هذا یوم الجمعه💛
و تو حالِ خوشِ جمعه ای✨
همیشه روحم با تو
تازه میشود«🍃🌼»
السلامُعلیکَیابقیةاللهفیارضه
.
#یامهدی #امام_زمان
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
هذا یوم الجمعه💛 و تو حالِ خوشِ جمعه ای✨ همیشه روحم با تو تازه میشود«🍃🌼» السلامُعلیکَیابقیةالله
.
💠 زیارت آقا #حضرت_مهدی ارواحنا فداه درروز#جمعه
⚜اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ
اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ
وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ
وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد
وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ
وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ
وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ
يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ
هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ،
الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ
وَالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ،
وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ
وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ
وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ،
فَاَضِفْني وَ اَجِرْني صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.⚜
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
#ایل
#رخشان
📩بزودی اطلاعات درخواستی شما عزیزان فقط در پیامرسان ایتا کانال پژوهش ادملاوند و یا در سامانه #آوات_قلم منتشر خواهد شد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌐منبع: اقتباس از سایت رسمی ایل رخشانی
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3287
1⃣
🌍جغرافياي تاريخي #ایل _رخشانی
📜وجه تسمیه ایل رخشانی
✍رخشان: سردار ارشد داریوش سوم هخامنشی ۳۳۰ قبل از میلاد مسیح (۲۳۵۳ سال قبل) بنیان گذار ایل بزرگ رخشانی است.
🌿#جد بزرگ رخشاني ها #رخشان نام دارد كه ایل نام خود را منتسب به وي مي داند.
آرامگاه رخشان در کوهستان مرکزی ایالت بلوچستان پاکستان بر روی ارتفاعات شمالی دره رخشان قراردارد که زیارتگاه مردم این دیار است .
💠تعاریف :
{ایل رخشانی }: به طور کلی ، به مجموعه #طوایفی که به زبان رخشانی تکلم می کنند و دارای فرهنگی اصیل با قدمتی بیش از ۲۳۵۳ سال اند ، ایل رخشانی گفته می شود و در شمال استان ( #سیستان و سرحد ) ساکن هستند.
📎{طایفه رخشانی} : به طور کلی به مجموعه افرادی که خود را ( رند ) می نامند و از لحاظ نژادی ریشه یکسان دارند و #نسب_نامه هایشان از میرجلال خان ، میر علم شاه ، میر حمزه و رخشان شروع می شود ، طایفه رخشانی، گفته می شود؛ که شامل سه تیره بادینی (۵۶ شاخه) و جمالدینی (۱۰ شاخه) و زربختی (۲ شاخه) است.
🏔کوهستان رخشان:
{کوه ... رخشان در قسمت كوهستان مركزي بلوچستان پاكستان واقع است كه پس از سكونت رخشان (سردار ارشد داریوش سوم هخامنشی) در اين منطقه كه از طرفي ارث پدري وي نيز بوده است ، به منطقه رخشان معروف گرديده است . در قسمت مركزي اين منطقه #رودخانه_رخشان جريان دارد كه باعث رونق منطقه گرديده است ، دره رخشان مثل گذشته سرسبز وبخشنده است.
🐎اسب رخشانی :
ديگر اينكه در #كتاب احيا الملوك (تالیف ملک شاه حسین کیانی سیستانی) از اسب رخشاني ( بور، طلایی) نام میبرد كه توسط #طایفه رخشاني و در منطقه کوهپایه ای رخشان، اسفزار ، فراه افغانستان ، کرمان و منطقه اسپی زاهدان (نصرت آباد فعلی که در جاده زاهدان به کرمان قرار دارد و هنوز رودخانه فصلی نصرت آباد به نام اسپی معروف است) پرورش مي يافته است و اين نوع اسب گران قيمت و كمياب بوده است و فقط برای دربار پادشاهان و بزرگان #ایران اعزام می شده است و مردم عادی حق استفاده از این نوع اسب را نداشته اند . از خصوصیات بارز اسب رخشانی رنگ بور ، طلایی و یا بلوند آن است که رنگی منحصر به فرد می باشد و فقط رخشانی ها این تخصص را داشته اند که با روش های علمی قدیمی این گونه اسب را اصلاح نژاد نموده و انحصار پرورش و تولید آن را در اختیار داشته اند و از این طریق ثروت بیشماری عایدشان می شده است . علاوه براین چون رخشانی ها در اسب سواری و تیراندازی مهارتی غیر قابل وصف داشته اند ، لذا همواره تعداد زیادی از جوانان و جنگجویان این #ایل در گارد شاهنشاهی ایران خدمت می کرده اند و هر شش ماه یک بار جای خود را با گروه تازه نفسی از گردان سواره نظام رخشانی عوض میکرده اند . این گروه سواره نظام به دلیل پوشیدن چکمه های سیاه بلند به #سیاپاد (سیاه پا) مشهور شدند و هم اکنون یک شاخه از تیره بادینی طایفه رخشانی بدین نام خوانده میشود .
💥پس از ظهور اسلام با مسلمان شدن سیاه سوار رخشانی که رییس گارد شاهنشاهی دولت ساسانی بود ، گروه زیادی از ایل رخشانی ها به همراه او به شام (سوریه) فعلی رفته و جاگیر شدند و نژاد اسب رخشانی از این طریق به عربستان و سوریه و عراق منتقل و منتشر گردید و بعد ها که غربیان این گونه اسب را برای پرورش به اروپا بردند نام اسب عربی بران نهادند و برای همیشه به نام اعراب ثبت شد .
👈جالبتر اینکه چون مردم منطقه همواره همین گونه اسب را، بارز و قیمتی و جنگی ، می شناختند کم کم- بور -به جای اسب بکار برده میشد و به جای اینکه بگویند ، اسب ، میگفتند بور.
و عباراتی مثل : (بور سوار ، بوری بارگین) و غیره به معنای ( اسب سوار و اسب جنگی) در بین رخشانی زبانها هنوز کاربرد دارد و اهمیت این موضوع را به تصویر میکشد و یادگار همین دوران طلایی ایل رخشانی است .
👈رخشانی = نجیب زاده ایرانی
و از همه مهمتر اينكه كلمه رخشان به معني درخشان و نوراني ، يك كلمه صددرصد پارسي ميباشد و اثبات مي كند تمام رخشاني ها از نژاد اصيل ايراني و آريايي مي باشند .
(زبان بلوچی از زبانهای ایرانی شمال باختری است و با زبانهای تاتی، کردی و تالشی نزدیکی زیادی دارد برای همین به نظر میرسد گویشوران این زبان در گذشته دور از نواحی شمالی ایران امروزی به كيج و مكران قديم كه بعدها به بلوچستان معروف گرديد کوچیده باشند و البته گیل ها از نسل #سکاها هستند و این قرابت در متون تاریخ و مستندات زبانی هنوز موجود است.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3287
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇
🗣زبان رخشانی
2⃣
به طور کلی در استان سیستان و بلوچستان ، زبان بلوچی شامل دو #گویش است ( رخشانی و مکرانی ) ، گویش رخشانی در (سیستان و سرحد ) و گویش مکرانی در (سراوان ، نیک شهر و سریاز ، ایرانشهر و چابهار) تکلم می شود .
زبان رخشانی دارای گویش های سرحدی و سیستانی است .
زبان مکرانی شامل گویش های سراوانی و لاشاری و جدگالی و زرآبادی و ساحلی و کریشی می باشد .
زبان بلوچی رخشانی به ام الگویش ها شهرت دارد زیرا تمام گویش های زبان بلوچی از این زبان منشعب شده است.
برخلاف تصور عمومی؛ زبان بلوچی رخشانی اصل و زبان بلوچی مکرانی فرع است و در کتاب فرهنگ لغت رخشانی با اسناد و مدارک کافی به این مهم پرداخته شده است.
نكته حائز اهميت در مورد زبان رخشاني اين مطلب است كه در بلوچستان پاكستان فقط دو زبان شاخص وبارز است يكي زبان رخشاني و ديگري ،زبان براهويي مي باشدکه اكثر طوايف بلوچ ضمن آنكه به زبان رخشاني تكلم مي كنند خود را وابسته و جزئی از اين ایل مي دانند.
💠زبان رخشانی را به ۵ گروه اصلی میتوان تقسیم کرد:
۱: زبان رخشانی گویش ایران
۲:زبان رخشانی گویش پاکستان
۳:زبان رخشانی گویش افغانستان ۴:زبان رخشانی گویش ترکمنستان
۵: زبان رخشانی گویش حوزه خلیج فارس
📌عمده #رخشانی ها در چهار کشور پاکستان، ایران ، افغانستان و ترکمنستان در سرزمینی نسبتاً وسیع و گرم زندگی میکنند تعدادی از آنان در کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس بسر میبرند، مجموع ایل رخشانی جمعیتی بالغ بر صدوده هزار نفرتخمین زده میشوند.
که بیشتر آنها در دو کشور پاکستان و ایران ساکن اند. اما این رقم ها اعتبار قطعی ندارند.
رخشانی ها در اکثر کشورهای خاور میانه سکونت دارند ، که به دلایل مختلفی از سرزمین خود خارج شدهاند، که بخشی از آنها در کشورهای اروپایی و آمریکایی و برخی درکشورهای آفریقایی زندگی میکنند. رخشانی های افغانستان اغلب در سه ولایت هلمند و نیمروز و فراه بسر میبرند.
📌زبان رخشانی : (زبان رخشانی، به ام الگویش ها شهرت دارد و مادر سایر گویش های بلوچی ست. )
📌گويش رخشانی سیستان ایران
📌گویش رخشانی سرحد سیستان
📌گويش رخشانی سیستان افغانستان
📌گويش رخشانی ترکمنستان
📌گويش رخشانی ازبکستان
📌گويش رخشانی تاجیکستان
📌گويش رخشاني سیستان پاکستان
📌گویش رخشانی خراسان
📌گویش رخشانی گلستان
📌گویش رخشانی #مازندران
📌گویش رخشانی تهران
💠حوزه جغرافیایی گویش های رخشانی :
🌍گویش رخشانی #سیستان :
شهرستان های زابل ، هامون ، هیرمند ، نیمروز ، زهک ، بنجار ، جزینک ، لوتک لشکرخان رخشانی، تیمورآباد ، ادیمی، دوست محمد ، قرقری ، تپه کنیز ، خمک ، خواجه احمد ، جهان آباد ، سفیدآبه ، علی اکبر، صیادان صفلی ، قائم آباد ، اکبرآباد ، مارگان ، کچیان ، وبه طور کلی تمام منطقه سیستان ایران و افغانستان و پاکستان را شامل می شود.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3287
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇
3⃣
🌍گویش رخشانی سرحد سیستان:
شهرستان های زاهدان ، نصرت آباد ، میرجاوه ، تفتان ، کورین ، لادیز، خاش ، افضل آباد ، گوهرشهر، سرجنگل ، تمین ، شورو، جون آباد ، دومک ، حصاروییه ، چشمه زیارت ، حرمک ، لواریاب، نازیل ، نوک آباد ، کارواندر ، وبه طور کلی سرحد سیستان را شامل میگردد.
🌍گویش رخشانی #خراسان :
مراکز عمده گویش رخشانی خراسان جنوبی:
شامل شهرستانهای بیرجند ،سربیشه ، قهستان ، خوسف، مود، درمیان، ارین شهر، قاین ، سرایان ، فردوس، بشرویه ، طبس، دیهوک، سلم آباد ، طبس مسینا ، خضری ودشت بیاض ، آبیز، اسفدن ، شاهرخت ، زهان ، مهمویی، کرغند، خانکوک، عشق اباد، تپه طاق ، حلوان ، جوخواه ، هشتفران ، کریت، رباط پشت بادام ، دهک ، میغان ، خوانشرف ، معدن حاجات.
🌍مراکزعمده گویش رخشانی خراسان رضوی:
شامل شهرستانهای مشهد ، طرقبه ، شاندیز، نیشابور، فیروزه ، قدمگاه ، ملک آباد ، فریمان ، سفیدسنگ، نصرآباد ، تربت جام ، چخماق ، سمیع آباد ، صالح آباد، مزدآوند، سرخس، رضویه ، کلات ، درگز، نوخندان ، چاپشلو ، برج قلعه ، باجگیران ، قوچان ، نقاب ، جغتای، سبزوار، ششتمد ، رودآب، رباط سرپوش، کاشمر، بردسکن ، کندر، فیض آباد ، یونسی، رشتخوار، خواف ، تایباد ، مشهد ریزه ، باخرز، دولت آباد ، جنگل ، گناباد ، بجستان ، کاخک ، سنگان ، نیشتیفان، زوزن، قاسم آباد.
🌍مراکز عمده گویش رخشانی خراسان شمالی:
بجنورد ، آشخانه ، پیش قلعه ، حصارگرمخان ، لوجلی ، راز، تنگه ترکمن ، خرتوت ، قاضی، اسلام آباد ، شوقان ، دربند ، طبر، چهاربرج ، اسفراین ، پرکانلو ، صفی اباد ، چری ، شیروان ، قوچان ، فاروج ، حصارگرمخان ، باباامان، لوجلی.
🌍مراکز عمده گویش رخشانی گلستان :
شامل گالیگش ، گنبد کاووس، اینچه برون ، آزادشهر، رامیان ، علی آباد ، گرگان ، کردکوی، آق قلا، انبارآلوم ، گمیش تپه ، خان ببین ، دلند ، مینو دشت، کلاله ، پیشکمر، صادق آباد ، گلی داغ ، مراوه تپه ، کرند ، عزیزآباد ، داشلی برون ، تنگراه ، فارسیان ، نگین شهر، سیجوال ، چهارده ، سرکلاته ، گلفرا، یساقی، سعدآباد فندرسک ، قلعه قافه ، ینقاق.
🌍مراکز عمده گویش رخشانی #مازندران:
شامل ساری ، بندرگز، بندرترکمن ، گلوگاه ، نوکنده ، بهشهر، جویبار، قائم شهر ، آمل، شیرگاه ، پایین هولار، کیاسر، چلمردی، سورک ، نکا ، رستم کلا، لمراسک، کوهی خیل، فرح آباد، سرخرود، فریدونکنار، محمودآباد ، نور، تنکابن ، رامسر، کلاردشت، قلعه گردن ، گویتر، چالوس ، نارنج بن ، رودپس.
🌍مراکز عمده گویش رخشانی تهران:
ری ، پاکدشت ،تجریش ، دماوند، فیروزکوه ، شریف آباد، کهریزک ، رباط کریم ، ملارد، صفا دشت ، شهریار، #چهاردانگه ، گرمدره ، ورامین ، پیشوا ، قویین رخشانی ، جمال آباد ، جون آباد ، آب باریک ، بیدک ، باقرشهر، لواسان ، رودهن ، آبعلی، سربندان ، سرانزا، قیامدشت ، کن ، شهرآباد.
🌍مراکز عمده گویش #رخشانی اصفهان:
شامل ، شهرضا ، کوهپایه ، منظریه ، موسی آباد، مبارکه ، نطنز، نایین
🌍مراکز عمده گویش رخشانی یزد:
اشکدز، میبد ، مهریز، بافق، دهشیر، بخ ، بهادران ، خضراباد، اله آباد، اسفیج ، کوشک.
🌍مراکز عمده گویش رخشانی کرمان:
شامل ، فهرج ، نرماشیر ، بم ، طرز، دهنو رخشانی ، جوشان ، شهداد ، کوهبنان ، راور، شهداد، اندوهجرد، گلباف، لاله زار، منوجان ، قلعه گنج ، رودبار، کهنوج ، جیرفت ، فاریاب ، زهکلوت ، درب بهشت ، جبال بارز، سفدر، میجان ، فاریاب، هنزا، حورپاسفید.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3287
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇
4⃣
📩ادامه👇
🌍گویش رخشانی پاکستان:
شامل شهرنوشکی ، کویته ، کراچی ، سند ، پنجاب ، آران ، چاقی، دالبندین ، گردی جنگل ، ماشکید ،کلات ، پنجگور و به طور کلی سیستان پاکستان را شامل میشود.
🌍گویش رخشانی افغانستان:
شامل ولایات نیمروز ، هلمند ، فراه ، هرات ، بلخ ، کابل ، مزار شریف وبه طور کلی سیستان افغانستان را شامل میشود.
🌍گویش رخشانی ترکمنستان:
شامل مناطق مرو ، سرخس ، ماری ، و...)
🌍گویش رخشانی تاجیکستان
🌍گویش رخشانی ازبکستان
🌍گویش رخشانی قاره آفریقا:
شامل زنگبار و توابع
🌍گویش رخشانی هندوستان:
(گجرات و سری لانکا)
🌍گویش رخشانی کشورهای حوزه خلیج فارس:
شامل بحرین ، عمان ، قطر ، دوبی، ابوظبی، کویت و ...)
🌍گویش رخشانی ( سلیمانی وكيچي)
🌍رخشانی با گویش ،بوگتی (بامبور)
🌍رخشانی با گویش، مری رند (سیبی) که چاکربرهای سیب را شامل میشود:
دوکمی- مزاری
مندوانی ۸ گویش جاتووی سند غربی
(رند)
📌جماعتي از قبايل بلوچ كه تحت عنوان كلي (رند) ياد مي شوند #ایل رخشاني اند كه در زمره ترك كنندگان زمين و داراي اهميت سياسي ويژه شناخته ميشوند.
📌#طوایف ،تيره هاي، شاخه ها و زیر شاخه های مختلف اين ایل در كشورهاي پاكستان (کوهستان رخشان ، اطراف رودخانه رخشان ،نوشكي و دالبندين و كوئته و ماشكيد و كراچي و دره رخشان و ريگستان) ،افغانستان (هلمند و نيمروز و ريگستان )،ايران (سيستان- لوتك لشکرخان رخشاني و شهر زابل – زاهدان– خاش و... ) و تركمنستان- سرخس –خراسان – بيرجند –تربت جام تربت حیدریه ، باغ بخشی ، جنگل ، میرپسند- قاين – مشهد – سرخس – كرمان – فهرج - رودبارجنوب- دهنو لشکرخان رخشانی، کوهستان -قلعه گنج -منوجان -کهنوج –و فاریاب وهرمزگان و... زندگي مي كنند.
🌿#طوایف و تیره ها و شاخه های این ایل بزرگ و اصیل و ماندگار . باشکوه عبارتند از :
۱ـ طایفه رخشاني باديني (تيره سرداري) دارای ۷۰ شاخه
۲ : طایفه ریگی (دارای ۳۶ شاخه )
۳ : طایفه سارانی (دارای ۵ شاخه )؛
۴ : طایفه گرگیج (دارای ۱۰ شاخه)
۵ : طایفه بادینی (دارای ۵۶ شاخه)
۶ : طایفه جمالدینی (دارای ۱۰ شاخه)
🌿ساير #تيره ها و شاخه ها عبارتند از:
جیند زهی؛ فقیرزهی ؛جنگی زهی ؛قنبرزهی (کمرزهی) توسط اين تيره اشرف افغان هنگام فرار به سوي قندهار كشته شد و سرش را به عنوان هديه براي نادر شاه افشار فرستادند؛ سیاه پاد؛ ازبک زایی؛ بهلولی؛ ماهککی ، لالويي، سور؛ کبدانی ؛رحمان زهی ؛بیلر؛ مالکی؛ سیاه چم؛ شهمراد زهی ؛کمالان زهی ؛مسری زهی؛ هولازهی ؛اينگل زهی؛ آزات زهی؛ دشتکانی؛ بلغانی؛ مندوزایی؛ غدایزدایی ؛رحیمان زایی ؛بولا زهی ؛ هوت رخشاني.؛سیاه سر ، رند ، کلبعلی ، علی زایی و...
📌#رخشانی های افغانستان زربختی اند وبرخی از آنان که در منطقه نیمروزبه سر میبرند به همراه گروهی از پشتون های افغان چون در میان طوایف براهویی زندگی می کنند با زبان براهویی تکلم میکنند.
بلوچ های رخشانی و پشتون های نورزی نیزگویش لهجه براهویی را دارند. ولی سایر رخشانی های افغانستان به زبان بلوچی رخشانی تکلم مینمایند.
اکثر رخشاني هاي سيستان ، زاهدان ، بيرجند ، مشهد، تهران و نوشكي و دالبندين ، از تيره باديني اند و از دو گروه فارسي زبان و بلوچ زبان ،تشكيل شده اند كه شجره نامه رخشاني هاي باديني به شرح ذيل مي باشد.
زوطهماسب - میر زمیر ــ میر قاسم ــ میر نصر الدین(میر حقیقت خان) ــ میر نور شاه (رخشان) ــ میر بادین ــ میر سیداد ــ میر کرم شاه ـ میر شهبیک ـ میر هارون ـ میر حیدر ــ میر حسن ـمیر مانده ـ میرحمزه{حمزه آزرک شاری ، رهبر جنبش سیستان علیه اعراب حاکم بر سیستان بزرگ – در آن دوره تا منطقه سند پاكستان جزئ سيستان بوده است = حَمزه پسر آذَرَک شاری معروف به حمزه بن عبدالله خارجی یکی از ایرانیانی است که بر علیه حکومت خلفای عباسیقیام کرد. قیام او در اواخر سدهٔ دوم هجری در سیستان آغاز شد.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3287
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇
📩ادامه👇
5⃣
او نسب خود را به زو طهماسبمی رسانید و حکیم طوس در شاهنامه از زو طهماسب اینگونه یاد می کند (در نبرد با افراسياب ، نوذر پادشاه ایرانی کشته شد اما با درایت و دلاوری زال ایرانیان در مقابل سپاه افراسیاب ایستادند و زوطهماسب را به پادشاهی برگزیدند. افراسیاب که از فتح ناامید گشته بود مجبور به پذیرش قرارداد صلح و عقب نشینی شد و استقلال ایران به همت دلیران سیستان حفظ گردید.
📌حمزه آذرك به خاطر این که یکی از عمال دولت عباسي نسبت به او بي احترامي كرد ،به ستیزه برخاست وقيام كرد. حمزه سپاهی بزرگ گرد آورد و توانست که نمایندگان هارون الرشید خلیفهٔ وقت عباسی را شکست دهد و سیستان را از دست آنان خارج کند. او مردم سیستان را از دادن خراج به خلیفه بازداشت و خود نیز چیزی از آنان نگرفت. وی سپس خراسان و کرمان را نیز به سیستان افزود. علی بن عیسی که از طرف خلیفه فرمانروای خراسان بود از هارون کمک خواست. خلیفه به تن خویش به خراسان رفت و اماننامهای نیز برای حمزه نوشت ولی او حاضر به صلح نشد و با سپاهی سی هزار نفری به مقابله شتافت. هنگامی که او به نیشابور رسید شنید که هارون درگذشته است و به گماردن پنج هزار سپاهی در سرزمینهای که تسخیر کرده بود بسنده کرده و خود به هندوستان لشکر کشید. حمزه در زمان فرمانروایی مامونبه سال ۲۱۳ هجری درگذشت {.میرشاهو ـــــــــ»مير شیهک ( ازحاکمان بلوچستان قبل از صفویه )ــــــــ»مير چاكر ( ازحاکمان بلوچستان در عهد صفویه )ـــــــــ»مير حمراءــــــــ»مير حسن ـــــــــ»مير بدرالدين ـــــــــ»مير نصرالدين ــــــــ»مير عجب خان ـــــــــ»مير اوديل خان ــــــــ»شادي خان ــــــــ»مير جان بيك خان ـــــــــــ»مير رستم خان ــــــــــ»مير كوچك خان----- مير لشكر خان ،طبق اسناد موجود مير لشكر خان در اطراف تاسوكي ،ريگ چاه و گود زره ،که در آن زمان دشتی آباد وپر رونق بوده است, به شغل دامداري اشتغال داشته و داراي رمه هاي بزرگ شتر و بز و گوسفند بوده و هم پيمان با #طايفه براهويي، تأمين امنيت مرزهاي شرقي كشور را بر عهده داشته است و زماني كه دولت مركزي ضعيف بود به صورت خود مختار حكومت مي نموده است، و هم اكنون دو تپه در منطقه تاسوكي به نام تپه لشكران ۱ و ۲ به ثبت ميراث فرهنگي رسيده است.
📌پس از اينكه به دليل بي ليا قتي شاهان #ايران بلوچستان، به دوقسمت تقسيم شد و قسمت شرقي به بلوچستان انگليس معروف گرديد گروههايي از ايل رخشاني براي اينكه مليت ايراني خويش را از دست ندهند و تحت تسلط انگليسي ها در نيايند به سوي مرزهاي داخلي ايران كوچيدند و قسمت اعظم آنها در سيستان كه منطقه اي خرم و آباد بود متمركز گرديدند.
👈ولي به دلايل سیاسی و اقتصادی و خشک سالی های متوالی مجبور شدند به گروههاي كوچكتري تقسيم شوند و به روسيه و افغانستان و شهرهاي داخلي ايران و گروهي به پاكستان و پنجاب مراجعت نمودند .
👈رخشاني هاي لوتك، از زمان لشکر خان #رخشانی که از طرف خاندان علم قاینی به سمت کدخدایی سکوهه را منصوب شده است در اطراف سكوهه، سبز كيم و لوتك اقامت داشته اند. ازگویش بلوچي به فارسي و گويش سيستاني تغيير زبان داده اند و از زمان لشكرخان در لوتك رحل اقامت گزيده اند و همچنان مثل سابق با ساير تيره هاي رخشاني مواصلت و ارتباط نزديك دارند و به آداب و رسوم قومي و #قبيله خويش به شدت پايبند مي باشند.
( كنل چارلز ادوارد ييت در ۲۷ ژانويه ۱۸۹۴ ميلادي از سكوهه ديدن كرده و اينگونه مي نويسد: پس از عبور از قلعه سام ( پسند خان رخشاني) كدخداي سكوهه كه #بلوچ اهل كراچي است و دو پسرش به پيشباز ما آمده و خوش آمد گويي كردند ...كدخدا مي گفت كه دهكده ۳۰۰ خانوار زندگي مي كردند ولي آنچه را كه من ديدم كمتر از اين مقدار به نظر مي رسيد.
📌بيشتر ساكنان دهكده سيستاني بودند ،فقط تعداد ي بلوچ كه آن هم بستگي خويشاوندي با كدخدا داشتند در بين آنها به سرمي بردند اما در بيرون از دهكده وضع چنين نبود و چند خانوار بلوچ به طور پراكنده زندگي مي كردند.
...كدخدا پسند خان با ما همكاري مؤثري نداشت و اگر همت سلطان ابوتراب نماينده حشمت المك نبود، نمي توانستيم آذوقه و اجناس مورد نياز خود را فراهم كنيم.
...سيستاني ها درباره وي (كدخدا پسند خان رخشاني )مي گفتند كه او سيستاني نيست و اصليت او يلوچ است.
📌پسند خان رخشاني از موقعيت والايي بر خوردار بود او كه اصليتي چادرنشين و بيابانگرد داشت، رياست #ايل خود را كه شمار آنها به هزار خانوار مي رسيد عهده دار بود. افراد اين ايل در منطقه گدار شاه و بند سيستان كه قسمتي جزو قلمرو ايران و قسمتي جزو خاك افغانستان محسوب مي شد زندگي مي كردند.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3287
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇
📩ادامه👇
6⃣
...قلعه سكوهه دو تپه را از كل سه تپه در بر مي گيرد هر چند ديوارهاي خارجي آن مرمت شده و تقريبا سالم است ليكن اتاق ها و قسمت داخلي آن به كلي ويران شده و به اصطبل بد منظره اي تبديل گرديده است.
📌اين #قلعه به صورت پادگاني در اختيار يك سلطان يا سوبادار و چند سرباز از هنگ قاينات قرار داده شده است و #كدخدا ي رخشاني بر فراز تپه سوم زندگي مي كند)
📌گروهی از #رخشانی ها در زمان محمدرضاخان در منطقه کنگ افغانستان و میانکنگی سیستان سکنی گزیده اند و به زبان بلوچی تکلم میکنند که طایفه سارانی و گرگیج نیز به ترتیب ، تیره های منشعب از رخشانی بادینی و رخشانی جمال دینی میباشند.
👈رخشانی های زاهدان ، کرمان ، مشهد، تهران ، پاکستان و ترکمنستان نیز از تیره بادینی و رخشانی های افغانستان زربختی می باشند.
📌رخشاني هاي كرمان از دوره ی #صفويه و در دوره سردار شهداد خان رخشاني ( ۱۱۳۹ هجري قمري ) در كرمان مي زيسته اند و پس از استقلال پاكستان گروهي ديگر به آنها پيوسته اند در #كتاب مجمع التواريخ به اين موضوع اشاره گرديده است :
(سيد احمد شاه پسر كوچك شاه سلطان حسين صفوي پس از قتل پدرش توسط محمود افغان - غلزهي- در كرمان سربه شورش برداشته بود وحكومتي مستقل برپا داشته و به جنگ با افغانها پرداخت كه در اين كار گروهي از طوايف مختلف رخشاني به سركرده گي سردار شهداد خان رخشاني به ياري وي پرداختند و آخر الامر تيره كمبرزهي رخشاني موفق گرديدند اشرف افغان را سربريده وبه در گاه نادر شاه افشار پيشكش نمايند)
رخشانی های سرخس و مشهد پس از خشکسالی های متعدد از منطقه لوتک سیستان به مشهد ، سرخس و شمال کوچیده اند .
💠« شرف» یا «مئیار» رخشانی عبارت است از :
۱ـ پذیرائی و مواظبت از مهمان.
۲ـ امانت داری و درستکاری.
۳ـ در پناه گرفتن هر کسی که تقاضا ی کمک نماید و محافظت و نگهداری از او تا پاي جان .
۴ـ گرفتن بئریا انتقام یعنی خونی در بدل خونی که ریخته شود مگر آنکه خون آشتی را استوار گرداند.
۵ـ پرهیز از کشتن زن و پسر نابالغ، کولی و کسی که غیر دین باشد ولی با آرامش در همسایگی شان به کار و زنده گی بپردازد.
۶ـ پرهیز از کشتن دشمنی که به زیارت گاهی پناه گزین شده باشد.
۷ـ آمرزیدن دشمن اگر زنی از #طایفه او برای آمرزش خواهی آید.
۸ـ آتش بس و آشتی اگر کسی قران بر سرنها ده و میانجی گردد.
۹ـ کشتن زنا کار چون او را زنهار نشاید».
📚#منابع :
۱/تاریخ بلوچستان پاکستان (بلوچستان قوم كي تاريخ)
۲/احيائ الملوك (ملك شاه حسين سيستاني )
۳/مجمع التواريخ _(میرزا محمد خلیل مرعشي صفوی)
۴/جغرافياي نيمروز (ذوالفقار كرماني)
۵/سفرنامه خراسان و سیستان (ادوارد تیت انگلیسی )
۶/زاروبین، ژوزف الفبنین (تحقیقاتی پیرامون زبان بلوچی و گویش رخشانی)
۷/زادسروان سيستان (غلامعلي رييس الذاكرين)
۸/عشاير و طوايف سيستان و بلوچستان (ايرج افشار سيستاني)
۹/سيستان (جي پي تيت) غلامعلي رييس الذاكرين
۱۰/نشریهء سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی افغانستان-خاوران -کامل انصاری
۱۱/#شاهنامه ،حکیم ابوالقاسم فردوسی
🖊+ نوشته شده در ساعت توسط پانته آ سردار رخشانی
📩| نظرات:
📄جد بزرگ رخشانی ها رخشان نام دارد كه #طايفه نام خود را منتسب به وی می داند . رخشان صاحب سه فرزند به نام های بادين جمال دين و زربخت بوده كه اين اسماء حالت تغيير يافته اسامی بهاءالدين ؛جمال الدين و زربخت می باشند كه مدلل بر ديرينگی و قدمت زمان حيات آنهاست . هريك از اين فرزندان شاخه ای از تيره های طايفه رخشانی را پديد آورده اند كه به نام خود آنها ناميده مي شود .
👈قسمت اعظم اين تيره ها در بلوچستان (پاکستان) نوشكی و دره رخشان ، خاران (آران) ، دالبندين چاگی ایران خراسان سیستان و بلوچستان قاین زاهدان مکران و افغانستان نیمروز سكونت دارند و تعدادی نيز در کشورهای حوزه خلیج پارس ساكن اند .
👈نكته حائز اهميت در مورد زبان #رخشانی اين مطلب است كه در بلوچستان پاكستان فقط دو زبان شاخص و بارز است يكي زبان رخشانی و ديگري ، زبان براهويی می باشد و اكثر #طوايف بلوچ ضمن آنكه به زبان رخشانی تكلم مي كنند خود را وابسته به اين ایل مي دانند .
http://rakhshane.blogfa.com/post/138
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3287
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
☫
✍سلام دوستان
💌خوش آمدید.
📩درخواست شما در پژوهش ادملاوند ثبت و در حال بررسی می باشد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_ادملاوند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ بسیار جالبی از دو خادم در مسیر پیادهروی اربعین که شبیه حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس هستند
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از سالم ترین #مقبره های فراعنه در مصر
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡خانوم تهرانی با یه فرزند، دوباره ازدواج کرده شوهر جدید توی دعوا بچه رو کشته بعد خانم رفته ادعا کرده که پدر واقعی بچه بوده واسه اینکه شوهرش رو اعدامش نکنن! پزشکی قانونی نبش قبر کرده و آزمایش گرفتن دیدن نه تنها این آقا پدر بچه نیست بلکه اون شوهر اول هم پدر بچه نبوده!
+ وای خدا🤦🏻
با خیانت به کجا میخوایین برسین که با زندگی سالم نمیتونین؟ چه مرگتوووونه خب؟؟؟
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
27.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌾🌾🌾
واش زنی در روستای وزنای فیروزکوه
#سنتی
#فیروزکوه
#وزنا : نام محلی #قزنچا
✍روستای وزنا از توابع دهستان قزقانچای بخش فیروزکوه شهرستان دماوند است که ساکنین آن زندگی سنتی و بی آلایشی دارند.
🌍آبادی وزنا در شهرستان فیروزکوه و بخش ارجمند و دهستان دوبلوک استان تهران واقع میباشد.
📌وضع طبیعی روستای وزنا دهستان دوبلوک بصورت کوهستانی، درهای یا تپهای میباشد. و راه زمینی این روستا بصورت جاده آسفالته میباشد.
📌این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۱۳۹۰ دارای جمعیت کل ۳۵۵ و جمعیت مرد ۱۷۲ و جمعیت زن ۱۸۳ میباشد. تعداد خانوار این روستا ۱۱۲ خانوار و دارای تعداد واحد مسکونی ۱۱۲ میباشد.
💌سپاس فراوان از جناب استاد واعظی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
در #هفته_دولت یاد و خاطره دولتمردان شهید را گرامی میداریم و به روح پاکشون درود
میفرستیم
روحشان شاد
یادشون جاودان
راهشون مستدام
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#بزرگ_خاندان
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
اربعیــن نیست حدیثـی که فراموش شود
شعلۀ عشق، نه آن است که خاموش شود
فرا رسیدن #اربعین حسینی را تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.
🖊سیدقاسم صیادمنش
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✅ اعمال روز #اربعین
❶ «زیارت امام حسین(علیهالسلام)
و زیارت اربعین»
در این روز، زیارت امام حسین
#مستحب است!
و این زیارت...
همانا خواندن زیارت اربعین است
که از امام عسکری (ع)
روایت شده که فرمودند:
علامت مؤمن پنج چیز است!
۱. پنجاه و یک رکعت نماز فریضه
و نافله در شب و روز خواندن
۲. زیارت اربعین کردن
۳. انگشتر بر دست راست کردن
۴. جَبین(پیشانی) را در سجده بر خاک گذاشتن
۵. و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را
بلند گفتن است.
❷ «غسل اربعین و توبه»
❸ بعد از نماز صبح ۱۰۰مرتبه
(لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم)
❹ ۷۰ مرتبه تسبیحات اربعه
❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس ۷۰ مرتبه استغفار
❻ غروب اربعین ۴۰ مرتبه لاالهالاالله
❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام)
📚 وسائل الشیعه ج ۱۰ ص ۳۷۳
#امام_حسین
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍#ادملا
🕌#مسجدحضرت_ولیعصر
🟢#تکیه_پیش
🗓۱۳۷۰
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ایل_ملکشاهی
#شه_میر_ملکشاهی
#مِلشاه
#دیوا
📄توضیحات بیشتر بزودی منتشر میشود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه۱۳۹۲۰۲۰۲۱۱۳۸
📜#ایل_ملکشاهی
🌿#عشیره_ملکشاهی
✍در اغلب نوشتار و یافته های شفاهی در میان بزرگان و صاحب نظران ایل ملکشاه اینان نام خود را از امیر کُرد ملکشاه چمشگزک یا سلطان #ملکشاه می رسانند.
📌گفته میشود که امیر کُرد ملکشاه چمشگزک جمع کثیری بر سر رایت خود جمع نموده ۳۲ قلعه و ۱۶ ناحیه که بالفعل در تصرف حکام چمشگزک بود تسخیر نمود و عشیرت ایشان را به نام جد آنها امیر ملکشاه ایل ملکشاهی خواندند.
📝آیا ملکشاهی ها کُرد هستند؟
۱/جناب علیرضا اسدی در #کتاب فرهنگ تطبیقی گویش کردی ایلامی با زبان ایرانی میانه (پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی) به انضمام تاریخ استان ایلام قبل از اسلام، ایلام: انتشارات جوهر حیات، ۱۳۹۰. ص ۱۰۶ مینویسد:
«از مقایسهٔ واژگان ایرانی میانه (پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی) با واژگان کردی ایلامی [لهجه ملکشاهی] به این نتیجه میتوان رسید که بسیاری از واژگان پهلوی اشکانی و ساسانی با این واژگان کردی هم ریشهاند. این هم آوایی در بسیاری از افعال، مفاهیم سیاسی، دینی، اجتماعی، مشاغل، اسامی خاص، اسامی عام و حتی اصطلاحات عامیانه دیده میشود».
۲/پژوهشگر و شرق شناس؛ پرفسور مینورسکی (الکورد فی دائرة المعارف الاسلامیة - ص ۸۴) می نویسد:
«قریب به هزار خانوار ملکشاهی به ایران خدمت کرده اند و اراضی فراوانی را در قلمرو حاکمیت خود داشته اند و توانسته اند در برابر حملات و یورشهای هولاکو، تیمور و قرایوسف از این اراضی دفاع کنند.»
۳/ دیپلمات و شرقشناس روسی؛ باسیل نیکیتین معتقد است:
«سلجوقیان در میان بزرگان و امراء کورد اراضی را تقسیم نمودند تا جانبداری و هواخواهی آنان را نسبت به خود تضمین نمایند و کوردان در برابر حمله مغول در دوران هولاکو (سده ۱۳ میلادی) و بعد از آن نیز علیه تیمورخان لنگ در سال ۱۴۰۰ میلادی به دفاع پرداخته اند.»
۴/مورخ و محقق ایرج افشار سیستانی (ایلام وتمدنها المتأخر- ص. ۳۷۱) می نویسد:
« والی ایلام در دوران فرمانروایی سلسله سلجوقی، قدرت گسترده ای داشته است و نام"ملکشاه" را بر خود می نهد و مناطق ارکواز و توابع و مردمان ساکن در این منطقه را به عشیره ملکشاهی نام برده اند.»
۵/جعفر خیتال مورخ می گوید:
«برخی بر این باورند که عشیره ملکشاهی، از چند بخش از مردمان مختلف گردهم آمده اند و در سرزمینی ویژه ی سلجوقیان سکونت نموده اند و در دوران حاکمیت ملکشاه این مردمان گرد وی جمع شده اند و به عشیره ملکشاهی معروف شده اند. علاوه براین، مردمان عشیره ملکشاهی به جوانمردی و شهامتی که در نبردها و جنگها معروف می باشند و در دوران فرمانروایی قاجاریان، اراضی گسترده ای را متصرف و ضمیمه املاک خود نموده اند.
۶/با جمعبندی یافته های شفاهی و درک صحیح از نظرات پژوهشگران به نظر می رسد که #ایل_ملکشاهی از یک نژاد واحد شکل نگرفته است، بلکه آمیخته ای از نژادهای محلی اصیل و کهنی همچون عیلامیان، ساسانیان، خورشیدیان، سوره میری و نژادهای دیگری می باشد. هر گروهی از اینان بزرگی یا امیری مستقل را در این مناطق داشته اند و براساس آداب و سنن آباء واجدادی، مردمان خود را اداره می کرده اند. با گذشت زمان و به دلایلی مختلف، مردمانی از لک، لور، قیطول، باوه، و... با آنها ترکیب شده اند و از زمره ی این ایل بحساب آمده اند و بدین گونه ایل بزرگ و قدرتمندی به نام ملکشاهی شکل گرفته است.
۷/در برخی از نوشته ها آمده است: اصل نام #ملکشاه از نام ملک و موسی برگرفته شده است که پادشاه این لقب را بدو داده است. ولی این روایت با آن دوران همخوانی ندارد!. چرا که این رویدادی را که روایت می کنند در بین سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۷۴۷ میلادی است که دوره ی ریاست نادرشاه می باشد. زیرا نام عشیره ملکشاهی به سالهای ۱۰۷۳ تا ۱۰۹۳ بر می گردد که همزمان با فرمانروایی الپ ارسلان (عزالدوله محمد ابو شجاع دم سلطان سلجوقی که در سال ۱۰۶۳ میلادی به فرمانروایی نمود و در سال ۱۰۷۳ میلادی درگذشت. به جز این، به مردی نترس معروفیت دارد و توانسته است شهر حلب را تصرف کند و علت مرگ وی نیز بدلیل جراحتی که از جنگ با بیزانسیان بوده است را ذکر کرده اند) بر میگردد.
۸/در بعضی از نوشته های مجموع طوایف ایل ملکشاهی را حدود ۴۰ طایفه و جمعیت ایل ملکشاهی بیش از ۷۵۰ هزار نفر تخمین زده اند. این طایفه اما در روستای دیوا بندپی غربی به #مِلشاه شهرت دارند. طایفه ی ملکشاه مقیم #دیوا و فیلبند مازندران به ۷ شاخه تقسیم میشوند: یعقوبعلی، فاضل تبار، گتکِه، علی تبار، علی کِتِک، چالی و روستا. اینان خود را مهاجر از ایلام میدانند.
طوایفی از ایل ملکشاهی در شهرستان چمشگزک در استان تونجایلی در ترکیه، و در اسکاندیناوی، آلمان، هند، پاکستان، جنوب آفریقا، کویت و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ساکن شدهاند.
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۲/۰۲/۰۲
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3289
─═༅
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
ادامه👇
📜#ایل_ملکشاهی
🌿#عشیره_ملکشاهی
2⃣
۹/ولادیمیر فیودورویچ مینورسکی (زادهٔ ۶ فوریهٔ ۱۸۷۷ – درگذشتهٔ ۲۵ مارس ۱۹۶۶) خاورشناس و ایرانشناس روس در الکورد فی دائرةالمعارف الاسلامیة، ص ۸۴ مینویسد:
در طی قرون هفتم و هشتم، قریب به هزار خانوار ملکشاهی به ایران خدمت کردهاند و اراضی فراوانی را در قلمرو حاکمیت خود داشتهاند و توانستهاند در برابر حملات و یورشهای هولاکو، تیمور و قره یوسف از این اراضی دفاع کنند.
ایل ملکشاهی بارها در دفاع از مرزهای ایران سپاهیان متجاوز امپراتوری عثمانی را شکست دادهاند
۱۰/در دانشنامهٔ اتنولوگ [از معتبرترین دانشنامههای جهان]، پروفسور اِوا اِپلر از گروه زبانشناسی دانشگاه روهمپتون و دانشگاه کمبریج و همچنین گروه زبانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا گویش #ملکشاهی را در زیرردهٔ گویشهای جنوبی کردی در کنار گویشهایی نظیر فیلی و کلهری تقسیمبندی کردهاند. اما بر اساس تقسیمبندی دیگر گویش ملکشاهی را از لهجههای گویش کردی ایلامی محسوب نموده و البته این #گویش رایج مردم ایل ملکشاهی است.
📚منابع:
📕غلامحسین کریمیدوستان، کردی ایلامی، سنندج: انتشارات دانشگاه کردستان، ۱۳۸۰
📓مرتضی اکبری. تاریخ استان ایلام از آغاز تا سقوط قاجاریه. قم: انتشارات فقه،۱۳۸۶. ص ۶۰.
📔ژویس بلو. زبان کردی. ویراستار رودیگر اشمیت. راهنمای زبانهای ایرانی. ترجمه آرمان بختیاری و دیگران. تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۸۳.
📙علیرضا اسدی. «فرهنگ تطبیقی گویش کردی ایلامی با زبان ایرانی میانه (پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی) به انضمام تاریخ و زبان استان ایلام قبل از اسلام». خانه کتاب ایلام: انتشارات جوهر حیات، ۱۳۹۰، ص ۱۰۶.
📗غلامحسین کریمیدوستان، جایگاه فیلی و کلهری در دستهبندی گویشهای کردی: مجله دانشگاه کردستان، شماره ۴–۳ سال ۱۳۷۹
📘مرتضی اکبری. تاریخ استان ایلام از آغاز تا سقوط قاجاریه. قم: انتشارات فقه، ١٣٨۶. ص
۱۱/ همانطور که پیشتر گفتم بنا به استناد به دانشنامه جهان اسلام و بر اساس نوشته اولیاء چلبی #نسب ایل ملکشاهی چَمَشْگَزَکْ (چمزی) به جمشید شاه اسطورهای ایران میرسد که جمشید گنزک نامیده شدهاند و سپس به چمشگزک، چمگزی و چمزی تبدیل شدهاند که البته این ادعا نیز در اثر ربیعی، منیژه. دانشنامه جهان اسلام، ج ۱۲، تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی. صص. ۱۱۵-۱۱۶ بیان شده است.
۱۲/#شه_میر_ملکشاهی: ذکر نام امیر عالیجاه شه میر ملکشاهی جد بزرگ طوایف گرزدین وند رئیس اتحادیه ایلی ملکشاهی در یک سند خطی قدیمی صراحت دارد.
علیرضا اسدی دربارهٔ خاستگاه ایل ملکشاهی چمزی چنین مینویسد: طوایف گرزدین وند ایل ملکشاهی چمزی، بخش مهمی از ایل بزرگ ملکشاهی میباشند که از #تبار کردهای کرمانج از اقوام ماد محسوب میشوند. جد بزرگ آنان امیر عالیجاه شه میر و حاج رستم بیگ چمشگزگ از اعقاب و اولاد امیر کُرد ملکشاه (ملکیش) چمشگزک هستند که از امرای ایل ملکشاهی چمشگزک کُرد و در واقع از حاکمان کردستان، در درسیم کردستان ترکیه و ناحیه ملکشاهی در استان #ایلام محسوب میشدند که به ناحیه پشتکوه استان ایلام مهاجرت کردهاند.
زمان مهاجرت این خاندان به پشتکوه مشخص نیست، اما به احتمال زیاد همزمان با کوچ بزرگ کردهای کرمانج چمشگزک به شمال شرقی ایران در دوره صفویه برای جلوگیری از تجاوزات ازبکان، امیران کنفدراسیون چمشگزک به نواحی غرب ایران برای جلوگیری از تجاوزات عثمانیها مهاجرت نمودند. وجود #شجره_نامه و مشترکات نژادی و زبانی و همچنین اسامی و القاب و مهمتر از همه عنوان امرای عالیجاه و توشمالان ملکشاهی چمزی در اسناد به جا مانده از آن دوران، این ادعا را به خوبی اثبات مینماید.
۱۳/از جمله مستندات مشهور ملکشاهی حکم عالی شاهانه از سوی شاهزاده محمدعلی میرزا دولتشاه و #فتحعلی_شاه_قاجار مبنی بر ریاست👈 ایل ملکشاهی پهلوان موسی خمیس گرزدین وند است.
📜در متن #سند آمدهاست:
حکم عالی آنکه نظر به حُسن صداقت و حُسن سلوک و خدمات ارزندهای که از عالیجاه توشمال موسی به ظهور رسیده او را عالیجاه توشمال طوایف چمزی #ایل_ملکشاهی و سایر طوایف خورده کوب (هورده کو یا طوایف با جمعیت کمتر) نموده از این به بعد مقرر آنکه تمامی توشمالان و کدخدایان و ریش سفیدان و رعایای #طوایف چمزی #ایل_ملکشاهی و همچنین سایر طوایف خورده کوب (هورده کو یا طوایف با جمعیت کمتر) عالیجاه توشمال موسی را بر تمامی توشمالان دیگر برتر دانسته از سخن و صلاح عالی او خصوصاً احکام و تکالیف مالیاتی تجاوز و تخلف ننمایند و احکام و تکالیف وی را بر خود لازم دانسته و ملزم به اجرای آن هستند و تجاوز و تخلف از احکام عالیجاه توشمال موسی همانند تجاوز از احکام شاهزاده و شاه قاجار است.
🗓تاریخ سند ۱۲۲۲ هجری قمری برابر با سال ۱۱۸۵ خورشیدی
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۲/۰۲/۰۲
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3289
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ
📜#ایل_ملکشاهی
🌿#عشیره_ملکشاهی
3⃣
۱۴/ در ایران و بسیاری از کشورها نظام سنتی #ایل بر اساس خویشاوندی استوار بوده و همانند دیگر ایلها، پدر تبار میباشند.
حشمت الله طبیبی در #کتاب جامعه شناسی و مردم شناسی ایلات و عشایر ساخت سنتی #ایل_ملکشاهی را به صورت: ایل ← طایفه ← بنه مال ← مال ترسیم کرده و ایرج افشار سیستانی در کتاب نگاهی به ایلام، به صورت: ایل ← طایفه ← تیره ← مال ← خانوار
رهبری و ریاست ایل در ملکشاهی موروثی است که به «عالیجاه توشمال» یا خان معروف است که بالاترین مقام در ایل ملکشاهی است و از طرف پادشاه یا حکومت مرکزی به رسمیت شناخته میشد. گاهی مقام عالیجاه توشمالی و خانی بین دو برادر تقسیم میشد. از وظایف عمده عالیجاه توشمال افزون بر حفظ امنیت و نظارت بر امور مختلف ایل که از طریق پلیس و انتظامات صورت میگرفت، جمعآوری مالیات مرسوم بود. در ایل ملکشاهی همچنین چند توشمال برای مشورت در امور ایل حضور داشتند. توشمالان هنگامی که ایل ملکشاهی رهبری و ریاست واحدی داشت در زیر نظر «رئیس ایل» منصوب شده توسط پادشاه یا حکومت مرکزی قرار میگرفتند. سرپرستی طوایف نیز بر عهده کدخدا بود که در زیر نظر عالیجاه توشمال قرار داشتند.
ساختار قدرت در ایل ملکشاهی: رئیس ایل (خان یا سرتوشمال یا عالیجاه تو شمال)←توشمال←کدخدا←ریش سفید←پیاگ
📚منابع:
📗اسدی، علیرضا (۱۳۹۶). با ایلامیان در ایلام. ایلام: انتشارات جوهر حیات. صص. ۴۲۹-۴۳۰.
📘افشار سیستانی، ایرج (۱۳۷۲). ایلام و تمدن دیرینه آن. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. صص. ۳۷۵.
📕جامعهشناسی ایلات و عشایر. حشمت الله طیبی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ۱۳۸۰، ص ۳۲۹.
📙نصرالله کسرائیان. کردهای ایران. تهران: نامهٔ خود نویسنده، ۱۳۷۲، ص ۱۷
📓رستم رفعتی. انساب شهری و عشایری استان ایلام. ایلام: انتشارات برگ آذین، ۱۳۸۶. ص ۳۳۵
📔مسیو چریکف. سیاحتنامهٔ مسیو چریکف. ترجمه آبکار مسیحی. تهران: انتشارات امیر کبیر، ۱۳۷۹، چاپ دوم، ص ۶۴
۱۵/بر اساس این تحقیقات صورت گرفته در #پژوهش_ادملاوند ایل ملکشاهی به سه دسته تقسیم میشوند:
الف) #ملکشاهی چَمَزی چمشگزک:
۱- خمیس ۲- نقی (نظربگ) ۳- کاظم بگ ۴- روسگه (رستم بگ) ۵- خداداد ۶- ملگه ۷- شکَربگ ۸- حسین بگ ۹- شیهوردی (شاهوردی) ۱۰- خرزینوند ۱۱- قیطولی ۱۲- گلان ۱۳- کله وند ۱۴- کینیانه ۱۵- خلیل وند ۱۶- کناری وند ۱۷- گراوندی ۱۸- سرایلوند ۱۹- شهره میر (شیره میر) ۲۰- کل کل ۲۱- کلگه ۲۲- کوگر (کبک گیر) ۲۳- باباهای پیرمحمد ۲۴- جمعه ۲۵- سیهگه ۲۶- حمانه و کول (علی نظر)
ب) ملکشاهی گَچی:
۲۷- رسولوند ۲۸- باولگ ۲۹- خِیَرشَه ۳۰- کوکی ۳۱- دوقرصه ۳۲- قیطول ۳۳- خَلَف مهر ۳۴- قطره سیه ۳۵- سیرانه
ج)طایفه ی ملکشاه مقیم #دیوا و فیلبند مازندران موسوم به #مِلشاه که به ۷ شاخه تقسیم میشوند:
۳۶-یعقوبعلی، ۳۷-فاضل تبار، ۳۸-گتکِه، ۳۹-علی تبار، ۴۰-علی کِتِک، ۴۱-چالی ، ۴۲-روستا
۱۶/ بر اساس خوانش کتیبه ای شخصیتی بع نام خالد الملکیشی الکردی #ملکشاهی به عنوان حاکم معرفی شده است که او پنج پسر به نام های: جلال، محمود، احمد، علاءالدین علی و کیقباد داشت.
از طرفی نام #ملک_نادر_مِلشاه در آثار تاریخی یافت شده در #بندپی موجب شگفتی و تامل است. این اثر به رویت نگارنده نرسیده است.
۱۷/ نقش برجسته ی #ایل_ملکشاهی در ثبات و پایداری برخی رخدادها در حکومت های مختلف بویژه از صفویه تا پهلوی مهم و حتی تاریخی است. این ایل شاخص در ایران اما در شکل گیری و تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی نقش بسزایی داشته و دارد، بگونه ای که شهدای قابل توجهی را در این راه تقدیم میهن و انقلاب نمودند.
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۲/۰۲/۰۲
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3289
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#شه_میر_ملکشاهی
#مِلشاه
📜ذکر نام امیر عالیجاه شه میر ملکشاهی جد بزرگ طوایف گرزدین وند رئیس اتحادیه ایلی ملکشاهی در یک سند خطی قدیمی
✍علیرضا اسدی دربارهٔ خاستگاه ایل ملکشاهی چمزی چنین مینویسد: طوایف گرزدین وند ایل ملکشاهی چمزی، بخش مهمی از ایل بزرگ ملکشاهی میباشند که از #تبار کردهای کرمانج از اقوام ماد محسوب میشوند.
جد بزرگ آنان امیر عالیجاه شه میر و حاج رستم بیگ چمشگزگ از اعقاب و اولاد امیر کُرد ملکشاه (ملکیش) چمشگزک هستند که از امرای ایل ملکشاهی چمشگزک کُرد و در واقع از حاکمان کردستان، در درسیم کردستان ترکیه و ناحیه ملکشاهی در استان #ایلام محسوب میشدند که به ناحیه پشتکوه استان ایلام مهاجرت کردهاند.
زمان مهاجرت این خاندان به پشتکوه مشخص نیست، اما به احتمال زیاد همزمان با کوچ بزرگ کردهای کرمانج چمشگزک به شمال شرقی ایران در دوره صفویه برای جلوگیری از تجاوزات ازبکان، امیران کنفدراسیون چمشگزک به نواحی غرب ایران برای جلوگیری از تجاوزات عثمانیها مهاجرت نمودند. وجود #شجره_نامه و مشترکات نژادی و زبانی و همچنین اسامی و القاب و مهمتر از همه عنوان امرای عالیجاه و توشمالان ملکشاهی چمزی در اسناد به جا مانده از آن دوران، این ادعا را به خوبی اثبات مینماید.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3289
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─