💥دستونشته مقام معظم رهبری در تقدیر از شهید حسن طهرانی مقدم و همکارانش
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سخنان عجیب #حسن_روحانی پیرامون #مذاکره_با_شیطان_بزرگ!
#برجامیان_عاشق_آمریکا هفت سال تمام منافع ملی را بر باد دادند، سرمایه و معیشت مردم را قربانی خوش خیالی های سیاسی خود کردند و بعد از یک تجربه کاملا شکست خورده، اکنون دوباره ساز سازش کوک کردهاند!
دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون مذاکره با آمریکا، کاملا صریح، دقیق و روشن است و هر نوع تمهید مقدمات بر خلاف مواضع علنی ایشان، اقدام علیه ولایت فقیه و گام برداشتن در مسیر دشمن است.
پرهیز رجال سیاسی از پاسخ بهنگام و صریح به این قبیل سخنان نسنجیده، عواقب خطرناکی را به دنبال دارد و به طرف غربی پالس اجماع برای سازش را ارسال میکند و چنین القا میکند که سران سیاسی ایران برخلاف مواضع صریح رهبری حرکت میکنند.
انتظار میرود حضرات آقایان #رئیسی، #قالیباف و #ولایتی، در موضع گیری پیشقدم شوند. و در مرحله بعد، نمایندگان خبرگان، ائمه جمعه استانها، نمایندگان مجلس، سران احزاب و تشکلهای سیاسی، خصوصا تشکلهای دانشجویی و حوزوی به میدان بیایند.
موضعگیری صریح آیات عظام و علمای اعلام قم نیز همچون همیشه در جایگاهی بی بدیل قرار دارد و در برهم زدن محاسبات غلط دشمن و دنبالههای داخلی آنان، بسیار موثر خواهد بود.
امید است در این #پیچ_تاریخی و سرنوشت ساز نیز #حوزه_علمیه_قم در پیشگیری از تکرار تحمیل معاهدات خسارتبار همچون #برجام، نقش تعیین کنندهای ایفا کند.
#برائت_روحانیت_از_روحانی
⭕️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه
🔻ناگفته هایی از حلقه واسط رسانهای دولت روحانی و #مجلس_لاریجانی
🔹از سرشاخههای تیم رسانهای دولت چه میدانید؟
🔹#یارانه_نجومی دولتی در جیب کدام تیم رسانهای میرود؟
🔹رئیس غول اقتصادی-رسانهای خصولتی چه کسی است؟
همه چیز در مورد مهم ترین بنگاه رسانه ای #برجامیان و #دولت_اعتدال را در پرونده ویژه روزنه بخوانید...
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش چهارم از پرونده ویژه
یادداشت نخست را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5620
یادداشت دوم را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5632
یادداشت سوم را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5674
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
بخش چهارم
گروه رسانهای خبر؛ غول اقتصادی #خصولتی
[صفحه 1 از 3]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️از حمایتهای ویژه دولتی تا ادعای استقلال!
🔹یکی از جنبه های مهم در بررسی گروه رسانهای خبر، میزان گردش مالی آن و خصوصا میزان بهرهمندی از مواهب دولتی و بودجه عمومی است!
گروهی که همه جا ادعای #استقلال دارد و خود را بزرگترین مجموعه رسانهای مستقل کشور معرفی میکند، بیشترین استفاده از بیت المال و بودجه عمومی کشور را دارد! گویا در قاموس این حضرات،《استقلال مالی و رسانهای》معنای جدیدی پیداکرده است!
🔹بررسی گردش مالی روزنامه #خبر_جنوب به تنهایی نشان می دهد که با چه غول اقتصادی روبه رو هستیم. در این بررسی به موارد جالب زیر بر می خوریم:
⭕️ساختمان لاکچری و چاپخانه مدرن روزنامه خبر جنوب
#ساختمان_9_طبقه ی روزنامه خبر جنوب در شهر شیراز مورد توجه ناظران قرار گرفته است. یکی از خبرنگاران #استان_فارس از بازدید این ساختمان مجلل و مصاحبه خود با واحدی پور چنین می گوید:
« او با پولش چه می کند؟ این سئوالی است که ذهن خیلی از دوستداران رسانه در شیراز را درگیر خود کرده است. همواره متهم است که با این همه درآمد که از روزنامه «خبرجنوب» و سایر نشریات این مؤسسه دارد چه خیری به #شیراز و فارسی ها رسانده است؟ تا قبل از این که او و ساختمان ۹ طبقه جدید روزنامه اش را ببینم این سئوال ذهن مرا نیز درگیر کرده بود.
۴ساعت فرصت داشتم تا با او صحبت کنم و جای جدید ساختمان روزنامه اش که اولین ساختمان بزرگ مطبوعاتی در بخش خصوصی بود را ببینم و ایمان بیاورم که شاید قلب خیلی ها برای شیراز می تپد اما پای عمل که می رسد نشانی از این تپش قلب نیست! و البته #حسین_واحدی_پور با ساختمان مدرن و منحصر به فردش نشان می دهد برای همه روزهایی که در رسانه بوده برنامه داشته تا فردای روزنامه نگاری شیراز را با ساختمان شیک «خبرجنوب» تصور کنیم. او با ساختمان یادشده ثابت می کند از آن دست مدیرانی است که هم خیلی کار می کند، هم خوب کار می کند و هم با عشق کار می کند که ساختمان جدید روزنامه اش را با عشق می سازد، ساختمانی که هم #موزه_مطبوعات دارد و هم #VIP برای اهالی رسانه. حتی تصورش هم برای روزنامه نگاران شیرین است این که با داشتن کارت VIP روزنامه خبر می توانیم میهمانی را از هر کجای ایران که دلمان بخواهد به شیراز دعوت کنیم بی آن که نگران پول بلیت هواپیمایش یا اسکان او و یا غذایش باشیم تصور کنید با داشتن این کارت هر وقت دلمان گرفت می توانیم به VIP روزنامه برویم فنجانی قهوه بنوشیم و با دوستان رسانه ای گپ و گفتی تازه کنیم.»(خبر پارسی، 23 سپتامبر 2013)
🎞عکس 17
در طبقه اول این ساختمان، اولین #موزه بین المللی مطبوعاتی و مجوز دار ایران قرار دارد.
این موزه به صاحب امتیازی #گروه_رسانهای_خبر تاسیس شده و ادعا میشود با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است.(توریسم آنلاین، 10/10/1398)
#خبرآنلاین به نقل از واحدی پور درباره این موزه می نویسد:
« موزه جهانی مطبوعات به عنوان اولین و بزرگترین موزه بین المللی مطبوعات در #شیراز راه اندازی می شود.این موزه در یکی از طبقات ساختمان روزنامه #خبر_جنوب در مساحتی بالغ بر 450 متر مربع ایجاد شده و اصلی ترین بخش بازدید از این موزه؛ از طریق سایت اینترنتی موزه خواهد بود.این موزه با تقسیم بندی 5 گانه قاره های جهان، سعی کرده است کاملترین مرجع معرفی روزنامه های کشورهای مختلف جهان باشد.در بخشهایی از این موزه، همچنین تمامی روزنامه ها و نشریات کاغذی استانهای مختلف ایران قرار دارد.»
واحدی پور همچنین با اشاره به اخذ مجوز از #سازمان_میراث_فرهنگی برای این موزه گفته:
به زودی تورهای مطبوعاتی برای اقشار مختلفی مانند دانشجویان علوم ارتباطات، استادان دانشگاه و فعالان رسانه ای و سایر مشاغل راه اندازی می شود تا مردم با روند مختلف چاپ و انتشار روزنامه در کشور آشنا شوند.
او درباره جزئیات برگزاری تور چاپ روزنامه نیز به خبرآنلاین گفته:
در این تورها، گردشگران ابتدا از #ساختمان_9_طبقه روزنامه #خبر_جنوب بازدید می کنند و در بخشهای مختلف این روزنامه، با روند تولید محتوا و خبر، صفحه بندی و گرافیک مطبوعاتی و همچنین موزه بین المللی مطبوعات جهان و نشریات کشور ما آشنا می شوند.»(خبرآنلاین، 29/2/1393)
🎞عکس18
#گروه رسانهای خبر بجز ساختمان خبر جنوب و موزه مطبوعات، #چاپخانه خصوصی به نام #چاپخانه_سریع در اختیار دارد. حسن واحدی پور، مدیر چاپخانه سریع در مورد چاپخانه اش چنین می گوید:
ما دارای پیشرفته ترین ماشینهای چاپ ساخت #آلمان هستیم که هم از سرعت بالایی برخوردارند و هم کیفیتی عالی دارند. چاپخانه ما همچنین مجهز به پیشرفته ترین دستگاه های لیتوگرافی #جهان است.(خبرآنلاین، 11/06/1395)
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش چهارم
گروه رسانهای خبر؛ غول اقتصادی #خصولتی
[صفحه 2 از 3]
🎞عکس19
⭕️از تاسیس تنها روزنامه توریسم کشور تا راه اندازی دفتر در دوبی!
#روزنامه_تورسیم (تنها روزنامه ی ایرانی در صنعت تورسیم) و سایت #توریسم_آنلاین نیز از رسانههای اقماری گروه خبر و متعلق به #حسین_واحدی_پور است و نشان میدهد که او در تشخیص نیازمندی های رسانهای بسیار توانمند است و ضمنا در عرصه های حساس و پولساز مثل توریسم، پیشگام است. ماجرا وقتی جالبتر می شود که بدانیم وی دفتری نیز در #دبی برای توریسم آنلاین تاسیس کرده است. این رسانه مورد توجه مسئولان دولتی قرار گرفته و چندین بار به بازدید این بخش از گروه رسانه خبر مبادرت داشته اند.
🎞عکس20
#مسعود_سلطانی_فر معاون رئیس جمهور در افتتاح سایت #توریسم_آنلاین با اشاره به فعاليت روزنامه توريسم به 3 زبان فارسي، انگليسي و عربي، می گوید:
«در ادامه ابتكار اين روزنامه تاثير بسزايي در توسعه و اشاعه بخش گردشگري دارد چرا كه امروزه اين صنعت با رونق خوبي مواجه شده و سرمايه گذاري هاي بسيار مناسبي هم در اين عرصه شكل گرفته است به طوري كه مي توان به سرمايه گذاري در ساخت هتل ها و مراكز اقامتي همچنين تاسيسات گردشگري در سطح كشور اشاره كرد.»(خبرآنلاین، 20/7/93)
🔹خبرنگار استان فارس در توصیف امکانات #vip گروه رسانه ای خبر به واقعیتهای حیرت آوری درباره امکانات لاکچری این رسانه اشاره می کند:
«یکی از جذاب ترین طبقات #ساختمان_۹_طبقه روزنامه خبر غیر از طبقه ای که موزه مطبوعات در آن واقع شده طبقه ای است که در آن اتاق های VIP قرار دارد...»(خبر پارسی، 23 سپتامبر 2013)
🔻این مهم است که معلوم شود بودجه چنین مکان مجلل و پرهزینهای از کدام محل تامین میشود؟!
#درآمد_زایی این گروه رسانهای از طریق توریسم - بجز آگاهی های تبلیغاتی آن - شفاف سازی نشده است. مشخص نیست که آیا توریسم آنلاین و روزنامه توریسم فقط پلی هستند برای صنعت توریسم کشور، یا متولیان این رسانهها علاوه بر امر اطلاعرسانی، خود نیز در صنعت توریسم فعالیت و منافع اقتصادی دارند!؟
⭕️بزرگترین گروه رسانهای #خصولتی کشور!
همانطور که گفتیم #گروه_رسانه_خبر ادعای استقلال و خصوصی بودن دارد اما آمار و اعداد و ارقام حمایتی، چیز دیگری نشان میدهد!
بعد از به روی کار آمدن دولت آقای #روحانی گروه رسانه ای خبر حمایت مالی فراوانی به خود جلب کرده است؛ به گونه ای که اعتراض همکارانش را در دیگر رسانه ها به همراه داشت. جالب اینکه این اعتراض ها ادامه دار بوده اما علیرغم آن، در سالهای اخیر همیشه گروه رسانهای خبر در صدر جدول حمایت های دولتی قرار گرفته است!
🔹خبرگزاری فارس در ۲۲ دیماه ۹۲ در گزارشی صراحتا به انتقاد از حمایت های مالی شائبه برانگیز دولت از خبر جنوب پرداخت و چنین نوشت:
⭕️ آیا مضحک نیست روزنامه سراسری اطلاعات 300 میلیون تومان، روزنامه سراسری و کثیرالانتشار #کیهان 340 میلیون تومان، #روزنامه_وطن_امروز 900هزار تومان(!) و در مقابل روزنامه #خبر_جنوب که فقط در 3 استان جنوب کشور با تیراژ 30 هزار نسخه توزیع میشود، به دلیل شراکت مدیر آن با معاون مطبوعاتی در شرکت مطبوعاتی «توسعه مکتب خبر ایرانیان» به اندازه مجموع دو روزنامه اطلاعات و کیهان یارانه بگیرد؟ این در حالی است که یارانه دیگر نشریات سه استان جنوبی کشور نیز بسیار ناچیز است.
🔻عجیب است که آقای معاون مطبوعاتی به روزنامه #خبر_ورزشی که خودش شریک و مدیرعامل شرکت صاحب امتیاز آن (#توسعه_مکتب_خبر_ایرانیان) است، هم در جایی دیگر 465 میلیون یعنی بیش از همه روزنامه های معتبر و کثیرالانتشار کشور یارانه داده است. این در واقع به این معناست که آقای معاون وزیر محترم در 100 روز اول فعالیتش، از مجموع 5 میلیارد تومان یارانه مطبوعاتی کشور که حدود 2/5 میلیارد تومان آن متعلق به بیش از 800 نشریه استانی است، مبلغ 1میلیارد تومان را برای دو روزنامه استانی شرکت «توسعه مکتب خبر ایرانیان» که خودش مدیرعامل آن است، کنار گذاشته است! البته از یارانه سایر نشریات مسئولان این شرکت یعنی روزنامه سیاسی #خبر و خبرگزاری #خبرآنلاین هنوز اطلاعاتی به دست نیامده است."
🔹البته #انتظامی سه روز بعد از انتشار این گزارش، تلاش کرد به نحوی در مقام پاسخ برآید.(همشهری آنلاین، 25/10/92) اما عملکرد سالهای آتی نشان داد که پیوستگی دولت روحانی با گروه خبر، فراتر از این قبیل توجیهات رسانهای است!
گروه رسانهای خبر با بهرهمندی حداکثری از حمایتهای دولتی، بزرگترین تشکیلات رسانهای کشور را راه اندازی کرده و توانسته روزنامه خبر جنوب را بدون هیچ توقفی، حتی در روزهای تعطیل عید نوروز، هر روز منتشر کند.
@rozaneebefarda
ادامه 👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش چهارم
گروه رسانهای خبر؛ غول اقتصادی #خصولتی
[صفحه 3 از 3]
⭕️انتقاد صریح یک پیشکسوت رسانه به کیفیت برخورداری گروه خبر از حمایت های دولتی!
🔹#بیژن_نوباوه از پیشکسوتان عرصه خبر و رسانه و نماینده سابق مجلس، با انتقاد از رویکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در تخصیص بودجه، به روابط سیاسی دولتی ها با گروه رسانهای خبر اشاره میکند و چنین می گوید:
🔻«برای توزیع یارانه به کارآفرینی و محتوای مطالب توجهی نشده است، در واقع روزنامهای که همراه دولت باشد مورد توجه قرار میگیرد.... #خبرآنلاین، خبر ورزشی و روزنامه خبر که قرار است مدتی بعد منتشر شود دارای هیات مدیرهای #نزدیک به #برخی_آقایان هستند که باید مسئولان در این زمینه #پاسخگو باشند.»(آخرین خبر، 20/9/92)
⭕️اعداد و ارقام سخن میگویند!/ چرا گروه رسانهای خبر، مستقل نیست؟!
🔻بر اساس آخرین #رتبهبندی_کیفی وزارت ارشاد از روزنامه ها و خبرگزاری ها، #روزنامه_خبرورزشی در رتبه چهارم گروه الف قرار دارد و #روزنامه_خبر جنوب در رتبه دوم گروه ب قرار دارد. جالب این جاست که 27 شاخص در این رتبه بندی لحاظ شده است که 12 شاخص کیفی است و 15 شاخص کمی است و نمره ی کامل شاخص های کیفی 41 است. از نمره 41 در شاخص کیفی خبر جنوب نمره 16 و خبر ورزشی نمره 28 اخذ کرده اند. در حالی که #روزنامه_اعتماد نمره 36، #روزنامه_جوان نمره 31.5 و #روزنامه_اطلاعات 27.5 اخذ کرده اند. این رتبه بندی و نمرات در شاخص های کیفی نشان می دهد که تناسبی بین کیفیت روزنامه ها و یارانه دریافتی وجود ندارد.(سایت معاونت امور مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد،23/10/96 . 2/9/94)
🔹با بررسی فهرست یارانه حمایتی که وزارت ارشاد منتشر کرده است نشان می دهد که رسانه های اقماری گروه رسانه خبر در سال 98 و 97 به شرح جدول شماره 4 یارانه دریافت کرده اند(همان، بخش فهرست یارانه رسانه ها):
📊جدول4
⭕️تجمیع یارانه دریافتی گروه رسانه ای خبر در هر سال نشان می دهد که در سال 97 یک میلیارد و شصت و نه میلیون تومان یارانه دریافت کرده است و در سال 98 با افزایش 900 میلیون تومانی به عدد دو میلیارد و هفت میلیون تومان رسیده است.
🔹ارقام فهرست #یارانه تجمیعی وزرات ارشاد حاکی از این است که گروه #خبر بیشترین یارانه دولتی را دریافت میکند؛
در سال 97 #روزنامه_خبر_ورزشی رتبه چهارم و #روزنامه_خبر_جنوب رتبه پنجم از ردیف یارانه حمایتی را کسب کرده اند و در سال98 خبرجنوب رتبه اول و روزنامه خبر ورزشی در رتبه سوم این فهرست قرار گرفتهاند.
⭕️ارقام نجومی آگهی های دولتی!
🔹باید به این ارقام حجم #آگاهی_های_دولتی که #گروه_خبر دریافت کرده را نیز اضافه کنیم. بر اساس فهرست منتشره وزارت ارشاد برای آگاهی های دولتی دریافتی مطبوعات، گرسانهای خبر افزایش نزدیک به سه میلیارد تومانی از این طریق را داشته است!(سایت معاونت امور مطبوعات و اطلاعرسانی وزارت ارشاد، بخش آگاهی های دولتی)
در جدول شماره 5 میزان آگاهی های دولتی گروه رسانه خبر را درج شده است:
📊جدول5
جالب است که در سال 98 روزنامه سراسری و کثیر الانتشار #کیهان مجموعا نزدیک به یک میلیارد هفتصد میلیون تومان آگاهی دولتی دریافت کرده است.(همان)
⭕️کارآموزان واحدی پور، کارگزاران دولت روحانی!/اتوبان دوطرفه پاستور و گروه خبر!
حضور مدیران ارشد دولتی(مانند #انتظامی، #معزی، #نوروزپور و #حدادی) در مجموعه خبر، همزمان با دریافت ارقام نجومی از دولت، نشان می دهد که گروه رسانهای خبر هرگز نمیتواند خود را رسانه مستقل معرفی کند و در واقع یک بنگاه رسانهای خصولتی بیش نیست.
اعداد و ارقام مطرح شده در این یادداشت، صرفا بر اساس محاسبات و مشاهدات اولیه است و اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد، قطعا ابعاد بیشتری از این مسئله روشن میشود.
به نظر می رسد اگر درباره ردیف بودجه 10 میلیارد تومانی مجلس شورای اسلامی( به عنوان کمک به اشخاص حقوقی و حقیقی) و 100 میلیارد تومانی وزارت ارشاد شفاف سازی شود بهتر بتوان در این باره قضاوت کرد.( لایجه بودجه سال 98، صفحه 79)
صدالبته نمایندگان مجلس جدید نیز امکان تحقیق و تفحص از وزارت ارشاد را دارند!
🎞عکس21
با وجود وضعیت مالی مطلوب گروه خبر، #خبرآنلاین طبعا باید به عنوان یکی از ثروتمندترین رسانههای داخلی باشد اما با این وجود ظاهرا بدنه خبرنگاری خبرآنلاین از دست مزدهایشان ناراضی اند.
🎞عکس 22
یادداشت سوم را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5674
این پرونده ادامه دارد....
روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی
به مناسبت درگذشت مرحوم شیخ داوود #فیرحی_زنجانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
🔹جناب آقای شیخ داوود فیرحی زنجانی، دانش آموخته حوزه و همزمان دانش آموخته دانشگاه بود. او به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهش در زمینه علوم سیاسی اشتغال داشت و از نظر سیاسی به گرایشات اصلاحطلبانه و اعتدالی شناخته میشد.
🔹آقای فیرحی در کنار #سیدجواد_طباطبایی به عنوان قوه عاقله جریان رسانهای اعتدال، خاصه در نشریه #سیاست_نامه قوچانی، نقش ایفا میکرد و همزمان در انجمن علوم سیاسی حوزه نیز سالها به طرح بحث مشغول بود.
دلدادگی مرحوم فیرحی به پدر معنوی #خرده_جریان_اعتدال، یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی شاخصه مهم زندگی سیاسی وی بود. او در یادداشتی اختصاصی و در تعابیری مبالغهآمیز، شخصیت هاشمی رفسنجانی را بینظیر و جاذب اضداد دانسته و فعالیتهای وی در اواخر عمر برای تأسیس یک شورا (موسوم به شورای عالی آزاداندیشی دینی) را «آواز قو» نامید و در پایان یادداشت؛ با تشبیه آن مرحوم به «قو» در رثای آن مرحوم، اینچنین به مغازله و مرثیه خوانی پرداخت:
شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد
فريبنده زاد و فريبا بميرد...(مردمسالاری آنلاین/29بهمن1395)
🔹بخش اساسی از پروژه فکری فیرحی، ارائه #تأویلهای_دموکراتیک_و_مدرن_از_دین بود. البته وی بدون در نظر گرفتن تفاوت بنیادین دین(به عنوان امر الهی) و دموکراسی(به عنوان مفهوم غیردینی و بشری) و بدون التفات به مفهوم متعالی #مردم_سالاری_دینی، پرونده خود را «برجستهسازی وجوه دموکراتیک نصوص دینی» مینامد:
«نوشتههای بعدی من از کتاب دو جلدی «فقه و سیاست» شروع میشود و بعد از آن کتاب «حکمرانی حزبی» است و پس از آن هم کاری است که راجع به قانون است و هماکنون درحال انجام آن هستم. در این کتابها کوشش میکنم تا وجوه دموکراتیکی که هم در دانش ما و هم بهخصوص در نصوص دینی ماست را #برجسته کنم.»
🔻قرائت فیرحی از عملکرد حضرات آیات عظام آخوند خراسانی و نائینی در ماجرای مشروطه را نیز نه از منظر فقهی و دینی، بلکه ناشی از همین نگاه التقاطی-دموکراتیک تفسیر میکند و میگوید:
«من در مطالعات خودم به تدریج متوجه شدم که درست است که در اروپا هم تجدد [اول] در حوزههای دیگری مثل فلسفه و هنر و ادبیات رخ داده و«تجدد سیاسی» کموبیش محصول آن است، اما با مطالعات شخصی و با همکاری دوستان طلبه و دانشجو متوجه شدم که اصلا تجدد در اروپا و بهخصوص در انگلستان– که میگویند مادر نظام سیاسی جدید است- اتفاقا از جان لاک و از «تجدد در تفسیرهای دینی» شروع شده است. مطالعات من نشان داد که این بحث در ادبیات شیعی هم ممکن است و هم اتفاق افتاده است. بزرگانی مثل مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم نائینی...[در این زمینه فعالیت کردهاند]. احساس کردم که در واقع نهتنها نسبت «دین» و «دولت دموکراتیک»، متناقض و ناممکن نیست بلکه متفکران ما عناصر آن را برجسته کردهاند.»(مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی/ 29آبان97)
🔹امتداد این نگاه، به سیاستورزی سکولار یا تئوری پردازی التقاطی میانجامد. امری که جناب فیرحی از آن ابایی نداشت و به صراحت ریاستجمهوری، حتی در نظام اسلامی فعلی را #سکولار نامید:
«در کشور ما، رهبری و رئیس قوه قضائیه پست مذهبی است ولی ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی #سکولار است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)
🔹از جمله اظهارنظرهای عجیب و جنجالی اخیر مرحوم فیرحی، مربوط به جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت دینی است که وی این نظام مقدس اسلامی را در کنار #واتیکان و رژیم غاصب #اسرائیل قرار داده و به عنوان تنها حکومتهای دینی دنیا از آنها یاد کرده بود و البته همچنین در اظهارنظر عجیب دیگری، رندانه به قرینسازی جمهوری اسلامی و #حکومت_بنیامیه پرداخت.
🔹وی با تحریف حکومت اسلامی، رهبری الهی-سیاسی پیامبر را به یک ریاست دموکراتیک، لیبرالمنشانه و عرفی تنزل داد و گفت:
«پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد. اما بنی امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می کنند.»(7شهریور99-کانال شخصی آقای فیرحی)
🔹البته جناب فیرحی، طبق رویه نامبارک رایج در میان برخی محققان علوم سیاسی، با الفاظی توهینآمیز، ایرانیان را #استبداد_زده و #مستبد خواند:
«جامعه ما استبداد زده است و ربطی به نظام سیاسی هم ندارد. تک تک ما در خانه، یک شاه و یک مستبد و حاکم کوچک هستیم.»(مردمسالاری آنلاین/29بهمن)
@rozaneebefarda
ادامه👇
در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی
به مناسبت درگذشت مرحوم #فیرحی_زنجانی
[صفحه ۲ از ۲]
🔹تحریف سنت عاشورایی، به عنوان پشتوانه دینی-تاریخی نظام اسلامی و جبهه مقاومت، یکی از سرفصلهای اندیشه وی بود. او در آثار خود تلاش کرد این پشتوانه را به ضد خود بدل کند. به طور مثال، در زمانی که «خصوصیسازی اصولی و چارچوبمند» یکی از مطالبات جدی رهبری بود، او خصوصیسازی را عامل پیدایش فاجعه کربلا خواند.(جماران/19شهریور98)
او با قرائتی پلورالیستی، همزمان با برخی دیگر از روحانیان اعتدالگرا، تلاش کرد تفسیرهای مدرن و بعضا سکولار از حماسه عاشورا ارائه کند که لازمه آن، تضعیف تفسیرهای حماسی از این واقعه خونین بود. بعد از روحانی که عاشورا را مکتب مذاکره نامیده بود، مرحوم فیرحی تلاش کرد عاشورا را منبعی برای استنباط در باب اخلاق شهروندی قلمداد کند که یکی از شعارهای دولت اعتدال بود.
آقای فیرحی در این زمینه چنین میگوید:
🔻«براي جامعهاي كه در مرحله انقلاب يا وضعيت درگيريهاي نظامي است، عاشورا به نحوي ديده ميشود و امام (ع) به عنوان نماد يك قيام و شهادت و شهامت ديده شود. اما در جامعهاي كه در وضعيت پساانقلابي به سر ميبرد و نظام مستقري هم دارد، عاشورا شايد به گونه ديگري ديده شود و الگوي متفاوتتري برجسته شود. من بر اين باور هستم كه ما ميتوانيم از عاشورا الهامهاي متعدد بگيريم. يكي از اين الهامها، عاشورا و #اخلاق_شهروندي است»(انصافنیوز/25مهر1395)
🔹داوود فیرحی همچنین تلاش کرد قیام خونین عاشورا را در حدّ یک فرار، تنزل دهد و تمام تفاسیر حماسی از این قیام جاودانه را به قرائت های چپ نسبت دهد! حال آنکه قیام حسینی علیه طاغوت زمان، برآمده از متن قرآن و آموزه های تمام انبیا و اولیای الهی بود و از این گذشته در تاریخ اسلام همواره منشا الهام بخش تمام قیام ها و جنبش های اصیل دینی بوده است.
چگونه میتوان به بزرگان تشیع و مجاهدان مسلمان در طول قرون متمادی، اتهام چپگرایی وارد کرد؟!
فیرحی در این زمینه چنین میگوید:
⭕️«امام حسین به دنبال مبارزه نبود، دنبال فرار از بیعت بود، مبارزه از ادبیات چپ وارد ذهنیت مذهبی ما شد!»(انتخاب/ 7شهریور1399)
🔹البته او در ماه محرم امسال (به همراه سایر همفکرانش همچون محمد محلاتی) به قرائتی خاص از عاشورا پرداخت که رنگ و بوی سیاسی و مخالفخوانی آن مشهود بود و قبلا در روزنه به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار گرفت:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5205
🔹برخی مواضع رادیکال جناب فیرحی، با ادبیاتی به ظاهر نرم، در قالب مکتوبات وی انعکاس یافته که از آن جمله می توان به کتاب #درآستانه_تجدد اشاره کرد.
در حقیقت او در این اثر با سنگر گرفتن پشت برخی بزرگان نجف، خاصه مرحوم نائینی، روایتی مدرنیته زده از مشروطه ارائه کرده و در ضمن آن قضاوتهای غیرمنصفانه و تعابیر نامناسبی نسبت به #شیخ_شهید مشاهده میشود!
خط تفسیر مدرن از مشروطه در دوران تحولات نهضت مشروطیت، بیشتر توسط حلقه سلیمان خان میکده و برخی روحانیان غربزده همچون #شیخ_ابراهیم_زنجانی دنبال میشد که نهایتا سر شیخ مظلوم را بر دار برد!
🔹 بررسی آثار و افکار و کارنامه مرحوم فیرحی مانند هر نویسنده دیگری، نیازمند بحث های تفصیلی و مستدل است که حتما در آینده بدان پرداخته خواهد شد. گرچه در کارنامه و پیشینه فیرحی، حتما خدمات و نکات مثبت هم هست اما سانسور بخش رادیکال و مناقشه برانگیز اندیشه وی در این بررسی ها، قطعا معقول نیست. خاصه اینکه وی یک معمم بود و اقدامات و نوشته جات او اگر بدون نقد رها شود، ممکن است به پای دین و روحانیت نوشته شود.
طبعا در چنین مواقعی طرفداران و برخی منتقدان، از بازخوانی انتقادی آرا امثال فیرحی طفره می روند؛ طرفداران می گویند از مرحومین باید فقط ذکر خیر کرد و برخی مخالفان فکری نیز بر این باورند که الباطل یموت بترک ذکره.
و البته این هر دو توجیه، بهانه خوبی برای پرهیز از نقد اندیشه و آثار امثال فیرحی نیست. چه اینکه خود او نیز هرگز از خوانش انتقادی پیشینیان و حتی برخی بزرگان تشیع چون آیتالله شیخ فضل الله نوری ابایی نداشت.
🔹در حوزه علمیه قم، طیفی از پژوهشگران حوزه فقه حکومتی و علوم سیاسی سخت متاثر از او بودند؛اگرچه بعضا بنا به مصالحی هرگز این روابط استاد/شاگردی را علنی نکردند و روزنه نیز بنا برهمان مصالح، بنای بازگفتن این سنخ مناسبات ندارد اما نمی توان تاثیرات حال و آینده این طیف بر فضای حوزه را نادیده گرفت، مخصوصا اگر برخی از این حضرات مسئولیتهایی در برخی نهادهای حوزوی برعهده داشته باشند و یا به عنوان انقلابی شناخته شوند!
دقت در مضمون پیامهای تسلیت و اظهارنظرهای بعدی، تاحدود زیادی در بازشناسی شبکه ارتباطی/فکری حوزوی مرحوم فیرحی موثر است.
انشالله خداوند همه محبین امیرالمومنین علیه السلام را غریق رحمت کند و عواقب امور ما را ختم به خیر کند.
@rozaneebefarda
💥پاسخ صریح #مهدویزادگان به #جعفریان!
🔹 عصر دوغ یا عصر بوق؛ مسئله این است!
🔻«مگر نه این است که با نشستن بر سر سفرهی عصر بوق(!) رئیس کتابخانهی مجلس و دانشگاه شدید"
راه پیشرفت علم تنها در افزایش ظرفین فیزیکی کتابخانه نیست بلکه باید آستانه تحمل علمی نیز بالا برود.
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#تقیزاده_های_زمانه
@rozaneebefarda
💥توئیت تامل برانگیز کدیور در مورد #فیرحی_زنجانی
اشاره به شاگردی فیرحی نزد #سیدجواد_طباطبایی و تفسیر دمکراتیک از فقه شیعی، هر دو مطلب مهمی است.
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#تقیزاده_های_زمانه
@rozaneebefarda
💥داوود فیرحی به مثابه چهره پشت پرده و قوه عاقله جریان مطبوعاتی اصلاحات و اعتدال بود.
🔻تصویر پیوستی:
#سیدجواد_طباطبایی و #فیرحی و #عماد_باقی و #قوچانی، در تحریریه #سیاستنامه جمعند.
🔹در یادداشت《در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی》به همکاری فیرحی با سیاست نامه اشاره شده بود. متن کامل یادداشت را اینجا ببینید👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5691
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🌐 داود فیرحی؛ مدرس اسلام اروپایی در دولت برجامی❗️
#پست_ویژه
💠 در میان پیامهایی که به مناسبت رحلت دکتر فیرحی صادر گردید، پیام آقای #زیباکلام از موارد جالب بود. زیباکلام تلاش کرده است تا اسلامی سازی علوم انسانی را پروژهای حکومتی جلوه داده و دور بودن آقای فیرحی از این مباحث را «غیرحکومتی» بودن وی تفسیر کند.
🔰 فارغ از اینکه چه کسانی بودجههای سنگینی از حکومت گرفته و میگیرند تا علوم انسانی ترجمهای را در کشور رواج دهند، «غیرحکومتی» جلوه دادن آقای فیرحی جفای بزرگی در حق ایشان است.
🆔 @darseenghelab
💠 مرحوم فیرحی شیفته و مرید مرحوم #هاشمی_رفسنجانی بود و بعدها به یکی از نظریه پردازان #اعتدال و #اسلام_اروپایی بدل شد. هر بار حسن روحانی، موضعی میگرفت که نیازمند توجیهات دینی بود، آقای فیرحی وارد میشد و توجیه میکرد.
🔅 در زمانهای که حسن روحانی مدعی بود وظیفه ما به #بهشت بردن افراد نیست، آقای فیرحی هم میگفت: «ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی #سکولار است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)» و وقتی حسن روحانی از عاشورا درس #مذاکره میآموخت ایشون هم درس اخلاق شهروندی! می گرفت(جماران/19شهریور98)
⛔️ مرحوم فیرحی هر هفته سه شنبه در وزارت خارجه خدمت جناب ظریف و همکارانشان بحثی پیرامون #اسلام_اروپایی داشتند؛ اسلامِ صرفا اخلاقی و غیرسیاسی که نه به استعمار کار دارد و نه به ظلم. (نقل از دکتر فواد ایزدی)
🌐 دکتر فیرحی روابط پنهان و آشکاری با #دولت_اعتدال داشته و در نشریات دولتی نیز بسیار فعال بود. وی از شاگردان و ارادتمندان سیدجواد طباطبایی (صاحب نظریه #مرگ_اسلام ) نیز بوده است.
🆔 @darseenghelab
هدایت شده از روزنه
#پرونده_ویژه
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
⭕️یادداشت دوم:
داوود #فیرحی؛ تئوری پردازی برای #آشوب یا تریدپراکنی در مبانی؟!
نقد سخنرانی 5شهریور۹۹
💥اختصاصی/ مصطفی معمار
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه1 از 3]
🔹هر ساله فرا رسیدن ماه محرم فرصتی است برای بازخوانی واقعه تاریخی عاشورا از زوایای مختلف و ارائه تحلیلهای گوناگون با رویکردهای مختلف که در عین اینکه فرصت است اما طبیعتا ممکن است برخی آسیبها را در پی داشته باشد.
دقت نظر اندیشمندان اسلامی و اصحاب دین، فرصت بسیار مناسبی را جهت آشکار شدن زوایای پنهان پدیده عاشورا فراهم میکند اما در عین حال باید مراقب بود تا در میان تکثرات تحلیلی، #گفتارهای_تحریفآمیز جایگزین #حقایق_تاریخی و سخنان فنی و عالمانه نشوند و اصالت و ارزشهای حسینی در معرض آفات قرار نگیرد و فرهنگ عاشورا کما هو حقه حفظ و صیانت شود.
🔻این نوشتار کوتاه در صدد است تا با همین رویکرد و انگیزه به تحلیل سخنرانی جناب آقای فیرحی در عاشورای امسال بپردازد.
🔹دکتر داوود فیرحی، در پنجم شهریور امسال در پویش "هرخانه یک حسینیه" که توسط بیژن عبدالکریمی بصورت مجازی برگزار شد، به تحلیل اتفاقات صدر اسلام پرداخت.
🔹سخنرانی آقای فیرحی برپایه چند قیاس مرکب استوار است و او کلام خود را با تقسیمبندی حکومتها شروع می کنند که:
یا مشروعاند و یا نا مشروع و آنها که مشروع هستند یا مشروع باقی میمانند و یانامشروع می شوند و دراکثر جوامع و تمدنها همین حالت اخیر رخ می دهد و از این تقسیم بندی نتیجه می گیرد که مشروع بودن جوامع ابدی نیست.
▫️او در ادامه این نتیجه را حد وسط استدلال قرار میدهد و با جمله ای منسوب به ارسطو، جزماندیشانه بیان می کند:
هرجامعه ای را بسازی خراب می شود و روزی مشروعیتش را از دست میدهد حتی اگر این جامعه بدست بهترین فرد روی زمین بنا شده باشد.
سپس این کبرای کلی را بر حکومت صدر اسلام اینطور تطبیق می دهد:
در حکومت صدر اسلام بلافاصله بعد از پیامبر ص انحراف و استبداد در جامعه ایجاد شده و شیب این ظلم و خود کامگی به تدریج بیشتر شده و در سال شصت هجری به اوج خود می رسد.
در گام بعدی ایشان سوال می پرسد که در چه شرایطی وظایف شهروندان در اطاعت از دولت پایان می یابد؟
در جواب این پرسش، پاسخی به قول خودشان «کانتی» میدهد که:
حکومت مستبد و شهروند پرخاشگر دو طرف افراطگونه است که دولت متعادل در بین این دو طرف در نقطه تعادل منطقی وجود دارد به این صورت که وقتی دولت نرمال به تدریج به سمت استبداد پیش میرود از یک جایی به بعد مردم توان تحمل در مقابل ظلم را از دست داده و شروع به قیام میکنند و در بین مردم عدهای که جزء جامعه نخبگانی هستند زودتر متوجه این ظلم شده و میداندار میشوند و دیگران را به دنبال خود میکشند و سیدالشهدا هم نمونه یکی از همین جامعه نخبگانی بود.
🔹 #نقد و ارزیابی:
1- از کبرای قضیه اول شروع می کنیم : آیا هر حکومتی محکوم به فنا است؟ آیا هر حکومتی به تدریج به ظلم و استبداد روی میآورد؟ کلیت این قضیه را چطور ثابت میکنید ؟ به صرف اینکه در غالب موارد این اتفاق میافتد چطور به کل حکومتها تعمیم میدهید؟ ( ایشان ابتدا در تقسیم حکومت به مشروع و نامشروع میگوید در اکثر تمدنها مشروعیت زائل می شود اما بعدا آن را بصورت کلی بیان می کند.)
اگر این کبرای کلی را قبول دارید چرا از ابتدای حکومت اسلامی یعنی از سال یکم هجری شروع نمیکنید ؟ چرا می گویید بلافاصله بعد از پیامبر استبداد شروع شد . حضرت رسولالله صلّی الله علیه و آله 10 سال حکومت کرد آیا در این مدت دچار استبداد و انحراف شد یا خیر؟ جناب دکتر فیرحی باید مشخص کنند که آیا فرقی بین حکومت معصوم و غیر معصوم وجود دارد یا خیر؟ اگر به نظر ایشان فرقی وجود ندارد پس چرا استبداد را بعد از پیامبر جاری می داند و نه از اول حکومت؟ اما اگر فرق می گذارد پس چرا حکومت امیر المومنین را در زمره حاکمان دیگر متهم به ظلم و انحراف و استبداد می داند؟ جالب این جاست که ایشان شیب استبداد را بعد از پیامبر به تدریج صعودی می داند و هیچ فرقی بین حکومت عادلانه علوی و دیگر خلفا قائل نیست و چندینبار تکرار و تاکید می کند که بلافاصله بعد از پیامبر این انحراف شروع شد و به تدریج افزایش پیدا کرد.
مگر در حکومت سراسر عدل علوی چه ظلمی از جانب حکومت بر مردم شده بود که ایشان به طور ضمنی حکومت آن حضرت را معاذالله ظالمانه میخواند؟
حکومتی که حاکم آن در رده فقیرترین مردم زندگی می کند طوریکه خود حضرت می فرماید: "سوگند به خدا بر این جبّه خود چندان پینه دوختم تا اینکه از دوزنده آن شرمنده شدم و گویندهای به من گفت: آیا آن را از خود دور نمیکنی؟"(نهج البلاغه- خطبه 160)
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای #آشوب یا تریدپراکنی در مبانی؟!
[صفحه 2 از 3]
🔹حضرت امیر(ع) در وصف بیزاری خود از ظلم و ستم میفرماید:
"سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوشتر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم، و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم."(نهج البلاغه- خطبه 224)
🔹 اگر بخواهیم خوشبینانه فکر کنیم باید بگوییم ایشان یا در بیان دقت نداشته و یا مطالعات تاریخی کافی در این زمینه نداشته است. اما آیا میتوان یک سخنرانی را تا این حد غیردقیق خواند؟ و یا یک فرد معمم را تا این حد بیگانه از مسلمات تاریخ اسلام دانست؟
🔹در هر صورت مشکل به اینجا ختم نمی شود. او برمبنای همین اشتباه گام بعدی را برداشته وادعا میکند که شهادت امام حسین علیهالسلام بهتر از پیروزی ایشان بود با این استدلال که:
«بعضی مواقع بعضی شکست ها اسطوره های جاودانه درست می کند یعنی اگر فرض کنید اباعبدالله الحسین ع موفق میشد در کوفه قدرت را بدست می گرفت ، مگر از پدرش قدرتمند تر بود» فلذا همان گونه که خلافت امیر المومنین دوام نیاورد حکومت امام حسین ع هم بر فرض پیروزی محکوم به شکست بود.
🔹از آقای فیرحی باید پرسید که چرا حکومت امام حسین ع هم در صورت پیروزی دوام نمی آورد؟ آیا دچار استبداد می شد؟
با این وجود بعید نیست پا را فراتر گذاشته و گفته شود حتی حکومت ولی عصر عج و دیگر ائمه هم که وعده صریح خداوند است(قصص-5) دیری نخواهد پایید. چون طبق قانونی که ایشان وحی منزل تلقی می کند همه حکومت ها ناگزیر مشروعیت خود را از دست می دهند.
🔹ای کاش ایشان به جای فیلسوفان غربی، معارف اهل بیت(ع) و قرآن را به عنوان سرچشمههای اعتقادی خود قرار دهند تا هنگام جمع کردن این قواعد بافته بشر با گزارههای دینی دچار التقاط و تناقضهای آشکار نشوند. ناگفته پیداست وقتی میگوییم هر حکومتی تا ابد مشروع نیست بطوریکه حتی شامل حکومت معصوم هم می شود در جواب این سوال که: علت زوال مشروعیت حکومت معصوم چیست؟ یا باید بگوییم امام ع در حکومت داری دچار استبداد می شود و سبب زوال مشروعیتش می شود یا معتقد شویم بدون اینکه ظلم کند مشروعیتش زائل میشود و جناب دکتر خود بهتر می دانند که هر دو طرف این معادله از نظر عقلانی و اعتقادات شیعی واضح البطلان است.
به نظر میرسد ریشه اشتباه چنین تحلیلاتی این است که امثال آقای فیرحی مشروعیت را تقدس زدایی کرده و معنای آن را به صرف مقبولیت عمومی تنزل میدهند. مقبولیتی که حاصل عدالت حاکم است در حالیکه اگر چه عدالت حاکم بعنوان جزءالعله نقش بسیارمهم و غیرقابل انکاری را ایفا میکند و اساسا یکی از اهداف اجتماعی-سیاسی اسلام تحقق عدالت کامل در جامعه است اما در هر صورت علل دیگری مثل آگاهی، حریت، تقوا و... نیز در شکل گیری مشروعیت دینی مدخلیت دارد و جزء اخیر علت تامه هم همان نصب مستقیم و خاص یا تأیید غیرمستقیم و عامّ شارع مقدس است.
2- ایشان در ظاهر تحلیلی از قیام سیدالشهداء ارائه می دهند اما در باطن درصدد تشکیل یک کبرای کلی هستند تا مخاطب سر بزنگاه آن را تطبیق دهد. متاسفانه ایشان برای اینکه این قاعده کلی را طبق خواسته خود ترسیم کند در تحریفی آشکار جایگاه حضرت امام حسین علیهالسلام را تنزلی فاحش میدهد و شخصیت و انقلاب سید الشهدا را به گونهای معرفی میکند که شخصیت والا و معصوم ایشان در کنار سایر شخصیتها همچون گاندی قرار میگیرد بدیهی است تنزل حرکت عظیم سیدالشهداء در حد یک قیام عرفی یکی از بزرگترین ظلمهای ممکن به این واقعه بزرگ است.
علاوه بر موارد فوق؛ آقای فیرحی قیام حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را یک اعتراض به استبداد حاکمان عنوان میکند اما سؤال اینجاست که این حق اعتراض چطور برای اباعبدالله ع ثابت شد؟ به صرف مردن معاویه چه اتفاقی افتاد که این حق ایجاد شد؟ یزید بن معاویه هنوز بر تخت ننشسته بود و استبدادی علیه مردم به کار نبرده بود پس چرا حضرت امام حسین علیهالسلام از ابتدا زیر بار بیعت با یزید نمیرود؟
این سوال در نگاه علوم مادی که از دریچه اندیشه سکولاری و از زاویه دید فیلسوفان غربی به عاشورا می نگرد جواب نخواهد داشت چون کانت و امثالهم اساسا جایگاهی برای مشروعیت دینی قائل نیستند و ناچارند چنین پدیده های فرامادی را از نگاه دموکراسی و جامعه شناسی غربی پاسخ دهند. اما از نگاه عقیده حقه شیعه مشروعیت دینی برای حاکم اسلامی لازم است چراکه امام و زمامدار جامعه اسلامی خلیفه رسول الله است. و به همین دلیل پدر بزرگوارش زیر بار بیعت سقیفه نمی رفت و اگر رفت بیعت اجباری و اکراهی بود و مادر مظلومهاش نیز فدایی همین تفکر شد.
قیام سید الشهداء فراتر از آب ونان است و حتی فراتر از مقابلهای عادی و عرفی با استبداد رای حاکم.
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای #آشوب یا تریدپراکنی در مبانی؟!
[صفحه 3 از 3]
🔹 قیام سیدالشهدا علیه السلام قیامی است که اهداف والایی را همچون اصلاح امت بر اساس اسلام ناب محمدی، محو بدعت ها و تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای دستورات خداوند و در نهایت رشد و تعالی انسانها دنبال می کند و محدود کردن این حرکت عظیم در حد امنیت و رفاه و آب و نان(با وجود اهمیتی که هرکدام از این عناصر دارند)، بزرگترین تحریف تاریخ و خیانت به سید الشهداست و باید گفت تنزل هضت های اسلامی و نادیده گرفتن ابعاد گسترده آن در ادامه همان طرز تفکری است که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به مردم وعده آب و برق مجانی می داد و جواب اینها هم همان جواب امام امت ره است که فرمود:" ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می خواهیم مرفه بشود زندگی معنوی سمارا می خناهیم مرفه بشود، شما به معنویات احتیاج دارید...... دلخوش به این مقدار نباشید معنویات شما را روحیات شما را عظمت می دهیم شما را به مقام انسانیت می رسانیم"
3- امثال این گفتار، شبهه را در ذهن مخاطب تداعی می کند که سخنران می خواهد با این نوع نگاه به قیام عاشورا یک قانون استخراج کند تا اگر در هر زمانی کسی احساس کرد نان و آبش در خطر افتاد یا قصور و تقصیری در دستگاه حاکمیت دید به راحتی این قانون را تطبییق دهد و اغتشاش و اعتراض را ،که آقای فیرحی حق مقاومتش می خواند، وظیفه اجتماعی و دینی خود بداند. و طرفه اینکه آقای فیرحی بعد از اینکه اغتشاش و اعتراض را وظیفه میخواند در دعای پایانی از خداوند میخواهد که او را در انجام وظایف دینی یاری کند.
🔹کلام آقای فیرحی مبنی بر اینکه: «هیچ حکومتی مشروعیتش دائمی نیست ، و بالاخره یک روزی منحرف شده و از مشروعیت ساقط می شود»، علاوه بر اطلاقی که دارد، این گمان را در اندیشه مخاطب القا می کنندکه کلام گفته شده ناظر به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. خوب است جناب آقای فیرحی در این باره روشنگری کند و اگر منظوری غیر از این دارد با آوردن قرائن و استثنائات این شبهه را از ذهن مخاطب پاک کند و الا اگر جمهوری اسلامی را نامشروع میداند لاپوشانی و لفافهگویی را کنار بگذارد و مقصود خود را شجاعانه بیان کند و به وظیفه دینیاش عمل کند.
🔹در کلام آقای فیرحی حاشیه های پررنگ تر از متن وجود دارد که مخاطب را به شک می اندازد و شائبه تعریض به جمهوری اسلامی را قوت میبخشد. به طور مثال وی به انقلاب سوسیالیستی شوروی اشاره میکند و میگوید:
«میگویند وقتی که انقلاب کمونیستی در شوروی رخ داد خیلیها سعی میکردند که آموزش ایدئولوژیک به بقیه بدهند. مثلا در کشورهای دیگر درس کمونیسم بگذارند. اما لنین که باهوش بود حرف دیگری زد گفت مترو مسکو رو چنان درست کنید، ساختمانها و خیابانهایش را چنان طراحی کنید که هر کس آمد مسکو، بگوید کمونیسم این است. یعنی دیگر دنبال ایدئولوژی و چیز دیگری نباشد» آیا این کلام تعریض آشکاری به مسئله صدور انقلاب نیست؟
🔹همچین در تفسیر کلام حضرت (قد رکز بین اثنتین) خطابش را عوض کرده میگوید:" به این می گویند اختیار جبری. دست و بال آدم را ببندید و بگویید که یا این حرف را بگو یا آن را و هر دوتایش هم به نفع حکومت هست."
🔹جناب آقای فیرحی با وجود اینکه در صدد بررسی قیام و نهضت امام حسین ع و الگوگیری از آن است و با اینکه نمونههایی از اسکندر گرفته تا گاندی و انقلابهایی از چین گرفته تا شوروی مثال می زند اما هیچ یادی از دمدستی ترین و جلوی چشم ترین نهضت معاصر یعنی نهضت امام خمینی ره و انقلاب اسلامی نمیکند.
🔹خلاصه اینکه این کلام شاعرانه آقای دکتر پُر است از واژههای دو پهلو که خوب است خودشان مراد از می و ساقی و ساغر را بیان کنند تا راه برای سوء استفاده خناسان و براندازان صریح و یا منافق بسته شود و جمهوری اسلامی و انقلاب حسینی امام و امت، بیش از این مورد هجمه بیگانگان خارجی و نفوذیهای داخلی قرار نگیرد.
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
هدایت شده از حوزه انقلابی
⭕️حسن روحانی:
درس و پیام امام حسین(ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین میباشد.
⭕️ مرحوم فیرحی:
«امام حسین به دنبال مبارزه نبود، دنبال فرار از بیعت بود، مبارزه از ادبیات چپ وارد ذهنیت مذهبی ما شد!»(انتخاب/ 7شهریور1399)
🔹 رهبر معظم انقلاب:
امام حسین(ع) ابن سعد را نصیحت میکند و مذاکره به معنای امروزی نیست که بده و بستان داشته باشد. امام حسین با ابن سعد معامله میکرد؟ تاریخ را اینطور میفهمید؟ این نگاه عامیانه و ساده اندیشانه است.
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش پنجم از پرونده ویژه
یادداشت نخست را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5620
یادداشت دوم را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5632
یادداشت سوم را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5674
یادداشت چهارم را اینجا بخوانید
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5687