eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔸مفهوم رئالیستی و دارای تمامیت و کلیت من فردی به عنوان قهرمان داستان در آن به کلی مورد نفی و انکار قرار گرفته است. 🔹در داستان، «زمان» با استفاده از تکنیک جریان سیال ذهن، رنگ و بویی شخصی و ذهنی می گیرد. 🔸عینیت مفهوم کلاسیک علت و معلول در داستان فرو می ریزد. به داستان گونه ای که مثلاً در صد سال تنهایی کسی که مرده است وارد مسیر می شود و نقش بازی میکند و در جایی دیگر خونی به مدت صدسال بــه راه می افتد و جاری میشود؛ و کلاً روابط واقع گرایانه میان امور و اشیاء رنگ می بازد. 🔹منطق متأثر از هرمنوتیک سوفسطایی زده گادامری موجب میشود که اثر داستانی نیز همچون هر متن دیگر پدیده ای دارای قرائت های مختلف فرض گردد که بعضا پایان داستان بر عهده مخاطب نهاده می شود. 🔸با حذف تدریجی سوژه فردی به عنوان قهرمان داستان مدرن و پذیرش نسبیت ،انگار کار به آنجا می رسد که هر نوع مرکزیت یا اطمینان عقلانی به روند داستان حذف می گردد. آراء رولان بارت ژاک لاكان، ژوليا كريستوا ، ژیل دلوز فلیکس کاتاری ژاک دریدا و نظریه هایی چون مرگ مؤلف حاصل این پدیده است. 🔹در داستان های پست مدرن غالباً تلاش میشود تا داستان بر پایه نحوى عدم اطمینان هستی شناختی عمیق سامان یابد. این معنا را در کتاب Post Modernist Fiction) توضیح داده است. 🔸بدبینی پست مدرنیست ها به آنچه خود آن را «فراروایت ها» کلان می نامند - که ریشه در آرای ژان بودریار و ژان فرانسوا ليوتار دارد - موجب گردیده که اساس پیرنگ و ساختار داستانی در ادبیات پست مدرن نادیده گرفته شود. 🔹درون مایه های اکثر آثار پست مدرن - با استثنا کردن برخی ا بورخس و بعضی آثار دیگر - غالباً یأس آلود و بدبینانه است که این امر در آثار تی اس البوت و ازرا پاوند و دی اچ لارنس و فرانتس کافکا و کنوت هامسون به صور و مراتب مختلف ظاهر گردیده است. 🔸سقوط شدید انسان به حد و اندازه های حیوانی و غریزی و گریز شدید از رعایت نکات اخلاقی در توصیفات داستانی، صبغه ای خــاص بـه اکثر آثار ادبی پست مدرن بخشیده است. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 شواهد بسیاری از ورود از و غرب آفریقا به آمریکا حداقل پنج قرن پیش از ورود به آنجا وجود دارد. برای مثال گزارش شده است که در نیمه قرن دهم میلادی در طی حکومت (۹۶۱-۹۲۹م)، مسلمانان آفریقایی الاصل از بندر اسپانیایی (دلبا پالوس) به درون «بحر ظلمات و مدآلود» به جانب غرب کشتیرانی کردند. آنها پس از یک غیبت طولانی با غنایم بسیار از «سرزمینی عجیب و شگفت انگیز» بازگشتند. 🔷 واضح است که این قوم مسلمان شناخته شده کریستف کلمب و مکتشفان اسپانیایی بعدی دنیای جدید آمریکا را همراهی کرده اند. آخرین پایگاه مسلمانان در اسپانیا یعنی ، در سال ۱۴۹۲م به دست سقوط کرد یعنی درست پیش از برپایی دادگاه تفتیش عقاید اسپانیا بسیاری از غیر مسیحیان جهت نجات از دست آزار و اذیت مسیحیان یا فرار کردند و یا مذهب کاتولیک را پذیرفتند. 💢 حداقل دو سند دال بر حضور مسلمانان در آمریکای اسپانیایی نشین پیش از ۱۵۵۰م وجود دارد؛ به رغم این واقعیت که فرمانی توسط چارلز  پنجم، پادشاه اسپانیا در سال ۱۵۳۹م صادر شد تا از مهاجرت نوه های مسلمانانی که بر چوبه مرگ سوزانده شده بودند به جزایر هند غربی جلوگیری به عمل آید اما این فرمان در سال ۱۵۴۳م تویب شده و دستوری به منظور اخراج همۀ مسلمانان از قلمروهای خارجی اسپانیایی ها متعاقباً انتشار یافت و منابع بسیاری دال بر ورود مسلمانان به قاره آمریکا وجود دارد. 📖ماهنامه ، شماره ۱۲۰ 📌@canoon_org
🔶 از حادثه ی ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که در روزهای پر التهاب پس از کودتای و در اعتراض به ورود ، معاون رئیس جمهور به ایران شکل گرفت، به عنوان اولین و اصلی ترین حرکت جنبش دانشجویی یاد می شود. حرکت هایی از این دست باعث شد تا دانشگاه ها، همواره یکی از کانون های جدی مخالفت با ظلم و ستم به شمار آیند. 🔷 در سال های پیش از پیروزی انقلاب، آرمان‌های گرایانه و اندیشه‌های و و سپس عناصر خود را به عنوان تنها مکاتبی که می‌توانند محملی برای حرکت‌های آزادی خواهانه و انقلابی باشند معرفی کرده و با توجه به روحیه آرمان خواهانه دانشجویان، طرفداران زیادی در دانشگاه یافته بودند. 💢 با آغاز نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری ، در دانشگاه‌ها اقبال به اسلام و آموزه های آن به شدت افزایش یافت و تعداد انجمن‌های دانشجویی با گرایش اسلامی بیشتر شد بدین ترتیب زمینه برای رشد تفکرات مبتنی بر اسلام در میان جنبش دانشجویی بیش از پیش فراهم گشت و حتی ساخت تشکل‌های مبارز مسلمان در میان دانشجویان شکل گرفت. 📖کتاب من از مجموعه 📌@canoon_org
🔶 نظم شکوهمند جهان از جذاب ترین آیات الهی و برهان نظم پرآوازه ترین دلیل است که همواره مورد توجه متون دینی، ، دانشوران و عموم انسان ها بوده و و شکاکان نیز پیوسته تیغ نقد را بر آن کشیده اند. 📖 کتاب به قلم از انتشارات حاضر بر آن است تا این برهان را در مصاف با جدید ترین چالش های برآمده از سوی خداناباوران در بوته سنجش گذارد. در این راستا توجه ویژه ای به انتقادات (فیلسوف) زیست شناسی و فیزیکدان شده است. 💢فصل های این کتاب عبارت است از: 🔸فصل اول: آشنایی با 🔹فصل دوم و سوم : شبهه ها و اشکالات برهان نظم 📌@canoon_org
🔰نشست ماهیت و قدرت روایت 🔶 از نظر تاریخی، قدرت داستان‌ها و داستان‌سرایی همواره در مرکز تلاش‌ها برای تغییر اجتماعی بوده است. جنبش‌ها با داستان‌های قدرتمند، حمایت عمومی را به دست می‌آورند. 🔺یک صدا، فیلم یا تصویر که به‌طور گسترده توسط عموم مشاهده می‌شود می‌تواند حامل یک داستان جدید باشد و فضای احساسی یک موضوع را تغییر دهد و منجر به تغییرات چشمگیر در افکار عمومی و سیاست شود؛ تصویری از یک کودک پناهنده سوری که در اثر جنگ آسیب دیده یا تصویر مردمی که از هر قشری هستند و دست‌هایشان را بالا گرفته‌اند تا توجهات را به‌ سوی تیراندازی پلیس به سیاه‌پوستان غیرمسلح جلب کنند. 🔷 رویکرد ما توجه به نقش و قدرت روایت و داستان در ایجاد کنش‌ها، جنبش‌ها و قدرت‌های اجتماعی و سیاسی با توجه به نمونه‌های امروزی آن است: داستان می‌تواند یک جمع انسانی را به تحرک وادارد، به آنها هویت دهد و احساسات آنها را برانگیزد. 🗓 در همین راستا قصد داریم تا در روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه با حضور دکتر کامران پارسی نژاد نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «ماهیت و قدرت روایت» برگزار نماییم. 🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶وی در یک تقسیم بنیادی علم را به دو قسم حضوری و حصولی تقسیم می نماید: 🔹: ادراکی که به توسط صورت نیست. مانند علم من به خودم، علم من به صورت های ذهنی. 🔸: ادارکی که به وساطت صورت ذهنی است مانند علم من به هر چیزی که خارج از من است. 🔻به تعبیر دیگر، انسان به طور قطع به اموری علم و آگاهی دارد؛ لیکن در برخی ،واقعیات خود آن شیئ نزد ما حضور نمی یابد؛ به عنوان مثال ما به حرم مطهر اباعبدالله علم داریم ولی هم اکنون که کیلومترها با آن فاصله داریم آنچه باعث میشود ما از واژه علم در آن خصوص، استفاده کنیم. تصویری است که از آن حرم در ذهنمان نقش بسته است؛ این تصور موجود در ذهن ما واسطه شده است تا ما به آن واقعیت خارجی عالم باشیم وگرنه خودِ آن واقعیت نزد ما حاضر نیست و با ما ارتباطی ندارد. 🔺در این مورد و نظایر آن مانند علم من به درخت یا به سنگ - که وجودی خارج از من دارند و در من نیستند - علم من به این اشیاء به وساطت صورت ذهنی آنها است؛ به عبارت دقیق تر آنچه نزد ما حضور دارد و ما به صورت بی واسطه به آن، علم داریم همین صورت ذهنی است که واسطه علم به اشیاء خارجی است به این گونه علم که صورت ذهنی، واسطه ادراک شیء خارج از من بشود علم حصولی گفته می شود. 💢 در مقابل واقعیاتی نیز در خارج وجود دارند که ما آنها را به تعبیر دقیق کلمه، تصور نمی کنیم، بلکه آنها را در درون خویش مییابیم؛ مثلاً من خودم را می یابم؛ یا من علم را، درد دندان را شادی را و یا غصه را در درون خودم مییابم به این علم علم حضوری اطلاق می شود که برای حصول این ،علم نیاز به واسطه شدن صورت ذهنی نیست؛ بلکه خود معلوم مورد یافت و وجدان عالم قرار می گیرد‌. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
52.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ضرورت ایده حکمرانی 🔶 تشکل ها همواره در مقابل چالش های مختلف ایده ای برای حکمرانی خود داشته اند. این ایده باید دارای مجموعه ای از چارچوب ها باشد تا تشکل بتواند در برابر فرصت ها و تهدید ها برنامه محور پیش روند. اما ویژگی های این ایده چیست؟ از کجا می توان به این چارچوب ها رسید؟ چگونه باید این ایده در ساختار خود کارآمدی لازم را داشته باشد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و پنجمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 بارزترین و فعالترین گرایش چپ در آستانه مشروطه و بعد از آن جنبش سوسیالیستی بود، گرچه از نظر کمّی در اقلیت قرار داشت به دلیل تبعیت از صاحب تشکیلات منسجمی بود. ها از شیوه های در پیروی می کردند. یکی از روش های متعارف آنها حذف فیزیکی یا حیثیتی رقبای سیاسی بود این گرایش قبل از مشروطه چندان بروزی نداشت اما با آزادی حاصل از مشروطه با عنوان «» و به ویژه حزب «اجتماعیون عامیون» در مجلس اول بسیار فعال شدند. 🔷 سوسیالیست های ایرانی متأثر از دو مرکز سیاسی خارج از کشور بودند یکی استانبول و دیگر باکو استانبول محل تجمع تجار و عده ای از روشنفکران ،بود اما مرکز کارگران ایرانی شاغل در معادن و چاه های نفت محسوب میشد این دو مرکز، به ویژه باکو، تحت تأثیر مستقیم سوسیال دموکرات های روسیه بودند که علیه حکومت فعالیت می کردند. 💢 مهم ترین مواد مرام نامه حزب سوسیالیست عبارت بود از مخالفت با نظام استبدادی سلطنتی و حمایت از استقرار نظام قانونی مشروطه، تأمین آزادی های فردی و اجتماعی، لغو مالکیت های بزرگ و الغای نظام ارباب و رعیتی و نفی استثمار و تحقق و . 📖ماهنامه ، شماره ۷۱ 📌@canoon_org
44.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بازسازی! پیش لرزه یا پس لرزه؟ 🔶 با گذر از 4 دهه از تاریخ انقلاب اسلامی، اکنون و بیش از هر زمانی لزوم بازنگری کلان مسئله ای به نام فرهنگ حس می شود. شاید تلخ بنظر برسد اما فرهنگ کنونی،با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی فاصله معنا داری پیدا کرده است. 🔷 پرسشی که مطرح می شود این است که ساختار فرهنگی نظام جمهوری اسلامی با چه چالش هایی رو به رو است؟ از کجا و در چه زمینه هایی باید سراغ بازسازی فرهنگی رفت؟ فرهنگ در معنای خاص آن و متناسب با ایران کنونی در چه وضعیتی قرار دارد؟ نهاد های فرهنگی چه وظایفی را باید دنبال کنند؟ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 یکی از عواملی که مانع دسترسی همگان به شده اندیشی های کاذب است؛ البته از مصلحت اندیشی های صادق و روشمند دفاع می کنیم هیچ جامعه ای بدون توجه به مصلحت نمیتواند به تعالی و ترقی برسد؛ به ویژه جامعه ما که جامعه ای دینی و حقیقت گراست و می خواهد حقایق و فضایلی را در جامعه بشری طرح کند؛ اما این جامعه نیز ممکن است دچار مصلحت اندیشی های کاذب شود. ایــن مصلحت اندیشی ها هم انواع و اقسام دارد گاهی فقط به نام مصلحت است، اما منافع گروهی و جمعی در پس آن نهفته است این خطری است که همه جوامع را تهدید می کند. 🔷 معمولاً «» با «» خلط می شود. مصلحت برای جامعه مصلحت عده ای است که به نام جامعه رقم می خورد و مصلحت جامعه مصلحت کل جامعه است؛ البته ممکن است واقعاً هم نیت منفعت جویی در کار نباشد، اما روشمند نباشد؛ یعنی مصلحت را با انجام تحقیقات و مطالعات روشمند، مشخص و ارائه نکنیم و برخورد سلیقه ای بکنیم؛ حتی از روی ناآگاهی به هر حال عوامل بسیاری در این زمینه مطرح هستند که به حساسیت های جامعه بلوغ نیافتگی گروه های سیاسی و حتى اصحاب نقد و.... بر می گردد همواره باید به روشمند بودن تشخیص مصلحت کلان و انطباق و سازگاری آن با یک سری قواعد و اصول روش شناختی و حتی محتوایی تعریف شده هوشیار و مراقب بود و باید به این سؤال پاسخ داد که آیا مصلحت به دست آمده مربوط به سطح کلان و عام نظام است یا مصلحت اشخاص و گروه ها یا رده ها و سطوح پایین تری که به نام مصلحت کلان نظام، طرح و القا می شود؟ 🔻 برخی متفکران غربی مانند ایده تضاد میان منافع عمومی و شخصی را با اخلاق دموکراتیک سازگار نمی دانند عموماً تصور میشود مصالح فردی و جمعی الزاماً در یک بستر سیر می کنند و مصلحت فرد چیزی جز مصلحت جزء کوچک جمع نیست و مصلحت جمع عبارت است از کنار هم گذاری مصلحت فرد (الف) با مصلحت فرد (ب) و مصلحت فرد (ج) و... 🔺در پاسخ به این تفکر باید بیان داشت که اسلام تفکیک این چنینی درباره مصالح فردی و جمعی را نمی پسندد و در وهله نخست از هم افقی این دو صحبت میکند و برای نمونه در سیاست کیفری اسلام تأمین ،خیر سعادت مصلحت و منفعت مردم و اشخاص تک تک افراد همزمان با هم مورد توجه قرار گرفته است و در وهله دوم در صورت تقابل مصالح فردی و جمعی با طرح مصلحت سومی به نام «مصلحت حقیقی» متمایل به سمت مصالح جمعی می شود. 🟨 در جهت مصلحت عمومی سیاست وسیله ای است برای تأمین نوعی نظم اجتماعی و نوعی همگونگی کلیه افراد در اجتماع سیاست های مصلحت آمیز برای اینکه بتوانند به قله نظم و امنیت اجتماعی رهنمون، شوند باید با راه میانبری به نام وحدت و انضباط اجتماعی آشنا شوند؛ تا بهتر سریع تر و پایدارتر به این مهم نائل گردند گاه اشکال گرفته میشود که در ایده تقدم مصالح جمعی بر مصالح فردی در حقیقت مصالح فردی قربانی میگردد و حقوق افراد لطمه می بیند و حتی در نگاهی فراتر، مفهوم عدالت به مسلخ فراموشی فرستاده میشود در پاسخ می گوییم در دیدی کلی به اذعان بسیاری از متفکران حتی غیر مسلمانان خیر و صلاح فرد، همان خیر و صلاح جامعه است. 🟧 از سوی دیگر تقدم مصالح جمعی بر مصالح فردی به منزله نفی و زیر سؤال بردن یکی و اثبات دیگری نیست بلکه این عنوان صرفاً بیان کننده مقام اولویت دهی است. به بیان دیگر در صورت تعارض مصلحت فرد با مصلحت جامعه آنچه اولویت دارد مصالح جمع و نظام است مصالح گروهی و جناحی تشکیل یافته مصالح افراد محدودی از یک جامعه است و عقلا تقدم مصالح عموم جامعه (اکثریت) بر مصالح گروه ها و جناح ها (اقلیت) ارجحیت دارد. 🟥 از جمله تبادرات ذهنی اصلی در خصوص واژه سیاست تدبیر و مصلحت کردن است. این برداشت در اندیشه اسلامی با مراعات شنون امت در داخل و خارج طبق شریعت تکمیل می شود؛ در واقع میتوان حلقه واصـل بـیـن حکومت و سیاست را مصلحت خواند و بر کارایی آن به منظور همخوانی الگوهای مدیریت سیاسی تأکید کرد. 💢 در این باره دو فرایند «,مشروعیت بخشی» و «مردم محوری» بیش از همه جلوه گر میشوند در حکومت اسلامی جایگاه افراد و گروه ها و جریان های مختلف مشخص است و در آن محو نمیگردند بلکه در کنار آن می ایستند و به آن کمک میکنند و برای بقا و منافع آن عمل میکنند؛ همچنان که حکومت نیز برای بقای مصالح افراد، گروه ها و جریان ها در تلاش است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
47.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ارتباطات مجازی 🔶 پاندمی‌ اتفاقات تلخ و ناگواری که برای رقم زد، بشریت را دچار بحران کرد. قرن جدید باید خود را موظف به کنار آمدن با این بحران می کرد. پیشنهاد مشخص بود، فضای مجازی! محافل علمی و آموزشی به دانشگاهی جدید پا گذاشتند. 🔷اما قرار گرفتن در چنین شرایطی با تهدید ها و فرصت هایی همراه بود. چگونه باید از این تهدید ها استفاده کرد و آنها را به فرصت مبدل ساخت؟ اقتضائات این فضا چیست؟ در نهایت مهم ترین پرسش این است که با گذر از جهان کرونایی چگونه می توان از این اقتضائات بهره برد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و پنجمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 سازندگان فیلم دقیقا بر اساس باور های در بخش اول از ، و ارتش تاریکی را بر و دنیای حاکم می سازند که حتی وزارت سحر و جادو را به تصرف خود در آورده و وزیر را هم به قتل می رسانند. 🔷 این همان مرحله نخست جنگ است که بنا بر تبلیغات مسیحیان ، سپاه شر یا یا همان آنتی کرایست ابتدا بر اورشلیم یا حاکم شده و سپاه مسیح یا مسیحیان یافته بر اثر پدیده Rapture# به آسمان نزد مسیح میروند و بعد از مدتی همراه مسیح بازگشته و طی مرحله آخر جنگ، ضد مسیح و ارتش تاریکی را شکست داده و حکومت هزار ساله خود را در جهان برقرار می سازند. 💢 همچنان که در بخش دوم از فیلم و یادگاران مرگ نیز شاهدیم پس از مدتی که ولدمورت حاکم بر دنیای جادوگری است هری پاتر با طلسم یادگاران مرگ همچون مسیح مجدداً از دنیایی دیگر بازگشته و همراه همه دانش آموزان و استادان هاگوارتز در جنگی سهمگین با سپاه ،شر درگیر شده و آن را شکست می دهند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 همیشه خودش را چپ معرفی می کند و این نکته مهمی در شناخت دیدگاه های سیاسی و اجتماعی اوست؛ آنچه در ایران کمتر به آن توجه می شود در واقع ما نمی دانیم مبدأ سخنان چامسکی کجاست و جوش و خروش او برای چیست و کمتر به این اندیشیده ایم که چرا او علیه اقدامات در سراسر جهان یا فعالیت های غاصبانه رژیم صهیونیستی مواضع تندی اتخاذ می کند. 🔷 او امریکا را می خواند، اما زندگی و کار در آنجا را به هرجای دیگری ترجیح می دهد؛ زیرا معتقد است که این کشور آزادترین جامعه در جهان است. او نظام های باز و آزاد به اصطلاح «» را - به سبب وجود آزادیهای فکر ،بیان نشر تجمع و تحزب ـ بر دیکتاتوری های تک حزبی «» (مانند نظام های سابق) ترجیح می دهد. 💢 چامسکی معتقد است به دلیل باز بودن و آزاد بودن آمریکا، طبقات حاکم نمی توانند از نیروی برهنه قهر و سرکوب استفاده کنند در نتیجه نظامی را به وجود آورده اند که به گفته او سیستم کنترل افکار و مغز شویی بسیار پیچیده و پیشرفته ای را به یاری می گیرد تا اطاعت همگانی را ضمانت کند. 📖ماهنامه ، شماره ۱۰ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها : ◾️ خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانی که آنها را برگزیده ای، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائی من با ایشان، از تو می خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشی. 📖 کوکب الدّریّ:ج 1، ص 254 🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔶 حرکتی است که در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی شروع شد و در این مسیر برای عرصه های مختلف سیاسی ،فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اهدافی را مبتنی بر اصولی دنبال میکند یکی از اصول بنیادین در مکتب ، عدالت اقتصادی و اجتماعی است هرگونه جهت گیری سیاست گذاری و مطالبه ای باید با در نظر گرفتن این اصول در عرصه اقتصاد انقلاب اسلامی همراه باشد. در این میان اهمیت عدالت اقتصادی به عنوان اصلی اساسی غیر قابل انکار است. 🔷 دو مفهوم «» و « با فساد» از یک حيث دارای قرابت معنایی می باشند از حیث جایگاه یک عمل در تناسب با حق «عدالت» به معنای قرار دادن هر چیز در موضع حق و «فساد» یکی از مصداق های ظلم و خروج از موضع حق است؛ طبق این معنا دو مفهوم عدالت و مبارزه با فساد دو روی یک سکه اند؛ اما آن مفهومی که از واژه فساد اقتصادی و مبارزه با آن به اذهان عمومی راه می یابد به عنوان جزئی از عدالت اقتصادی است. هر چه باشد، پرداختن به مقوله فساد اقتصادی گامی در راستای تحقق عدالت اقتصادی خواهد بود. 📖کتاب به کوشش اثر در رابطه با فساد اقتصادی در ایران و راهکارهای مقابله با آن در سه فصل به این مسئله پرداخته است. 💢فصل های این کتاب عبارتند از: 🔸فصل اول: کلیات و مفاهیم 🔸فصل دوم: تبیین وضعیت مفاسد اقتصادی در ایران 🔸فصل سوم: اقدام های لازم برای اصلاح وضعیت موجود 📌@canoon_org
🔷 احکام ثانویه بر احکام اولیه نظارت دارند و در شرایط غیر عادی آنها را تغییر داده یا به کلی آنها را بر می دارند. مثلاً وجوب روزه داری در ماه رمضان، از احکام اولیه است که مربوط به شرایط عادی است. حال اگر روزه داری موجب ضرر گردد و سلامتی انسان را دچار مشکل سازد در اینجا حکم ثانوی، یعنی وارد عمل میشود و وجوب روزه را از انسانی که روزه داری برای او ضرر دارد بر می دارد و همین گونه است اگر روزه داری بر فرد دیگری ضرر وارد سازد مانند زن باردار‌ یا زنی که بچه شیر خوار دارد، و روزه گرفتن به فرزند او ضرر می رساند. 🔶 اینگونه احکام ثانوی در معاملات نیز جاری است و حکم اولی را تغییر می دهد یا به کلی آن را بر می دارد. مثلاً حکم اولیه خوردن گوشت و دیگر غذاهای مباح، حلیت بودن است ولی اگر خوردن آن به بدن زیان جدی و مهم وارد سازد، خواهد بود چنانکه اگر ترک آن زیان آور باشد و خوردن آن برای حیات انسان ضرورت پیدا کند، واجب خواهد شد. در اینجا حکم ثانوی ضرر حکم اولی را تغییر می دهد. در حالی که حکم اولی نسخ نشده و برای همیشه باقی خواهد بود. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
45.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سربازی! مهم است؟ 🔶 با گذشت زمان و تحولات مختلف اجتماعی، مسئله سربازی و خدمت اجباری دچار تغییر و تحولاتی شده است؛ به گونه ای که امروزه دغدغه بسیاری از جوانانی ایرانی مسئله سربازی است. 🔷 با این اوصاف آیا سربازی باید همچون گذشته اجرا شود؟ مزایا و معایب خدمت اجباری چیست؟ سربازی چه تاثیری بر زندگی جوانان می گذارد؟ آینده خدمت سربازی در ایران را چگونه پیش بینی می کنید؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و چهارمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 از زمانی که غرب دانست نمی تواند از راه مبارزه با مسلمانان بر آن ها غلبه یابد به شناخت اسلام روی آورد. در این زمینه طبیعی بود که نخستین متنی که توجه آنان را به خود جلب کرد، کتاب مقدس بود اولین اقدامات برای شناخت قرآن با ترجمه آن آغاز شد که از همان ابتدا هدفی خصمانه داشت که همانا نابودی ، بود . 🔶 به گونه ای که پس از پایان یافتن نخستین ترجمه قرآن گفت: «اکنون می توان دشمن را شناخت» به هر روی این مطالعات با هر انگیزه ای که آغاز شد به سرعت گسترش یافت و جنبه های دیگر مطالعات قرآنی، از جمله را نیز در برگرفت و از سوی دیگر مطالعات مستقیم متن قرآن نیز از حوزۀ ترجمۀ صرف متن قرآن خارج شد و جنبه های بلاغی ،مفهومی ، بررسی تحریف قرآن و... را دربرگرفت. 💢 در هر کدام از جنبه های یادشده افراد شاخصی پا به عرصه ظهور نهادند و بسیار مشهور گشتند بی آنکه شناخت کاملی از قرآن و علوم مربوط به آن داشته باشند از جمله این افراد می توان را نام برد. 📖ماهنامه ، شماره ۹ 📌@canoon_org
🔰 ماهیت و قدرت روایت 🎞فیلم کامل نشست علمی «ماهیت و قدرت روایت» 🔷این نشست با حضور کامران پارسی نژاد «نویسنده، مدرس داستان و منتقد ادبی» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
49.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰روایت یک سنت، آکادمی یا حوزه؟ 🔶از ویژگی های بارز حوزه های علمیه حفظ سنت های علمی خود است. سنت هایی که تاثیر عمیقی در انتقال علم و گسترش مرز های دانش علوم مختلف داشته اند. با توجه به تحولات اخیر و تغییرات نظام آموزشی و پژوهشی و ایجاد دانشگاه ها این سنت دستخوش تغییرات شگرفی شد. تغیراتی که علوم را خالی از محتوای اصلی خود کرد و صرفا به فن و تکنیک تقلیل داد. 💢 حال باید پرسید با گذر از دهه چهارم انقلاب اسلامی که داعیه دار مسئله احیای سنت های علمی ست تا چه اندازه این مسیر در جهت خود گام برداشته است؟ نظام آموزشی جدید تا چه اندازه می تواند علوم مختلف را دچار تهدید کند؟ 📌@canoon_org