eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
711 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام #محقق_طوسی رحمه الله (قسمت دوم) 🔹 مرتبه‌ی معرفت اهل #استدلال «و
🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام رحمه الله (قسمت سوم) 🔹 مرتبه‌ی معرفت مخلص «و أعلى منها: مرتبةُ مَن أَحسَّ بحرارةِ النّار بسببِ مُجاورتِها، و شاهَدَ الموجوداتِ بنورها»؛ کسی که قبول دارد که آتش هست و دود هم اثر آن هست، ولی یک اثری هم در خود می‌بیند؛ من سردم بود، حالا گرم شدم. این چیزی است که مرا گرم کرده. و این اشیاء همه آثار او هستند مثل خود من و این‌ها.« و شاهد الموجودات بنورها و انتفع بذلك الأثرَ، و نظيرُ هذه المرتبةِ فی معرفة الله مَعْرِفَةُ المؤمنينَ المخلصينَ الّذينَ اطمَأَنَّت قلوبُهُم بالله و تَيقَّنُوا أنَّ اللهَ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كما وصفَ به نفسَه.» آن دیگر مقام خیلی خوبی است که آسمان و زمین و بنده و شما و این‌ها قدرت‌مندی خداست و خداست که الآن بنده را سخن‌گو می‌کند که بتوانم حرف بزنم و باشم و جان داشته باشم و شما جان داشته باشید و بشنوید و با هم حرف بزنیم. این‌ها همه خودسرانه که نیست. ما بی‌صاحب و بی.منبع و بی‌کارخانه و موتور که نیستیم. ما هم مثل سایر چیزهای متحرک به موتورها و نیروها، آثار الهی هستیم. ادامه دارد ... ( ۱۴ ۱۴۲۶ = ۸۴/۴/۳۰) ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 تذکراتی پیرامون دعای شریف صباح؛ یادگاری از مولا امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه 🔹 ما می‌کنیم چون اسم این‌ها فقط باید در ضمن خواندن آن، چیزی از خدا خواسته شود، در صورتی‌که خیلی از فرازهای ادعیه، کردن با خدا و القای به انسان‌ها می‌باشد. به این مسائل در صورت داشتن پاک، انسان را می‌کند. ۸۹/۲/۱۳ 🔹 چند سطر ابتدای این دعای شریف برنامه‌ای می‌شود برای کسی که می‌خواهد اول وقت در حال آسودگی و ، درگیر نشدن با درون و بیرون و و این‌ها، چند کلمه‌ای به فکر خودش حرکت بدهد. حرکت فکری در این موارد، قدم اولش تقریباً تا شروع کند، به و سرگردانی می‌رسد، چون گاهی هست که زیادی بعضی چیزها آدم را متحیر می‌کند. ۷۶/۱۰/۱۰ 🔹 يكی از دستوراتی كه نوشته‌اند و به ما کرده‌اند، بنده هم خدمت برادران عرض می‌كنم، اين دعای شريف صباح است که اول صبح خوانده می‌شود. لحن این دعا همين لحن‌هاست و دردش همين دردها است و نجاتش همين است. وقتی انسان صبح، گرفته و خوانده است؛ به جای افكاری كه فكر او و نَفَس، راه، و انرژی او را رو به خودش می‌چرخاند، اين هدف را معلوم می‌كند. می‌گويد: الآن كه داری، هنوز نه اداره است، نه ، نه چيز ديگر، از آن كسی كه ديشب تو را خواباند و تو از او بودی كن: « يَا مَنْ أَرْقَدَنِی فِی مِهَادِ أَمْنِهِ وَ أَمَانِه»؛ مِهاد و امان يعنی چه؟ ‌خدایا تو مرا در گهواره امن خواباندی، دست خدا در كار بود كه بنده و شما خوابيديم وگرنه بعضی از افراد هستند كه دارند بتوانند يك ساعت آرام بخوابند!. دارو می‌خورند که بخوابند يا نمی‌شود يا اگر بشود فوری از خواب می‌پرند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام #محقق_طوسی رحمه الله (قسمت سوم) 🔹 مرتبه‌ی معرفت #مؤمن مخلص «و أ
🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام رحمه الله (قسمت چهارم و پایانی) 🔹 مرتبه‌ی معرفت اهل «و أعلى منها: مرتبةُ مَن احتَرَقَ بالنّار»؛ اما کسی را در آتش انداختند آن دیگر نه از دود می‌کند نه از حرارت استدلال می‌کند. اصلاً آتش را می‌کند و خود آتش را می‌شناسد. «بِكُلّيَّتِه و تلاشا فيها بجُملَتِه»؛ و علاوه بر آن خودش هم درب و داغان می‌شود! «و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله، مَعْرِفَةُ أهلِ الشهود و الفناء فی الله و هی الدرجة العليا و المرتبة القُصوى، رزقنا الله الوصول إليها و الوقوف عليها بمنّه و كرمه - انتهى كلامه.» تا همین‌جا عبارت ( رحمه الله) است. پس معلوم می‌شود که یک مقامی است در که متلاشی می‌شود!. یعنی دیگر از خودش چیزی باقی نمی‌ماند. هر چه هست معنای است و قائم به معنای . مثل ما نسبت به خودشان که از خودشان هیچ‌اند. هیچی‌اند. هر چه هست از ماست درباره‌ی آن‌ها [که آن‌ها را تصور می‌کنیم]. 🔺 ارزش معرفة الله 🔹 این‌جاست که حدیث دارد که « و فی الحدیث لو یعلموا الناس ما فی فضل معرفة الله تعالی»؛ اگر مردم می‌دانستند که چه خبر می‌شود در این‌که انسان خدا را بشناسد به ؛ « ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا»؛ اصلاً نگاه نمی‌کردند به آن چیزهایی که خدانشناس‌ها به آن‌ها افتخار می‌کنند و به آن‌ها هستند از ساختمان‌ها و از باغ‌ها، از هواپیماها و از کشتی‌ها و از نیروها و هر چه بگویی از کسانی که در غیر از این معرفت قرار دارند، آن‌ها اصلاً به این‌ها نگاه نمی‌کنند. مثل کسی که چند پرِ کاه در دستش گرفته و دارد راه می‌رود؛ هیچ‌کس نگاه نمی‌کند که ببیند این چه چیزی دارد. اصلاً آن را چیز نمی‌داند. مثل مقداری گرد و غبار است که به سر و رویش نشسته، به لباسش نشسته، کسی اصلاً آن را نگاه نمی‌کند که مثلاً بگوید: آقا به چی داری نگاه می‌کنی؟ دارم به این گرد و غباری که به کت و شلوار این نشسته نگاه می‌کنم!. خوب که چی مثلاً؟! هیچی!. اصلاً در نزد اهل معرفت این‌طوری می‌شود ؛ و نقره‌اش، و ، و ، و حیثیتش، و و شهنشاهی‌اش، همه‌شان از نظر می‌افتند و هیچ می‌شوند نزد کسی که خدا را بشناسد. «کأنّ المراد المعرفة الثقة به تعالی»؛ چون وقتی آدم به چنین مقامی دل‌گرم شد، «والانقطاع الیه» از همه چیز بُرید و به او پیدا کرد و به او پیدا کرد، دیگر این چیزی برایش باقی نمی‌ماند که اهمیتی برایش داشته باشد و در آن برود و فکری درباره‌اش داشته باشد. همه‌اش می‌شود یک‌پارچه؛ «الهی هب لی الکمال الانقطاع الیک» [ ، ] این " انقطاع الیک" چنین چیزی است. « ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا» [ ج۵ صص ۹۶-۹۷] " زهرة" یعنی زیور. زیورهای دنیا پیش این‌ها لجن می‌شود و اصلاً قیمتی ندارد که نگاه بکند. وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین ( ۱۴ ۱۴۲۶ = ۸۴/۴/۳۰) ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🎁 تحفه‌ای برای رهبر معظم انقلاب 🔺 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی: بنده وقتی که بنا بود خدمت معظم برسم به عنوان تحفه همین جریان هفتم را که و * برای بر آورده شدن است، تقدیم ایشان کردم. چون می‌دانستم که ایشان از همه ما مشکلاتش بیشتر است. ۸۸/۱/۱۵ ------------------- 🔹(توجه به این مسئله لازم است که مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، همواره در هنگام سفارش به خواندن این نماز، تذکر به این‌ مسئله می‌فرمودند که شرط اجابت این نماز، داشتن حال اضطرار توسط شخص خواننده‌ی نماز می‌باشد.) * کیفیت نماز ✅ دو ركعت نماز مى‌گزارى و مى‌گويى: ( يا مَنْ اَظْهَرَ الْجَميلَ وَ سَتَرَ الْقَبيحَ يا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْ بِالْجَريرَةِ وَ لَمْ يُهْتِك السِّتْرَ ياعظيمَ المَنَّ يا كَريمَ الصَّفْحَ يا حَسَنَ التَّجاوَزَ يا واسِعَ الْمَغْفِرَةِ يا باسِطَ الْيَدَيْنِ بـِالرَّحـْمـَةِ يـا مـُنـْتـَهـى كـُلِّ نـَجْوى وَ يا غايَةَ (مُنْتَهى) كُلّ شَكْوى يا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعينٍ يامُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها يا رَبّاهُ (ده مرتبه) يا غايَةَ رَغْبَتاهُ (ده مرتبه) اَسْئَلُكَ بِحَقِّ هذِهِ الاَسْمآءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرينَ عَلَيْهِمُ‌السَّلامُ اِلاّ ما كَشَفْتَ كَرْبى وَ نَفَّسْتَ هَمّى و فَرَّجْتَ غَمّى وَ اَصْلَحْتَ حالى. و دعا كن بعد از هرچه را كه خواستى و بطلب حاجت خود را، آن‌گاه مى‌گذارى روى راست خود را بر زمين و مى‌گويى صد مرتبه در سجود خود: (يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفيانى فَاِنَّكُما كافِياىَ وَ انْصُرانِى فَاِنّكُماناصِراىَ). و مى‌گذارى روى چـپ خود را بر زمين و مى‌گويى صد مرتبه: (ادركنى) ، و آن را بسيار مكرر مى‌كنى و [سپس] مى‌گويى: (اَلْغَوْثُ اَلْغَوْثُ اَلْغَوْثُ) تا اين‌كه منقطع شود و بر مى‌دارى سر خود را، پس به درستى كه خداى تعالى به كرم خود بر مى‌آورد حاجت تو را ان‌شاء‌اللّه تعالى. ( ، قسمت امام زمان علیه‌السلام) التماس دعا @seyedololama
اذان، مصلِح جهان-@seyedololama.mp3
335.4K
🔺روایت علیه‌السلام از واکنش علیه‌السلام به هنگام شنیدن ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی... ️حدیثی از امام علیه‌السلام نقل شده که آن بزرگوار فرمودند: «أفضل العقل معرفة الإنسان نفسه»؛ بالاترین مراتب خردمندی و ، فردی و ، و است. آن هم شناخت مربوط به . با هر کس که این موضوع را مطرح کنند و باشد تصدیق می‌کند که همین‌طور است. و هیچ انسانی به وارد نمی‌شود مگر این‌که درباره‌ی خودش جهلی نداشته باشد. از خودش بی‌گانه نباشد. مثلاً اگر ما منزلی داشته باشیم که در آن منزل زندگی کنیم، ندانیم که این‌جا چگونه باید زندگی کرد، طبقاتش چگونه است، پله‌هایش چه جوری است، مراکزش چیست، ولی شب را تا صبح بپردازیم به قاره‌ای از قاره‌های دنیا، یا مثلاً جاده‌ای از جاده‌های خارج از شهر، خب این علامت بی عقلی و حماقت است دیگر. چون این منزلی که الآن گرفته‌ایم اول باید از مراکز برقش و لوله‌های آب و گازش اطلاع پیدا کنیم. اگر اطلاع پیدا نکنیم، یک بچه می‌رود پیچی از گاز را باز می‌کند و خانه را ویران می‌کند. نوبت نرسیده به این که قبل از تشخیص حد و حدود این خانه، بپردازیم به این که مثلاً در استان یزد چه خبر است، در استان اردبیل چه خبر است! پس این که نقل شد فرمودند: «افضل العقل معرفة الانسان نفسه» علامت کمالش، به رسیدنش، این است که در پی این باشد که گیر بیاورد، انتخاب کند که درباره‌ی خود او گفتگو بشود، و اطلاعاتی درباره‌ی خودش پیدا کند که من چگونه و روی چه طرحی ایجاد شده‌ام؟ و برای چه مهیا شده‌ام؟ و سرانجام من چه خواهد بود؟ و شرایطی که می‌تواند برای من مفید باشد چیست؟ و مسائلی که می‌تواند برای ما باعث بدبختی باشد چیست؟ به حسب بشر هم این از تمام علوم لازم‌تر است. و علامت این که انسان به بلوغ عقلی رسیده باشد در این است که سرگرم خودش باشد تا مقداری، تا به یک جایی برساند خودش را که بفهمد چیست و چه کاره است، آن‌وقت به مسائل خارج از خودش بپردازد. ۸۶/۹/۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama