eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
883 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶جهانی شدن فرهنگی، جنبه هایی از جهانی شدن است که ارتباط مستقیمی با اندیشه و حس ملی گرایی، همفکری فرهنگی، همبستگی و وفاق سیاسی، وحدت ملی و هویت ملی دارند. این جنبه ی مناقشه آمیز جهانی شدن که از دهه های پایانی قرن بیستم، اهمیت روزافزونی یافته، کمتر از امور اقتصادی و سیاسی، ملموس و آشکار است. 🔷پیدایی مفاهیمی همچون مرگ جغرافیا، فشردگی زمان-مکان، جامعة اطلاعات محور، جامعه شبکه ای، تجدد رفلکسيو، مرحله عالی تجدد و تشدید آگاهی جهانی در نظریه های فرهنگی، از تغییراتی ژرف و بنیانی در پویش ها و مناسبات فرهنگی در عصر جهانی شدن خبر می دهد که سیاستگذاران و برنامه ریزان را، به ویژه در کشورهای غیرغربی، به چاره اندیشی درباره مشکلات پیش روی موضوع های فرهنگی، مانند هویت ملی، فرهنگ بومی، دینداری فردی و اجتماعی واداشته است. 💢در کل، جهانی شدن فرهنگی، بعدی از فرآیند کلی جهانی شدن و دربرگیرنده ی هرگونه تحول و رویدادی است که حد و مرزهای گوناگون موجود در جهان را نفوذپذیرتر و مردم دنیا را در فضای اجتماعی واحد جهانی، ادغام می کند. 📖ماهنامه زمانه، شماره 4 و 5 ، ص 35 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰درباره شریعت 🔶شریعت چیست و آیا با فقه تفاوتی دارد؟ 🔷نسبت فقیه با این دو چیست و آیا وی در راستای به کار گیری فقه، جعل حکم می کند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶پس از شهریور ۱۳۲۰ که با توصیه و موافقت آمریکا و انگلیس، به جای پدرش بر اریکه سلطنت تکیه داد، شعارهایی از سوی او درباره باز کردن فضای سیاسی و اقتصادی و... سرداده شد که بعدا ثابت شد او با این شعارها می خواست امروز را فردا کند، چو فردا آید، فکر آن کند! 🔷شاه که از همان ابتدا می خواست قدرت تنها از آن خودش باشد، با روی کار آمد و در حوزه سیاسی، قدرت خود را به صورت عریان نشان داد اما فکر می کرد که با توسعه از بالا و ایجاد فضای فرهنگی ولنگار و باز، خواهد توانست خلا به وجود آمده در عرصه سیاسی را پر کند و مردم را به جلوه های مدرن قانع سازد. 💢اما ناهماهنگی میان ادعا و واقعیت، فساد بیش از حد و پایین آمدن قیمت نفت پس از چند سال بریز و بپاش، جامعه ای را که روحیه سختکوشی را از دست داده بود، به آشوب واداشت. در این میان، گرایش های دینی، مردم را در مسیر (ره) و انقلاب اسلامی قرار داد تا ضمن حرکت به سوی استقلال و آزادی، بتوانند هویت ملی و اسلامی را نیز به ساحل امن برسانند. 📖ماهنامه زمانه، سال سیزدهم، شماره ۱۲۸ و ۱۲۹، ص ۴۴ 📌@canoon_org
41.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جنگ دیجیتالیسم 🔶تصور یک روز بدون ابزارهای هوشمند و رسانه های اجتماعی بسیار سخت است اما این نیاز در انسان امروز را بیشتر باید تحت تاثیر نتیجه نوعی سلطه دیجیتالیسم دانست.سلطه ای که تنها زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار نداده، بلکه جریان های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نهادهای قدرت و اقتصاد را نیز به چالش کشیده است. ⁉️اما برای گذر از بحران ها و چالش های دیجیتالیسم چه باید کرد و به راستی در جنگ دیجیتالیسم، پیروزی از آن کیست؟ 📌@canoon_org
جنگ دیجیتالیسم.mp3
5.97M
🎧 صوت کلیپ «جنگ دیجیتالیسم» را بشنوید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶از دیدگاه قرآن و حکمای اسلامی، ثابت شده که هیچ گونه منافاتی میان قضای عام الهی از یک طرف و اختیار و آزادی انسان از طرف دیگر نیست. اما امروز در دوران معاصر، برخی متفکران اروپایی مانند ژان پل سارتر در این مسئله گرفتارند و چون در فلسفه خود به انتخاب و اختیار و آزادی تکیه کرده اند، نمی خواهند خدا را قبول کنند. سارتر می گوید: چون به آزادی، ایمان و اعتقاد دارم، نمی توانم به خدا، ایمان و اعتقاد داشته باشم؛ زیرا اگر خدا را بپذیرم، ناچارم قضا و قدر را بپذیرم 🔷و اگر قضا و قدر را بپذیرم، آزادی فرد را نمی توانم بپذیرم و چون نمی خواهم آزادی را نپذیرم و به آزادی علاقه و ایمان دارم، پس به خدا ایمان ندارم. از نظر اسلام، اعتقاد و ایمان به خدا مساوی است با اینکه انسان آزاد و مختار باشد. آزادی به معنای واقعی گوهر انسان است. قرآن کریم خدا را بسیار بزرگ و اراده و مشیتش را عام معرفی می کند، ولی از آزادی نیز سخت دفاع می کند. منطق قرآن هیچ منافاتی میان قضای عام الهی و حریت و اختیار انسان نمی بیند. از نظر برهانی و فلسفی نیز در جای خود ثابت شده که میان این دو منافاتی نیست. 💢برخی فیلسوفان، تصور کرده اند که تنها اگر خدا را نپذیرند آزادند؛ آن هم بدین معنا که در این صورت می توانند رابطه اراده خود را با گذشته و حاضر، یعنی با تاریخ و محیط، قطع کنند و با چنین اراده قطع شده از تاریخ و محیط، آینده را انتخاب کنند و بسازند؛ حال آنکه مسئله جبر و اختیار به قبول و نفی خدا مربوط نیست. با قبول خدا می توان برای اراده انسان نقش فعال و آزاد قائل شد، چنانکه با نفی خدا نیز طبق قانون علیت عامه، می توان به فرضیه آزادی انسان ایراد گرفت. لذا اعتقاد به خدا سبب نمی شود منکر آزادی بشویم. 🗓کتاب ، دفتر بیست و یکم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نگهبان قانون 🔶شورای نگهبان نهادی است که در سالیان اخیر در افکار عمومی بسیار مورد سوال واقع شده است اما به واقع جایگاه شورای نگهبان چیست؟ آیا فرصتی برای قانونگذاری و اجرای آن است یا تهدید؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶اقتصاددانان درباره دانش اقتصاد و نظام و یا مکتب اقتصادی به سبک واحدی سخن نگفته اند. برخی را نیز از مقوله دانش اقتصاد دانسته و گروهی آنها را تفکیک کرده اند. علم اقتصاد، علم به قوانین طبیعت است آنچنان که هست، و مکتب اقتصادی بیان روابط اقتصادی است آنچنان که باید باشد. 🔷در نگاه اول، اقتصاد، یک علم نظری است و اختلاف نظر در آن از قبیل اختلاف نظر در است و البته کمتر مورد اختلاف خواهد بود. در حالیکه از نگاه دوم، اقتصاد یک مکتب و نظام بوده و از این نظر است که مسئله های عدالت و ظلم و خوب و بد و شایسته و ناشایسته در آن، راه پیدا می کند. 💢برخی اقتصاددانان چون ، قلمرو علم اقتصاد را توسعه داده و مکتب را هم از مقوله های علم اقتصاد برشمرده اند. ساول می گوید: علم اقتصاد توصیف واقعی و بدون منظور قضایای اقتصادی نیست زیرا کلیه عقاید اقتصادی برای منظورهای خاصی غیر از تجزیه و تحلیل واقعی قضایا از قبیل منظور اخلاقی و منظور مدنی یا دفاع از نظام گذشته یا موجود و یا حتی برای آینده، بیان و ساخته شده است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست مجازی فلسفه اسلامی و معاصرت 🔶برای انسان درپی حقیقت بودن بسیار مهم و با اهمیت است و بنابراین ف
🔰 کارایی و انتظارات از فلسفه 🔷 نشست مجازی با موضوع « فلسفه اسلامی و معاصرت» با حضور روزبه زارع، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست مجازی انقلاب پارادایمی 🔶در این برهه از زمان توسعه دیجیتالی از یک طبقه اجتماعی یا یک حوزه جغرا
🔰عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها 🎞فیلم کامل نشست مجازی انقلاب پارادایمی با موضوع «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها» 👤با حضور حسین رمضانی 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷یكی از مباحث مهم عصر حاضر، سنجش نسبت میان دین و عقل و چگونگی تعامل خردورزی و دین ‌باوری است که ذهن اندیشمندان بسیاری را به خود مشغول داشته است. اختلافاتی که در طول تاریخ بر سر نسبت عقل و دین وجود داشته است و ابزار قرار گرفتن عقل در کنار دین در جهت استنباط بهتر مسائل، این پرسش را مطرح ساخته که گستره عملکرد عقل در مسائل دینی به چه اندازه است؟ 🔶اینکه آیا به عنوان منبعی مستقل برای درک دینی مطرح است یا تنها نقش دفاع از را ایفا می‌کند، آیا تمام گزاره ‌های دینی خرد پذیرند یا قضایای خردگریز نیز در دین به چشم می‌خورد، آیا وقت آن نشده که بشر به جای پیروی از دین با نیروی خرد خود راه را طی کند و راز ختم نبوت در چیست؟ 💢اینها پرسش ‌هایی هستند که در کتاب اثر و به آن پاسخ داده شده است. این کتاب که توسط نشر کانون اندیشه جوان چاپ شده، در پنج فصل و با عناوین: معناشناسی عقل و وحی، خردگرایی افراطی، خردستیزی افراطی، خردگرایی معتدل و عقل در اندیشه اصیل اسلامی، به تبیین و بررسی تعامل و ارتباط خردورزی و دین‌باوری پرداخته است. 📌@canoon_org
🔷 مشتمل بر مجموعه هماهنگی است که از شناخت هستی، انسان و... ناشی و به جزئیات مسائل سیاسی منتهی می شود. همانگونه که در آثار خود، از هستی و آغاز و با و سعادت او در ، بحث خود را تمام کرد. فلسفه سیاسی به مطالعاتی از سرشت آدمی و دیگر خصوصیات جهان پیرامونش می پردازد که مواد خامی برای او هستند. 🔶مدار بحث فلسفه سیاسی، اهداف عظیم بشری است. در فلسفه سیاسی، پرسش ها و مسائل علمی مطرحند که با روش فلسفی به آن ها پاسخ داده می شود. پرسش از ضرورت ، بهترین نوع حکومت، شایستگی حاکم و شرایط لازم برای آن، وظایف در قبال حکومت، سوالاتی هستند که آنگاه از روش تبیین فلسفی برای پاسخ به آنها استفاده شود، با نوعی فلسفه سیاسی سر و کار داریم. 💢برخی از پدیده ها و نظریه های سیاسی، بر دسته ای از اصول و معیارها مبتنی شده اند که تنها با بررسی عقلی قابل نفی یا اثباتند. این گونه مسائل با ابزار تجربه حس، قابل تحلیل و تجربه نمی باشند. این نوع تحلیل ها را نیز «فلسفه سیاسی» می نامیم. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰 امام محمد باقر علیه السّلام فرمودند: 🔸 چیزی با چیزی نیامیخته است كه بهتر از حلم با علم باشد. 📜 بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج 75 ، ص 172. 🌺میلاد امام محمد باقر علیه السّلام گرامی باد🌺 📌@canoon_org
37.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه احیاگر 🔶فقه از چه جهت سیاسی است؟ آیا فقه گریزی از سیاست دارد؟ 🔷اگر به این مسئله قائل باشیم که فراز و فرود فقه سیاسی متناظر است با فراز و فرود شخصیت فقیه، این مضمون چه معنا و ریشه ای دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 (علیه السلام) در حوزه فقه، نزد اهل سنت به عنوان فقیهی برجسته از فقهای تابعین مدینه به شمار آمده که دارای فقه و تقواست. دکتر حقی اسماعیل، اندیشمند سنی، به جمع آوری فتاوی و اقوال ایشان در کتب فقهی اهل سنت پرداخته است. 🔶ولی در مسائلی مانند جواز نماز خواندن پشت سر فاسق و بدعت گذار یا جواز خرید و فروش خوک بر خلاف فقه شیعه بوده که البته در صورت صحت انتساب، می تواند از روی تقیه صادر شده باشد. در چند مسئله فقهی دیگر نیز مانند جهر به بسم الله و حکم سه طلاق با لفظ واحد، دو یا سه قول مختلف و متعارض از نقل شده است. 💢نظر فقه شیعه در این مسائل که بر احادیث متعدد ایشان و دیگر امامان شیعه مبتنی است، روشن و آشکار می باشد و همین نوع مسائل بود که زمینه تمایز فقهی شیعه از جریان فکری و فقهی مسلط بر جامعه را فراهم آورد. در مسائلی که چند قول مختلف از امام نقل شده، از سویی احتمال تقیه را باید لحاظ کرد؛ چنانکه مادلونگ می گوید: عمل نظام مند تقیه، بی شک تضاد بین روایات شیعه و اهل سنت را در باب آموزه های امام، توجیه می کند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔰 متاورس و علوم انسانی 🔷 نشست مجازی انقلاب پارادایمی با موضوع «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها» با حضور حسین رمضانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
47.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰الگوی کارآمد 🔷کارآمدی از عناصر مهم مرتبط با مشروعیت و مقبولیت قلمداد شده و همواره مسئله نظام های سیاسی به حساب می آید. کارآمدی در نظام های مردم سالار، عاملی تعیین کننده در مشارکت مردم و نگهداشت سرمایه های اجتماعی یک نظام سیاسی است. البته متغیرهای بسیاری وجود دارد که این کارآمدی با آن سنجش شده و تحلیل می شود. مدل کارآمدی در جمهوری اسلامی چگونه تحلیل و ارزیابی می شود؟ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امام هادی علیه السّلام : ◾️فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند. 📖 الکافی، ج۲، ص۱۲۴ 🏴شهادت امام هادی علیه السّلام تسلیت باد. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
💢در اوایل طرح نظریه «جمهوری اسلامی»، برخی از اشخاص و گروه ها خواستار اضافه کردن قید «دموکراتیک» بر آن بودند (جمهوری دموکراتیک اسلامی) تا رنگ آزادی و دموکراسی آن بیشتر شود. اما به چند دلیل نمی توان آن را به نظریه جمهوری اسلامی اضافه کرد: 🔸زاید بودن: در اسلام، آزادی فردی و دموکراسی وجود دارد؛ اما با تفاوتی که میان بینش اسلامی و بینش غربی وجود دارد. با توجه به این نکته، در عبارت «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، دموکراتیک، حشو و زاید است. 🔹توهم نبود آن در اسلام: در آینده وقتی مردم در دولت جمهوری اسلامی، یک سلسله آزادی ها و دموکراسی ها را به دست آورند، ممکن است برخی نزد خود اینطور تفسیر کنند که اینها نه به دلیل اسلامی بودن این جمهوری، که به دلیل دموکراتیک بودن آن حاصل شده است. اما در واقع اینچنین نیست. به مصداق مصرع معروف: «چون که صد آید، نود هم پیش ماست». وقتی که می خواهیم از جمهوری اسلامی سخن به میان بیاوریم، به طور طبیعی آزادی و حقوق فرد و دموکراسی هم در بطن آن است. 🔸ناسازگاری دموکراسی غربی با اسلام: بعضی جمع «جمهوریت» و «اسلامیت» را محال و آن را معمای ناگشودنی می خوانند. اما منشأ این شبهه، به عام بودن جمهوری بر می گردد. بر این اساس، اگر به تعریف و نظريه فوق، قيد «دموکراتیک» هم اضافه شود، در آن، اصالت از آن مردم در مقابل دین است که نه تنها با اصول اسلامیت ناسازگار می افتد، بلکه این تئوری به دلیل اشتمال بر اجزاء مبهم و یا متناقض، فاقد شرایط و خصوصیات یک تعریف منطقی خواهد بود. از این رو، حذف قید مزبور، ضروری به نظر می رسد. 📖کتاب ، دفتر بیست و نهم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
46.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه کارآمد 🔷شهید صدر در اولین جلسه درس خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند که "امروز تمام آمال و آرزوهای انبیا محقق شد" این بیان شامل نگاه حداکثری به فقه است اما نقش امام خمینی(ره) در ایجاد نگاه حداکثری به فقه چیست و این نگاه چه خصوصیاتی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶خدا امری پیچیده نیست اما موجودی است که بنابر فرض، دارای همه کمالات ممکن بدون هیچ حد و اندازه می باشد و هر اندازه کمال بیشتری برای یک موجود در نظر گرفته شود، احتمال وجودش کمتر می شود. این از آن رو است که هر کمال و مرتبه ای علتی می خواهد؛ بنابراین موجود نازل تر آسان تر و از طریق علل ساده تر و با گونه کمتری تحقق می پذیرد. 🔷در نتیجه شانس بیشتری برای تحقق دارد و برعکس موجود کامل تر گونه بیشتری می طلبد و شانس کمتری برای تحقق دارد. لاجرم موجودی که از نظر کمالات بی نهایت است، احتمال وجودش نیز بی نهایت اندک است. در پاسخ به این مسئله گفتنی است از نظر فلسفی، قضیه کاملا برعکس است. 💢هر اندازه موجودی در سلسله مراتب هستی کامل تر باشد، از بساطت بیشتری برخوردار است، مقید به قیود و شرایط کمتر و به حقیقت هستی نزدیک تر و امکان و احتمال تحقق آن بیشتر است تا آنجا که بسیط علی الااطلاق وجود محض و عین هستی است. چنین حقیقتی مشروط به هیچ شرطی نیست، و ضروری التحقق است و سایر موجودات همه هستی خود وامدار اویند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org