#تاریخ_تشیع 54
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 18
#نظریه_کلبرگ 6⃣
#نقد 5⃣
🔸درباره کتابهایی 📗مانند المحاسن و بصائر، به این نکته مهم باید توجه نمود که مطالعه اجمالی عناوین ابواب و فصول مباحث نشان میدهد که مباحثی از کتاب که به ائمه مربوط است، شامل صفات و ویژگیهای عمومی آنها است نه احوال یکایک آنها و به اصطلاح در مقام بیان تعداد و نام ائمه نیست، لذا داعیه برگرد آوری احادیث مربوط به این موضوع وجود نداشته است برخلاف کتاب های📚 دوره بعد که مشخصاً به این منظور گردآوری و تألیف میشد.
🔹نکته دیگر اینکه عدم ذکر نام، دلیل بر قطعی و مشخص نبودن آن نیست و چه بسیار ادله و زمینههایی که موجب بیان نکردن و آشکار نساختن یک امر معلوم و مشخص است و به ویژه درباره مهدی که قطعاً چنین ملاحظاتی درباره وی وجود داشته است.
🔸نکته آخر اینکه از نظر متکلمان شیعی اثنی عشری، بیان نام امامان و مشخصات آنها، منحصر به معرفی یک جای آنها از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه نخستین نیست، بلکه کافی است که هر امامی، امام پس از خود را با ذکر نام و دیگر مشخصات معرفی کند و بر همین اساس بر فرض عدم ذکر دقیق و کامل نام امامان به طور یکجا در متون اولیه به عقیده ی امامیه لطمه ای وارد نمی آید.
(📄برگرفته از مقاله نقد نظریه ای در پیدایش شیعه اثنی عشری، محسن الویری، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال اول، شماره 2، زمستان 1374، ص: 86-51)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 59
#توحید 9⃣
#توحید_صفاتی 2⃣
🔸در بیان وحدت ذات و صفات الهی باید گفت:
عقل ما هريك از مفاهيم و صفاتی را که برای خدا در نظر می گیرد را قبلاً از جاي ديگري گرفته است، اما چون مفاهيم كمالي اند و بر نوعي كمال دلالت دارند، عقل از آن جهت كه مي بيند خدا فاقد هيچ كمالي نيست، مي گويد: خداوند اين كمال را هم دارد؛ اما اين كمال چيزي غير از ذات و زايد بر ذات او نيست.
🔹براي نمونه، ما ابتدا حقيقت علم را در خودمان از راه علم حضوريِ نفس به خود🗣، حالات و قواي نفساني، و صورت ها و مفاهيم ذهني مي يابيم؛ سپس عقل ما از اين يافته ها، مفهومي انتزاع مي كند و آن مفهوم را پس از پيراستن از جهات نقص، به خداوند نسبت مي دهد. عقل وقتي ذات خدا را درنظر مي گيرد، درمي يابد كه خداوندي كه فاقد هيچ كمالي نيست، محال است فاقد كمال علم و آگاهي باشد. همچنين، ما مفهوم قدرت و اراده را در درون خود به خوبي مي شناسيم؛ زيرا توانمندي نفسمان را در انجام يا واگذاشتن كاري و نيز اِعمال ارادة خود را براي انجام كاري مشخص، بارها در خود تجربه كرده ايم. عقل ما پس از انتزاع مفهوم عقلي قدرت💪 و اراده، آنها را با حذف جهات نقص، به ذات خداوند نسبت مي دهد؛ چون اينها كمالاتي اند كه ذات الهي بالاترين مرتبه آنها را داراست.
👈پس منشأ انتزاع اين مفاهيم، جز ذات مقدس الهي چيز ديگري نيست.
▫️احاديث فراواني در توحيد صدوق و اصول كافي نيز بر وحدت ذات و صفات [ذاتي] الهي دلالت دارد؛ ازجمله، امام صادق عليه السلام در روايتي ميفرمايد: لَمْ يَزَلِ اللَّهُ عَزَّ وَجَل رَبَّنَا وَالْعِلْمُ ذَاتُهُ وَلَا مَعْلُومَ... وَالْقُدْرَةُ ذَاتُهُ وَلَا مَقْدُور؛ يعني «ذات خداوند از ازل عين علم... و قدرت بوده است؛ درحاليكه متعلق علم و قدرت (مخلوقات الهي) وجود خارجي نداشته است».
و شايد سخن امیرالمؤمنین علی علیه السلام عليه السلام كه فرمود: وَكمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ؛ «و كمال اخلاص براي او، نفي صفات از اوست»، اشاره به همين حقيقت باشد.
(📗برگرفته از کتاب خداشناسی، آیت الله مصباح یزدی، صص 271-270)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 12
#کیفیت_ولادت 2⃣
🔻ادامه ماجرای ولادت با سعادت امام زمان علیه السلام از زبان حكيمه دختر امام جواد عليه السّلام:
🔸حکیمه می گوید: نشستم و به قرائت سوره الم سجده و سوره يس پرداختم و در اين اثنا نرجس هراسان بيدار شد و من به نزد او پريدم و بدو گفتم: اسم اللَّه بر تو باد آيا چيزى را احساس مى كنى؟ گفت: آرى اى عمّه!
گفتم: خودت را جمع كن و دلت را استوار دار كه همان است كه با تو گفتم.
🔹سپس مرا و نرجس را ضعفى فرا گرفت و با صدای سرورم به خود آمدم و جامه را از روى او برداشتم و ناگهان سرور خود را ديدم كه در حال سجده است و مواضع سجودش بر زمين است. او را در آغوش گرفتم، ديدم پاك و نظيف است.
🔸ابو محمّد(امام عسکری) عليه السّلام فرياد برآورد كه اى عمّه! فرزندم را به نزد من آور! او را نزد وى بردم و او دو كف دستش را گشود و فرزند را در ميان آن قرار داد و دو پاى او را بر سينه خود نهاد سپس زبانش را در دهان او گذاشت و دستش را بر چشمان و گوش و مفاصل وى كشيد، سپس فرمود: اى فرزندم! سخن بگو،
🔹 گفت: أشهد أن لا إله إلّا اللَّه وحده لا شريك له و أشهد أنّ محمّدا رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم
سپس درود بر امير المؤمنين و ائمّه فرستاد تا آنكه بر پدرش رسيد و ساکت شد.
🔸سپس ابو محمّد عليه السّلام فرمود: اى عمّه! او را به نزد مادرش ببر تا بر او سلام كند آنگاه به نزد من آور، پس او را بردم و بر مادر سلام كرد و او را بازگردانيده و در مجلس نهادم.
سپس فرمود: اى عمّه! چون روز هفتم فرا رسيد نزد ما بيا. حكيمه گويد: چون صبح شد آمدم تا بر ابو محمّد سلام كنم و پرده را كنار زدم تا از سرورم تفقّدى كنم و او را نديدم، گفتم: فداى شما شوم، سرورم چه مىكند؟
فرمود: اى عمّه! او را به آن كسى سپردم كه مادر موسى، موسى را به وى سپرد.
🔹حكيمه گويد: چون روز هفتم فرا رسيد آمدم و سلام كردم و نشستم، فرمود: فرزندم را به نزد من آور! و من سرورم را آوردم و او در خرقهاى بود و با او همان كرد كه اوّل بار كرده بود، سپس زبانش را در دهان او گذاشت و گويا شير و عسل به وى مىداد، سپس فرمود: اى فرزندم! سخن گوى!
و او گفت: أشهد أن لا إله إلّا اللَّه و درود بر محمّد و امير المؤمنين و ائمّه طاهرين فرستاد و تا آنكه بر پدرش رسيد، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: بسم الله الرحمن الرحيم و ما اراده مىكنيم كه بر مستضعفان زمين🌍 منّت نهاده و آنان را ائمّه و وارثين قرار دهيم و آنان را متمكّن در زمين ساخته و به فرعون و هامان و لشكريان آنها آنچه كه از آن برحذر بودند بنمايانيم.
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص: 425)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 26
🔸پرسش
حکم روزه شخصی که مریضی او، یک سال به طول انجامد چیست؟
🔹پاسخ
همه مراجع: اگر به واسطه مرضی، روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است، طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد.
📚توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاواي سیزده نفر از مراجع معظم تقلید – جلد 1، مسأله 1703
خامنه ای ، سایت معظم له 🌐
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#گزارش 📸
🔸بازدید اساتید و دانشجویان دانشکده عقیدتی سیاسی دانشگاه علوم انتظامی، از مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم
🔹 18 اردیبهشت ماه 1397
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 18
🌸 #دعاى_ششم از دعاهاى امام عليه السّلام است به هنگام بامداد و شب 2⃣ 🌸
🔸(5) فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ مِنْ حَرَكَاتِ التَّعَبِ وَ نَهَضَاتِ النَّصَبِ، وَ جَعَلَهُ لِبَاساً لِيَلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامِهِ، فَيَكُونَ ذَلِكَ لَهُمْ جَمَاماً وَ قُوَّةً، وَ لِيَنَالُوا بِهِ لَذَّةً وَ شَهْوَةً
🔸(6) وَ خَلَقَ لَهُمُ النَّهارَ مُبْصِراً لِيَبْتَغُوا فِيهِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ لِيَتَسَبَّبُوا إِلَى رِزْقِهِ، وَ يَسْرَحُوا فِي أَرْضِهِ، طَلَباً لِمَا فِيهِ نَيْلُ الْعَاجِلِ مِنْ دُنْيَاهُمْ، وَ دَرَكُ الْآجِلِ فِي أُخْرَاهُمْ
🔸(7) بِكُلِّ ذَلِكَ يُصْلِحُ شَأْنَهُمْ، وَ يَبْلُو أَخْبَارَهُمْ، وَ يَنْظُرُ كَيْفَ هُمْ فِي أَوْقَاتِ طَاعَتِهِ، وَ مَنَازِلِ فُرُوضِهِ، وَ مَوَاقِعِ أَحْكَامِهِ، لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا، وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى.
🔹(5) و شب 🌙 را براى ايشان آفريد تا از جنبشهاى رنج آور و دشواريهاى خسته كننده (روز) بيارامند، و آن را (براى بندگان چون) لباس و جامه گردانيد تا در آن آرام گرفته، بخوابند كه آن برايشان آسايش و توانائى است، و تا به سبب آن خوشى و خوشگذرانى يابند.
🔹(6) و روز را براى ايشان بينا كننده (روشن) آفريد تا در آن ،فضل و احسان او را بطلبند، و وسيله روزيش را بدست آورند، و براى رسيدن به سود كنونى از دنياشان و يافتن (وسائل) سود آينده (سعادت هميشگى) در آخرتشان در زمين 🌍او گردش نمايند.
🔹(7) به همه اين ها حال ايشان را اصلاح و سازگار مي نمايد، و اخبار آنان (اعمال و كردارشان كه از خوبى و بدى آنها خبر مي دهد) را مي آزمايد، و مي نگرد كه اينان در اوقات طاعت (واجب يا مستحب) و در جاهاى واجبات و موارد احكامش چگونه اند (با آنان مانند كسى كه ديگرى را مي آزمايد رفتار مي نمايد لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى يعنى) تا كسانيكه كه با كردارشان بد كرده و آنانكه با رفتار شايسته نيكوئى نمودهاند جزاء دهد.
(📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 69)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 60
#توحید 🔟
#توحید_صفاتی 3⃣
🔸در اثبات توحید صفاتی، استدلال های متعددی بیان شده که ما تنها به دو مورد آن اشاره می کنیم:
#استدلال_اول:
▫️اگر هر يك از صفات الهى، مصداق و «ما بازاء» جداگانه اى داشته باشد از چند حال، خارج نخواهد بود:
👈يا مصاديق آنها در داخل ذات الهى فرض مىشوند و لازمه اش اين است كه ذات الهى، مركّب از اجزاء باشد و قبلا ثابت كرديم كه چنين چيزى محال است،
👈و يا اينكه مصاديق آنها خارج از ذات الهى و به صورت آفريننده ای دیگر، تصور مى گردند؛ که فرض واجب الوجود بودن آنها به معناى تعدّد ذات و شرك صريح است و گمان نمى رود كه هيچ مسلمانى مستلزم به آن شود.
👈و يا اينكه ممكن الوجود و آفريده خدا انگاشته مى شوند. که فرض ممكن الوجود بودن صفات، مستلزم اين است كه ذات الهى كه بنا بر فرض، فاقد اين صفات است آنها را بيافريند و سپس به آنها متّصف گردد، مثلاً با اينكه ذاتاً فاقد حيات است، موجودى را به نام «حيات» بيافريند و بوسيله آن، داراى حيات گردد، و همچنين در مورد علم و قدرت و... در صورتى كه محال است علت هستى بخش، ذاتاً فاقد كمالات مخلوقاتش باشد، و از آن رسواتر اين است كه در سايه آفريدگانش داراى حيات و علم و قدرت، و متّصف به ساير صفات كماليّه شود!
♦️با بطلان اين فرضها روشن مىشود كه صفات الهى مصاديق جداگانه اى از يكديگر و از ذات الهى ندارند بلكه همگى آنها مفاهيمى هستند كه عقل، از مصداق واحد بسيطى كه همان ذات مقدس الهى است، انتزاع مى كند.
(📗برگرفته از کتاب آموزش عقاید، آیت الله مصباح یزدی، ص 136)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#در_محضر_قرآن 12
#آیات_ولایت 12
#آیه_تطهیر 12
#آیه_تطهیر_و_همسران_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله 8⃣
#استدلال_به_حدیث_عکرمه 1⃣
🔸یکی دیگر از ادله کسانی که آیه تطهیر را مختص زنان پیامبر صلی الله علیه و آله می دانند، استدلال به اقوال ابن عباس و عکرمه می باشد که آنها اعتقاد به اختصاص آیه در زنان پیامبر صلی الله علیه وآله داشتند.
🔹حدیثی از عکرمه نقل شده به این صورت که وی در بازار فریاد 🗣می زد: آنچنان که شما فکر می کنید نیست، همانا اهل بیت، زنان پیامبر صلی الله علیه و آله است. و هر کس منکر آن باشد من حاضرم با او مباهله کنم.
🔻در نقد این دلیل باید گفت:
1⃣: انتساب این سخن به ابن عباس مردود است زیرا سخن دیگری با سند صحیح تر از وی نقل شده که می گفت: آیه تطهیر در حق اصحاب کساء نازل شده.
2⃣: حتی اگر نسبت این عقیده به ابن عباس درست باشد باید دانست که این سخن تنها اجتهاد او، عکرمه، و دیگرانی است که این قول را بیان کرده اند و با وجود نص صریح و صحیح رسول خداصلی الله علیه وآله درتبیین اهل بیت، این اجتهاد مردود است.
3⃣: همچنین این قول آنها با گفتار ابو سعید خدری، ام سلمه، عایشه و دیگران معارض است که گفته اند: آیه تطهیر به اهل کساء اختصاص داشته، زنان پیامبرصلی الله علیه وآله از مفاد آن خارجند.
(📗برگرفته از کتاب اهل بیت علیهالسلام در آیه تطهیر، مرتضی عاملی، ص 161)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#ماه_رمضان
#دعای_روز_اول
🔸اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِي فِيهِ قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِينَ وَ هَبْ لِي جُرْمِي فِيهِ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعْفُ عَنِّي يَا عَافِياً عَنِ الْمُجْرِمِينَ.
🔹 خدايا روزه ام را در اين ماه روزه روزه داران قرار ده، و شب زنده داری ام را شب زنده دارى شب زنده داران، و بيدارم كن در آن از خواب بی خبران، و ببخش گناهم را در آن اى معبود جهانيان، و از من درگذر، اى درگذرنده از گنهكاران.
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#پیامبر_صلی_الله_علیه_وآله 7⃣
#شیرخوارگی 4⃣
🔸عادت اهل مکه بر این بود که اولاد خود را بعد از هفت روز به دایه ای می سپردند تا او را شیر دهد و زنان همه منتظر بودند تا شیر دادن و تربیت پیامبر صلی الله علیه و آله را قبول کنند. روزی آمنه صدای هاتفی را شنید که می گفت: ای آمنه اگر برای فرزندت دایه ای می خواهی، زنی در بنی سعد است که نامش حلیمه است. بعد از این جریان هر زنی که برای پذیرش پیامبر صلی الله علیه و آله می آمد، آمنه ابتدا نام او را می پرسید تا اینکه حلیمه از راه رسید.
🔹حلیمه نقل می کند که روزی بین خواب و بیداری بودم که شخصی نزد من آمد و مرا به نهر آبی سفید تر از شیر و شیرین تر از عسل برد. سپس به من گفت بنوش و من از آن نوشیدم سپس مرا به محل خود بازگرداند و به من گفت: ای حلیمه بر توباد که به مکه روی که در آنجا برای تو رزق واسعی است و به زودی به برکت مولودی که آنجا به دنیا می آید به سعادت می رسی سپس برای من دعا کرد و حال من دگرگون شد.
▫️زنان قوم بنی سعد که مرا دیدند تعجب کردند و پرسیدند این حسن و زیبایی که برای تو پیدا شده از کجاست و من هم به خاطر حسادتی که آنها نسبت به من داشتند ماجرا را مخفی کردم.
▫️ سپس بعد از دو روز هاتفی صدا زد 🗣به طوری که تمام بنی سعد صدای او را شنیدند که می گفت: ای زنان بنی سعد برکات بر شما نازل شده و فقر و اندوه از شما برداشته شده به برکت شیردادن به مولودی که در مکه به دنیا آمده و خداوند او را فضیلت بخشیده...
با شنیدن این صدا تمام بنی سعد به سمت مکه به راه افتادند...
(📗بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج15، ص: 371)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee