eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
459 دنبال‌کننده
136 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 در دوران ▪️
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 در 🌺🌸 سفیانی در اهل علیهم السلام و 🔹▪️▪️▪️ راویان حدیث، در نفاق، بدرفتاری و دشمنی او با خدا، پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت مهدی علیه السلام اتفاق نظر دارند و روایاتی که در منابع شیعه و سنی درباره شخصیت و کردار او نقل شده یکسان یا نزدیک به هم است. از ابی قبیل روایت شده است که گفت: " سفیانی بدترین فرمانرواست، دانشمندان و اهل فضل را میکشد و از وجود آنها برای مقاصد خود استفاده میکند. هر کس سرباز زند به قتل میرسد " [۲] و در جائی دیگر میگوید: " سفیانی تا شش ماه کسانی را که نافرمانی کنند میکشد. با اره سر میبرد و در دیگها میپزد " [۳] و از ابن عباس روایت شده است که گفت: " سفیانی خروج کند و دست به کشتار زند او شکم زنان را به درد و اطفال را در دیگ‌های بزرگ بجوشاند. " [۴] از امام باقر علیه السلام روایت شده است که فرمود: " اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین انسان را دیده ای. او دارای رنگی بور و سرخ و بسیار کینه ای است، هرگز سر به بندگی خدا فرو نیاورده و مکه و مدینه را ندیده است میگوید: پروردگارا انتقام من با آتش است. " [۱] طبق روایات، کینه او نسبت به اهل بیت علیهم السلام، از بارزترین ویژگیهای اوست، بلکه از روایات چنین برمیآید که نقش سیاسی او ایجاد فتنه مذهبی میان مسلمانان و تحریک اهل تسنن علیه شیعیان تحت شعار یاری سنی‌ها است. در حالی که او مزدور زمامداران کفر غربی و یهودیان است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: " ما و ابو سفیان دو خاندانیم که دشمنی ما بر سر خداست. ما گفتیم خداوند راست گفت و آنها گفتند خدا دروغ گفت. ابو سفیان به جنگ پیامبر برخاست و معاویه فرزند ابو سفیان به جنگ علی بن ابی طالب رفت و یزید پسر معاویه به نبرد با حسین بن علی علیه السلام پرداخت و سفیانی به مصاف با قائم علیه السلام برخیزد " [۲] همچنین نقل شده که فرمود: " گویا من سفیانی (یا رفیق او) را میبینم که در زمینهای سرسبز شما در کوفه اقامت گزیده و منادی او ندا میدهد، هر کس سر یک تن از شیعیان علی را بیاورد هزار درهم پاداش اوست، در این هنگام همسایه بر همسایه حمله برده و میگوید این شخص از شیعیان است. پس گردن او را میزند و هزار درهم جایزه میگیرد، آگاه باشید که در آن روز، فرمانروائی شما بدست حرامزادگان خواهد افتاد. و گویا هم اینک " شخص نقابدار " را میبینم. پرسیدم: شخص نقابدار کیست؟ فرمود: مردی است از شما که سخن شما را میگوید، نقاب میپوشد، شما را گرد آورده و میشناسد اما شما او را نمیشناسید و مردان شما را یکایک با عیب جوئی بدنام میکند، آگاه باشید که او زنازاده ای بیش نیست. " [۳] ما در لبنان، نمونه‌هایی از این نقابداران را که مزدور یهودیانند، دیده ایم که به مناطق مسلمان نشینی که تحت نفوذ آنهاست وارد شده و در حالی که چهره‌های سیاه خود را زیر ماسکهای سیاه رنگ یا رنگهای دیگر مخفی نموده اند مؤمنان را شناسائی و به همدستان خود معرفی و آنها را به قتل رسانده، یا دستگیر و زندانی میکنند. و سفیانی دست آموز آنهاست و نقابداران وی از نوع نقابداران همین گروه هایند. در روایت دیگری آمده است: " سواران سفیانی به جستجوی اهل خراسان میآیند و شیعیان آل پیامبر صلی الله علیه و آله را در کوفه میکشند، آنگاه اهل خراسان در جستجوی حضرت مهدی علیه السلام بیرون میآیند " [۱] . برخی از روایات رنگ پرچم سفیانی را سرخ عنوان کرده اند که نشانه سیاست خونین او است، همچنانکه از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده که فرمود: " برای آن نشانه‌هایی است... خروج سفیانی با پرچم سرخ، که فرمانده اش مردی از قبیله " بنی کلب " است ". [۲] ---------- 📚منابع: [۲]: ۲. نسخه خطی ابن حماد ص ۷۶. [۳]: ۳. نسخه خطی ابن حماد ص ۸۰. [۴]: ۴. نسخه خطی ابن حماد ص ۸۴. [۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۳۵۴. [۲]: ۲. بحار: ۵۲ / ۱۹۰. [۳]: ۳. بحار: ۵۲ / ۲۱۵. [۱]: ۱. نسخه خطی ابن حماد ص ۸۲. [۲]: ۲. بحار: ۵۲ / ۲۷۳. ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 ✨🍂 علی علیه السلام در و و و چگونه ؟◾️✨ آن حضرت در درجه ای از زهد و تقوی بودند که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله هیچ کس نتوانسته است به آن رتبه دست پیدا کند. چنانچه عمر بن عبدالعزیز می‌گوید: «ما در این امت، احدی را نمی شناسیم که بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله زاهدتر از علی بن ابی طالب علیه السلام باشد. » [۲] یکی از علمای اهل سنت می‌گوید: «شنیدن حالات علی و وضع زندگی او، انسان را مات و متحیّر می‌گرداند. » [۱] سوید بن غفله می‌گوید: «روزی به خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام رفتم. دیدم ظرفی که در آن شیر ترشیده ای بود و بوی ترشی آن به مشام من هم می‌رسید، به همراه قرص نان جوی خشکیده پر از سبوس، جلوی ایشان بود. به قدری آن نان خشک بود که آن حضرت با زانوی مبارکشان آن را می‌شکستند و در شیر ترشیده زده و میل می‌فرمودند. به من هم تعارف کردند من گفتم: روزه هستم فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کس که روزه باشد و میل به غذایی پیدا کند اما به خاطر خدا نخورد، خداوند از غذاهای بهشتی به او می‌خوراند. سوید می‌گوید: دلم به حال آن حضرت سوخت. به فضّه خادمه گفتم: از خدا نمی ترسی و سبوس جو را نمی گیری و نان می‌پزی؟ گفت: به خدا قسم، خودشان امر فرمودند که سبوسش را نگیرم. حضرت فرمودند: به فضّه چه گفتی؟ عرض کردم، به او گفتم: چرا سبوس آرد را نمی گیرد؟ فرمودند: پدر و مادرم فدای رسول خدا صلی الله علیه و آله باد، که سبوس طعامشان را نمی گرفتند و از نان گندم، سه روز سیر نخوردند تا از دنیا رفتند. (یعنی من پیروی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نمودم. ) » [۲] اما لباس و پوشش آن حضرت بسیار ساده و کم قیمت بود. نوشته اند: «لباس آن حضرت از پارچه درشت بود که به قیمت پنج درهم آن را خریداری کرده بودند. » [۳] جمعی از علمای اهل سنت نقل می‌کنند: آن حضرت به قدری وصله به لباسشان زده بودند، که پسر عمویشان عبدالله بن عباس دلتنگ شد. آن حضرت فرمودند: «آنقدر وصله روی وصله زدم که از وصله زننده خجالت می‌کشم. علی را با دنیا چه کار؟ چگونه به لذتی شوم که فانی می‌شود و نعمتی که بقا ندارد خوشحال باشم؟ » [۱] شخص دیگری از آن حضرت سؤال کرد: که چرا لباس وصله دار می‌پوشید؟ فرمودند: «این لباس، دل را خاشع می‌کند و کبر و غرور را از انسان دور می‌کند و مؤمن به آن اقتدا می‌کند. » به روایت دیگری از اهل سنت: «لباس علی علیه السلام و غلامشان یکسان بود. هر لباسی که می‌خریدند، دو تا و یک شکل و یک قیمت (بود)، یکی را خودشان می‌پوشیدند و دیگری را به غلامشان می‌دادند. » [۲] ---------- 📚منابع: [۲]: _ ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۱/۲۷، محمد بن طلحه شافعی: مطالب السئول ۱۴۳. [۱]: _ ملاّ علی قوشچی: شرح تجرید. [۲]: _ شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة باب ۵۱، از احنف بن قیس، محمد بن طلحه شافعی: مطالب السئول ۱۴۸، خطیب خوارزمی: مناقب ۱۱۸، طبری: تاریخ ۲/۱۵۵. [۳]: _ ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۲/۲۰۱، ابن مغازلی شافعی: مناقب ۶۸، احمد بن حنبل: مسند /۱۵۹، ابن جوزی: تذکرة ۲۶. [۱]: _ محمد بن طلحه شافعی: مطالب السئول ۱۱۸، شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة ۱/۴۳۷، ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۹/۲۳۳. [۲]: _ محمد بن طلحه شافعی: مطالب السئول ۱۸۰، خوارزمی: مناقب ۱۲۰، ابن اثیر: کامل ۲/۳۹۸، شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة ۱/ ۴۴۵. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه- ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -18 September 2021 قمری:السبت، 11صفر 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم 🗞 مهم شیعه:    🔸ليلة الهرير در جنگ صفين خاتمه جنگ صفين نبرد «ليلة الهرير» در شب جمعه يازدهم ماه صفر سال ۳۸ ه’ بود. در آن شب سپاه معاويه از شدت سرما مانند سگ صدا مى كردند، چون «هرير» به صداى سگ مى گويند. امير المؤمنين عليه السّلام ذوالفقار به دست و سوار بر اسب پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله شمشير مى زد و به هر شمشيرى كه مى زد تكبير مى گفت و شجاعى را به خاك مى افكند. مقتولين به دست آن حضرت در آن شب بيش از ۵۰۰ نفر نقل شده است، و تا صبح مشغول جنگ بودند به گونه اى كه ذوالفقار چند مرتبه خميده شد و آن بزرگوار با زانوى مبارك آن را راست نمودند. در اين جمگ جمعى از لشكر امير المؤمنين عليه السّلام به شهادت رسيدند كه از جمله آنها عمار ياسر، اويس قرنى، هاشم مرقال، پسر هاشم، خزيمة بن ثابت، صفوان بن حذيفة و عبداللَّه بن بديل با برادرش عبدالرحمن بن بديل، عبداللَّه بن حارث برادر مالك اشتر، كه از خواص امير المؤمنين عليه السّلام بودند. از لشكر معاويه جمع كثيرى به درك واصل شدند، و اين جنگ ۱۴ ماه به طول انجاميد. (منتخب التواريخ: ص ۱۶۳ - ۱۶۴) سرانجام با حيله عمروعاص و نفاق عده اى مثل اشعث بن قيس كندى كار به حكميت كشيد. 📆 : ▪️09 روز تا اربعین حسینی ورود جابر بن عبدالله انصاری به کربلا (۶۱ ه‍ ق) ◾️17 روز تا رحلت [ ]حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله (۱۱ه‍ ق) شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام (۵۰ه‍ ق) ◾️19 روز تا شهادت حضرت امام رضا علیه السلام (۲۰۳ه‍ ق) 20 روزهجرت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله از مکه به مدینه ◾️شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام (به قولی) 🔸23 روز تا خروج حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله از غار (ثور) و حرکت به سوی مدینه (۱ه‍ ق) ◾️24 روز تا وفات حضرت سکینه خاتون دختر امام حسین علیه‌السلام (۱۱۷ه‍ ق) ◾️27 روز تا شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام (۲۶۰ه‍ ق) و آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) ◾️30 روز تا وفات جناب عبدالمطلب جد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله ازدواج رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله با حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها 🌺32 روز تا ولادت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله به روایت اهل سنت (۵۳سال قبل از هجرت) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🌺 اكرم صلّى اللّه عليه و آله در خم ⁉️⁉️ 🔸🔹 🔹🔸 هفده نفر از جمله «ابو قدامة انصارى» از جاى خاستند و گفتند: گواهى مى دهيم هنگامى كه در حضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از حجّة الوداع باز مى گشتيم، موقع ظهر كه رسيد، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به درختهايى اشاره كرد و دستور داد تا زير آنها را از خار و خاشاك پاكيزه بسازند و سايبانى بر پا ساختند. سپس مردم را به نماز دعوت كرد. ما با آن حضرت نماز ظهر را بجاى آورديم. بعد از انجام نماز خطبه اى آغاز كرد. پس از حمد و ثناى بارى تعالى، خطاب به مردم فرمود: اى مردم! البته مى دانيد كه خداى- عزّ و جلّ- مولاى من است و من هم مولاى مؤمنانم و من از جان آنها نسبت به خودشان، اوليترم. اين موضوع را چند بار تكرار نمود. در پاسخ عرض كرديم: آرى! شما مولاى ما مى باشيد. آن حضرت تو ( عليه السّلام) را گرفت و فرمود: « من كنت مولاه فعلى مولاه اللهمّ وال من والاه و عاد من عاداه» و اين جملات را سه بار تكرار فرمود. (۲) [ 📚اسد الغابة ۱/ ۳۰۸] مى گويد: «ابو احمد عسكرى» به سند خود، از «عمارة بن يزيد» از «عبد الله بن علا» از «زهرى»- تا آنجا كه گفته است- از «ابو جنيدة جندع بن عمرو بن مازن» شنيدم كه گفت: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم، فرمود: «من كذب علىّ متعمّدا فليتبؤ مقعده من النّار» ؛ «كسى كه به دلخواه خود بر من نسبت دروغ ببندد، نشيمنگاه او از آتش دوزخ پر خواهد شد» و همچنين به گوش خود شنيدم- اگر دروغ بگويم هر دو گوشم کر شود! هنگامى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از حجّة الوداع باز مى گشتند، در محل غدير خم نزول اجلال فرمود و خطبه اى آغاز كرد و دست على عليه السّلام را گرفت و فرمود: هر كه او مى باشم، عليه السّلام ولى اوست. اينك، پروردگارا! او را دوست و او را دشمن . «عبد الله» مى گويد: به «زهرى» پيشنهاد كردم: زنهار! كه اين حديث را در شام نقل نكنى، همانطور كه مى دانى گوشهاى تو از شنيدن سبّ على عليه السّلام، محل خالى ندارد!! «زهرى» گفت: به خدا سوگند! از على عليه السّلام به اندازه اى در دارم كه اگر همگى آنها را بيان كنم، مى شوم!! (۱) [ 📚همان كتاب ۲/ ۳۰۷] به سند خود، از «اصبغ بن نباتة» روايت كرده است، هنگامى كه حضرت على عليه السّلام در محل «رحبه» تشريف فرما بود، مردم را سوگند داد و فرمود: هر كسى كه در روز غدير خم شاهد ماجرا بوده و آنچه را كه مى بايست از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله بشنود، شنيده است، اينك براى اعلام گواهى خويش قيام كند، كسانى قيام كنند كه خود سخنان پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله را شنيده باشند، نه آنكه از قول ديگران نقل نمايند. در اين هنگام بيشتر از ده تن از حاضران قيام كردند كه از آن جمله «ابو ايوب انصارى»، «ابو عمرة بن محصن»، «ابو زينب»، «سهل بن حنيف»، «خزيمة بن ثابت»، «عبد الله بن ثابت انصارى»، «حبشى بن جنادة سلولى» و «عبيد بن عازب انصارى»، «نعمان بن عجلان انصارى»، «ثابت بن وديعه انصارى»، «ابو فضاله انصارى» و «عبد الرحمن بن عبد رب» كه افراد ياد شده و ديگران اظهار داشتند: ما خود شاهد بوديم و از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيديم كه فرمود:....... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 ✨🍂 امیرالمومنین علیه السلام 🔹◾️ و درباره امیرالمومنین علیه السلام و و با آن حضرت چه می‌کنند؟ ◾️✨ ۱. ابن عباس و عمر نقل می‌کنند که: رسول خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمودند: «یا ابالحسن، اگر دریا مرکب شود و درختان قلم شوند و تمام انسانها نویسنده و تمام جنّیان حسابگر شوند، نمی توانند فضائل تو را بشمارند. » [۳] ۲. حضرت زهرا علیها السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌نمایند که ایشان فرمودند: «خدای عز و جلّ در برابر ملائکه، به شما ائمه افتخار می‌کند و شما را عموماً و علی را خصوصاً آمرزیده است و من که رسول خدا هستم، بدون اینکه نظر محبت و دوستی به خویشانم داشته باشم، (می گویم) که همانا سعید به تمام معنا کسی است که علی را در زنده بودن و بعد از وفاتش دوست بدارد و شقی به تمام معنا کسی است که علی را در حیات و بعد از وفاتش دشمن بدارد. » [۱] ۳. عمر بن خطاب از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌نماید که ایشان به علی علیه السلام فرمودند: «کسی که فکر می‌کند مرا دوست دارد، در حالی که با تو دشمن است دروغ می‌گوید. ای علی، کسی که تو را دوست دارد، مرا دوست داشته و کسی که مرا دوست داشته باشد، خدا او را دوست دارد و کسی که خدا او را دوست داشته باشد، او راداخل بهشت می‌نماید و کسی که با تو دشمنی کند، با من دشمنی کرده و کسی که با من دشمن شود، خدا او را دشمن می‌دارد و داخل آتش می‌نماید. » [۲] ۴. رسول اکرم صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمودند: «ای علی! دوستی تو ایمان و دشمنی تو نفاق است و اولین کسی که وارد بهشت می‌شود، دوست توست و اولین کسی که وارد آتش می‌شود، دشمن تو می‌باشد. » [۳] ۵. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ای علی! جنگ کردن با تو جنگ کردن با من است. خون تو خون من است و من با کسی که با تو جنگ نماید، در جنگ هستم. ای علی، تو را دوست ندارد مگر کسی که حلال زاده باشد و با تو دشمنی نمی کند مگر کسی که ولادتش ناپاک باشد. تو را دوست ندارد، مگر مؤمن و تو را دشمن نمی دارد مگر منافق. » [۴] ---------- 📚منابع: [۳]: _ احمد بن حنبل: مسند ۱/۸۶، ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۶/۲۲۶، فخر رازی: تفسیر کبیر ۲۵/۱۵۷، خطیب خوارزمی: مناقب ۳۲۸، شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة ۲/ ۲۸۵، محمد بن یوسف گنجی شافعی: کفایة الطالب ۲۵۱، میرسید علی همدانی: مودة القربی ۱۸. [۱]: _ میرسید علی همدانی: مودة القربی ۳۶، معجم طبرانی: معجم الکبیر ۲۳/ ۴۱۵، مطالب السئول: ۱۲۶، محمد بن طلحه شافعی و مسند احمد: ۴/۲۴۲، فضائل احمد: ۲/۶۵۸ ح ۱۱۲۱، احمد بن حنبل: جمع بین الصحیحین، خوارزمی: مناقب ۷۸، ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۹/ ۱۶۹، ابن صباغ مالکی: فصول المهمه ۱/ ۵۸۵. [۲]: _ همان پاورقی حدیث شماره ۲ (در همان کتابها) [۳]: _ همان پاورقی حدیث شماره ۲. [۴]: _ ابن صباغ مالکی: فصول المهمه ۱/ ۵۸۷. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه- ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -19 September 2021 قمری:الأحد، 12صفر 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه:    🔹حكمين در صفين (قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص ۳۸۵) صبح دوازدهم يا سيزدهم (مستدرك سفينة البحار: ج ۶، ص ۲۹۴) ماه صفر سال ۳۸ ه’، لشكر امير المؤمنين عليه السّلام مهياى جنگ شدند، اما عمروعاص حيله نمود و دستور داد تا قرآنها را بر سر نيزه كنند. صفوف جلو لشكر كفر ورقهائى از قرآن و در ديگر صفوف هر كس هر چه داشت بر سر نيزه كرد!! و فرياد مى زدند: «لا حكم الا للَّه »! منافقين مانند اشعث بن قيس، يا تضعيف روحيه لشكر حضرت آنان را به اختيار حكمين ترغيب كردند. هرچه اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند كه اين نيرنگ است، و من كلام اللَّه ناطق هستم نتيجه نداد. سرانجام قرار بر اين شد كه هر لشكر حكمى از جانب خود معين كند تا حكم ايشان را هر دو طرف بپذيرند. معاويه عمروعاص را معرفى كرد و اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود: «اگر ناچار هستيم، عبداللَّه بن عباس، و الاّ مالك اشتر نخعى حكم باشد». اشعث و جماعت قرّاء و حافظين كه بعداً جزء خوارج شدند راضى به هيچكدام از اين دو نشدند و گفتند: «فقط عبداللَّه بن قيس يعنى ابوموسى اشعرى». نفاق منافقين نتيجه داد و ابوموسى و عمروعاص در «دومة الجندل» كه قلعه اى است بين مدينه و شام، جمع شدند، و با توجه به عداوتى كه هر دو نسبت به بنى هاشم خصوصاً حضرت امير المؤمنين عليه السّلام داشتند و با مكر و حيله عمروعاص حضرت را به ظاهر عزل نمودند. ابوموسى از جمله منافقينى بود كه در شب عقبه (بعد از غدير) قصد قتل پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را داشتند. (شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۴ - ۳۱۵) بدين ترتيب فرداى آن روز در بين جمعيت ابوموسى به عمرو گفت: تو بايست و معاويه را از امارت خلع كن، تا من هم على بن ابى طالب عليه السّلام را خلع نمايم. عمروعاص گفت: من هرگز بر تو كه عامل ابوبكر و عمر بوده اى و در ايمان و هجرت بر من تقدم داشته اى سبقت نمى گيرم! ابن عباس گفت: ابوموسى! پسر نابغه تو را فريب ندهد، ولى او به گفته ابن عباس گوش نداد و ايستاد و انگشتر از دست بيرون كرد و گفت: من على و معاويه را از خلافت عزل نمودم و ساكت شد. عمروعاص ملعون ايستاد و گفت: «مردم شنيديد كه ابوموسى، على را از خلافت عزل كرد. من هم او را از خلافت عزل نموده، و آن را براى معاوية بن ابى سفيان ثابت مى نمايم كه او سزاوارتر است، و من بعنوان منصوب كردن معاويه انگشتر به دست مى كنم»! حكمين براى عوامفريبى فحش و دشنام بسيارى به يكديگر دادند و دست به گريبان يكديگر شدند و شريح قاضى تازيانه اى بر سر عمروعاص زد. ابوموسى از ترس اصحاب حضرت امير المؤمنين عليه السّلام به مكه پناهنده شد. همه اين مطالب در حالى بود كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در غزوه دومة الجندل ابوموسى را از اينكار خبر دادند و فرمودند: «حكمين در دومة الجندل گمراهند و گمراه مى كنند كسانى را كه از آنها تبعيت كنند». (منتخب التواريخ: ص ۱۶۷. تتمة المنتهى: ص ۳۰ - ۳۱. شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۵) امير المؤمنين عليه السّلام پس از اين واقعه در قنوت نوافل ابوموسى و سه نفر ديگر را اين گونه لعن مى فرمود: «اللهم العن معاوية و عمراً و اباالاعور السلمى و ابا موسى الاشعرى». (شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۵) 📆 : ▪️08 روز تا اربعین حسینی ورود جابر بن عبدالله انصاری به کربلا (۶۱ ه‍ ق) ◾️16 روز تا رحلت [ ]حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله (۱۱ه‍ ق) شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام (۵۰ه‍ ق) ◾️18 روز تا شهادت حضرت امام رضا علیه السلام (۲۰۳ه‍ ق) 19 روزهجرت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله از مکه به مدینه ◾️شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام (به قولی) 🔸22 روز تا خروج حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله از غار (ثور) و حرکت به سوی مدینه (۱ه‍ ق) ◾️23 روز تا وفات حضرت سکینه خاتون دختر امام حسین علیه‌السلام (۱۱۷ه‍ ق) ◾️26 روز تا شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام (۲۶۰ه‍ ق) و آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) ◾️29 روز تا وفات جناب عبدالمطلب جد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله ازدواج رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله با حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها 🌺31 روز تا ولادت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله به روایت اهل سنت (۵۳سال قبل از هجرت) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار «ع»: او را بده ✨✨🍂 (۱) ۱۶۱- خبر داد بما حسن فرزند احمد فرزند موسى كه خبر داد بما ابو حسن احمد فرزند محمد فرزند صلت قرشى كه نقل كرد بما على فرزند محمد مصرى كه حديث كرد بما احمد فرزند عبيد فرزند ناصح كه نقل نمود بما ابو داود كه نقل نمود بما شعبه از عمرو گفت: شنيدم كه عبد اللَّه فرزند سلمه مى گفت: از على (ع) شنيدم مى فرمود: كه رسول خدا (ص) وقتى بر من وارد شد كه من بخدا شكايت كرده و مى گفتم: خدايا اگر عمرم بپايان رسيده مرا راحت بنما، و اگر عمرم هنوز باقى است بمن عافيت بده، و اگر امتحان و آزمايش است برايم صبر عنايت بفرما، رسول خدا (ص) با پاى بمن زد و فرمود: چه گفتى: سخنانم را بر او دوباره گفتم، پس گفت: خدايا او را شفا بده (يا گفت: عافيت بده) على (ع) گفت: ديگر از آن درد نناليدم. رازگوئى خدا (ص) با (ع) در روز ✨✨🍃 (۲) ۱۶۲- خبر داد بما ابو حسن احمد فرزند مظفر فرزند احمد عطار فقيه شافعى (خدايش رحمت كند) باين ترتيب كه در سال ۴۳۴ باو خواندم و او اقرار كرد، باو گفتم: بشما خبر داد ابو محمد عبد اللَّه فرزند عثمان ملقب بابن سقا حافظ (خدا رحمت كند) كه حديث كرد بما ابو عبد اللَّه محمود فرزند محمد و يعقوب فرزند اسحاق فرزند عباد فرزند عوام رياحى واسطى‌ها گفتند: نقل كرد بما وهب 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۳۲ فرزند بقيه كه خبر داد بما خالد فرزند عبد اللَّه از اجلح از ابو زبير از جابر گفت: رسول خدا (ص) در روز طائف با على (ع) برازگوئى پرداخت و رازگوئيش با او بدرازا كشيد، باو گفته شد رازگوئى تو امروز با على بطول انجاميد؟ فرمود: من با او رازگوئى نمى كردم، بلكه خدا با او برازگوئى مشغول بود. (۱) ۱۶۳- خبر داد بما ابو طالب محمد فرزند احمد فرزند عثمان فرزند ازهر معروف به ابن دبثائى صيرفى كه در واسط به پيش ما آمده بود باو گفتم: كه ابو بكر احمد فرزند ابراهيم فرزند حسن فرزند شاذان بزاز بشما خبر داده و در روايت كردن اين روايت از او بشما اذن داده است؟ (گفت: حديث كرد بما محمد فرزند حميد لخمى كه نقل كرد بمن پدرم كه نقل نمود بما محمود فرزند ابراهيم) كه حديث كرد بما عبد الجبار فرزند عباس كه نقل كرد بما عمار دهنى از ابو زبير از جابر فرزند عبد اللَّه گفت: رسول خدا (ص) در روز طائف با على (ع) برازگوئى پرداخت، و رازگوئيش را طول داد، مردى گفت: بتحقيق رازگوئيش را با پسر عمويش طول داد اين سخن به پيامبر (ص) رسيد، فرمود: من با او رازگوئى نمى كردم و ليكن خدا با او رازگوئى مينمود. (۲) ۱۶۴- خبر داد بما ابو بكر احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان سمسار باين ترتيب كه من بر او خواندم و او اقرار نمود؛ باو گفتم: خبر داد بشما ابو عبد اللَّه حسين فرزند محمد فرزند حسين علوى عدل واسطى كه نقل كرد بما محمد فرزند محمود كه نقل كرد بما ابو عبد اللَّه احمد فرزند عمار فرزند خالد كه نقل كرد بما مخول فرزند ابراهيم نهدى كه حديث كرد بما عبد الجبار فرزند عباس از عمار دهنى از ابو زبير از جابر فرزند عبد اللَّه گفت: در روز طائف رسول خدا (ص) با على (ع) رازگوئى نمود، پس رازگوئى او بطول انجاميد، يكى از دو مرد گفت رازگوئيش را با پسر عمويش طول داد! هنگامى كه اين سخن بگوش پيامبر (ص) رسيد فرمود: من با او رازگوئى نكردم، و ليكن خدا با او رازگوئى كرد. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۳۳ (۱) ۱۶۵- خبر داد بما احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب كه خبر داد بما حسين فرزند محمد فرزند حسين علوى عدل كه نقل كرد بما ابو احوص فرزند هيثم قاضى كه حديث كرد بما فرزند عفير كه نقل كرد بما بكار فرزند زكرياى اشجعى از اجلح از ابو زبير از جابر از پيامبر (ص) كه على را در حالى كه طائف را محاصره كرده بود دعا كرد، مردمى از ياران خود گفتند: امروز رازگوئى او بطول انجاميد، پيامبر (ص) اين سخن را شنيد، و فرمود: من با او رازگوئى نكردم و ليكن خدا با او رازگوئى نمود. (۲) ۱۶۶- خبر داد بما احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب كه خبر داد بما ابو عبد اللَّه حسين فرزند محمد علوى عدل كه حديث كرد بما محمد فرزند محمود كه نقل نمود پدرم كه حديث كرد بما وهب فرزند بقيه كه حديث كرد بما خالد از اجلح از ابو زبير از جابر گفت: رسول خدا (ص) در غزوه طائف روزى با على (ع) برازگوئى پرداخت، و مردم گفتند: بتحقيق رازگوئى تو امروز با على (ع) بطول انجاميد فرمود: من با او برازگوئى نپرداختم، و ليكن خدا با او رازگوئى كرده است «۱»._____________________ _ (۱) چرا رسول خدا (ص) فرمود: و ليكن خدا با او رازگوئى كرد، زيرا رسول خدا (ص) با على (ع) رازگوئى نمى كرد مگر با آن سخنانى كه به پيامبر (ص) از وحى مى آمد در حالى كه على از حصار غائب بود، شب كه باو وحى ميشد صبح او را بعلى ياد ميداد، و وحى ك
ه بر او در روز نازل ميشد. اورا تا وقت شام نشده بعلى تعليم مينمود، و در اين غزوه (حصار طائف) رسول خدا (ص) على را با گروهى از لشكر بسوى قلعه فرستاده و امر كرده بود هر چه پيدا كند لگدمال كند، و هر بتى را كه يافت بشكند. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۳۴ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 ✨🍂 علی علیه السلام مرآة انبیاء 🔳🔸 اشاره امیرالمومنین علیه السلام مرآة ( ) جمیع می‌دانند؟ ◾️✨ رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «هر کس می‌خواهد که از کمیّت و کیفیت علم آدم بهره مند گردد، به علم علی توجه کند و هر کس که می‌خواهد حقیقت تقوای نوح را (که بهترین صفات او بوده) یا حکم و حکمت او را ببیند و خلّت و حلم ابراهیم و هیبت موسی و عبادت عیسی را ببیند، پس به سوی علی بن ابیطالب (علیهما السلام) نظر کند. » [۱] محمد بن یوسف گنجی شافعی پس از نقل این حدیث می‌گوید: شبیه نمودن علی علیه السلام به آدم علیه السلام در علم، برای این است که خداوند به آدم علم و صفت هر چیزی را آموخت، چنانکه در سوره بقره می‌فرماید: «و عَلَّمَ آدَمَ الأَسماءَ کلَّها» [۲] خدای عالم همه اسماء را به آدم تعلیم داد. هم چنین وجود ندارد چیزی و نه حادثه و واقعه ای، مگر آنکه علم آن و فهم درک و استنباط معنای آن در نزد علی علیه السلام می‌باشد. و این علم، همان علم الهی است که حضرت آدم علیه السلام مخلع به خلعت خلافت شد، که خداوند فرمود: «اِنّی جاعِلٌ فِی الأرضِ خَلیفة» [۳] من در زمین خلیفه خواهم گماشت. پس از این تشبیهِ به آدم علیه السلام معلوم می‌شود که چون این علم باعث افضلیت آدم علیه السلام و برتری و مسجودیت او بر ملائکه، و صاحب مقام خلافت گردید، پس علی علیه السلام هم افضل و برتر از همه خلایق و واجد مقام خلافت بعد از خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله می‌باشد. و شبیه نمودن علی علیه السلام به نوح علیه السلام در علم و حکمت، به خاطر این است که علی علیه السلام بر کفّار شدید و بر مؤمنین رؤوف و مهربان بود. همانطور که خداوند در قرآن ایشان را وصف نموده: «وَالَّذین مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» [۱] و نوح علیه السلام نسبت به کفار بسیار شدید بود چنانچه قرآن می‌فرماید: «و قالَ نوحٌ رَبِّ لا تَذَر عَلَی الأرضِ مِنَ الکافِرینَ دَیّاراً» [۲] عرض کرد: پروردگارا، مگذار در زمین از کافران دیّاری را. و تشبیه نمودن علی علیه السلام به حلم ابراهیم، برای این است که خداوند در قرآن ابراهیم را به این صفت وصف نموده: «اِنَّ اِبراهیمَ لأَوّاهٌ حَلیمٌ» [۳] به درستی که هر آینه ابراهیم بردبار بود. این تشبیهات می‌رساند که علی علیه السلام متخلّق به اخلاق انبیاء و متّصف به صفات اصفیاء بوده است. ---------- 📚منابع: [۱]: _ ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۹/ ۱۶۸، بیهقی: مناقب ۲۱۲، احمد بن حنبل: مسند ۱/ ۱۷۹، فخر رازی: تفسیر کبیر: در ذیل آیه مباهله ۸/۸۶، محمد بن یوسف گنجی شافعی: کفایة الطالب ۱۲۱ با مختصر کم و زیاد در الفاظ و عبارات و... [۲]: _ بقره: ۳۱. [۳]: _ بقره: ۳۰. [۱]: _ فتح: ۲۹. [۲]: _ نوح: ۲۶. [۳]: _ توبه: ۱۱۴. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫