هدایت شده از میرمریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هشدار جدی دادسرای ویژه روحانیت به برخی افراد با عنوان #اساتید و #محققین حوزه
⚖محسنی اژهای:
استاد و محقق نباید حرفی بزند و بیانیهای بدهد که خلاف امنیت ملی باشد.
🟡رژیم آدمکشی که بیش از ۴۰ هزار نفر را به شهادت رسانده است مستحق بالاترین مجازاتهاست.
🔴نمیشود فردی به عنوان استاد حوزه و یا محقق بیاید حرفی خلاف امنیت بزند و آن را اصلاح نکند، اگر جبران نکنند #دادسرای_ویژه_روحانیت حتما برخورد خواهد کرد. برخی حرفها در این مقطع زمانی و در مقابل این رژیم بسیار سنگین است.
دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜#تاریخ
✨#شیعه
🌍#مازندران
🇮🇷#رهبری
۱- مازندران از اول ، شیعه متولد شد
۲- مازندرانی ها رفتند یمن جنگنیدن و شیعه را پایدار کردند
#پخش_حداکثری
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🕰قدیمیترین ساعتفروش #بابل
🔹️آقای عبدالله سماک متولد ۱۳۰۵ ( ۹۹ ساله )
بازنشسته اداره هواشناسی بابلسر. مدرک تحصیلی دیپلم و دارای چهار دختر و یک پسر
🔹️سال ۱۳۳۶ مغازه تعمیرات و فروش ساعت مردانه و زنانه را در چهارسو راهاندازی کردند که در نوع خود در بابل و مازندران کم سابقه بود و جزو اولینهای این صنعت بودند.
🔹️بدلیل فعالیت و فروش فوق العاده ساعت ( یک میلیون تومان در یکسال ) سال ۱۳۵۷ با هزینه شرکت ساعت سازی اورینت ژاپن به پنچ کشور تایلند، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ و سنگاپور به مدت یکماه سفر کردند.
🔹️چندین فروشنده بنام و تعمیرکار بابلی جزو شاگردان ایشان بودند که هر کدام سالها نزد ایشان شاگردی میکردند.
🔹️مقطعی در ساعت فروشی ایشان شش فروشنده و تعمیرکار مشغول به کار بودند.
🔹️بصورت خود آموخته ( بدون شاگردی کردن) از نوجوانی با خرید ساعتهای مچی، خودشان بارها باز و بسته میکردند تا توانستند اکثر ساعتهای مچی و دیواری را تعمیر کنند.
🔹️با توجه به سن بالا ( ۹۹ سال ) همچنان صبحها به مغازه سابق ساعت فروشی خودشان میآیند و یکی از تفریحات همیشگی ایشان حل مجلات مختلف جدول است.
📝گزارش: علی کفاییمهر
🗓شنبه، ۵ آبان ۱۴۰۳.
💌سپاس از جناب #سیدقاسم_صیادمنش
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3605
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🍀میوه #چایوت یا #چوچو
اطلاعات در مورد این میوه👇
https://www.beytoote.com/cookery/khavas-ghaza/properties3-chayote.html?m=1
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چه کسی به او آموخت؟؟!!!!
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#دُنبُلی
📩سلام جناب داداش پور باکر
وقت بخیر
سپاس از پژوهش ارزشمندتان
ممکنه از #ایل_دنبلی مقیم مازندران توضیح بدین؟
✍رنجبر دشت سر آمل
💌سلام سپاس از همراهی شما و حسن نظرتان
شاخه ای از اینان در روستای شهنه کلا آمل، روستاهای کنیج، خوشل و تازه آباد نوشهر، زاغه مرز بهشهر، روستاهای تلوچال و کردمحله چالوس، روستاهای گریوده و صورت بندپی شرقی بابل گزارش شده است.
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۸/۰۸
📜#دنبلی به چه معناست؟
دنبلی ترکیب کلمه دنبل+یای نسبت میباشد و دنبل نام کوهی در منطقه دیار #باکرکوی میباشد که امروزه جزو خاک کشور ترکیه محسوب میگردد.
📌ملک ناصر در #کتاب تاریخ آداب ملوک در این مورد می نویسد:
«دنبل از محال خوی است و کوه آن در کوهستانات دیاربکر [باکرکوی] است. گویا یک پارچه سنگ بی راه است و پیوستگی به کوه دیگر ندارد. اطرافش جنگلهای دشتی، از پس جنگلها کوههای بلند است و شطی از اطراف آن میگذرد.کوه سنجران و قلعه آن در اطراف شط واقع، هیچ سلطانی به آن کوه و طایفه دنبلی دست نیافته»
👈از عبارت فوق چنین استنباط می شود که محال #خوی بسیار وسیع بوده بطوری که منطقه دیاربکر [باکرکوی] جزو آن محسوب میگردید و طبیعتا" امرائی که در این محال حکومت داشته اند هم شهر خوی و هم دیاربکر [باکرکوی] جزو قلمرو آنها محسوب میگردید.
این امرا بر اساس نوشته منابع متعدد از جمله #تاریخ_اخشیدی بازمانده امرای اخشیدی بودند که در شام حکومت داشته اند و تمامی کردستانات از جمله #قلعه دنبل جزو قلمرو آنان بوده است بعد از انقراض، به این مناطق آمده اند و چون قلعه دنبل مرکز استقرار آنها بوده به دنبلی معروف گردیده اند.
«اخشید» لقب امیر موسی فرزند امیر یحیی برمکی است.
✍دنبلی، #طایفه. (دُ. بُ ) #صاحب_قاموس مینویسد:
دنبل بر وزن قنفذ نام قبیله ای از اکراد است که در اطراف موصل سکونت دارند #احمد_بن_نصیرفقیه مشهور شافعی و علی بن ابی بکر بن سلیمان محدث از این طایفه می باشد.
📘مولف تاریخ بخش فارسی سلسله نسب این طایفه را به طریق ذیل بیان می کند.
🌿ابا مظفر جعفر شمس الملک بن امیر عیسی ملقب به سلطان صلاح الدین بن یحیی کرد بن امیر یحیی بن امیر جعفر ثانی بن امیر سلیمان بن امیر شیخ احمد بیک بن امیر موسی ملقب به ملک طاهر بن امیر عیسی ملقب به ملک طاهر بن امیر موسی بن امیر یحیی وزیر هارون الرشید بن قباد بن برمک بن اردوان بن برمک بن انوشیروان
📌اسلاف امرای دنبلی جزو نقباء و مرشدین متصوفه محسوب میشدند .
👈امیر یحیی که یکی از آن مشایخ است بنا به روایت صاحب شرفنامه هزار و دویست تکیه و خانقاه در اطراف آذربابجان و شام بنا نمود و سلسله بکتاشیه را رونقی تازه داد.
قبور مشایخ دنبلی زیارتگاه عمومی بوده است. مشایخ این سلسله با سلاطین #صفویه موتلف و متفق بودند عده ای از محدثین مذهب اثنا عشری از دنبلی ها بوده اند.
محمد ابن وهبان دنبلی بواسطه کمیل بن زیاد نخعی از حضرت امیر المومنین (ع) حدیث روایت میکند.
امیر احمدخان دنبلی معاصر #نادرشاه افشار بوده و در سامراء آثار بسیار از او باقی است.
📌مقبره دنبلی ها (دنابله) در سامرا تا کنون مشهور است موطن اصلی این طایفه نواحی کردستان بوده سپس به آذربایجان کوچ کرده و در آن نواحی اقامت نمودند.
شهرخوی را کرسی نشین امارت خود قرار داده و آن شهر را کاملا آباد نمودند .
احمد خان دنبلی که معاصر نادر شاه بوده است در آبادانی شهر خوی اقدامات بسیار نمود . قلمرو حکومت این سلسله در کردستان و اطراف تبریز بوده است .
امیر بهلول دنبلی معاصر سلطان حیدر صفوی بوده و از روی خلوص عقیده تسلیم وی شد . سایر امرای دنبلی نیز از ملوک صفویه اطلاعات داشته اند .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3606
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
🌿#دنبلی ها به چندین شعبه مختلف منشعب شده اند که عبارتنداز:
▫️قبیله یحیی دنبلی منسوب به امیر یحیی،
▫️شمسگی منسوب به شمس الملک دنبلی ،
▫️عیسی بگلو از اولاد امیر عیسی ،
▫️بگزادگان از نسل امیر فریدون
▫️و ایوبخانی منسوب به ایوب خان که به امر مامون عباسی و امیر تیمور و سلطان سلیم به اطراف کاشان، خراسان، خبوشان، شیروان، گنجه و قره داغ متفرق شدند .
🔲#آئین
یکی از رسوم دنبلی ها این بوده است که همیشه سر سلسله آنها از نسل امیر عیسی انتخاب شود . عبدالرزاق بیک دنبلی کتابی موسوم به #ریاض_الجنه راجع به حالات دنابله تالیف کرده است .
📗ابا حنیفه دینوری در کتاب انساب الاکراد می نویسد:
سر سلسله ی این طایفه به امیر عیسی منتهی می شود و امیر عیسی از احفاد برامکه وزرای بنی عباس می باشد.
📘صاحب شرفنامه بدلیسی راجع به دنابله می نویسد:
«نسب امرای دنبلی به عیسی نام شخصی از اعراب شام می پیوندد و به روایتی از عمریه به نواحی آذربایجان افتاده سلاطین ماضی ناحیه سکمن آباد خوی را به طریق اوجاقلق بدو ارزانی داشته مدتها در آنجا ساکن گشته روز بروز عشایر و قبایل بر او جمع شدند.
در اوایل امرا و عشایر دنبلی به قاعده ناپسند #یزیدی [۱] [👈در پست بعدی توضیح داده میشود] عمل می نمودند و ثانی الحال که امرا ایشان به عیسی بیگی مشهورند و بعضی از عشایر از آن بدعت رجوع کرده طریقه اهل سنت و جماعت پیش گرفته اند و برخی همچنان در عقیده فاسد خود مصرند» و به روایتی اصل عشایر دنبلی از ولایت بختی آمده و در مابین اکراد ایشان را دنبل بخت میخواندند و شیخ احمد بیک از اولاد عیسی بیک در زمان تراکمه آق قویونلو به مراتب عالی رسید و آق قویونلو ها قلعه بای و بعضی از ولایت حکاری را مسخر گردانیده بدو تفویض کردند.
این شخص همان امیر دنبلی است که بعد از قتل عزالدین شیر، از طرف آق قویونلو ها حکومت کردستان را داشته است. به زعم شرفنامه امارت و حکومت ایل دنبلی از واقعه تسخیر حکاری شروع می شود.
📌سید حسن زنوزی نیز مختصری از حالات دنابله را در کتاب ریاض الجنه عربی نقل نموده است .
📌امین احمد رازی در کتاب تذکره هفت اقلیم شرحی راجع به دنابله مینویسد.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3606
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌿#دُنبُلی
✍مرحوم محمدعلی خان تربیت در #کتاب دانشمندان آذربایجان در بخش دنبلی ها از کتاب ریاض الجنه نوشته عبدالرزاق بیک دنبلی استفاده کرده و می نویسد:
«بنا به نگارش تواریخ و سیر حسب و نسب دنبلی ها به یحیی برمکی منتهی می شود مشارلیه چهار پسر داشته جعفر، محمد، فضل و موسی .
این آخری و اولاد او والی شامات بوده و در آنجا ۱۵۰ سال سلطنت کرده اند . عیسی بیک نام از این خانواده که ابوموسی ثانی لقب داشته به #قلعه دنبل و سگمان آباد آمده شیوه ی تفرد و تجرد پیش گرفته پس از زمانی اکراد دنبل که از سی هزار خانواده متجاوزبوده است دست ارادت به او داده و اعقاب او مدتها در آن سامان حاکم و فرمانفرمای آن طایفه شده ، قطور و اواجق و نخجوان و شرور و غیر آنهادر تصرف آنان بوده تا ظهور سلطان حیدر استقلال داشته اند.
پیر موسی دنبلی در سنه ۳۶۰ و امیر جعفر ملقب به شمس الملک متوفی در تاریخ ۵۵۵ هجری از مشاهیر این سلسله بوده است و مقبره ی آنان در خارج شهر خوی به فاصله دو هزار ذرع از آن واقع شده و مناره ی کله آهو که در پهلوی آن مقبره از دور نمایان است از آثار همین شمس معروف بوده و از بقایای آن عهده است.
امیر عیسی پدر شمس الملک و امیر یحیی جد وی که هزار و دویست تکیه و خانقاه در اطراف شام و آذربایجان بنا نهاده نیز از مشاهیر این سلسله می باشد
امیر محمودخان که متخلص به خاور و در زمان فتحعلی شاه مخاطب بار بوده از مشاهیر این طایفه می باشد .
📌تاریخی تا سنه ۱۰۰۵ و یکی دیگر از آنها تاریخی علیهده برای دنبلیان تا سنه ۱۲۵۸ نوشته اند و غیر از این نسخ خطی مختصری هم در جهان نما و شرفنامه و آثارالشیعه راجع به تاریخ و رجال این طایفه نوشته شده و هر سه کتاب چاپ شده اند.»
📌تمامی مورخینی که در دوره های زمانی متفاوتی در مورد اصل و نسب دنابله تحقیق نموده اند در این اصل اتفاق نظردارند که نسب دنابله به برمکیان میرسد و در این امر تردیدی نیست .
📚#منابع #کتاب
👇👇
📌علاوه بر کتاب قاموس وانساب الاکراد،
📗ظفرنامه تیموری،
📘تاریخ شرفنامه نوشته امیرشرف الدین خان بدلیسی،
📕فتوحات مکی نوشته محی الدین اعرابی،
📙ظفرنامه تیموری،
📘تذکره هفت اقلیم نوشته امین احمد رازی،
📗تاریخ اخشیدی،
📓تاریخ کاشان،
📕مفاتیح نوشته ملاحسن میبدی،
📘تاریخ اخشیدی،
📙آثارالشیعةالامامیه نوشته عبدالعزیزحواهرکلام (جزءچهارم)،
📗ریاض الجنه نوشته عبدالرزاق بیگ متخلص به مفتون،
📕ریاض الجنه نوشته محمد حسن ریاضی زنوزی متخلص به فانی،
📓تذکره الدنابله که اصل نوشته متعلق به محمودخان خاور بوده و توسط اشتهاردی تنظیم و منشر گردیده،
📗تاریخ دنابله نوشته حاجی محمدآقا پسرعبدالرزاق بیگ،
📕تاریخ کشاف،
📘تاریخ دنابله نوشته حسین خان پسر محمدصادق خان،
📙رساله موتمن نوشته میرزا زین العابدین خان موتمن الاطبا پزشک مخصوص ناصرالدین شاه،
📘تجربه الحرار وتسلیه الابرار نوشته عبدالرزاق بیگ
و چندین کتاب دیگر که جملگی از کتابهای معتبر و مرجع میباشند، در خصوص اصل و نسب طایفه دنبلی اتفاق نظر دارند .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3606
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
و اما در خصوص #یزدیه 👇👇
✍- یزیدیه، از ادیان باستانی رایج در کردستان است.
📌واژه یزیدی مشتق از کلمه «ایزد» یا «یزته» است که در زبان پارسی باستان به معنای «دین خدایی» است و 👈هیچگونه ارتباطی به یزیدبن معاویه ندارد.
📌یزیدیان از واژه ٔ #داسنی برای نامیدن خود استفاده میکنند.
📌این دین پیش از ورود اسلام، در مناطق #کردنشین وجود داشته و تحت تأثیر ادیان #زرتشتی و #مانوی قرار گرفته، از عقاید مهرپرستانه و ثنویت زرتشتی ،دین یهود و فرقهٔ «نسطوری» و عقاید صوفیه (پس از اسلام) نیز متاثر می باشد.
📌در منابع مربوط به فرقههای اسلامی آن را فرقهای از جمله غلاة شیعه دانستهاند .
📌یزیدی ها به زبان کردی تکلم نموده و اکثر آنان در کردستان عراق ، در اطراف موصل و مغرب آن در ناحیهٔ سنجار و قسمت کردنشین ارمنستان و اطراف شهر تفلیس گرجستان زندگی میکنند هر چند که در سایر مناطق کردنشین هم پراکنده اند.
شمار نسبتاً زیادی نیز در اروپا به ویژه آلمان مقیم هستند.
شمار یزیدیان حدود ۱۵۰ هزار نفر ذکر شدهاست.
📌یزیدی ها بوسیلهٔ فردی بنام «شرفالدین ابوالفضائل عدی بن مسافر بن اسماعیل بن موسی بن مروان بن حسن بن مروان» معروف به شیخ عدی مسلمان شدند.
وی فردی صالح و با تقوا و متولد شهر بعلبک سوریه بوده بعدها در منطقه حکاری در #کردستان ترکیه و شهر موصل عراق ساکن گردیده و در آن مناطق با نام «شیخ عدی حکاری» معروف شده است.
شیخ عدی معاصر امیرجعفرشمس الملک و شیخ احمدبیگ #دنبلی بوده و بین سالهای ۵۵۵ تا ۵۵۸ قمری و در سن ۹۰ سالگی فوت نموده، آرامگاهش در نزدیکی شهر اربیل واقع است.
📌 گروهی بنام «میرها» که خود را منسوب به شیخ عدی می دانند در میان یزیدی ها از احترام خاصی برخوردارند.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3606
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#دُنبُلی 📩سلام جناب داداش پور باکر وقت بخیر سپاس از پژوهش ارزشمندتان ممکنه از #ایل_دنبلی مقیم ماز
🌿#دُنبُلی
📜تاریخ سیاسی اجتماعی خاندان دنبلی (تا شورش ۱۲۱۴ هـ)
🔘استاد راهنما: احسان اشراقی ،
🔘استاد مشاور: شهرام یوسفی فر ،
🔘دانشجو: صادق حجتی ،
📌وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده تاریخ - ۱۳۸۸ - [کارشناسی ارشد]
🔲کلیدواژه: دنبلی ها
📝چکیده:
تاریخ ایران دستکم از دوره #سلجوقیان به بعد به شدت متاثر از حضور و فعالیت #طوایف و قبایلی است که سامان زندگی سیاسی و اجتماعی این سرزمین را تغییر داده و به گونهای دیگر شکل دادند.
در میان ایلات آذربایجان دنبلیها از جهات مختلف دارای اهمیت اند.
👈دنبلیها طایفهای #کرد نژاداند که بخش عمدهای از آنها در مناطق شمال غرب ایران و پارهای از آنها در مناطق مرکزی؛ کاشان و خراسان ساکناند.
شواهد موجود بیانگر آن است که این طایفه از مناطق غربی ترکیه امروزی و از سواحل دریاچه وان به ایران کوچیدهاند.
دنبلیها از قدیم الایام زندگی کوچروی داشتهاند.
با این وجود با مهاجرت به آذربایجان و استقرار در آن بخشی از آنها (عمدتاً روسا و خانوادههای بالادستی آنها) به زراعت و شیوه معیشت کشاورزی رویآوردند.
📜پیشینه و خاستگاه کردی دنبلیها و نیز تفاوت مذهبی این ایل یزیدی مذهب، که دستکم تا دوره #صفویه در میانشان حفظ شد، آنها را از سایر گروههای ایلی آذربایجان متمایز میسازد.
📌خواست بنیادی رساله حاضر بررسی تاریخ سیاسی و اجتماعی ایل دنبلی است.
بررسیای که به دلیل فقدان سابقه پژوهشی مناسب و بکر بودن بسیاری از اطلاعات آن لاجرم در قدم نخست به صورت توصیفی انجام خواهد شد.
البته تا جایی که اطلاعات منابع اجازه میدهد، میکوشیم توصیف حاضر از تحلیل برخی از رویدادها نیز خالی نباشد.
📌محورها و سوالات اساسیای که میکوشیم در پژوهش حاضر پاسخهای مناسبی برای آنها بیابیم عبارتاند از؛
👇👇
الف) خاستگاه اصلی و نژاد و تبار دنبلیها با سوالات:
۱- روایت صحیح درباره نژاد دنبلیها کدام است؟
نسب کردی یا عربی؟
۲- اعتقادات اولیه دنبلیها چه بوده است؟
ب) فرایند مهاجرت و استقرار دنبلیها در ایران؛
۱- تاثیرات عمده حضور دنبلیها در آذربایجان در چه حوزههایی قابل شناسایی است؟
۲- فرایند قدرتیابی دنبلیها در آذربایجان به عنوان یکی از مدعیان قدرت منطقهای و سراسری در ایران به چه شکل بوده است؟
۳- تغییر مذهبی در میان دنبلیها از یزیدیگری به تشیع چرا و چگونگی صورت گرفت؟
ج) روابط دنبلیها با دولت مرکزی ایران:
۱- نحوه تعامل دنبلیها با قدرت مرکزی به چه شکل بود؟
آیا در مقایسه با ایلاتی چون بختیاری و قشقایی و...
این روابط روال متفاوتتری به خود گرفت؟
۲- دلایل گرایش برخی از روسای دنبلی به نیروهای خارجی (عثمانیها در درجه اول و بعدها روسیه) در مقاطع مختلف چه بود؟
۳- نقش دنبلیها در رقابت میان ایلات و طوایف مختلف آذربایجان چه بود؟
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3608
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌿#دُنبُلی نام یکی از اتحادیههای ایلی ایران است که در نواحی خوی و سلماس در استان آذربایجان غربی سکنی داشتهاند.
دنبلیان ابتدا در نزدیکی موصل اقامت داشتند و سپس به آذربایجان و نواحی دیگر ایران کوچیدند.
اُمرای دنبلی خود را از نوادگان برمکیان میدانستند.
اسلاف امرای دنبلی از نقباء و مرشدین متصوفه محسوب میشدند و مقابر آنان زیارتگاههای عمومی بودهاست، از جمله امیر یحیی دنبلی که در شمار مشایخ سلسله بکتاشیه بوده.
نیز عدهای از محدثین شیعه مانند محمد بن وهبان دنبلی از این طایفه بودهاند. شاخههایی از امرای دنبلی تا برآمدن صفویان در دیاربکر و برخی مناطق آذربایجان حکومت مستقل داشتند.
📌«دنبلی» ترکیب کلمهٔ دنبل و یای نسب است و «دنبل» نام کوهی در منطقهٔ دیاربکر [#باکرکوی]
ایل دنبلی که امرای دنبلی از بین آنها بودهاند، یکی از اتحادیههای ایلی ایران محسوب میشود که از نظر تباری برخی منابع این ایل را از ایلات کُرد دانستهاند که در نواحی خوی و سلماس سکنی داشته و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت میکنند.
✍شرفخان بدلیسی در شرفنامه (نخستین منبعی بهطور مستقل به شرح تاریخ و جغرافیای قوم کرد پرداخته) چنین آوردهاست:
«عشایر دنبلی از ولایت بُختی آمده در مابین اکراد ایشان را دنبلیبُخت میخوانند.»
منابع متاخر نسب امرای دنبلی را به برمکیان متصل میسازند.
این دو فرضیه را نمیتوان مغایر هم دانست، اما برای پذیرش انتساب دنبلیان به برامکه به مستندات و مدارک قویتری نیاز است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3609
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐
پژوهش اِدمُلّاوَند
#واژگان #اصطلاحات ✍سلام دوست عزیز آن کسی که #کتاب «غلط ننویسیم» را نوشته، خودشان غلط نوشته اند.
📜#واژگان #اصطلاحات
📝درست بنویسیم
#توفان #طوفان
✍حال برای مردم گنجکاو این سوال پیش می که آیا این دو #توفان (ص. فا. و اسم) در اصل با هم فرق دارند؟
خیر، هر دو یکی ست؛ به عبارتی دیگر آن شور و غوغای طبیعت را این بار در گفتار و کردار و روان و بیان آدمی دیده اند.
کوتاه: مقایسه است؛ مقایسه ی هستی طبیعت با روان آدمی.
یک مثال برای روشنگری بیشتر:
پروا و بی پروا، که حالا برای نوع گفتار و کردار آدمیان بکار می رود؛ در اصل یک مقایسه است که از جهان پرندگان به زندگی ما آدمیان آورده شده.
مرغ خانگی با نزدیک شدن کسی پروا نمی کند؛ پر خود را باز نمی کند. ولی یک کبوتر وحشی در چنان لحظه ای بلافاصله پر وا کرده، پر باز کرده، می گریزد. پس نترس را بی پروا (دارای پرِ بسته) و ترسو را دارای پرِ وا (باز) دانسته اند (مقایسه).
یعنی یکی که نمی ترسد، می مانَد، و آن دیگری که می ترسد، پر را وا = باز کرده می پرد و دور می شود تا خطری متوجه او نگردد.
🌍جهان زبان جهانی ست بی نهایت عجیب و زنده؛ روان زبان را دریافتن، در خطه ی تحقیق برای خود کلاه زرین ماندگار بافتن است.
بارها دانشمندانی را دیده ام که بطور مکانیکی به واژه ها نگریسته اند و خود، خود را گمراه ساخته اند. و بعد به حاصل "کار" خود از روی نا آگاهی دلباخته اند، #مقاله و #کتاب منتشر کرده اند بی آنکه بدانند به غلط دامن زده اند.
📌هر وقت در واژه نامه های ایرانی معنی کهکشان (خانه های روشن در پی هم کشیده شده) را می بینم کاهکشان شده، دلم برای سلیقه ی زیبای گذشتگان ما می سوزد که آنگونه سوخته و هیچ گشته.
🖊نویسنده:
#لیثی_حبیبی - م. تلگر
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۵۴
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#سهروردی
#مشاهیر
✍سهروردی را
آگاه به علوم غریبه از
جمله سحر و جادو معرفی کردهاند.
✍شهرزوری نیز او را
صاحب کرامت و آگاه به
علم سیمیا و علم کیمیا معرفی کرده.
✍یکی از دلایل قتل او نیز این بود که به وی نسبت ساحری دادند.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سهرورد
✍روستای بسیار زیبای سهرورد
ارزش این را دارد که نه یکبار؛ نه
دو بار بلکه چندین بار از نجف آباد به آن دیار سرسبز و خوش آب و هوا و تاریخی و با معنویت و لذت بخش سفر کنید 🦋
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📘#کتاب
✍آنچه پاینده نوشت از
مولف : «مرحوم مجتبی پاینده»
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔲تفاوت تبارشناسی و دیرینه شناسی
✍برخی کتاب ها با عنوان #تبارشناسی یک فرقه یا فلان جریان تولید میشود و حال آنکه در انتخاب واژگان دقت لازم به کار نرفته و با مراجعه به متن آن کتاب، با دیرینه شناسی آن فرقه مواجه می شویم.
به طور ساده و گویا در تفاوت این دو اصطلاح این چنین میتوان گفت:
تبار شناسی؛ مطالعه دانش از جهات مختلف و پیوسته با مقاطع تاریخی دیگر است.
و
دیرینه شناسی؛ مطالعه دانش از جهت و ظرف خودش و در یک مقطع تاریخی می باشد و رابطه شبکه ای این معنا نیز از طریق توصیف دقیق گفتمان کشف می شود.
◻️روش مطالعه دیرینه شناسانه انحراف در فرقه ها:
این مطالعه میتواند به ترتیب مراحل ذیل باشد:
۱. بررسی اهداف تاسیس و ترویج انحرافات اعتقادی فرقه (سیاسی، اقتصادی و...)
۲. بررسی طیف فکری و انگیزه مواجهه کنندگان و منتقدین فرقه
۳. بررسی موثرین بر رشد و گسترش انحراف(موثرین سیاسی، فرهنگی، علمی، اقتصادی)
۴. بررسی زمینه انحراف؛ اعم از شرایط ترویج باورها و شرایط مخاطبین فرقهذ(شرایط جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی، علمی، اعتقادی و..)
۵. بررسی روش مواجهه کنندگان(علمی، سیاسی، روانشناختی، تبلیغی)
۶. بررسی باورهای پنهان جامعه انحراف پذیر
۷. بررسی آثار و پیامدهای انحراف و مواجهه
◻️مُریدانِ مُراد ساز
معمولاً در بررسی فرقه های انحرافی، ابتدا به سراغ رییس فرقه یا همان مُراد می روند. اندیشه او را بررسی می کنند و او را به عنوان مقصر یا متهم ردیف اول مورد توجه قرار می دهند.
اما همیشه اینگونه نیست که راهبران فرقه ها، مؤسسین فرقه باشند، بلکه این اطرافیان و گروه اولیه هستند که از یک شخص، مُراد می سازند و با کرامت تراشی ها و بزرگنمایی ها، او را وارد حرکت و جریانی می کنند که خود در تأسیس آن اراده و نقش خاصی نداشته است.
این یک حقیقت پنهان است که مُرید، مُراد می سازد.
🔺اکنون باید دید که اهداف مُراد سازان چیست؟!
#گاهی هدف آنان آغاز یک حرکت سیاسی است که تنها با پیوند نام یک شخص با چند روایت امکان تحقق حرکت وجود دارد.
مانند جریان مراد سازی محمد بن عبدالله قحطانی توسط جُهِیمان العتیبی در مکه، که نام او و نام پدرش را طبق روایات اهل سنت به امام زمان علیهالسلام تطبیق داده و با ترغیب و تشویق و باورمند ساختن او به این مقام، او را تحریک به قیام در روز عاشورا کرد!
#گاهی هدف از مراد سازی؛ تصاحب مقام مراد است. لذا برای آنکه نیابت از کسی داشته باشند که در مقام اعلی علیین است، ابتدا کارکتر مورد نظر ساخته شده و برای او مقامات غیبی و ملکوتی می سازند تا پس از مرگ او نایب و جانشین چنین شخصی شوند.
این بهترین راه برای کسب مقام است زیرا اینها جانشین کسی هستند که مقام عرفانی او در اذهان مردم تثبیت شده و با چند دست خط یا وصیت شفاهی ادعای جانشینی خواهند کرد.
مانند ماجرای علی محمد شیرازی که ابتدا از او باب ساختند و سپس جانشین او شدند!
تبیین اغراض و اهداف مراد سازان در قالب یک پست نمی گنجند و باید به همین دو نمونه بسنده کرد اما نکته مهم این متن این است که مراقب مراد سازان باشید.
مرادهایی که هر روز با نام «آقاجون و خانوم جون و حاج آقا و حاج خانم» در هر کوی و برزنی رشد قارچی دارند و مردم را به انحراف می برند.
◻️اصل مبارزه با علما در فرقه ها
دالگورکی در ادامه گزارش خود می نویسد:
«خیلی خوب است که فرقه بابیه با علمای اسلام مخالف است و مبارزه شدید شروع کرده و آنها را متهم به انحراف از اصول دین و عدم مراعات قوانین قرآن می نمایند. و عقاید فناتیزم(تعصب فرقه ای) پیروان این فرقه روز به روز نفوذ بیشتری در مردم پیدا می کند. بابی ها چندی پیش دوباره در #زنجان تولید اغتشاش نموده و عده زیادی از اهالی محل را به قتل رساندند».
📜شیخی گری، بابی گری؛ از نظر فلسفه، تاریخ و اجتماع، ص۱۸۳.
🖊#علی_محمدی_هوشیار
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3611
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🗓فراخوان #مقاله ویژه کنگره ملی بزرگداشت شاعر شهیر، نقاش نامدار و قلمدان ساز برجسته دوره قاجار، مرحوم میرزا محمد باقر نقاش باشی دهنوی
✍🏽 موضوعات مقالات:
۱/ تبارشناسی و زندگی نقاشباشی
۲/شخصیت فرهنگی نقاشباشی
۳/ تنوع تجارب هنری نقاشباشی
۴/شاگردان و مقلدان سبک نقاشباشی
۵/سبک شناسی ادبی وعرفانی نقاشباشی
۶/ اوضاع فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرهای مبارکه و اصفهان در زمان نقاشباشی
📆 مهلت ارسال مقالات:
پایان بهمن ماه ۱۴۰۳
🏥 آدرس تحویل مقالات:
دفتر کانون مفاخر شهرستان مبارکه واقع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه/دانشکده ولایت
🎙به بهترین مقالات ، هدایای ارزنده تعلق و در اجلاسیه کنگره ملی بزرگداشت که در سال ۱۴۰۴ در شهرهای اصفهان و مبارکه برگزار می گردد، نیز ارائه خواهد شد.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─