محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🔴 این روزها -بر خلاف میل باطنیام- از برخی دوستانِ طلبهام امتحانِ شفاهی گرفتم؛ #متن_خوانی و #مت
🔴 برخی از دوستانِ بزرگوار از بنده سوال کردند که چگونه میتوان مهارتِ #متنخوانی و #متنفهمی رو کسب کرد.
✅ انشالله در ادامه برخی از نکات کاربردی در مورد مهارت #متنخوانی و مهارت #متنفهمی رو خدمت دوستان عرض خواهم کرد.
۹ دی ۱۴۰۳
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ همهچیدانها الحمدلله خودشان از فتنههای آخر الزماناند...
۱۰ دی ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ فتنهی همهچیدانها...
۱۰ دی ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔ شَست حاج عباس...
۱۰ دی ۱۴۰۳
توضیحات آیتالله شیخ جواد مروی درمورد مضرات تطبیق احادیث.mp3
5.05M
✅ سخنان حضرت استاد آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظله) دربارهی تطبیق احادیث ظهور و برخی سخنرانان و منبریهای بیسواد.
۱۰ دی ۱۴۰۳
۱۰ دی ۱۴۰۳
✅✅ راهکارهای کاربردی برای کسبِ مهارتِ #متنخوانی و #متنفهمی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
۱۰ دی ۱۴۰۳
#متنفهمی
#متنخوانی
#پژوهش
#تدریس
#تبلیغ
#منبر
✅✅✅ راهکارهای کاربردی برای کسبِ مهارتِ #متنخوانی و #متنفهمی:
🔴 کلمات را ابداً اِعرابگذاری نکنید.
🔵 ترجمهها و شروح فارسی را سهطلاقه کنید؛ بدترین گزینه برای مطالعه، این نوع کتابها هستند.
📌 اگر مطلبی را نفهمید و ندانید بهتر از آن است که با شرح فارسی بفهمید.
🔴 برای فهمِ معانیِ لغاتِ عربی و شناختِ اوزانِ اسماء و افعال به کتاب #المعجم_الوسیط (عربی به عربی) مراجعه کنید.
🔵 با متنِ کتابها کَلَنْجَار بروید تا خود بدانید و بفهمید؛ بايد به #خودفهمی برسید.
🔴 در کنار کتابی که آن را درس میگیرید کتابِ دیگری را انتخاب کرده، خود مطالعه کنید و سعی کنید خود بفهمید؛ #خودفهمی را تمرین کنید.
مانند #الوسیط آیت الله سبحانی در کنارِ #اصول_فقه مرحوم مظفّر، و #تحریر_الوسیلة امامخمینی در کنارِ #شرح_لمعه، و یا برخی حواشیِ #رسائل و #مکاسب.
🔵 مباحثهی ترکیب و تجزیهی قرآن کریم؛ بر محور یک تفسیر یک جلدیِ عربی مباحثهای داشته باشید با مراجعهی مُستمرّ و مُکرَّر به یک کتاب در #نحو و یک کتاب در #صرف.
📌 بهتر است کتابِ مُنتخَبتان کتابی باشد که قبلاً درس گرفته باشید تا مراجعه آسان و سریع انجام شود.
🔴 در مباحثهی #فقه و #اصول یا حتی #فلسفه نیز تا میتوانید بر سرِ خواندنِ متن و تطبیقِ دقیقِ مطلب بر متن دقّت کنید، و عَرقِ رفیقِ همبحث را در بیاورید.
🔵 سعی کنید حدّاقلّ دو ترم کلاس #مکالمه_عربی شرکت کنید.
🔴 بر نفهمیدنِ متون #صبر داشته باشید؛ اگر امروز نفهمیدید فردا خواهید فهمید، اگر فردا نفهمید هفتهی دیگر خواهید فهمید... ؛ پس، #صبر کنید.
🔵 سعی کنید آهنگ و آکسانِ جملاتِ اسمی، فعلی، خبری، استفهامی، تعجّبی و... را در خواندن و تطبیقِ متون رعایت کنید.
⚠️⚠️ مهارت #متنخوانی و #متنفهمی مانند هر مهارتی -نه یکباره- بلکه با مُمارست و اِستمرار پدید میآید؛ دلسرد نشوید... .
✴️@fegh_osoul_rafiee
۱۰ دی ۱۴۰۳
مرحوم #وحید_بهبهانی در #الفوائد_الحائریة (ص۱۱۸) مطلبی میفرمایند که نشان از پشتکار و تلاش علمیِ عالمان و اندیشمندان دارد؛ ایشان مینویسد:
"فإنّا کثیراً ما نُلاحِظ الحدیثَ أو کلامَ العلماء أو کلامَ غیرهم، و لا نفْهَمُ منه أمراً، [بل] نفهَمُه بعد الملاحظة الثانیة أو الثالثة و هکذا و بعد دقّة النظر و التعمّق، بل ربما یظهَر لنا فی المرتبة الثانیة أو الثالثة خلافُ ما فهِمْناه و ضدُّه و نقیضُه، و ربما نفهَم فی الثالثة بخلاف ما فهِمْناه فی الثانیة و هکذا.
و نُقِل عن المُحقِّق المُدقِّق مولانا الشّیروانی أنه قال: 'دَرَسْتُ شرحَ الکافیة للجامي عشرین مرّةً، کلَّ مرة فهِمْتُ أن المرّة السابقة ما فهِمْتُه کما هو'."
✴️@fegh_osoul_rafiee
۱۰ دی ۱۴۰۳
✅ ادامهی شرح و تبیین #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانى 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
۱۱ دی ۱۴۰۳
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#شروط_المتعاقدين
#شرط_الاختیار
#اِکراه
📚 ۱١٣- قوله (ج۳، ص۳١۴): لکنّ الإنصاف أن وقوع الفعل عن الإكراه... .
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى در مورد #اِکراه میآورد: بعید نیست بتوان گفت همین که شخصی دیگری را #اِکراه بر انجامِ فعلی کند به صورتی که اگر #اِکراه نمیبود شخص آن فعل را انجام نمیداد کفایت میکند تا موضوعِ #اِکراه را تحقّقیافته بدانیم، حتی اگر راهی برای خلاصشدن از دستِ #مُکرِه وجود داشته باشد.
🔹️ حال، این که میتوانسته است خود را خلاص کند و نکرده است میتواند به این سبب باشد که #مُکرَه انگیزهی عقلاییای در راهِ خلاصیِ خود نمیبیند، مانند #توریه که عقلاء دلیلی برای انجامِ آن نمیبینند (و حتی برخی اصلاً نمیدانند #توریه چیست)، و یا حتی مانند آن که #مُکرَه انگیزهی عقلایی را در انجامندادنِ آن راهِ خلاصی ببیند.
🔸️ حاصل کلام ایشان این است: بعید نیست معیارِ تحقّقِ #اِکراه را در تمام این حالات همین بدانیم که اگر #اِکراه نبود #مُکرَه آن فعل را انجام نمیداند.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
۱۱ دی ۱۴۰۳
حضرت استاد آیت الله العظمى سبحانی (دام ظله) در درس خارج اصولشان نظر فقهیِ خود در مورد ضرورتِ تحصیل #اجتهاد را این گونه بیان میکنند:
"آقایانی که در حدّ #رسائل و #مکاسب و یا کمی بالاتر رسیدهاند علی الظاهر #اجتهاد برای آنان واجب عینی است، نه واجب کفایی؛ مقام [و] موقعیتِ شیعه با #فقاهت بوده و نیازمند به #فقیه است... .
آقایانی که در این حدّ آمدهاید! کوشش کنید که #اجتهاد را به دست بیاورید.
بنابراین تکلیفِ شما مشکل است."
✴️@fegh_osoul_rafiee
۱۱ دی ۱۴۰۳