eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام تسلیت در پی درگذشت آیت‌الله آصف‌محسنی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد آصف‌محسنی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسمه تعالی درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ محمد آصف‌محسنی رحمةالله‌علیه را به عموم ارادتمندان ایشان در افغانستان و ایران و به خاندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. دهها سال مجاهدت فی سبیل الله در میدانهای سیاسی و فرهنگی و علمی و اجتماعی در کشور اسلامی افغانستان و همراه با مردم شجاع و غیور آن سامان، کارنامه‌ی افتخارآمیز این روحانی بلندپایه را نشان میدهد و برکات مستمر و ماندگار آن، میراث ارزشمند معنوی آن بزرگوار است. رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خاطره آیت الله خامنه‌ای از جلسه عزل آقای منتظری که برای اولین بار در کتاب روایت رهبری منتشر شد. @rozaneebefarda
بده بستان های سیاسی با هزینه کرد از مدارج حوزوی 🔻 در حاشیه امضای اجتهاد توسط آقای 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸یکی از سنتهای اصیل حوزوی اجازه اجتهادهایی است که یک استاد مبرز و به فضلای برجسته در حلقه درس خود می دهد اما جناب آقای حسن روحانی سه شنبه 15 مرداد 1398 این اصطلاح را به شخصی نسبت داد که به جز چند درس طلبگی ابتدایی که در نوجوانی خوانده; هیچ ارتباطی با حوزه علمیه نداشته است. 🔸او در جلسه ای که با مسوولین وزارت خارجه و جناب ظریف داشت گفت: "وزیر خارجه ما یک نخبه و است. برخی درس سیاسی خوانده‌اند، اما مجتهد نشده‌اند اما ظریف علاوه بر اینکه دارد، یک مجتهد سیاسی است." ◀️اگر این تعبیر آقای رئیس جمهور را خارج از منظومه فکری ببینیم برای ما یک تعریف و تمجید ساده به نظر خواهد آمد و شاید آن را به مثابه تمام اغراق های سابق بدانیم و بگوییم منظور آقای روحانی از مجتهد; معنای لغوی آن بوده و می خواسته بگوید که آقای ظریف شخصی صاحب نظر در عرصه سیاسی است اما وقتی آن را در چارچوب گفتمانی اعتدال قرار می دهیم معنایی متفاوت از آن برداشت خواهیم کرد. 🔹تبیین مؤلفه های فکری خود موضوع بحثی مفصل است اما آنچه در این مجال کوتاه به کار می آید دانستن این نکته است که منابع و روش اجتهاد سیاسی در با منابع و روش اجتهاد جواهری تفاوت بنیادین دارد و این جریان در فرایند استنباط سیاسی و اجتماعی; در ابتدا عرصه دین را از عرصه عقل عملی (که متصدی استنباط در سیاست مدن است) جدا می کند و با رهایی از دین; از زاویه جهانی شدن به این مسائل نگاه می کند و برای حل آن مسائل به دو منبع و عقل/علم منهای وحی مراجعه می نماید. 🔻به عنوان مثال حسن روحانی پس از مرزبندی آشکار میان عقل و دین; ورود جامع فقه، به عنوان دستگاه استنباطی دین، به عرصه های مختلف را خطرناک توصیف می کند: "اگر کسی مرز عقل و دین را تفکیک نکند... و بگوید در همه امور باید به فقه و دین مراجعه کند بسیار خطرناک است."(اندیشه های سیاسی اسلام ج1 ص240) و همو قائل به لزوم بازنگری در قوانین اسلامی(حتی قوانین جزایی که حدود ثابت الهی اند) بر پایه اقتضائات جدید است.(رویکردهای حوزه علمیه و بایستگی های نوین، مجله راهبرد، زمستان 87 ص20) 🔹بنابراین همانطور که گفته شد اجتهاد سیاسی در دستگاه فکری اعتدال با اجتهاد سنتی و جواهری از حیث منابع و اصول متفاوت است و لقب جدیدی که حسن روحانی به هم قطاری خود داد استعاری نبود بلکه مطابق تعریف جریان اعتدال از اجتهاد سیاسی به کار برده شده بود. 🔹پس از تبیین این نکته باید گفت که آقایان و حتی بر اساس منابع و روش شناسی خودشان نیز مجتهد سیاسی نبوده و نیستند چراکه نتیجه فعالیت سیاسی این آقایان در طی شش سال دولت داری بوده و کسی که بعد از شش سال دوندگی و هزینه کرد ملی به موفقیت چشم گیری دست نمی یابد نه تنها یک مجتهد سیاسی نیست بلکه نزد عقلای عالم یک کارگزار و سیاستمدار متوسط نیز به حساب نمی آید. 🔻فرهیختگان را به رسانه حوزوی نخبگانی روزنه فرابخوانید👇 @rozaneebefarda
هوای مسموم در فضای جاده سلامتی! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جاده سلامت(health road) بخشی از مجموعه ورزشی انقلاب تهران است که از ضلع شمالی تا جنوبی مجموعه و در اطراف زمین های گلف قرار دارد و علاوه به برگزاری مسابقات مختلف، محل جذابی برای عموم ورزش دوستان تهرانی است. 🔹مدتی است که بی مبادلاتی اخلاقی و کشف حجاب معدود زنان در این محیط، آرامش و سلامت روانی و اخلاقی جاده سلامت را با مخاطره مواجه کرده است. 🔸 هم زمانی این وضعیت ناهنجار نوپدید با پویش های کشف حجاب توسط ضدانقلاب خارج نشین، احتمال سازماندهی شده بودن این اقدامات را افزایش می دهد. 🔸صیانت از قانون و اخلاق، باید به عنوان اصل نهادینه شده و قابل احترام در میان همه اقشار مردم مورد توجه قرار گیرد و طبیعی است که سهل انگاری متولیان اجرایی در این امور موجب وهن تصاعدی قانون گرایی و اخلاق مداری در فضای عمومی خواهد شد. 🔹انتظار می رود مسوولین قضایی و اجرایی کشور، پیش تبدیل شدن این هنجارشکنی های معدود و سازمان یافته به اپیدمی، اقدامات لازم را انجام دهند. طبعا در صورت غفلت، عواقب عمیق و گسترده مضره آن، شرعا و قانونا متوجه آنهاست. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| دو طیف متعارض از در کلام امام خامنه‌ای را بیشتر بشناسیم... @rozaneebefarda
اساتید حوزه علمیه و انقلابی گری در تردید و ابهام بازخوانی «انتظارات مدنیت ولایی از اساتید حوزه» ذبیح الله نعیمیان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در بازخوانی کارنامه اساتید ارجمند حوزه علمیه پیرامون مسئله فقه حکومتی و انقلابی گری، با طیف های مختلفی مواجهیم؛ برخی از اساتید همواره مواضع ولایی خود را مخلصانه و غیر محافظه‌کارانه ابراز می‌کنند. برخی از این بزرگواران در مرز شفافیت و انقلابی‌گری اقتضایی هستند. برخی دیگر از آنان گاهی سخنانی درباره‌ی ولایت فقیه، رهبری، انقلاب دارند که قابل تمجید است اما غلبه با سکوت یا عدم ابراز مواضع قاطعی است که بتواند مخاطب از سردرگمی درباره‌ی خود درآورد. برخی فعالیت‌ علمی در عرصه‌هایی چون فقه سیاسی و حکومتی همسو با انقلاب را نیازمند سخنان صریح درباره‌ی انقلاب و ولایت نمی‌دانند. این بزرگواران نمی‌توانند انتظار داشته باشند که مخاطبان تیزبین لزوماً با خوش‌بینی به آنان نگاه کنند یا دستکم درباره‌ی آنان قاطعانه به دیده‌ی تحسین بنگرند. انقلاب اسلامی و نیازمند مواضع شفاف است. ازاین‌رو، تعریف و تکوین فقه حکومتی نیازمند بازتعریف اساتید دانا، تیزبین و نکته‌سنجی است که مواضع خود را به صورت صریح، انقلابی و شفاف ارائه دهند. جامعه‌ی انقلابی حوزه نیازمند ارتقای فقه حکومتی است. اما حرکت در مرز ابهام نمی‌تواند بستر مناسبی برای حرکت‌های علمی ایجاد کند. طلاب، فضلا و اساتید انقلابی همواره از تلاش‌های علمی همسو با انقلاب و رهبری استقبال می‌کنند. اما گاه نمی‌توانند در صداقت و اصالت برخی به راحتی به نتیجه برسند و ازاین‌رو، نمی‌توانند با این بزرگواران غیرشفاف همسویی آرامش‌بخشی پیدا کنند. مواضع ضد انقلابی برخی در حوزه به راحتی قابل شناسایی است. اما مواضع غیرانقلابی یا شبه انقلابی همواره سؤال‌برانگیز است. @rozaneebefarda
عیدی دولت در آستانه عید غدیر به نخبگان استان گیلان. حکم تخلیه مجموعه یاران توسط آموزش و پرورش استان گیلان، علیرغم بیش از یک دهه فعالیت فرهنگی و تربیتی و وجود ظرفیت هایی از قبیل حسینیه و باشگاه ورزشی و هیات دانش آموزی، آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید، اصرار به قطع ید از این سنگر فرهنگی دارد. @rozaneebefarda
💥ناطق نوری امام جماعت کل اصلاحات @rozaneebefarda
💥یادداشت موهن سروش محلاتی پیرامون توصیه اخلاقی مقام معظم رهبری پاسخ نقد سروش را در روزنه بخوانید @rozaneebefarda
روزنه
💥یادداشت موهن سروش محلاتی پیرامون توصیه اخلاقی مقام معظم رهبری پاسخ نقد سروش را در روزنه بخوانید @
🔻در پاسخ به طعنه ناشیانه محمد سروش محلاتی [صفحه ۱از۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻 🔹فقه باید سیاسی باشد امّا سیاست‌زده؛ نه. شاه‌کلیدی که برخی مدعیان از آن دور اند و گاه و بی‌گاه با ادبیات فقهی افکار جناحی خود را مطرح می‌کنند. چندی پیش و درست همزمان با ایام زیارتی مخصوص امام رضا علیه‌السلام، آقای که بعد از لغو برنامه مشترکش با جناب آقای ، کم‌کار شده بود بار دیگر دست به قلم برد و در پوشش نقد؛ طعنه ناشیانه‌ای به رهبر معظم انقلاب زد. 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/1600 🔹توضیح این‌که امام خامنه‌ای مدظله‌العالی سال‌ها قبل در میان جمعی از پاسداران حفاظت ولی امر در مشهد مقدس فرموده بودند: « بعضی‌ها خیال میکنند باید بروند حتماً به بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمیشود، میخواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ بعضی‌ها همان دمِ ضریح هستند و چسبیده‌اند به ضریح، امّا دلشان اصلاً متّصل به نیست؛ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است. اگر این‌جور زیارت کردید، این خوب است.»( 06/۰۱/1382) 🔹این بیانات در قالب بنر چاپ شده و در صحن حرم مطهر حضرت امام رضا علیه‌السلام نصب شده بود و جناب سروش محلاتی نیز با دیدن آن برآشفت و آن را «مطلبی نامناسب» خواند و نقدی به ظاهر فقهی و کوتاه نوشت. 🔹خلاصه‌ اشکال سروش محلاتی به سخن مقام معظم رهبری این بود که: نزدیک شدن به ضریح طبق نظر شهید اول و صاحب جواهر وچسبیدن به ضریح طبق قول شیخ بهائی مستحب است و اگر مستحب هم نباشد طعنه زدن به مؤمنین درست نیست. 🔆بررسی این مسئله هر چند از نظر فقهی ارزش چندانی ندارد چراکه پر واضح است قول سه نفر از فقهای متأخر هیچ حکم شرعی را اثبات نمی‌کند و صرف نقد یک توسط ولی‌فقیه و مرجع تقلید طعن محسوب نمی‌شود اما ذکر چند نکته در این باب برای روشن نمودن عیار فقهی مدعیان خارج‌گویی و فقاهت سیاسی خالی از فایده نیست. گفتنی است یادداشت جناب سروش بدون مرجع و منبع دقیق نوشته شده بود که برای بررسی تحقیقی‌تر، منابع مطالب اضافه شده است: 🔆1. عبارت جناب شهید اول(دروس ج2 ص23) و صاحب جواهر(ج20 ص101) در خصوص نزدیک بودن فرد به ضریح است و نه چسبیدن به آن و تعیین میزان نزدیکی فرد عرفی است و با ایستادن روبروی ضریح با فاصله چند متری نیز حاصل می‌شود. (کما این‌که وقتی کسی کنار در داخلی و با فاصله چند متری روبروی یکی از ضریح‌های مقدس باشد و با کسی صحبت کند؛ به او می‌گوید: در حال حاضر کنار ضریحم) نکته جالب این‌جاست که جناب سروش محلاتی عبارت شهید اول قدس سره را که در آن تصریح به عدم لزوم چسبیدن به ضریح هست نیز آورده است : « و ثالثها: الوقوف على الضريح ملاصقاً له أو غير ملاصق ». خلاصه این‌که «نفی استحباب الصاق به ضریح»(که محل کلام مقام معظم رهبری بود) با «استحباب الوقوف علی الضریح» تنافی ندارد. جامع عباسی(ط-جدید ص418) هم گرچه چسبیدن به ضریح را جزء آداب دانسته است اما در حد قول یک مجتهد است که طبیعتا اگر یک مرجع تقلید با آن مخالفت کند مستلزم ملامت نیست. 🔆🔆2. با نگاهی دقیق‌تر به عبارت می‌یابیم که ایشان اساسا در مقام نفی استحباب چسبیدن به ضریح نبودند کما این‌که خود ایشان هم در زیارات خود این کار را انجام می‌دهند بلکه در مقام نفی یک بوده‌اند چراکه به هرحال انسان‌های سطحی‌نگری هستند که کمال مطلوب را منحصر در اتصال ظاهری به ضرائح مقدسه می‌دانند اما شکی نیست که ارتقای روحی و معنوی اصل است و آداب نیز برای رسیدن به آن ارتقای روحی است در حدی که برخی فقها قائل‌اند اگر در کسی حالت خضوع و خشوع پدید نیامد اصلا وارد مشاهد مشرفه نشود بلکه منتظر بماند تا آن حال روحی پدید بیاید.(این نکته در منابعی که آقای سروش محلاتی به آن استناد دادند وجود دارد علاوه بر آن:ر.ک: حدائق ج14 ص421. برخی فقهای اهل معرفت نیز روح تمام آداب را حالت رقت قلب و خضوع عنوان نموده‌اند.(مناسک حج و عمره (آیت‌الله العظمی بهجت) ص280) 🔆گفتنی است این نوع نگرش سطحی موجب بروز برخی صحنه‌های نامناسب در مشاهد مشرفه به ویژه حرم مطهر حضرت امام رضا علیه‌السلام که نه تنها در دایره «ادب زیارت» تعریف نمی‌شود بلکه خلاف ادب نیز هست. حقیقتا چه کسی است که هل دادن زائران، فریاد کشیدن برخی مردها در اثر فشار، جیغ کشیدن برخی زنان و... را که ریشه در همان نگاه عوامانه دارد تحسین کند؟ آیا این حرکات ادب زیارت است یا واقع نشدن این امور در محضر امام عین ادب است؟! ادامه یادداشت در لینک ذیل: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1603 @rozaneebefarda ادامه در پست بعد👇
در پاسخ به طعنه ناشیانه محمد سروش محلاتی [صفحه ۲ از ۲] 🔆🔆3. با این نگاه مشخص شد که کلام مقام معظم رهبری هیچ رنگی از طعن نداشت بلکه آسیب‌شناسی عالمانه و مصلحانه بود که وظیفه هر عالم و اندیشمندی است. هرچند شخصیتی مثل آقای سروش محلاتی هم در جایگاهی نیست که به خاطر طعنه زدن بتواند به کسی ایرادی بگیرد. چه کسی است که کتابی از ایشان خوانده باشد و طعنه‌ها و توهین‌های او به (از شخصیت‌های برجسته آن گرفته تا شخصیت‌های حقوقی و نهادهایی همچون شورای نگهبان، مجلس خبرگان و...) را ندیده باشد؟! 🔆4. جناب آقای سروش محلاتی در دایره فکری ، تلاش می‌کند هر مسئله اجتماعی (از دیه و ربا گرفته تا چارچوب رسانه و...) را لااقل در حد تشکیک و احتمال حمل بر محمل‌های عقلایی (آن هم در فضای جهانی شدن و عقلای کشورهای توسعه‌یافته) کند. حال چگونه ایشان در تشخیص مصداق ادب ،که با نگاه اولی امری عقلایی است، یک‌باره متعبد و متشرع می‌شود و شبه‌اخباری عمل می‌کند؟ 🔆🔆5. این شبهه چند وقتی است از لسان جریان منحط نیز شنیده شده است. بازتکرار آن از زبان مؤید دیگری است بر جریان‌های غیرانقلابی و ضدانقلاب. وحدتی که یادآور و البته شکست مفتضحانه جبهه کفر و نفاق در صدر اسلام است. @rozaneebefarda
🔸واکنشی شاعرانه به مطالب مخدوش سروش محلاتی 💥اختصاصی @rozaneebefarda
💥پست ویژه سروش محلاتی مغرضانه و از روی ناسازگاری سیاسی وارد فقه می شود اظهارنظر صریح جناب آقای رضا اسلامی پیرامون یادداشت های آشفته @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸این آقایی که با این لسان اشاره می کند که از خلاف اجماع نهراسید، همین آقا در جایی از یکی از آثار علمی که مربوط به رهبر معظم انقلاب است، اشکال گرفته که حرف ایشان خلاف اجماع علماست. در صورتی که خودش اعتقاد داشته از مخالفت اجماع نباید بترسیم ولی اینجا مخالفت با اجماع را تقبیح می کند. 🔹آقای گفت زمینه انحراف فقه یکی آن است که مقهور فتاوای فقهای پیشین باشیم که در اصطلاح بدان گویند «وحشة الانفراد» و بعد از مرحوم آیت الله اردبیلی تمجید کرده است که ایشان آزاد اندیش بود و وحشتی از انفراد نداشت. 🔹حالا با صرف نظر از بحث صغروی این را می گویم؛ یعنی واقعا فرمایش رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی که مربوط به 45 سال پیش است واقعا متضمن حکمی برخلاف اجماع هست یا نیست، بماند اما اینکه اصل مخالفت با اجماع و شهرت یک جا مورد تمجید و جای دیگر مورد تعریض است، این دوگانگی را چه کنیم؟ گذشته از آنکه اصل این مطلب صغرویاً نیز درست نیست. 🔸عجیب است که رفته اند در اندیشه فقهی رهبری دقت کنند و یک چیزی از آن کتاب درآورده اند مربوط به درس‌های 25 تا 28 که پیرامون ولایت و هجرت است و در آن حال و هوای پیش از انقلاب و در سطح تقریباً عمومی بوده و توقع دارند که چرا تقیه به عنوان یک استثنا ذکر نشده است و اشکال کرده اند که اطلاق حکم بر خلاف اجماع فقها است. 🔸توصیه می کنم همه طلاب بروند و آن درس‌ها را بخوانند و عمق مطلب را ببینند ادله ای که بدان استدلال شده است را ببینند. 🔸در مقالات بعضی از مجلات دیدم که بحث علمی لازم درباره ولایت جائر و استثنائات آن شده است. بحث ولایت کفار، آیا به صورت مطلق نقل شده یا استثنائاتی هم دارد؟ استثنائات به چه معناست و توجه به مراتبش به چه صورتی است. حال چه طور می شود در این فضا که یک بحث علمی دقیق است ما تیتری از آن درست کنیم، خوراک روزنامه ها و رسانه ها و مایه انحراف افکار و انحراف فضای سیاسی باشد از موفقیت هایی که بدست آمده است هرچند این گونه اشکال تراشی های موهون ذره ای از عظمت مراجع نمی کاهد. خلاصه بحث علمی که درست ادا نمی شود، آدمی به تردید می افتد که هدف و منظور چیست؟ 🔸چه طور می شود که شخصی همواره در فقه جست‌وجو می کند و یکسری اطلاعات استخراج می کند، آب و رنگی به این مطالب می دهد و کسانی که تخصص ندارند می بینند که این آقا استناد به آیات می کند، استناد به جواهر الکلام می کند و بحث علمی خیلی دقیقی می کند. ادله متعارض را می بیند، جمع ادله می کند این کارها نزد اهل فن نوعی دلیل تراشی برای هدف از پیش تعیین شده است و ارزشی ندارد ولی برای غیر متخصص موجب اشتباه می شود چون نمی فهمد کجای بحث اشکال دارد؛ برای مردم خطرناک است و خلاصه هم برای خود فرد ضرر دارد و هم برای دیگران. 🔹به نظر می رسد مبنای همه جار و جنجال‌ها ناسازگاری با یک فقیه است. هرگاه دید آن فقیه بر دیدگاه سنتی پافشاری می کند سریع می گوید از محدوده فقه سنتی باید خارج شد، مسائل نوپدید اقتضائات خاص خودش را دارد، فقه را در کتاب های عهد عتیق نگه ندارید و متهم به ناکارآمدی نکنید. فقه باید پویا باشد، باید پاسخگو باشد. 🔹هرگاه که آن فقیه دست به نوآوری می زند می گویند باید دید فقهای بزرگ در این زمینه چه گفته اند. آیا می شود به آسانی از آن چیزی که بین فقهاست عدول کرد؟ می گویند احدی از فقها این مسئله را مطرح نکرده که این آقا به این موضوع پرداخته است. 🔹واقعا خود این آقا اگر فرض کنیم فقیه باشد چه حرفی می تواند بزند، مردم اگر لایحه قصاص را خلاف عقل دانستند چه باید کرد؟ اگر عقل حاکم بر فقه است، آیا باید فقه را کنار گذاشت؟ 🔸بهتر است کسی که نمی تواند در فضای بحث های اجتماعی و سیاسی خودش را کنترل کند و مبانی را نمی تواند به یک سازگاری برساند. بهتر است کلا نظری ندهد و صبر کند تا به مرحله ای برسد که بتواند بین تمایلات مختلفی که در بحث های مختلف دارد بتواند به یک جمع بندی برسد. مخصوصاً دخالت این تمایلات در بحث فقهی را می‌توانید در مطالبی که درباره شخصیت‌ها گفته‌اند ببینید. یکجا از مرحوم آیت الله مؤمن با لسان تعریض به عنوان فقیهی در رده حاکمان نام می‌برد که خود این تعبیر نشان می‌دهد که گویا آلوده شدن به سیاست منقصتی برای او بوده است و جای دیگر از شخصیتی چون هاشمی رفسنجانی که بیش از همه غور در سیاست داشت آن‌چنان تجلیل می‌کند و برای او نظریه سازی می‌کند که خیلی عجیب است. متن کامل را اینجا ببینید؛ http://vasael.ir/0003ij 🔶حاشیه سروش محلاتی به همراه آقایان ورعی و ضیاء مرتضوی ژورنالیسم را از دهه۶۰ در روزنامه جمهوری اسلامی آغاز کردند و اکنون به رسیده اند! @rozaneebefarda
هجمه سازمان یافته سایت های اصلاح طلب به مواضع صریح جناب آقای فقیهی پی جویی فتنه گری های رسانه‌ای جوجه خبرنگار اصلاح طلب در قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸به دنبال اظهارات صریح و مواضع قابل تقدیر جناب آقای محسن فقیهی، از اعضای اولیه که همزمان در جامعه مدرسین نیز عضویت دارند، سایت‌های اصلاح طلب با تیترهای جهت دار به تهاجم سازمان‌یافته علیه مواضع ایشان پرداختند. 🔸نکته جالب ماجرا آنجاست که همه این تیترهای جهتدار به نحو آشکاری کاملا مقلدانه از یادداشت یک روزی نامه نویس اصلاحات چی انتخاب شده‌اند. 🔸این اتفاق بیش از پیش ماهیت متخاصم و فتنه انگیز برخی خبرسازان اصلاح‌طلب را روشن کرد و نشان داد این جماعت هر وقت که فرصت را مغتنم بشمارند، از ریختن زهرشان دریغ ندارند و همگرایی های تاکتیکی فریبکارانه گاه و بیگاه شان تنها بهانه فرصت سازی و فریب حزب‌اللهی‌ های قم است. 🔹آن خبرنگار متخاصم اصلاح‌طلب پیشتر در پوشش سخنگوی در فضای مجازی فعالیت می کرد و نقش آفرینی اخیر وی در سازماندهی و فرماندهی تخریب علیه را دقیقا باید در همین چارچوب تحلیل کرد. 🔹طبیعی است وقتی یک فتنه طلب رسانه‌ای مأمور در قم افشا شود، علاوه بر آجر شدن نان او، یک پروژه پیچیده و طولانی نیز در معرض انهدام قرار می گیرد و تیترهای مغرضانه را باید واکنش عصبی چنین وضعیتی تلقی کرد. بررسی رسانه‌های منعکس کننده سخنان آقای فقیهی با تیترهای جهت دار، موجب می شود عقبه رسانه‌ای اصلاح طلبان متمرکز بر تحولات حوزه قم را بشناسیم. از جماران و حریم امام تا خبرآنلاین؛ از س.ح تا ع.ل! 🔹حالا معلوم می شود چه کسانی از آنارشیسم حوزوی در مقوله مرجعیت و انتشار بی رویه و غیرقانونی رساله و حمایت می کنند! عینا علت دشمنی دیرینه با جامعه مدرسین و دبیر محترمش نیز معلوم شد! @rozaneebefarda
8.pdf
157.1K
💥اظهارات سیدضیاء مرتضوی در نقد مواضع آیت‌الله پیرامون مسئله مرجعیت. 🔸مرتضوی از شاگردان آقای و از ژورنالیست های معمم اعتدالگرا در قم محسوب می شود که اکنون به همراه در مؤسسه فعالیت دارند. 🔹روزنامه جمهوری اسلامی رسانه اختصاصی خرده جریان مرحوم و ، یکی از پایگاه‌های حمایت کننده از جریان نوپدیدی است که علنا در تکثر مرجعیت شیعه فعال شده است. 🔹خاستگاه سیاسی فعالان عرصه مرجعیت با ادعای استقلال حوزه در تنافی آشکار است. چنانکه در کارنامه سران نیز چنین تناقضی به طور واضح قابل مشاهده است. 🔹از مدتها قبل بر اهل اطلاع واضح بود که مرحوم هاشمی یکی از پدران معنوی نشست اساتید محسوب می شد که در مهندسی معکوس اقدامات حوزوی امام خمینی، نقش اساسی داشت. اکنون به مرور مستندات این گزاره مهم در معرض همگان قرار می‌گیرد. 🔸با گذشت زمان پیوندهای پنهان و اقدامات پیچیده طیف های مختلف فعال در عرصه ، برهمگان آشکار می شود. این هنوز طلیعه صبح است.... @rozaneebefarda
سفر درمانی شیخ زکزاکی؛ بیم ها و امیدها 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸به دنبال فشار رسانه‌ای و اعتراضات داخلی به حبس غیرقانونی شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، حکومت پلیسی نیجریه نتوانست تاب بیاورد و به اجبار به سفر درمانی خارجی ایشان تن داد. 🔸این سفر موجی از خوشحالی و امید را در میان شیعیان، خاصه در نیجریه و ایران پدید آورد. اطمینان از زنده بودن این روحانی مبارز و مظلوم و آغاز روند معالجات ایشان خبری بسیار امیدبخش است اما؛ 🔹هند از کشورهایی است که صهیونیست‌ها حوزه نفوذ بالایی در آن دارند و بروز برخی رویکردهای شیعه ستیزانه دولت هند را نمی توان بی ارتباط با این وضعیت دانست. 🔹 همزمانی سفر درمانی زکزاکی به هند با سرکوب و محاصره مسلمین و شیعیان کشمیر، نشان از پیچیدگی فوق عادی تحولات دارد و خلاصه آنکه؛ 🔸اکنون علاوه بر تقویت احتمال خطر جانی و ترور درمانی علامه زکزاکی در هند به اشارت یا مباشرت صهیونیست‌ها، این اتفاق به نوعی موجب بازسازی چهره خون ریز و خشن حکومت هند در مقابله با شیعیان کشمیر شده است. سکوت علمای اعلام قم و نجف از یک سو و تحیر فعالان رسانه‌ای و کارگزاران سیاسی کشورهای اسلامی از دیگر سو، عمق و گستره اثرگذاری توطئه‌های بالقوه و بالفعل علیه تشیع را افزایش خواهد داد. 🔸 و ، بار دیگر در معرض امتحان واقع شده اند تا بر همگان اثبات شود که نه تنها منافع راهبردی تشیع که حفظ دماء شیعیان نیز برای آنان هیچ ارزشی ندارد و آنها در تمام این سالها تنها ژست انسان دوستی و شیعه دوستی گرفته اند! یادمان نمی رود که این جماعت عافیت طلب هنگامه جهاد و دفاع، که ضامن امنیت پایدار و حفظ جان مسلمین است، رگ انسان دوستی و شیعه گرایی شان متورم می شود! این یعنی یک جای کار ایراد دارد! این جماعت حتی اگر نادانسته هم چنین کنند، باید ملتفت شوند که دشنه دشمن با دست آنان در قلب اسلام و تشیع فرو می رود! بهتر و پیشتر از همه این جماعت را شناخته بود که می فرمود آنان دشمن رسول‌الله(ص) اند و هم و غم شان فقط عافیت و علف شان است! اعاذنا الله من شر انفسنا.... @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جناب آقای سیدمحمد جواد علوی بروجردی از بنیان گذاران تشکل نوپدید حوزوی موسوم به :👇 🔸مرجعیت در شیعه آزاد است. یعنی هر کسی خودش را دارای صلاحیت می‌داند ورود پیدا می‌کند هرکسی احساس مسؤلیت و احساس وظیفه می کند، ورود می کند... اینکه در حوزه مقبول می افتد یا نه، حرف دیگری است. بعد از آقای بروجردی، صد تا رساله نوشته شد، اما سه چهار تا جا افتاد اینکه من تعیین کنم توباش تونباش، این در شیعه عملی نیست... اینکه همه بنشینند یک نفر را بعنوان مرجع واحد انتخاب کنند، این نبوده؛ باید قهرا یک نفر تک واقع شود.‌. مرجعیت در شیعه آزاد است؛ اینکه یک نفر بیاید بقیه همه بصورت دستوری، شوند و ساکت شوند، اینطور نیست! @rozaneebefarda
کشتی غرور و استکبار انگلیسی ها برای نخستین بار در خلیج فارس به گل نشست! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸دولت محلی و کوچولوی جبل الطارق بالاخره با اشارت ارباب استعمارگرش کشتی ایرانی را آزاد کرد. 🔹این اتفاق وقتی رخ داد که آنان اعلام کرده بودند امکان و احتمال ادامه توقیف کشتی ایرانی بیش مدت اولیه نیز وجود دارد اما با اقدام متقابل ایران در عرصه دریایی، این اما و اگر ها یکباره پایان یافت و خبر آزادی کشتی ایرانی زنگ پایان زورگویی و راهزنی دریایی غرب استعمارگر را به صدا درآورد. 🔹از عصر صفوی که نخستین گروه از اروپائیان استعمارگر وارد خلیج فارس شدند و اخراج پرتقالی ها از جنوب تا کنون، این نخستین بار است که ایران توانسته در مواجهه دریایی با یک قدرت فرامنطقه‌ای، به پیروزی مطلق دست یابد. 🔸خدای متعال بر ما منت نهاد و این قدرت نظامی و اقتدار در پرتو رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در عصر جهموری اسلامی موجب شد تا امروز به اینجا برسیم که بعد از چند قرن شنیدن حرف زور از غربی‌ها و انگلیسی‌ها، با همان زبان با آنها سخن بگوییم. 🔸این ثمره تلاش تاریخی امام و‌ بیدار کردن ملت ایران از خوابی طولانی بود که با احیای روح اعتماد به نفس ملی به دست آمد. این اتفاق بزرگ همچنین ثمره خون شهدای عزیز ا ایران از ابتدای نهضت تا کنون است. 🔹واقعه آزادی کشتی ایرانی با اقتدار دریایی ایران، نقطه عطفی در مناسبات منطقه‌ای و جهانی است که در ماه ها و سالهای آتی از آن بیشتر خواهیم گفت و شنید. @rozaneebefarda
تضعیف و تکثر مرجعیت شیعه به بهانه آزادی و استقلال؛ مسأله این است! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹همزمان با علنی شدن و گسترش دامنه اعتراضات حوزویان نسبت به انتشار غیرقانونی رساله و اعلان نامتعارف مرجعیت توسط برخی سران نشست اساتید(که البته این امور محدود به آنان نبوده ممکن است در سایر طیفها هم بروز کند)، برخی بزرگان حوزه از جمله دبیر محترم جامعه مدرسین نیز اظهارات صریحی ابراز داشت که در محافل حوزوی بعنوان نقد صریح رویه جناب آقای ، تفسیر شد. 🔹به فاصله چند روز، فیلمی از آقای علوی توسط رسانه‌های نزدیک به نشست انتشار یافت که به نظر می رسد در مقام پاسخ بدان اشکالات و انتقادات است. 🔸فارغ قضاوت پیرامون اصل چنین رویکردی که به نظر برخی خود اقدامی نامتعارف محسوب می شود و در سیره بزرگان شیعه مسبوق به سابقه نیست که به تئوری پردازی جهت دفاع از عملکرد انتقاد آمیز خود بپردازند (بلکه این امر معمولا توسط دیگران انجام شده یا کریمانه از کنار نقدها می گذشتند)، پیرامون مطالب مطرح شده در این فیلم چهار دقیقه ای، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است: ۱)ارائه فراتحلیل از سیره بزرگان تشیع تنها در صورتی پذیرفتنی است که منشأیی در تاریخ حوزه و روحانیت داشته باشد لذا ارائه تفسیرهای پسینی با هدف توجیه اقدامات شخصی و انتساب آن به تاریخ شیعه و بزرگان دین، اصلا درست و پسندیده نیست. ۲) جناب آقای علوی بروجردی احتمالا بدون آنکه از عواقب گسترده چنین فراتحلیلی آگاه باشند، برخی از مهم ترین اصالت های حوزوی را منکر شده یا کمرنگ جلوه داده اند؛ مرجعیت گریزی، تلاش برای مطرح کردن دیگران بجای تمهید مقدمات مرجعیت شخصی، خط ممتد مرجعیت عامه و زعامت و رئاست دینیه در ادوار مختلفه، ظرفیت نقد پذیری و تلاش برای جبران، حفظ اقتدار مرجعیت شیعه با پرهیز از تشتت و انشقاق، پرهیز از هر نوع تزاحم راهبردی با فقیه حاکم و زعیم و حتی مرجع عام شیعه، برخی از این اصالت هاست. ۳) حوزه مقدسه شیعی یک نهاد تهذیب محور است که تربیت انسان‌های تکلیف مدار از بزرگترین کارکردهای آن است اما از یاد نبریم که در تشخیص وظیفه برای پذیرش مسئولیت های خطیر چون مرجعیت، همواره با وسواس و احتیاطی عجیب قرین بوده است. لذا بزرگان شیعه اولا خود را از معرض ریاست دینیه دور نگه می داشتند، ثانیا بدون تعاضد قرائن و حجج متکثره، هرگز به تکلیف نمی رسیدند! صرف احساس تکلیف برای ورود به عرصه مرجعیت منطق ندارد و منطبق با سیره بزرگان تشیع نیست. جناب ایشان شاید اگر کمی درنگ می فرمودند، ای بسا برخی از فضلا و بزرگان حوزوی در مطرح کردن ایشان برای مرجعیت اقدام می کردند اما پیشگام شدن شخص ایشان برای ورود به عرصه ریاست مذهبی، چندان موجه به نظر نمی رسد. ۴) اذعان به سیاسی بودن ذات مذهب شیعه توسط ایشان اگرچه متضمن مطلب جدیدی نیست اما به مثابه یک اعتراف تاریخی است که نشان از عمق راهبردی گفتمان امام خمینی دارد! و نشان می دهد امروز کسی نیست که بتواند با حذف سیاست، به ریاست دینی بیاندیشد. حال باید از جناب آقای علوی پرسید، اگر چنین است که می فرمایید، جنابعالی و همفکران حوزوی تان از عصر مبارزات نهضت امام تا کنون که وارد دهه پنجم استقرار جمهوری اسلامی شده‌ایم، چه کارنامه قابل دفاعی در عرصه سیاست ورزی داشته اید؟! آیا کسانی با این سابقه، ولو اینکه بخواهند، به یکباره می توانند علمدار عرصه سیاسی شوند؟ ۵)مسئله پدری برای شیعه، از حوزه گرفته تا توده مردم، گرچه کلمه حقی است اما اراده ناروا از آن ممکن است تالی فاسدهای فراوانی در پی داشته باشد؛ خبرگان و نخبگان و بلکه عموم مردم نیک می دانند که ادعای پدری بدون ارائه کارنامه روشن در این زمینه، به مثابه خطبه خوانی های انتخاباتی است که صرفا کارکرد تبلیغاتی دارد! اکنون با وجود انواع مشکلات داخلی و بین‌المللی برای تشیع، این سؤال مطرح است که برخی از مدعیان پدری تشیع، چه کارنامه و سابقه ای در این زمینه داشته اند! ۶) اگر ملاک ورود در عرصه مرجعیت، صرفا تشخیص شخصی و تصمیم فردی افراد باشد، آیا در بلندمدت با نوعی مواجه نخواهیم شد؟! فرض کنید از صبح فردا هر کدام از فضلای ارجمند استاد درس خارج یا غیر از آنان که خود را مجتهد می پندارند، بخواهند تشخیص دهند که وجود آنان در عرصه مرجعیت لازم و تکلیف شرعی است؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟! به نظر می رسد برهم زدن ساختارهای تاریخی و نظام نانوشته نهاد روحانیت شیعه، خسارتهای جبران ناپذیری به دنبال دارد که نباید آن را العیاذبالله در پای منافع گروهی و جناحی قربانی کرد. @rozaneebefarda