پژوهش اِدمُلّاوَند
#معرفی_کتاب 📘کتاب دهکده کوچک من شبکلا 📝نویسنده رقیه یعقوبی شبکلایی 🗓تاریخ انتشار ۱۴۰۲ 📌در حوزه ف
📝آیین رونمایی از اثر دهکده کوچک من شبکلا با حضور نوبخت فرماندار مرکز استان، بابایی کارنامی نماینده مجلس شورای اسلامی، هادیان بخشدار کلیجان رستاق و جمعی از اساتید، پژوهشگران و عموم مردم در روستای #شبکلا بخش کلیجان رستاق برگزار شد.
🗓کد خبر : ۱۲۴۷۸۶ یکم تیر ۱۴۰۲
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان ساری، محمدعلی نوبخت در آیین رونمایی از اثر #دهکده_کوچک_من_شبکلا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۲۰۰شهید شهرستان ساری، تخصیصاً ۱۵۸ شهید بخش کلیجان رستاق و ۳ شهید روستای شبکلا گفت: کتابها، دربر دارنده آیین، سنت و فرهنگ، امانت دارِ عقلانیت، معرفت و خردورزی و حاصل تدبر و تجربه های اهل علم و معرفت است.
✍مقام عالی دولت در شهرستان ساری در ادامه به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی پرداخت افزود:
{{کتاب، میراث و شاهکاری ماندگار، پدیده ای سترگ و با ارزش و عنصری امید آفرین، رشد طلب و روشنگر در پهنه زندگی بشریت است.}}
📌فرماندار مرکز مازندران در ادامه با اشاره اجمالی به فصل های مختلف کتاب دهکده کوچک من شبکلا گفت: مسیر ترسیم توسعه کوثری از دلِ کتابهایی انسان ساز، عدالت محور و آخرت طلب میگذرد.
📌وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از نویسنده، دست اندرکاران و تلاشگران عرصه چاپ و تهیه این کتاب افزود:
((با تلاش تمام مجموعه های فرهنگی و نهادهای متولی امر می توان زمینه ارتقا توجه به کتاب و کتابخوانی را فراهم آورد چرا که سرعت دستیابی به توسعه و پیشرفت در جامعه عالم و آگاه بیشتر است.))
📎روستای شب کلا کجاست؟
شبکلا اتا روستایِ نوم هسته که مازرون اوستان دله قرار دارنه و #ساری شهرستون ِکلیجان رستاق بخش دله دره.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
اولین کتابوارهی شهدای خلبان مازندران در قائمشهر برگزار میگردد
📝بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی مازندران، سرهنگ رمضان صادقی، فرماندهی پادگان آموزشی و رفاهی شهدای ارتش استان بههمراهی سرگرد علی نورانی، جانشین و معاون هماهنگکنندهی عقیدتیسیاسی پادگان، صبح پنجشنبه (۲۸ دی ۱۴۰۲) جهت برگزاری اولین کتابوارهی شهدای خلبان استان، با مصطفیٰ فضلیقادیکلایی، سرپرست ادارهی کتابخانههای قائمشهر دیدار و گفتوگو کرد.
📌فرمانده پادگان طی این دیدار، ضمن قدردانی از خدمات کتابخوانی و فرهنگی کتابخانههای عمومی، قول همکاری و هماهنگی لازم جهت دعوت فرماندهان ارتش نیروی هوایی و تولید محتوای مناسب برای برگزاری اولین کتابوارهی شهدای خلبان استان را دادند.
📌سرپرست ادارهی کتابخانههای قائمشهر، ضمن تقدیر از همکاری مسئولان پادگان بیان کرد:
برگزاری ویژهبرنامهی کتابواره، ایدهای نو جهت شناساندن مؤثر رشادتهای شهیدان ارتش جمهوری اسلامی ایران بویژه نیروی هوایی مازندران به اهالی استان و افراد جامعه محسوب میشود.
📌در پایان این گفتگو،تعدادی کتاب با موضوع ایثار، شهادت و زندگینامهی شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران به کتابخانههای عمومی شهرستان قائمشهر اهدا شد.
📌گفتنی است اولین کتابوارهی شهدای ارتش نیروی هوایی مازندران، طی دههی فجر سال جاری در شهرستان قائمشهر بهصورت استانی برگزار میشود.
#قائمشهر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پدر
#سیدمعصوم
ای به قربان مهر و وفای سیدمعصوم /
جان فدای نیت پاک و صفای سیدمعصوم/
به سال چهل وسه از شیاده آمد برون/
زن و فرزند پا به پای سیدمعصوم/
از پی کسب یک لقمهِ نان حلال/
بین تلاش و کوشش و تقلای سیدمعصوم/
هرگز نیازردش رنج و درد روزگار/
چون همیشه یارش بود خدای سیدمعصوم/
از بس که دلسوز بود و مهربان/
قلب همه خرد و کلان بود ماوای سیدمعصوم/
چون شوخ طبع بوده و اهل مزاح/
هرگز فراموش نگردد روی زیبا سید معصوم/
زانکه قبل از مرگ کرد وصیت اینچنین/
شده خاک وطن شیاده آرامگاه سیدمعصوم/
گرچه ما غمگین شدیم اما والدینش/
شاد و مسرور از دیدن سیمای سید معصوم/
سیدقاسم تو که شعر گوی پدر شدی/
کی این شعرتو باشد رسای سیدمعصوم/.
💞 پیشاپیش روز پدر را به همه پدران آسمانی تبریک عرض مینمایم.
📌 این شعر ((وصف پدرم)) را که ۲۵ سال پیش تقدیم پدرم کردم را یک بار دیگر پیشکش مقامش میکنم.
✍سید قاسم صیادمنش
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⛰ معرفی روستاهای لفور :
⭐️ این قسمت - روستای دهکلان
🔎حمام تاریخی روستای #دهکلان
⛰ حمام تاریخی روستای دهکلان یکی از بناهای دیدنی و پرجاذبه با معماری سنتی و قدیمی منطقه #لفور است.
⛰ فضاهای کالبدی و تزئینات به کاررفته در حمام دهکلان با توجه به امکانات موجود در زمان ساخت آن از نوع حمام های ساده و کوچک روستایی ایران محسوب می شود.
⛰ با توجه به قرارداشتن فضای حمام در گودی زمین، برای دسترسی به فضای داخل حمام از پله هایی که در فضای بیرون حمام تعبیه شده بود استفاده می شد و افراد را به سکوی بخش ورودی که فضای سرد حمام و در واقع محل رختکن هم بوده است هدایت می کرد.
⛰ این حمام به گونهای طراحی و ساخته شده بود که سه فضای متفاوت از نظر دما (سرد، گرم و معتدل) را داشت.
⛰ تاریخدانان محلی زمان بنای این حمام را سال ۱٢۱۰ خورشیدی ذکر نمودند.
این بنای تاریخی منطقه لفور که در این روستا واقع شده است هم اکنون در فهرست سازمان میراث فرهنگی استان مازندران به ثبت رسیده است.
⛰ گفته می شود «خشت» این حمام که در ابعاد ٢۰ در ٢۰ سانتیمتر بوده است و از بالادست روستای مرزیده در مرتعی نزدیک «ولْگِسون» تأمین شده است.
⛰ تمام مراحل طراحی، معماری و ساخت این حمام قدیمی توسط افراد خبره و با تجربه این روستا انجام شده است و معماری و اجرای مراحل ساخت آن را معماری به نام #استاد_آقا_عمو برعهده داشته است.
⛰ اهالی روستا در تهیه مصالح و آماده کردن قالب ها و تولید بخشی از خشت ها با استفاده از مخلوط آهک، تخم مرغ و خاکسترکاه سوزانده شده و نیز سایر مواد و مصالح مورد نیاز برای احداث بنا، نقش بی بدیل خود را ایفا نموده و به این ترتیب با همیاری خود یک اثر تاریخی و ماندگاری را به یادگار گذاشتند.
⛰ پس از اتمام بنا، مسئولیت اداره و نگهداری این حمام تاریخی در مرحله بهره برداری به آقای #کریم_وحدانی سپرده شد و در واقع از اولین متولیان حمام #دهکلان ایشان بود.
⛰ بانیان این بنای قدیمی بزرگان محل #کریم_وحدانی، #مهدی_شاهرخی #امیرحسین_اندام، #شاهرضا_ناصری #محمد_محسنی و #زمان_صباغی بودند.
⛰ حمام قدیمی دهکلان به همت و پیشکاری بزرگان نامبرده و حمایت و تلاش مجدانه اهالی سالیان متمادی نگهداری و بهره برداری می شده است و خوشبختانه هم اکنون نیز پابرجا و قابل بازدید علاقمندان است.
⛰ در طراحی اولیه این حمام، هیزم بعنوان سوخت اصلی برای تأمین آب گرم بود که به وفور در دسترس بود.
⛰ آب خزینه و همینطور فضای داخل حمام با حرارت خزانه آتش تعبیه شده و انباشته هیزم در زیرحمام گرم می شد.
⛰ دوش آب در سالهای ابتدایی بهره برداری حمام نصب نشده بود و البته در آن دوره مرسوم هم نبوده است و مردم در همان خزانه استحمام می کردند.
▪️نورگیرهایی با استفاده از جام یا شیشه که در سقف گنبدی شکل ان تعبیه شده بود منبع تأمین روشنایی و نورپردازی فضای داخل حمام بوده است. چون استفاده از شمع یا چراغ در اینگونه فضاهای بسته مشکلات تنفسی ایجاد می کرده است.
⛰ تصاویر ارائه شده نمای گنبدی شکل و نورگیرهای سقف بیرونی و طراحی ها و تزئینات داخلی حمام قدیمی روستای دهکلان لفور را نشان می دهد.
▪️ پس از سال ها بهره برداری از حمام به روش سنتی و تحمل مردم در دشواریهای استفاده از حمام به روش قدیمی، سرانجام با پیشکاری دبیر خوش نام مدرسه ابتدایی روستای دهکلان، جناب #شیرآقایی و همّت و پشتیبانی مردم، نسبت به نصب و راه اندازی موتورخانه و دوش آب، لوله کشی و سایر تأسیسات اقدام شده است.
⛰ این بنای تاریخی در سال ۱٣٨٨ با پیگیری و تلاش درخور ستایش اهالی و با محوریت و پیشکاری جناب آقای #عطاءالله_صباغی، مرمّت و بازسازی شده است و هم اکنون به عنوان یک اثر تاریخی از منطقه لفور در سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است و مورد بازدید بوم گردان و گردشگران قرار می گیرد.
✍محمد اصغری
#معرفی_روستاهای_لفور
#روستای_دهکلان
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚 هدایه المحدثین
📝محمد امین بن محمد علی الکاظمی
🔎تحقیق سید مهدی رجایی
⚙باهتمام سید محمود مرعشی نجفی
📨موضوع:
بخشهای سه گانه این شرح عبارتاند از:
مشترکات در اسم، مشترکات در اسم شخص و نام پدر، مشترکات در کنیه، #نسب و القاب.
مؤلف در مورد هر اسم، قراین تمییز مشترکات را به صورت تفصیلی مورد بحث قرار داده است.
👇👇
این شرح به منظور رفع غلطها، خلطها، قصور، تحریفها و تغییرهایی است که در کتاب مشاهده میشود.
🔷محقق در «تمهید» کتاب، مطالب مورد بحث و #زندگی_نامه مؤلف را بررسی نموده است.
🔹محقق تهرانی در الذریعة ، این کتاب را با عنوان رجال الشیخ محمد امین الکاظمی و نیز با عنوان شرح جامع المقال ، فهرست نموده است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸نمایه دوست داشتنی
✍ دراز کشیده ها : خالو مراد و خالو قنبر
👈 نشسته سمت راست گائوک همراه آلمانی میرزا کوچک خان و نفر وسط میرزا کوچک خان
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فیلبند ، بندپیغربی بابل
📸عکس: زهرا خدادادنژاد
🗓سه شنبه ، ۳ بهمن ۱۴۰۲
📎نظر مخاطبین ادملاوند:
✍دقیقا خونه ی رفیقم و تو تصویر دیدم خاطراتم زنده شد.پارسال رفتیم اونجا..
دستتون درد نکنه بابت ارسال این تصویر...
شیخ موسی کوه که بی لار نوونه
کهر یابو که بی سوار نوونه
پیت کتین جای الوار نوونه
دوست هرچی رحم داره برار نوونه
هرکدبانو آدم جان مار نوونه
هرزه چشه ریکا آدمه یار نوونه..
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#کیجابوربندپی
📜نقش {کیجا} در {#کیجابور} که پس از سالها هنوز قابل مشاهده است و اکنون روزی نیست که مردمان زیادی در آنجا برای دیدن آن مکان دیدنی نروند.
📌نام این کیجا چیه؟
📌وی نامزد چه کسی بود؟
💌نظر از شما
📨و پاسخ مستند از ادملاوند
🟡بزودی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🏇🏇🏇🏇🏇
قَزِل اَسبه سِواری کمبه تِسّه
کویر و کو، قِراری کمبه تسّه
اَگه خوانی بِئی پاجی مِیانا
زِمستونِّه بِهاری کمبه تسّه
#منصور_جعفری 🌷
📸 #کِرچال
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2235
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#کرچال
📜 اَجزاء و ابزار تشکیلدهنده کِرچال :
شاخ:
پِش نُواَت:
پِش تِک:
کَتِل:
شونه:
ماکو:
وَرد:
قرقره و چرخک:
پِلِ چُو:
پِی تِک:
پِی نُواَت:
دَس چُو:
تَخت کرچال:
📌شاخ:
ابزاری است که در حفره درون پِش نُواَت قرار میگیرد و با طنابی به محل نشستن بافنده وصل است و برای سفت کردن قسمت بافته شده به کار میرود.
📌پِش نُواَت:
چوب افقی که در پایههای عمودی دستگاه قرار میگیرد که بر روی آن چوبهای کوتاهی قرار دارد که نخهای تار به دور آن پیچیده شده است.
📌پِش تِک:
چوب عمودی که پِش نواَت به آن متصل است.
📌کَتِل:
دو عدد چوب که در قسمت زیرین دستگاه جهت قرار گرفتن پای بافنده تعبیه شده که به وسیله آن بافنده تارها را از یکدیگر جهت بافت و عبور دادن ماکو از میان تار استفاده میکند.
📌شونه:
وسیلهای چوبی که تارها از میان آن گذشته و پس از هر رج بافت بر روی قسمت بافته شده کوبیده میشود.
📌ماکو:
(تا وَر اور) ابزاری چوبی که نخ تُون جهت بافت به دور آن پیچیده شده است.
📌وَرد:
دو چوب موازی به اندازه ۵۰ سانتیمتر که میان تارها قرار میگیرد و میان آن با رشته نخهای کنفی تقسیم شده که تارها از میان آن میگذرند.
📌قرقره و چرخک:
از یک طرف ورد را نگهداشته و از طرف دیگر به وسیله طناب به پِلِ چُو وصل است.
📌پِلِ چُو:
چوبی است افقی در بالای دستگاه کرت چال که قرقره و چرخک را نگه میدارد.
📌پِی تِک:
چوبهای افقی انتهای دستگاه.
📌پِی نُواَت:
چوبی است مدور که نخهای تار به دور آن مانند کلاف پیچیده شده و با حرکت بافنده کلاف نیز باز میشود.
📌دَس چُو:
چوبی است که در زیر دستگاه کرت چال در سوراخی که در پش نوات تعبیه شده قرار گرفته و برای سفت یا شل کردن پارچه بافته شده استفاده میگردد.
📌تخت کرت چال:
قسمت چوبی از دستگاه که بافنده روی آن مینشیند.
📌تُون:
نخهای پود که در داخل ماکو پیچیده شده است.
#دارایی
«در گذشته چادرشبهایی که از ابریشم بافته میشد «دارایی» نام داشت که مخصوص اعیان منطقه بوده است. همچنین در گذشته از دستگاه کرت چال علاوه بر بافت #چادرشب، برای بافت #جاجیم و #سفره و #شَمِد نیز استفاده میشد.
✍سپاس از جناب محمد عابدی فیروزجایی
📎برخی اجزای کرچال مرسوم در بندپی
➕سلام علیک
➕نواِرد
➕مَتی
➕گو کلِّه
➕مارسِه
➕چَلیزه
➕تاگِننه کا
➕شون سَر
➕چَل
➕دیگ
➕➕
✍سپاس از جناب سیف اله همایونی #باکر
#ادملا
#بندپی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2235
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📎یه بقعه هم در ملایر هست
دو خواهران
از نوادگان #ناصرالحق
در گیلان هم آثار او هست
علی بن عمر اشرف
خودش از #راویان حدیث هست
🕌نظر شیخ طوسی در خصوص #شجره #امامزاده ناصر الحق مدفن هزارسنگر #آمل:
#امامزاده_ناصرالحق
🌿حسن بن علی العسکری بن حسن بن علی بن عمر الاشرف بن امام سجاد علیه السلام
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2234
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#کیجابوربندپی 📜نقش {کیجا} در {#کیجابور} که پس از سالها هنوز قابل مشاهده است و اکنون روزی نیست که مر
#کیجابور
📎نظر مخاطبین ادملاوند:
✍اینجور که در داستانها هست متفاوت هست با حرفهای گوینده در فیلم،داستان از این قرار است که این دختر از جنگجویان و شمشیرزنان قهار #بندپی بنام #صنم بود و وقتی سپاهیان اعراب به این مکان حمله کردند او در رکاب #فریدون همانند دیگر مردان مازندرانی و #بندپی جنگید و تا آخرین لحظه مبارزه کرد سپاهیان اعراب نیز شکست خوردند
📌 و در این بین این دختر در بین افراد جنگجوی اعراب گیر افتاد و همچنین پدرش نیز در آن جنگ بوده و وقتی دخترش را در آن حال دید گفت: ((کیجا بور))،یعنی دخترم فرار کن ،که ناگهان کوه باز شد و دختر در آن جای گرفت و اون سپاهیان اعراب در دام افتادن و یکی یکی سربه نیست شدن و در روز بعد جشنی بپا کردن که هنوز آن جشن را همه ما در تاریخ ۲۶ #عیدماه ادامه میدهیم، آتش روشن میکنیم و احساس شادی می کنند مردمان #بندپی و همچنین مراسم های متعدد فرهنگی (امیری خوانی) و ورزشی (کشتی) که در این راستا به شادمانی میپردازند.
📌شاید من هم بعضی از مطالب رو جابجا کردم،می توان در این مورد بیشتر تحقیق کرد.
📌البته سردار لشکر عرب احتمالا در آن روزگار #ضحاک بود، که پدرش شاه عادلی بود و وقتی بعد از پدر به شاهی رسید توسط اهریمن و نفوذ شیطان که شبیه آشپز شد، روزی بعد از غذای لذیذ دادن به $ضحاک، دو دستش را روی دوشش گذاشت که از هر دوشش ماری بیرون آمد، که بعد ها به #ضحاک_ماردوش لقب گرفت و تحت سیطره شیاطین و اهریمن بلای زیادی بر مردم ایران وارد کرد.
📌در داستان های #فردوسی هم از افتخارات این جنگ مردمان #بندپی از طرف مردم #مازندران به سرداری #فریدون در مقابل شاه ظالم عرب #ضحاک نام برده شد، و حتی در ثصویرها و نمادهایی که در سر قبر #فردوسی هست ،می توان آنها را مشاهده کرد.
هر ساله سر قبر فردوسی میرم و این نمادها را دیده ام.
📌جوانان بیشتر تحقیق کنند،مخصوصا دانش آموزان علوم انسانی
✍همایون خدادی تشونی
#تشون
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2233
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2232
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#کیجابور 📎نظر مخاطبین ادملاوند: ✍اینجور که در داستانها هست متفاوت هست با حرفهای گوینده در فیلم،داس
#کیجابور
✍آمده است سلطان ملازمان و همراهانش برای شکار از منطقه کیجابور در حوالی روستای #بندپی عبور میکرد که به دختر زیبارویی بر میخورد، و دستور میدهد تا دختر را به بارگاه او بیاورند. چون دخترک تا آن زمان پاک و معصوم از گناه بوده، ندایی از درون به او الهام میشود که " کیجا بور!" یعنی دختر فرار کن و خود را از گناه برهان. دخترک به سمت کوهستان پیش میرود، اما سلطان رهایش نمیکند و در پی او روانه میشوند. درست زمانی که دخترک از نفس میافتد و دیگر توان فرار ندارد، به فرمان خدای ارحم الراحمین کوه دهان باز میکند و دخترک را میبلعد و دخترک از گناه محفوظ و مصون میماند.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2233
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2232
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#کیجابور ✍آمده است سلطان ملازمان و همراهانش برای شکار از منطقه کیجابور در حوالی روستای #بندپی عبور
#افسانه_کیجابور
✍افسانه #کیجابور (دختر برو) یکی از قدیمی ترین و در عین حال مشهورترین افسانه های مردم منطقه بندپی بابل است.
📌این افسانه منتسب به اتفاقی است که در منطقه ای به همین نام یعنی " کیجابور " رخ داده است.
🌍این منطقه در بندپی در جنوب بابل و تقریبا ۲۰ کیلومتری شهر بابل واقع است.
📜داستان به سال های بسیار دور برمی گردد. زمانی که سلطانی به همراه ملازمان و همراهان خویش برای شکار یا گذر از این منطقه عبور می کرد در مسیر خود و درگذر رودخانه "سجرو" به دختر زیبارویی برخورد می کند و بلافاصله به همراهان خویش دستور می دهد که دخترک را به بارگاه وی ببرند.
📌روایت افسانه از زبان قدمای منطقه می گوید چون دخترک تا به آن زمان پاک و مطهر بوده و عاری از هر گونه گناه، ندایی از درون به وی الهام می شود که " کیجا بور!" که در زبان محلی به معنی این است که " دختر فرار کن" و خود را از گناه برهان. دخترک نیز راه کوه را در پیش می گیرد، اما ملازمان سلطان نیز وی را رها نمیکنند و در پی وی روانه میشوند تا اینکه دخترک به نقطهای میرسد که دیگر توان فرار ندارد و از نفس می افتد.
📌افسانه می گوید به فرمان خدای ارحم الراحمین کوه دهان باز می کند و دخترک را میبلعد و دخترک از گناه محفوظ و مصون می ماند.
📌در میان ساکنین نقل است در نقطه ای که کوه دخترک را بلعیده ، طرح صورت زنی روی سنگ ها نقش بسته است.
📌البته جزئیات این افسانه از زبان بزرگان منطقه بیشتر مشخص می شود و برای دانستن تمامی جزئیات آن باید به منطقه #بندپی بابل سفر کرد.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2233
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2232
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#معرفی_نویسنده_مازنی
👇👇
#مهندس_عاطفه_عموزاده
کارشناس ارشد مهندسی علوم و صنایع غذایی/ محقق و نویسنده/کارشناس
✍با آرزوی موفقیت روز افزون
#مازنی
https://virgool.io/@ati.a1365/%DB%B1%DB%B0-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82-crjev6ygie2m
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#کتاب
📚 *ویژه برنامه نقد و بررسی کتاب: عملیات نفوذ*
"روایت نفوذ طلبه شهید محمد تورانی در تشکیلات منافقین"
📔 *با حضور فرهیختگان، نویسندگان، دانشجویان، طلّاب و اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان آمل*
🕰️تاریخ اجرا: ۴ بهمن ماه ۱۴۰۲
🕒ساعت اجرای برنامه: ۹ صبح
🏷️مکان: آمل، ساختمان بصیرت (مرکز افق) آستان مقدس #امامزاده ابراهیم (ع)
📍استان #مازندران، شهرستان #آمل
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ضرب_المثل
▫️وَلْوَله دری خُشه پالون دِلِه یه کَه رِه هِم خُنّی!
▫️کم کم داری کاه داخل پالانت را هم میخوری!
▫️به کسی گویند که از گستاخی حرف های سربالا می زند ودر مقابل تصمیم درست دیگران با بی حیایی می ایستد.
#ضرب_المثل_های_شرق_مازندران
◽️خاستگاه زبانی: استان مازندران
▫️گویش: روستای گرجیمحله، بهشهر
📔نقل از کتاب: ضربالمثلها و کنایات محلی شرق مازندران
✍ مولف:
زنده یاد سهراب یوسفی گرجی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜خوراکی های سنتی مازنی
#رِزه_نون (نان ریز ) کاچیله نون
🔸در جشن ها ،اعیاد، سوغاتی و خصوصا سوغاتی همراه عروس خانم پخته میشود.
کوچکتر و سفت تر از تندیر نون، دارای چاشنی ها مثل روغن و کره، شیر، آب پنیر، ادویه جاتی مثل زردچوبه، رازیانه (واتک) و دارچین ،شکر و نیز گاهی گردو کنجد سابیده.
📌گردو و شکر یا کنجد را باهم سابیده و درون مغز خمیر قرار میدهند و بچه های امروزی به آن نان گردویی (اغوز دله نون )هم می گویند .
بسیار مقوی ،خوشمزه و نانی است که بدون هیچ خورشتی میتوان آنرا میل کرد .
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2236
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مازنی
📜مجموعه ظروف ِ چوبیِ آشپزخانه
#کَچه (قاشق)،
#کَف زَن(کفگیر چوبی)،
#دُنه شور (کاسه گرد و بزرگ ِ برنج شور)،
#کِتِرا (کف گیر ِ تهیه اِسپِه حِلوا یا مالت یا حلوای سفید)،
#پلاگیر یا پِلگیر ( کفگیر).
#دُون پاش،دُونه پاج (سینیِ گرد و کمی گود برای تمیز کردن برنج و غلّات)،
#لاکچه، لاک غذا خوری خردخار (برای خوردن گِرماست پِلا توسط گالش)،
#گَتِ لاک (تشت چوبی بزرگ برای درست کردن خمیر ،نگهداری نان تنوری،سابیدن کَشک)،
#جوله ( پارچ و ظرف دوشیدن شیر گاو و نگهداری لبنیات)
#کَلِز،دِم تِلا پِلگیر، گَلیز (وسیلهای برای برداشتن شیر و دوغ ، پیمانه لبنیات ، انتقال آب از ظرف بزرگتر به ظرف کوچکتر ،نگهداری کَره حیوانی )،
#قندچوله (خرد کردن قند)،
#تنباکو چوله (ظرف نگهداری توتون تنباکو)
#دَستچو (چوبدستی عصا).
#کیله (پیمانه اندازه گیری غلّات)،
#چو سینی ،
#طاس و دوری (کاسه و بشقاب چوبی)
#چو قَندُن (قندان چوبی)،
#چویی آبخوری (لیوان چوبی)،
#چو مِلاقه و چو آبگِردُون (ملاقه بزرگ چوبی) ،
#سِ توکن (مثل گوشکوب برای نیم کوب کردن سیب وحشی)
#تِلِم یا دارکِلا (ظرف چوبی برای تبدیل ماست به کَرِه و دوغ)،
#کَندِل (کندوی زنبور عسل)،
#نون کَر یا نون ساز ( وردنه)،
#دُونه توکِن،چال توک ( هاونِ آسیاب و خرد کُن برنج و ارزن )،
#سیر تخته،نِمک سوُتخته ( تخته کار).
#خمیر ِ آش تیر زن، خمیرتیرزَن
#چوو (چوب نازکِ رول کردن خمیر برای بُرِش و تهیه رشته خانگی)
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2237
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💌شمه سال و ماه خِش
بَشِن غمّـه ته دل، غــم جا نداره
خِشی تا نیشتـه،غـم معنا نداره
اَمه دیّن خَله سختــه شه دومّه
که ره وینّی «غم ِ دنیا» نداره؟!
غمت را دور بریز تا دردلت جایی نداشته باشد
تا خوشی بردلت نشسته، غم معنایی نداشته باشد
زندگیمان خیلی سخت است خودم می دانم
ولی تو، چه کسی را میبینی که غم دنیا نداشته باشد؟!
#حوا_واحدی #گشنیانی
#شعر #مازنی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
#حسن_جان!
سالروز شهادتت مبارکباد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi ﷽
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#حسن_جان! سالروز شهادتت مبارکباد. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ #قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران @bakershe
۱۳۶۰/۱۱/۰۴ سالروز شهادت شهید حسن باکری را گرامی میداریم.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📜کلمات ، اصطلاحات ، واژگان و افعال ِمازندرانی :
👇👇
🌍شرق مازندران
💠وِرگ تَلی =
کوله خاس ،گیاهی بوته ای همیشه سرسبز ، سایه دوست ، در ارتفاعات جنگل های هزارجریب مازندران در کنار شور تلی یا میش تلی یا چلم در مناطق سرد و مرطوب رشد میکند . برگهایش کمی پهن و اطراف و نوک برگش ، تیغ یا خار دارد ،
گیاه بوته ای همیشه سرسبز با برگهای کاذب و غیر حقیقیِ پهن با تعداد تیغ بیشتر در اطراف و نوک برگ و مشابه ویژگی شورتَلی .
💠نُمزه = نامزد
💠واری =
پسوند شباهت شبیه مانند نظیر . تِه واری یعنی مانند تو
💠وَچه سول = خردسال ، بچه سال
💠وِجه = وَجَب
💠وِرزا =
گاو نر کاری برای وَرز و شخم زدن زمین کشاورزی ، گاو نری که قادر به تولید مثل نیست
💠وَرف = برف
💠وِسّ ِ ، وِسِّن =
خواستن ، بایستی ، بایستن ، طلبیدن
وِسّی وِنِ همراه بوری اَنده گِله نَکان ! میخواستی باهاش بری
💠وَک لیز ، وَک لیس =
جلبک سبز داخل آبشخور یا نُ یا حوض
💠وَل و وِل =
کج و معوج، نامنظم و بی انضباط ،شل و وِل ، شِلَخته، بی سر و پا ،
💠وَلِ گِس =
گردن کج ، کنایه از افتاده و سر به زیر
💠وَنگ ، وَنگ ُ وا =
سر و صدا، داد و بانگ و فریاد
💠سَنُوگَر = شناگر
💠هَمِش =
همیشه ، همه اش ، تمامش
💠هِمِند = حیاط ، جای و زمین وسیع و باز و یکنواخت و هموار
💠هِوا = هَوا
💠یابو = اسب نر بارکش
💠یارو =
طرف مقابل ، دوست ِ قهر کرده ، فلانی ، یارِ + او یا معشوقه ،
💠یِتّا اِتّا = یک دانه ، یک عدد ، یک تا
💠خام شور میش تلی ، جِز ،جِزه ، جیز =
کوله خاس، گیاه همیشه سبز با یک تیغ در نوک برگش، دارای میوه گوشتی شبیه گوجه ریز قرمز رنگ ، سایه دوست ، در ارتفاعات سرد و مرطوب جنگل هزارجریب رشدمیکند.
💠خار آدِم = آدم سالم و خوب
💠حَرُوم هَرِشت هَرِش =
حیف و میل کردن ، هدر دادن
💠آ بِرا ! =
ای برادر ، (از اصوات تعجب ، افسوس، نااُمیدی، گِله)
💠آب چِک =
آن قسمت از شروانی یا سقفی که قطرات باران می چکد ، آن قسمت از زمین که آب ناودان میریزد
💠اَبلِق =
اسب و حیوان دو رنگ و خال خالی ، اسب قهوه ای با دست دو پای سفید
💠بِن بیاردِن =
از ریشه در آوردن ( گیاه و درخت و سبزی )
💠بِن بیار =
از ریشه در بیار ( فعل امر)
💠بِن بَکِت = نَسِل بَکِت =
نوعی نفرین نسل و ریشه کسی منقرض شود منقطع شود نابود شود
💠بِن =
پایین ، زیر ، تَه ، واحد شمارش پیاز و سیب زمینی
💠چَک چو بَویئِن =
از دست دادن جان ، بی جان شدن ، جان دادن ، چَک یعنی پا ،
💠چَک بَزُئِن =
دست و پا زدن و تکان دادنِ پا هنگام جان دادن و درد.
💠جان کَندِش هِکاردن =
جان دادن ِ لحظه آخر عمر( احتضار)
💠سیرانگ هدائِن =
فریاد و بانگِ بلند و موزون ِ گالش ها و چوپانان در جنگل های هزارجریب مازندران( برای دور کردنِ حیوانات وحشی از دام اهلی)
💠وَنگ هِکاردِن =
صدا زدن ، صدا کردن
شونگ( او) هِکاردِن= فریاد زدن ، شیوَن و جیغ و داد و بیداد کردن
💠شِواش هِدائِن =
صدای دسته جمعی ِ زنانِ هزارجریبی برای اِبراز شادی و خوشحالی هنگام جشن عروسی.
💠مار دِنگُوئِن =
گوساله را پیش گاو مادر آوردن جهت خوردنِ شیر پستان
💠گَره جینکا = آبخانه =
ظرف ادرار نوزاد در گهواره که قدیم از جنس کوزه و بعدها از جنس حلب یا روی بوده است ، برای نوزاد پسر از نِی و موم هم در داخل ظرف استفاده میشد.
💙ضمایر فاعلی در زبان محلی:
🌻مِن = من
🌻تِه= تو
🌻وِه= او ، وِی
🌻اِمان = ما
🌻شِمان = شما
🌻وِشُون = ایشان ، آنها
مثال : اِمان ،زمین سَر دَویمی ، ما سر زمین یا مزرعه بودیم
💙ضمایر مالکیت:
🌻مِنِه، مِنِ ، مِئِه ،مِ = مال من
🌻تِنِه ، تِئِه ،تِ ، شِمِه= مال تو
🌻وِنِه = مال او
🌻اِمانِ = مال ما
🌻شِمانِ = مال شما
🌻وِشُونِ = مال آنها یا ایشان
مثال : وِشُونِ وَچه = فرزند آنها
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2238
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─