eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
689 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنای یافتن در کلام حضرت علیه‌السلام در حدیث : «مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ [ حکمت ۱۳۹] 🔹سفارش اکید به دعای به منظور نجات: «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّبَ القلوب ثَبِّت قلبی علی دینِکَ»؛ [ ج۵۲ ص۱۴۹] ۸۸٫۸٫۱۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
امام زمان صلوات‌الله‌علیه-@seyedololama.mp3
1.45M
🌹 یا صاحب الزمان 🔺 نکته‌ای بسیار مهم که از آن هستیم! 🔹 جایگاه و و و در جهان 🔸 آیا نظام عالم نظام حق است؟ یا نظامی درهم و برهم است؟ 🔺 همه چیز طبق برنامه‌ی قبلی است. 🔹 ، خلقت حضرت علیه‌السلام است. ۸۵٫۶٫۲۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 خشیت الهی 🔹 «اللهّمَ أقسِم لَنا مِن خَشیَتِکَ ما یَحُولُ بَینَنا و بینَ مَعصِیَتِک»؛ (اعمال شب ، ) 🔸 الآن صحبت بر این است که چرا در مملکت مراعات نمی‌شود؟! برای این است که نیست. خشیت یعنی پروا. پروا از چه؟ از خدای و . وقتی به خدا نباشد، وقتی دانش نباشد، وقتی آدم کر و کور باشد، از چه پروا کند؟ از در و دیوار؟! این است که مسئله‌ی خشیت اهمیت پیدا می‌کند. «اِنّما یَخشَی اللهَ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ»؛ ( :۲۸)؛ علم صحیح، ، و برای خشیت می‌آورد. یعنی فرقی به حالش نمی‌کند در تنهایی باشد یا در بین باشد. برایش یک‌سان است. چون خدایی که در شهر و مملکت و خیابان‌ها هست، در خانه و لانه و زیرزمین‌ها هم هست. فرقی نمی‌کند. اگر آن دانایی برای مردم پیدا بشود، درست می‌شود. پس نقص عمده‌ی ما که باید به ، ، شورای اسلامی گفت، نبودن صحیح است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹 ولادت منجی عالم بشریت، نور نیِّرِ آسمان و زمین، فروغ ظلمت زدگان، مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف بر همگان مبارک باد. @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 یا صاحب الزمان 🔺 ضرورت اهمیت به #حدیث_ثقلین و ترویج آن طبق شرایط روز برای حفظ و إحیاء #انقلاب_اسلامی 🔹 #امنیت جهانی به واسطه‌ی حضرت #مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف 🔸 بیان مرحوم شهید محمدباقر #صدر پیرامون #امام_زمان علیه‌السلام 🔺 اثبات وجود امام زمان علیه‌السلام با استفاده از احادیث وارده پیرامون #ائمه_اثنی_عشر و حضرت مهدی علیه‌السلام در کتاب #صحیح_بخاری 🔹 اقرار جمعیت #الرابطة_الإسلامیة وابسته به #وهابیت در #مکه به وجود امام زمان علیه‌السلام ۹۳٫۳٫۱۵ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
توسل به منظور نجات خود و دیگران-@seyedololama.mp3
459.5K
#توسل 🔺 راه #نجات در زمان #غیبت کبری ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📆 روز بزرگ‌داشت سعدی؛ ( ۱ ) 🔺 ای که دستت می‌رسد کاری بکن...¹ 🔹 لزوم قدرشناسی از و اوقات ۹۲٫۲٫۳۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ ] @seyedololama
📆 سال‌روز وفات مرحوم آخوند ملاعلی همدانی؛ (۱۶ #شعبان ۱۳۹۸ ه‌ق) 🔺 اهل ذکر 🔹 ما باید روش #فکری برای خودمان ایجاد کنیم که مانع از #سهو و #نسیان باشد. سهو و نسیان را مرتباً در ما ضعیف کند تا به جایی‌که #اهل_ذکر بشویم. یک وقتی از #مرحوم_امام رضوان الله علیه پرسیدند شما #همدان بودید با مرحوم آخوند #ملاعلی_همدانی برخورد داشتید؟ ایشان فرمود: بله. واقعاً یک آدم متذکری بود. کلام ایشان من یادم است که فرمود: #متذکر. آدم نمی‌داند متذکر یعنی چه! یعنی همین. یعنی یک کسی است که راهی‌که باید #سیر کند، دائماً جلوی چشمش است و #غافل نمی‌شود. درس می‌گوید در آن پوشش، حرف می‌زند در آن پوشش، خور و خواب و وسائل خانوادگی و تهیه و رفتن و آمدنش همیشه در آن پوشش است. همیشه در یادش است که چی هستم، چه کاره هستم، به کجا می‌روم، چه خواهم شد؛ یک‌مرتبه هم #مرگ می‌رسد یا تصادف یا بیماری یا سکته، دیگر اصلاً نمی‌فهمد #نزع_روح چه بود، #احتضار چه بود، جان کندن چه بود، یک‌مرتبه خودش را در آن صفا و راحتی و #نعمت و گلشن‌هایی که دیدنی نیست و شنیدنی نیست، می‌یابد. این می‌شود #هدف_آفرینش . #دنیا برای چه ساخته شده؟ #بشر برای چه ساخته شده؟ برای این موضوع که در این باغچه، در این دنیا، این هسته‌ی #سعادت کم‌کم رشد کند و جهان آتیه را تحویل صاحبش بدهد. خدا ان‌شاءالله به آبروی #امام_زمان علیه‌السلام به همه توفیق بدهد. [ تاریخ سخنرانی سال ۱۳۷۶ ش] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنای : «یا اخوانى! ما الحیاة الدنیا إلّا لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهى الحیوان و لا وظیفة للانسان فى ادون حیاتیه إن کان انساناً إلّا التجهّز للاخرى»¹ ۹۱٫۶٫۳۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) [مقدمه‌ی مرحوم علامه بر کتاب شریف ] @seyedololama
راه ترویج معارف-@seyedololama.mp3
1.03M
📆 روز بزرگداشت مرحوم شیخ بهایی (۳ ) 🔺 انحصار طریق رسیدن به وخدمت‌گزاری در و 🔹 علم نبود غیر علم عاشقی؛ معنای شعر مرحوم ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 سال‌روز وفات مرحوم آیت الله شیخ حسن‌علی نخودکی اصفهانی؛ (۱۷ #شعبان ۱۳۶۱ ه‌ق) 🔺 محاسبه و تضرع به منظور نجات 🔹 راه #نجات و راه #تحصيل علم را به دست ما داده‌اند و فرموده‌اند كه در راه #بندگی بكوشيد. هر كسی مطابق وقت و توانايی و فهمش،‌ در شبانه‌روز برود يک گوشه‌ای حساب خودش را بكند، بگويد: من چند قدم در بندگی راه رفتم؟ چقدر عوضی رفتم؟ چقدر خواب بودم؟ چقدر بی‌هوش بودم؟ چه حرف‌هايی زدم كه نمی‌بايست می‌زدم؟ چه كارهايی كردم كه نمی‌بايست می‌كردم؟! اين‌ها را بررسی كند؛ با #استغفار و #توبه تلافی كند و رو به خدا بيايد كه: خدايا ما می‌خواهيم خودمان و #اجتماع را از دشمنی با تو، نافرمانی و كفران #نعمت تو نجات بدهيم. غرض‌مان از #دانش، از #علم، از تحصيلات، از #روحانيت اين است؛ دست مارا بگير. آن‌وقت ناله كند، يك ربع، ده دقيقه، يك ساعت، #سجده و #ركوع کند. ما چيزهايی می‌شنويم كه باورمان نمی‌آيد. می‌گويند: يكی از علما [ مرحوم آیت شیخ حسن‌علی #نخودکی اصفهانی]، در #مشهد مقدس بود. در پشت‌بام حرم به رکوع رفته و برف آمده بود و ايشان متوجه نشده بود، وقتی خادم آستان بالا آمده بود، ديد ايشان در ركوع زير برف مانده است! و واقعاً همين‌طور است. اگر در اين مسائل خدا به كسی #توفيق بدهد، برف و باران و غيره را متوجه نمی‌شود. ۷۶٫۷٫۲۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت برای دست‌یابی به علمی 🔹 عدم نتیجه‌گیری کامل از در صورت وجود موانع 🔸 جلب الهی به برکت زیارت خاندان رسالت علیهم‌السلام ۹۳٫۶٫۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 سال‌روز درگذشت مرحوم حاج ملا مهدی نراقی؛ (۱۸ #شعبان ۱۲۰۹ ه‌ق) 🔺 کرامات بزرگان 🔹 اگر به قدر یک دریا نشود، به قدر یک کوزه‌ی آب، به قدر یک ظرف آبی از این دریای #معارف اگر قسمت آدم بشود و آن را بچشد، تا حداقل بفهمد که این‌ها راست است و #دروغ نیست. اشخاصی بودند که از این #علوم استفاده کردند، کتاب‌ها نوشتند. مرحوم مجتهد #اخلاق، صاحب #جامع_السعادات، در مقدمه‌اش نوشتند که ایشان آن‌قدر #فقیر بود که پول نداشت که یک فتیله‌ای، ظرفی و یا روغن زیتونی - آن‌زمان که نفتی، چیزی نبوده- تهیه کند تا با آن درون حجره‌اش #مطالعه بکند. به دستشویی می‌رفته!، آن‌موقع یک چراغی هم در دستشویی می‌گذاشتند دیگر، در یکی از این دستشویی‌ها مشغول خواندن یا نوشتن می‌شده، اگر کسی هم می‌آمد از ترس این‌که او را ببینند، سروصدا می‌کرد که یعنی این‌جا کسی هست. این‌طوری شب‌ها مطالعه و درس‌خوانی می‌کرد. آن‌وقت این #انسان می‌شود صاحب کتاب جامع‌السعادات، مرحوم #نراقی بزرگ. این‌ها را که آدم می‌شنود، می‌بیند اینها مسائلی عادی نیست، این‌ها #کرامت است. خدا می‌خواهد بعضی از بندگانش را مثل #جبرئیل کند، مثل فرشتگان کند، چنین سختی‌هایی را به آن‌ها می‌دهد تا آن‌هایی که می‌خواهند فرار بکنند، بکنند و اگر می‌خواهند بمانند، بمانند تا به مقصدشان برسند. ۸۴٫۸٫۱۸ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نمونه‌ای از برکات وجودی مرحوم آیت الله شیخ عباس #طهرانی 🔹 اهمیت تأثیرات اصلاحی #استاد و #رفیق بر انسان به #تدریج و مرور زمان 🔸 مهم‌تر بودن تعالیم #سلامت_روحی بر تعالیم #سلامت_جسمی ۹۳٫۶٫۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
امداد الهی-@seyedololama.mp3
586K
📆 سال‌روز شکست حمله‌ی نظامی آمریکا در طبس؛ (۵ ۱۳۵۹) 🔺 تأمل در معنای مسائلی مثل علمیه و و تکمیل 🔹 ضرورت انسانی و اسلامی در جهت رسیدن به تعقل صحیح برای از مصائبی همچون خراب جامعه 🔸 امید اهل عقل به امداد الهی با عبرت از وقایعی همچون واقعه‌ی طوفان شن در ۷۹٫۲٫۲۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت #توجه به برنامه‌ی #روحانی عالم 🔹 #هدف ما #سعادت همیشگی است 🔸 تکیه بر خدای بدون نقص به جای تکیه بر امور #مادی ۸۹٫۱٫۱۵ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
درک معنای لیلةالقدر-@seyedololama.mp3
485.1K
📆 سال‌روز وفات مرحوم آخوند کاشی؛ (۲۰ ۱۳۳۳ ه‌ق) 🔺 درک معنای توسط مرحوم ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب ، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اعجاز #اذان ۸۹٫۱٫۱۵ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 اهمیت خودشناسی 🔹 عده‌ای منکر هستند، منکر هستند و حال آن‌که در امور مربوط به کار می‌کنند، انسان را هدف قرار دادند، بیماری‌های انسان را بررسی می‌کنند ولی اصلاً خود نفس را نشناختند و حال آن‌که اصلاً نفس، مسائل لازم است بلکه اعظم مسائل است؛ چون انسان تا خودش را نشناسد، نمی‌تواند دنیا را فعلاً نقداً تأمین کند. نمی‌داند که چگونه باید طرحش بریزید و اولویت‌هایش را تشخیص بدهد. این‌ها همه متوقف بر شناخت نفس است ولذا در همین رابطه هم فرموده‌اند که بیماری و صحت و و نفس جز از راه فهمیده نمی‌شود. ۸۰٫۳٫۷ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خصوصیت #فرهنگ_اسلامی 🔹 تعلیم #زبان_خارجی در چه زمانی مفید است؟ 🔸 آموزه‌هایی مهم از علم #جامعه‌شناسی 🔺 کشورگشایی بدون #جنگ با تغییر زبان و #تربیت و نفوذ #ورزش ۹۳٫۲٫۱۸ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 محصل علم و ایمان 🔹 علوم دینی در دین که به مدرسه و می‌آید، باید هر چه که در خارج است را کنار بگذارد؛ صاف و پاک. آیینه بشود، بیاید این‌جا رنگ بگیرد، بگیرد. اگر ایمان یک مسئله‌ی مهمی است، تحصیلات ایمانی غیر از تحصیلات می‌شود. مثل رانندگی می‌ماند که آدمی که می‌خواهد رانندگی یاد بگیرد، نمی‌تواند برود مرتباً کتاب را ورق بزند که: سر پیچ این کار بکن، ماشین جلویی‌ات را این‌طور ردّ کن، چه کن؛ دستش کار نمی‌کند، چشمش کار نمی‌کند، حواسش کار نمی‌کند. در مغزش یک مطالبی می‌آید ولی رانندگی یاد نمی‌گیرد. [ همان‌گونه در مورد کسی‌که فقط به دنبال تحصیلات علمی است،] این‌که نمی‌شود ، این‌که نمی‌شود ، این‌که نمی‌شود . حتی هم نمی‌شود. یک محصل این‌طوری اصلاً در جا ندارد، به درد نمی‌خورد. چنین را اصلاً باید از دور ریخت. باید را، مخصوصاً دانشجوی را، را، تربیت بکنند و به این است که رفته‌رفته مثل یک زمینی که باید به این هر روز آب داد -این دستگاه‌های آبیاری را دیده‌اید که در چمن‌ها چطور با لطافت و ظرافتی به این سبزی‌ها و چمن‌ها آب می‌پاشند- این چمن وجود آدم به از ، از ، از تمرینات کار خیر، از خیر، این کم‌کم آبیاری بشود تا جزء واقعیت‌اش، خداشناسی در بیاید، دربیاید، دربیاید. مسائل بشر از این دنیای پر از حادثه را کم‌کم در روحش تمرکز بدهد؛ این پرواز می‌کند، این روح از این خالی می‌شود و عالَم واقعی خودش را می‌یابد. آن‌موقع چیزی باید از این مسائل همراهش باشد وإلّا از بیرون نگاه کند، ببیند در این چه می‌گذرد، در این کلاس‌ها چه می‌گذرد، این همان به درد می‌خورد نه به درد و تعلم و یادگیری و تربیت!. [ تاریخ سخنرانی سال ۱۳۷۶ ش] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خاطره‌ای جالب از نکوداشت مرحوم علامه #جعفری 🔹 #لعنت الهی بر اهل #دنیا اهل دنیا از کَهین و از مَهین لعنة الله علیهم اجمعین 🔸 سیره‌ی عملی حضرت امام #رضا (صلوات‌الله‌علیه) در برخورد با اهل دنیا 🔺 نقش رعایت #تقوا در اهل دنیا نشدن ۹۲٫۱۰٫۱۲ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 صدق و دروغ بسم الله الرحمن الرحیم از ابتدای اول که گروه و وابستگانش را گرفتند، امور پیش رفت تا نوبت رسید به و ایشان -در اثر چه کاری بوده و چه عملی شده، آیا داشته-، در هر حال، روشش را قدری تغییر داد و بزرگترین خدمت را در اسلام انجام داد که در روزهای در خطبه‌ی نماز، به زشتی از یاد نشود و آن‌ها مورد تنفر و شتم و سب و و این‌ها قرار نگیرند و تا اندازه‌ای به رفتار شود. بعد از ایشان یک شخص دیگری آمد به نام و او هم یک چند روزی به همین مقدار که قبل از روی کار آمدن او تغییر کرده بود، او هم همین‌طور رفتار کرد. نوشته‌اند که چهل روز راه و روش عمر بن عبدالعزیز را ادامه داد؛ بعد مردمی که دور این‌ها بودند و از خوان این‌ها استفاده می‌کردند، دیدند این‌طور که نمی‌شود. های سنگینی که می‌گرفتند، دیگر نمی‌گیرند. عیش و نوشی که داشتند، دیگر ندارند؛ این بود که چهل نفر از بزرگان و و شیوخ نزد این شخص آمدند و یاد کردند که اگر تو عدالت کنی یا نکنی، در هر حال در روز کسی به کاری ندارد و حساب و کتابی برای‌شان نیست!. وقتی این‌ها این قسم‌ها را خوردند، درون او که او باشد، مانند ماری که خوابیده باشد، بیدار شد! و ورق به قبل از عمر بن عبدالعزیز برگشت و امور را تغییر داد به طوری‌که یک جاریه‌ای حَبّابه نام را که خیلی مورد پسندش بود، دائم خودش قرار داد. به جای حکومت‌رانی، تبدیل شد به یک آدم شهوت‌رانِ از همه‌چیز بی‌خبر. اتفاقاً این کنیز هم فوت کرد. وقتی داغ به این نشست، خیلی ناراحت شد. یعنی شاید بتوان گفت که به حالت دیوانگی درآمد؛ این بود که از دفن کردن این جلوگیری کرد. به قدری او را کنار خودش نگه داشت که متعفن شد و با او می‌ورزید!. به او خیلی بدگویی کردند که این چه کاری است؟ کسی هیچ‌وقت در مردن دیگر بر نمی‌گردد که تو او را نگه داشته‌ای! اجازه‌ی دفنش را داد و بالای مکان دفن او زندگی می‌کرد. وقتی او إشباع نشد، دستور داد او را از در آوردند، در حالی‌که متعفن شده بود، باز برگرداندند!. در هر حال چند روزی خودش هم زندگی نکرد و فوت کرد. در این تاریخ‌ها، پیام‌ها و دروس زیادی هست برای فرد و برای ؛ نزدیکان سلاطین و امراء اگر اهل عیش و نوش باشند، به هر وسیله‌ای شده او را به طریق خودشان وا می‌دارند و اگر اسلام را واژگون کنند و به جای و ، و بیاورند، حرفی ندارند!. @seyedololama ص۱ ⬇️