؛ اما اینطور نیست در درسهای خارج هرچه بحث بشود خوب است؛ درس خارج بحث استنباطی است و ما روش استنباط یاد میدهیم؛ معیار مرجعیت هم در استنباط است؛ ما در بحث اجتهاد و تقلید هم گفتیم #معیار_اعلمیت، اقواییت در استنباط است؛ حتی طبق این نظریه ما به تجزی در اجتهاد قائل نیستیم چون #تجزی_در_اجتهاد_معنا ندارد؛ این آقا یا قوه استنباط دارد یا ندارد؛ اگر قوه استنباط دارد در هر کتابی وارد بشود همین است؛ بله تجزیه در فعلیت اجتهاد است؛ کسی در کتاب حج کار کرده است و در مکاسب کار نکرده است؛ این فعلیت است اما تجزی در اجتهاد که قوه استنباط در این کتاب داشته باشد و در آن کتاب نداشته باشد اصل این حرف غلط است؛ اعلمیت هم به اقواییت در این استنباط است؛ هر کس استنباطش از دیگران اقوی باشد، اعلم میشود. حوزه این است.
◾️ #حوزه_قم را بعضیها به #بیسوادی رمی نکنند؛ بله ما سر برنامهها و درسها و امتحانات اشکال داریم و به آقایان هم تذکر میدهیم و محترمانه هم میگوییم و آقایان هم دارند زحمت میکشند؛ اما حوزه قم الان بزرگترین حوزه علمیهی نه شیعه بلکه دنیای اسلام است؛ اینجا در قم اساتید بسیار قابل و فاضل و قوی هستند؛ ما میشناسیم و با خیلی از این آقایان همدوره بودیم و اساتید بزرگوار هستند؛ طلبههایی که واقعا از صمیم قلب با تمام محرومیتها دارند زحمت میکشند و با کمترین امکانات درس میخوانند؛ حق اینها را ضایع نکنیم؛ گاهی موسساتی هستند قوی دارند کار میکنند؛ نویسندگانی داریم با ابتکار و با شهامت دارند کار میکنند و مطلب مینویسند؛ حوزه قم امروز حوزه پویایی است؛ حوزه قم امروز سرمایهای برای شیعه است نه فقط سرمایه برای ایران و نه فقط سرمایه برای نظام.
◽️من بارها گفتم #نظام #جمهوری_اسلامی ولید حوزه است و نمیتوانیم نسبت به آن بیتفاوت باشیم اما حوزه، حوزه شیعه است نه حوزه ایران؛ ما در هندوستان تنها به اندازه کل جمعیت ایران شیعه داریم؛ مگر میشود حوزه و مرجعیت فقط فکرش را به یک نقطه منحصر کند و از بقیه غافل بماند؟ ما چهارصد میلیون شیعه در دنیا داریم و حوزه برای مجموعه شیعه دارد کار میکند؛ حوزه دارد کار میکند که اگر فردا ندای اهل بیت(ع) در سراسر عالم یا سراسر دنیای اسلام طنینانداز شد جوابگوی همه مسائل باشد؛ فقه باید پویا و بهروز باشد؛ ما در موضوعشناسی مشکل داریم و باید این مشکلات را برطرف کنیم؛ ما اگر دینی داریم جاودانه که تا آخر دنیا میخواهیم بمانیم باید زندگی مردم را هم بتوانیم اداره کنیم.
▪️باید بین فعلیت استنباط در درس و فعلیت آن در اجتهاد افراد فرق بگذاریم. در تمام طول تحصیلتان فقط چند کتاب فقهی میتوانید بخوانید اما بعد از آن احتیاج دارید به استنباط در پنجاهودو کتاب موجود؛ مگر ما همه کتابها را بالفعل نزد اساتید خواندهایم؟ آن قوه استنباط باید حاصل بشود و طلبه خودش به این قوه در کار بیفتد و بر حسب ضرورتها که میبیند فعلیت داشته باشد؛ لذا این که تخطئه کنیم درسهای خارج را درست نیست؛ این را فقط حساب نکنید؛ بله مسائل فردی و مسائل اجتماعی هست اما در مسائل اجتماعی هم همانطور که عرض کردیم بهگونهای باشد که زمینه برای ورود حوزه و بحث اساتید باشد؛ نروند #یقه_استاد_را_بگیرند که آقا این بحث را دیگر نکن؛ اینجور نباشد؛ #بحث_آزاد باشد و بعد ما باید در فقه بر اساس روایات اهل بیت و منابعی که داریم تولید فکر و ایده و نظریهسازی بکنیم؛ به روایات ما آنجور که باید و شاید رسیدگی نشده است و ما پختگی لازم را نداریم؛ #نمیگوییم_اخباری_باشیم اما این میراث فوقالعادهای است که ما داریم و دیگران از آن محروم هستند و باید از آن بهرهبرداری کنیم.
◽️امیدواریم این #شهامت را داشته باشیم و در همه بحثها وارد بشویم و نظر بدهیم و دیگران هم اینقدر باشهامت باشند که #تحمل این نظرات را داشته باشند، چون #نظریه_در_مقابل_نظریه_است.
🔶حاشیه روزنه
1) معنای #سکولاریسم در ادبیات سیاسی و نظام معنایی امام خمینی و مقام معظم رهبری، کاملاً روشن است و تطبیق مصادیق خارجی بر آن، کار دشوار یا محالی نیست.
2) کسی ادعا ندارد حوزه مقدسه سکولار شده است! این برچسب و تهمت است؛ مسئله نمو خزنده #سکولاریسم_حوزوی است. رخنه سکولارها در حوزه یک موضوع است و سکولار برخواندن تمام حوزه امری علی حده که احدی از انقلابیون اصیل بدان اعتقاد ندارد.
3)بی اعتنایی سکولارهای حوزوی به مردم، امر پنهانی نیست؛ پشتیبانی از عناصر غربگرا از یک سو و سکوت در مقابل اقدامات ضدمردمی آنان از دیگر سو، عامل مهمی در قضاوت عملکرد سکولارهای حوزوی است.
▪️ادامه حاشیه های روزنه را اینجا بخوانید👇:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4938
@rozaneebefarda
حاشیه #روزنه بر دیدگاه های جناب آقای سیدمحمدجواد علوی
[صفحه 3 از 3]
4) بی اعتنایی به مسائل اساسی جهان اسلام از مسئله فلسطین گرفته تا موضوع تکفیر و هجوم به حرم اهل بیت(ع) و عادی سازی روابط با رژیم غاصب و قرآن سوزی و اهانت به پیامبر و دامن زدن به اختلافات داخلی در جهان اسلام و صدها موضوع خرد و کلان دیگر در پیش چشم ماست که سکولارهای حوزوی در مقابل آن روزه سکوت گرفته اند!
5) یک فراز از این سخنان حاوی مطالب نامناسبی است که انتظار می رود گوینده محترم در صدد تدارک آن برآید. ایشان با اشاره ضمنی به نظریه اولوالامر بودن خلیفه طاغوت در منظر عامه، گفته: «آنکه به نظر این آقایان سکولار است حوزههای دیگران است که اطاعت از هر کسی را واجب میدانند.» این سنخ قرینیت سازی ها، تالی فاسدها و ملزومات نامناسبی دارد که معلوم نیست برای بیان کدامین مقصد و مقصود مطرح شده است.
6)ایشان در دفاع از سیاسی بودن حوزه شیعی به بزرگانی چون میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و میرزای نائینی، اشاره کرده است که از قضا سخن جریان انقلابی حوزه با سکولارهای حوزوی نیز همین است که چرا برخی مدعیان فضل و دانش و اخیرا مرجعیت و ریاست دینی، از سیره و سلوک آن بزرگمردان فاصله گرفته اند. ایشان حتمن می داند که حضرت امام خمینی در رساله ولایت فقیه خود، مرحوم نائینی را یکی از پیشگامان تبیین این موضوع در میان متاخرین از علمای امامیه دانسته است لذا از این جهت، جناب ایشان باید کارنامه فضلای مورد نقد را با عملکرد و مواضع صریح آن بزرگان مقایسه کند تا به میزان فطانت و درستی مدعای انقلابیون صحه بگذارد.
7) کسی پرداختن به مسائل پیشین را ملازم با سکولاریسم نمی داند که اگر چنین باشد مقام معظم رهبری و امام خمینی نیز همزمان با تذکار نسبت به خطر سکولار شدن حوزه ها، نباید به آن مباحث می پرداختند! بلکه مسئله آن است که جریانی در قم(بعضا عامدانه و بعضا از روی جهل) تلاش دارد، بدنه فضلای حوزه را از پرداختن به مسائل مستحدثه منصرف یا غافل سازد و بدین صورت حوزه را از مناسبات سیاسی-اجتماعی داخلی و بین المللی حذف کند. آیا این قبیل اقدامات، تلازمی با سکولار کردن حوزه ندارد؟!
8) ایشان می گوید «ما هم منجمد نیستیم بگوییم پنجاهودو کتاب از طهارت تا دیات بیشتر در فقه نداریم و دیگر کتابی لازم نیست...شما بیایید کتاب جدید بیاورید؛ بحثهای جدید لازم داریم.»
سخن این است چرا جناب ایشان و همفکران شان این دغدغه را ندارند که بر اساس مسائل جدید، کتاب جدید بنویسند؟ چرا از دیگران مطالبه می کنند؟ صرف منجمد نبودن کافی است؟ آیا صرفا دعوت از دیگران برای طرح مباحث جدید، به معنای منجمد نبودن است؟
ایشان با تمسک به برخی تعابیر خاص، مدعی شده اند «بعضی فکر میکنند فقط در حوزه درس خارج اگر کسی مثلا کتاب قضا بگوید خیلی خوب و #انقلابی است اما اگر کتاب حج یا صلاه بگوید #ضد_انقلاب است.» خوب است جناب ایشان بفرمایند دقیقا چه کسی چنین مدعاهای واهی را مطرح کرده است؟
یکی از روش های استخفاف طرف بحث آن است که مدعای او را به نحو سخیف و نادرست بازگو کنند و بعد مورد هجو قرار دهند! تمسک به این روشها در شان فضلای حوزوی نیست و با اخلاق اهل بیت(ع) سازگاری ندارد.
9) ایشان می گوید:
«ما به اسم اسلامی کردن نظریات بعضی از آقایان فقها را وارد کردیم؛ اما #این_اشتباه_بوده است.»
خب چرا به نحو تفصیلی و عالمانه به مسئله وارد نمی شوید که اشتباهات معلوم شود؟ صرف طرح ادعاهای مبهم، چه چیزی را اثبات می کند؟ موضوع بانکداری اسلامی در ابتدای دهه شصت و در زمانه ای مطرح شد که بزرگانی مانند آیت الله صافی در شورای نگهبان حضور داشته اند. آیا این بیانات تعریضی به این بزرگان محسوب نمی شود؟
10) جناب ایشان می فرماید لازمه بحث های اجتماعی آن است که «زمینه برای ورود حوزه و بحث اساتید باشد؛ نروند #یقه_استاد_را_بگیرند که آقا این بحث را دیگر نکن؛ اینجور نباشد؛ #بحث_آزاد باشد.»
حرف بسیار بجایی است اما خوب است ایشان بفرمایند تا کنون یقه چه کسی را گرفته اند و از بحث آزاد منع کرده اند؟ مگر نه این که مطالبه مقام معظم رهبری در باب #آزاداندیشی، سالهاست بر زمین مانده است؟ کارنامه جریان انقلابی عقل گرا کاملا روشن است اما:
از آن سو، چه کسانی به صرف برخی دیدگاه های (فرضا شاذ) مرحوم علامه فضل الله، در قم پیاده روی راه انداختند؟
چه کسانی کرسی درس اخلاق #آیت_الله_خوشوقت را به صرف یک دیدگاه خاص تاریخی تعطیل کردند؟
چه طیفی مرحوم دکتر صادقی را منزوی و اشتهاردی ها و علامه عسکری ها را مهجور کرد؟
کدام جریان حوزوی نسبت به برخی دیدگاه های آن روحانی غیرایرانی بیانیه شبه تکفیر صادر کرد؟!
کدام جریان در قم با تئوریزه کردن فرهنگ فحاشی به مقدسات مخالفان #مذهب_حقه_شیعه، زمینه بحث علمی و هدایت آنان را سلب می کند؟
حتما خوب به خاطر دارید که انقلابیون در این امور دخیل نبوده اند!
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
دیدگاه های تأمل برانگیز جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی؛از تفسیر #سکولاریسم_حوزی تا انکار #اقتصاد_و_فلسفله_اسلامی
[صفحه 1 از 3]
#بازنشر #حاشیه_نگاری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◾️یکی از رسانه های اقماری #دفتر_تبلیغات در پرونده ویژه خود با موضوع #درس_خارج، به بازنشر سخنان پیشین جناب آقای علوی از مؤسسین تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید(مطرح شده در ابتدای درس خارج فقه)، پرداخته که حاوی نکات مهم و تأمل برانگیزی است. متن این سخنان به قرار ذیل است:
◽️برخی به حوزه علیمه اشکال کردهاند که #حوزه_سکولار است، اما این عنوان سکولار و عناوینی از این دست، معانی مختلف دارد و #معنای_جزمی_ندارد که بیایند حوزه و روحانیت و دین و همه چیز را با آن بسنجند؛ مرادشان از این اصطلاح چیست؟
اگر مرادشان این است که حوزه به زندگی و مشکلات و وضعیت و دغدغههای مردم کاری ندارد که این به شهادت تاریخ حوزه دروغ است؛ اصلا تشیع یک مذهب سیاسی است و اصلا نمیتواند نسبت به مردم بیاعتنا باشد؛ آنکه به نظر این آقایان سکولار است حوزههای دیگران است که اطاعت از هر کسی را واجب میدانند؛ آنهایی که فقط برای حکومت ظالمین ایدئولوژی درست میکنند سکولار هستند نه حوزههای شیعه که مراجعش هر وقت در هر جریانی که پیش آمده وارد شدند و ملجأ و پناه مردم بودند؛ میرزای شیرزای را ببینید؛ آخوند خراسانی را ببینید؛ میرزای نائینی را ببینید؛ مگر نبوده که این بزرگان در همه امور وارد شدند؟
▪️اگر مرادشان از سکولار این است بحثهایی که در حوزه میشود به دردنخور است من خیلی از بعضی تعجب میکنم؛ گاهی از اوقات میخواهند به حوزه فحش بدهند میگویند آقایان علما در مسائل طهارت ماندهاند؛ ولی در همین طهارت، مسائل ما هنوز حلنشده باقی مانده است؛ در همین طهارت که از نظر این آقایان ساده و پیش پا افتاده است ما امروز مسائل حلنشده داریم؛ من مسائل بسیاری در طهارت به شما نشان میدهم که الان ابتلای عجیب و غریب مردم است و ما برای آن جواب درست و حسابی نداریم.
◽️ما هم منجمد نیستیم بگوییم پنجاهودو کتاب از طهارت تا دیات بیشتر در فقه نداریم و دیگر کتابی لازم نیست؛ این کتابها بر اساس روایاتی که به ما رسیده است و بر اساس اطلاعاتی که مردم داشتند شکل گرفته است؛ شما بیایید کتاب جدید بیاورید؛ بحثهای جدید لازم داریم؛ در مسائل #بانکها ما خیلی حرف زدیم؛ گاهی حرف میزنیم و از خود حوزه ما را نمیتابند؛ حرف را باید گوش کنید و در آن تامل کنید؛ این بساطی است که ما با بانکها بر سر مردم آوردیم و خودمان هم همگی اشکال میکنیم این بهرهها چیست که میگیرید؟سود و جریمه چیست که میگیرید؟ اما اینها را چه کسی برای بانکها درست کرده است؟ ما #خودمان به نام #اسلامی_کردن_بانکها #این_بساط_را_درست_کردیم؛ آیا قبلا بانکها اینطور بوده است؟ ما به اسم اسلامی کردن نظریات بعضی از آقایان فقها را وارد کردیم؛ اما #این_اشتباه_بوده است؛ شما اقتصاد را هم بخواهید تفسیر کنید بر اساس پیشدادهها و پیشذهنیتها آن را بحث نکنید و آزاد بگذارید؛ از طرفی هم به نظر شما اقتصاد اسلامی است ولی ما این حرف را میزنیم که ما #اقتصاد_اسلامی یا #فلسفه_اسلامی یا روانشناسی اسلامی #نداریم؛ اینها علوم دیگری هستند؛ بله اسلام در مقایسه با این حقایق، مطالبی و ارشاداتی دارد که حرف ما این است این ارشادات را درست تبیین کنیم.
◾️باید حوزه ورود ریشهای حوزه به #مسائل_مستحدثه داشته باشد؛ این که حوزه به همه مسائل بپردازد قطعا خواسته ما همین است؛ ما از خدا میخواهیم که درسها در همه زمینهها پختگی پیدا کند؛ اما بعضی فکر میکنند فقط در حوزه درس خارج اگر کسی مثلا کتاب قضا بگوید خیلی خوب و #انقلابی است اما اگر کتاب حج یا صلاه بگوید #ضد_انقلاب است؛ توجه داشته باشید که درس خارج برای تربیت افراد به جهت استنباط احکام است؛ یعنی ما وارد میشویم طرق استنباط احکام را یاد میدهیم؛ یعنی چه یاد میدهیم؟ یعنی فرق نمیکند کتاب مورد بحث چه کتابی باشد؛ این آقای طلبه و فاضل این رویه و روش استنباط را طبق مذاق استاد میآموزد؛ این تازه خودش در ورطه تحقیق میافتد و میخواهد کار کند دیگر چه فرقی میکند آموزش در کتاب طهارت یا صلاه یا حج یا حدود و قضا باشد؛ آن قواعد اصولی که به کار برده میشود همان است؛ آن روشی که برای استظهار از روایات به کار برده میشود همان است.
▪️ادامه سخنان را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4937
◽️حاشیه #روزنه بر این سخنان را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4938
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
دیدگاه های تأمل برانگیز جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
[صفحه 2 از 3]
▪️برخی خیال میکنند اگر کل درسهای خارج مسائل مورد نظرشان را مطرح کنند، حوزه خیلی فوقالعاده میشود؛ اما اینطور نیست در درسهای خارج هرچه بحث بشود خوب است؛ درس خارج بحث استنباطی است و ما روش استنباط یاد میدهیم؛ معیار مرجعیت هم در استنباط است؛ ما در بحث اجتهاد و تقلید هم گفتیم #معیار_اعلمیت، اقواییت در استنباط است؛ حتی طبق این نظریه ما به تجزی در اجتهاد قائل نیستیم چون #تجزی_در_اجتهاد_معنا ندارد؛ این آقا یا قوه استنباط دارد یا ندارد؛ اگر قوه استنباط دارد در هر کتابی وارد بشود همین است؛ بله تجزیه در فعلیت اجتهاد است؛ کسی در کتاب حج کار کرده است و در مکاسب کار نکرده است؛ این فعلیت است اما تجزی در اجتهاد که قوه استنباط در این کتاب داشته باشد و در آن کتاب نداشته باشد اصل این حرف غلط است؛ اعلمیت هم به اقواییت در این استنباط است؛ هر کس استنباطش از دیگران اقوی باشد، اعلم میشود. حوزه این است.
◾️ #حوزه_قم را بعضیها به #بیسوادی رمی نکنند؛ بله ما سر برنامهها و درسها و امتحانات اشکال داریم و به آقایان هم تذکر میدهیم و محترمانه هم میگوییم و آقایان هم دارند زحمت میکشند؛ اما حوزه قم الان بزرگترین حوزه علمیهی نه شیعه بلکه دنیای اسلام است؛ اینجا در قم اساتید بسیار قابل و فاضل و قوی هستند؛ ما میشناسیم و با خیلی از این آقایان همدوره بودیم و اساتید بزرگوار هستند؛ طلبههایی که واقعا از صمیم قلب با تمام محرومیتها دارند زحمت میکشند و با کمترین امکانات درس میخوانند؛ حق اینها را ضایع نکنیم؛ گاهی موسساتی هستند قوی دارند کار میکنند؛ نویسندگانی داریم با ابتکار و با شهامت دارند کار میکنند و مطلب مینویسند؛ حوزه قم امروز حوزه پویایی است؛ حوزه قم امروز سرمایهای برای شیعه است نه فقط سرمایه برای ایران و نه فقط سرمایه برای نظام.
◽️من بارها گفتم #نظام #جمهوری_اسلامی ولید حوزه است و نمیتوانیم نسبت به آن بیتفاوت باشیم اما حوزه، حوزه شیعه است نه حوزه ایران؛ ما در هندوستان تنها به اندازه کل جمعیت ایران شیعه داریم؛ مگر میشود حوزه و مرجعیت فقط فکرش را به یک نقطه منحصر کند و از بقیه غافل بماند؟ ما چهارصد میلیون شیعه در دنیا داریم و حوزه برای مجموعه شیعه دارد کار میکند؛ حوزه دارد کار میکند که اگر فردا ندای اهل بیت(ع) در سراسر عالم یا سراسر دنیای اسلام طنینانداز شد جوابگوی همه مسائل باشد؛ فقه باید پویا و بهروز باشد؛ ما در موضوعشناسی مشکل داریم و باید این مشکلات را برطرف کنیم؛ ما اگر دینی داریم جاودانه که تا آخر دنیا میخواهیم بمانیم باید زندگی مردم را هم بتوانیم اداره کنیم.
▪️باید بین فعلیت استنباط در درس و فعلیت آن در اجتهاد افراد فرق بگذاریم. در تمام طول تحصیلتان فقط چند کتاب فقهی میتوانید بخوانید اما بعد از آن احتیاج دارید به استنباط در پنجاهودو کتاب موجود؛ مگر ما همه کتابها را بالفعل نزد اساتید خواندهایم؟ آن قوه استنباط باید حاصل بشود و طلبه خودش به این قوه در کار بیفتد و بر حسب ضرورتها که میبیند فعلیت داشته باشد؛ لذا این که تخطئه کنیم درسهای خارج را درست نیست؛ این را فقط حساب نکنید؛ بله مسائل فردی و مسائل اجتماعی هست اما در مسائل اجتماعی هم همانطور که عرض کردیم بهگونهای باشد که زمینه برای ورود حوزه و بحث اساتید باشد؛ نروند #یقه_استاد_را_بگیرند که آقا این بحث را دیگر نکن؛ اینجور نباشد؛ #بحث_آزاد باشد و بعد ما باید در فقه بر اساس روایات اهل بیت و منابعی که داریم تولید فکر و ایده و نظریهسازی بکنیم؛ به روایات ما آنجور که باید و شاید رسیدگی نشده است و ما پختگی لازم را نداریم؛ #نمیگوییم_اخباری_باشیم اما این میراث فوقالعادهای است که ما داریم و دیگران از آن محروم هستند و باید از آن بهرهبرداری کنیم.
◽️امیدواریم این #شهامت را داشته باشیم و در همه بحثها وارد بشویم و نظر بدهیم و دیگران هم اینقدر باشهامت باشند که #تحمل این نظرات را داشته باشند، چون #نظریه_در_مقابل_نظریه_است.
🔶حاشیه روزنه
1) معنای #سکولاریسم در ادبیات سیاسی و نظام معنایی امام خمینی و مقام معظم رهبری، کاملاً روشن است و تطبیق مصادیق خارجی بر آن، کار دشوار یا محالی نیست.
2) کسی ادعا ندارد حوزه مقدسه سکولار شده است! این برچسب و تهمت است؛ مسئله نمو خزنده #سکولاریسم_حوزوی است. رخنه سکولارها در حوزه یک موضوع است و سکولار برخواندن تمام حوزه امری علی حده که احدی از انقلابیون اصیل بدان اعتقاد ندارد.
3)بی اعتنایی سکولارهای حوزوی به مردم، امر پنهانی نیست؛ پشتیبانی از عناصر غربگرا از یک سو و سکوت در مقابل اقدامات ضدمردمی آنان از دیگر سو، عامل مهمی در قضاوت عملکرد سکولارهای حوزوی است.
▪️ادامه حاشیه های روزنه را اینجا بخوانید👇:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4938
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
حاشیه #روزنه بر دیدگاه های جناب آقای سیدمحمدجواد علوی
[صفحه 3 از 3]
4) بی اعتنایی به مسائل اساسی جهان اسلام از مسئله فلسطین گرفته تا موضوع تکفیر و هجوم به حرم اهل بیت(ع) و عادی سازی روابط با رژیم غاصب و قرآن سوزی و اهانت به پیامبر و دامن زدن به اختلافات داخلی در جهان اسلام و صدها موضوع خرد و کلان دیگر در پیش چشم ماست که سکولارهای حوزوی در مقابل آن روزه سکوت گرفته اند!
5) یک فراز از این سخنان حاوی مطالب نامناسبی است که انتظار می رود گوینده محترم در صدد تدارک آن برآید. ایشان با اشاره ضمنی به نظریه اولوالامر بودن خلیفه طاغوت در منظر عامه، گفته: «آنکه به نظر این آقایان سکولار است حوزههای دیگران است که اطاعت از هر کسی را واجب میدانند.» این سنخ قرینیت سازی ها، تالی فاسدها و ملزومات نامناسبی دارد که معلوم نیست برای بیان کدامین مقصد و مقصود مطرح شده است.
6)ایشان در دفاع از سیاسی بودن حوزه شیعی به بزرگانی چون میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و میرزای نائینی، اشاره کرده است که از قضا سخن جریان انقلابی حوزه با سکولارهای حوزوی نیز همین است که چرا برخی مدعیان فضل و دانش و اخیرا مرجعیت و ریاست دینی، از سیره و سلوک آن بزرگمردان فاصله گرفته اند. ایشان حتمن می داند که حضرت امام خمینی در رساله ولایت فقیه خود، مرحوم نائینی را یکی از پیشگامان تبیین این موضوع در میان متاخرین از علمای امامیه دانسته است لذا از این جهت، جناب ایشان باید کارنامه فضلای مورد نقد را با عملکرد و مواضع صریح آن بزرگان مقایسه کند تا به میزان فطانت و درستی مدعای انقلابیون صحه بگذارد.
7) کسی پرداختن به مسائل پیشین را ملازم با سکولاریسم نمی داند که اگر چنین باشد مقام معظم رهبری و امام خمینی نیز همزمان با تذکار نسبت به خطر سکولار شدن حوزه ها، نباید به آن مباحث می پرداختند! بلکه مسئله آن است که جریانی در قم(بعضا عامدانه و بعضا از روی جهل) تلاش دارد، بدنه فضلای حوزه را از پرداختن به مسائل مستحدثه منصرف یا غافل سازد و بدین صورت حوزه را از مناسبات سیاسی-اجتماعی داخلی و بین المللی حذف کند. آیا این قبیل اقدامات، تلازمی با سکولار کردن حوزه ندارد؟!
8) ایشان می گوید «ما هم منجمد نیستیم بگوییم پنجاهودو کتاب از طهارت تا دیات بیشتر در فقه نداریم و دیگر کتابی لازم نیست...شما بیایید کتاب جدید بیاورید؛ بحثهای جدید لازم داریم.»
سخن این است چرا جناب ایشان و همفکران شان این دغدغه را ندارند که بر اساس مسائل جدید، کتاب جدید بنویسند؟ چرا از دیگران مطالبه می کنند؟ صرف منجمد نبودن کافی است؟ آیا صرفا دعوت از دیگران برای طرح مباحث جدید، به معنای منجمد نبودن است؟
ایشان با تمسک به برخی تعابیر خاص، مدعی شده اند «بعضی فکر میکنند فقط در حوزه درس خارج اگر کسی مثلا کتاب قضا بگوید خیلی خوب و #انقلابی است اما اگر کتاب حج یا صلاه بگوید #ضد_انقلاب است.» خوب است جناب ایشان بفرمایند دقیقا چه کسی چنین مدعاهای واهی را مطرح کرده است؟
یکی از روش های استخفاف طرف بحث آن است که مدعای او را به نحو سخیف و نادرست بازگو کنند و بعد مورد هجو قرار دهند! تمسک به این روشها در شان فضلای حوزوی نیست و با اخلاق اهل بیت(ع) سازگاری ندارد.
9) ایشان می گوید:
«ما به اسم اسلامی کردن نظریات بعضی از آقایان فقها را وارد کردیم؛ اما #این_اشتباه_بوده است.»
خب چرا به نحو تفصیلی و عالمانه به مسئله وارد نمی شوید که اشتباهات معلوم شود؟ صرف طرح ادعاهای مبهم، چه چیزی را اثبات می کند؟ موضوع بانکداری اسلامی در ابتدای دهه شصت و در زمانه ای مطرح شد که بزرگانی مانند آیت الله صافی در شورای نگهبان حضور داشته اند. آیا این بیانات تعریضی به این بزرگان محسوب نمی شود؟
10) جناب ایشان می فرماید لازمه بحث های اجتماعی آن است که «زمینه برای ورود حوزه و بحث اساتید باشد؛ نروند #یقه_استاد_را_بگیرند که آقا این بحث را دیگر نکن؛ اینجور نباشد؛ #بحث_آزاد باشد.»
حرف بسیار بجایی است اما خوب است ایشان بفرمایند تا کنون یقه چه کسی را گرفته اند و از بحث آزاد منع کرده اند؟ مگر نه این که مطالبه مقام معظم رهبری در باب #آزاداندیشی، سالهاست بر زمین مانده است؟ کارنامه جریان انقلابی عقل گرا کاملا روشن است اما:
از آن سو، چه کسانی به صرف برخی دیدگاه های (فرضا شاذ) مرحوم علامه فضل الله، در قم پیاده روی راه انداختند؟
چه کسانی کرسی درس اخلاق #آیت_الله_خوشوقت را به صرف یک دیدگاه خاص تاریخی تعطیل کردند؟
چه طیفی مرحوم دکتر صادقی را منزوی و اشتهاردی ها و علامه عسکری ها را مهجور کرد؟
کدام جریان حوزوی نسبت به برخی دیدگاه های آن روحانی غیرایرانی بیانیه شبه تکفیر صادر کرد؟!
کدام جریان در قم با تئوریزه کردن فرهنگ فحاشی به مقدسات مخالفان #مذهب_حقه_شیعه، زمینه بحث علمی و هدایت آنان را سلب می کند؟
حتما خوب به خاطر دارید که انقلابیون در این امور دخیل نبوده اند!
@rozaneebefarda
💥 #حمله_به_حجاب؛ از #شبکه۴ تا #bbc!
🔹 شبکه ۴ به مدیریت #مسعود_معینی_پور از مسئولان پیشین #دفتر_تبلیغات و عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، رویکرد انتقادبرانگیزی را پیرامون برخی مسائل فکری و سیاسی و مذهبی درپیش گرفته است.
🔹 این شبکه خیرا با طرح مجدد موضوع چالش برانگیز #حجاب_اجباری که کلیدواژه ابداعی بیگانه است، موجبات هجمه ضدانقلاب به حجاب را فراهم آورده است.
معلوم نیست بعد از نهی صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون پرهیز از طرح این موضوع، متولیان شبکه با چه هدفی به طرح مجدد بحث پرداخته اند.
🔸پیشتر در دوران سردبیری معینی پور در نشریه #رسائل نیز طرح مناقشه برانگیز موضوع حجاب انتقاداتی را به دنبال داشت.
🔹گذشته از اصل طرح بحث، انتخاب میهمانان برنامه های شبکه۴ نیز قابل نقد و بررسی جدی است.
جناب آقای #مهدی_نصیری که اخیرا به واسطه کتاب #عصر_حیرت در محافل مخالفان داخلی(از تاجزاده تا فیرحی) مورد اقبال قرار گرفته، حتما گزینه مناسبی برای طرح بحث پیرامون موضوع حساس حجاب نیست.
@rozaneebefarda
💥هم اندیشی حزب الله برای دفن جنازه #برجام!
⭕️همایش بزرگ مردمی-دانشجویی بررسی اقدام متقابل ایران در قبال #مکانیسم_ماشه
🔹با سخنرانی آقایان:
سیدمحمود نبویان، روحالله ایزدخواه، حمید رسایی، صادق کوشکی، فواد ایزدی، محمدصادق شهبازی، مسعود براتی و کامران غضنفری.
📅شنبه 29 شهریورماه
⏰ساعت 15:30 الی 19
🏢مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر، سالن همایشها
@rozaneebefarda
انا لله و انا الیه راجعون
حاج علی شمقدری، یار دیرین رهبر معظم انقلاب درگذشت
🔹مرد روزهای حماسه و حادثه دوران پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی، پیرغلام مجالس توسل و ذکر و اقامه عزای حضرت سیدالشهداء(ع)، فعال فرهنگی محافل قرآن و عترت روزهای دور مشهدمقدس و طلایه دار مبارزه و قیام در سال های اولیه نهضت تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در خراسان درگذشت.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاشکی #اربعین با دست ساقی
مهمانم کنی چای عراقی
#حی_علی_العزا
#حب_الحسین_یجمعنا
امسال ما مانده ایم و خاطراتی که جاودانه شد....
حافظ چو ره به کنگره کاخ وصل نیست
با خاک آستانه این در بسر بریم....
باشد که روزگار نعمت وصل حسین(ع) با هدم ویروس منحوس، دوباره بازگردد...
@rozaneebefarda
روزنه
انا لله و انا الیه راجعون حاج علی شمقدری، یار دیرین رهبر معظم انقلاب درگذشت 🔹مرد روزهای حماسه و ح
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت #حاج_علی_شمقدری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹با تأثر فراوان اطلاع یافتم که دوست و همراه قدیمی، مرد مؤمن و انقلابی و متشرع، پدر شهید و برادر شهید، مرحوم آقای حاج علی آقای شمقدری رحمة الله علیه دارفانی را وداع کرده است.
🔹اینجانب در بیش از نیم قرن آشنائی با این بردار با ایمان و پرتلاش، همواره او را در #جبههی_حق، به #پایداری و #غیرت و #صدق و #وفا شناخته و از او جز نیکی و مجاهدت ندیدهام، رحمت و رضوان خدا بر او باد.
🔸وظیفه میدانم که به همسر مؤمن و صبور و فرزندان صالح و مکرّم و نیز به دیگر بازماندگان و همه دوستان و آشنایان آن مرحوم تسلیت عرض کنم و حشر او با شهیدان و بندگان صالح را از خداوند مسألت نمایم.
سید علی خامنهای
۲۸شهریور۹۹
@rozaneebefarda
چرا #حجاب را دوباره تیتر کرده اند؟!
اختصاصی #تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اینکه چه مسئله در فضای رسانه ای داغ شود، اغلب بسته به طراحی نخبگان عملیات روانی است.
گرچه حوادث واقعه نیز گاهی علت محدثه داغ شدن یک مسئله هستند، اما حتی در این موارد هم، باز همان نخبگان بحث را پیش می برند.
اینکه در این ایام دوباره موضوع حجاب به برکت بی تدبیری یا سو تدبیر برخی انقلابی نمایان یا از انقلاب برگشتگان داخلی بولد می شود، جای تامل جدی دارد!
استقبال گسترده و ذوق زدگی همراه با سراسیمگی #ضدانقلاب نیز این شک و شبهه را بیشتر می کند که چرا آنان باید از یک طرح بحث به ظاهر معمولی، به مثابه جرقه در انبار باروت، انفجار رسانه ای پدید آورند؟!
برخی کارشناسان را باور آن است که این #دام_رسانه_ای، هیچ هدفی جز اثرگذاری بر فضای #انتخابات۱۴۰۰ ندارد.
انحراف افکار عمومی از مسائل معیشتی به سمت موضوعات پرچالش اختلافی، اتفاق نامبارکی است که در واقع باید آن را گلوله اول یک جنگ نابرابر و خسارت بار دانست!
حالا بعد این آتش تهیه، باید منتظر بود یک کاندیدای غربگرا با لبخندهای ژکوند، شعار آزادی حجاب را سر دست بگیرد و به ریش همه نخبگان و دلسوزان که تمام توان شان را مصروف حل نیازهای اساسی و مشکلات معیشتی کرده اند، بخندد!
موضوع حجاب و عفاف حتما مهم است و در جای خود بسیار هم جای پرداختن دارد اما اینکه در فضای سیاست زده منتهی به انتخابات برخی به داغ کردن آن مبادرت کنند، حتما (در بهترین حالت) غفلت و غلط است و در حالت بدبینانه، خباثت و خیانت!
خصوصا اینکه روسای جمهور مان نشان داده اند که از مکلا تا معمم شان، و از حزب اللهی تا لیبرال شان، وقتی نوبت حجاب می رسد، به استراتژی #چند_تار_مو_که_اشکال_ندارد، رو می آورند برای کسب چند رای بیشتر! یا لا اقل نجات از تخریب رقیب و فرار از اتهام تندروی و دیوارکشی در پیاده رو!
حالا طرح موضوع حجاب در چنین فضایی چه مشکلی را حل می کند؟ چه منطقی دارد؟ آیا دولتی که از اداره کردن بدنه خود هم عاجز مانده و به زحمت حقوق نجومی و غیرنجومی کارمندان خود را می تواند جمع و جور کند و کشور و معیشت را تقریبا رها کرده، می تواند مثلا در مسائل اجتماعی پیچیده و چندوجهی مثل حجاب طرحی نو دراندازد؟
اگر دولت نمی تواند، که نمی تواند، ایده پردازی به چه هدفی صورت گرفته؟ واقعا وقتی زمینه اجتماعی و سیاسی تغییرات کلان در یک موضوع وجود ندارد، طرح آن بیجا نیست؟
عجیب آنکه برخی نخبگان انقلابی نیز بدون توجه به زمان و اهداف پشت پرده طرح مساله در این زمان، وارد بحث شده و با نقد و جوابیه و... به داغ شدن بیشتر بحث کمک می کنند!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥واکنش جالب عراقی ها در مقابل زائران کرونایی!
این سنخ کلیپ ها توسط کدام شبکه رسانه ای و با چه هدفی تولید و ترویج می شود؟
شبکه #بیت_العباس متعلق به کدام جریان سیاسی است؟
#اربعین
#حب_الحسین_یجمعنا
@rozaneebefarda
#پیاده_روی_اربعین؛ تبعات اجتماعی_ سیاسی و لزوم هشیاری فوقالعاده
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
با نزدیک شدن به ایام اربعین، شاهد افزایش قابل توجه تولیدات رسانه ای در انگیزه سازی برای پیاده روی اربعین هستیم.
در حالی که اخبار دقیق و انبوه حاکی از مخالفت دولت عراق برای فراخوان زیارت اربعین است، و همزمان مجازی رسمی داخلی نیز از ممانعت عراق برای حضور زوار خبر داده اند، این توصیه و جریان سازی خبری چه معنایی دارد و چه اتفاقی را رقم می زند؟!
طبیعی است مردم با حضور در استان های مرزی، ازدحام ناخواسته ای را در مرزها به وجود می آورند که حتی اگر به خروج از کشور موفق نشوند، بازهم نقض عرض خواهد شد و بعید نیست بیماری منحوس به صرف این تجمعات، شیوع یابد.
گذشته از تبعات بهداشتی، تبعات اجتماعی و سیاسی این اتفاقات نیز کم نیست؛ از یک سو درگیری مردم با مامورین مرزی که در سالهای قبل نیز به نحو محدود شاهدش بوده ایم و تصویر نازیبایی از نیروهای خدوم به واسطه برخی برخوردهای سخت ایجاد می کند. و دوگانه مردم/نظام را اینبار در دل طیفی از مقدسین دامن خواهد زد.
از سوی دیگر دولت فعلی عراق (خاصه شخص #الکاظمی) هم ثابت کرده که برخورد سیاسی و دوگانه برای او دشوار نبوده و در همراهی با بوق های نفاق و استکبار علیه جمهوری اسلامی دریغ نخواهد داشت و با هدف تطهیر خود و گشودن جبهه تضعیف جدید ایران، مسئولیت عدم حضور زوار حسینی اربعین را متوجه ایران خواهد کرد.
در این میان نقش رسانه های جریان #تشیع_لندنی در فضاسازی جهت دار و مخرب علیه نظام و ایجاد دوگانه های کاذب به منظور نتیجه گیری های سیاسی را نیز نباید نادیده گرفت! چه اینکه ردیابی هشتک #زیارت_اربعین_باید_آزاد_شود، نشانگر مقاصد نامبارک این جریان است.
این شرایط دشوار در فضای حساس و هیجانی اربعین، دوراندیشی و تدبیر نیروهای انقلابی را می طلبد. و شوربختانه همچنان متولیان حوزه مقدسه قم در میانه این اتفاق بزرگ، غائب اند!
برخورد نرم و معقول با پدیده مقدس پیاده روی اربعین و توجیه دینی مردم (اگر واقعا امکان ایجاد زمینه حضور نیست) یک ضرورت است که مبادی آن در عملکرد دولت روحانی دیده نمی شود و اگر این رویه ادامه یابد همه تبعات دینی، سیاسی، اجتماعی آن بر عهده شخص #حسن_روحانی و کارگزاران #دولت_اعتدال است.
@rozaneebefarda
دعای ویژه روزانه ماه صفر
در کنار #صدقه_دادن، هر روز ده مرتبه بخواند:
یَا شَدِیدَ الْقُوَى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ.
@rozaneebefarda
🔹استقبال #شریف_لکزایی از عناصر اصلاحطلب #دفتر_تبلیغات از برنامه زاویه که سخنان جنجالی #مهدی_نصیری پیرامون #حجاب را به دنبال داشت.
#شبکه_چهار
#معینی_پور
@rozaneebefarda
زنگنه مایه ننگ تاریخی و نمادی از غربگرایان ایرانی
#خسارت_های_بیژن_زنگنه از جیب ملت عزیز ایران:
- جریمه قرارداد کرسنت ۱۴ میلیارد دلار
- جریمه صادرات گاز به ترکیه ۱.۹ میلیارد دلار
- جریمه و بدهی قراداد واردات گاز ترکمنستان ۲ میلیارد دلار
- حذف کارت سوخت ۲۳ میلیارد دلار
- عدم پیگیری صادرات گاز به عمان ۲ میلیارد دلار
- عدم پیگیری و اجرای قرارداد صادرات گاز به کویت ۷ میلیارد دلار
- ضعف دیپلماسی و لغو قرارداد صلح بین پاکستان و هند و خط لوله ایران
- بانی قراردادهای محرمانه نفتی
و ده ها عنوان خرد و کلان دیگر
آیا با این وجود، مجلس انقلابی باید در مقابل او منفعل و ساکت باشد؟
آیا قوه قضائیه نباید زمینه محاکمه او را فراهم کند؟
چه کسانی در این سالها از مدیریت زنگنه متنعم بوده اند و این افراد چرا نباید به ملت معرفی شوند؟
آیا وقت اظهار #برائت_روحانیت_از_روحانی فرا نرسیده است؟!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥یک بام و دو هوای مزدوران رسانه ای آمریکا و انگلیس پیرامون تجمعات در دوران کرونا
🔹بعد از حضور تعدادی از عاشقان کربلا در مرز، بلافاصله manoto و bbc و voa در اقدامی هماهنگ شروع کرده اند به دامن زدن به دوگانهی کاذب دین-سلامت و اهانت به دستگاه سیدالشهدا علیه السلام
🔺 این در حالی است که دقیقا در همین ایام کرونایی، تجمعاتی به مراتب شلوغ تر در دل آمریکا و انگلیس را شاهد بوده ایم.
@rozaneebefarda
#سیدعباس_صالحی، هم به جمع حامیان #زاویه_معینی_پور پیوست!
🔹صالحی قبل از آنکه وزیر ارشاد روحانی باشد، یکی از اعضای بلندپایه #دفتر_تبلیغات است که در دور قبل جزء هیئات امنای آنجا هم شد.
🔹بعد از تئوری سازی دفتر تبلیغات برای حضور زنان در ورزشگاه (علیرغم مخالفت صریح مراجع عظام تقلید) حالا برخی اعضای ارشد این مجموعه به طرفداری از رویکرد غلط #شبکه_چهار در داغ کردن و ترویج گفتمان بیگانه در موضوع حجاب، پرداخته اند.
🔻عباس صالحی همچنین از حامیان پشت پرده #دین_آنلاین هم هست که خودش حکایتی شده است!
@rozaneebefarda