eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️فلسفه «رشد تدریجی» عقل و حواس در کودکان چیست؟ 🔹اگر از آغاز مى‌ داشت، مسلّمآ بسيار رنج مى‌ برد؛ زيرا احساس و مذلّت مى‌ كرد، که چرا نمى‌ تواند راه برود، غذا بخورد و كمترين حركتى داشته باشد؛ بايد او را در پارچه‌ اى بپيچند و در بخوابانند و جامه‌ اى بر او بيفكنند و تر و خشك كنند. (علیه السلام) ضمن اشاره به اين مطلب در حديث معروف توحيد مفضّل مى‌ فرماید: 🔹«بعلاوه اگر متولّد مى‌ شد و زندگى مستقل داشت، شيرينى و اولاد و رابطه‌ اى كه از اين طريق ميان فرزندان و و در تمام عمر برقرار مى‌ شود از ميان مى‌رفت». [۱] گذشته از اينها انتقال به دنياى كاملا جديد و ناشناخته، چنان وحشت و در او ايجاد مى‌ كرد كه ممكن بود فكر و او را آزار دهد؛ ولى آن كه انسان را براى آفريده همه اين اصول را در او پيش‌ بينى فرموده است. 🔹همچنين اگر او كامل بود، يك مرتبه چشم باز مى‌ كرد و صحنه‌ هاى تازه را مشاهده مى‌ نمود و گوش او و آهنگ‌ هاى جديد را مى‌ شنيد؛ و چه بسا قدرت تحمّل آنها را نداشت؛ لذا اين امور تدريجآ و يكى پس از ديگرى صورت مى‌ گيرد. جالب توجّه اينكه مى فرماید: «وَ اللهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لاتَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الأَبْصارَ وَ الأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» [نحل، ۷۸] (و خداوند شما را از خارج نمود، در حالى كه هيچ چيز نمى دانستيد؛ و براى شما، و و قرار داد تا به جا آوريد». 🔹طبق اين آيه، در آغاز هيچ علمى نداشت و حتّى و نداشت؛ سپس خداوند قدرت ، و انديشيدن را به او داد. شايد ذكر واژه (گوش) قبل از ذكر (چشم‌ ها) اشاره به اين است كه در نخست فعاليّت گوش شروع مى‌ شود و بعد از مدّتى چشم‌ ها توانايى ديدن را پيدا مى‌ كنند. حتّى بعضى معتقدند كه در عالم جنين، كم و بيش قدرت شنوايى دارد و آهنگ قلب مادر را مى‌ شنود و به آن عادت مى‌ كند. نوشت: [۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربي‏، چ ۲ ج ‏۳، ص ۶۴، باب ۴ 📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۲، ص ۹۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امام هادى عليه السلام:  🔸«إنَّ مِنَ الغِرَّةِ بِاللهِ أنْ يُصِرَّ العَبدُ عَلَى المَعصِيَةِ وَ يِتَمَنّى عَلَى اللهِ المَغفِرَةَ».  🔹از نسبت به خداوند آن است كه ، استـمرار و بر داشـته باشد و در همان حال، آرزومند باشد. 📕حياة الإمام على الهادى، ص ۱۶۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۲۱۴ نهج البلاغه، درباره «امدادهای الهی» چه بیانی دارند؟ 🔹 (علیه السلام) در خطبه ۲۱۴ به رهروان راه خداوند بشارت مى دهد كه در برابر انبوه مشكلات اطاعت، تنها نيستند و پى در پى به يارى آنها مى آيد؛ ایشان مى فرمايد: «وَ إِنَّ لَكُمْ عِنْدَ كُلِّ طَاعَة عَوْناً مِنَ اللهِ سُبْحَانَهُ يَقُولُ [۱] عَلَى الاَْلْسِنَةِ، وَ يُثَبِّتُ الاَْفْئِدَةَ، فِيهِ كِفَاءٌ لِمُكْتَف، وَ شِفَاءٌ لِمُشْتَف»؛ 🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] «به يقين براى شما در انجام هر طاعتى يار و از جانب خواهد بود كه را گويا مى كند، و را ثابت نگه مى دارد، به گونه اى كه براى آن كس كه بخواهد به آن اكتفا كند كافى است و براى آن كس كه جويد مايه شفاست». 🔹آرى! خويش را تنها نمى گذارد. را گويا و و آنها را محكم مى دارد. اين امر كراراً در آيات منعكس شده است، (عليه السلام) از خدا زبان گويا مى خواهد و خدا به او ارزانى مى دارد، افزون بر اينكه برادرش هارون را به يارى او مى فرستد، و تأكيد مى كند كه تنها نيستيد و من با شما هستم، همه چيز را مى شنوم و مى بينم:  🔹«إِنَّنِى مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى» [۲] و در جاى ديگر مى فرمايد: «يُثَبِّتُ اللهُ الَّذِينَ امَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِى الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» [۳] (خداوند كسانى را كه آوردند به جهت گفتار و اعتقاد ثابتشان، مى دارد، هم در اين جهان و هم در سراى ديگر). و اين همان چيزى است كه پيوسته و همه روزه در نمازها از خداوند تقاضا مى كنيم و مى گوييم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ». پی نوشت‌ها؛ [۱] ضمير «يقول» به «الله» بر مى گردد كه قبلا ذكر شده و معناى جمله اين است كه خداوند زبان آنها را گويا مى كند و خير را بر آن جارى مى سازد. [۲] سوره طه، آيه ۴۶ [۳] سوره ابراهیم، آيه ۲۷ 📕پيام امام اميرالمومنين (ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول‏، ج ۸، ص ۲۰۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️خلوت دل 🔹از میان ساعات شبانه‌روز، ویژه‌ی است؛ کسانی که خود را برای خدا کردند و را که همه در خواب و استراحت به سر می‌برند به خویش به پا خاسته‌اند. ، فرصت مناسبی برای خلوت با معشوق است. خداوند نیز خود را در دل آنان می‌تاباند و آنها را از خود قرار می‌دهد. 🔹 همین شب‌زنده‌داری و خود را نیز به می‌داند و از خدا همیشه حال و توفیق را خواستار است، و روز در است از سر نزند تا سبب سلب توفیق نماز شب گردد. «ما در بيدارى درست به خود عمل نمى‌كنيم، با اين حال منتظر هستيم كه بيدار شويم و به‌جا آوريم. اگر شامل حال انسان گردد، از خواب مى‌شود و مشغول مى‌گردد؛ 🔹ولى اگر توفيق نباشد، چنان چه بيدار هم بشود، از آنها بهره نمى‌برد. اين مطلب به يقين ثابت است و خيلى‌ها نيز نقل كرده‌اند كه اگر از حال انسان معلوم شود كه مى‌خواهد بخواند، بيدارش مى‌كنند، بدون احتياج به دعاها و آيات معهوده. اين بيدار كردن به طرق مختلف است: يا در مى‌زنند و يا صدايى مى‌آيد و يا او را به نام صدا مى‌زنند و…». منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۸۲ «نهج البلاغه» چه اوصافی را برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر می شمرد؟ 🔹 (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۸۲ [۱] مى فرمايد: «او براى حفظ و ، زرهى كه حافظ آن است بر تن كرده و حكمت را با همه آدابش در برگرفته، توجّه خاص به آن نموده و آن را به خوبى شناخته و يكسره به آن پرداخته است». در اينكه منظور از اين كه حكمت همه وجود او را پر كرده و توجّه او را به خود جلب نموده و آن را با همه آداب در برگرفته كيست؟ 🔹احتمالات متعددى داده شده است، ولى هنگامى كه تعبيرات حضرت را تا پايان تفسير كنيم به روشنى درخواهيم يافت كه اين عبارات تفسير صحيحى جز (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ندارد. (عليه السلام) در ادامه اين سخن مى افزايد: «حكمت و دانش براى او گمشده اى است كه همواره در جستجوى آن است، و نيازى است كه پيوسته در طلب آن است». اين سخن تأكيد ديگرى است بر اينكه آن مرد الهى، برنامه كارش بر اساس قرار گرفته، و قبل از ايجاد هر تحوّلى، و برقرار مى كند؛ اين سخن هماهنگ با چيزى است كه در روايات درباره (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است. 🔹از جمله در حديثى از امام باقر (عليه السلام) چنين مى خوانيم: «هنگامى كه ما به پا خيزد دست خود را بر سر بندگان بگذارد [آنها را تحت تربيت خود قرار دهد] و به اين وسيله هاى آنها را متمركز سازد و آنها را كامل كند». [۲] در ادامه در بيان يك ويژگى ديگر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى فرمايد: «او به هنگامى كه اسلام غروب كند، همچون شترى كه از راه رفتن بازمانده، بر زمين قرار گرفته و سينه به آن چسبانده است، پنهان خواهد شد». 🔹هنگامى كه شتر از راه رفتن باز مى ماند بر زمين چنان پهن مى شود كه انتهاى دم او به زمين مى چسبد و حتى پايين گردن خود را نيز بر آن مى نهد و اين، نشانه است، و عرب از آن به عنوان كنايه براى نهايت ضعف و ناتوانى استفاده مى كند. اين سخن اشاره آشكار ديگرى به يكى از اوصاف (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، كه در او، و در نهايت ضعف قرار مى گيرند و از هر سو براى محو اسلام و شكست مسلمين قيام مى كنند. امام (عليه السلام) در پايان اين فراز به نكته روشن ترى در اين زمينه مى پردازد و مى فرمايد: 🔹«او از هاى خداست و و از جانشينان پيامبران اوست». همان گونه كه از بيان اين اوصاف به دست مى آيد جمله هاى بالا مرجع ضميرى جز (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمى تواند داشته باشد، به ويژه اينكه واژه هاى (بقية الله) و و در فرهنگ دينى ما كاملا منطبق بر آن حضرت است. 🔹از اين بخش خطبه كه اشارات روشنى به (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشت، به خوبى استفاده مى شود كه بر خلاف تصوّر ناآگاهان، تكيه گاه اصلى بر ، و است؛ نه قيامى نظامى و مملوّ از خونريزى. او چنان سطح‌ را بالا مى برد كه با پاى خود به سوى يك سراسر و داد پيش مى روند. بى شكّ در آغاز راه، و ماجراجو و و ظالمى در اين طريق سدّ راهند كه آنها را با خود بر مى دارد. او پيوسته در طلب دانش و ارتقاى سطح است و همچون جدّش پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) با زبان حال و قال مى گويد: «رَبِّ زِدْنِی عِلْماً». [۳] پی نوشت‌ها؛ [۱] جهت اجتناب از اطاله مطلب، از آوردن متن عربی فرمایشات امام علی علیه السلام صرف نظر گردیده است. [۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلامية‏، چ ۲، ج ‏۲، ص ۶۷۵ [۳] قرآن کریم، سوره طه، آيه ۱۱۴ 📕پيام امام امير المؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية‏، چ ۱، ج ۷، ص ۶۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️دشمنی آمریکا با اصل موجودیّت جمهوری اسلامی است 🔹در رژیم طاغوت، به‌ عنوان یک ثروت نگاه میکرد به ، در عین‌ حال ضرباتی که در همان دوران از سوی به ایران وارد شده ضربات کاری و مؤثّری است که کسانی که با تاریخ آشنایند، با زندگی آن دوران آشنایند، کاملاً این را می‌فهمند و تصدیق می‌کنند؛ بعد از هم که خب معلوم است؛ از روز اوّل شروع کردند به و و تا امروز هم ادامه دارد؛ [پس] بحثِ سوء تفاهم نیست. 🔹یک‌وقت بین دو دولت سوء تفاهم هست، خب با حل میشود؛ یک‌وقت اختلاف سر یک منطقه‌ی ارضی است، مثلاً فرض کنید که این قسمتِ مرز این قدرش مال من است، این قدرش مال تو است، خب این را با مذاکره می توانند حل کنند، پنجاه پنجاه تمامش کنند؛ اینجا مسئله‌ی پنجاه پنجاه نیست؛ مسئله‌ی اصل موجودیّت است و با حل نمی شود، با رابطه حل نمی شود؛ این تصوّر، تصوّر درستی نیست. 🔹آنچه و و ناشی از و منطبق با اسلام در دنیا به‌ عنوان یک به وجود آورده، برای - مظهر استکبار، آمریکا است - قابل قبول نیست؛ این یک تصوّر غلطی است که ما خیال کنیم حالا می‌شود بنشینیم با ، بگوییم آقا بیایید یک‌جوری با همدیگر مصالحه کنیم. مصالحه به این است که شما از حرفهای خودتان بگذرید. بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۳/۲۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دشمن شناسی و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن چیست؟ 🔹 و بیان شیوه‌های مقابله با آن یکی از مباحث مهمی است که در بیان شده است. از نگاه قرآن دشمن به چند دسته تقسیم می‌شود؛ مانند ، ، ، ، و بعضی از همسران و فرزندان. 🔹شیوه‌های کلی اقدامات نیز از منظر موارد مختلفی است که از آن جمله است: و تحیر به منظور سست نمودن اعتقادات، ایجاد اختلاف و برای از بین بردن اتحاد و ایجاد شکاف در صفوف مستحکم مؤمنان، و می‌باشد. 🔹 از چنین رفتارهایی القای یأس و در مردم و روی برگرداندن از اولیاء الله و می‌باشد. از سوی دیگر، استراتژی‌های متعددی را برای با ارائه نموده است که برخی از آنها عبارت‌اند از: تجهیز به قدرت ایمان، افزایش قدرت نظامی، ممنوعیت دوستی با بیگانگان و جهاد و مبارزه. منبع: اسلام کوئست @tabyinchannel
⭕️جمهوری اسلامی، امانتی در دست ما 🔹شما ملت عزیز با قدرت خودتان، با خودتان، با تحولی که درتان واقع شد، دست تبهکاران را در داخل و دست غارتگران را که از خارج دراز شده بود قطع کردید. شما یک حکومت طاغوتی را برداشتید و به جای او یک گذاشتید. شمایی که این کار را کردید باید دنبالش باشید تا نگهش دارید، نمی‌شود که انسان یک کاری بکند و نیمه کاره رهایش کند. 🔹امروز که و در دست شما و ما و همه ملت ایران است، اگر چنانچه خلاف بکنیم، خلاف مصالح جمهوری اسلامی بکنیم، خلاف مصالح اسلام بکنیم، به این امانت کردیم، و در پیشگاه مقدس حق تعالی مجرم و خائن هستیم. خیانت همه‌اش این نیست که منافقین می‌کنند، آنها هم یک قسمش است... بیانات حضرت امام ۶۳/۰۶/۲۳ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چرا آرزوی مرگ اسرائیل؟ 🔸 حدود هفتاد سال پیش در و با زور اسلحه و ترور اعلام موجودیت و استقلال کرد و در سال ۱۹۴۸ میلادی دولت تشکیل داد. تاکنون حدود صد و پنجاه کشور این رژیم را به رسمیت شناخته‌اند و حدود سی کشور هنوز را به رسمیت نمی‌شناسند. [۱] 🔹ممکن است برخی افراد بگویند: «مرگ بر در چنین شرایطی به چه معناست؟! چرا باید آرزوی کشوری را داشته باشیم که عضو سازمان ملل است و بسیاری از کشورها آن را به رسمیت شناخته‌اند؟ اساساً آرزوی مرگ و بدبختی برای دیگران کار درستی نیست و انسان باید برای همه خوبی بخواهد». 💠نابودی زشتی، زیباست 🔹ابتدا از بررسی این ادعا آغاز کنیم که آرزوی و نابودی داشتن کار درستی نیست. آیا گوینده این سخن آرزوی و پلیدی را نیز نادرست می‌داند؟! نماد ، و دینی شدید، ، و است؛ چگونه می‌توان برای چنین نظامی، آرزوی دوام و بقا داشت و خود را بر راه راستی و حقیقت دانست؟! 🔹حالت سومی وجود ندارد، یا انسان خواستار بقای چنین نظام حاکمیتی است یا نابودی و عدم بقای آن را آرزو می‌کند. تمام وجدان‌ های بیدار متوجه می‌شوند که آرزوی و ، خواسته‌ای به‌ حق و است. مردم ایران سال‌ها این نگاه و عدالت‌ طلبانه را فریاد زده‌اند و به خود افتخار می‌کنند. او که بر سر فریاد نزند و با او مبارزه نکند، ناچار در راستای تأیید ظلم و همکاری با جنایت گام برداشته است. 💠قوانین اسلام حاکم بر قوانین بین‌المللی 🔹صد و پنجاه کشور که هیچ، اگر تمام کشورها، بلکه تمام مردم دنیا با یکدیگر جمع شوند و توافق کنند که دزدی و کار خوب و قانونی باشد، این توافق واقعیت زشت و پلید و را دگرگون نخواهد کرد. آیا می‌شود با توجیه قبول کشورها هر فساد و تباهی را امضا کرد؟! بنا بر چنین اندیشه‌ های پوچ و بی‌هویتی، وظیفه خواهد داشت که اعمال منافی عفت و خانواده مانند گرایش‌ها و اعمال هم‌جنس‌بازان را به رسمیت بشناسد و نظام روابط اجتماعی سالم را به نابودی بکشاند. 💠هیچ کشوری اسرائیل فعلی را به رسمیت نمی‌شناسد 🔹واقعیتی که شاید عموم مردم نسبت به آن بی‌اطلاع باشند این است که بنا بر مسائل حقوقی سازمان ملل نیز به شکل امروزی یک کشور رسمی محسوب نمی‌شود. آنچه برخی کشورها به رسمیت شناخته‌اند اراضی سال ۱۹۴۸ میلادی در است. [۲] رژیم غاصب بعد از به رسمیت شناخته شدن نیز خود را متوقف نکرد، و آنچه امروز از بلندی جولان سوریه، مزارع شبعای لبنان و بقیه سرزمین غصب کرده از طرف هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است. 🔹 و که پدر و مادر مادی و معنوی این فرزند نامشروع و پلید هستند هم حاضر نیستند این حجم از بی‌قانونی و وحشی‌گری را گردن بگیرند و تعداد بسیار زیادی قطعنامه بر ضد در سازمان ملل به تصویب رسیده است. [۳] طنز تلخ ماجرا، مواضع برخی و بی‌اطلاع در کشورمان در دفاع از است، به شکلی که به نظر حتی بایدن و ترامپ که در جنایت یدی طولی دارند نیز به این‌ همه بلاهت و انکار حقیقت راضی نیستند. [۴] پی‌نوشت‌ها [۱] رویداد ۲۴؛ کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند [۲] شورای نگهبان؛ اسرائیل ازنظر حقوق بین‌الملل وجود خارجی ندارد [۳] اقتصاد نیوز؛ سازمان ملل چندین قطعنامه تصویب کرد [۴] خبرگزاری مهر؛ بایدن: اشغال غزه اشتباه است نویسنده: سنایی منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه @tabyinchannel
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:  🔸«إنَّ اللهَ تعالی يُحِبُّ أن تَعدِلُوا بَينَ أولادِكُم حَتّى فی القُبَلِ». 🔹خداوند دوست دارد كه ميان فرزندان‌ تان رفتار كنيد؛ حتّى در بوسيدن آنها. 📕ميزان الحكمه، ح ۲۲۶۶۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️منظور از «تولّی» و «تبرّی» که به عنوان دو دستور اسلامی به ما آموخته اند چیست؟ و آیا این دو دستور را در دنیای امروز نیز می توان انجام داد؟ 🔹معمولا را تشبیه به درخت برومندى مى کنند که ، و ریشه هاى آن را و هاى وسیع ، و شاخه هایش را تشکیل مى دهد. و نیز معمولا ده موضوع را به عنوان و برنامه های عملی ذکر می کند در حالی که گسترده تر از آن است که در ده موضوع خلاصه شود. ولى اهمّیّت این سبب شده است که آنها را در ردیف اوّل بشمارند، وگرنه مسلّماً منحصر به اینها نیست. 🔹از این دستورات ده گانه، مربوط به و نیایش و پیوند با خداست - نماز، روزه، حج - و مربوط به مسائل و پیوند با خدا - زکات، خمس و مربوط به مسائل و و است - جهاد، امر به معروف و نهى از منکر، تولّى و تبرّى - فعلا سخن از دو دستور اخیر است که به معناى و است. چه کسى را دوست بداریم و از که متنفّر باشیم؟ 🔹دوستان خدا، مردم حق طلب، انسانهاى ارزنده و حامیان حقّ و عدالت را بداریم، و از آلودگان، ستمگران، بى بند و باران و دشمنان خدا و مردم، باشیم. چرا همه را دوست نداریم؟ چرا با همه خلق خدا خوب نباشیم؟ مگر در دنیاى امروز مى توان اصل زندگى مسالمت آمیز را با همه کس و در همه جا فراموش کرد؟ 🔹باید از کسانى که طرفدار «تز» دوستى با همه و در تحت هر شرایطى هستند پرسید: آیا در جهانى که و و و ، و ، و و و وجود دارد همه را دوست بداریم؟! با همه خوش باشیم؟! و به همه کمک کنیم؟! آیا چنین اجازه اى را به ما مى دهد؟ آیا عاطفه زنده هیچ مردمى با این ، هماهنگى دارد؟ 🔹اگر این در اصول اساسى برنامه هاى عملى گنجانیده شده، به خاطر آن است که طرفداران حقّ و عدالت و آزادگى و پاکى و درستى، صفوف خود را هر چه فشرده تر سازند و و و آلودگان هرچه تنهاتر بمانند و در یک محاصره اجتماعى و اخلاقى از طرف انسانهاى مثبت و ارزنده قرار گیرند. 🔹آیا بدن آدمى هر غذایى را مى پذیرد؟ آیا ذائقه انسان یک وسیله و ، براى جدا کردن غذاهاى مفید از زیانبخش نیست؟ آیا به هنگام خوردن غذاهاى مسموم و گرفتار شدن بدن به غذایى، «معده» راه سازشکارى را پیش مى گیرد و انسان را تسلیم مى کند یا این که تمام قدرت خود را به کار مى اندازد تا از طریق «استفراغ» خود را از غذاى مسموم ابراز کرده، آن را به بیرون پرتاب کند؟ 🔹آیا تعادل نیروى و ، رمز بقاى جهان هستى نیست؟ چگونه مى تواند از تعادل این دو نیرو که در شکل تولّى و تبرّى ظاهر مى شود مستثنا بماند؟ اگر به جاى این دو دستور، با همه کس و هر مکتب و بى تفاوت بودن در برابر هر چیز و هر صحنه پیدا شود، و و سازنده را جذب نکند، و و منفى را از خود نراند، نابودى چنان اجتماعى سریع خواهد بود؛ به همین دلیل، در حدیثى از (صلى الله علیه و آله) مى خوانیم: «اَوْثَقُ عُرَى الإیَمانِ الحُبُّ فِى اللهِ وَ البُغْضُ فِى اللهِ»؛ (محکم ترین دستگیره هاى ، دوست داشتن براى خدا، و ابراز تنفّر کردن براى خداست). پی نوشت: [۱] سفینة البحار، ج ۲، ص ۱۳ 📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چ دوم، ص ۴۳۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️تزکیه دل و تهذیب نفس 🔹 باید خود را دریابند و در پی و برآیند و بدانند که هر کار کوچک و بزرگی که از انسان سرزند و هر کنش و واکنشی که از وی ناشی شود، هم در و او اثر می گذارد و هم در او ثبت می شود، 🔹به گونه‌ای که چون فرا رسد و پرده طبیعت از پیش چشمش برداشته شود، بی اختیار فریاد برآورد: «مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا»؛ (این چه است؟! هیچ گناه كوچك و بزرگى نگذاشته مگر آن را به شمار آورده‏ است). پی نوشت؛ [۱] قرآن کری، سوره کهف، آيه ۴۹ 📕 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة)، ص ۴۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️طبق بیان قرآن چه عواملی باعث شد برخی حلال های الهی برای قوم یهود حرام و ممنوع گردد؟ 🔹خداوند در سوره نساء مى فرمايد: «فَبِظُـلم مِنَ الَّذينَ هادوا حَرَّمنا عَلَيهِمْ طَيِّبات اُحِلَّتْ لَهُم و بِصَدِّهِم عَن سَبيلِ اللهِ كَثيراً وَ اَخْذِهِمُ الرِّبا و قَد نُهوا عَنهُ و اَكْلِهِمْ اَموالَ النّاسِ بِالباطِلِ و اَعْتَدنا لِلكافِرينَ مِنهُم عَذابـًا اَلِيمـًا» 🔹[ترجمه آیات شریفه:](به خاطر كه از صادر شد، و نيز به خاطر سنگ اندازی های فراوان آنها در راه خدا، بخشى از چيزهاى پاكيزه را كه بر آنها حلال بود، كرديم و [همچنين] به خاطر ، در حالى كه از آن نهى شده بودند؛ و به شیوه باطل [و حرام]؛ و براى آنها، عذاب دردناكى آماده كرده ايم). [۱] 💠مطابق اين آيه، مرتكب چهار عمل و مى شدند كه باعث بعضى از طيّبات بر آنها شد: [۲] 1⃣ و ستمى كه اينها بر خود و ديگران روا مى داشتند. 2⃣آنها به طور وسيع و گسترده انجام مى شدند. 3⃣ مى كردند. 4⃣از راه مى نمودند؛ مانند كم فروشى، غش و تقلّب در معامله، شراب فروشى، قمار و مانند آن، كه از تمام آنها تعبير به اكل مال به باطل شده است. پی نوشت‌ها؛ [۱] سوره نساء، آيه ۱۶۰ و ۱۶۱ [۲] از اين آيه شريفه استفاده مى شود كه همواره حرمت، دليل بر وجود مفسده اى در «شىء حرام شده» نيست؛ بلكه گاهى از اوقات، تحريم به عنوان عقوبت و مجازات است. 📕ربا و بانكدارى اسلامى‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ‏ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، ۱۳۸۰ش، چ۱، ص ۱۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️در مسئله‌ حجاب دخالت بیگانگان آشکار بود 🔹در مسائل جانبی و ملاحظات جانبی، یک مسئله، مسئله‌ سازی است. در این قضیّه‌ای که امروز در کشور مطرح است ـ مسئله‌ی ـ دخالت واضح بود،‌ آشکار بود. از بیرون، در این دستگاه‌های ارتباط جمعی و انواع و اقسام ، در این قضیّه دمیده شد. حالا یک عدّه هم در داخل البتّه کمک کردند، 🔹امّا عمده، از بیرون این کار هدایت شد و فکر شد و دنبال شد؛ به این توجّه بشود. خود ما، خود عاقل و فهمیده‌ی ما به این نکته توجّه کنند که این قضیّه را دارد از بیرون دنبال میکند. طبق آنچه در گزارش های قابل اعتماد به ما رسید، بعضی‌ها را استخدام کردند که بیایند در جامعه کنند، حرمت را بشکنند. 🔹خب باید بانوان ما و کسانی که در این قضیّه فکر میکنند، حرف می‌زنند، به این نکات توجّه کنند. وقتی ما می‌بینیم دست در قضیّه‌ای دارد عمل میکند، خب باید مواضع مان را متناسب با همین قرار بدهیم که به آن بیگانه کمک نکنیم. بیانات‌مقام‌معظم‌رهبری ۱۴۰۳/۰۱/۱۵ منبع‌؛ وبسایت‌ دفتر حفظ‌ و نشر آثار معظم‌ له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️حمله ایران به اسرائیل گامی بلند برای تحقق هدف ۲۵ ساله 🔸حمله ایران به در پاسخ به اسرائیل در حمله به ایران، یک بازی دو سر بُرد برای بوده است که ایران را به هدف خود برای نزدیک‌تر خواهد نمود. 🔹حمله به کنسولگری ایران، معامله دو سر باختی بود که سران این رژیم در قبال جمهوری اسلامی مرتکب شده و اینک با به اراضی اشغالی، اشتباه در این اقدام، بیشتر نمود پیدا کرده است که در همین زمینه، ذکر چند نکته برای اهمیت حمله ایران و باخت رژیم صهیونیستی قابل توجه است: 1⃣بیش از ۳۵ سال از آخرین باری که توانسته است به صورت مستقیم به این رژیم کند، گذشته است و آن هم حمله صدام به اراضی اشغالی بود. [۱] در همین زمان این رژیم با و توانسته بود، برای خود یک ایجاد کند، به صورتی که در مخیله هیچ کشوری نمی‌گنجید که می‌توان به سوی این رژیم با چشم چپ نگاه کرد؛ اما این اقدام ، هم هیمنه پوشالی را در هم ریخت و هم راه را برای اقدام سایر گروه‌های مقاومت علیه این رژیم و آسیب‌پذیر بودن آن هموار نمود. 2⃣هر چند عجیبی در های حامی این رژیم برای موفقیت‌آمیز نبودن حمله ایران صورت گرفته است، اما واقعیت این است که به اذعان طرفداران رژیم صهیونیستی در همین شبکه‌ها، «جمهوری اسلامی ایران» توانست در عملیات خود شده [۲] و خود در را مورد هدف قرار دهد، به صورتی که موجب تعجب کارشناسان و سران کشورهای مختلف شده است. [۳] 3⃣اهمیت دیگر این موضوع نقش داشتن برای مقابله با حمله ایران بوده است؛ باید گفت، به تنهایی قادر نبوده است که به حمله ایران پاسخ دهد و از خود در مقابل آن نماید؛ لذا با کمک برخی کشورها مانند و و... توانست حمله موشکی و پهپادی ایران را به صورت دفع نماید؛ ولی با این وجود، در رهگیری تمام موشک‌ها ناکام مانده و نتوانسته است به تنهایی از آسمان خود دفاع کند. [۴] 4⃣ حامی «رژیم صهیونیستی» که در چند روز گذشته و بعد از حمله به ، در یک جو سنگین رسانه‌ای مدعی شده بودند، توانایی و قدرت حمله را ندارد، اینک به سناریوهایی مانند حمله به تأسیسات اتمی ایران، حمله به زیرساخت‌های نفتی و... روی آورده و سخن از داشتن بمب اتم توسط رژیم صهیونیستی به میان آورده‌اند؛ امری که تنها این رژیم در قبال را نشان می‌دهد. 🔹البته این امر سابقه نیز داشته است و در حمله (جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۷۳) هم، که وجود خود را در معرض می دانست، برای استفاده از سلاح اتمی آماده می‌شد؛ ولی حمایت کشورهای غربی باعث بقای این رژیم بعد از آن روز شد. [۵] 🔹اما باید خاطر نشان کرد، علی‌رغم تمام تبلیغات در مورد قدرت رژیم صهیونیستی، اینک تنها عامل بازدارنده آنها استفاده از سلاح هسته‌ای است و الا، و توانی برای این رژیم بدون حمایت وجود ندارد؛ لازم به ذکر است که اگر قدرت هسته‌ای یک عامل بازدارنده بود، نباید اقدامی علیه این رژیم انجام می‌شد؛ ولی واقعیت چیز دیگری را نمایان ساخت. 5⃣نکته دیگری که در این زمینه قابل ذکر است، نسبت به و البته عدم حمایت آمریکا از اسرائیل در صورت حمله به ایران [۶] و نیز درخواست از برای عدم اقدام علیه ایران است، [۷] امری که مقامات صهیونیستی را به شدت خشمگین نموده است. این موضع آمریکا نه از جهت تصمیم برای کم کردن منازعه، بلکه از سر و در اقدام مستقیم علیه ایران است، چرا که اهداف بسیاری از در های نقطه زن ایران قرار دارد که کار را برای آمریکا مشکل خواهد نمود؛ 🔹لذا سیاست‌مداران خواهان کاهش تنش از سوی شده و به محکومیت‌های لفظی بسنده کرده‌اند. بر همین اساس و برخلاف گفته‌ های تحلیلگران شبکه‌ های حامی رژیم صهیونیستی، به کنسولگری ایران نه تنها یک بوده است، بلکه برای رژیم صهیونیستی به یک بازی دو سر باخت تبدیل شده است که جمهوری اسلامی ایران را به و دینی خود برای نابودی این نزدیک‌تر خواهد نمود. نویسنده؛ حسنی ساطحی محمود منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه @tabyinchannel
⭕️اتحاد و پایداری در راه هدف 🔹آنچه که باید همه به آن توجه داشته باشیم این است که امروز با ما بد می‌باشند، پس ما هم باید همه با هم و خوب باشیم... امروز ما احتیاج به اتحاد داریم، امروز باید همه با هم باشیم، اگر چنین نباشیم ما را از بین خواهند برد. 🔹همه قدرت‌ها احساس کرده‌اند که برایشان ضرر دارد، و بعضی از آنها صراحتاً می‌گویند که با این اسلامی که در دنیا ما مطرح کرده‌ایم مخالف‌اند. آنها اسلامی مانند اسلام را می‌خواهند... بیانات حضرت امام ۶۲/۱۰/۱۲ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قرآن انگيزه مخالفت يهود با پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را در چه مى داند؟ 🔹خداوند در آيات ۴۱ و ۴۲ سوره بقره را مخاطب ساخته و ضمن تأكيد بر لزوم به «كتاب آسمانى» (صلى الله عليه و آله) كه موافق با نشانه هاى نزد آنها است، مى فرمايد: «و آمِنُوا بِما اَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ وَ لا تَكُونُوا اَوَّلَ كافِر بِهِ» (و به آنچه نازل كرده ام بياوريد؛ كه نشانه هاى آن، با آنچه در كتاب شما است، مطابقت دارد؛ و نخستين كافر به آن نباشيد). 🔹يعنى اگر بت پرستان عرب به آن كافر شوند، عجيب نيست، عجيب اين است كه شما آن را انكار كنيد، چرا كه از شما انتظار مى رفت نخستين مؤمنان به او باشيد؛ مگر به خاطر شوق ديدار او و درك حضورش از شهرها و ديار خود به مدينه نيامديد و در انتظار ظهورش روز شمارى نمى كرديد؟! پس چرا قضيه برعكس شود و شما باشيد؟ 🔹سپس به انگيزه اين تغيير روش، اشاره كرده مى فرمايد: به خاطر ، حقايق را پنهان نكنيد: «وَ لا تَشْتَروُا بِآياتى ثَمَناً قَليلا وَ اِيّىَ فَاتَّقُونِ». (و آيات مرا به نفروشيد؛ و تنها از [مخالفت] من بپرهيزيد). اشاره به اين كه هر بهايى در مقابل آن بگيريد ناچيز است، هر چند تمام جهان باشد؛ اما شما دون همتان به خاطر (احياناً براى يك ميهمانى ساليانه) آياتى كه نشانه هاى (صلى الله عليه و آله) را در بر دارد پنهان نموديد. 🔹سپس براى تأكيد بيشتر مى فرمايد: «وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِل وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ اَنْتُمْ تَعْلَمُونَ». (و را با نياميزيد؛ و حقيقت را با اينكه [از آن] آگاهيد كتمان نكنيد). در حقيقت در اين زمينه مرتكب چندين تخلف شدند: 1⃣عهد كرده بودند كه اولين مؤمنان به پيامبر (صلى الله عليه و آله) باشند در حالى كه از شدند. 2⃣ را با آميختند تا چهره آن را مكتوم دارند و مردم را به بيفكنند. 3⃣ را آگاهانه كردند و را به بهاى كمى فروختند. آيات متعدد ديگرى: نيز در آمده كه از همين معنا، يعنى از سوى حكايت دارد و ظاهراً همه آنها اشاره به همين مسأله كتمان است. 📕پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش ، ج ۸، ص ۳۸۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel