#حوزه
#طلبگی
✅ فَلَو لَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيِتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَومَهُمْ إذَا رَجَعُوا إلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (توبه:١٢٢)
گمان میکنم همهی اهداف و آرمانهای بلندِ #حوزه و #طلبگی در همین آیهی شریفه بیان شده است...
#تفقّه_در_دین
#انذار_قوم
✴️@fegh_osoul_rafiee
⛔⛔❌❌ #بیسوادی مشکل بسیار حادّی است، اما مشکل بسیار حادّتر، احساسِ بینیازی به #سواد_حوزوی است... این را چه کنیم؟!؟!
✅ ادامه شرح و تبیین آراء #محقق_خویی در #مصباح_الفقاهة 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#محقق_خویی
#مصباح_الفقاهة
#کتاب_البیع
#چکیدهی_مباحث
#شروط_المتعاقدین
#شرط_قصد
📖 هل یُعتبر في العقود تعیینُ مَنْ لَهُ الَعقْدُ؟
✅ #محقق_خویی در #مصباح_الفقاهة (ج۲/ص۵٣۵) در مورد مطلبی که #شیخ_انصاری در انتهای #شرط_القصد میفرماید: آیا تعیینِ اثباتیِ مالکِ واقعیِ مبیع و ثمن برای طرفِ مقابل در عقد، شرط و لازم است؟
🔷️🔸️ ۳- جهت سوم:
سخن این است که آیا هر دو طرف عقد میتواند شخصِ حاضر در مقابلِ خود را مخاطب عقدِ خود نیز فرض کرده و عقد را برای همو انشا کند؟! سه صورت دارد:
🔸️ صورت اول: اگر عقد به گونهای است که خصوصِ مخاطبِ حاضر در مجلس عقد، مُقوِّم عقد و مقصود نیست، مانند #بیع و #اجاره؛ در این صورت، عقد صحیح است، حتی اگر مخاطب، مَنْ لَهُ الَعقْدُ نباشد و عاقد او را نشناسد، به این که وکیل یا ولیّ باشد.
🔹️ صورت دوم: اگر عقد به گونهای است که تنها خصوصِ مخاطب در عقد مقصود و مراد عاقد است و فرضی غیر از این ندارد، مانند #نکاح و #وقف و #وصیّت؛ در این صورت، اگر هر کدام عقد را برای غیر مخاطب قصد کند عقد باطل است، به خاطر عدم تطابق ایجاب با قبول.
🔸️ صورت سوم: اگر عقد مانند دو صورت قبل نبوده باشد، یعنی معلوم نیست مانند #بیع است، یا مانند #نکاح است؛ در این فرض -مانند #شیخ_انصاری- معتقد به اعتبارِ تعیین هستیم، زیرا تطابق ایجاب با قبول، شرطِ عقد است، و در این صورت شرطِ تطابق (تطابق ایجاب با قبول) احراز نمیشود؛ از این رو، در این صورت مَنْ لَهُ الَعقْدُ باید از جانبِ هر دو طرفِ عقد اثباتاً تعیین و در متنِ عقد به آن تصریح شود تا شخصِ مقابل نیز بداند که معامله برای چه کسی منعقد میشود.
✴️@fegh_osoul_rafiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فرهنگ و سنّتِ دیرینِ اُستادی و شاگردی در حوزههای علمیه در کلام دانشمند مجتهد، استاد دکتر مهدی مُحقّق
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
بسْم الله الرّحمن الرّحیم
✅ بعد از پایانیافتنِ #تدریس_فشرده #الحلقة_الأولى که در ۱۳ جلسه تقدیم دوستان شد، انشالله دورهی #تدریس_فشرده #الحلقتَيْن را در قالبِ تدریسِ مجموعِ #الحلقة_الثانية و #الحلقة_الثالثة با اسلوب جدید تقدیم دوستان گرامی خواهم کرد.
🎤 هفته ای یک جلسه (یا دو جلسه)
⏰ پنجشنبه (یا جمعه)
#تدریس_فشرده
#الحلقتَیْن
#الحلقة_الثانية
#الحلقة_الثالثة
✴️@fegh_osoul_rafiee
۳-تدریسفشردهحلقتین-رفیعی-ازص۱۵تاص۲۲-۱۴۰۳۰۸۰۹.mp3
14.34M
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن
🔸️#الحلقة_الثالثة
🔹️#الحلقة_الثانية
#جلسه_سوم_حلقتین
#الحکم_الظاهري_و_الواقعي
#شبهة_التضاد
#شبهة_نقض_الغرض
📌 بيان اعتراضات نسبت به جعل #حکم_ظاهری و کیفیت آن
📌 تبیین نظریهی #محقق_میرزای_نائینی در مورد معنای #حجّیّت
✅ جلسه ٣
⏰ ۹ آذر ۱۴۰۳
✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله شیخ محمدمهدی شبزندهدار (حفظه الله) در مورد سفارش مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی (رضوان الله علیه) به تمرکز بر #فقه و #اصول بیان میکنند:
"مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی بـه پدر ما فرموده بود که به ایشان (یعنی بنده) بگو الان #فقه و #اصول بخواند؛ نوبت #نهج_البلاغة و ... خواهد رسید.
مقصود ایشان این بود که باید علوم اصلی را عمیق مطالعه کند تا بعد که وارد مطالعه #نهج_البلاغة، #تفسیر و ... میشوید ورود عالِمانهای داشته باشید؛ بنا بر این، نباید کاری کرد کـه دروس اصلی ضعیف شود."
✴️@fegh_osoul_rafiee
#هویّت_طلبگی
#طلبه
#حوزه_علمیّه
✅ اگر #طلبه در کنار #طلبگی به کار مفیدی بپردازد رَوَاست، اما اگر بدنسازی، اسنپ، مدّاحی، فوتبال و... هویّتِ طلبه شود واویلاست...
#تفقّه_در_دین
#انذار_قوم
⛔⚠️ #طلبه اگر نه در مسیرِ #تفقّه_در_دین است، و نه بر منبرِ #انذار_قوم چرا در #حوزه_علمیّه مانده است؟؟!!
#تفقّه_در_دین
#انذار_قوم
⚠️⚠️ ما طلبهایم تا نیازهای #حوزه_علمیّه را برآوَرده کنیم، نه خواستههایمان را.
#تفقّه_در_دین
#انذار_قوم