eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
390 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش اِدمُلّاوَند
#معرفی_کتاب 📘کتاب دهکده کوچک من شبکلا 📝نویسنده رقیه یعقوبی شبکلایی 🗓تاریخ انتشار ۱۴۰۲ 📌در حوزه ف
📝آیین رونمایی از اثر دهکده کوچک من شبکلا با حضور نوبخت فرماندار مرکز استان، بابایی کارنامی نماینده مجلس شورای اسلامی، هادیان بخشدار کلیجان رستاق و جمعی از اساتید، پژوهشگران و عموم مردم در روستای بخش کلیجان رستاق برگزار شد. ‎ 🗓کد خبر : ۱۲۴۷۸۶  یکم تیر ۱۴۰۲ به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان ساری، محمدعلی نوبخت در آیین رونمایی از اثر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۲۰۰شهید شهرستان ساری، تخصیصاً ۱۵۸ شهید بخش کلیجان رستاق و ۳ شهید روستای شبکلا گفت: کتابها، دربر دارنده آیین، سنت و فرهنگ، امانت دارِ عقلانیت، معرفت و خردورزی و حاصل تدبر و تجربه ‏های اهل علم و معرفت است. ✍مقام عالی دولت در شهرستان ساری در ادامه به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی پرداخت افزود: {{کتاب، میراث و شاهکاری ماندگار، پدیده ای سترگ و با ارزش و عنصری امید آفرین، رشد طلب و روشنگر در پهنه زندگی بشریت است.}} 📌فرماندار مرکز مازندران در ادامه با اشاره اجمالی به فصل های مختلف کتاب دهکده کوچک من شبکلا گفت: مسیر ترسیم توسعه کوثری از دلِ کتاب‌هایی انسان ساز، عدالت محور و آخرت طلب می‌گذرد. 📌وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از نویسنده، دست اندرکاران و تلاشگران عرصه چاپ و تهیه این کتاب افزود: ((با تلاش تمام مجموعه های فرهنگی و نهادهای متولی امر می توان زمینه ارتقا توجه به کتاب و کتابخوانی را فراهم آورد چرا که سرعت دستیابی به توسعه و پیشرفت در جامعه عالم و آگاه بیشتر است.)) 📎روستای شب کلا کجاست؟ شب‌کلا اتا روستایِ نوم هسته که مازرون اوستان دله قرار دارنه و  شهرستون ِکلیجان رستاق بخش دله دره. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
اولین کتاب‌واره‌ی شهدای خلبان مازندران در قائم‌شهر برگزار می‌گردد 📝به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، سرهنگ رمضان صادقی، فرمانده‌ی پادگان آموزشی و رفاهی شهدای ارتش استان به‌همراهی سرگرد علی نورانی، جانشین و معاون هماهنگ‌کننده‌ی عقیدتی‌سیاسی پادگان، صبح پنجشنبه (۲۸ دی ۱۴۰۲) جهت برگزاری اولین کتاب‌واره‌ی شهدای خلبان استان، با مصطفیٰ فضلی‌قادیکلایی، سرپرست اداره‌ی کتابخانه‌های قائم‌شهر دیدار و گفت‌وگو کرد. 📌فرمانده پادگان طی این دیدار، ضمن قدردانی از خدمات کتابخوانی و فرهنگی کتابخانه‌های عمومی، قول همکاری و هماهنگی لازم جهت دعوت فرماندهان ارتش نیروی هوایی و تولید محتوای مناسب برای برگزاری اولین کتاب‌واره‌ی شهدای خلبان استان را دادند. 📌سرپرست اداره‌ی کتابخانه‌های قائم‌شهر، ضمن تقدیر از همکاری مسئولان پادگان بیان کرد: برگزاری ویژه‌برنامه‌ی کتاب‌واره، ایده‌ای نو جهت شناساندن مؤثر رشادت‌های شهیدان ارتش جمهوری اسلامی ایران بویژه نیروی هوایی مازندران به اهالی استان و افراد جامعه محسوب می‌شود. 📌در پایان این گفتگو،تعدادی کتاب با موضوع ایثار، شهادت و زندگینامه‌ی شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران به کتابخانه‌های عمومی شهرستان قائم‌شهر اهدا شد. 📌گفتنی است اولین کتابواره‌ی شهدای ارتش نیروی هوایی مازندران، طی دهه‌ی فجر سال جاری در شهرستان قائم‌شهر به‌صورت استانی برگزار می‌شود. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ای به قربان مهر و وفای سیدمعصوم / جان فدای نیت پاک و صفای سیدمعصوم/ به سال چهل وسه از شیاده آمد برون/ زن و فرزند پا به پای سیدمعصوم/ از پی کسب یک لقمهِ نان حلال/ بین تلاش و کوشش و تقلای سیدمعصوم/ هرگز نیازردش رنج و درد روزگار/ چون همیشه یارش بود خدای سیدمعصوم/ از بس که دلسوز بود و مهربان/ قلب همه خرد و کلان بود ماوای سیدمعصوم/ چون شوخ طبع بوده و اهل مزاح/ هرگز فراموش نگردد روی زیبا سید معصوم/ زانکه قبل از مرگ کرد وصیت اینچنین/ شده خاک وطن شیاده آرامگاه سیدمعصوم/ گرچه ما غمگین شدیم اما والدینش/ شاد و مسرور از دیدن سیمای سید معصوم/ سیدقاسم تو که شعر گوی پدر شدی/ کی این شعرتو باشد رسای سیدمعصوم/. 💞 پیشاپیش روز پدر را به همه پدران آسمانی تبریک عرض مینمایم. 📌 این شعر ((وصف پدرم)) را که ۲۵ سال پیش تقدیم پدرم کردم را یک بار دیگر پیشکش مقامش میکنم. ✍سید قاسم صیادمنش ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⛰ معرفی روستاهای لفور : ⭐️ این قسمت - روستای دهکلان 🔎حمام تاریخی روستای ⛰ حمام تاریخی روستای دهکلان یکی از بناهای دیدنی و پرجاذبه با معماری سنتی و قدیمی منطقه است. ⛰ فضاهای کالبدی و تزئینات به کاررفته در حمام دهکلان با توجه به امکانات موجود در زمان ساخت آن از نوع حمام های ساده و کوچک روستایی ایران محسوب می شود. ⛰ با توجه به قرارداشتن فضای حمام در گودی زمین، برای دسترسی به فضای داخل حمام از پله هایی که در فضای بیرون حمام تعبیه شده بود استفاده می شد و افراد را به سکوی بخش ورودی که فضای سرد حمام و در واقع محل رخت‌کن هم بوده است هدایت می کرد. ⛰ این حمام به گونه‌ای طراحی و ساخته شده بود که سه فضای متفاوت از نظر دما (سرد، گرم و معتدل) را داشت. ⛰ تاریخدانان محلی زمان بنای این حمام را سال ۱٢۱۰ خورشیدی ذکر نمودند. این بنای تاریخی منطقه لفور که در این روستا واقع شده است هم اکنون در فهرست سازمان میراث فرهنگی استان مازندران به ثبت رسیده است. ⛰ گفته می شود «خشت» این حمام که در ابعاد ٢۰ در ٢۰ سانتیمتر بوده است و از بالادست روستای مرزیده در مرتعی نزدیک «ولْگِسون» تأمین شده است. ⛰ تمام مراحل طراحی، معماری و ساخت این حمام قدیمی توسط افراد خبره و با تجربه این روستا انجام شده است و معماری و اجرای مراحل ساخت آن را معماری به نام برعهده داشته است. ⛰ اهالی روستا در تهیه مصالح و آماده کردن قالب ها و تولید بخشی از خشت ها با استفاده از مخلوط آهک، تخم مرغ و خاکسترکاه سوزانده شده و نیز سایر مواد و مصالح مورد نیاز برای احداث بنا، نقش بی بدیل خود را ایفا نموده و به این ترتیب با همیاری خود یک اثر تاریخی و ماندگاری را به یادگار گذاشتند. ⛰ پس از اتمام بنا، مسئولیت اداره و نگهداری این حمام تاریخی در مرحله بهره برداری به آقای سپرده شد و در واقع از اولین متولیان حمام ایشان بود. ⛰ بانیان این بنای قدیمی بزرگان محل ، ، و بودند. ⛰ حمام قدیمی دهکلان به همت و پیشکاری بزرگان نامبرده و حمایت و تلاش مجدانه اهالی سالیان متمادی نگهداری و بهره برداری می شده است و خوشبختانه هم اکنون نیز پابرجا و قابل بازدید علاقمندان است. ⛰ در طراحی اولیه این حمام، هیزم بعنوان سوخت اصلی برای تأمین آب گرم بود که به وفور در دسترس بود. ⛰ آب خزینه و همینطور فضای داخل حمام با حرارت خزانه آتش تعبیه شده و انباشته هیزم در زیرحمام گرم می شد. ⛰ دوش آب در سال‏های ابتدایی بهره برداری حمام نصب نشده بود و البته در آن دوره مرسوم هم نبوده است و مردم در همان خزانه استحمام می کردند. ▪️نورگیرهایی با استفاده از جام یا شیشه که در سقف گنبدی شکل ان تعبیه شده بود منبع تأمین روشنایی و نورپردازی فضای داخل حمام بوده است. چون استفاده از شمع یا چراغ در اینگونه فضاهای بسته مشکلات تنفسی ایجاد می کرده است. ⛰ تصاویر ارائه شده نمای گنبدی شکل و نورگیرهای سقف بیرونی و طراحی ها و تزئینات داخلی حمام قدیمی روستای دهکلان لفور را نشان می دهد. ▪️ پس از سال ها بهره برداری از حمام به روش سنتی و تحمل مردم در دشواریهای استفاده از حمام به روش قدیمی، سرانجام با پیشکاری دبیر خوش نام مدرسه ابتدایی روستای دهکلان، جناب و همّت و پشتیبانی مردم، نسبت به نصب و راه اندازی موتورخانه و دوش آب، لوله کشی و سایر تأسیسات اقدام شده است. ⛰ این بنای تاریخی در سال ۱٣٨٨ با پیگیری و تلاش درخور ستایش اهالی و با محوریت و پیشکاری جناب آقای ، مرمّت و بازسازی شده است و هم اکنون به عنوان یک اثر تاریخی از منطقه لفور در سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شده است و مورد بازدید بوم گردان و گردشگران قرار می‏ گیرد. ✍محمد اصغری ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚 هدایه المحدثین 📝محمد امین بن محمد علی الکاظمی 🔎تحقیق سید مهدی رجایی ⚙باهتمام سید محمود مرعشی نجفی 📨موضوع: بخش‌های سه گانه این شرح عبارت‌اند از: مشترکات در اسم، مشترکات در اسم شخص و نام پدر، مشترکات در کنیه، و القاب. مؤلف در مورد هر اسم، قراین تمییز مشترکات را به صورت تفصیلی مورد بحث قرار داده است. 👇👇 این شرح به منظور رفع غلطها، خلط‌ها، قصور، تحریف‌ها و تغییرهایی است که در کتاب مشاهده می‌شود. 🔷محقق در «تمهید» کتاب، مطالب مورد بحث و مؤلف را بررسی نموده است. 🔹محقق تهرانی در الذریعة ، این کتاب را با عنوان رجال الشیخ محمد امین الکاظمی و نیز با عنوان شرح جامع المقال ، فهرست نموده است. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸نمایه دوست داشتنی ✍ دراز کشیده ها : خالو مراد و خالو قنبر 👈 نشسته سمت راست گائوک همراه آلمانی میرزا کوچک خان و نفر وسط میرزا کوچک خان ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
، بندپی‌غربی بابل 📸عکس:  زهرا خدادادنژاد 🗓سه شنبه  ، ۳ بهمن ۱۴۰۲ 📎نظر مخاطبین ادملاوند: ✍دقیقا خونه ی رفیقم و تو تصویر دیدم خاطراتم زنده شد.پارسال رفتیم اونجا.. دستتون درد نکنه بابت ارسال این تصویر... شیخ موسی کوه که بی لار نوونه کهر یابو که بی سوار نوونه پیت کتین جای الوار نوونه دوست هرچی رحم داره برار نوونه هرکدبانو آدم جان مار نوونه هرزه چشه ریکا آدمه یار نوونه.. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نقش {کیجا} در {} که پس از سالها هنوز قابل مشاهده است و اکنون روزی نیست که مردمان زیادی در آنجا برای دیدن آن مکان دیدنی نروند. 📌نام این کیجا چیه؟ 📌وی نامزد چه کسی بود؟ 💌نظر از شما 📨و پاسخ مستند از ادملاوند 🟡بزودی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🏇🏇🏇🏇🏇 قَزِل اَسبه سِواری کمبه تِسّه کویر و کو، قِراری کمبه تسّه اَگه خوانی بِئی پاجی مِیانا زِمستونِّه بِهاری کمبه تسّه 🌷
📸 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2235 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 اَجزاء و ابزار تشکیل‌دهنده کِرچال : شاخ: پِش نُواَت: پِش تِک: کَتِل: شونه: ماکو: وَرد: قرقره و چرخک: پِلِ چُو: پِی تِک: پِی نُواَت: دَس چُو: تَخت کرچال: 📌شاخ: ابزاری است که در حفره درون پِش نُواَت قرار می‌گیرد و با طنابی به محل نشستن بافنده وصل است و برای سفت کردن قسمت بافته شده به کار می‌رود. 📌پِش نُواَت: چوب افقی که در پایه‌های عمودی دستگاه قرار می‌گیرد که بر روی آن چوبهای کوتاهی قرار دارد که نخ‌های تار به دور آن پیچیده شده است. 📌پِش تِک: چوب عمودی که پِش نواَت به آن متصل است. 📌کَتِل: دو عدد چوب که در قسمت زیرین دستگاه جهت قرار گرفتن پای بافنده تعبیه شده که به وسیله آن بافنده تارها را از یکدیگر جهت بافت و عبور دادن ماکو از میان تار استفاده می‌کند. 📌شونه: وسیله‌ای چوبی که تارها از میان آن گذشته و پس از هر رج بافت بر روی قسمت بافته شده کوبیده می‌شود. 📌ماکو: (تا وَر اور) ابزاری چوبی که نخ تُون جهت بافت به دور آن پیچیده شده است. 📌وَرد: دو چوب موازی به اندازه ۵۰ سانتیمتر که میان تارها قرار می‌گیرد و میان آن با رشته نخ‌های کنفی تقسیم شده که تارها از میان آن می‌گذرند. 📌قرقره و چرخک: از یک طرف ورد را نگهداشته و از طرف دیگر به وسیله طناب به پِلِ چُو وصل است. 📌پِلِ چُو: چوبی است افقی در بالای دستگاه کرت چال که قرقره و چرخک را نگه می‌دارد. 📌پِی تِک: چوب‌های افقی انتهای دستگاه. 📌پِی نُواَت: چوبی است مدور که نخهای تار به دور آن مانند کلاف پیچیده شده و با حرکت بافنده کلاف نیز باز می‌شود. 📌دَس چُو: چوبی است که در زیر دستگاه کرت چال در سوراخی که در پش نوات تعبیه شده قرار گرفته و برای سفت یا شل کردن پارچه بافته شده استفاده می‌گردد. 📌تخت کرت چال: قسمت چوبی از دستگاه که بافنده روی آن می‌نشیند. 📌تُون: نخ‌های پود که در داخل ماکو پیچیده شده است. «در گذشته چادرشب­هایی که از ابریشم بافته می­شد «دارایی» نام داشت که مخصوص اعیان منطقه بوده است. همچنین در گذشته از دستگاه کرت چال علاوه بر بافت ، برای بافت و و نیز استفاده می‌شد. ✍سپاس از جناب محمد عابدی فیروزجایی 📎برخی اجزای کرچال مرسوم در بندپی ➕سلام علیک ➕نواِرد ➕مَتی ➕گو کلِّه ➕مارسِه ➕چَلیزه ➕تاگِننه کا ➕شون سَر ➕چَل ➕دیگ ➕➕ ✍سپاس از جناب سیف اله همایونی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2235 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📎یه بقعه هم در ملایر هست دو خواهران از نوادگان در گیلان هم آثار او هست علی بن عمر اشرف خودش از حدیث هست 🕌نظر شیخ طوسی در خصوص ناصر الحق مدفن هزارسنگر : 🌿حسن بن علی العسکری بن حسن بن علی بن عمر الاشرف بن امام سجاد علیه السلام 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2234 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💌جوان مازنی سرزمین طبرستان
پژوهش اِدمُلّاوَند
#کیجابوربندپی 📜نقش {کیجا} در {#کیجابور} که پس از سالها هنوز قابل مشاهده است و اکنون روزی نیست که مر
📎نظر مخاطبین ادملاوند: ✍اینجور که در داستانها هست متفاوت هست با حرفهای گوینده در فیلم،داستان از این قرار است که این دختر از جنگجویان و شمشیرزنان قهار بنام بود و وقتی سپاهیان اعراب به این مکان حمله کردند او در رکاب همانند دیگر مردان مازندرانی و جنگید و تا آخرین لحظه مبارزه کرد سپاهیان اعراب نیز شکست خوردند 📌 و در این بین این دختر در بین افراد جنگجوی اعراب گیر افتاد و همچنین پدرش نیز در آن جنگ بوده و وقتی دخترش را در آن حال دید گفت: ((کیجا بور))،یعنی دخترم فرار کن ،که ناگهان کوه باز شد و دختر در آن جای گرفت و اون سپاهیان اعراب در دام افتادن و یکی یکی سربه نیست شدن و در روز بعد جشنی بپا کردن که هنوز آن جشن را همه ما در تاریخ ۲۶ ادامه میدهیم، آتش روشن میکنیم و احساس شادی می کنند مردمان و همچنین مراسم های متعدد فرهنگی (امیری خوانی) و ورزشی (کشتی) که در این راستا به شادمانی می‌پردازند. 📌شاید من هم بعضی از مطالب رو جابجا کردم،می توان در این مورد بیشتر تحقیق کرد. 📌البته سردار لشکر عرب احتمالا در آن روزگار بود، که پدرش شاه عادلی بود و وقتی بعد از پدر به شاهی رسید توسط اهریمن و نفوذ شیطان که شبیه آشپز شد، روزی بعد از غذای لذیذ دادن به $ضحاک، دو دستش را روی دوشش گذاشت که از هر دوشش ماری بیرون آمد، که بعد ها به لقب گرفت و تحت سیطره شیاطین و اهریمن بلای زیادی بر مردم ایران وارد کرد. 📌در داستان های هم از افتخارات این جنگ مردمان از طرف مردم به سرداری در مقابل شاه ظالم عرب نام برده شد، و حتی در ثصویرها و نمادهایی که در سر قبر هست ،می توان آنها را مشاهده کرد. هر ساله سر قبر فردوسی میرم و این نمادها را دیده ام. 📌جوانان بیشتر تحقیق کنند،مخصوصا دانش آموزان علوم انسانی ✍همایون خدادی تشونی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2233 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2232 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#کیجابور 📎نظر مخاطبین ادملاوند: ✍اینجور که در داستانها هست متفاوت هست با حرفهای گوینده در فیلم،داس
✍آمده است سلطان ملازمان و همراهانش برای شکار از منطقه کیجابور در حوالی روستای  عبور می‌کرد که به دختر زیبارویی بر می‌خورد، و دستور می‌دهد تا دختر را به بارگاه او بیاورند. چون دخترک تا آن زمان پاک و معصوم از گناه بوده، ندایی از درون به او الهام می‌شود که " کیجا بور!" یعنی دختر فرار کن و خود را از گناه برهان. دخترک به سمت کوهستان پیش می‌رود، اما سلطان رهایش نمی‌کند و در پی او روانه می‌شوند. درست زمانی که دخترک از نفس می‌افتد و دیگر توان فرار ندارد، به فرمان خدای ارحم الراحمین کوه دهان باز می‌کند و دخترک را می‌بلعد و دخترک از گناه محفوظ و مصون می‌ماند. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2233 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2232 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#کیجابور ✍آمده است سلطان ملازمان و همراهانش برای شکار از منطقه کیجابور در حوالی روستای #بندپی عبور
✍افسانه (دختر برو) یکی از قدیمی ترین و در عین حال مشهورترین افسانه های مردم منطقه بندپی بابل است.  📌این افسانه منتسب به اتفاقی است که در منطقه ای به همین نام یعنی " کیجابور " رخ داده است. 🌍این منطقه در بندپی در جنوب بابل و تقریبا ۲۰ کیلومتری شهر بابل واقع است. 📜داستان به سال های بسیار دور برمی گردد. زمانی که سلطانی به همراه ملازمان و همراهان خویش برای شکار یا گذر از این منطقه عبور می کرد در مسیر خود و درگذر رودخانه "سجرو" به دختر زیبارویی برخورد می کند و بلافاصله به همراهان خویش دستور می دهد که دخترک را به بارگاه وی ببرند. 📌روایت افسانه از زبان قدمای منطقه می گوید چون دخترک تا به آن زمان پاک و مطهر بوده و عاری از هر گونه گناه، ندایی از درون به وی الهام می شود که " کیجا بور!"  که در زبان محلی به معنی این است که " دختر فرار کن" و خود را از گناه برهان. دخترک نیز راه کوه را در پیش می گیرد، اما ملازمان سلطان نیز وی را رها نمی‌کنند و در پی وی روانه می‌شوند تا اینکه دخترک به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر توان فرار ندارد و از نفس می افتد. 📌افسانه می گوید به فرمان خدای ارحم الراحمین کوه دهان باز می کند و دخترک را می‌بلعد و دخترک از گناه محفوظ و مصون می ماند.  📌در میان ساکنین نقل است در نقطه ای که کوه دخترک را بلعیده ، طرح صورت زنی روی سنگ ها نقش بسته است.  📌البته جزئیات این افسانه از زبان بزرگان منطقه بیشتر مشخص می شود و برای دانستن تمامی جزئیات آن باید به منطقه بابل سفر کرد. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2233 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2232 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
👇👇 کارشناس ارشد مهندسی علوم و صنایع غذایی/ محقق و نویسنده/کارشناس ✍با آرزوی موفقیت روز افزون https://virgool.io/@ati.a1365/%DB%B1%DB%B0-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82-crjev6ygie2m ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚 *ویژه برنامه نقد و بررسی کتاب: عملیات نفوذ* "روایت نفوذ طلبه شهید محمد تورانی در تشکیلات منافقین" 📔 *با حضور فرهیختگان، نویسندگان، دانشجویان، طلّاب و اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان آمل* 🕰️تاریخ اجرا: ۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🕒ساعت اجرای برنامه: ۹ صبح 🏷️مکان: آمل، ساختمان بصیرت (مرکز افق) آستان مقدس ابراهیم (ع) 📍استان ، شهرستان ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
▫️وَلْوَله دری خُشه پالون دِلِه یه کَه رِه  هِم خُنّی! ▫️کم کم داری کاه داخل پالانت را هم میخوری! ▫️به کسی گویند که از گستاخی حرف های سربالا می زند ودر مقابل تصمیم درست دیگران با بی حیایی می ایستد. ◽️خاستگاه زبانی: استان مازندران ▫️گویش: روستای گرجی‌محله، بهشهر 📔نقل از کتاب: ضرب‌المثل‌ها و کنایات محلی شرق مازندران ✍ مولف: زنده یاد سهراب یوسفی گرجی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜خوراکی های سنتی مازنی (نان ریز ) کاچیله نون 🔸در جشن ها ،اعیاد، سوغاتی و خصوصا سوغاتی همراه عروس خانم پخته می‌شود. کوچکتر و سفت تر از تندیر نون، دارای چاشنی ها مثل روغن و کره، شیر، آب پنیر، ادویه جاتی مثل زردچوبه، رازیانه (واتک) و دارچین ،شکر و نیز گاهی گردو کنجد سابیده. 📌گردو و شکر یا کنجد را باهم سابیده و درون مغز خمیر قرار می‌دهند و بچه های امروزی به آن نان گردویی (اغوز دله نون )هم می گویند . بسیار مقوی ،خوشمزه و نانی است که بدون هیچ خورشتی می‌توان آنرا میل کرد . 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2236 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜مجموعه ظروف ِ چوبیِ آشپزخانه (قاشق)، زَن(کفگیر چوبی)، شور (کاسه گرد و بزرگ ِ برنج شور)، (کف گیر ِ تهیه اِسپِه حِلوا یا مالت یا حلوای سفید)، یا پِلگیر ( کفگیر).‌ پاش،دُونه پاج (سینیِ گرد و کمی گود برای تمیز کردن برنج و غلّات)، ، لاک غذا خوری خردخار (برای خوردن گِرماست پِلا توسط گالش)، لاک (تشت چوبی بزرگ برای درست کردن خمیر ،نگهداری نان تنوری،سابیدن کَشک)، ( پارچ و ظرف دوشیدن شیر گاو و نگهداری لبنیات) ،دِم تِلا پِلگیر، گَلیز (وسیله‌ای برای برداشتن شیر و دوغ ، پیمانه لبنیات ، انتقال آب از ظرف بزرگتر به ظرف کوچکتر ،نگهداری کَره حیوانی )، (خرد کردن قند)، چوله (ظرف نگهداری توتون تنباکو) (چوبدستی عصا). (پیمانه اندازه گیری غلّات)، سینی ، و دوری (کاسه و بشقاب چوبی) قَندُن (قندان چوبی)، آبخوری (لیوان چوبی)، مِلاقه و چو آبگِردُون (ملاقه بزرگ چوبی) ، توکن (مثل گوشکوب برای نیم کوب کردن سیب وحشی) یا دارکِلا (ظرف چوبی برای تبدیل ماست به کَرِه و دوغ)، (کندوی زنبور عسل)، کَر یا نون ساز ( وردنه)، توکِن،چال توک ( هاونِ آسیاب و خرد کُن برنج و ارزن )، تخته،نِمک سوُتخته ( تخته کار). ِ آش تیر زن‌، خمیرتیرزَن‌ (چوب نازکِ رول کردن خمیر برای بُرِش و تهیه رشته خانگی) 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2237 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💌شمه سال و ماه خِش بَشِن غمّـه ته دل، غــم جا نداره خِشی تا نیشتـه،غـم معنا نداره اَمه دیّن خَله سختــه شه دومّه که ره وینّی «غم ِ دنیا» نداره؟! غمت را دور بریز تا دردلت جایی نداشته باشد تا خوشی بردلت نشسته، غم معنایی نداشته باشد زندگیمان خیلی سخت است خودم می دانم ولی تو، چه کسی را میبینی که غم دنیا نداشته باشد؟! ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
! سالروز شهادتت مبارکباد. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi ﷽ 📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#حسن_جان! سالروز شهادتت مبارکباد. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ #قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران @bakershe
۱۳۶۰/۱۱/۰۴ سالروز شهادت شهید حسن باکری را گرامی میداریم. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi 📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📜کلمات ، اصطلاحات ، واژگان و افعال ِمازندرانی : 👇👇 🌍شرق مازندران 💠وِرگ تَلی =  کوله خاس ،گیاهی بوته ای همیشه سرسبز  ، سایه دوست ، در ارتفاعات جنگل های هزارجریب مازندران  در کنار  شور تلی یا میش تلی یا چلم در مناطق سرد و مرطوب رشد میکند . برگهایش  کمی پهن و اطراف و نوک برگش  ، تیغ یا خار دارد ، گیاه بوته ای همیشه سرسبز   با برگهای کاذب و غیر حقیقیِ پهن  با تعداد تیغ بیشتر در اطراف و نوک برگ و  مشابه ویژگی  شورتَلی . 💠نُمزه = نامزد 💠واری = پسوند شباهت شبیه مانند نظیر . تِه واری  یعنی مانند تو 💠وَچه سول = خردسال ، بچه سال 💠وِجه = وَجَب 💠وِرزا = گاو نر کاری برای وَرز و شخم زدن زمین کشاورزی ، گاو نری که قادر به تولید مثل نیست 💠وَرف = برف 💠وِسّ ِ ، وِسِّن = خواستن ، بایستی  ، بایستن ، طلبیدن وِسّی  وِنِ  همراه بوری اَنده گِله نَکان  !  میخواستی باهاش بری 💠وَک لیز ، وَک لیس = جلبک سبز داخل آبشخور یا نُ یا حوض 💠وَل و وِل = کج و معوج، نامنظم و بی انضباط ،شل و وِل ، شِلَخته، بی سر و پا ، 💠وَلِ گِس = گردن کج ، کنایه از افتاده و سر به زیر 💠وَنگ ، وَنگ ُ  وا = سر و صدا،  داد و بانگ و فریاد 💠سَنُوگَر = شناگر 💠هَمِش = همیشه ، همه اش ، تمامش 💠هِمِند = حیاط ، جای و زمین وسیع و باز و یکنواخت و هموار 💠هِوا = هَوا 💠یابو = اسب نر بارکش 💠یارو = طرف مقابل ، دوست ِ قهر کرده ، فلانی ، یارِ + او  یا معشوقه ، 💠یِتّا اِتّا = یک دانه ، یک عدد ، یک تا 💠خام شور  میش تلی ، جِز ،جِزه ، جیز = کوله خاس،  گیاه همیشه سبز با یک تیغ در نوک برگش، دارای میوه گوشتی شبیه گوجه ریز قرمز رنگ ، سایه دوست ، در ارتفاعات سرد و مرطوب جنگل هزارجریب رشدمیکند. 💠خار آدِم = آدم سالم و خوب 💠حَرُوم هَرِشت هَرِش = حیف و میل کردن ، هدر دادن 💠آ بِرا ! = ای برادر ، (از اصوات تعجب ، افسوس، نااُمیدی، گِله) 💠آب چِک = آن قسمت از شروانی یا سقفی که قطرات باران می چکد ، آن قسمت از زمین که آب ناودان میریزد 💠اَبلِق = اسب و حیوان دو رنگ و خال خالی ، اسب قهوه ای با دست دو پای سفید 💠بِن بیاردِن = از ریشه در آوردن ( گیاه و درخت و سبزی  ) 💠بِن بیار = از ریشه در بیار ( فعل امر) 💠بِن بَکِت = نَسِل بَکِت = نوعی نفرین  نسل و ریشه کسی منقرض شود منقطع شود نابود شود 💠بِن = پایین ، زیر ، تَه ، واحد شمارش پیاز و سیب زمینی 💠چَک چو بَویئِن = از دست دادن جان ،  بی جان شدن ، جان دادن ، چَک یعنی پا ، 💠چَک بَزُئِن = دست و پا زدن و تکان دادنِ پا هنگام جان دادن و درد. 💠جان کَندِش هِکاردن = جان دادن ِ لحظه آخر عمر( احتضار) 💠سیرانگ هدائِن = فریاد و بانگ‌ِ بلند و موزون ِ گالش ها و چوپانان در جنگل های هزارجریب مازندران( برای دور کردنِ حیوانات وحشی از دام اهلی)  💠وَنگ هِکاردِن = صدا زدن ، صدا کردن شونگ( او) هِکاردِن= فریاد زدن ، شیوَن و جیغ و داد و بیداد کردن 💠شِواش هِدائِن = صدای دسته جمعی ِ زنانِ  هزارجریبی برای اِبراز شادی و خوشحالی هنگام جشن عروسی. 💠مار دِنگُوئِن = گوساله را پیش گاو مادر آوردن جهت خوردنِ شیر پستان 💠گَره جینکا = آبخانه = ظرف ادرار نوزاد در گهواره  که قدیم از جنس کوزه و بعدها از جنس حلب یا روی بوده است ، برای نوزاد پسر از نِی و موم هم در داخل ظرف استفاده میشد. 💙ضمایر فاعلی در زبان محلی: 🌻مِن = من 🌻تِه= تو 🌻وِه= او ، وِی 🌻اِمان = ما 🌻شِمان = شما 🌻وِشُون = ایشان ، آنها مثال : اِمان ،زمین سَر دَویمی ، ما سر زمین یا مزرعه بودیم 💙ضمایر مالکیت: 🌻مِنِه، مِنِ ، مِئِه ،مِ = مال من 🌻تِنِه ، تِئِه ،تِ ، شِمِه= مال تو 🌻وِنِه = مال او 🌻اِمانِ = مال ما 🌻شِمانِ = مال شما 🌻وِشُونِ = مال آنها یا ایشان مثال : وِشُونِ وَچه = فرزند آنها 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2238 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─