سیدالعلماء
🔺 استفاده از برکات دعای کمیل در شب نیمه شعبان
🔹 دعای شريف #کميل که فشردهای از #معارف اسلامی است- جملاتی در اين باره دارد که اگر #انسان در شبهای #جمعه يا در شب #نيمه_شعبان اين دعا را به درگاه خدا عرض کند، خيلی مناسب و به جاست. در آن #دعا فرمودهاند:
«وَ اشدُد عَلَی العَزيمَةِ جَوانِحی»؛ خدايا مرا بر #عزم صحيح، #توجه قلبی شديد مرحمت فرما و در تصميم قاطع دل مرا و مطالب قلبی مرا محکم کن، یعنی همهی تصمیمهایی که میگیرم را چهار ميخ به #قلب من وارد کن و عنايت فرما که در اثر #فکر صحيح از قلب من بيرون نرود.
«وَ هَب لِی الجِدَّ فی خَشيتِک وَ الدَّوامَ فِی الاِتّصالِ بِخِدمَتِک»؛ به من جديت و قاطعيتی مرحمت کن در مواظبت و #مراقبت داشتن بر #ترس از #گناه و ترس از مخالفت با خودت.
بعد از اینکه اين جملات را در دعای کميل عرض کرديم اضافه میکنیم:
«اِرحَم مَن رَأسُ مالِهِ الرَّجاءُ وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛ خدايا من هيچ چيزی ندارم و فقط #اميدم و آرزويم درِ خانه تو، به #رحمت توست و چشم طمع به لطف تو دارم و اين سرمایهی من است و الا هيچ چیزی از خودم ندارم. من از وقتیکه متولد شدهام تا به حالا هميشه در آبادیهایی که تو آفریدهای، خانه به خانه و کلاس به کلاس، شب به روز و روز به شب رساندهام و هميشه در آب رحمت تو مانند ماهی غلطان و شناور بودهام و از خودم هيچ چيز ندارم.
بنابراين اميد مندی و مال التجارهی من و سرمايه من فقط لطف توست.
«وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛ و وسیلهای که بخواهم با آن پيشرفت کنم هم ندارم مگر #گريه درِ خانه تو.
اين مطالب به اینجا میرسد و معلوم میشود که اين همه شبها و روزهای #جمعه که مردم میگریند، برای اين است که میدانند به جز خداوند کسی اینها را از شب به روز نمیتواند برساند.
چند وقت پيش بود که شنيديم در #اندونزی چه طوفانهای عظيمی شد، در #چين چه #زلزلههایی اتفاق افتاد، چقدر انسانها مفقود شدند، چقدر جنازه زير خاک و سنگ و آوار ماند و بيرون نيامد، چه خانوادههایی دربه در شدند، چه خانههایی به خرابی مبدَّل شد، ساختمانهایی سرنگون شد؛ اين برای چيست؟ همهی اینها #تنبيه خداوند است به خلقش، که شما بیخود مغرور شدهاید، به چه چيزي دل بستهاید؟ شما بايد حواستان به من باشد و اطاعت مرا کنيد.
۸۷.۴.۱۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🌹مسألهی اعتقاد به امام زمان صلواتاللهعلیه
🔹باید مسألهی #عقیده به حضرت #مهدی علیهالسلام کاملاً برای خود انسان روشن باشد و بتواند برای دیگران هم روشنگری بکند.
خوشبختانه خود حضرت مأموریت دارد که اگر نقطهای تاریک باشد برطرف کند. این است که باید عرض کنیم از ناحیهی آن حضرت کمک میشود. خیلی کمکهایی که انسان احتمالش را نمیدهد یا کم احتمال میدهد، بالخصوص در مقابل کسانی که با این مذهب خیلی مخالفند و صدماتی هم تا توانستهاند به ما زدهاند، یعنی این گروه #وهابیت که حدود دویست سال قبل به وسیلهی استعمار #انگلیس تقویت شد و سر کار آمد. هدف انگلیسها از پدید آوردن این #مذهب این بود که چون برخورد کرده بودند به یک شیخ از این عربها و دیده بودند خیلی داغ و تند است، فهمیدند که این مذهب را اگر سر کار بیاورند، دیگر در #اسلام تا بشود اختلاف و زد و خورد و شکست خواهد بود.
اینها از آن افراد خیلی خیلی #جاهل متعصبِ آدمکش بودند که پیششان کُشت و کشتار خیلی سهل و آسان است. اینها سر کار آمدند و بعد از مدتی قبور #ائمه را به تحریکات همان دشمنان ویران کردند و به آن هم قناعت نکردند. برای ویران کردن قبور ائمهی #عراق هم لشکر کشی کردند. در #نجف موفق نشدند که وارد شهر شوند، ولی در #کربلا وارد شدند و در صحن مقدس و در خود شهر، هر کسی را گیر آوردند کشتند. به طوریکه نوشتهاند حدود دوازده هزار نفر در خود صحن و اطراف حرم کشته شدند. و هرچه بود غارت کردند.
بعد از آن هم دشمنیشان بود، تا زمانی که زمان #مرحوم_امام بود و آن کارها را در #حج با حجاج ما کردند.
بعداً در #مدینه و #مکه تأسیساتی کردند از قبیل دانشگاه مدینه و انجمن رابطهی اسلامی در مکه و ... مؤسساتی فرهنگی درست کردند برای دفاع از مذهبشان.
آنوقت از برکات حضرت #مهدی علیهالسلام یک نفر از عربهای #سنی کنیا، به مراکز اینها مراجعه کرده به خاطر مسألهی مهدی، که آیا این مسألهی مهدی چه مسألهای است؟ اسلامی است؟ #بدعت است؟ از کجا درست شده؟ چون در همان تونس و مغرب و نقاطی از آفریقا هم بعضیها میآمدند و ادعای #مهدویت میکردند. میگفتند آن مهدی که در اسلام هست، ما هستیم و عدهای را دور خودشان جمع میکردند.
این شخص دانشجو از کنیا نامه مینویسد به جمعیت الرابطة الإسلامیة در مکه و از آنها درخواست میکند که شما روشن کنید این مسأله را ﻛﻪ آنها یک جوابی میدهند که این جواب را باید از برکات حضرت مهدی علیهالسلام و واقعاً یک پشتیبانی از مذهب #شیعه شمرد.
این نامهی جوابیه در #تفسیر_نمونه در ذیل بعضی آیاتی که مربوط به حضرت مهدی علیهالسلام هست، چاپ شد. مثل آیهی شریفهی «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ (انبیاء علیهمالسلام:۱۰۵).
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 گرامی باد یاد و خاطره مرحوم استاد شهید مطهری و روز معلم
🔹 شهید #مطهری نقل میکند: من وقتی آمدم #قم، آنقدر در حال #تفکر بودم که تاب هم حجره را نداشتم؛ آمدم زیر پله های #فیضیه تا با خودم #خلوت داشته باشم!
این معنای #تهذیب و مجاهده برای کسب #روحانیت است.
#مرحوم_امام در پیامی که پس از #شهادت استاد شهید مطهری دادند فرمودند: «#عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس #اسلام صرف کرد»؛ یعنی هیچگاه مانند امثال بنده #حیوانیت در او راه نداشت.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📰 روز جهانى مطبوعات
📚 مسألهی پخش #کتابها و #مطبوعات گمراه کننده در #اسلام یک اهمیت فوقالعاده دارد.
اخیراً کتابی از مرحوم استاد شهید #مطهری به نام #حکمتها_و_اندرزها پخش شد ﻛﻪ در اواخر آن کتاب، مسئلهای را متذکر شده که در جاهای دیگر کمتر پیدا میشود. فرموده که مسألهی پخش مطالب ناروا در #اجتماع، هیچ فرقی با پخش سمومات ندارد.
همانطوریکه اگر لبنیات فروشی جنس مسموم را بفروشد، شرعاً و عقلاً و حقوقاً و قانوناً، قابل تعقیب است، باید در اجتماع #اسلامی، کنترل بسیار محکمی هم در پخش مطالب باشد؛ چون وقتی #جوان و #نوجوان چیزی را میخوانند، از #عقل و شعور و #وجدان، دفاع کاملی در آنها وجود ندارد؛ در نتیجه به حال بچههای ممالک غیر اسلامی در میآیند!.
متأسفانه مثل اینکه #وزرا یا #وکلا یا #مسئولین، کمتر به این نکتهای که اﻳﺸﺎﻥ توجیه کرده متوجه هستند، این است که گویا میخواهند شانههای خود را از زیر بار این مسئولیت خالی کنند. در حالیکه این واقعاً مثل این میماند که یک #وزیر یا یک #وکیل اکثر #مسئولیت خودش را از روی نادانی و #جهل ترک کند!.
بنابر این #انقلاب_اسلامی ما نیاز به پرورش ارباب #فرهنگ و مرزبانان فرهنگی دارد که آنها به مسایل ریز و ظریف امور فرهنگی آشنایی پیدا کنند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 #صلوات_شعبانیه (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهم صل على محمد وآل محمد
شجرة النبوة و موضع الرسالة و مختلف الملائكة و معدن العلم و اهل بيت الوحی»
[مفاتیح الجنان، صلوات شعبانیه، به نقل از امام سجاد علیهالسلام]
🔹 در کلامی که بشر بخواهد برای یک مقامی، وصفی بیاورد، توضیحی بدهد، القاب و صفاتی ذکر کند، بهتر از این به نظر نمیآید که جناب ولیّ خدا دربارهی #اولیاء خدا بیان میکند.
بعد از #قرآن، کلامی به این پرمعنایی و به جامعیت این #صلوات_شعبانیه، در بیان خاندان #رسالت پیدا نمیشود. برای روح مقدس حضرت #سجاد صلوات بفرستید.
باید افتخار کنیم، ما لباسی پوشیدهایم که ما را از اینکه مانند خاری که در کنار یک گلدانی باشد، تبدیل به یک برگی بکند که اگر گل نیست، خار هم نیست. کسانی که یک مجلسی تهیه میکنند، یا یک #مسجدی را اداره میکنند، توجه کنند که این چه مقامی است.
در این #خلقت همهگونه میوه، ثمرات میوه و همهگونه گلها و عطرها پیدا میشود، اما درخت #نبوت، یک درختی است که سایه افکن بر تمام موجودات است. «أنا و علیٌ من شجرة واحدة»؛ فقط از این شجره دو نفر معرفی فرمودهاند: «انا و علی»؛ که از شجره واحده هستیم «و سایرُ الناسِ مِن شَجرٍ شَتّى»؛ همهی مردم و خلق خدا، اینها مانند درختهای گوناگون که هرکدام یک اسمی دارد، یک وضعی دارد، یک خاصیتی دارد، اینطوری هستند.
بنابراین وظیفهی ما این است که کوشش کنیم از درختهای بیثمر نباشیم. خاندان ما از درختهای ما که بیثمریم نباشند. اینها تقربی به درخت #نبوت داشته باشند. درخت نبوت، درخت #ولایت و کسانی که آنها را ترویج میکنند، یک ارتباطی با آنها دارند؛ مخصوصاً ساختن #مسجد و اداره کردن آن و در راه خداوند متعال زحمت کشیدن، رنج بردن، بیخوابی کشیدن، به #قرض و به وام و به این چیزها، این مسائل را پیش بردن و تهیه #کتابها و کلاسهای #دینی کردن برای #نوباوگان و #فرزندان و #دوشیزگان که امروز اینها خیلی در #خطر هستند!.
این وسائلی که دست فرزندانمان میبینیم و آنها به آن وسائل علاقه پیدا میکنند، خیلی خطر بزرگی است.
خدایا در این آخر ماه #شعبان به حق #پیامبرت و حضرت #علی و خاندانشان، فرزندان ما را و نسل ما را از دشمنان این خانواده قرار مده.
سختترين چیزها الآن این حمله به مسائل #دینی و اصول #عقایدی است و به وسیلهی همین #وسائل_الکترونیکی که در کف هر فرزندی میتوان آن را یافت، خیلی خطر بزرگی است که #انسان را فرسنگها از این درخت نبوت و #رسالت پرت میکند، دور میکند، منحرف میکند.
ادامه دارد...
۹۴.۳.۲۱=۲۳ شعبان المعظم ۱۴۳۶
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مصیبت بزرگ #غفلت از خدای متعال
🔹 تلاش برای جلب دعای امام زمان علیهالسلام مخصوصاً در شبهای #جمعه
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 راه نجات در زمان #غیبت کبری
🔹 «انّ #الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»؛ غرق شدن در زمان غیبت #امام_معصوم علیهالسلام برخلاف غرق شدن در زمان حضرت #نوح علیهالسلام؛ فرو افتادن و دست و پا زدن در منجلاب بدبختیهای #اعتقادی است. هر کس بتواند مانند آن ۷۲ نفر [شهدای کربلا] خودش را به کشتی نجات برساند، از #عذاب الهی در امان است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 #صلوات_شعبانیه (۱) بسم الله الرحمن الرحیم «اللهم صل على محمد وآل محمد شجرة النبوة و موضع الرسالة
🔺 #صلوات_شعبانیه (۲)
🔹 «شجرة النبوة و موضع الرسالة»؛ [مفاتیح الجنان، صلوات شعبانیه]؛ ما با خدای خودمان چه ربطی داریم؟ اگر ما مسلمانیم ـ که إنشاءالله هستیم-، #مسلمان یعنی انسانِ #تسلیم به خداوند. خب ما از کجا بدانیم خدا را چگونه تسلیم هستیم و تسلیم خدا بشویم؟ جز از راه #نبوت و #رسالت راهی نیست. پس «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»؛ (آل عمران:۱۰۳)؛ حبل خدا اینها هستند. #نبوت و #امامت اینها دو دستگیرهی #نجات هستند.
«و مختلف الملائكة»؛ رفت و آمد موجودات، واسطهی بین خدا و خلق اینها هستند.
همانطوریکه که درباره کشف معدنهای طلا و نقره و سایر فلزات قیمتی چقدر سرمایه میخواهد، ما هم باید به همین مقدار در تهیهی زحمت و سرمایه باشیم تا با معدن #علم که اینها هستند، رابطه پیدا کنیم.
«و معدن العلم و اهل بيت الوحی، اللهم صل على محمد و آل محمد، الفلك الجارية فی اللجج الغامرة»؛ اینها کشتی روان در گردابهای فروگیر و فراگیر و غرق کننده هستند. #دنیا چنین اقیانوسی است که کشتیهایی در آن #غرق میشوند. طلب دنیا، #عشق به دنیا؛ تنها، هدفی که دنیاست، #بشر را تا به حالا اینطور سرگردان کرده و به جان هم انداخته. آنوقت اینها کشتی #نجات هستند.
«من ركبها نجی و من تخلف عنها غرق»؛ «يأمن من ركبها و يغرق من تركها»؛ یعنی نجات برای این چند روزهی دنیا و سرانجام رهایی از هرگونه گرفتاریها، این کشتی نجات است که کسی که بر اینها سبقت بگیرد #افراطی میشود و از #دین خارج میشود. کسی که خود را به این کشتی نرساند، نابود است؛ «و المتأخر عنهم زاهق و اللازم لهم لاحق»؛ با آنها بودن، از آنها یا جلو یا عقب نیفتادن راه نجات است.
باز تشبیه دیگری: «اللهم صل على محمد و آل محمد الكهف الحصين»؛ پناهگاهی که نجاتبخش است.
«و غياث المضطر المستكين»؛ اگر #انسان به خود و بیچارگی خود توجه کند، میبیند پریشان است، میبیند راه #نجات به دستش نیست. اینها هستند که باعث نجات بشریتند.
«و ملجأ الهاربين و عصمة المعتصمين»؛ خب، چون وقت نیست ما از دوستان میخواهیم که در این لحظه توجهی هم به بیپناهان نیمه شب یازدهم #عاشورا در بیابان پر از خار، پر از ریگ و سنگ، در تاریکی و با دشمنان بیرحم، کنند.
«و ملجإ الهاربين و عصمة المعتصمين»؛ آنجایی که تنها کسی که پناه آن کودکان بیپناه بود، دختر بزرگ حضرت #علی علیهالسلام، (حضرت #زینب، علیهاالسلام) بود.
خدایا به آبروی آن زحمات دختر بزرگ #زهرا، به آن دلسوزی و به آن #اشکهای چشم، به آن دل شریفِ لرزان و تپان، خدایا به داد #مسلمین برس.
خدایا #ظلم و کینه را به اهل خودشان برگردان. در همهی نقاط عالم هیچ مسلمانی را #مضطر و بیچاره مگذار. خدایا ما مضطریم، فرزندان، نوهها، نتیجهها و نسل ما را از دست #شیاطین جن و انس حفاظت بفرما.
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
۹۴.۳.۲۱=۲۳ شعبان المعظم ۱۴۳۶
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 توشه سفر
🍃 این #عمر فقط به درد #فکر کردن میخورد و نباید با کارهای دیگر صرفش کرد، مگر به خاطر ضروریات زندگی که آنها هم جلوی فکر را نمیگیرد.
اگر واقعاً انسان توانست با فکر شبانهروزی، و کنارهگیری از بیفکرها و بیفکریها و نرفتن در جلسات آنها و دوری از سرگرمیها ... #خصال نیکو کسب کند، آنگاه زاد و راحلهی #سفر را به دست آورده است.
۸۷.۱.۳۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بنده یعنی چه؟
🔹 اگر مثلاً #صدام ما را #اسیر میکرد و به ما غذای نپخته میداد، یا میگفت فلان کار را باید بکنی، خب معلوم بود ما انجام میدادیم.
پس ما در آنجا در پوشش اسارت بودیم و از خود چیزی نداشتیم، وگرنه اگر از خود چیزی داشتیم این کارها را نمیکردیم.
#عبودیت هم یک چنین چیزی است، یعنی #انسان در برابر خداوند است در زندگیاش!
از صبح که بلند میشود یک اسیر است.
اصلاً #بنده، یعنی یک اسیر، یک فرمانبر.
اما در ما چیزی که نیست همین حرفهاست. ما آدمِ #آزادی هستیم، برای خودمان مستقل هستیم. این روش ما و این ارتکازات ما که در ما حاکم است و ما را میگرداند و میچرخاند و حرف میزنیم و #شوخی میکنیم و #بازی میکنیم و #پول در میآوریم و پول خرج میکنیم و #خانه میخریم و #ازدواج میکنیم، اینها تحت پوشش عبودیت نیست!.
#بشر، انسان و #مسلمان همیشه باید در حال اسارت باشد و بداند که در کشور خودش نیست، این لباسی که من پوشیدهام، برای خودم نیست، این غذایی که از نانوایی میخرم، همهاش در حال اسارت خداست. نان خورم، بندهام، بنده اصلاً یعنی همین چیزها.
#بنده یعنی کسی که هیچ چیز مال خودش نیست، هر چیزی که به او میدهند، این مدام #فکر میکند که خوب من این را باید چه کارش بکنم؟
الآن یک نفر هم #مراقب من است که من این را چه کار میکنم؟
این پول مال من نیست، این #مقام، این عبا، این عمامه، اینها همهاش صاحب دارد و من بنده و #عبد او هستم!
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔹 مسائل #روحی نوعی ذائقه میخواهد، چشیدنِ یک نوع حلاوت و شیرینی لازم دارد، که در ما نیست...
و ما عادت کردهایم تنها به شیرینیهای #مادی.
مسأله این است. #روحانیت معنایش این است.
باید در این #فکر فرو بروید که بالأخره این وضع برایتان حاصل بشود، اگر إنشاءالله بخواهید خدمت به #اسلام بکنید.
کسی میتواند خدمت به اسلام کند که ذائقهاش ذائقهی #روحانی بشود.
یعنی از بلند کردن فریاد #الله_اکبر هر خطری را به جان بخرد. از بس برایش لذت داشته باشد.
#ذکر خدا در ذائقهی او شیرینی داشته باشد. #تسبیح و #تمجید و #تحمید خدا به او نیرو بدهد.
اسلام با این وضع روی کار آمده.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#عقل
#فلسفه
#مکتب_تفکیک
🔺 سلسله مباحثی پیرامون جایگاه عقل و علوم معارفی و حکمی و فلسفی
مقاله: "مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر"
قسمت بیست و هفتم 7⃣2⃣
🔺 ... و شاهدی دیگر توضیحی است که در مقدمهی تفسیرالمیزان آمده است: «توضیح اینکه انس و عادت (همانطوریکه گفته شده)، باعث میشود که ذهن آدمی در هنگام شنیدن یک کلمه، و یا یک جمله، به معنای مادی آن سبقت جوید، و قبل از هر معنای دیگر، آن معنای مادی و یا لواحق آن به ذهن درآید، و ما انسانها از آنجاییکه بدنهایمان، و قوای بدنیمان، مادام که در این دنیای مادی هستیم، در ماده غوطهور است، و سروکارش همه با ماده است، لذا مثلاً اگر لفظ حیات، و علم، و قدرت، و سمع، و بصر، و کلام، و اراده، و رضا، و غضب، و خلق، و امر، و امثال آنرا میشنویم، فوراً معنای مادی اینها به ذهن ما در میآید، همان معناییکه از این کلمات در خود سراغ داریم. و همچنین وقتی کلمات آسمان، زمین، لوح، قلم، عرش، کرسی، فرشته، بال فرشته، شیطان و لشگریان او، از پیاده و سواره نظامش را میشنویم، مصادیق طبیعی و مادی آن به ذهن ما سبقت میجوید، و قبل از هر معنای دیگری داخل در فهم میشود. و چون میشنویم که میگویند: خدا عالم را خلق کرده یا فلان کار را کرده یا به فلان چیز عالِم است و یا فلان چیز را اراده کرده یا خواسته و یا میخواهد، همهی اینها را مانند خلق، علم، اراده و مشیت خودمان مقید به زمانش میکنیم، چون معهود در ذهن ما این است که خواسته، ماضی و مربوط به گذشته است، و میخواهد، مضارع و مربوط به آینده است، دربارهی خواسته و میخواهدِ خدا همین فرق را میگذاریم. باز وقتی میشنویم که خدایتعالی میفرماید: «ولدینا مزید» نزد ما بیشتر هم هست، و باز میفرماید: («لاتخذناه من لدنا»، از نزد خود میگیریم نه از میان شما) و یا میفرماید: («و ما عندالله خیر»، آنچه نزد خدا است بهتر است)، و یا میفرماید: («الیه ترجعون»، به نزد او برمیگردید)، فوراً به ذهنمان میرسد که کلمهی (نزد) همان معنایی را دربارهی خدا میدهد، که دربارهی ما میدهد، و آن عبارت است از حضور در مکانی که ما هستیم. و چون میشنویم که میفرماید: («و اذا اردنا ان نهلک قریة، امرنا مترفیها»، چون بخواهیم قریهای را هلاک کنیم به عیاشهایشان دستور میدهیم که...) و یا میشنویم که میفرماید: («و نرید ان نمن»، اراده کردهایم که منت نهیم...)، ویا میشنویم که میفرماید: («یرید الله بکم الیسر»، خدا آسانی برای شما اراده کرده)، فوراً به ذهنمان میرسد که ارادهی خدا هم از سنخ ارادهی ما است، و از این قبیل کلمات را وقتی میشنویم، مقید به آن قیودی میکنیم که در خود ما مقید به آنها است. چارهای هم نداریم، برای اینکه از روز اول که ما ابناء بشر، لفظ (چه فارسی چه عربی و چه هر زبانی دیگر) را وضع کردیم، برای این وضع کردیم که موجودی اجتماعی بودیم، و ناگزیر بودیم، منویات خود را به یکدیگر بفهمانیم، و فهماندن منویات وسیلهای میخواهد، لذا با یکدیگر قرار گذاشتیم قبلاً، که هر وقت من صدای (آب) را ازخود در آوردم، تو بدان که من آن چیزی را میگویم، که رفع تشنگی میکند، و به همین منوال الفاظ دیگر. و زندگی اجتماعی را هم حوایج مادی به گردن ما گذاشت، چون منظور از آن این بود که دست به دست هم داده، هر یک، یکی از کارهای اجتماعی را انجام دهیم، تا به این وسیله استکمال کرده باشیم، و کارهای اجتماعی همه مربوط به امور مادی، و لوازم آن است، ناگزیر الفاظ را وضع کردیم برای مسماهاییکه غرض ما را تامین میکند، روی این جهت هر لفظی را که میشنویم، فوراً معنای مادیش به ذهنمان میرسد...
🖊 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama