eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
459 دنبال‌کننده
133 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 دختر اسلام (صَلی اللهُ علیهِ و آلهِ و سَلّم) حضرت زهرا علیها السّلام فقط از اهل ◾️🔳🔳 ▪️◾️◾️ عبد الفتاح عبد المقصود می‌نویسد [۱۳]: عمر چون دید مردم در نهان و آشکار، دسته دسته اطراف یکدیگر جمع می‌شوند، و این مطلب را بخوبی می‌دانند که فرزند ابی طالب برترین فردی است که باید ولی مردم باشد، لذا یکدیگر را به حمایت از وی می‌خوانند و اطراف خانه اش جمع شده و به نام، او را می‌خوانند که از خانه بیرون بیا میراث از دست رفته ات را دریاب! عمر می‌نگرد که، مسلمانان دو دسته و دو حزب شده اند و آن وحدت کلمه مورد انتظار بود! به شکاف و فاصله ای تبدیل شده که عاقبت آن جز خدا نمی داند! اکنون در نظر عمر، علی ابن ابی طالب چرا مانند سعد بن عباده سزاوار قتل نباشد تا فتنه و اختلاف از میان مردم رخت بندد. اینگونه نظر و اندیشه به سر سختی و بیشتر خشونت به خرج دادن عمر سازگارتر بوده از غیرت و دلسوزی او برای وحدت اسلام و مسلمین، مردم در این زمینه سخنها می‌گفتند آن هم سخنانی که بیانگر مکنونات ضمیر آنان می‌بود. کم کم تصورات و اندیشه بصورت مسائل مسلّم و یقینی در می‌آمد ولی کسی نمی توانست دربارۀ خوی و تصمیم و عزم فرزند خطاب سخنی بگوید و آنچه از وی متصور بود و انتظار می‌رفت همان تند روی‌هایی بود که در برخی موارد دیگر، از وی سراغ داشتند! البته شاید در این میان مردمی بودند که حوادث را پیش بینی می‌کردند و قبل از دیدن با چشم سر، با چشم خیال حس می‌کردند. می‌دیدند که اگر عمر قدم پیش گذارد و از راه تهدید از علی بخواهد که در برابر ابابکر تسلیم شود و به خلافت او تن در دهد وی مقاومت نموده و ایستادگی از خود نشان خواهد داد، ناچار عمر از جاده بیرون می‌رود و با این مخالفت و این مخالفِ سر سخت با سختی و تندی رفتار خواهد نمود. با این پیش بینی هادر آن روز میان مردم شایع شد که عمر قدم پیش گذارده و با گروهی از یاران و همدستانش بسوی خانۀ فاطمۀ زهرا رهسپار گشته و اندیشه آن را دارد که عمو زادۀ رسول خدا را چه بخواهد چه نخواهد به آنچه تا حال نپذیرفته وادار نماید. مردم حدسهایی می‌زدند: عده ای می‌گفتند تنها در برابر شمشیر سر اطاعت خم خواهد کرد: عده ای پیش بینی می‌کردند که شمشیر با شمشیر رو در رو خواهد گردید: دستۀ سوم یگانه وسیلۀ حفظ وحدت و اطاعت را آتش می‌پنداشتند!! و مگر دهان مردم بسته است و بر دهان آنها بند زده اند که داستان هیزم را بازگو ننمایند چه، با این دستور زادۀ خطاب، دور خانۀ فاطمه را که علی و اصحابش در آن می‌بودند محاصره نمود، تا بدین وسیله آنان را تسلیم نماید یا بی مهابا بر آن خانه بتازد!! همۀ این داستان‌ها که با نقشۀ سابق یا ناگهانی پیش آمد مانند کف روی موج دریا ظاهر شد و اندکی نپائید که همراه جوش و خروش عمر از میان رفت. این مرد خشمگین و خروشان به خانه علی روی آورد و همدستانش دنبال او راه افتادند و به خانه هجوم آوردند [۱] (پایان کلام عبد الفتاح). ---------- 📚منابع: [۱۳]: ۶۷. عبد الفتاح عبد المقصود از علماء و دانشمندان معاصر اهل سنت در کتاب خود بنام ( (الامام علی بن أبی طالب) ) جلد اول صفحه ۱۹۰. [۱]: ۶۸. عبد الفتاح عبد المقصود از علماء و دانشمندان معاصر اهل سنت در کتاب خود بنام ( (الامام علی بن أبی طالب) ) جلد اول صفحه ۱۹۰. ❌ فقط با ذکر برای امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۱۴ دی ۱۳۹۹ میلادی: Sunday - 03 January 2021 قمری: الأحد، 19 جماد أول 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها) 💠 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه) - ایاک نعبد و ایاک نستعین (1000 مرتبه) - یا فتاح (489 مرتبه) برای فتح و نصرت 🗞 وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️14 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️24 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️31 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️40 روز تا وفات حضرت ام کلثوم علیها السلام ▪️41 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ❌ فقط با ذکر برای امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب 💠 🍂🔹 ( 137)🔹🍂 🌸 شده است خدا (ص) فرمود: و بن ابى طالب از يك هستيم. 🌸 (۳) صاحب مناقب از سلمان «۲»- روايت كرده است كه: از حبيب خود مصطفى (ص) شنيدم كه فرمود: «چهارده هزار سال پيش از آن كه خداوند آدم را بيافريند من و على نورى بوديم در محضر خداوند- عزّ و جلّ- [نورى پراكنده كه خداوند را تسبيح و تقديس مى كرد]. پس __________________ ____ (۱) 📚علّامه مجلسى در بحار الانوار ۳۶/ ۵۳ پس از بيان اخبارى با اين مضمون مى گويد: «اين اخبار گواه است بر فضيلت عظيم حضرتش چرا كه نام او در آغاز آفرينش بر عرش نوشته آمده و چنين توصيف شده است كه خداوند تعالى او را پشتيبان پيامبر (ص) قرار داده است و دلالت بر آن دارد كه حضرت (ع) بيش از همه مسلمانان پيامبر (ص) را پشتيبانى كرده و يارى رسانده است، زيرا بدين امر اختصاص داده شده است، و اين همه منافات دارد با اين كه در امامت ديگرى بر او مقدّم داشته شود، چنان كه پوشيده نيست بر هر آن كس كه پوشش تعصّب و نابخردى را از چشمان خود فرو گيرد. » علّامه سيد حامد حسين در «عبقات الانوار» مى گويد: «احاديث بسيارى در دست است كه همگى صراحت دارند در اين كه نام على (ع) همراه با نام پيامبر (ص) بر عرش نوشته آمده است و بدين ترتيب پس از پيامبر برترى او آشكار مى شود، و اين كه او بعد از رسول خدا (ص) در ميان همه مردم خواه پيامبران يا جز ايشان نزد خدا بزرگترين منزلت را دارند. » بنگريد به: 📚منابع: «خلاصة عبقات الانوار» ۵/ ۲۴۳- ۲۵۶. (۲) مناقب خوارزمى/ ۸۸. ترجمه كشف اليقين، ص: ۵۰ چون خداوند تبارك آدم را بيافريد اين نور را در پشت او تعبيه كرد و ما پيوسته در يك جا بوديم تا آن كه در پشت عبد المطّلب از يك ديگر جدا شديم. بخشى من شدم و بخشى على. » (۱) در همين جا آمده است: پيامبر خدا (ص) فرمود: «من و على نورى بوديم در محضر خداوند- عزّ و جلّ- چهارده هزار سال پيش از آن كه خداوند آدم را بيافريند، پس چون خداوند پدرم آدم را بيافريد اين نور را در پشت او جاى داد، همچنان خداوند اين نور را از پشتى به پشتى منتقل مى ساخت تا اين كه آن را در پشت عبد المطّلب جاى داد. [سپس آن را از پشت عبد المطّلب خارج ساخت] و به دو بخش تقسيم كرد: بخشى را در پشت عبد اللَّه قرار داد و بخشى را در پشت ابو طالب. پس على از من و من از اويم. گوشت او گوشت من و خون او خون من است. هر كه او را دوست بدارد مرا دوست داشته است كه من هم او را دوست مى دارم و هر كه او را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است كه من هم او را دشمن خواهم داشت «۱». »...... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 دختر اسلام (صَلی اللهُ علیهِ و آلهِ و سَلّم) حضرت زهرا علیها السّلام فقط از اهل ◾️🔳🔳 به خانۀ علیها السلام ▪️▪️◾️ پس آندو [۲] (عمر [۳] بن الخطاب [۴] و خالد) نیز [۵] به همراه عده ای [۶] قابل توجه [۷] از انصار [۸] و عدۀ کمی از مهاجرین [۹] و از جمله: ( (عبد الرحمن بن عوف) ) [۱۰] و ( (أسیدبن حضیر) ) [۱۱] و ( (سلمة بن سلامة بن وقش) ) که هر دو از قبیلۀ ( (بنی عبد الاشهل) ) [۱] بودند [۲] و ( (ثابت بن قیس شماس) ) [۳] ( (محمّد بن مسلمه) ) [۴] و ( (زیاد بن لبید) ) [۵] و ( (اسید بن حضیر) ) و ( (سلمة بن أسلم) ) [۶] و غیر آنان، با شعله ای [۷] از آتش [۸].... ---------- 📚منابع: [۲]: ۶۹. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۵۷ به نقل ازابوبکر جوهری از شعبی. [۳]: ۷۰. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۵۶ به نقل ازابوبکر جوهری و او از ابوزید، عمر بن شبّّه و او از احمدبن معاویه و او از نضر بن شمیل و او از محمد بن عمر و او از سلمة بن عبد الرحمن. [۴]: ۷۱. عبد الفتاح عبد المقصود از علما و دانشمندان معاصر اهل سنت در کتاب خود بنام ( (السقیفة و الخلافة) ) چاپ قاهره صفحۀ ۱۴ به نقل قول از تاریخ الامم و و الملوک اثر طبری. [۵]: ۷۲. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۵۷ به نقل ازابوبکر جوهری از شعبی. [۶]: ۷۳. عمررضا کحاله در اعلام النساء جلد چهارم صفحۀ ۱۱۴-۱۱۵. [۷]: ۷۴. همچنین ابن أبی الحدید معتزلی در شرح خود جلد ششم صفحۀ ۴۸ با ذکر سند از ابوبکر جوهری از عمر بن شبّه. [۸]: ۷۵. عبد الحمید بن هبة الله بن محمد بن ابی الحدید عزّالدّین مدائنی معتزلی معروف به ( (ابن ابی الحدید معتزلی) ) در گذشتۀ سال ۶۵۵ هجری در شرح نهج البلاغة خود تحت عنوان: ( (حدیث السّقیفة) ) ( (جریان سقیفه) ) جلد دوم صفحۀ ۲۱. [۹]: ۷۶. إبن أبی الحدید معتزلی در شرح خود جلد ششم صفحۀ ۴۸ با ذکر سند از ابوبکر جوهری از عمر بن شبّه. [۱۰]: ۷۷. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود جلد ششم صفحۀ ۴۸ با ذکر سند از ابوبکر جوهری از سعد بن ابراهیم. [۱۱]: ۷۸. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد ششم صفحۀ ۴۷ با ذکر سند از ابوبکر جوهری از أبی ألاسود. [۱]: ۷۹. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد ششم صفحۀ ۴۷ با ذکر سند از ابوبکر جوهری از أبی ألاسود. [۲]: ۸۰. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه صفحۀ ۵۰ به نقل از ابوبکر احمد بن عبدالعزیز و او از از ابوزید، عمربن شُبّه. [۳]: ۸۱. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه صفحۀ ۵۰ به نقل از ابوبکر جوهری با سندی دیگر. [۴]: ۸۲. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه صفحۀ ۵۱ به نقل از ابوبکر جوهری با سندی دیگر.. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود جلد ششم صفحه ۴۸ با ذکر سند از ابوبکر جوهری از سعد بن ابراهیم نقل می‌کند که ( (محمدبن مسلمة) ) کسی بود که شمشیر ( (زبیر) ) را شکست. [۵]: ۸۳. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۵۶ به نقل ازابوبکر جوهری و او از ابوزید، عمر بن شبّّه و او از احمد بن معاویه و او از نضر بن شمیل و او از محمد بن عمر و او از سلمة بن عبد الرحمن. [۶]: ۸۴. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود جلد ششم صفحۀ ۱۱ با ذکر سند از سعیدبن کثیر بن عفیر انصاری. [۷]: ۸۵. عبد الفتاح عبد المقصود از علما و دانشمندان معاصر اهل سنت در کتاب خود بنام ( (السقیفة و الخلافة) ) چاپ قاهره صفحۀ ۱۴ به نقل قول از تاریخ الامم و و الملوک اثر طبری. [۸]: ۸۶. اسماعیل بن علی بن محمد بن محمد بن عمر بن شاهنشاه بن أیوب، ملک مویّد عماد الدین در گذشتۀ سال ۷۳۲ هجری در کتاب خود بنام ( (المختصر فی أخبار البشر) ) چاپ مصر جلد اول صفحه ۱۵۶ با ذکر سند. ❌ فقط با ذکر برای امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
هدایت شده از محمدحسن ابراهیمی
🔶یک کانال حدیث دارم برات چه کانالی احادیث از چهارده معصوم علیهم السلام عالیه👌👌 🔹رسول خدا صلی الله علیه و آله: 🔹اِنَّ شیعَتَنا مَنْ شَیَّعَنا وَ اتَّبَعَ آثارَنا وَ اقْتَدی بِاَعْمالِنا؛ [۱] 🔹شیعه ما کسی است که از ما پیروی کند و از آثار و سخنان ما تبعیّت نماید و به کارهای ما اقتدا کند. 📚[۱]: ۱. میزان الحکمه، حدیث ۹۹۳۷. لینک کانال👇 @hadis_roz1
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۱۵ دی ۱۳۹۹ میلادی: Monday - 04 January 2021 قمری: الإثنين، 20 جماد أول 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (1000 مرتبه) - یا لطیف (129 مرتبه) برای کثرت مال 🗞 وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️13 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️23 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️30 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️39 روز تا وفات حضرت ام کلثوم علیها السلام ▪️40 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ❌ فقط با ذکر برای امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 حجاب در نزد 🔸🔹🌸 امّ سلمه نقل می‌کند: در محضر پیامبر صلی الله علیه و آله بودم. یکی از همسرانش به نام میمونه نیز آنجا بود. در این هنگام، ابن امّ مکتوم که نابینا بود به حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد. پیامبر صلی الله علیه و آله به من و میمونه فرمود: - حجاب خود را در برابر ابن مکتوم رعایت کنید! پرسیدم: - ای رسول خدا! آیا او نابینا نیست؟ بنابراین حجاب ما چه معنی دارد؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: - آیا شما نابینا هستید؟ آیا شما او را نمی بینید؟ زنان نیز باید چشمانشان را از نامحرم ببندند. [۱] خلقی قبر می‌آورد! 🔹🔸🌸 به رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر دادند که سعد بن معاذ فوت کرده. پیغمبر صلی الله علیه و آله با اصحابشان از جای برخاسته، حرکت کردند. با دستور حضرت - در حالی که خود نظارت می‌فرمودند - سعد را غسل دادند. پس از انجام مراسم غسل و کفن، او را در تابوت گذاشته و برای دفن حرکت دادند. در تشییع جنازه او، پیغمبر صلی الله علیه و آله پابرهنه و بدون عبا حرکت می‌کرد. گاهی طرف چپ و گاهی طرف راست تابوت را می‌گرفت، تا نزدیکی قبر سعد رسیدند. حضرت خود داخل قبر شدند و او را در لحد گذاشتند و دستور دادند سنگ و آجر و وسایل دیگر را بیاورند! سپس با دست مبارک خود، لحد را ساختند و خاک بر او ریختند و در آن خللی دیدند آنرا بر طرف کردند و پس از آن فرمودند: - من می‌دانم این قبر به زودی کهنه و فرسوده خواهد شد، لکن خداوند دوست دارد هر کاری که بنده اش انجام می‌دهد محکم باشد. در این هنگام، مادر سعد کنار قبر آمد و گفت: - سعد! بهشت بر تو گوارا باد! رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: - مادر سعد! ساکت باش! با این جزم و یقین از جانب خداوند حرف نزن! اکنون سعد گرفتار فشار قبر است و از این امر آزرده می‌باشد. آن گاه از قبرستان برگشتند. مردم که همراه پیغمبر صلی الله علیه و آله بودند، عرض کردند: یا رسول الله! کارهایی که برای سعد انجام دادید نسبت به هیچ کس دیگری تاکنون انجام نداده بودید: شما با پای برهنه و بدون عبا جنازه او را تشییع فرمودید. رسول خدا فرمود: ملائکه نیز بدون عبا و کفش بودند. از آنان پیروی کردم. عرض کردند: گاهی طرف راست و گاهی طرف چپ تابوت را می‌گرفتید! حضرت فرمود: چون دستم در دست جبرئیل بود، هر طرف را او می‌گرفت من هم می‌گرفتم! عرض کردند: - یا رسول الله صلی الله علیه و آله بر جنازه سعد نماز خواندید و با دست مبارکتان او را در قبر گذاشتید و قبرش را با دست خود درست کردید، باز می‌فرمایید سعد را فشار قبر گرفت؟ حضرت فرمود: - آری، سعد در خانه بداخلاق بود، فشار قبر به خاطر همین است! [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار، ج ۱۰۴، ص ۳۷ [۱]: بحار، ج ۶ ص ۲۲۰ ❌ فقط با ذکر کانال ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سقیفه تر از تدفین اکرم !!▪️▪️🔹 . . 🎤 حجت الاسلام بندانی فقط با ذکر برای امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 دختر اسلام (صَلی اللهُ علیهِ و آلهِ و سَلّم) حضرت زهرا علیها السّلام فقط از اهل ◾️🔳🔳 به خانۀ علیها السلام ▪️▪️◾️ روانه [۹] به خانۀ علی [۱۰] و فاطمه [۱۱] حمله ور [۱۲] شدند [۱۳] تا آنجا را به آتش [۱۴] بکشند [۱۵]! آری! عمر بن الخطاب [۱۶] در این روز در حالی که در میان اصحاب و معاونینش بطرف خانه فاطمه حرکت می‌کرد [۱۷] به این نتیجه رسیدند که آتش بهترین وسیله برای حفظ وحدت و آرامش میان مسلمانان می‌باشد!! [۱۸] چرا که آنان از بیعت با ابی بکر خودداری کرده بودند [۱۹] . همینکه عمر و اصحابش پشت درب خانۀ فاطمه جمع شدند [۲۰] و دقّ الباب [۲۱] کردند [۲۲] فاطمه که صدای آنها را شنید با صدای بلند گفت: ( (ای پدر! ای رسول خدا! چه بر سر ما آمد بعد از تو از ابن خطاب (عمر) ابن أبی قحافه (ابی بکر) [۱] ) )! عمر گفت [۲]:.‌‌.... ---------- 📚منابع: [۹]: ۸۷. ابن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۴۵ به نقل ازاحمد بن عبدالعزیز ابی بکر جوهری. [۱۰]: ۸۸. احمد بن یحیی معروف به ( (بلاذری) ) در گذشتۀ سال ۲۷۹ هجری در کتاب خود بنام ( (انساب الأشراف) ) چاپ مصر جلد اول صفحه ۵۸۶ تحت عنوان ( (امر السّقیفه) ) ( (گزارشی از سقیفه) ) حدیث شمارۀ ۱۱۸۴ به نقل از مدائنی، و او از سلمة بن محارب، و او از سلیمان تیمی، و او از ابن عون.. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۵۷ به نقل ازابوبکر جوهری از شعبی. [۱۱]: ۸۹. یعقوبی مورخ مشهور نزد اهل سنت در گذشتۀ سال ۲۸۴ هجری در کتاب تاریخ خود جلد دوم صفحۀ ۱۲۳، چاپ بیروت. [۱۲]: ۹۰. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد ششم صفحۀ ۴۷ با ذکر سند از ابوبکر جوهری از أبی ألاسود. [۱۳]: ۹۱. إبن أبی الحدید معتزلی در شرح خود جلد ششم صفحۀ ۵۰ به نقل از ابوبکراحمد بن اعزیز به نقل از ابوزید، از عمر بن شبّه.. همچنین ابن أبی الحدید معتزلی در شرح خود جلد ششم صفحۀ ۴۸ با ذکر سند از ابوبکر جوهری از عمر بن شبّه.. عمر رضا کحاله از اعضای علمای اهل سنت، (معاصر)، در کتاب خود بنام ( (اعلام النساء) ) چاپ پنجم بیروت سال ۱۴۰۴_قسمت حرف ( (فاء) ) فاطمة بنت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) با ذکر سند. [۱۴]: ۹۲. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۴۵ به نقل از احمد بن العزیز ابی بکر جوهری.. اسماعیل بن علی بن محمد بن محمد بن عمر بن شاهنشاه بن أیوب، ملک مویّد عماد الدین در گذشتۀ سال ۷۳۲ هجری در کتاب خود بنام ( (المختصر فی أخبار البشر) ) چاپ مصر جلد اول صفحه ۱۵۶ با ذکر سند. [۱۵]: ۹۳. أحمد بن محمد عبد ربّه آندلسی در گذشتۀ سال ۳۲۸ هجری در کتاب خود به نام ( (عقدالفرید) ) تحت عنوان کتاب العسجدة الثانیة فی الخلفاء و تواریخهم و أیّامهم یا: یاقوت نامۀ دوم در مورد خلفاء و تاریخ ایشان و حوادث زمان ایشان، در قسمت ( (ایام خلافت أبی بکر) ) قسمت ( (سقیفه بنی ساعدة) ) - کسانی که از بیعت أبی بکر تخلف کردند - چاپ بیروت سال ۱۴۰۴در چاپ بیروت سال ۱۴۰۴ هجری جلد پنجم صفحۀ ۱۳ و ۱۴ و در چاپ مصر سال ۱۳۵۳ هجری جلد سوم صفحۀ ۶۴.. عبد الفتاح عبد المقصود از علما و دانشمندان معاصر اهل سنت در کتاب خود بنام ( (السقیفة و الخلافة) ) چاپ قاهره صفحۀ ۱۴ به نقل قول از تاریخ الامم و و الملوک اثر طبری. [۱۶]: ۹۴. عمررضا کحاله در اعلام النساء جلد چهارم صفحۀ ۱۱۴-۱۱۵. [۱۷]: ۹۵. إبن قتیبه دینوری در الامة و السیاسة جلد اول صفحۀ ۱۲ با ذکر سند. [۱۸]: ۹۶. در کتاب دبگر خود بنام ( (الامام علی بن ابی طالب) ) چاپ بیروت جلد اول صفحه ۱۹۰. [۱۹]: ۹۷. عبد الفتاح عبد المقصود از علما و دانشمندان معاصر اهل سنت در کتاب خود بنام ( (السقیفة و الخلافة) ) چاپ قاهره صفحۀ ۱۴ به نقل قول از تاریخ الامم و و الملوک اثر طبری. [۲۰]: ۹۸. محمد بن جریر طبری گذشتة سال ۳۱۰ هجری در کتاب خود را بنام ( (تاریخ الأمم و الملوک) ) جلد دوم صفحۀ ۴۴۳ چاپ بیروت (حوادث سال ۱۱ هجری) به نقل از ابن حمید و او از جریر و او از مغیره و او از زیاد پسر کلیب. [۲۱]: ۹۹. إبن قتیبه در الامة و السیاسة جلد اول صفحۀ ۱۲ با ذکر سند. [۲۲]: ۱۰۰. إبن قتیبه در الامة و السیاسة ج ۱ صفحه ۱۳ با ذکر سند. /عمر رضا کحاله در اعلام النساء جلد چهارم صفحۀ ۱۱۴-۱۱۵. [۱]: ۱۰۱. إبن قتیبه در الامة و السیاسة جلد اول صفحۀ ۱۲ با ذکر سند.. عمر رضا کحاله در اعلام النساء جلد چهارم صفحۀ ۱۱۴-۱۱۵. [۲]: ۱۰۲. شهاب الدین أبو العباس أحمد بن عبد الوهاب بکری نویری در گذشتۀ سال ۷۳۳ هجری در کتاب خود بنام ( (نهایة الارب فی الفنون الادب) ) چاپ قاهره سال ۱۳۹۵ هجری جلد نوزدهم صفحه ۴۰ با ذکر سند از ( (أسلم) ). کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی( ع) 🔹⚡️🔸⚡️ @ya_amiralmomenin110
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۱۶ دی ۱۳۹۹ میلادی: Tuesday - 05 January 2021 قمری: الثلاثاء، 21 جماد أول 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه) - یا الله یا رحمان (1000 مرتبه) - یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت 🗞 وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️12 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️22 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️29 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️38 روز تا وفات حضرت ام کلثوم علیها السلام ▪️39 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ❌ فقط با ذکر برای امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🌺 اكرم صلّى اللّه عليه و آله در خم ⁉️⁉️ 🔸 🔸 كه يكى از آن دو اثر، بزرگتر و ارجمندتر از ديگرى است: يكى كتاب خداى تعالى و ديگرى خاندان من است؛ بنگريد كه در نبود من با آنها چگونه رفتار خواهيد كرد، و اين بدان جهت است كه اين دو اثر هيچگاه از يكديگر جدا نمى شوند تا در روز رستاخيز كه كنار حوض كوثر بر من وارد مى گردند. سپس فرمود: خداى عزّ و جلّ مولاى من است و من مولاى همه مؤمنان مى باشم پس از آن، دست على عليه السّلام را گرفت و فرمود: «من كنت مولاه فهذا وليّه، أللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه». بعد از اين، «حاكم» حديث غدير را مفصلا بيان كرده است و اظهار داشته كه اين حديث طبق نظريه بخارى و مسلم «صحيح» است و از آنجا كه حديث مفصّلى است، به ذكر آن نپرداخته اند. بعد از اين گويد: گواه بر اين حديث، روايت «سلمة بن كهيل» است كه از «ابو طفيل» روايت كرده است و اين حديث هم طبق قانون «بخارى» و «مسلم» صحيح است و سند حديث را چنين ايراد كرده است: حديث كرد ما را «محمد بن سلمة بن كهيل» از پدرش از «ابو طفيل» از «ابن واثله» از «زيد بن ارقم» و او روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در يكى از منازل واقع ميان مكه و مدينه، به پنج درخت بزرگ رسيد و همان جا منزل كرد. اصحاب زير درختها را تمييز و مرتب ساختند و بقيه روز را در آنجا به سر آوردند. شب هنگام كه فرا رسيد، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نماز مغرب را با اصحاب به جاى آورد و به ايراد خطابه اى پرداخت و حمد و ثناى الهى را به جاى آورد و به قدرى كه خداى مى خواست به اندرز مردم پرداخت تا آنجا كه خطاب به مردم فرمود: اى مردم! دو امر در ميان شما باقى مى گذارم كه هرگاه از آنها پيروى كرديد، هرگز گمراه نخواهيد شد: يكى كتاب خداست، ديگرى خاندان و عترت من است. سپس سه بار فرمود: آيا مى دانيد كه من از بندگان مؤمن خدا شايسته تر به خود آنها مى باشم؟ حضار در سه مرتبه گفتار رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله را تصديق كردند آنگاه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» . (۱) مؤلف گويد: همين حديث را «حاكم» در [📚مستدرك ۳/ ۵۳۳] به طريق ديگر از «زيد بن ارقم» روايت كرده است كه همراه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به راه خويش ادامه مى داديم تا به غدير خم رسيديم. در آنجا درختى بود كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به آن درخت اشاره كرد و اصحاب زير آن درخت را تميز و مرتب ساختند و آن روز به اندازه اى هوا گرم بود كه ما روز گرم و پر حرارتى را مانند آن روز نديده بوديم....... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~. کانال نشر فضائل امیرالمؤمنین‌ علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 دختر اسلام (صَلی اللهُ علیهِ و آلهِ و سَلّم) حضرت زهرا علیها السّلام فقط از اهل ◾️🔳🔳 به خانۀ علیها السلام ▪️▪️◾️ ای دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بخدا قسم هیچکس نزد ما دوست داشتنی تر از تو نیست [۳]، و لکن بخدا قسم! این محبت مانع از آن نمی شود که این افرادی که نزد خود جمع کرده ای [۴] دستور بدهم [۵] خانه را بر آنها به آتش [۶] بکشند!! [۷] بخدا قسم! برای بیعت خارج شوید و إلّا خانه را بر شما می‌سوزانم!! [۸] . همینکه عمر این سخن را گفت [۹]، فاطمه نزد علی و زبیر آمده و گفت: می‌د انید که عمر به من چه گفت، همانا قسم خورد [۱۰] که اگر بیرون نروید خانه را بر شما می‌سوزاند [۱۱]، و بخدا قسم! این کار را خواهد کرد) ) [۱۲] .... ---------- 📚منابع: [۳]: ۱۰۳. صلاح الدین خلیل بن إیبک صفدی در گذشتۀ سال ۷۶۴ هجری در کتاب خود بنام ( (الوافی بالوافیات) ) چاپ بیروت سال ۱۴۰۱ هجری جلد هفدهم صفحۀ ۳۱۱، تحت عنوان عبدالله بن عثمان با ذکر سند از ( (أسلم) ). [۴]: ۱۰۴. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۴۵ به نقل از احمد بن العزیز ابی بکر جوهری. [۵]: ۱۰۵. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۴۵ به نقل از احمد بن العزیز ابی بکر جوهری. [۶]: ۱۰۶. علاء الدین علی بن حسام الدین عبدالملک بن قاضی خان ( (متقی هندی) ) تاوری شاذلی مدنی، در گذشتۀ سال ۹۷۵ هجری در کتاب معروف خود بنام ( (کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال) ) چاپ حلب سال ۱۳۹۰ هجری قسمت حرف ( (خاء) ) الخلافة مع الأمارة من قسم الافعال باب اول در خلافت خلفاء-خلافت ابی بکر در جلد پنجم صفحۀ ۶۵۱ حدیث شمارۀ ۱۴۱۳۸ از أسلم. [۷]: ۱۰۷. أبوعمر، یوسف بن عبدالله بن محمد بن عبد البر در گذشتۀ سال ۴۶۳ هجری در کتاب خود بنام ( (الستیعاب فی معرفة الاصحاب) ) چاپ دارالنّهضة در قاهره جلد سوم صفحۀ ۹۷۵ با ذکر سند از أسلم با تفاوت اینکه ابن عبد البر برای سرپوش گذاشتن روی این جنایت خلیفۀ خود و برای اثبات وفای خود به خلیفۀ خود عبارت آتش می‌کشم را تعبیر به: ( (. ) ) تبدیل کرده است.. همچنین صلاح الدین خلیل بن إیبک صفدی در گذشتۀ سال ۷۶۴ هجری در کتاب خود بنام ( (الوافی بالوافیات) ) چاپ بیروت سال ۱۴۰۱ هجری جلد هفدهم صفحۀ ۳۱۱، تحت عنوان عبدالله بن عثمان با ذکر سند از ( (أسلم) ) برای سرپوش گذاشتن روی این جنایت خلیفۀ خود و برای اثبات وفای خود به خلیفۀ خود عبارت آتش می‌کشم را تعبیر به: ( (چنین و چنان خواهم کرد) ) تبدیل کرده است.. علاء الدین علی بن حسام الدین عبدالملک بن قاضی خان ( (متقی هندی) ) تاوری شاذلی مدنی، در گذشتۀ سال ۹۷۵ هجری در کتاب معروف خود بنام ( (کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال) ) چاپ حلب سال ۱۳۹۰ هجری قسمت حرف ( (خاء) ) الخلافة مع الأمارة من قسم الافعال باب اول در خلافت خلفاء-خلافت ابی بکر در جلد پنجم صفحۀ ۶۵۱ حدیث شمارۀ ۱۴۱۳۸ از أسلم. [۸]: ۱۰۸. محمد بن جریر طبری گذشتة سال ۳۱۰ هجری در کتاب خود را بنام ( (تاریخ الأمم و الملوک) ) جلد دوم صفحۀ ۴۴۳ چاپ بیروت (حوادث سال ۱۱ هجری) به نقل از ابن حمید و او از جریر و او از مغیره و او از زیاد پسر کلیب.. شهاب الدین أبو العباس أحمد بن عبد الوهاب بکری نویری در گذشتۀ سال ۷۳۳ هجری در کتاب خود بنام ( (نهایة الارب فی الفنون الادب) ) چاپ قاهره سال ۱۳۹۵ هجری جلد نوزدهم صفحه ۴۰ با ذکر سند از ( (أسلم) ). با عبارت چنین و چنان کرد. [۹]: ۱۰۹. علاء الدین علی بن حسام الدین عبدالملک بن قاضی خان ( (متقی هندی) ) تاوری شاذلی مدنی، در گذشتۀ سال ۹۷۵ هجری در کتاب معروف خود بنام ( (کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال) ) چاپ حلب سال ۱۳۹۰ هجری قسمت حرف ( (خاء) ) الخلافة مع الأمارة من قسم الافعال باب اول در خلافت خلفاء-خلافت ابی بکر در جلد پنجم صفحۀ ۶۵۱ حدیث شمارۀ ۱۴۱۳۸ از أسلم. [۱۰]: ۱۱۰. إبن ابی الحدید معتزلی در شرح خود بر نهج البلاغه جلد دوم صفحۀ ۴۵ به نقل از احمد بن العزیز ابی بکر جوهری. [۱۱]: ۱۱۱. أبوعمر، یوسف بن عبدالله بن محمد بن عبد البر در گذشتۀ سال ۴۶۳ هجری در کتاب خود بنام ( (الستیعاب فی معرفة الاصحاب) ) چاپ دارالنّهضة در قاهره جلد سوم صفحۀ ۹۷۵ با ذکر سند از أسلم با تفاوت اینکه ابن عبد البر برای سرپوش گذاشتن روی این جنایت خلیفۀ خود و برای اثبات وفای خود به خلیفۀ خود عبارت آتش می‌کشم را تعبیر به: ( (چنین و چنان خواهم کرد) ) تبدیل کرده است.. [۱۲]: ۱۱۲. إبن هشام در گذشتۀ ۲۱۸ هجری در کتاب خود بنام ( (السیرة النبویة) ) جلد چهارم صفحۀ ۳۰۶. ابن أبی شیبة ابوبکر، عبدالله بن محمد بن عثمان عبسی معروف به ابن أبی شیبة در گذشتۀ ۲۳۵ هجری در کتاب خود بنام ( (المصنّف) ) جلد هفت