eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
4_592380241859576352.mp3
328K
🔺 تولد ثانوی و بازگشت به خدای متعال بر اثر مراقبت ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
4_5978786246321766832.mp3
1.61M
🔸هدف از خلقت؛ مشکلات امیرالمؤمنین علیه‌السلام در راه اصلاح بشریت 🔺 وما خلقنا السماء والأرض وما بینهما باطلا 🔹ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت أیدی الناس ☑️مرحوم آیت الله خسروشاهی @seyedololama
🏴 سلام الله علی الحسین 🔺 «و مَن جاهَدَ فَإنَّما یُجاهِدُ لِنَفسِهِ»؛ ( :۶) هر که تلاشی بکند و زحمتی بکشد، بداند که برای خودش است و خدا منزه از نیاز است. ما همه سر تا پا نیازیم؛ بنابراین هر کاری بکنیم چشم‌مان باید به و او و ملاقات و او باشد. زیارت خداوند در ، زیارت اولیائش است؛ فلذا کسی که شب یا شب مشرّف به بشود، زیارت خداوند درباره‌اش نوشته می‌شود، چون مجسمه‌ی نمایش و خداوند، حضرت علیه‌السلام است و وقتی که رفت پیش امام ، کأنّه نیست و پیش خدا رفته؛ چون امام علیه‌السلام یک سر مو برای خودش کار نکرد. یک سر مو برای خاندانش کار نکرد، جز این‌که نام مبارک جدّش به بالا برود و همان‌طوری هم که مادرش فداکاری کرد، همانند او هیچ غرض شخصی نداشت. 🕋 این بود که در موقعی‌که همه دارند دور خانه‌ی خدا می‌کنند، او دید که صلاح خدا این است که ایشان این‌جا نماند. آمد بیرون و پیام داد: هر کس در راه خدا حاضر است خون دلش را بذل و بخشش کند، و «مُوَطِّناً عَلی لِقاءِالله نَفسِه»؛ روی خودش کار کرده و حاضر شده که به خداوند بپیوندد، با ما بیاید؛ یعنی را وِل کند و بیاید سر روی بیابان بگذاریم؛ از دست ، از دست ، از دست ستم، از دست چپاول‌گری‌ها و عیاشی‌ها و بی‌دینی‌های می‌خواهیم فریاد بزنیم!. می‌خواهیم برویم ایمانی ایجاد کنیم، همان‌طوری‌که جدّ ما در برابر ظاهری، انقلاب ایجاد کرد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
4_5837041416336834961.mp3
566.3K
🔺 وصیت مهم علما: فهمیدن تاریکی نفس با حسابرسی از آن ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 امتحانات الهی حتی برای زوّار امام حسین علیه‌السلام 🕋 «خَرَجَ الحَسَنِ و الحُسَین و عَبدُاللهِ بنِ جَعفَر حِجاجاً»؛ سه نفر از بهترین و اعیان‌ترین افراد آن زمان یعنی حضرت حسن و حسین و عبدالله بن جعفر یعنی شوهر حضرت زینب، سه نفری برای حج راه افتادند. خب با وسایل آن روز که باید تقریباً چند روزی در بین راه مکه و مدینه را سیر بکنند. از کوه و تپه بالا بروند، به درّه و رودخانه برسند و این زحمات را تحمّل کنند. ولی در بین راه وسایل‌شان یا گم شد یا دزد برد و طوری بالأخره شد که از بین رفت، به طوری‌که هم تشنه شدند و هم گرسنه. یکی از استفاده‌های این مطلب برای ما این است که کار خیر همیشه، خیر از کار در نمی‌آید!؛ گاهی ضرر هم دارد. گاهی هم اتومبیل زائر، خدای نخواسته تصادف می‌کند و هواپیمای زائر دچار سانحه می‌شود. جور به جور است. آن خانواده‌ای که وقتی مردشان رفت ، این را برای خودشان هضم کنند که رفته در راه خدا قدمی بر دارد و همان بلایی که به سرش بیاید، از شهادت کمتر نیست، نه این‌که توی دل‌شان بگویند که ما می‌خواستیم برویم کربلا و نمی‌خواستیم که ماشین‌مان هدف قرار بگیرد یا فلان بشود!. این است که این پیش‌آمدها برای خود این بزرگان هم واقع شد. آن‌چه که همراه داشتند، از دست‌شان رفت و به حال تشنگی و گرسنگی توی بیابان‌های آن‌موقع، و آن‌جا با آن گرما و آن هوای عجیب، گرفتار شدند. تصورش را کردید که امام حسین‌تان، امام حسن‌تان، شوهر حضرت زینب یعنی داماد حضرت امیرالمؤمنین‌تان برای حج بروند، ولی توی راه وسایل‌شان از دست‌شان برود و گرسنه و تشنه توی بیابان رها بشوند!. این‌ها امتحانات الهی است. نباید فکر کرد که من که خوب شدم، دیگر همه چیز برای من خوب می‌شود و برای من راه می‌افتد. هر جا رفتم به من احترام می‌گذارند. هر حرفی زدم از من قبول می‌کنند، هر پستی که خواستم به من می‌دهند. این حرف‌ها نیست. امتحانات عجیب است تا معلوم شود که ما برای چه کسی می‌خواهیم کار بکنیم؛ زده می‌شویم، عقب می‌رویم، پشیمان می‌شویم، می‌بُریم، یا نه ما هدف را چیز دیگری می‌دانیم؟! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ضرورت اغتنام فرصت! ❔ اگر بخواهيم به خدا کنيم، وسیله‌ی ما چيست؟ 🔹 و زاری و ناله و دعا و پناه بردن به مشرفه، مانند مقدس و ، چون در آن‌جا خاص خدا می‌کرده‌اند يا مدفون شده‌اند، در آن تربت پاک و آن خاک پر از برکت و ما بايد به آن‌جا برويم و در آن‌جا را به خدا عرض کنيم و ناله و گريه را آن‌جا ببريم. اين خاصيت رفتن است که سرمایه‌ی خودش را که هيچ‌چيز نيست مگر و خداوند را در حرم با خدا مطرح می‌کند، و اهل‌بيت يا يا و يا مشاهد مشرفه‌ی ديگر مثل حضرت علیه‌السلام يا هر جایی که يک انسان مقرب الی‌الله و نزديک به پروردگار از نظر پاکیِ ، دفن شده برای ما می‌شود وسیله‌ی ناله و گريه و گريستن و از خدا امنيت و خواستن؛ ممکن است خدای ناخواسته در قطار يا در حال مسافرت يا هر وسیله‌ای بشنويم که در مثلاً شده و دچار و نگرانی شويم که و و آشنايان ما چه شدند و دل انسان به تپش در آيد و اشک‌های انسان جاری شود و از هيچ‌کجا هم خبری ندارد که چه شده؟ به همين دليل ما هم که از آينده خود خبر نداريم، اين اشک‌ها را قبل از پيش‌آمدها ذخيره می‌کنیم که بعداً خرج کنيم و نويسندگان حرم‌های شريف که نام دارند و در آن‌جا حضور دارند، اين ناله‌ها و اشک‌ها و زاری‌های ما را و حاجات ما را می‌نویسند و در پرونده ما که خدايا این‌ها، بچه‌ها و جوان‌ها و نوجوان‌ها بودند که به وسيله‌ی معصومين آمدند و آن‌ها را قرار دادند برای ، برای ، برای سرکوب کردن ، برای آمدن باران، برای نيامدن طوفان و و صاعقه و آتش‌سوزی‌ها و هزاران خطری که در شبانه‌روز ممکن است پيش‌آمد کند، و آن چیزی‌که جلوگيری می‌کند از اين حوادث دست غیبی است و ما می‌خواهیم این‌ها را در مشاهد مشرفه مطرح کنيم. و در آن‌جا عرضه می‌کنیم که خدايا: ما را بر خواسته‌های خودت موفق فرما، بر ترک چیزهایی که بر ما کرده‌ای قاطعيت ببخش، ما را بين و و قرار بده که اشتباه نکنيم. دنیایی که ما ايجاد می‌کند، دروغين است و باعث می‌شود به آن دل بسته شويم و به تو دل‌گرمی نداشته باشيم. این‌ها مسائلی است که در اثر صحيح پيدا می‌شود. يک زمانی است که انسان آتش را شناخته ولی الآن خبری از آتش نيست، اما يک وقت هم هست که انسان آتش را لمس می‌کند مثل کسی که یک‌مرتبه می‌بیند خانه و در و ديوار آتش گرفته و هر لحظه شعله زبانه می‌کشد و او هم در اتاق آتش گرفته نشسته، اين را می‌گویند لمس کردن آتش که متفاوت است با حالت ما که این‌جا نشسته‌ایم و خبری هم از آتش در اطراف ما نيست. بايد اين لمس کردن را در زيارت از خدا خواست که خدايا ما بدبختی را لمس کنيم و به تو بياوريم، همان‌طوری‌که حضرت علیه‌السلام و ديگر ائمه این‌گونه بوده‌اند، خصوصی ايشان این‌گونه بوده‌اند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 روز بزرگ‌داشت و سال‌روز وفات جناب میرحامد حسین هندی ؛ ( ۱۸ صفر المظفر ۱۳۰۶ ق) 🔺 فرمایش مرحوم امام خمینی (در سال ۱۳۲۰ شمسی=۱۳۶۳ قمری) در حالی‌که هنوز تمام مجلدات عبقات‌الانوار چاپ نشده بود؛ ایشان پس از بحث در موضوع حدیث غدیر می‌نویسند: «...هر كس بخواهد اطلاع از چگونگی حدیث غدیر پیدا كند، باید رجوع كند به كتاب عبقات‌الانور سید بزرگوار میرحامدحسین هندی كه چهار جلد بزرگ در حدیث غدیر تصنیف كرده و چنین كتابی تاكنون نوشته نشده و عبقات‌الانوار در امامت از قراری كه شنیده شده، سی جلد است و آن‌چه كه ما دیدیم، هفت-هشت جلد است و در ایران شاید تا پانزده جلد از آن پیدا شود و اهلِ سنت درصدد جمع این كتاب و تضییع آن هستند و ما ملت شیعه در خواب هستیم تا آن‌وقت كه یك‌چنین گنج پرقیمت و گوهر گران‌بهائی از دست برود! اكنون قریب دو سال است [دو سال قبل از ۱۳۶۳ ق] كه به ملت شیعه به تجدید طبع این كتاب پیشنهاد شده و به خون‌سردی تلقی شده است. با این‌وصف با خواست خدا جلد غدیر در تحت طبع است. لكن بر علماء شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است كه این كتاب بزرگ را كه بزرگترین حجت مذهب است، نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام كنند». [ كشف اسرار، مرحوم امام خمینی، ص۱۷۸] ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 کسب معرفت و شناخت و محبت الهی 🔹 ما باید هدف‌مان را این قرار دهیم که تا آخرین نفس در راه تمکن دادن و جای‌گیر کردن الهی و الهی در وجود خودمان کار کنیم و بدانیم که این امر یک چیزی نیست که با درست شود، با درست شود. همه‌ی این‌ها اجزای این کارند، ولی کافی نیستند. باید ، ناله، فریاد، ، احسان‌ها، و هر چه که قابل انجام است، انجام دهیم، شاید یک بویی از این مسائل بیریم. در یک جمله‌اش هست که خدایا من مأیوس نیستم که در مسأله‌ای که عمرم را در آن صرف کردم مرا محروم کنی. عمر اگر بخواهد گربه و موش حساب نشود، آن چیزی است که در این راه خرج می‌شود. از وقتی می‌فهمد خدا دارد و نمی‌شناسد او را، باید بیافتد در جاده‌ی او تا دم . حالا هر چه قسمتش شد، شد؛ دیگر این دست ما نیست. ما نمی‌دانیم پیش خدا چه ارزشی داریم و ما نزد او چه ارزشی دارند و چه نتیجه‌ای بر آن‌ها بار می‌شود. برنامه این است. ۸۲.۱.۲۷ ✅ مرحوم آیت الله خسروشاهی @seyedololama
صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوة احسن الله لکم العزاء فی مصیبة السیدالمظلوم العطشان زیبنم اما نه آن زینب که رفت از کربلا خواهرم اما نه آن خواهر که بشناسی مرا 🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 حبیبی یا حسین! 🏴 اربعین سیدالشهداء علیه‌السلام بر همگان تسلیت باد ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
🔺 اﻫﻤﻴﺖ اﺫاﻥ ﺩﺭ ﺑﻴﺪاﺭی ﺑﺸﺮﻳﺖ 🔹 ﺭؤﻳﺖ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺑﺎ چشم ظاهری نیست که ای بسا کسانی که نابینایی ظاهری داشته باشند ولی آن نابینایی درونی برای‌شان نباشد. و ای بسا این‌که بشریت ، تمامی‌شان، اکثریت‌شان، ۹۹% شان، کر و کور معنوی باشند! و این اذان برای رفع این کوری است. ولذا یک مطلبی نیست که یک هفته، یک ماه، یک سال، ده سال و یک قرن کافی باشد از برای این شعار. این شعار باید دائماً در انسان طبیعی که قبل از مرگ زندگی می‌کند، او را هِیْ تکان بدهد، او را هِیْ ملتفت کند که تو در محضر خدای باقی هستی و در حال فنای از خود!. بدان که فنا ، سرتاپای طبیعت و وجود انسان‌ها را گرفته است. و به زودی این فنا همه را می‌گیرد و تنها بقا از برای ذات مقدس حق است!. آیا این مطلب چیزی است که کسی واقعاً به آن توجه کند یا نه؟! اصلاً توجهات آن‌هایی که نیست که نیست، توجهات ما هم که هست در حکم نیست است!. یعنی واقعاً در ما تأثیری نمی‌کند!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 محبت ائمه اطهار علیهم‌السلام تنها راه نجات 🏴 حسينی بودن و فكر حسينی داشتن، ياد حسين بودن؛ اين وقتی در ذهن‌ها جا گرفت، آدم به جايی می‌رسد كه در خواب هم به جای خواب‌های متفرقه و دنيوی، خواب كربلا و خواب سامرا و خراسان و زینب کبری می‌بیند و چشم او وقتی بيدار می‌شود اشک‌آلود است. اين راه محبت است. وقتی آدم در اين راه قدم نهاد ائمه (علیهم‌السلام) محبوب انسان می‌شوند. و همان محبوب‌ها، محِبِّ انسان هم می‌شوند، انسان را دوست دارند و به دادش می‌رسند. پس تنها راه نجات محبت اين خانواده و دوری از نفاق شد. ۸۸٫۱۰٫۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 سابق اهل منبر من يادم هست- خدا رحمت کند، آن‌هايی که رفتند با امام حسين (علیه‌السلام) محشور کند و آن‌هايی که هستند توفيق بيشتری بدهد- اول کلمه‌شان من بچه بودم در کرمانشاه منزل عمويم يک آقایی می‌آمد روضه می‌خواند شب‌های جمعه، اول کلمه‌اش اين بود: "يا رحمة الله الواسعة و يا باب نجاة الأمّة" باب نجات امت همان آیه‌ی «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً»¹ است. 🔹 «يا رحمة الله»؛ ای رحمت الهی که خداوند زمينش را برای کورها نيافريده که نتوانند حرکتی بکنند. اگر خدای نخواسته در يک بيمارستان، چشم‌ دردهايی را بياورند آن‌جا، اگر پرستارها نباشند که آن‌ها نمی‌توانند از جايشان بلند شوند. اين دنيا اين‌جوری است؛ بدون ، بدون نور امام، بدون زيارت امام، بدون توسل به امام کور بازی است!. 🔸 الآن تمام اروپايی‌ها، آمريکايی‌ها، آسيايی‌ها، هندی‌ها، تمام کور هستند؛ چون نمی‌دانند جهان برای چی بر پا شده تا آن را انجام بدهند؛ تا سفر راه بياندازند به سوی آن محل درخشندگی آن نور و خود را به نور برسانند، غير از شيعه. ♦️ اين است که ما بايد دعا کنيم برای پدر و مادرهای خودمان که خدا به آن‌ها توفيق داده که اين مذهب نصيبشان شد و به امانت به ما سپردند و ما هم به ديگران از دوستان و آشنايان ذريه و بچه‌ها و دختران خود، به آن‌ها برسانيم، چه از خودمان چه از ديگران، اين مطالب را هضم‌شان کنيم و تزريقشان کنيم و حالی‌شان بکنيم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 اهمیت صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🔹 در زمان حضرت مجتبی علیه‌السلام اول مؤمن به آن بزرگوار حضرت سیدالشهداء بود که قبول داشت هر چه برادرم بگوید و انجام بدهد، من مطیع او هستم. این مقام شریفی بود که آن حضرت داشت و در اثر همین متابعت از برادرش بود که جریان کربلا پایه‌ریزی شد؛ اگر آن متابعت نبود جریان کربلا و آثاری که از عاشورا و کربلا بود، نمی‌ماند. فلذا دانشمندانی که درباره این جریان عجیب صلح زمانِ حضرت مجتبی علیه‌السلام مطالبی نوشتند، تصریح کردند به این‌که جریان عاشورای امام حسین علیه‌السلام قبل از آن‌که حسینی باشد، حسنی بود! پایه‌ریزی‌اش را حضرت مجتبی علیه‌السلام کرد و طوری اوضاع و احوال جور شد که حضرت سیدالشهداء از شهادت بتواند نتیجه بگیرد، وگرنه تحملاتی که آن حضرت تا مافوق کوه‌ها کردند، اگر این مصیبات را صبر و تحمل نمی‌کردند و دست به شمشیر می‌بردند و شهید می‌شدند، خودش و یارانش و حضرت سیدالشهداء و خاندان رسالت به طور کلی قتل عام شده بودند و آن آثار کربلا هم هیچ نبود؛ همه می‌گفتند همان‌طور که جنگ جمل شد، جنگ صفین شد، جنگ با خوارج شد؛ یک جنگ هم بعد از این‌ها شد و در آن جنگ همان‌هایی که این جنگ‌ها را به پا کرده بودند، از بین رفتند و تمام شد!؛ کار می‌افتاد دست مفسدین فی الارضی به نام بنی امیه و دیگر خدا می‌دانست که چه‌ها می‌شد!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلی‌الله علیه وآله؛ ( ۲۵ المظفر ۱۱ ه ق) 🔹 حضرت (صلی‌الله علیه وآله) در هنگام رحلت می‌خواستند مسئله‌ی خم را به کتبی تأیید کنند، با این‌که در حضور هفتاد هزار یا بیشتر در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود این‌ها می‌خواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آن‌جا اهل مخالفت کرد و کلمه‌ای گفت که حالا مریدهایش می‌خواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفته‌ی یک مسلمان بسازد. این یک مطلب است که گفت این آدم تب‌داری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه می‌گویند؟ هذیان می‌گویند!. این یک مطلبی است که در هیچ کجای در هیچ فکر نمی‌کنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، باشد، باشد، باشد، سرمایه‌دار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده. و دیگر این‌که کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، می‌گویند حضرت فرمود تا این‌که من یک جمله‌ای بنویسم که را از خطر باز دارد؛ مگر حضرت می‌توانست بنویسد؟ این را عنوان می‌کنند در حالی‌که این یک مغالطه‌ای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچ‌وقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بوده‌اند که منصوب بوده‌اند برای همین کار که نامه‌ها را می‌گرفتند و جواب می‌دادند و خودشان ضبط و بایگانی می‌کردند، نه این‌که یک نفر بزرگ و صاحب یک مهم یا یک ، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامه‌نویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این است. در جریان هم وارد شده که نامه‌ای است از حضرت پیامبر خدا، به نجران فرستاده شدکع بعد از ذکر این مطلب می‌گویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب این‌که هیچ‌وقت سران هیچ نویسنده‌ی فرمان‌ها و نامه‌ها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آن‌ها تشکیل هست که آن‌ها می‌نویسند، آن‌ها جواب می‌گیرند، آن‌ها می‌خوانند، آن‌ها از رئیس امضا می‌گیرند. الآن هم ما دیده‌ایم در همین خیلی نشان می‌دهد که وزرایی که می‌خواهند با هم توافق کنند روبروی هم نشسته‌اند و یک نفر هم همراه آن‌هاست که این مدارک را می‌گیرد و جلوی‌شان می‌گذارد، می‌گوید امضا کنید، نه این‌که خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشین‌نویسی می‌کنند و می‌نویسند، در شکل یک دفتری که این باید باشد، مدرک باشد. بعد می‌آیند آن را جلوی می‌گذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا می‌کند. آن‌وقت از دستش می‌گیرند. بنابراین در قضیه‌ی نامه‌نویسی، این مغلطه در آن است که بعضی‌ها می‌گویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات در آن باشد، مگر حضرت چیزی می‌نوشت؟ پس معلوم می‌شود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم می‌شود که شما در هستید، و شما نمی‌توانید وارد مطالب تحقیقی بشوید که به علت این است که یا شما هستید یا بسیار ساده‌اید که حرف مغرضین را قبول کرده‌اید. ۲۴ الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶ ☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 بنده یعنی چه؟ 🔹 اگر مثلاً ما را می‌کرد و به ما غذای نپخته می‌داد، یا می‌گفت فلان کار را باید بکنی، خب معلوم بود ما انجام می‌دادیم. پس ما در آن‌جا در پوشش اسارت بودیم و از خود چیزی نداشتیم، وگرنه اگر از خود چیزی داشتیم این کارها را نمی‌کردیم. هم یک چنین چیزی است، یعنی در برابر خداوند است در زندگی‌اش! از صبح که بلند می‌شود یک اسیر است. اصلاً ، یعنی یک اسیر، یک فرمانبر. اما در ما چیزی که نیست همین حرف‌هاست. ما آدمِ هستیم، برای خودمان مستقل هستیم. این روش ما و این ارتکازات ما که در ما حاکم است و ما را می‌گرداند و می‌چرخاند و حرف می‌زنیم و می‌کنیم و می‌کنیم و در می‌آوریم و پول خرج می‌کنیم و می‌خریم و می‌کنیم، این‌ها تحت پوشش عبودیت نیست!. ، انسان و همیشه باید در حال اسارت باشد و بداند که در کشور خودش نیست، این لباسی که من پوشیده‌ام، برای خودم نیست، این غذایی که از نانوایی می‌خرم، همه‌اش در حال اسارت خداست. نان خورم، بنده‌ام، بنده اصلاً یعنی همین چیزها. یعنی کسی که هیچ چیز مال خودش نیست، هر چیزی که به او می‌دهند، این مدام می‌کند که خوب من این را باید چه کارش بکنم؟ الآن یک نفر هم من است که من این را چه کار می‌کنم؟ این پول مال من نیست، این ، این عبا، این عمامه، این‌ها همه‌اش صاحب دارد و من بنده و او هستم! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺طاووس یمانی می‌گوید داخل حجر اسماعیل شدم دیدم حضرت زین‌العابدین در سجده بود. گوش کردم عرض می‌کرد: «إِلَهِي عُبَيْدُكَ‏ بِفِنَائِكَ»‏ یک بنده ضعیفی داری در خانه‌ات آمده... «مِسْكِينُكَ بِفِنَائِكَ» گدای درِ خانه‌ات آمده «فَقِيرُكَ بِفِنَائِكَ» دیدم مرتباً تکرار می‌کند. این حفظ من شد. در ذهنم ماند. هر گرفتاری که برای من پیدا شد، این ذکر را گفتم رفع شد و اصلاح شد. 🔸 ببینید وقتی که خداوند به کسی لطف کند، بلند می‌شود می‌رود در حرم خدا که یک نمازی بخواند یک دارویی برای همه دردهایش از زبان یک ولیّ ای برایش می‌رسد. اگر یک وقت از شما یا از بنده پرسیدند یا شبهه‌ها افکندند که امام زمانی که شما می‌گویید، چه کاره است؟ کو پس؟ بگو آن امام زمان [آن کسی است] که هر چه گرفتاری رفع می‌شود، به برکت اوست. مسائلی که الهام می‌شود به برکت اوست. ما لازم نیست که از دهان او بشنویم و اینها. این هم خودش یک شکل نجات بخشی است که آن حضرت می‌کند. حالا حضرت سجاد در ذکر سجده این بنده خدا را یک عمر نجات داد با یک ذکر. برای ما هم همین‌طور است. 🔹یک وقت من در مسجد چهار راه سید علی آنجا رفته بودم نماز، آقای سید محمد حسین تهرانی نماز می‌خواندـ خدا رحمتش کندـ سر به سجده دیدم این ذکر را می‌گوید: «إِلَهِي عُبَيْدُكَ‏ بِفِنَائِكَ‏ مِسْكِينُكَ بِفِنَائِكَ فَقِيرُكَ بِفِنَائِكَ». [دعایی که آخر جلسه حاج‌آقا ایراد فرمودند:] «اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِه‏ إِلَهَنا عُبَيْدُكَ‏ بِفِنَائِكَ‏ مِسْكِينُكَ بِفِنَائِكَ فَقِيرُكَ بِفِنَائِكَ صلی علی مولانا زین‌العابدین و حشرنا معه فی الدنیا و الآخرة و ادفع عنا و عن جمیع المسلمین ببرکاته و برکات حضرت المهدی علیه‌السلام بلاء الدنیا و الآخرة.» و صلی الله علی محمد و آله ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیدالعلماء
«الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذِی أَسْأَلُهُ‏ فَيُعْطِينِی وَ إِنْ كُنْتُ بَخِيلاً حِينَ يَسْتَقْرِضُنِی»‏‏ در این دعای شریف جملاتی است که مربوط به عبادت مالی و بذل و بخشش است که ثواب و نتایج مادی و معنوی و دنیوی و اخروی برای بشریت دارد، اشاره شده. و بنا این است که هیچ توجهی به فضیلت خود انسان نشود و همه فضائل را از او و مرکز جهان و قدرت و علم و احسان خدای جهان ببیند، لذا این‌طور خدا را ستایش می‌کند که خدایا من تو را ستایش می‌کنم برای این که درِ رحمتت را نمی‌بندی وقتی من از تو درخواست نمی‌کنم. عطا می‌کنی. و از آن طرف وقتی شما دستوری می‌دهی که من انجام بدهم آن دستور هم به صورت استقراض و قرض گرفتن از من بیان می‌کنی از بس لطف داری من را مالک حساب می‌کنی و خودت را قرض گیرنده. آن‌قدر درباره بندگانت توجه داری که برای آن‌ها از من استقراض می‌کنی ولی من آن موقع گرفتار صفت بخل می‌شوم و آن‌طوری که باید و شاید انجام وظیفه نمی‌کنم. این یکی از جملات بسیار آموزنده است که کسانی که قدرت مالی داشته باشند و از این دعا در سحر استفاده کنند... حتماً افرادی هستند که اینها متمکن‌اند و در خانواده‌شان، خویشان و آشنایانشان هم گرفتار می‌دانند هست که کمک به آن‌ها انجام وظیفه اطاعت خداست. خدایی که به این‌ها تمکن داده، به آن‌ها نداده؛ ولی دستور داده که به آن‌ها به طوری کمک کنید که مثل این‌ که به من قرض می‌دهید. و این به خاطر تکمیل برنامه امتحانی جهان است. خداوند هیچ برایش فرق نمی‌کند که اگر به تمام بشر به اندازه وزنشان طلا بدهد، جواهرات بدهد، از در و بام برایشان بباراند یا همه‌شان از گرسنگی بمیرند، یک نخود یک گندم یک ذره مثقال در قدرت خدا در کرامت خدا تفاوتی نمی‌کند. آمده این دستگاه امتحان را برقرار کرده تا مردم برای خودشان به وسیله انجام این عبادات مالی سعادت آتیه تأمین کنند، تجارت درست کنند، سود بگیرند. آن وقت تا آنجا نظر لطفش کشیده شده که فرموده: به من قرض بدهید؛ «مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً» (بقره، 245) خوب دیگر از این بیشتر لطف امکان ندارد. آن وقت خود این بزرگواران نمایش کرم الهی را در کارهایشان می‌دادند. نوشته‌اند که حضرت مجتبی علیه‌السلام در زندگی خودش که زیاد هم عمر نکرد، سه مرتبه با خداوند تقسیم مال کرد تا آنجا که کفش‌هایی که داشت، آن‌ها را هم تقسیم کرد. یعنی تمام مایَملَکش را سه مرتبه تقسیم کرد. سَمِعَ رجلاً یَسئلُ رَبَّه اَن یَرزُقَه عَشرةَ آلافٍ درهماً؛ حضرت شنید که یک کسی به خدا عرض می‌کند؛ حالا شاید در مکه بود، یا در حرم بود، عرض می‌کند خدایا مثلاً ده هزار درهم من بدهکارم یا لازم دارم بدون این که به ایشان چیزی بگوید. حضرت به منزل مراجعت کرد همان مقدار را دستور داد برایش فرستادند. بهانه‌ای که می‌شد پیدا کرد همان بهانه، کرم آن حضرت را تحریک می‌کرد و کار مردم را و مشکل مردم را برطرف می‌فرمود. «إلهي مَن أحسَنَ فَبِرَحمَتِك» هر کس که احسان کند یا کار خوبی بکند این رحمت او در رحمت تو قرار دارد. به این می‌گوییم آیت الله. کرم حضرت مجتبی که می‌گویند کریم اهل بیت یعنی نماینده کرم خدا؛ چون اهل بیت را خداوند آیینه‌های صفات خودش در صبر قرار داده، علمشان نمایش علم خدا را بدهد، رحمشان، کرمشان، و همین‌طور... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama