꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۱۱۱۵۰۰
🌍#مازندران
🌍#آمل
🌍#دابودشت
🌍#غیاثکلا
❤️#غیاث
📜#خرقهپوش
◻️دودمان #محمّدسلطان_خرقهپوش :
نام پدر محمدسلطان خرقهپوش را ، احمدسلطان گفتهاند و این دو از اعقاب یکی از فرقههای دراویش شیعی و ولایتی پیرو👈 #سیدقوامالدینمرعشی (#میر_بزرگ) میباشند. که بدلیل ایجاد تغییر در شرائط و اوضاع زمان خویش، ضمن نقل مکان از #بابل، ساختار ظاهری درویشی را در خاندان خویش مبدل به علم و فقاهت و ذکر و صیانت (صیانت نفس ) نمودند .
📌سلطان از مراتب درویشی پس از قطب (مراد) میباشد که به آن مرشد نیز می گویند .
#درویش
درویشان دارای فرقه های مختلف هشتند که فرقه های شیعی آن موسوم به (نقشبندیه - کبرویه - صفویه - نعمت الهی - خاکساریه - ذهبیه - نوربخشیه - اویسیه - سلوکیه - مشعشیان و ...) می باشند .
📌درویش های مرعشیه ( اعم از سادات و غیر سادات ) از آنجا که با #خانقاه سر و کار نداشته و مبادی آداب و مراسم #صوفیانه نبودند و بیشتر به عنوان واعظ و ذاکر اهلبیت در تکایا و مساجد و درمیان اجتماع بودند, نمیتوان آنها را به هیچکدام از فرقههای درویشی و تصوف منسوب نمود.
لیکن نظر به اینکه👈 سیدقوام الدینمرعشی {بنیانگذار حکومت شیعی مازندران قبل از صفویه (متاثر از نهضت سربداران)}، هر چند فقیه و عالم مذهبی محسوب می شد ضمناً از مشایخ تصوف (مراد و قطب درویشان) نیز تلقی می گردید و مرید #سلسله #اقطابی چون (سیدعزالدین سوغندی - شیخ حسن جوری - شیخ خلیفه مازندرانی - بالوی زاهد و....)بود که این سلسله به شیخ العارفین بایزیدبسطامی میرسید و " بایزید " معارفش مأخوذه از دریای بیکران حضرت امام صادق (ع) بوده است.
و چون سلسله منسوب به بایزید بسطامی نقشبندیه( اهل تسنن) می باشد و انشعاب شیعی آن در زمان مغول با شهادت "شیخ نجم الدین کبری " به سال ۶۱۸ قمری بنام کبرویه آغاز شده است ،
لذا میربزرگ مرعشی را میتوان از فرقه کبرویه دانست و درویشان وابسته و پیوسته به او را نیز از این فرقه تلقی نمود کما اینکه👈 #سیدحیدرآملی (وفات ۷۹۴ قمری) نیز از مشایخ کبرویه بود .
📌شرح بیشتر و توصیف جامعتر از نحوه درویشی محمدسلطانخرقهپوش و چگونگی انتقال قسمتی از روحیات آن، به نوههای او( یعنی کربلاییحاجآقا و کربلاییشیخ یوسف )، به نوشتارهایی که در #وبلاگ وابسته به این وبلاگ یعنی👈 دلنوشتههای اهالی غیاثکلا نگارش خواهد شد احاله میگردد.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2726
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۱۱۱۵۰۰
🌍#مازندران
🌍#آمل
🌍#دابودشت
❤️#غیاث
🌍#غیاثکلا
📜#خرقهپوش
📝از محمدسلطان خرقهپوش و فرزندانش "علیجان و ملاحسین" نسلهای بعدی در ۱۰ ده شاخه متشکل از دو گروه به شرح ذیل منشعب شده اند .
■گروه الف - علیجان
■گروه ب - شیخ ملاحسین
■گروه الف - علیجان :
نسلهای بعدی علیجان به نام های ( غیاثی - غیاثپور - قاسمی - محمدی - تبخال ) در ۷ شاخه زیر معرفّی شده اند .
شایان ذکراست که فرزندان علیجان از همسر اولش خاتون، (حاج آقا ، محمد، محمدآقا، قاسم ) بودند و از همسر دومش آمنه که دختر ملاعیسی اردبیلی (جدّ خرسندی و مهدوی) میباشد، (نادر ، علی اکبر ، علی اصغر) بودند .
🌿۰- دوده خرقهپوش اول (قبل از شناسنامه) :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - علیجان - و (حاج آقا، نادر، قاسم، محمد، علیاصغر، محمدآقا، علیاکبر ، زبیده، مریم، شهربانو - لیلا - کلثوم )} .
توضیح اینکه زبیده مادر زن (ام زوجه) سیفاله سنگری پدرحاج حسین سیفی، و مریم همسر اکبر آهنگرکلایی (مادر نادعلی و زهرا یعقوبی)، و شهربانو همسر عبداله آهنگرکلایی (مادر مراد و حسین یعقوبی)، و لیلا همسر سیدعلی اکبر حسینیدیوکلایی، و کلثوم همسر فرج جال (مادر حبیب و نعمت و یونس جال )، بودهاند .
🌿۰۰- دوده خرقهپوش دوم (قبل از شناسنامه) :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - علیجان - حاج آقا - و ( شیخ محمود ، خاتون ، زهرا ، گلنساء)} توضیح اینکه خاتون همسر کربلاییمهدی (مادر حسین و رمضان و میرزاعلی و علیمحمد و اسداله رمضانی )، و گلنساء مشهدی عیسی (مادر شیخ محمدعلی و علیجان و آقاعلی و مراد و نادعلی جالوی )، و زهرا همسر مشهدی آقابزرگ درویشخیل (مادر ابراهیم و فاطمه و خدیجه و بنین منفرد )، بودند.
#غیاثی
🌿۱- دوده غیاثی :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - علیجان - حاج آقا - شیخ محمود - و ( ابوالقاسم -سکینه - غلامعلی - ولیاله - شیخ علی - فاطمه - رقیه - علی آقا - خیرالنساء - عبدالحسین )} . توضیح اینکه سکینه همسراول کربلاییحسینرمضانی و فاطمه همسرحاجمرادجالوی(محمدی) و رقیه همسرحاجابوالقاسم بیشهمحلهای و خیرالنساء همسرحاجرمضان علیزاده ، بوده و میباشند .
🌿۲- دوده غیاثپور :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - علیجان - نادر - و ( ابراهیم - روحاله ، طوطی، سکینه، نوراله، عین اله )}. توضیح اینکه طوطی همسرحاجرحمن خرسندی و سکینه همسراول حاج عزیز حسینزاده، بوده و میباشد .
#قاسمی
🌿۳- دوده قاسمی اول :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - علیجان - قاسم - جعفر - و ( قاسم - حجتاله، خضراله، اسماعیل, رضا ، ....)}.
🌿۴- دوده قاسمی دوم :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - علیجان - علیاصغر - و (عبداله ، علی ، عقیل)} .
#محمدی
🌿۵- دوده محمدی :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - علیجان - محمّد - (عباس محمدی ، حسن محمدی ، حسین محمدی ، زینالعابدین محمدی)} .
#تبخال
🌿۶- دوده تبخال :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - علیجان - محمدآقا - و ( غلامعلی، قربان، زبیده تبخال، صفیه تبخال، شهربانو شکری، فاطمه شکری )}.
📌توضیح اینکه محمدآقا از همسر اولش نیّره اهل جذین ( قربان ناکام و غلامعلی و زبیده و صفیه ) را داشت و از همسر دومش صنمبر اهل سولده نور دارای دو دختر بنام شهربانو و فاطمه بود و چون محمدآقا فوت کرد صنمبر با شکری کمانگرکلا ازدواج کرد و چون دو دختر صغیر (شهربانو و فاطمه ) را در خانه شکری بزرگ کرد لذا نامخانوادگی شکری در شناسنامه اینها ثبت شد .
📌توضیح مضاعف اینکه زبیده همسر حاجصادق مهدوی ، و صفیه همسر ذکریاحسینی جالیکلایی(مادر سیدعیسی و میررمضان )، و شهربانو همسر سلمان خرسندی، و فاطمه همسر ذاتاله نیکپور، بوده و هستند . #پیرمرد
🌿۷- دوده علیاکبر پیرمرد : { احمدسلطان - محمدسلطان - علیجان - علیاکبر ( وی با همایون (دخترملاحسین) ازدواج کرد و تا سن پیری دارای فرزند نگردید) }.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2726
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
📩شناسه۱۴۰۳۰۲۱۱۱۵۰۰
🌍#مازندران
🌍#آمل
🌍#دابودشت
❤️#غیاث
🌍#غیاثکلا
#شیخ ملاحسین
■گروه ب - شیخ ملاحسین :
نسلهای بعدی ملاحسین به نام های ( غیاثی - حسینزاده ) در ۳ سه شاخه زیر معرفّی میگردند.
🌿۰- دوده شیخملاحسینخرقهپوش (قبل از شناسنامه) :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - شیخحسین - و (شیخ یوسف - مشهدی حسن - کربلایی صغری - همایون - اسماعیل مقتول - شیخ احمد )} .
📌توضیح اینکه کربلاییصغری همسر حاجسیدرضا حسینی دیوکلایی ( مادر حاجسیدباقر و حاج سیدعلی اکبر)، و همایون همسر علی اکبر پیرمرد (فرزند علیجانخرقهپوش) ، بودند.
#ناکام
🌿۱-دوده شیخ احمد (ناکام) : { احمدسلطان - محمدسلطان - ملاحسین - شیخ احمد(ناکام)} .
#غیاثی
🌿۲-دوده غیاثی :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - ملاحسین - شیخ یوسف - و ( خلیل ، اسماعیل ، احمد ، نصراله ، رقیه - زینب )}. توضیح اینکه زینب همسر مؤمن حسینی بود .
#حسینزاده
🌿۳- دوده حسینزاده :
{ احمدسلطان - محمدسلطان - ملاحسین - مشهدی حسن - و ( غلامحسین، تقی، اصغر، معصومه، حاجیهخاتون، آغاننه )}.
📌توضیح اینکه معصومه همسر حاجخلیل غیاثی و حاجیهخاتون همسر اکبر کرباسی و آغاننه همسر عبداله سیفی بودند.
📝پژوهش محمدرضاغیاثی
✍بازنگری:#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۲/۱۱
🌐 https://ghiaskola.blogsky.com/1390/02/08/post-18/
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2726
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#مازندران
#آمل
#امامزاده
#عبدالله
#معارفه
🔰 مدیر جدید امامزاده ابراهیم(ع) انتخاب شد.
✅ با انتخاب هیئت امناء آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) آمل، جوان پرتلاش، انقلابی و جهادی جناب آقای سید حسن درویشی نیاکی به عنوان مدیر اجرایی این امامزاده انتخاب شد.
🔹 آقای سید حسن درویشی نیاکی سابقه هیئت امناء در امامزاده تقی(ع) و مسجد حضرت رسول(ص) گرجی محله آمل را در کارنامه خود دارد.
🔸 ضمن تبریک این انتخاب بجا و شایسته، توفیق و سربلندی ایشان و یکایک متولیان امامزادگان و بقاع متبرکه در عرصههای خدمت در این عرصه تحت عنایت اهل بیت(ع) را از خداوند متعال خواستاریم.
🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/post/222
🟢#مقام_معظم_رهبری:
((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.))
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#قم
#بابل
#نماینده
#مجلس
#قاجار
#مقبره
#حسین_دادگر
🟡عبرت از تاریخ
📸نمایه ی فوق مقبره حسین دادگر (عدل الملک) سیاستمدار دوران قاجار و پهلوی اول در #قبرستان ابوحسین شهر قم می باشد که سالها به صورت مخروبه و متروکه رها شده است.
📌وی که در عصر رضاشاه پهلوی سالها نماینده ی مردم بابل در مجلس شورای ملی بود.
📌او چند دوره متوالی به عنوان نماینده ی مردم بابل در مجلس، نایب رئیس و همچنین رئیس مجلس شورای ملی بود.
🔹 پیشنهاد می شود تا دکتر حسن نتاج و دکتر فاطمی، منتخبین مردم بابل در مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز بکار در مسئولیت جدید، از این قبرستان و از این مقبره دیداری داشته باشند.
🗓تاریخ عکس ۱۴۰۱
📸 سوسن بیات
✍ نوشتار: پژوهشگر حامد ابراهیم زاده بازگیر
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2727
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠رئیس مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت:
۱۴ مهر ۱۳۰۷ – ۲۴ فروردین ۱۳۱۴
پس ازحسین پیرنیا
پیش ازحسن اسفندیاری
■وزیر داخله:
دوره مسئولیت
۲۹ آذر ۱۳۰۴ – ۱۳۰۵
■نخستوزیر:
محمدعلی فروغی
پس ازشکرالله صدری
■سناتور:
دوره مسئولیت
۱۳۲۸ – ۱۳۴۰
حوزه انتخاباتی مازندران
(دوره اول تا سوم)
■نماینده مجلس شورای ملی:
حوزه انتخاباتی تهران
(دوره نهم)
حوزه انتخاباتی بارفروش
(دورههای سوم و پنجم تا هشتم)
■وزیر تجارت و فوائد عامه:
دوره مسئولیت
۲۱ خرداد ۱۳۰۲ – ۸ شهریور ۱۳۰۳
■نخستوزیر:
عبدالحسین تیمورتاش
پس ازمهدیقلی هدایت
📝اطلاعات شخصی:
نام پدر میرزا عبدالکریم خان
زاده ۱۲۶۰ یا ۱۲۷۲خورشیدی تهران،
درگذشته ۱۳۴۹ خورشیدی تهران،
طول عمر ۸۹ سال
محل دفن قبرستان ابوحسین شهر قم
📌وی پس از طی دوران کودکی تحصیلات مقدماتی را آموخته، به تمایل پدر در سلک #طلاب دینی درآمد و به👈 مدرسه مروی رفت و صرف و نحو را آموخت اندکی در علوم دینی و فقه اسلامی تحصیل کرد و در زمان وزارت میرزا محمود خان علاءالملک در کابینه اتابک در سال ۱۲۸۶ شمسی به استخدام عدلیه در آمد در ظرف چند سال از تقریرنویسی و عضویت محکمه بدایت تا دادستانی تهران مدارج خدمات قضایی را پیمود. و...
🌿فرزندان:
رحیم دادگر (مدیر بانک رهنی ایران و نماینده مردم گرگان در دوره نوزدهم مجلس)
🌐https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2727
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
🔎 ۲۳۱۲ بازدید
#حسین_دادگر
#بارفروش
📜 حسین دادگر رئیس مجلس شورای ملی رضا خان
✍میرزا حسین خان دادگر فرزند میرزا عبدالکریم خان (کارمند دولت) متولد حدود ۱۲۷۲ شمسی [تاریخ تولد او را ۱۲۶۰ شمسی نیز گفتهاند] پس از طی دوران کودکی تحصیلات مقدماتی را آموخته، به تمایل پدر در سلک 👈طلاب دینی درآمد و به مدرسه مروی رفت و صرف و نحو را آموخت اندکی در علوم دینی و فقه اسلامی تحصیل کرد.
📌در زمان وزارت میرزا محمود خان علاءالملک در کابینه اتابک در سال ۱۲۸۶ شمسی به استخدام عدلیه در آمد. در ظرف چند سال از تقریرنویسی و عضویت محکمه بدایت تا دادستانی تهران مدارج خدمات قضایی را پیمود.
📌 بعد به وزارت داخله منتقل شد و لقب عدل الملک را گرفت.
📌از آغاز مشروطه جزو مشروطه خواهان بود و بسیار تلاش میکرد تا به جایی برسد...
📌در اواخر سال ۱۲۹۹ شمسی در کابینه سپهدار رشتی به کفالت وزارت داخله برگزیده شد. چون با سید ضیاالدین طباطبایی آشنا بود و برای روزنامه رعد او مقالاتی مینوشت، شهرت یافت. از حادثه ی کودتا قبلاً آگاه بوده است و با سید ضیا همراه از این رو پس از کودتا در کابینة او کفالت وزارت داخله را همچنان حفظ کرد.
📌دادگر مورد اعتماد سید ضیاالدین بود و در جریان بازداشت و دستگیری حکام ایالات مانند قوام السلطنه حاکم خراسان و صارم الدوله حاکم کرمانشاه، واسطه ابلاغ و اجرای دستورهای سید ضیا بود.
📌هنگامی که سید ضیا ساقط شد قوام السلطنه دستور تبعید عدل الملک را داد و قرار بود او را به بیابانک اعزام کنند و در آنجا تحت نظر باشد، ولی عدل الملک در قم به صحن مبارک رفت و در آنجا بست نشست. در همین هنگام که او در حرم حضرت معصومه علیهاالسلام متحصن بود اعتبارنامه دوره چهارم نمایندگی مجلس شورای ملی او در جلسه پنجم مرداد ۱۳۰۰ در مجلس طرح و رد شد.
📌پس از کنارهگیری دولت قوام السلطنه، به تهران آمد و در وزارت داخله مشغول خدمت شد.
📌در ۲۶ خرداد ۱۳۰۲ در کابینه ی مشیرالدوله به👈 سمت کفیل فواید عامه و تجارت منصوب و سپس در کابینه ی رضاخان سردار سپه که در ۶ آبان ۱۳۰۲ تشکیل شد،👈 معاون رییسالوزرأ شد، او در امور سیاسی همه جا مجری سیاستهای سردار سپه بود.
📌برای سلطنت سردار سپه فعالانه وارد میدان سیاست شد در مجلس مؤسسان که در آذر ۱۳۰۴ تشکیل شد نایب رییس مجلس بود.
📌در ۲۸ آذر ۱۳۰۴ در کابینه ی اول محمد علی فروغی که اولین کابینه پس از سلطنت رضا شاه بود به سمت وزارت داخله منصوب شد.
📌حسین دادگر از آن پس تصمیم گرفت در مجلس شورای ملی فعالیت سیاسی کند او در دورههای سوم [۱۴ آذر ۱۲۹۳ تا یکسال بعد که تعطیل شده] چهارم [ ۱۳۰۰/۰۴/۰۱ تا ۱۳۰۲/۰۳/۰۲ ] پنجم [۲۲/۱۱/۱۳۰۲ تا ۲۲/۱۲/۱۳۰۴] ششم [۱۹/۰۴/۱۳۰۵ تا ۲۲/۰۵/۱۳۰۷] هفتم [۱۴/۰۷/۱۳۰۷ تا ۰۱/۰۸/۱۳۰۹] هشتم [۲۴/۰۹/۱۳۰۹ تا ۲۴/۱۰/۱۳۱۱] مجلس شورا از #بابل و در دورههای نهم [۲۴/۱۲/۱۳۱۱ تا ۲۱/۰۱/۱۳۱۴] و دهم [۱۵/۰۳/۱۳۱۴ تا ۲۲/۰۳/۱۳۱۶] از تهران به نمایندگی برگزیده شد.
📌در دورههای هفتم و هشتم و نهم رییس مجلس شورای ملی بود.
📌پس از پایان دورة نهم مورد👈 غضب رضاخان قرار گرفت و به وسایلی تحصیل اجازه نمود که به اروپا مسافرت کند و در حقیقت این مسافرت صورت تبعید داشت.
📌وی پس از ده سال اقامت در اروپا در سال ۱۳۲۴ به ایران بازگشت و در دورههای اول، دوم و سوم مجلس سنا سناتور انتخابی استان مازندران بود (۲۰ بهمن ۱۳۲۸ ـ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۴۰)
👈 ولی عدل الملکی که در دوران حکومت کودتای ۱۲۹۹ مصدر کار... و رییس انجمن نظارت انتخابات قلابی دوره هفتم بود و از عمال روی کار آمدن حکومت دیکتاتوری به شمار میرفت با عدل الملک از تبعید برگشته تفاوت فاحشی کرده بود زیرا در سالهای در به دری و تبعید طعم حکومت مطلق العنانی و قلدری را چشیده بود، لذا با حکومت دیکتاتوری مخالف بود...
📌عدل الملک دل خونی از دیکتاتوری داشت و میگفت بر من مسلم شده که هرکس به ایجاد و روی کار آمدن دیکتاتورها کمک کند پس از آنکه پایههای حکومت خودکامه محکم شد و دیکتاتور کاملاً مستقر گردید، اولین قربانیهای آن حکومت همان کسانی خواهند بود که عمله و اکره بنای آن حکومت بودهاند زیرا آنها همانطور که گفتهاند چوب بست بنای آن حکومت به حساب می ایند لذا ساختمان که به اتمام برسد، دیگر وجود چوب بست بد نماست و باید برداشته و نابود شود.
📌عدالملک در سال ۱۳۴۹ در تهران درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2727
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مازنی
#مازندران
💙فعل های زبان محلی هزار جریبی مازندران (شماره ۱۶):
■بَردِگاردُنینه، بَردَگِردُنینه=بَرگرداندند
(معانی دیگر آن : کسی را از دَم در خونه برگرداندن اجازه ورود ندادن، هدیه کسی را پس دادن،ترجمه کردن زبان یعنی معنی کلمه و واژه هزارجریبی را به فارسی برگرداندن ترجمه کردن )
■بَردَگِردینه=بَرگَشتند
■هَمجِبابی هَمجِوابی کانده= زبان درازی میکنه گستاخی و بی ادبی کردن در جواب دادن . حاضر جوابی میکنه از نوعِ بی احترامی ، توی جواب دادن کوتاه نمیاد تا طرف ُ تسلیم خودش کنه
■نَدُمبّه= نمی دانم
■دارنی= داری
■نِدارمِه= ندارم
■چه چی بَعوورِم= چی بِگَویم
■دِماسته= گیر کرد ، گِرفت ،
معطل کرد ،کنایه از وقت کُشی کرد ، لِفت داد
■ریگ بَزُوئِن= نیشخند زدن
■پیشه گوونه= با خودش حرف میزنه ، هذیان گفتن
■کَل کُو هاییتِن= پراکندن و پاشاندن ِ آب و محتویات ظرف روی زمین با پا از سر بی احتیاطی ، از بی توجهی و ناآگاهانه پای آدم به چیزی چارچوب در بخوره و آدم زمین بخوره
■فِس هاکِردِن=با فشار آب بینی را تخلیه کردن ، فین کردن
■فِس فِس هاکِردِن=درنگ کردن ،آهسته و نامفهوم حرف زدن=این پا آن پا کردن – تعلل در انجام کار
■قائِم هاکِردِن= مخفی و پنهان کردن
■قَلِم بَویئِن= قطع شدن ، بریده شدن و شکستن دست و پا
■قَلی هاکاردِن= قلع اندود کردن و سفید کردن ظروف مسی
■فِرو بُوردِن=فرو رفتن
■باد بِدائِن= از دست دادن ، باختن ، برباد دادن
■باد دَکِتِن= رماتیسم یا نفریت
■باد بَئیتِن= بیماری رماتیسم مبتلا شدن
■باد هدائن= به باد سپردن ،در معرض باد قرار دادن ،بوجاری کردن گندم در خرمن
■بار بیاردِن= به باروری و ثمر رسیدن ،میوه دادن، اسباب و اثاثیه و بار حمل کردن
■بار بیئِشتِن= بار گذاشتن دیگ برای غذا، یا دیگرا روی اجاق گذاشتن و شروع به پختنِ غذا کردن
■بال در بیاردِن= جهیدن ، جنب جوش داشتن ، کنایه از شادی در پوست نگنجیدن
■باهووتِن= بَعووتِن = گفتن
■باعث بَویئِن= عامل و مُسَبَّبِ انجام کاری
■بِئِل= بَگذار
■بِبلاستِن بِبلاسِّن= پلاسیده و پژمرده گشتن
■بِپاتِن، بِپات، بِپاته= پراکنده و پخش کردن ، متلاشی کردن ، پاشیده شدن،کنایه از خستگی تا مرز وارفتن، و ناتوان شدن و مجبور به استراحت کردن و رها کردن کار،افشاندن
■بَپِجُونیئِن= پختن
■بَتُنِسِّن= بَتُنِستِن= توانستن
■بَجُومبیئِن= جنبیدن تکان خوردن حرکت کردن
■بَجُوسِّن بَجُوستِن= جویدن
■بَجِنگِستِن= جنگیدن
■بَجووشونیئِن= جوشاندن
■بِچاپیئِن= سر کیسه کردن،چاپیدن، غارت کردن،یغما و تاراج بردن
■بَرِکیئِن= خاراندن
■بَخاتِن= خوابیدن
■بَخُوندِستِن بَخُوندِسِّن= آواز خواندن
■بِدائِن= دادن
■بَدِریئِن= پاره کردن،دریدن
■بَدِزدیئِن= دزدیدن
■بَدوشتِن= دوشیدن شیر ، کنایه از سرکیسه کردن و مال و دارایی و ثروت ِ کسی را به نفع خود برداشتن
■بَر بِئَمُوئِن= از عهده کاری از پس کاری برآمدن ،توانی داشتن
■بَرِسُنیئِن بَرِسانیئِن= رساندن
■بَرِستیئِن= فرستادن ارسال کردن
■سَرتَب بَزُوئِن=توو سری زدن،پس گردنی زدن،ضربه با کف دست ( چَک و سیلی ) به پَسِ سر یا گردن
■سِرخ بَبیئِن= سرخ و برشته شدنِ غذا ، کنایه از شرمگین شدن – برافروختن چهره از شرم،خجالت زده شدن
■سَر کَلّه بَزُئِن=کَلِنجار رفتن ، توصیه و نصیحت یا بحث کردن ِ دراز و طولانی با کسی،
■سَر وَر بَییتِن= روی کسی دست بلند کردن،درگیر شدن، دعوا کردن
■گوت گوتی ،گوت گوته هِکاردِن= شایعه کردن ، جار و جنجال کردن ، یک کلاغ چهل کلاغ کردن ، حرف را دهن به دهن کردن تا همه باخبر بشوند.چنانچه پخش کردن خبر حسرت خوردن وضع کسی باشد ،نوعی چشم زخم است
■گوش گوشی بَئووتِن=در گوشی سخن گفتن
■لِه ل ِ هِدائِن=خوابانیدن،فرو انداختن،خراب کردنِ بنا یا دیوار ساختمان
■لُوچه دینگُوئِن=لب جنباندن و آویزان کردن از روی ناراحتی و اعتراض یا بی اعتنایی
■لِنگ بَییتِن=سرپا گرفتن بچه برای دفع مزاج یا ادرار
■چَمِ چَمِه بییتن= قِلقِ کسی را به دست آوردن،خصلت و ویژگی کسی را فهمیدن برای برخورد و رفتار مناسب باهاش–طبع کسی را فهمیدن،سلیقه و علایق کسی را تشخیص دادن
■چِمبِلی بَزُوئِن=بیرون آمدنِ چند میوه بصورت خوشه ای از یک نقطه ی شاخه( همان گردو و انار ِ چند قلو). خوشه یِ برخی محصولات درختی
■چِکِّله هِکاردِن=در آوردن مغز گردو از پوسته،حبه کردن سیر
■چاکِّلی هِکاردِن= جدا کردن پوست سبز گردو،پوست کردن گردو
■چِکِّلی هادائِن=سیخونک زدن،وَر رفتن با زخمی که در حال ترمیم و خوب شدن است،کنایه از تحریک کردن کسی به درگیری و تشویش
■پَرووک بَزُئِن=خود را جمع کردن– سر درگریبان فرو بردن ،پوش و پُف شدنِ پر مرغ و خروس در سرمای زمستان
■پَروک بزئه=کِز کرده و جمع شده،از سرما جمع شدن
#اصطلاحات
#پژوهش
#ابوالفضل_وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2728
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#ضرب_المثل
#مازنی
هنو انگیر نویهه خانه ممیج بووهه
🍇هنوز انگور نشده می خواهد کشمش(مویز)بشود.
🕵️♀️ دلش می خواهد خیلی زود به مقام بالایی برسد.
#ضرب_المثل_های_شرق_مازندران
📔نقل از کتاب:
ضربالمثلها و کنایات محلی شرق مازندران
✍️ مولف: زنده یاد سهراب یوسفی گرجی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2518
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#واژگان
#مازنی
#دامداری
🐏🐐🐂
📜 واژه ها و اصطلاحات مربوط به دامداری در هزارجریب مازندران/
بخش ۳
■اُخاره:
جایی که گوسفندان آب می خورندو گله ها با فاصله از هم و به راحتی سیراب می شوند.
■بَرْه_دُم بَره:
محلِ دوشیدن شیر دام
■پَر، مَنگِل، آرام:
محل نگهداری گوسفندان در دشت ومرتع که اطرافش با چَپَر(پرچیم) محصور شده باشد.
■تَش کِله مال:
مکان و جایگاه روشن کردن آتش
■جِلوکَش:
بز، گوسفند یا گاو هوشیار و زیرکی که در جلوی گله راهنما و رهبر گله است.
■چَفت:
محل نگهداری گوسفندان وبُزها
■رِشه:
شیر بز، گوسفند یا گاوِ تازه زاییده شده را حرارت می دهند، بعد از مدت کوتاهی شیر رفته رفته غلیظ می شود تا کاملا سخت و جامد گردد.
این محصول لذیذ زرد رنگ و سفت می شود که می بایست آنرا با چاقو برید.
■سِوا هاکاردِن:
جدا کردن بره و بزغاله از مادرشان به منظور از شیر گرفتن آنها
■شیر جه بَیتِن:
از شیر گرفتن بزغاله و برّه
■شُوچَر:
چرای دامها در شب به علت خنکی هوا
■کاب چال:
چوپان در زمین نرم با پاشنه ی پا چاله ای ایجاد می کند و گوسفندی که نِر(بره نداشته باشد بره اش بمیرد) را دوشیده و شیرش را در چاله می ریزد که توله ی سگ بخورد و همراه گوسفند بماند و به مرور به نگهبانی گله و گوسفند عادت کند.
■قارِق:
جایی که گوسفند زمان خاصی چرا می کند.
■لِسه:
مکانی که به گوسفندان نمک می دهند.
■لَم چُغا:
پالتوی نمدی چوپان
■مَرِشک:
مگس گوسفند
■وِشِر، وِشِه:
نشخوار کردن
✍️نجما نجار_هزارجریبی
#پژوهش
#ابوالفضل_وکیلی
#مازندران_شناسی
#اصطلاحات
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2731
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─