#آیت_الله_محمد_شجاعی_روحی فداه :
رسول الله (ص)فرمود خدا #فاطمه و آنهایی که #فاطمه را دوست دارند از آتش نجات میدهد
آنکه محب است نه محبت ادعایی
بلکه به معنی صحیح کلمه براساس محبت واقعی پیش برود که رضایت #فاطمه (س) در آن است
محبت ادعایی را خیلیها دارند
کم هستند کسانی که محب واقعی #حضرت_زهرا و یا محب علی (ع) یا حضرات دیگر هستند
اینکه فاطمه خودش نجات یافته است و محبینش نیز به لحاظ اینکه حضرت معدن تجلیات و اسرار ربوبی است نجات میدهد برای محبینی است که محبت انها واقعیت داشته باشد
محبت اصلی دارد احکامی دارد
اگر خواستید بفهمید محبت دروغ چیست محبت حقیقی چیست در همین محبتهای معمولی که دارید یک محاسبه ای بکنید
شما اگر به فرزند خود محبتی داشته باشید هیچوقت راضی نمیشوید بچه خود را ناراحت کنید
اگر من وشما گناه کنیم آیا #حضرت_زهرا(س) بر اساس آن شناخت ناقصی که از ایشان داریم خوشحال میشوند یا ناراحت ؟
حضرت معصیت کاران را دوست دارد ؟
آیا میشود حضرت را دوست بدارید ولی کاری کنید که او سخت در رنج باشد ؟
آیا این کار را برای بچه خود میکنید ؟
نمی کنید
بلکه سعی میکنید مرتب کاری کنید که او خوشحال شود واگر محبت انسان شدید شد سعی میکند ریزه کاریهای کار خود را طوری انجام دهد که محبوب از او راضی باشد خوشحال باشد
محبت احکام دارد
محبت ادعایی راه به جایی نمی برد اینکه حضرت محبین خود را از آتش نجات میدهد محبین به معنی کلمه است ....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی (ره):
شما میدانید مقصد سالک چیست و فهمیدهاید که راهرو در این حرکت #قلب است
حجابها در #قلب است
حرکت کننده به سوی حضرت حق #قلب است
در مقام #سلوک همه قوای وجود باید در خدمت #قلب باشد
کثرت خوردن و آشامیدن مانند چیزهای دیگر تاثیراتی روی #قلب خواهد گذاشت
و #قلب را از حرکت در این راه و از این پیشرفت مانع خواهد شد
یکی از آثار سوء این کثرت در خوردن و آشامیدن اماته #قلب است
یعنی #قلب میمیرد و آن حیات خاصی که باید داشته باشد را از دست میدهد
اگر در عمل موفق بودید بهتر میفهمید که #قلب چیست حرکتش چیست
اصلاً همه چیز در #قلب است
امام صادق علیه السلام فرمودند چیزی بر #قلب مومن پر ضررتر از زیاد خوردن نیست
زیاد خوردن دو اثر بد روی #قلب میگذارد
یکی قسوت و دیگری تمایل به شهوت #قلبی که قاسی شد سالک ابزارش را از دست میدهد
امام میفرماید کم خوردن و تشنه بودن با مومن سازگار است
غذای مومن جوع و تشنگی است
این غذای روح است
گرسنگی و تشنگی موجب تقویت بدن هم میشود
زیاد خوردن و آشامیدن مانع ارتفاع حجب از #قلب است
و از آثار بد آن این است که انسان موفق به کنار زدن حجابهای ظلمانی و ورود به عوالم نور و ملکوت نمیشود و به سهم خود حجابهای ظلمانی را تثبیت میکند و نمیگذارد انسان از آنها خلاص شود
در نتیجه #قلب به راه نمیافتد
چشم #قلب باز نمیشود
حواس #قلب به کار نمیافتد
اثر دیگر این کثرت اکل و شرب این است که مانع از مکاشفات علمی و الهامات غیبی و علوم لدنی میشود
سالک قرآن میخواند و چیزی میفهمد که دیگران نمی فهمند
اشارتها میشود
خدا اشارتها میکند
با سالک حرفها زده میشود
هنگام قرائت قرآن
هنگام نظر به روایات و دعاها
هنگام ذکر
هنگام نماز و...
اشارتهایی خاص و هدایتهای خاصی که از جانب خدا بر #قلب سالک الهام میشود
که کثرت اکل و شرب مانع همه این هدایتها و اشارات بر #قلب سالک است
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی(ره):
يَا أَرْأَفَ مِنْ كُلِّ رَؤُوفٍ»
هیچ رئوفی رافتش به خدا نمیرسد یا
یَا أَرْحَمَ مِنْ كُلِّ رَحِیمٍ
هیچ رحیمی رحمتش به آنجا نمیرسد کسی را میبینید که غصهاش این است که فرزندش به راه خدا نمیآید این از رأفت اوست
حال ببینید خدا که رأفتش آنچنان است چقدر به شما رأفت دارد
لذا اگر #دعای ما #دعا باشد وعده خدا حتمی است
ان الله لا یخلف المیعاد
می فرماید ادعونی استجب لکم
ولی وقتی ما خدا را میخوانیم یک امیدی هم به اسباب و علل داریم
#دعا نصف شد
به اسباب و علل روی آوردن شد
یا میبینید با شکستگی #دعا نمیکنیم اصرار در #دعا نمیکنیم
میگوییم خدا میداند که من چه میخواهم
در حالی که در اصرار رمز هست
یا ناامیدی در #دعاها هست
وقتی خودت ناامید هستی دعایت مستجاب نمیشود
قرآن میفرماید مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم
فکرتان اینور و آنور نباشد
شک هم نکنید
در بطن این آیه چیزها نهفته است
وقتی شک کردی خراب میشود فرمود از من بخواه من اجابت میکنم اگرچه با اسباب و علل انجام میدهم ولی من انجام میدهم
اگر یقین داشته باشید حتماً مستجاب خواهد شد
ناامیدی و شک و تردید اشکال ایجاد میکند....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_ره :
هر حرکتی و در هر عملی رضوانی از حق هست که آن رضوان را فقط در همان حرکت و همان عمل میتوان به دست آورد
#سالکی که طالب #رضوان حق است باید همه اعمالی که #رضوان حق در آن هست انجام دهد
سلسله عیوبی در وجود انسانها هست و #حجابهایی ظلمانی که نمیشود با یک یا دو روش آنها را کنار زد
یکی از اشتباهات بعضیها که #ریاضتهای نامشروع در پیش میگیرند همین موضوع است
و در نتیجه به مقصد نمیرسند
چند روش #ریاضت را در پیش میگیرند که این روش آن #حجابهای ظلمانی و نقائصی را که در وجود آنها هست برطرف نمیکند
خدا میداند این #حجابها و نقائص چقدر است
نه ابعادش را میفهمیم و نه روش مراقبتش را
نه تعدادش را میدانیم نه انواعش را که فقط خدا میداند و همه مانع شهود حق است
که از آنها خارج شدن ؛ با پیش گرفتن چند روش #سلوک و ریاضت امکانپذیر نیست
شما هرچه روزه بگیرید و شبها هم به تهجد و عبادت بپردازید و با کسی هم روبرو نشوید و کار شما فقط این باشد از #حجابهای ظلمانی بیرون نمیروید اگر چه مطلوب است
شاید از بعضی از #حجابها بیرون شوید ولی از پیچ و خم #حجابها و از اقسام آن که خدا میداند چقدر است بیرون نرفتید
هر مرحلهای و هر زمینهای که پیش میآید انسان طبق روشی که خدا فرموده باید پیش رود تا از #حجابی از #حجابها خلاص شود
کسی که به همین روش روزها را روزه بگیرد و شبها عبادت کند و درب را به روی خود بسته و عبادت کند از #حجاب تعلق به زن یا شوهر یا #حجاب حسد بیرون نرفته است
از وجود انسان برطرف نمیشود
چون زمینهها پیش نیامده
و این #حجابها بروز نکرده
این معایب بروز نکرده
لذا اینها را از وجود خود نمیتواند تطهیر بکند
از این نظر این روش در اسلام (رهبانیت) به عنوان طریق سلوک الی الله و جامع ممنوع شده
انسان باید در همه مراحل با مردم و در اجتماع باشد
ازدواج کند
اولاد داشته باشد
مسئولیتهای سنگین هم داشته باشد
کار هم داشته باشد
خانه هم داشته باشد
زندگی هم داشته باشد
شب خلوت هم داشته باشد
تا در همه این زمینه ها #حجابی از #حجابها را آنطور که خدا فرموده از وجودش برطرف کند
بنابراین هر #رضوانی را نمیشود از چند راه و روش به دست آورد
و نمیشود با چند راه و روش محدود در پیش گرفتن همه نقایص و #حجابها را کنار زد....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
جلسه نهم توحید فردا جمعه دهم آذر ماه رأس ساعت ۱۸/۳۰ برقرار خواهد بود
ان شاء الله
rahe_solook.mp3
13.24M
گزیده جلسات سنوات قبل
عمل به #واجبات در طریق #سلوک
(سیدعلی سیدعربی)
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
گزیده جلسه قبل توحید
در کلاس جناب سیدعلی سیدعربی
قبلا معنای #اسم را توضیح دادم میخواهم آن معنا همیشه در ذهن باشد و درگیر الفاظ نشوید
وقتی ما میگوییم #اسم ایجاد میشود یا مثلا 30 #اسم از دوازده #اسم جلوه میکند
منظورمان یک حقیقتی است که ظهور میکند نه حروف خاص
#اسماء خدا تعبیرات است
ما میگوییم علیم است سمیع است بصیر است قیوم است
۳۶۰ اسم نام بردیم
یا در جوشن کبیر هزار اسم ...
حقیقت این است که خدا با این #اسماء دارد کار میکند
با خالقیت خلق میکند
با رازقیت رزق میبخشد
با محیی بودن زنده میکند
با ممیت بودن میمیراند
یعنی چه ؟
من میخواهم مجدد توضیحات گذشته را با بیان دیگر تکرار کنم که فراموش نشود
وقتی که ذات خدا شروع به خلق میکند و موجودات خلق میشوند میگوییم خالقیت خدا که یک قدرت و توانایی در ذات خداست جلوه کرده است
و #اسم خالق روی آن ذات میگذاریم
میگوییم خالق جلوه کرده
#اسم خالق ایجاد شده
یعنی اینکه
وقتی میگوییم #اسم خالق ایجاد شد
این ایجاد شدن #اسم
اصلا توام است با خلقت موجودات
یعنی به موازات هم هستند
نه اینکه یک #اسم تولید شد
خب( #اسم )تولید شد که اصلا معنا ندارد
یعنی چه #اسم ایجاد شد ؟
#اسم چطور ایجاد میشود ؟
(وقتی ذات با صفتی بروز کند و آثار آن را شما ببینید)
درست است؟
مطالب قبل را یادآوری میکنم که یک موقع تداعی نشود بر اینکه میگوییم #اسم ایجاد شد یعنی چه
#اسم هم مگر ایجاد شدنی است ؟...
شیطان با آن توانایی گمراه کنندگی اش که گمراه میکند اسمش میشود مضل
پس مضل فقط لفظ نیست
یک قدرت و توانایی است که آثاری دارد
آن آثار را به جا میگذارد
وقتی میگوییم خدا خالق است منظور ما خ الف لام و قاف که نیست
این حروف که معنا و مفهومی ندارند
وقتی میگوییم دوازده #اسم جلوه کرد سی #اسم جلوه کرد منظورمان کلمه و لغت و حروف که نیست
ایجاد شدن کلمات که معنا ندارد
وقتی میبینیم خدا با یک قدرت و توانایی که در ذات دارد دانه ها را میشکافد ذره ها را میشکافد و ازدرون آن ذرات آن قوه و استعدادها و آنچه خودش در نهادشان قرارداده را بیرون میدهد ظهور میدهد وجود جدیدی را خلق جدیدی را ایجاد میکند میگوییم آن خدا (فالق است)
میگوییم #اسم (فالق) جلوه کرده است ......
(یعنی ذات بانضمام صفت )......
پس #اسم ،، آن تواناییهای من است به اضافه ذات که آثارش هویداست ..
اصلاً من میشوم خود خود #اسم
نه اینکه #اسم دارم
نه اینکه یک چیزی به من چسبیده باشد بنام #اسم
وقتی من دارم به کسی رزق میرسانم وقتی این قدرت را بروز میدهم
وقتی این توانایی و صفتی که در ذات دارم جلوه میدهم
این من که اسمش من است
اسمش میشود رازق
من میشوم رازق
نه اینکه اسم رازق را آورده باشند به من چسبانده باشند .....
لذا وقتی میگوییم #اسم_اعظم یا میگوییم #الله از #احدیت جلوه میکند بعضیها فکر میکنند #اسم_ اعظم یعنی لفظ #الله
یعنی برای خدا ما یک اسم گذاشتیم الف و لام و ه
بعد این #الله از #احد جلوه کرده
#تبارک و #تعالی از #الله جلوه کرده
خب یعنی چه ؟ .....
در حالی که ما با این حرف و کلمه و لفظ که کار نداریم
حقیقتی را بیان میکنیم که بلاخره این حقایق در زبان بشر باید با حروف و کلماتی تفهیم شود ....
برای خداوند هم که میگوییم #اسم دارد
این #اسم جلوه میکند
آن #اسم جلوه میکند
نه اینکه #اسم دارد
خودش #اسم است
ذات خدا را در یک جلوه و ظهورات و خلق آثاری میگوییم #احد
در یک جلوه دیگر میگوییم #الله
همان #الله را در یک جلوه ای در یک ظهوری در یک قدرتی در یک آثاری میگوییم #تبارک
آن #تبارک را در یک جلوه ای و آثاری میگوییم #رازق
یعنی همان ذات را همان #الله را در جلوه و ظهور صفت و قدرتی اسمش را گذاشتیم #رازق و......
بلاخره همه #اسماء ظهور و جلوات همان حقیقت واحد هستند
وقتی آن حقیقت با آن قدرتها و توانایی ها و اوصافی که در ذاتش هست به انحاء مختلف آنها را یک به یک ظهور میدهد ما تعبیرات مختلفی برای آن ذات قائل میشویم......
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره):
آنچه که ما انجام میدهیم اگر خوب بفهمیم چیست متوجه میشویم که به محضر خدا بردنی نیست
اگر ما آن #نمازی که رسول خدا میخواندند
آن روزهای که داشتند
آن تهجدی که داشتند میداشتیم وضع ما این نبود
آنچه که ما در #نماز انجام میدهیم اصلاً #نماز نیست
روزهای که میگیریم اصلاً روزه نیست کارهایی که انجام دادهایم هیچ کدام کاری نیست که خدا رویش حساب بکند
از اول تا آخر #نمازمان را حساب بکنیم ببینیم چه بوده
اصلاً چه میکردیم
در #نماز چه میگفتیم.....
ما در برنامه عبودی خود حالت استهزاء را هم برای خود گرفته ایم
یک قلب راحت هم داریم!!!
شما این جمله را زیاد شنیده اید که
#ان_الصلوة_تنهی_عن_الفحشاء_و_المنکر
تا حالا دقت کرده اید و در این جمله تدبر کرده اید؟
این کلام حق است معنی اش چیست؟
اینکه فرموده #نماز از معصیت باز میدارد آیا واقعا باز میدارد؟
این جدی است
آیا حرفی که خدا گفته درست است؟
میشود #نماز نماز باشد و از معصیت باز ندارد؟
خداست کلام حق است و حق کلام است عین حقیقت است
من نیستم که حرف بزنم و نفهمم که چه میگویم و یا با تعارف و مبالغه حرف بزنم
تمامش حساب شده است
اینکه میگوید #نماز از معصیت باز میدارد پس چرا باز نمیدارد؟
دقت کنید
نمیدانم میتوانید جواب دهید یا خیر ؟
کلام حق است که #نماز حتما از معصیت باز می دارد
پس چرا #نماز ما ما را از معصیت باز نمیدارد؟
اکثر ما #نماز میخوانیم یعنی مومنین میخوانند ولی از معصیت باز نمی دارد
اینکه از بعضی معصیت ها باز دارد را نمیگوییم
کلا از معصیت باز نمیدارد
چرا؟
پس کلام خدا درست نیست؟
یا #نماز ما نماز نیست؟
کدام است ؟
مسلما #نماز ما نماز نیست
حالا که این مطلب را مزه مزه کردید که یعنی #نماز ما نماز نیست
حالا آیا ما راضی هستیم که آنسو بی #نماز باشیم؟
و با اینکه زحمت میکشیم و #نماز میخوانیم خدا ما را بی نماز حساب کند؟
آیا این جدی است یا مسامحاتی هست و خدا نادیده میگیرد؟
کدام است؟
اگر مسامحه ای باشد ( نادیده گرفتن) باشد پس چرا فرمود
#ان_الصلوة_تنهی_عن_الفحشاء_و_المنکر؟
حالا میدانید چرا ما احتمال مسامحه میدهیم؟
چون از اول قرآن را خوب نفهمیدیم
میگوییم انشاالله درست میشود
انشااللهی که اصلا در صدر اسلام و در بین ائمه و حضرت رسول ع این حرفها نبود
اینها را بعدا من و شما درست کردیم
از این انشاالله ها یکی هم نبوده
حالا آیا ما باید راضی باشیم به این مسئله که #نماز ما نماز نیست؟.....
دقت کنید
حتی ما با این #نمازها که نماز نیست ترسی هم نداریم
خدا میفرماید آنها که نمازشان #نماز بوده و در مراتب عالیه بودند تازه میترسیدند
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ
اما ما با این نمازهایی که حتما خدا رویش حساب باز نمیکند نمیترسیم
و علی هذا سایر اعمال
ضابطه ای هست طبق روایت از امام صادق علیه السلام که
اگر کسی میخواهد بداند نمازش قبول شده است یا نه نگاه کند ببیند آیا نمازی که خوانده او را از گناه نگه داشته یا خیر
آن اندازه که از گناه بازداشته نمازش قبول میشود
دوستان را توصیه میکنم بر اینکه قرآن بخوانید تدبر کنید تا انشاالله قرآن شما را بیدار کند
#نماز ما این است و سایر عبادات ما همینطور
اما راحت نشستیم هیچ هم نمیترسیم
این حرف مرا بعید نشمارید اگر دلتان به خودتان سوخت بروید بعد از این تجدید نظر کنید
توصیه میکنم گناه نکنید واجبها را انجام دهید گناهان را خوب یاد بگیرید از گناه سخت اجتناب کنید
دقیقاً بدانید وقتی گناه میکنید در یک جمله #نماز خود را به باد فنا دادید
بقیه جملات را حساب نمیکنم
مثلاً اینکه در همان جمله ایاک نعبد ببینید به خدا راست میگویید یا نه ایاک نعبد یعنی خدایا من به حرف تو گوش میکنم
خب وقتی گناه میکنید ببینید این چه معنی پیدا میکند....
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
گزیده ای از جلسه نهم #توحید مورخ دهم آذر ماه ۴۰۲
(سیدعلی سیدعربی )
وقتی باران میبارد
این آب در گودال های مختلف ریخته میشود
هر گودالی به شکلی این آب را نشان میدهد
در حوض به شکلی دیده میشود
در یک استکان به شکلی
در یک لیوان در یک تشت بزرگ به شکلی
همین آب واحد به اشکال گوناگون خودش را نشان میدهد
وقتی اینطور خودش را نشان میدهد دیگر شما حرفی از باران نمیزنید
دیگر به باران توجه ندارید نمیبینید
وقتی لیوان پر شده از ان آب را میبینید میگویید آب لیوان
آب حوض
آب استکان
آب گودال
آب دریا
مرتب این آب را مقید می کنید
اما اگر وقتی استکان را نگاه می کنید استکان بودنش را نبیند
فقط آب بودنش را ببینید
اگر به دریا نگاه میکنید دریا بودنش را نبینید آب بودنش را ببینید
آب تنها
آب مطلق
قیدها را بردارید و آب ها را ببینید میشود یک وجود واحد ......
در عالم آفرینش یک وجود واحد بیشتر نیست .....
من و شما و دیگری نمیتوانیم بگوییم وجود من
وجود شما
وجود این میز
وجود این صندلی
یک وجود واحد بیشتر در عالم نیست منتها این وجود خودش را در لباس های مختلف نشان داده است ....
آنقدر ما دور خودمان از آن اول که وارد دنیا شدیم پرده کشیدیم و گرفتار حجابهای مختلف شدیم که نمی توانیم الان یک درخت را از وجود آن جدا ببینیم
این دیدن کار ما نیست
کار اولیا خداست
آنها که درست برگشتند وتزکیه کردند این نگاه را پیدا میکنند ..
لذا اینجاست که دست یافتن به خدا خیلی سخت نیست خدا را در همین جا باید پیدا کنید نه در آسمان ها کسی اگر در خودش سیری باطنی داشته باشد از ظاهر خود بگذرد از این جسم عبور کند وارد عالم مثال و نوری خود بشود فراتر برود و از قیدها حجابها عبور کند و لایههای مقید خود را کنار بزند می رسد به خدای متعال
فانی در خدا میشود
از طریق وجود خودش به خدا میرسد.....
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره):
حضرت رسول صلوات الله علیه در اواخر عمر خودشان زیاد روی این مسئله تاکید میکردند که با #قرآن_و_عترت باشید
مخصوصاً در اواخر عمر که دانسته بودند مدت عمرشان دارد تمام میشود
در حالاتشان هست که در هر مجلسی روی دو چیز تاکید میکردند یکی #قرآن بخوانید و عمل کنید و دیگری هم در خصوص اهل بیت و #عترت
و تحذیر میکردند از دور شدن از #قرآن_و_عترت
وقتی ما این جملهها را میشنویم که حضرت از دور شدن از #قرآن_و_عترت تحذیر میکردند گمان نکنید که خطابشان ما نبودیم و دیگرانند
این گمانها نمیگذارد ما اصلاح شویم
نگویید کسانی که به توصیه رسول الله گوش نکردند غیر از ما هستند
نگویید آنها که #قرآن_و_عترت را کنار گذاشتند ما نیستیم
آنها در مرتبهای #قرآن_و_عترت را کنار گذاشتند ما هم در مرتبهای
ما هم با #قرآن_و_عترت تطبیق نیستیم و تطبیق نمیکنیم
و #عترت هم برای ما به عنوان حجت مطرح نیست
فرمودند به #قرآن عمل کنید و ببینید #عترت چگونه بودهاند
استغفار و توبه داشته باشید و از رسول الله یاد کنید
وقتی از رسول الله یاد میکنید در باطن میروید به محضر رسول الله
نکتهای ست در #قرآن که هر کس به محضر رسول الله برود و در محضر رسول الله طلب مغفرت کند و رسول الله هم برای او طلب مغفرت کند خدا او را مشمول مغفرت میکند
این غیر از استغفارهای دیگر است
در زمان حیات رسول الله کسی میرفت به بیت حضرت و استغفار میکرد و ایشان هم برای او طلب مغفرت میکرد و عنایت خاصی هم از طرف خدا برای او میآمد
این صریح #قرآن است
ما در محضر ایشان در حال حیاتشان نبودیم و نیستیم ولی الان میتوانیم به سوی حضرت برویم و استغفار کنیم و او هم برای ما استغفار کند بلکه خدا عنایتی بکند
حضرت برای مومنین زیاد استغفار میکرد این سری است و وظیفه بود برای رسول خدا
وسیله رحمت است تا خدا مومنین را مشمول مغفرت کند
چون رسول خدا هر کاری که میکردند با هدایت ربوبی و اشارات ربوبی بود همه کارها حساب شده بود.....
#در_حرم_یار
#فاطمیه
Eitaa.com/darharameyar
گزیده جلسه توحید مورخ دهم آذر ماه ۴۰۲
سیدعلی سیدعربی
در آیات 4 و 5 سوره حدید می فرماید وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿۴﴾
او با شماست هر کجا باشید
در هر حالی باشید
در هر وصفی باشید
این باشما بودن که ذکر میفرماید مانند با شما بودن من و شما نیست که من بگویم من اینجا کنار شما هستم و شما هم کنار من هستید با من هستید در مجاورت من هستید
نه این معیت به نحو خاصی است
یعنی ما او نیستیم و او هم ما نیست ولی نه ما بدون او هستیم و نه او بدون ما
این با شما بودن و معیت یعنی چه ؟
یک وقت معیت جسمانی است مانند من و شما کنار هم
که من غیر از شما و شما غیر از منید
دو نفر جدا از هم هستیم که کنار هم هستیم
من نباشم شما هستید شما نباشید من هستم
ولی در مورد معیت خدا با موجودات اینگونه نیست
خدا کنار من یا درون من نیست به این معنا نیست
فرض کنید شما در ذهن خود یک افرادی را تصور کنید
درختی
کوهی
زمینی را در ذهن خود خلق کنید
تصور کنید
در این لحظه می توانید بگویید من با اینها هستم
اما آیا اینها در کنار و مجاورت شما هستند ؟
و شما در کنار این ها ؟
یا آیا آنها در درون شما هستند یا شما در درون آنها هستید ؟
خیر
اصلا آنها وجودشان منوط به وجود شماست
حقیقت وجود آن ها از شماست
شما به آنها وجود دادید
حول و قوه آنها از شماست
و شما با آنها معیت دارید
و وجود اینها چیزی جز وجود شما نیست
این معیت معیت قیمومیه است
هو معکم اینما کنتم.....
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره):
حضرت امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه میفرمایند همه بزرگان میدانند که من با رسول الله (ص) چگونه بودم
همه میدانند
روح حضرت قبض شد در حالی که سرش بر سینه من بود
روح رسول الله در دست من از بدنش مفارقت کرد
و دست را بر صورتم کشیدم
حضرت رسول فرمود یا علی آنوقت که روح از بدنم خارج میشود سرم را بر دامنت بگیر با دستت بگیر
انشاالله بفهمید اصلاً مسئله روح چیست با دست گرفتن چیست چه معنایی منظور است
انشالله نکتهها را بسنجید و بفهمید که باید در دامن علی باشد باید به دست علی باشد
آن وقت حضرت امیر صلوات الله علیه هم آن دست را باید بر روی خود بکشد
اینها را اهلش میدانند چه سری هست
اینکه دست بر صورتت بکش یا روحم بر صورت تو تماس بگیرد (یکی از این دو )
بعد چشمهای مرا ببند و لباسهای مرا تنظیم کن خودت اولین کسی باش که بر من نماز میخوانی و غسل را هم خودت بده و از من مفارقت نکن تا مرا به خاک بسپاری با من باش و در این کارها از خدا کمک بگیر
این وصیتها را به صورت اجمال به حضرت فرمود و چشمها را بست
و حضرت امیر سر رسول الله را گرفت بر سینهاش چسباند
آنچه که زیاد یاد کردهاند گریه حضرت #فاطمه_زهرا سلام الله علیهاست
#فاطمه_زهرا (س) در گوشهای نشسته بود و نگاه میکرد و در رسای رسول الله چیزهایی میگفت و سخت گریه میکرد
گریه #فاطمه_زهرا (س) طوری زیاد و شدید بود که نظر رسول الله (ص) را جلب کرد
حضرت در این حال چشمهای خود را باز کرد و با صدای ضعیف فرمود یا #فاطمه این آیه را بخوان
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ...... ۱۴۴ آل عمران
و حضرت هم امتثال فرمود
#فاطمه_زهرا (س) گریهاش شدید شد
رسول الله (ص)دید حضرت خیلی گریه میکند
چشمها را باز کرد و اشاره کرد که بیا
حضرت #فاطمه_زهرا (س) کاملاً نزدیک شد
رسول الله (ص) دهان خود را به گوش حضرت #زهرا (س) گذاشت و مطلبی را گفت که وضعیت حضرت کاملاً تغییر کرد
حالا شما میتوانید بفهمید یکی بودن حضرت #فاطمه_زهرا و پیامبر یعنی چه چقدر برای ایشان سخت و سنگین بوده است
مسائل زیادی را حضرت #زهرا (س) دیده اما این مسئله ای نبود که بتواند تحمل کند
در ظاهر مسائلی شد که باید حضرت زهرا زودتر وفات بکند
اما اگر کسی رموز را در نظر بگیرد میتواند تصور کند که شیفتگی بالا و وحدت و عشق بالای حضرت به پدر بزرگوارش به عنوان اینکه نور حق است موجب شد حضرت در ۱۸ سالگی برود و نمیشود نرود....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
گزیده جلسات معاد سنوات قبل
(سیدعلی سیدعربی)
در بدو ورود به برزخ و تعيين مسير يعني هنگام مرگ شما شنيديد كه عموما فشار قبر هست
اكثريت فشارقبر دارند الا اهل ايمان كه در تمحيض ايمان قدم برداشتند
مابقي دچار فشارهايي خواهند بود
با توجه به مراتب و درجات انحرافاتي كه داشته اند
لذا در اين خصوص نكاتي لازم به تذكر است
شما اگر يك نعمتي را پاداش را به كسي بدهيد فرزندتان دوستتان همسرتان با آن انس گرفته باشه بعد اگر لايق ندانستيد و صلاح دانستيد كه بگيريد و گرفتيد به آن شخص فشار روحي رواني وارد ميشود .....
دم بسط خدا آمد و موجوداتي را خلق كرد و هر چه نياز داشتند آن دم بسط ودم رحماني به آنها داد و ميدهد علي الاتصال
موجودات و ما انسانها هرچه از کمالات و خوبی ها و نعمتها داریم همه از خداست و الان ما مرتب تحت افاضه خدا هستیم
هركمالي داريم از بودن و حيات گرفته تا نعمتهاي مختلف اعم از شنیدن ، دیدن ، درک کردن ، علم داشتن ، اعم از ايمان داشتن ،توفيق داشتن ، هر چه که شما نامش را کمال خود بگذارید همه اینها هم اکنون از جانب حق تعالی به من و شما می رسد و ادامه دارد
رحمانيت خدا فيض ميرساند بدون در نظر گرفتن كافر يا مسلمان بودن ،
هندسه نظام هستي بر اساس رحمانيت خدا بنا نهاده شده و اداره ميشود
حال اگر قرار باشد همه آن چیزهايي كه به هر كس داده شده از جمله آنچه در وجود من و شماست و از کمالات حق تجلی گرفته تكه تکه گرفته شود و برسد به آن نقطه آخر كه چيزي از كمالات نماند تصور کنید چگونه خواهد شد و به چه فشاري خواهد انداخت ...
شما ببینید هر چه به وجود من و شما رسیده و میرسد از یک نقطه مرکزی است به نام روح و یا ناحیه قلب که می گوییم نقطه مرکزی است که همه آثار وجود از ديدن و شنيدن و لامسه و فهم و عقل و ادراك و همه از آن ناحیه به تمام بدن می رسد
حالا تصور کنید از این ناحیه یک جذبی بیاید یک جذب کلی که همه آنچه را در وجود من و شما هست و رسیده همه را تکه تکه بیرون ببرد بیرون بکشد و از ما بگیرد در این حالت نه تنها رفته رفته باصره از بین میرود و ضعیف میشود نه تنها سامعه ضعیف میشود و میرود نه تنها قوای ادراکی میرود بلکه خود بدن هم به حالت انقباض در می آید این حالت قبض است
در مقابل آن حالت بسط كه قبلا بود
الان همه ما در حالت بسط هستیم خدا اقبال دارد رحمان است هستی و وجود و حیات و کمالات مرتب برای من و شما می آید اگر قرار باشد حالت قبض بیاید و جذبی بیاید که همه اینها را از درون انسان از قلب انسان بیرون بکشد این حالت و این قبض کردن فشار خیلی خاصی وارد می کند مثل اینکه تمام اعضای بدن به هم فرو میرود و مچاله ميشود
البته این فشارها حواستان باشد به بدن مثالی وارد میشود در برزخ ،،،
صحبت از بعد از مرگ است
فشار قبر بلافاصله بعد از مرگ رخ ميدهد يعني آن فشار را شما با بدن مثالي احساس ميكنيد ....
پس یک جهت فشاري که هنگام مرگ مطرح است به خاطر تعلق زیاد روح به بدن مادی است که حتی بعد از فارغ شدن از قفس بدن این تعلق باقی است خصوصاً در اوایل و ساعات اولیه این ارتباط بین روح و بدن مادی قویتر است ولی به مرور کمتر میشود ولی به هر حال قطع نمیشود این تعلق همیشه هست این ارتباط از ارتباط روح و بدن در طول زندگی سرچشمه میگیرد و یک نوع ارتباط تکوینی است که با جدا شدن روح از بدن از بین نمی رود بلکه به حد بسیار پایینی میرسد یعنی اینطور نیست که دیگر هیچ سنخیتی ارتباطی بین روح و بدن مادی وجود نداشته باشد بر همین اساس هم دستوراتی را شما در خصوص مستحبات و احکام خاصی در مورد قبر و بدن میت در متون اسلامی می بینید و خود اين جدا شدن روحي كه تكوينا وابسته به بدن شده فشارآور است
حالا فرض کنید روح یک شخصی مانند بنده علاوه بر تعلقی که روح به بدن دارد حالا یک عمر هم از خدا در اين عالم در حال فرار بوده و مجذوب دنيا بوده در حاليكه هر چه داشته از كمالات و نعمتها اعم از دنيوي و غير دنيوي ومعنوياتش همه از خدا بوده از رحمانيت او بوده و به او داده بوده
و هنگام مرگ تمام نعمتها و لذتهایی که تعلق پیدا کردم بر اساس بر چیده شدن آن مرتبه از رحمانیت خدا که مختص حیات دنیوی بوده از انسان گرفته خواهد شد .....
Eitaa.com/darharameyar
جلسات درسهایی از نهج البلاغه
(سیدعلی سیدعربی )
آنچه كه در عالم وجود دارد فعل خدا است.
شما نميتوانيد يك چيزي پيدا كنيد كه فعل خدا نباشد.
هيچ كس نميتواند.
هر چه وجود دارد فعل خدا است. سلطنت تكويني او همه جا رسوخ كرده است. تكويناً نه تشريفاتي....
هر چه كه در اين عالم اتّفاق بيفتد اين فعل خدا است و از شئون الهيت است.
كسي كه رابطهي او با خدا درست باشد رابطهي او قطعاً با جميع شئون موجودات برقرار و مثبت است......
اينگونه نيست كه امير المؤمنين گزاف حرف بزنند. «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ»
اين كلام، كلام كسي است كه خود او اسم اعظم خدا است.
بنابراين اگر كسي با خدا هماهنگ بود با همهي عالم هماهنگ است و لذا در روايت هم دارد كه اگر كسي بندهي صادق بود خدا محبّت او را در آبها مياندازد و مردم اين آبها را ميخورند، و به او محبّت پيدا ميكنند. اين تشبيه است و ما از اين نوع روايات زياد داريم....
چرا برای بدست آوردن خیلی چیزها دنبال روابط تکوینی آن نمیگردید
از اين نوع نمونهها خيلي زياد داريم كه كساني كه با خدا رابطه درست داشته باشند «يَهَابُهُ كُلُّ سَبُعَاً زَارَ» خيلي عجيب است. «يَهَابُهُ كُلُّ سَبُعَاً زَارَ» درنده با او كاري ندارد.....
وقتي امير المؤمنين حرف ميزنند دست ميگذارند روي رابطههاي تكويني نه رابطههاي قراردادي.....
علم شيمي نميتواند يك رابطه ابداع کند كه اگر مردم نماز شب خواندند ابر ميآيد روي مراتع ميبارد. اين را علم شيمي، فضاشناسي، علم هواشناسي نميتواند اثبات كند كه اگر ما نماز خوانديم، نماز شب خوانديم، مردم داراي تقوا بودند، «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِب....
اين را هيچ كس نميتواند محاسبه كند.
يا «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً» اين را يك فضاشناس نميتواند محاسبه كند كه اگر مردم در خانهي خدا توبه كردند ابر ميآيد روي آسمان مدراراً يعني به شدّت ميبارد.
اين را نميتوانند اثبات كنند امّا اين رابطه وجود دارد.
امير المؤمنين دست روي اينگونه رابطهها ميگذارند كه از دسترس علوم بشري علي الإطلاق به دور است اين گرفتاري كه مردم دارند بيدليل نيست.
از اين جالبتر «مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاه » اگر كسي آخرت را مقدّم بر دنياي خود داشت خدا هم دنياي او را مقدّم ميكند.
چطور؟ «مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»
باور ميكنيد روزيهاي من حيث لا يحتسب خيلي بيشتر از روزيهاي من حيث يحتسب است ؟
گاهي از اوقات آدم از آنجايي كه نميداند اداره ميشود.
میخواهید در این دنیا آسایش صحیحی داشته باشید و یک زندگی با آرامشی داشته باشی ، زندگی با آرامش پول میخواهد، سواد میخواهد، مقام میخواهد، خانه میخواهد، شغل میخواهد، بچّهی خوب میخواهد، همسر خوب میخواهد، دوست خوب میخواهد امّا یک اصل دیگری هم کنار این میخواهد و آن مقدّرات دقیق الهی است آن را هم میخواهد، گاهی از اوقات همهی آنها هست این یکی نیست اوضاع خراب است،
اگر چه همه آنها نیز از همین اصل است و مستقلاً وجود ندارند هستی ندارند
به هر حال این دنیا یک صاحبی دارد، صاحب آن میگوید: من همه کاره هستم، همه چیز دست من است، با صاحب آن هم نمیتوانیم بجنگیم،
میگوید: با من بیا حساب خود را درست کن، امیر المؤمنین از طرف خدا پیغام آورده « مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ عَلَانِيَتَهُ» اگر کسی باطن خود را درست کرد خدا ظاهر او را هم درست میکند، «مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ» اگر کسی به خاطر دین کار کرد خدا دنیای او را درست میکند، دنیای او در چالش نمیافتد،......
اما اگر كسي رابطهي خود را بريد
اگر كسي عبادت نكرد، اطاعت نكرد و پشت به درگاه او کرد
فرمود من اين را رها ميكنم «لَا أُبَالِي بِأَيِّ وَادٍ هَلَك»...
#فاطمیه
#نهج_البلاغه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمدی_شجاعی_(ره):
با آن خصوصیاتی که از رسول الله(ص) برای شما عرض کردم با این حال این خطاب برای او آمد که
قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ
بگو من اگر بخواهم گناه کنم از عذاب آن روز بزرگ میترسم به همه بگو به هر کس که باشد
میخواستم با هم روی این آیه دقت کنیم
فکرهای غلطی بین مردم رایج است
از این انشاالله گفتن ها و فکرهای غلطی که داریم
که خبری از اینها در بین مومنین و ائمه در صدر اسلام نبوده
اینها را ما درست کردهایم
در این زمینه هم همینطور
فکرهایی هست و آن اینکه انسان هرچه گناه کرد این آیه را میخواند که
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
یکی نقل میکرد که استادی در دانشگاه این آیه را میخواند و میگفت این آیه امیدوارترین آیه در قرآن است
من حرف او را رد کردم
و گفتم او نفهمیده
او یک آیه را خوانده و از بقیه غفلت کرده
و همین است که این برداشتها ما را جری کرده
و تیشه به ریشه خودمان زدهایم
در قرآن که تنها این یک آیه نیست
که بگوید بندگان من که گناه کردهاید و اسراف کردهاید و ظلم بر خود کردهاید فکر نکنید که راه بسته است و نمیتوانید برگردید خیر راه بسته نشده ناامید نشوید اگر بازگشت کنید و توبه کنید ممکن است ابواب رحمت به روی شما باز باشد
ماها این آیه را میگیریم و از آیات دیگر غفلت داریم
و بعد میگوییم مأیوس نباشید از رحمت خدا
هرچه گناه کردید خدا جمیعاً همه را میبخشد
برای اینکه این فکرها از ذهنها بیرون برود آیهای که در اول خواندم را اشاره کردم و در برابر این آیه قرار میدهم
این آیه را به پیامبر میفرماید نه به من و شما
به رسول الله میفرماید با آن منزلتی که داشتند
که
قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ
بگو من میترسم اگر به پروردگارم معصیت کنم از عذاب روزی که بسیار بزرگ است
چرا برای رسول الله نمیبخشد
چرا به او میگوید بگو من میترسم از عذاب روزی که بزرگ است و در پیش است
هر کسی نمیتواند قرآن را معنا کند
اگر خواستید معنا کنید اگر بخواهید یک آیه را معنا کنید و از آیات دیگر غفلت کنید حتماً برداشت ناصحیح خواهید داشت
آیه دیگر در سوره قصص آیه ۶۷
فَأَمَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَىٰ أَنْ يَكُونَ مِنَ الْمُفْلِحِينَ
این آیات را با هم قرار دهید میفرماید من میبخشم اما کسی را که بازگشت کند
آن هم چطور بازگشتی؟
ایمان جدی بیاورد و عمل صالح انجام دهد و بعد به آنچه که قرار است هدایت شود هدایت بشود
آن وقت من نسبت به اینها غفار هستم
پس آیهای که میفرماید
لا تقنطو من رحمت الله
برای چه کسانی است ؟؟
برای کسانی که با شرایط خاص موفق به توبه باشند
والا مسئله معصیت مسلماً گرفتاری دارد
اگر کسی از اینجا با معصیت برود و از اینجا منتقل شود به عالم برزخ
حتماً آتش دارد هیچ شبههای نیست مگر اینکه توبهای قبل از انتقالش داشته باشد
آن هم توبهای که دارای شرایط باشد و مقبول بیفتد که آن هم چیز سادهای نیست.....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
گزیده جلسات سنوات قبل :
(سیدعلی سیدعربی )
دراين عالمي كه همه مستاجر هستيم فرصتي براي غصه خوردن در خصوص انواع معاملات دنيا باقي نميماند
درچشم برهم زدني تمام است
و آنچه به جا مانده عكس العملهاي خوب وبد ماست
بین وجود مشکلات و نا امنی روحی ، فرق زیادی است
مشکلات آرامش انسان را نمیگیرد اگر شما با مشکل درست برخورد کنید بستر رشد شما را هم فراهم میکند .
مشکلات نگران کننده نیست بلکه برخورد کردن ناصحیح با مشکلات است که انسان را بهم می ریزد .
مشکلات در زندگی انسان گره نمی زند .
گره روحی بدلیل کمبود در مسائل روحی ماست
قرآن می فرماید : من در عالم بن بستی فراهم نکرده ام اگر تو به بن بست رسیدی به وجود خودت برگرد و ببین در کجا کج رفتی .
بن بست در وجود انسانهاست نه در معماری عالم ،
خدا میفرماید ما در معماری عالم هیچ بُنی را نبستیم ....
و اساس قرآن كريم اين است كه ما را موحّد بار بياورد آن وقت گِله نميكنيم كه چرا فلان كس اين كار را كرد, چرا فلان كس آن كار را نكرد.
چرافلان طور شد یا نشد ،
آن وقت انسان نه ميرنجند نه ميرنجاند .
برای یک انسان موحد هرچه خدا میدهد (چه ازنظر ما خیر باشد چه شر ) عین نعمت ورحمت خداست وباید با آن پدیده و رخداد بتواند خود را به خدا نزدیک کند و تقرب خود را تعالی ببخشد نه اینکه قافیه را ببازد و به نعمت مغرور و یا به مصائب ناشکیب باشد .
بنابراین عبد خدا باید نگرش و زاویه دید خود را نسبت به همه امور اصلاح کند و به نگرش توحیدی نزدیک کند والا از توحید ناب نمیتواند بهره ببرد
همه قضا وقدر را لطف خدا ونعمت او بداند وسعی کند با آنچه دارد و آن میزان که خدا عطا فرموده وموقعیتی که دارد وظیفه خود را در قبال او به سرانجام برساند
که جز این
تکلیف دیگری نیست
و دنیا برای بقا نیست
اگر کسی هدف از خلقت خودرا درست بفهمد و هدف از نعمت و هدف از مشکلات را خوب بشناسد و بداند کجاست و برای چه آمده و کجا خواهد رفت و اکنون با شرایط پیش آمده چه وظیفه ای دارد
و اگر پیوسته متوجه مقصد ومقصود باشد
در هر موقعیتی که قرار بگیرد راه را گم نمیکند و متوقف نمیشود
وهمه را جز نعمت و لطف خدا در جهت تقرب نمی بیند.....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره):
اگر میخواهید بفهمید که اخلاق از نظر قرآن و روایات چیست یک تفسیر کلی بگویم
هر خصوصیت روحی کریمی که قرآن و روایات به سوی آن دعوت میکند که مومن واقعی باید از آن برخوردار باشد عبارت است از اخلاق کریمه
هر کرامت روحی هر مکرمت خلقی که در انسان باید باشد و قرآن و روایت مطرح میکند که در مقام عمل هر کدام به نوعی به ظهور میرسد مکارم اخلاق است
اما متاسفانه امروزه تفسیر نادرست میکنند و بسیار خراب کردهاند و سوء استفادهها شده
مثلاً شدت و غلظت در برابر کفار و معاندین را از باب اخلاق حذف کردهاند گاهی بعضی آنچنان به ضلالت افتادهاند که میگویند نباید با کسی کار داشت
فقط باید با خدا به خلوت نشست
این ضلالت است
این تفسیر ضلالت است
اسمش هم امکان دارد عرفان باشد ولی عرفان مضل است
عرفان قرآنی نیست
اخلاق کریمه برای رسول خدا و اتباع واقعی رسول الله این بود که
أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ
این اخلاق کریمه است
این خلق کریم است
رأفت با مومنان و
شدت در مقابل کفار خلق کریم است رکوع و سجود خلق کریم است
کیست که بداند سجده طولانی خلق کریم است ؟؟؟
شب و روز در طلب رضوان حق بودن خلق کریم است
تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا
آنها که نشان فقر و مسکنت در پیشانی دارند خلق کریم است
سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ
خطبه جهاد را در نهج البلاغه بخوانید البته کل نهج البلاغه خواندنی است باید اشتیاق داشته باشید
اما متاسفانه همه اینها متروک شده در میان بعضی از متصوفین و آنها که تفسیر محدود میکنند اخلاق کریم ناقص تعریف شده
حضرت میفرمایند غارتتان میکنند غارتشان نمیکنید به جنگتان میآیند به جنگشان نمیروید
(داعشها تکفیریها القاعدهها) معصیت میکنند راحت مینشینید
این فقدان کرامت خلقی است
شما این همه اخبار میشنوید مسلمانها در یمن سوریه بحرین الجزایر مظلومان فلسطین عراق حجاز الی آخر مورد ظلم واقع میشوند اگر کسی چیزی از دستش برمیآید و راحت بنشیند این فاقد خلق کریم اسلامی و توحیدی است
باید خودش به حال خودش گریه کند امام میفرماید اگر دیدی اینها در تو نیست به حال خودت گریه کن نقصان در وجودت هست...
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/datharameyar
#عقل_زن_و_مرد
گاهي گفته ميشود كه عقل_مرد بيش ازعقل_زن است
و تجارب گذشته وحال نيز مؤيد اين مطلب ميباشد،
اين موضوع را مرحوم علامه طباطبايي ـ رضوان اللَّه تعالي عليه ـ در تفسير شريف الميزان آورده و مشخص فرموده است، آن عقلي كه در مرد بيش از زن است يك فضيلت زائده است نه معيار فضل.
توضيح مطلب اين كه عدّهاي گفتهاند #عقل در اسلام معيار كمال انساني است يعني هر كس كه عاقلتر است به كمال انساني نزديكتر و نزد خدا مقربتراست، و هر كه از عقل دورتر است از كمال انساني كمبهرهتر و از مقام قرب الهي محرومتر است، بنابراين چون #عقل در مرد بيش از زن است پس مردها بيش از زنها به خدا نزديكتر هستند. در صورتي كه اين استدلال تمام نيست بلكه مغالطهاي است كه در اثر اشتراك لفظ رُخ ميدهد.
چون #عقل به صورت اشتراك لفظي بر معاني گوناگون اطلاق ميشود، لذا بايد اوّلاً، روشن شود كدام #عقل، معيار كمال انساني و قرب الهي است و ثانياً، در كدام #عقل زن و مرد با يكديگر اختلاف و تفاوت دارند؟
عقلي كه در آن، زن و مرد اختلاف و تفاوت دارند غير از عقلي است كه مايه تقرب الياللَّه است.
عقلي كه در زن و مرد متفاوت است عقل اجتماعي، يعني در نحوه مديريت، در مسائل سياسي، اقتصادي، علمي، تجربي، رياضي است. و بر فرض هم كه ثابت بشود در اين گونه از علوم و مسائل اجرايي، عقل مرد بيش از عقل زن است ـ كه اثبات اين مطلب نيز كار آساني نيست ـ ولي اين سؤال وجود خواهد داشت: آيا آن عقلي كه مايه تقرب الياللَّه است همين عقلي است كه بين زن و مرد مورد تمايز ميباشد؟
آيا ميتوان گفت هر كس مسائل فيزيك، رياضي، طب، طبيعي و مانند آن را بهتر بفهمد به خدا نزديكتر است؟
آيا اين #عقل، مايه تقرب است يا عقلي كه «ما عبد به الرّحمان واكتسب به الجنان»ميباشد مايه تقرب است ؟ عقلي كه موجب تقرّب ميباشد همان است كه از رسول خدا صلي الله عليه وآله درباره نامگذاري آن به اين اسم چنين آمده است: عقل، چيزي است كه انسان به وسيله آن، نيرو، غرايز و اميال را عقال ميكند ـ عقال زانوبندي است كه وقتي شتر سركش را بخواهند يكجا ببندند زانوهاي او را با آن ميبندند تا چموشي نكرده و از جا بيرون نرود.
پس #عقل را به اين دليل #عقل ميگويند كه جلوي اميال و غرايز را گرفته و زانوي شتر سركش جهل و شهوت را عقال ميكند. در اين عقال كردن هر چه انسان بهتر و بيشتر غرايز را ببندد كاملتر ميشود، البته معناي بستن غرايز، تعديل و نه تعطيل آنهاست. بنابراين آنچه موجب تقرب الياللَّه است عقلي است كه «يعبد به الرحمان ويكتسب به الجنان».
و آن عقلي كه ممكن است در مرد بيش از زن باشد، عقل علوم، عقل سياست و عقل كارهاي اجرايي است. و اگر كسي در مسائل سياسي يا اجرايي عاقلتر و خردمندتر بود، نشانه آن نيست كه به خدا هم نزديكتر است، چه بسا همين هوش سياسي يا هوش علمي، او را به جهنم بكشاند و چه بسا ممكن است مردي در علوم اجرايي بهتر از زن بفهمد، امّا توان عقال كردن غرايز خويش را نداشته باشد.
همه مذهبهاي باطلي كه در برابر انبيا صف بستند به وسيله مردها جعل شد.
اكثر متنبّيها كه در برابر انبيا به مبارزه مذهبي برخاستند، مرد بودند.
هركس بتواند بهتر از ديگري غرايز را در هم بكوبد و اميال نفساني را تعديل كند و بهشت كسب بكند او عاقلتر است. پس اگر تفاوتي هست در مسائلي است كه سود و زيان ندارد.
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره):
بعضی از شماها این سوال را کردهاید که چه باید کرد تا به خدا نزدیک شد و سفر به سوی خدا نمود و در #سلوک موفق شد
گاهی میگویند ما نمیتوانیم
چه (باید کردنها) را گفتهاند
به جای نمیتوانیم بگویید ما نمیخواهیم
ما نمیخواهیم و ما نمیتوانیم دو جملهای است که قریب هم هستند ولی فاصله آنها از زمین تا آسمان است
جواب همه این سوالها در دعا هست
وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زادِ الرَّاحِلِ إِلَيْكَ عَزْمُ إِرادَةٍ يَخْتارُكَ بِها
خدایا دانستم بهترین توشه و زاد آن کسی که میخواهد به سوی تو سفر کند #عزم_و_اراده است
که فقط تو را اختیار کند و بقیه را کنار گذارد
بهترین توشه این است که (بخواهد) به باطن خود مراجعه کنید ببینید جز (یک) اراده چیز دیگر میخواهد؟؟!!
من این کار را کردهام شما هم بکنید کار سختی است ولی به یک نظر آسان است
یک اراده بیشتر لازم نیست
اراده خدا و کنار گذاشتن هرچه غیر اوست
#عزم_و_اراده یعنی اراده ثابت نه اراده ناثابت و متزلزل
آن #اراده که ما داریم #اراده نیست #اراده ثابتی که او را بخواهد
این جواب آن سوالهاست که میگویند چه کار کنید
او را #اراده کنید
ما نمیتوانیم نیست
نمیخواهید
او را بخواهید تمام شود
وقتی از ما #اراده بود قدم به میدان میگذارید
شروع از #عزم_و_اراده است
بعد آن میشود که باید بشود آن وظایف میآید که باید بیاید.....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
جلسات سنوات گذشته
(سیدعلی سیدعربی)
امام رضا ع فرمود یابن شبیب «إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» اگر دوست دارید که در درجات عالی بهشت با ما باشید و از ما جدا نشوید با غصه ما غصه دار و با شادی ما شاد شوید و محبت و #ولایت ما را داشته باشید؛
اگر شادی و نشاط انسان، غصه های انسان و محبت و دل انسان به امامش گره خورد، در درجات عالی بهشت با ائمه ع قرین است «وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقا»(نساء/69)،
انسان دیگر از این بهتر نمی تواند در بهشت جایی پیدا کند.
همراه شدن با اهل بيت(ع) مستلزم بلاها و سختی ها است نه دنيا طلبي ،
شخصی به حضرت عرض کرد: شما را دوست دارم؛
حضرت فرمودند: راست مي گویی، پس آماده بلا باش؛ چون محبت بلا مي آورد. البلاء للولاء
امکان ندارد که انسان با معصوم(ع) باشد، ولی همراه غصه هاي معصوم(ع) و سختي هاي راه او نباشد؛
اگر انسان مي خواهد سفره خود را در شادي ها و خوشي ها و امنيت و خوف خودش از خدا و اولياءی خدا و دين خدا جدا کند، نمی تواند با خدا و اولياءی خدا همراهي کند؛
نمیشود سفره من جدای سفره امام باشد وبعد همراه امام هم باشم نمیشود من وابسته به همسر و فرزند وشغل و پول و اعتبار بین دیگران و غیره باشم ،
اسیر تعلقات باشم
بعد با امام حسین (ع)همراه باشم تصویری که شما از کربلا دارید چه را نشان میدهد ؟
اسارت در تعلقات یا قطع تعلقات؟
وقتي کسی همراه امام نبود چطور وارد وادي توحيد بشود ؟
آنها که همراه امام شدند آیا از همه چیز و همه کس خود را منقطع نکردند ؟
آیا آنها که دنبال دنیای خود حتی دنیای حلال خود بودند توانستند به امام برسند و همراه او باشند یا جا ماندند؟
اینکه مرتب مدعی هستیم
(یا لیتنا کنا معک ) چه معنا میدهد ؟
آیا توخالی است ؟
اگر کسی همراه امام نباشد چطور از شفاعت بهره مند بشود ؟
مگر راهی غیر از این هست ؟
خب همراهی با امام چگونه است ؟
مگر تمام ملائکه جز شیطان برای رسیدن به عبودیت راهی غیر از سجده و خضوع و پذیرش این ولایت و عمل به آن داشتند ؟
ما چرا خضوع نداریم ؟
مگر ما از زمره عالین یا والهینی هستیم که امر به سجده نشدند؟
اگر انسان دوستی و #ولایت مولای خود را پذیرفت بايد به لوازمش هم پایبند شود.
و یقینا در این مسیر سختي هایي هست؛
ما آمدیم که تحمل کنیم سختي ها را ،
برسیدم به بصيرت ها،
تغيير بدهیم آرزوها و تمايلات و تعلقات را ،
جهت بزرگ تر شدن از دنيا،
نگاه جامع به دنيا،
نگاه واسع به دنيا
در زیارت اربعین میخوانیم «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ
یعنی باید در راه امام حسین بذل مهجه کرد
معنای زیارتی که میخوانید را میدانید ؟
یعنی هركس حاضر است در راه ما خون دل بخورد، با ما همراه شود!
مهجه در عربي یعنی خون دل؛
و بذل مهجه يعني خون دل خوردن، يعني خار در چشم و استخوان در گلو بودن
یعنی اگر میخواهید همراه امام معصوم باشید خون دل خوردن ها دارد
مصائب دارد
تحملها می بایدت
مهجه در عرب گاهی نیز به معنای خون مانده در گلوی حیوانی است که ذبح شده
خونی که بعد از ذبح از لحاظ فقهی پاک است
یعنی برای حسینی بودن یا همراه امام معصوم بودن باید تمام هست و بودت را بدهی و از هر چه غیر اوست پاک شوی
و با عشق تمام و با رغبت تمام مهجه کنی
به قول معروف باید برای خرج کردن در این راه ریخت و پاش کنی!!
نه اینکه پول فقط خرج کنی
امام که پول من و شما را نمیخواهند خودت را باید خرج کنی
اگر در این همراهی با امام صداقت داری باید دست از خواسته ها و تمایلات و تعلقاتت که زمین گیرت کرده برداری
از غم وغصه ها و افسردگیهایی که مانع حرکتت بسوی خدا شده دست برداری
نباشی از آنهایی که مرتب میگویند
امروز این مشکل درست بشود بعد شروع میکنم
این یکی مسئله هم حل بشود اعصابم آرام بشود بعد شروع میکنم !!!
و علی هذا ......
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
گزیده ای از جلسات #اخلاص:
در تعریف #اخلاص گفته اند ،
تصفيه نمودن عمل از شائبه غير خدا، و صاف نمودن درون و سر انسان است از رؤيت غير حق در همه اعمال ظاهريّه و باطنيّه.
و كمال آن، ترك غير است مطلقا
و پا نهادن بر انانيّت و غير و غيريّت است يكسره.
اگر #اخلاص را حذف کنیم در واقع عبودیت خدا را حذف کرده ایم عبودیت بدون #اخلاص در صور مختلف عبودیت غیر حق محسوب میشود نه عبودیت حق .....
از آیات به خوبی برمیآید که آنچه انسانها به آن مأمور شده اند و وظیفه آنهاست و آنها را به مقصد میرساند فقط و فقط عبادت خالصانه است هرچه میتوانید روی این مسئله فکر کنید هر چقدر فکر کنید متوجه میشوید که انسان باید عبادت و حرکتش فقط برای خدا باشد حتی خوردنش خوابیدنش کسب وکارش ازدواجش بچه دارشدنش.....
یعنی متوجه میشود که حتی عبادت برای نعمتهای بهشت نیز از #اخلاص فاصله دارد
مشکل اینجاست که نوع نگاه اشخاص به نظام هستي نادرست است؛ به جاي آنكه خدا را تنها مؤثر مستقلّ در امور بدانند، نظر مردم را داراي اثر استقلالي ميپندارند و به جاي آنكه فقط از خدا بترسند، خوف از مردم آنها را به عمل وا ميدارد.
ترس از خدا مانع خیلی از کارها نمیشود ولی ترس از مردم ترس از آبرو ترس از مال وفرزند ونعمتها مارا به کار میاندازد
چون دیگران و اسباب وعلل را منشاء نعمتها و امنیت ها میبینیم نه خدا را....
تمام رياهاى عملی و آشکار ما و اكثر رياهاى قلبی و درونی و رقیق ما از نقصان توحيد افعالى است.
توحید ما مشکل دارد همان توحیدی که اصل اول است .....
خدا ما را آفریده که به اینجا برسیم که خدا در دل ما بزرگ بشود و به تعبیر امیر المومنین ع «عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ»
بقیه از چشم ما بیفتند، کاری نداشته باشیم تعریف می کنند یا تکذیب
راه خدا را برویم.
فرمودند #اخلاص به نیت برمیگردد #اخلاص یعنی انسان در حرکت صعودی خود در انجام وظایف خود در عبادت خود جز خدا را کسب نکند
و به هیچ وجه نیت دیگری نداشته باشد
اگر ما بخواهیم قصد و نیت خود را آسان بگیریم
و فقط به ظاهر اعمال بپردازیم
و در قلب خود و نیات خود تدبر نداشته باشیم
و مجاهدت جدی نکنیم
و موشکافی نکنیم
و فقط بخواهیم یک بررسی سطحی و صوری بکنیم
مسلماً به ریزه کاریها و دقایق ریا در قلب خود متوجه نمیشویم و در نهایت به خسران میافتیم....
علما اخلاق مثالي میزنند که وقتی شما شیر زیادی از یک حيوان میدوشیددر آن شیر اگر رگه بسیار کوچکی از خون آمیخته شده باشد همه آن را ناپاک کرده و بيرون میریزید
یا اگر در یک ظرف بزرگی مقدار زیادی غذا پخته باشید اگر یک فضله در آن ببینید کل آن غذا حرام شده و بلااستفاده است
خیلی نکته ها در این مثال میتوان فهمید
لذا برای همه و خصوصاً سالکان راه حق
مسئله قصد ونيت و #اخلاص از امور بسيارمهم تلقی میشود....
تمام حقيقت اعمال همان جنبه ملكوتي وصور درونی آنها است كه نيت است
تمام اعمال در نيات فانى هستند و از خود استقلالى ندارند
كسانى مىگويند اعمال خير كفّار، مقبول درگاه خداست چون میگویند حسن و قبح و نيك و بد عمل، ذاتى است، عمل نيك، چه از مؤمن باشد يا از كافر، ماهيتش نيك است و قهراً بايد مورد قبول حق تعالى واقع گردد؛ زيرا خوب از هر كس خوب است و بد از هر كس بد است و نسبت خداى متعال هم با همه بندگان يكى است....
مىگوييم صحيح است ولى يك مطلب اساسى، اينجا مورد غفلت قرار گرفته است و آن اصطلاح اين است كه حسن و قبح بر دو گونه است: فعلى و فاعلى......
از نظر اول بايد ديد اثر مفيد و يا مضرّ عمل تا كجا كشيده شده است؟ و از نظر دوم بايد ديد كه عامل، در نظام روحى و فكرى خود چه سلوكى كرده و با این عمل به سوى كدام مقصد مىرفته است؟
قرآن مىفرمايد:
الّذى خلق الموت و الحيوة ليبلوكم ايّكم احسن عملا
«آنكه مرگ و زندگى را آفريد تا شما را در امتحان نيكوترين عمل و صوابترين عمل قرار دهد».
فرمود «صوابترين» عمل و نفرمود «بيشترين عمل»
عمده اين است كه بدانيم وقتی تحت تاثی انگیزه یا نیت وهدفی عملی را انجام میدهیم گذشته از ظاهر عمل که فقط یک سلسله حرکات وسکنات است فی الواقع از نظر روحی ومعنوی و حقیقت به کدام سو حرکت میکنیم....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#صلوات
اگر كسي اثر #صلوات بر اهل بيت رسول الله (ص) را خوب بداند و خوب بفهمد كه اين چه طيبي است كه در باطن ميآيد و آلودگي هاي خلقت باطن را از ميان ميبرد و يك پاكيزگي مخصوص جايگزين آن ميكند كه کل ملكوتيان را به انسان مجذوب ميكند هرگز از #صلوات فرستادن دست بر نمي داشت...
#یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
🏴🏴🏴
آیت الله محمد شجاعی :
هرقدر ریاست داشته باشید؛ مال داشته باشیدیافرزند داشته باشید همه موهوم است
اینها را به خود چسبانده اید
اینها به شما نمی چسبد آنچه باشماست همان است که در روح شماست نه اینکه بزور به خود بچسبانید به ما ارتباط ندارند دلیلش هم این است که گرفته میشود
آنوقت که بنا شد گرفته شود میبینید که خیال بوده با ما نبوده؛ ما بی آنها بودیم و آنها هم بی ما بودند
اگر ماباشیم یا باخداهستیم یا بی خدا
ما اصلا با هیچ چیز ارتباط نداریم
این حقیقت را مادامی که ریاضت نکشیدیم نخواهیم یافت با حرف و الفاظ یافته نمی شود
مدتی به جریان فکری بپردازید تا بفهمید به هیچ چیز مرتبط نیستید
انسان تنهای تنهاست فقط به خدا مرتبط است
این حقیقت را مردم موقع مردن میابند
هیچ چیز به ما اتصال ندارد ما خود را وصل کرده ایم و موقع مردن یافتن این حقیقت خیلی اندوهناک و وحشتناک است
این یکی از علل وحشت است
انسان یکدفعه میفهمد در ظلمت است و از همه خیالات و موهوماتی که برای خود داشته هیچ نمانده
آنهایی که در ریاضت قدمهایی برداشته باشند و به تنهایی خود پی برده باشند از این فشار محفوظند
قرآن میگوید که به میت میگوییم که
جئتمونا فرادی
تنها آمدی
تنها بودی
اگر تقوی داشته باشد حق همراه اوست....
🏴🏴🏴
Eitaa.com/darharameyar
یک چهارم از شب گذشته بود که امیر مومنان علی(علیه السلام) از مسجد کوفه بیرون آمد و به سوی منزل رهسپار گردید. کمیل بن زیاد که از اصحاب خاص و مخلص آن حضرت بود، همراه آن حضرت حرکت می کرد، در راه به در خانه مردی رسیدند، صدای قرآن از خانه وی شنیدند. او نیمه شب برخاسته بود و قرآن می خواند، علی(علیه السلام) و کمیل شنیدند او این آیه را با صدای دلنشین و پرسوز می خواند: «امّن هو قانت آناء اللّیل ساجداً و قائماً یحذر الاخره و یرجو رحمه ربّه...؛ آیا کسی که در دل شب به اطاعت خدا و سجده و قیام به سر برد و از آخرت ترسان و به رحمت خدا امیدوار است، با کسی که با گناه و کفر زندگی می کند یکسان می باشد؟!» (زمر/ ۹) کمیل در دل خود آهی کشید. صدای دلنشین قرآن، آن هم در دل شب و از لبان یک انسان شب زنده دار، او را به نشاط آورد، ولی چیزی نگفت. امام به کمیل توجه کرد و فرمود: «صدای دلنشین این شخص تو را نفریبد، این قاری قرآن، از اهل جهنم است که به زودی راز این مطلب را به تو خبر خواهم داد».کمیل در حیرت و تعجب فرو رفت، از این رو که امام (علیه السلام) از فکر و نیّت او آگاه گشته و گواهی می دهد که آن قاری قرآن از اهل دوزخ است!! مدتی از این جریان گذشت، تا این که ماجرای خوارج نهروان پیش آمد و آنها بر ضد علی (علیه السلام) اعلام جنگ کردند و در سرزمین نهروان، جنگ خونینی بین سپاه علی (علیه السلام) با سپاه خوارج درگرفت و همه خوارج ـ جز ۹ نفر فراری ـ کشته شدند. کمیل در جبهه همراه علی (علیه السلام) بود، علی (علیه السلام)در حالی که از شمشیرش خون می چکید، به کمیل رو کرد و فرمود: با من بیا سپس هر دو نفر به اتفاق هم کنار کشته ها و سرهای بریده که به زمین افتاده بود رفتند، علی (علیه السلام) سرشمشیرش را بر سر کشته ها می نهاد، تا این که نوک شمشیر را بر سر همان قاری قرآن نهاد و فرمود: ای کمیل امّن هو قانت آناء اللّیل... این سر همان شخصی است که نیمه شب این آیه قرآن را می خواند و تو را مجذوب ساخته بود. کمیل امام (علیه السلام) را بوسید و از آرزوی جاهلانه خود استغفار کرد.( سفینه البحار، ج۲، ص۴۹۲ـ۴۹۳)
#آیت_الله_محمد_شجاعی_(ره):
از رسول الله (ص) زیاد نگرانیها شنیدهاید
تفسیرهای زیادی برای نگرانیهای حضرت هست
اما یک تفسیر بر اساس همین #اخلاق_کریمه ای است که حضرت داشتند
#اخلاق_کریم یعنی عشق و محبت به خدای متعال
و این #خلق_عظیم رسول الله است
بر این اساس بنابر این #خلق_کریم رسول الله اضطراب و خوف و خشیت و گریههای طولانی داشتند
بسیار مضطرب بودند
زیاد به زحمت میافتادند
خیلی نگران بودند
آنقدر به نماز میایستادند که پاهایشان ورم میکرد
خوب نگرانی برای چه بود ؟؟؟
ترس برای چه بود؟؟؟
اگرچه تفسیرهای دیگری هم هست اما امروز تفسیری بر اساس #خلق_عظیم و عشق به حق را بیان میکنیم در احکام محبت و عشق و احکام شدت محبت به خدا اینگونه است که وقتی کسی محبت شدید به خدا دارد نقطه مقابلش یک نگرانی فوق العاده هم دارد
نگرانی فراق
نگرانی هجران
اما کسی که محبت ندارد اصلاً این را نمیفهمد
کسی که به وجودش محبت به معنی کلمه راه نیافته چطور میتواند این نگرانی را بفهمد ؟!!
نگرانی کار محب است
وقتی کسی کسی را خیلی دوست داشت از فراقش میترسد
وقتی دوست ندارد چه ترسی از فراق؟؟!!
ترس از فراق دیگر معنا ندارد
این از احکام محبت است آن هم نه محبت ابتدایی و ضعیف
ما نسبت به خدای متعال هیچ محبتی نداریم
ما نه محبت ضعیف را داریم و نه محبت ابتدایی را
دلیلش این است که اگر به شما بگویند ساعت ۲ نیمه شب برای شما ۱۰۰ میلیون تومان قرار است پول بیاورند آیا میخوابید؟؟؟
این حرفها به ظاهر خنده آور است ولی در واقع دردآور است
در ما هیچ خبری از محبت نیست
اگر چیزی هست باز ترس از جهنم است
برای ما رو سیاهی است که حاضریم به خاطر ۱۰۰ میلیون تومان شب بیدار باشیم ولی برای نماز شب نه
ذرهای در ما محبت نیست
اگر شک دارید به من بگویید تا من به شما توضیح دهم که نمیفهمید
در محبتهای بالا محب عاشق از فراق و هجران سخت میترسد
در دعای کمیل حضرت امیر ص میفرماید
فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَىٰ فِرَاقِكَ
دقت کنید که حضرت زیاد نگران آتش جهنم نیست
نگران فراق است
اینها برای من و شما مفهوم ذهنیست فقط برای اهلش یافتنی است
آیه آمد خطاب به رسول اکرم ص که
فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
آنطور که دستور به تو رسیده استقامت داشته باش
(چرا این آیه حضرت را پیر کرد ؟)
این دستور در مقام محبت بود
این دستور از خدای متعال برای رسول الله
آن هم رسول اللهی که خلق عظیم داشت
معنای خاصی داشت
حضرت نگران بود که این دستور را نتواند خوب عمل کند ولی عمل کرد
نگران بود اگر خوب عمل نکند ممکن است هجران پیش آید
ممکن است به فراق منجر شود
لذا فرمود این سوره مرا پیر کرد
زود هم پیر شد
گریهها داشت
حالاتی داشت
این تفسیر از نگرانی و اضطراب رسول الله و ترس او در مقام محبت است
در مقام واجد بودنش به #خلق_عظیم و محبت بالا نسبت به خدای متعال است....
#فاطمیه
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar