eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔸اردوی علمی فرهنگی استان خراسان جنوبی(بیرجند) توسط مرکز تخصصی شیعه شناسی در حال برگزاری است. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
52 16 4️⃣ 3️⃣ 3️⃣: آقای کلبرگ این نظریه را بدون لحاظ کردن فضا و محیط پیرامون تشیع در عصر ائمه علیهم السلام مطرح کرده است. 🔸توضیح مطلب اینکه اگر ما قرینه و سندی 📄 نداشته باشیم که بگوید اراده‌ای برای مکتوم نگاه داشتن پاره ای از اخبار و روایت های شیعی در دوران نخستین نبوده، حرف ایشان درست است و ما هم می پرسیم چرا شیعیان از آغاز همه حرف های خود را به صورت کامل و آشکار بیان نکرده اند، اما در جایی که می‌دانیم گروهی و جماعتی چه خودشان و چه از طرف دیگران اصرار دارند برخی چیزها مکتوم بماند، آن گاه این سوال مطرح شدنی نخواهد بود. 🔹 درباره تشییع این اعتقاد را داریم که در زمان ائمه علیهم السلام با اعتراف به فراز و نشیبی که وجود داشته، اصرار بر مکتوم داشتن برخی اخبار بوده است. ▫️ اگر در تحقیق زندگی ائمه علیهم السلام تقیه راکنار بگذاریم، دچار کجروی های زیادی در فهم آن خواهیم شد. تقیه در این جا یعنی تصمیم عمدی برای پنهان کاری. برخی از روایات که به ائمه یا به دوازده امام برمی‌گردد اصرار بوده که پنهان نگه داشته شوند و ادله بسیار زیادی این را تایید می کند . 👈خلاصه آنکه شیعیان در قرون نخستین به دلیل فشارهای سیاسی، خودشان از سر تقیه و زیر فشار کینه ‌توزان، مجبور شدند عقاید و اندیشه های خود را مطرح نکنند و در زمانی که یک فرقه مصمم است تا افکار خود را مکتوم نگه دارند، نمی‌توان درج نبودن آن عقاید در منابع اولیه 📚را به معنای وجود نداشتن آنها گرفت.[1] ♦️ نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد، از بین رفتن منابع کثیری از مکتوبات شیعه در طول تاریخ است که گزارشات تاریخی فراوانی آن را تأیید می کند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است، زیرا چه بسا احادیث فراوانی در این زمینه وجود داشته که در کتب اولیه موجود بوده ولی در اثر حوادث از بین رفته و به دست ما نرسیده است . [1] 📗 برگرفته از نشست تخصصی «نقد نظریه از امامیه تا اثنی عشریه» منتشر شده در کتاب تاریخ در گذرگاه نقد، صص 167-166 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸 🔹اردوی علمی فرهنگی استان خراسان جنوبی(بیرجند) 🔸دیدار با ریاست محترم حوزه علمیه (امیرالمؤمنین علیه السلام ) اهل سنت اقای مولوی برفی. (مولوی در عرف اهل سنت یعنی آیت الله) @shiashenasee
27 21 19 5⃣ 🔸در نقد کسانی که به آیات شوری و مشورت در قرآن مبنی بر عدم دخالت دین در سیاست و واگذاری آن به رآی مردم استدلال کرده اند باید گفت: 1⃣: اصولاً مشورت و عمل به رای جمعی در عرض اراده الهی نیست تا در موقع تعارض، یکی بر دیگری مقدم شود. به دیگر سخن امر به مشاوره، در آن امر فردی و اجتماعی است که درباره آنها دستور و نصی از سوی خداوند وارد نشده باشد، یا اراده و مطلوب خداوند برای ما مشخص نباشد. در این فرض مشاوره👥 لازم است و چون تشکیل حکومت دینی و اجرای حدود الهی از مواردی است که درباره آنها نص وارد شده یا دست کم محبوبیت و مطلوبیت آن را پیش خداوند می‌دانیم، اصولاً نمی‌تواند انجام یا ترک آن را به مشاوره و رای جمعی گذاشت. 2⃣: ظاهر آیه شریفه هم هیچگونه دلالتی بر تفویض امر حکومت و تشکیل آن به رای مردم ندارد. برای اینکه آیه به پیامبر که زمام حکومت دینی را در دست گرفته و آن را تشکیل داده است، امر می ‌فرماید که با مردم در امور اجتماعی و حکومتی مشاوره کند، یعنی به آرای آنان در تدبیر و اداره جامعه و امور اجرایی توجه و عنایت داشته باشد و نهایت ملاک تصمیم گیری ها را رای جمعی قرار دهد اما از این دلالت حداکثری (که در آینده خواهیم گفت که محور و ملاک تصمیم گیری شخص پیامبر است نه شورا) باز برنمی آید که اصل ایجاد حکومت اسلامی و مشروعیت الهی (نه سیاسی) آن نیز وابسته به تحقق شورا و خواست مردمی است و مدعی ابتدا باید چنین دلالتی را از آیه اثبات کند. ▫️ادامه نقد در مطلب بعد (📗برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، قراملکی، صص 217-216) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📷 🔹 اردوی علمی فرهنگی استان خراسان جنوبی(بیرجند) 🔸دیدار دانش پژوهان مرکز تخصصی شیعه شناسی با حجت الاسلام و المسلمین عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🌸برجلوه و اجلال محّمد صلوات 🌼بر چهره و تمثال محّمد صلوات 🌸دیدند چو رخسار علی اکبر را 🌼گفتند که بر آل محّمد صلوات 🌹🎉سالروز ولادت حضرت علي اکبر علیه السلام، شبيه ترين انسان ها به پيامبر خير و برکت بر تمام مسلمین جهان به خصوص جوانان مبارک باد.🎉🌹 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#گزارش 🔹 اردوی علمی فرهنگی استان خراسان جنوبی(بیرجند) 📷 🔸بازدید از اماکن تاریخی و باستانی بیرجند ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
57 7⃣ 7⃣ (دلیل فیض و هدایت) 🔸 خداوند وجودي است کامل و چنین وجودي مسلّماً منبع ✨فیض و کمال براي دیگران است، آیا ممکن است چنین منبع کمالی موجودات دیگر را محروم بگذارد، و حداقل خود را به آنها معرّفی نکند، و نشناساند؟ در حالی که این شناخت سبب ترقی و کمال آنها می شود، و آنها را به سوي آن وجود کامل و پر فیض می کشاند. ▫️با توجّه به این بیان روشن می شود که اگر خدایان متعدّدي وجود داشت باید هر کدام رسولانی داشته باشد، و خود را به مخلوقات معرّفی کند، و آنها را مشمول فیض تکوینی و تشریعی قرار دهد. ▫️نتیجه اینکه اگر دیدیم همه رسولان الهی از خداي یگانه خبر می دهند روشن می شود که غیر از او معبودي وجود ندارد. [1] 🔹حضرت علی علیه السلام در وصیت ✍ معروفش به فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام این برهان را با بیان ظریف و روشنی بیان فرموده: ▫️«وَاعْلَمْ یا بُنَیَّ انَّهُ لَوْ کانَ لِرَبِّکَ شَرِیْکٌ لَاتَتْکَ رُسُلُهُ، وَ لَرَأَیْتَ آثارَ مُلْکهِ وَ سُلْطانِهِ، وَ لَعَرَفْتَ افْعالَهُ وَ صِفاتَهُ وَلکِنَّهُ الهٌ واحِدٌ کَما وَصَفَ نَفْسَهُ » ▫️ بدان اي پسرم! اگر پروردگارت شریک و همتایی داشت، رسولان او به سوي تو می آمدند و آثار ملک و قدرتش را می دیدي، و افعال و صفاتش را می شناختی، امّا او خداوندي است یکتا، همانگونه که خویش را چنین توصیف کرده است.[2] [1] 📗برگرفته ازکتاب پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازى، ج 3، ص 227. [2] 📗همان، ص 233 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
28 22 20 6⃣ 🔻ادامه نقد کسانی که به آیات شوری و مشورت در قرآن مبنی بر عدم دخالت دین در سیاست و واگذاری آن به رآی مردم استدلال کرده اند: 3⃣: با نگاهی به شٱن نزول آیه، این نکته روشن می‌شود که امر به مشورت بعد از دو سال از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه و در جریان شکست مسلمانان در جنگ⚔ احد نازل شد، یعنی زمانی که این توهم وجود داشت بعد از شکست مسلمانان که نتیجه رای مشاوره مردمی مبنی بر جنگ در بیرون از شهر و نادیده انگاشتن پیشنهاد پیامبر صلی الله علیه و آله مبنی بر دفاع از داخل شهر بود، پیامبر دیگر در تدبیر امور مملکتی با مردم به مشورت نپردازد. آیه پیشین برای زدودن چنین توهمی نازل شد و از حضرت خواست مردم را عفو کند و برای ایشان آموزش بطلبد و دوباره آنان را در مشاوره شرکت دهد. 🔹 پس نزول آیه بعد از گذشت دو سال از حکومت و حکمرانی، خود قرینه ای است بر اینکه مشاوره نه در اصل حکومت بلکه در امور اجرائی است. 4⃣. در ادامه آیه خداوند می فرماید:« فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه»؛ یعنی با مردم به مشورت بپرداز اما تصمیم نهایی با خود تو است. معنای آیه این است که خداوند به پیامبر و حاکم دینی نوعی حق وتو اعطا فرموده و مردم را به اطاعت آن موظف کرده است. 👈 بنابراین رأی شورا، هیچگونه ضرورت و الزامی را برای پیامبر ایجاد نمی‌کند بلکه اگر الجاء و اطاعتی بوده باشد، این مردم هستند که مطابق ادله قرآنی باید در تمام موارد از پیامبر اطاعت مطلق کنند و این با شورای مورد ادعا، یعنی تساوی رای دهندگان و عدم حق وتو همخوانی ندارد. 5⃣. اگر بنا برفرض، نکات یاد شده را نادیده بگیریم، نهایت دلالت آیه، امر به پیامبر در توجه به آرای مردم در اصل حکومت و اداره آن است. به این معنا که ایجاد حکومت اسلامی هرچند به دست پیامبر متوقف بر مقبولیت و پذیرش مردم است و حضرت نمی‌تواند حکومت مشروع و وحیانی خود را با اکراه و زور بر مردم تحمیل کند، بلکه این کار باید با رضا و رای مردم انجام گیرد( مشروعیت سیاسی)؛ اما اینکه در صورت استنکاف مردم حکومت پیامبر فاقد اعتبار شرعی و دینی است و حضرت حق حاکمیتی نخواهد داشت، این مدعا از آیه پیشین برنمی‌آید و آیات الزام مردم به اطاعت از پیامبر عکس آن را ثابت می کند. (📗برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، قراملکی، صص 218-217) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
24 14 5⃣ 🔸روزی پیامبر صلی الله علیه و آله به یاران خود فرمود: کدام یک از شما تمام روزها را روزه می دارد. سلمان گفت: من، یا رسول الله. ▫️پیامبر صلی الله علیه آله پرسید: کدام یک از شما تمام شبها را به عبادت می گذراند؟ سلمان گفت: من، یا رسول الله. ▫️حضرت پرسید: آیا کسی از شما هست که روزی یک بار قرآن📗 را ختم کند؟ سلمان گفت: من یا رسول الله. 🔹یکی از حاضران از جوابهای سلمان عصبانی شد و گفت: یا رسول الله، سلمان از مردم فارس است و می خواهد بر مردمان قریش 👳فخر بفروشد، اکثر روزها دیده ام که سلمان روزه نیست، بیشتر شب را هم می خوابد و بیشتر روز را به سکوت می گذراند، پس چگونه همیشه روزه است و هر شب برای نیایش با خدا بیدار می ماند و روزی یک بار قرآن را ختم می کند؟! 🔸پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: ساکت باش! تو را با همسان لقمان حکیم چه کار؟ اگر می خواهی چگونگی اش را از خودش بپرس تا خبر دهد. ▫️سلمان گفت: در ماه سه روز، روزه می گیرم و خداوند فرموده است: «هر کس عمل نیکی انجام دهد پاداش ده برابر دارد. از طرف دیگر، روز آخر شعبان را روزه گرفته و آن را به روزه ماه رمضان متصل می کنم و هر که چنین کند، پاداش روزه همیشه را دارد. ▫️از رسول خدا صلی الله علیه آله شنیدم که فرمود: هر کس با طهارت 💦بخوابد، در ثواب، چنان است که تمام شب را عبادت کرده باشد. ▫️ اما ختم قرآن، من از حبیبم رسول خدا صلی الله علیه و آله شنيدم به على علیه السلام مي فرمود: اى ابا الحسن مَثَل تو در امتم مَثَل قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ است، هر كه يك بارش بخواند ثلث قرآن را خوانده و هر كه دو بارش بخواند دو ثلث قرآن را خوانده و هر كه سه بارش بخواند همه قرآن را خوانده، اى على هر كه تو را به زبانش دوست دارد، ثلث ايمان را دارد و هر كه به زبان و دلش دوستت دارد، دو ثلث ايمان دارد و هر كه به زبان و دل ❤️دوستت دارد و با دست خود ياريت كند ايمانش كامل است. سوگند بدان كه مرا به حق فرستاده اى على اگر همه اهل زمين تو را دوست داشتند چنان كه اهل آسمانت دوست دارند خدا احدى را به دوزخ عذاب 🔥نمي كرد. سپس سلمان گفت: من هر روز سه بار قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مي خوانم. 🔹 آن مرد معترض برخاست و چنان ساکت شد که گويا سنگى در دهانش است. (📙الأمالي، شیخ صدوق، صص: 34-33) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
15 🌺 (معروف به شِقْشِقیّة) 6⃣ 🔸(14)فَمَا رَاعَنِي إِلَّا وَ النَّاسُ [إِلَيَ] كَعُرْفِ الضَّبُعِ إِلَيَّ يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَايَ مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ 🔸(15)فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ أُخْرَى وَ [فَسَقَ] قَسَطَ آخَرُونَ كَأَنَّهُمْ لَمْ يَسْمَعُوا اللَّهَ سُبْحَانَهُ [حَيْثُ] يَقُولُ- تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 🔸(16)بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا وَ لَكِنَّهُمْ حَلِيَتِ الدُّنْيَا فِي أَعْيُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا 🔹(14) پس (از كشته شدن 🗡عثمان) هيچ چيزى مرا به صدمه نينداخت مگر اينكه مردم مانند موى گردن كفتار 🐺به دورم ريخته(فراوانى پشم گردن کفتار ضرب المثل بوده و اگر مىخواستند فراوانى چيزى را بگويند با نام موهاى يال كفتار مطرح مىكردند[1]) از هر طرف به سوى من هجوم آوردند، به طوريكه از ازدحام ايشان و بسيارى جمعيّت، حسن و حسين علیهما السلام زير دست و پا رفتند و دو طرف جامه و رداى من پاره شد، اطراف مرا (براى بيعت كردن) مانند گلّه گوسفند🐑 گرفتند، 🔹(15) پس چون بيعتشان را قبول و به امر خلافت مشغول گشتم، جمعى(طلحه و زبير و ديگران) بيعت مرا شكستند، و گروهى (خوارج نهروان و سائرين) از زير بار بيعتم خارج شدند، و بعضى (معاويه و ديگر كسان) از اطاعت خداى تعالى بيرون رفتند، گويا مخالفين نشنيده اند كه خداوند سبحان در قرآن كريم مىفرمايد: «سراى جاودانى را قرار داديم براى كسانى كه مقصودشان سركشى و فساد در روى زمين نمى باشد، و جزاى نيك براى پرهيزكاران است» 🔹(16) آرى سوگند بخدا اين آيه را شنيده 👂و حفظ كرده اند، و ليكن دنيا در چشمهاى ايشان آراسته، زينت آن، آنان را فريفته است (پس دست از حقّ برداشته سركشى نموده در روى زمين فساد و آشوب بر پا كردند).[2] [1] 📗نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 47 [2] 📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 52 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 2⃣ 🔸یکی از پدیده هاي آشکار در دوران کودکی امام حسن عسکري علیه السلام، خداترسی و بیم از حضرت حق بود. ایشان از همان دوره ي کودکی در اندیشه و به یاد خدا بودند. 🔹مورخان نقل می کنند روزي شخصی بر حضرت گذر کرد و ایشان را دید که در کنار کودکان همسال 👦خود ایستاده و می گرید، آن شخص پنداشت ایشان به خاطر نداشتن بازیچه اي که در دست کودکان دیگر است می گرید و با ایشان هم بازي نمی شود لذا گفت: برایت بازیچه اي می خرم تا بازي کنی. حضرت انکار کرد و گفت: .« نه، ما را براي بازي نیافریده اند » آن مرد حیرت کرد و گفت: پس براي چه آفریده اند؟. ▫️حضرت فرمودند: براي دانش و پرستش. آن مرد گفت: از کجا این را می گویی؟ ▫️حضرت جواب دادند: زیرا خداوند می فرماید« افحسبتم انما خلقناکم عبثا؛ آیا پنداشتید شما را به عبث آفریدیم » مرد حیرت زده و با شگفتی گفت: آخر تو را گناهی نیست در حالی که کودك هستی؟!. ▫️حضرت فرمودند: از من دور شو، مادرم را دیدم که با چوبهاي بزرگ آتش🔥 می افروخت لیکن موفق نمی شد تا آنکه از چوبهاي کوچک استفاده کرد و من می ترسم از چوبهاي کوچک جهنم باشم. (📗برگرفته از کتاب زندگانی امام حسن عسکري علیه السلام، باقر شریف قرشی، ص 19) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
53 17 5⃣ 4⃣ 🔸آقای کلبرگ گفته است که روایات اثنی عشر بین محافل اسلامی ناشناخته بوده و بعدها که شیعیان با مسئله غیبت مواجه شدند از این احادیث استفاده کرده اند که بعضی از آنها در میان اهل سنت مشهور بود و امکان داشت عباسیان آنها را علیه امویان جعل کرده باشند. 🔹در پاسخ باید گفت این روایات مشهور بوده است؛ چه روایات شیعی که یاران و شاگردان ائمه علیهم السلام نقل کرده اند و چه روایات اهل سنت که محدثان آنها و جمعی از روات شیعه آن را نقل نموده اند. ▫️ اینکه شیعیان در امام دوازدهم متوقف می‌شوند و پس از آن به دیگری معتقد نیستند و غیبت امام دوازدهم را می‌پذیرند و به پرسش‌هایی که درباره غیبت مطرح می‌شود پاسخ می‌دهند یا از احادیثی که اهل سنت پیشتر آن را ثبت کرده بودند ✍استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که شیعیان از قبل چنین اعتقادی داشته اند وگرنه معنا نداشت که در عدد ۱۲ متوقف شوند و شبهات وارد شده از قِبَل مسئله غیبت را بپذیرند و به آن پاسخ دهند. شیعیان هم می‌توانستند مانند زیدیه در هر عصری برای خود امامی انتخاب کنند و به حرکت خود ادامه دهند. ▫️همچنین ادعای جعل این روایات توسط عباسیان به هیچ وجه درست نیست زیرا هیچ انگیزه ای برای چنین اقدامی نه به نفع عباسیان و نه به ضرر امویان وجود ندارد و هیچ کدام از این دو گروه چنین عقیده ای نداشتند تا بتوانند از این روایات سود ببرند. ▫️ همچنین این روایات را صحابه و تابعان و جمع کثیری از راویان شیعه و سنی ده‌ها سال قبل از روی کار آمدن عباسیان نقل کرده اند. (📗برگرفته از نشست تخصصی «نقد نظریه از امامیه تا اثنی عشریه» منتشر شده در کتاب تاریخ در گذرگاه نقد، ص 173) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸شب بسيار مباركى است. از امام باقر عليه السلام سؤال شد از فضل شب نيمه شعبان. فرمود: آن شب افضل شبها است بعد از ليلة القدر. در آن شب خداوند عطا مى فرمايد به بندگان، فضل خود را و مى آمرزد ايشان را به منّ و كرم خويش، پس سعى و كوشش كنيد در تقرب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب. بدرستى كه آن شبى است كه خدا قسم ياد فرموده به ذات مقدس خود كه دست خالى برنگرداند سائلى را از درگاه خود مادامى كه درخواست معصيت نکند. و آن شبى است كه قرار داده حق تعالى آن را از براى ما، در مقابل آنچه قرار داده شب قدر را براى پيغمبر ما صلى الله عليه و آله پس كوشش كنيد در دعا و ثنا بر خداى تعالى. 🔹اعمال مستحب این شب عبارتند از: 👈1. غسل💦 كه باعث تخفيف گناهان مى شود. 👈2. احياء اين شب است به نماز و دعا 🙌و استغفار و در روايت است كه هر كه احيا دارد اين شب را نميرد دل او در روزى كه دلها بميرند 👈3. زيارت امام حسين عليه السلام است كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است. هر كه خواهد روح صد و بيست و چهار هزار پيغمبر با او مصافحه كند، زيارت كند آن جناب را در اين شب و اقل زيارت آن حضرت آن است كه به بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان كند پس زيارت كند آن حضرت را به اين كلمات: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به اين كيفيت زيارت كند اميد است كه ثواب حج و عمره براى او نوشته شود. 👈4. خواندن دعاى: اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ مَوْلُودِهَا... که به منزله زيارت امام زمان صلوات الله عليه است. 👈5. خواندن دعاى: اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ... 👈6.خواندن دعای: اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ... که پیامبر صلی الله علیه و آله در این شب می خواندند. 👈7. خواندن صلوات هر روز شعبان. 👈8. خواندن دعاى كميل. 👈9. صد مرتبه هر يك از تسبيحات اربعه را بگويد تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بيامرزد و برآورد حاجتهاى دنيا و آخرت او را. 👈10. خواندن دعای إِلَهِي تَعَرَّضَ لَكَ فِي هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ...و اين دعايى است كه در سحرها بعد از نماز شفع خوانده مى شود. 👈11. بجا آورد سجدهها و دعاهايى را كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت شده. 👈12. خواندن نماز جعفر طیار. 🔵 جهت اطلاع از دعاها ونمازهای وارده در این شب به کتاب 📗 شریف مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان رجوع کنید. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام #ماه_شعبان #_15شعبان 🌸صبحدم پیک مسیحا دم جانان آمد 🌸گفت برخیز که آرام دل و جان آمد 🌺سحر از پرده نشینان حریم خلوت 🌺نغمه برخاست که شاهنشه خوبان آمد! 🌹🎉ولادت باسعادت منجی عالم بشریت، مهدی موعود، حضرت صاحب العصر والزمان، حجت ابن الحسن العسکری بر تمام آرزومندان حضرتش مبارک🌹🎉 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
58 8⃣ 1⃣ 🔸منظور از توحيد صفاتي در اصطلاح فيلسوفان و متكلمان، آن است كه صفاتي مانند علم، حيات و قدرت كه به خداي متعال نسبت مي‌ دهيم، درواقع چيزي غير از ذات خدا نيستند؛ همه آنها عين ذات و عين يكديگرند. اختلافشان با ذات و با يكديگر، تنها در مفهوم است. 🔹در موجودات ديگر، نوعاً چنين است كه ابتدا ذات بدون صفت است؛ سپس صفتي به آن اضافه مي‌شود؛ مثلاً انسان👨 جاهل، علم ندارد و با اضافه شدن علم به وي، عالم مي‌شود؛ يعني صفتي به ‌نام علم 📚كه خارج و زايد بر ذات اوست، به او افزوده مي‌شود. همچنين، كسي كه ارادة كاري را ندارد، بايد اراده به او افزوده شود و در او پديد آيد تا مُريد ناميده شود. در اين موارد، ذاتي هست كه اين ويژگي را ندارد، بعد داراي آن‌ ميشود؛ ولي صفات خداوند اين‌گونه نيست. اتصاف خداوند به اين صفات از اين جهت است كه ذات او، چنان ا‌ست كه همه اين كمالات را دارد. 🔸بيشتر فيلسوفان و متكلمان شيعه معتقدند كه صفات خدا چيزي جز ذات خدا نيست؛ ازنظر ايشان، ذات خدا، ذاتي بسيط است كه عقل انسان وقتي از جهات و حيثيتهاي مختلف بدان نظر و توجه ميكند، مفاهيم متفاوتي مانند علم، قدرت و حيات را از آن انتزاع مينمايد؛ بنابراين، منشأ همه اين مفاهيم، خود ذات است. درمقابل، اشاعره بر اين باورند كه صفات خدا غير از ذات اوست. خدا خود حقيقتي‌ است و هفت صفت دارد كه قائم به ذات و قديم‌اند؛ اما عين ذات نيستند. ازاين‌رو گفته ميشود كه اشاعره به قدماي ثمانيه (ذات و هفت صفت حيات، علم، قدرت، اراده، سمع، بصر و تكلم) اعتقاد دارند. (📗برگرفته از کتاب خداشناسی، آیت الله مصباح یزدی، صص 272-269) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
⃣ 🔸 عنوان: نقد آراء و نظریات ابن حزم اندلسی در مورد شیعه 🔹استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین رضانژاد 🔸 استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین لطفی ▫ محقق: ابراهیم احمدی 📅 تاریخ دفاع: 1393 🔻 چکیده: ▫در این رساله با استعانت از خداوند باری تعالی به موضعگیری های ابن حزم اُندلسی نسبت به مذهب شیعه پرداخته و تا آنجا که توانستیم به نقد و بررسی آنها پرداخته ایم. ▫موضوع پیدایش شیعه، ادله شیعه بر امامت علی علیه السلام، مقام و منزلت امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام، مسأله مهدویت و کاستن از مقام و منزلت بزرگان شیعه، از عمده ترین مباحثی اند که ابن حزم به آنها پرداخته است. ما ثابت می کنیم که موضع ابن حزم به شیعه و خصوص امیرالمؤمنین کاملاً مغرضانه می باشد. ▫این نویسنده تمام سعی خود را کرده است تا از مقام و منزلت امیرالمؤمنین علیه السلام کاسته و در مقابل، آن فضائل را برای ابوبکر و بعد از او، عمر ثابت کند. ایشان برای اینکه شیعه را فرقه ای نو ظهور معرفی کند، به برخی از شواهد ضعیف تاریخی تمسک می کند و طبق همان ها حکم می کند. ابن حزم نه تنها ادله ی شیعه را بر امامت رد می کند، بلکه در مقابل از قرآن و روایات دلیل بر امامت ابوبکر ذکر می کند. ▫ابن حزم نسبت به ائمه و بزرگان شیعه، نیز نظریاتی غیر عادلانه دارد. و آنها را از زیر تیغ برّان قلمش می گذراند، و شیعه را در این اعتقادش مورد تمسخر و اهانت قرار می دهد. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
23 2⃣ 🔸درباره عقاید ایشان سخنان ضد نقیض بسیاری گفته شده ولی می توان به سه اصل کلی در اعتقادات ایشان اشاره کرد: 1⃣. امامت محمد بن حنفیه. در نحوه تعیین محمد بن حنفیه به امامت دو قول است: 👈اول اینکه امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جنگ جمل🐪با دادن پرچم سپاهش به وی او را به عنوان امام بعد از خود معرفی کرده. 👈دوم اینکه امامت بعد از امیرالمؤمنین علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام و بعد از ایشان به امام حسین علیه السلام رسیده و ایشان هم هنگامیکه از مدینه به مکه رفتند، به محمد حنفیه وصیت کرده ✍و او را امام بعد از خود معرفی کردند.[1] 2⃣. قول به بداء ▫️مختار با بهره گیری از این مسأله پیش بینی هایی را برای مردم و لشکریانش بیان می کرد که اگر به وقوع می پیوست آن را دلیلی بر حقانیتش تلقی می نمود و در صورت عدم تحقق آن، چنین مدعی می شد که در کار پروردگار بداء صورت گرفته است. ▫️برای نمونه مختار برای امیدواری سپاهیانش اعلام کرد به واسطه رسیدن وحی، پیروزی نبرد با مصعب بن زبیر حتمی خواهد شد. بر خلاف ادعای مختار، سپاهیان وی در این نبرد ضمن شکست، تلفات سنگینی را نیز متحمل شدند. زمانی که بازماندگان جنگ⚔ از او در این خصوص توضیح خواستند مختار پاسخ داد که خداوند وعده ی پیروزی شما را به من داده بود، اما در کار او بداء حاصل شد. 3⃣. اعتقاد به مهدویت محمد بن حنفیه ▫️برخی از کیسانیه معتقدند که محمد حنفیه همان مهدی موعود است که نمرده و در کوه ⛰رضوی زندگی می کند و تنها از دیدگان پنهان گشته است و روزی ظهور خواهد کرد. (📄برگرفته از مقاله کیسانیه اولین انشعاب در تاریخ تشیع، حسین ایزدی، دوفصل نامه علمی-پژوهشی تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، سال دوم، شماره چهارم، بهار و تابستان 91) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
5⃣ 5⃣ 🔸فرزندان نیز در نحوه خطاب قرار دادن والدین خویش باید اموری را رعایت کنند که بسیار در بهبود روابط خانواده مؤثر است و وظیفه والدین است که کودکان خود را به نحو صحیح تربیت کنند. 🔹گاهی اوقات کودکان والدین شان را با اسم کوچک آنها صدا می زنند. حتی اگر پدر و مادر به او بگویند: بگو بابا و مامان، کودک باز به کار خودش ادامه می دهد و آنها را با اسم کوچکشان صدا می زند. 🔸عده ای از والدین نه تنها از این مسئله ناراحت نمی شوند حتی این نوع صدا زدن کودک 👶برای آنها جذاب بوده و او را از این کار نهی نمی کنند. 🔹 اگر این نحو صدا زدن کودک اصلاح نشود و به عادت او تبدیل گردد، در بزرگسالی نیز این فرزند، پدر و مادر خود را به اسم کوچک صدا می زند 🗣که بسیار اشتباه است و آسیب های دراز مدتی را در پی خواهد داشت. 🔸کودک با هر بار صدا کردنِ «پدر،بابا، مادر، مامان» در درونش حس داشتن والدین را تجربه می کند و همچنین با هر بار صدا کردن به والدین یادآوری می شود که نقش مهم پدر و مادر بودن را دارند و در دل آنها بیشتر اثر می کند. 🔹از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده وقتی آیه مبارکه «لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضا؛ پیامبر را به صورتی که همدیگر را می خوانید، مورد خطاب قرار ندهید.» نازل شد من هم به جای "پدر جان" ایشان را "یا رسول الله " خطاب کردم . پیامبر صلی الله علیه و آله به من فرمودند: تو مرا «پدر» صدا بزن که این کلمه دل را زنده تر و پروردگار را خشنودتر می سازد.[1] ▫️این کلام پیامبر صلی الله علیه و آله به نوعی اشاره به تأثیر ویژه نحوه صدا زدن فرزندان بر قلب والدین دارد. 👈به هیچ عنوان اجازه ندهید شما را با نام کوچک صدا کنند، شما دوست و رفیق آنها نیستید و اسم کوچک صدا کردن، نشانه و نماد صمیمیت نیست، شما پدر و مادر او هستید و با این گونه رفتارهای اشتباه، نقش خود را مخدوش ننمایید. وقتی فرزند، والدینش را با نام کوچک صدا کرد از سطح ارزشی و کمالی پدر و مادر کاسته شده و او را هم سطح دیگر افراد جامعه می کند و احترام ها از بین می رود و باعث مشکلات بعدی از قبیل جواب نه گفتن به پدر و مادر می‌شود. 🔸وقتی فرزندی نام والدین را مانند یک دوست، خطاب می‌کند، احتمال بروز رفتارهایی چون قهر، بی احترامی و... که در برخورد با دوستان از خود نشان می‌دهد، در برخورد با والدین بیشتر وجود دارد. 🔹صدا زدن والدین به اسم ، در روایات اهل بیت علیهم السلام هم از آن نهی شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پاسخ به سؤال از حقّ پدر بر فرزندش ـ فرمودند : او را به اسم صدا نزند.[2] و این نشان از اهمیت این موضوع دارد. [1] 📗برگرفته از تفسیر البرهان فى تفسير القرآن،بحرانی، ج4، ص: 104 [2] 📙الكافي،کلینی، ج2، ص: 159 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 1⃣ 🔸کیفیت ولادت با سعادت امام زمان علیه السلام از زبان حكيمه دختر امام جواد عليه السّلام: 🔹امام حسن عسكرى عليه السّلام مرا به نزد خود فراخواند و فرمود: اى عمّه! امشب افطار نزد ما باش كه شب نيمه شعبان است و خداى تعالى امشب حجّت خود را كه حجّت او در روى زمين 🌍است ظاهر سازد. ▫️گفتم: مادر او كيست؟ فرمود: نرجس، گفتم: فداى شما شوم اثرى در او نيست، فرمود: همين است كه به تو مىگويم. من آمدم و چون سلام كردم و نشستم نرجس آمد كفش مرا بردارد و گفت: اى بانوى من و بانوى خاندانم حالتان چطور است؟ گفتم: تو بانوى من و بانوى خاندان من هستى. نرجس از كلام من ناخرسند شد و گفت: اى عمّه جان! اين چه فرمايشى است؟ به او گفتم: اى دختر جان! خداى تعالى امشب 🌙به تو فرزندى عطا فرمايد كه در دنيا و آخرت آقا است، نرجس خجالت كشيد و حيا کرد. ▫️چون از نماز عشا فارغ شدم، افطار كردم و در بستر خود قرار گرفته و خوابيدم و در دل شب براى اداى نماز برخاستم و آن را به جاى آوردم در حالى كه نرجس خوابيده بود و رخدادى براى وى نبود، سپس براى تعقيبات نشستم و پس از آن نيز دراز كشيدم و هراسان بيدار شدم و او همچنان خواب بود سپس برخاست و نماز گزارد و خوابيد. ▫️بيرون آمدم و در جستجوى فجر به آسمان نگريستم و ديدم فجر اوّل دميده است و او در خواب است و شك بر دلم عارض گرديد، ناگهان امام عسکری عليه السّلام از محلّ خود فرياد زد اى عمّه! شتاب مكن! كه اينجا كار نزديك شده است.... (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص: 424) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸برگزاری نشست های تخصصی 🔹کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی زمان: پنچ شنبه 97/2/20 مکان: میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام ✅ @shiashenasee
54 18 6⃣ 5⃣ 🔸درباره کتابهایی 📗مانند المحاسن و بصائر، به این نکته مهم باید توجه نمود که مطالعه اجمالی عناوین ابواب و فصول مباحث نشان می‌دهد که مباحثی از کتاب که به ائمه مربوط است، شامل صفات و ویژگی‌های عمومی آنها است نه احوال یکایک آنها و به اصطلاح در مقام بیان تعداد و نام ائمه نیست، لذا داعیه برگرد آوری احادیث مربوط به این موضوع وجود نداشته است برخلاف کتاب ‌های📚 دوره بعد که مشخصاً به این منظور گردآوری و تألیف می‌شد. 🔹نکته دیگر اینکه عدم ذکر نام، دلیل بر قطعی و مشخص نبودن آن نیست و چه بسیار ادله و زمینه‌هایی که موجب بیان نکردن و آشکار نساختن یک امر معلوم و مشخص است و به ویژه درباره مهدی که قطعاً چنین ملاحظاتی درباره وی وجود داشته است. 🔸نکته آخر اینکه از نظر متکلمان شیعی اثنی عشری، بیان نام امامان و مشخصات آنها، منحصر به معرفی یک جای آنها از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه نخستین نیست، بلکه کافی است که هر امامی، امام پس از خود را با ذکر نام و دیگر مشخصات معرفی کند و بر همین اساس بر فرض عدم ذکر دقیق و کامل نام امامان به طور یکجا در متون اولیه به عقیده ی امامیه لطمه ای وارد نمی آید. (📄برگرفته از مقاله نقد نظریه ای در پیدایش شیعه اثنی عشری، محسن الویری، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال اول، شماره 2، زمستان 1374، ص: 86-51) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
59 9⃣ 2⃣ 🔸در بیان وحدت ذات و صفات الهی باید گفت: عقل ما هريك از مفاهيم و صفاتی را که برای خدا در نظر می گیرد را قبلاً از جاي ديگري گرفته است، اما چون مفاهيم كمالي ‌اند و بر نوعي كمال دلالت دارند، عقل از آن جهت كه مي‌ بيند خدا فاقد هيچ كمالي نيست، مي گويد: خداوند اين كمال را هم دارد؛ اما اين كمال چيزي غير از ذات و زايد بر ذات او نيست. 🔹براي نمونه، ما ابتدا حقيقت علم را در خودمان از راه علم حضوريِ نفس به خود🗣، حالات و قواي نفساني، و صورت ‌ها و مفاهيم ذهني مي يابيم؛ سپس عقل ما از اين يافته ‌ها، مفهومي انتزاع مي ‌كند و آن مفهوم را پس از پيراستن از جهات نقص، به خداوند نسبت مي ‌دهد. عقل وقتي ذات خدا را درنظر مي ‌گيرد، درمي ‌يابد كه خداوندي كه فاقد هيچ كمالي نيست، محال است فاقد كمال علم و آگاهي باشد. همچنين، ما مفهوم قدرت و اراده را در درون خود به‌ خوبي مي ‌شناسيم؛ زيرا توانمندي نفسمان را در انجام يا واگذاشتن كاري و نيز اِعمال ارادة خود را براي انجام كاري مشخص، بارها در خود تجربه كرده‌ ايم. عقل ما پس از انتزاع مفهوم عقلي قدرت💪‌ و اراده، آنها را با حذف جهات نقص، به ذات خداوند نسبت مي ‌دهد؛ چون اينها كمالاتي ‌اند كه ذات الهي بالاترين مرتبه آنها را داراست. 👈پس منشأ انتزاع اين مفاهيم، جز ذات مقدس الهي چيز ديگري نيست. ▫️احاديث فراواني در توحيد صدوق و اصول كافي نيز بر وحدت ذات و صفات [ذاتي] الهي دلالت دارد؛ ازجمله، امام صادق عليه السلام در روايتي ميفرمايد: لَمْ يَزَلِ اللَّهُ عَزَّ وَجَل رَبَّنَا وَالْعِلْمُ ذَاتُهُ وَلَا مَعْلُومَ... وَالْقُدْرَةُ ذَاتُهُ وَلَا مَقْدُور؛ يعني «ذات خداوند از ازل عين علم... و قدرت بوده است؛ درحالي‌كه متعلق علم و قدرت (مخلوقات الهي) وجود خارجي نداشته است». و شايد سخن امیرالمؤمنین علی علیه السلام عليه السلام كه فرمود: وَكمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ؛ «و كمال اخلاص براي او، نفي صفات از اوست»، اشاره به همين حقيقت باشد. (📗برگرفته از کتاب خداشناسی، آیت الله مصباح یزدی، صص 271-270) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
12 2⃣ 🔻ادامه ماجرای ولادت با سعادت امام زمان علیه السلام از زبان حكيمه دختر امام جواد عليه السّلام: 🔸حکیمه می گوید: نشستم و به قرائت سوره الم سجده و سوره يس پرداختم و در اين اثنا نرجس هراسان بيدار شد و من به نزد او پريدم و بدو گفتم: اسم اللَّه بر تو باد آيا چيزى را احساس مى كنى؟ گفت: آرى اى عمّه! گفتم: خودت را جمع كن و دلت را استوار دار كه همان است كه با تو گفتم. 🔹سپس مرا و نرجس را ضعفى فرا گرفت و با صدای سرورم به خود آمدم و جامه را از روى او برداشتم و ناگهان سرور خود را ديدم كه در حال سجده است و مواضع سجودش بر زمين است. او را در آغوش گرفتم، ديدم پاك و نظيف است. 🔸ابو محمّد(امام عسکری) عليه السّلام فرياد برآورد كه اى عمّه! فرزندم را به نزد من آور! او را نزد وى بردم و او دو كف دستش را گشود و فرزند را در ميان آن قرار داد و دو پاى او را بر سينه خود نهاد سپس زبانش را در دهان او گذاشت و دستش را بر چشمان و گوش و مفاصل وى كشيد، سپس فرمود: اى فرزندم! سخن بگو، 🔹 گفت: أشهد أن لا إله إلّا اللَّه وحده لا شريك له و أشهد أنّ محمّدا رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم سپس درود بر امير المؤمنين و ائمّه فرستاد تا آنكه بر پدرش رسيد و ساکت شد. 🔸سپس ابو محمّد عليه السّلام فرمود: اى عمّه! او را به نزد مادرش ببر تا بر او سلام كند آنگاه به نزد من آور، پس او را بردم و بر مادر سلام كرد و او را بازگردانيده و در مجلس نهادم. سپس فرمود: اى عمّه! چون روز هفتم فرا رسيد نزد ما بيا. حكيمه گويد: چون صبح شد آمدم تا بر ابو محمّد سلام كنم و پرده را كنار زدم تا از سرورم تفقّدى كنم و او را نديدم، گفتم: فداى شما شوم، سرورم چه مىكند؟ فرمود: اى عمّه! او را به آن كسى سپردم كه مادر موسى، موسى را به وى سپرد. 🔹حكيمه گويد: چون روز هفتم فرا رسيد آمدم و سلام كردم و نشستم، فرمود: فرزندم را به نزد من آور! و من سرورم را آوردم و او در خرقهاى بود و با او همان كرد كه اوّل بار كرده بود، سپس زبانش را در دهان او گذاشت و گويا شير و عسل به وى مىداد، سپس فرمود: اى فرزندم! سخن گوى! و او گفت: أشهد أن لا إله إلّا اللَّه و درود بر محمّد و امير المؤمنين و ائمّه طاهرين فرستاد و تا آنكه بر پدرش رسيد، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: بسم الله الرحمن الرحيم و ما اراده مىكنيم كه بر مستضعفان زمين🌍 منّت نهاده و آنان را ائمّه و وارثين قرار دهيم و آنان را متمكّن در زمين ساخته و به فرعون و هامان و لشكريان آنها آنچه كه از آن برحذر بودند بنمايانيم. (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص: 425) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
26 🔸پرسش حکم روزه شخصی که مریضی او، یک سال به طول انجامد چیست؟ 🔹پاسخ همه مراجع: اگر به واسطه مرضی، روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است، طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. 📚توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاواي سیزده نفر از مراجع معظم تقلید – جلد 1، مسأله 1703 خامنه ای ، سایت معظم له 🌐 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee