eitaa logo
هادیانه ها
687 دنبال‌کننده
564 عکس
186 ویدیو
29 فایل
بیشتر از #اخلاق، #تربیت، #فقه_تربیت و مسایل #طلبگی و #حوزوی می نویسم ... #محمدهادی_قراباغی طلبه و استاد حوزه علمیه قم دانشجوی دکتری فقه تربیت دبیر کمیته فقه تربیت موسسه فقهی مصباح الهدی @H_Gharabaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
تفاوت تربیت و اخلاق و معنای تربیت های مضاف.mp3
7.28M
💠 مفهوم تربیت و اخلاق از نظر حضرت استاد محمدتقی هادی زاده ✅ محتوای صوت: ۱. تبیین معنای تربیت ۲. تبیین معنای اخلاق ۳. تفاوت تربیت و اخلاق ۴. جایگاه و معنای تربیت های مضاف مانند تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی، تربیت اقتصادی و ... 🔰بخشی از درس خارج فقه تربیت - جلسه نود و هفتم ☘تربیت جاری https://eitaa.com/roohallah_tarbiat @hadianeha
ویژه والدین؛ *"هنرِ ارتباط در سه روز اعتکاف"* ✍اعتکاف از بسترهای مطلوبی می باشد که می توان پیوند و ارتباط عاطفی و فراعاطفی با فرزند دلبندمان برقرار کنیم. لذا نیازمندیم تا دانش و مهارت برقراری این ارتباط را کسب کنیم. لذا در این نوشتار به راهکارهای دست یافتن به این نوع ارتباط می پردازیم؛ 🔸️۱.حضور فعال در چندین شب اعتکاف حضور پدر و مادر با همدگیر و ملاقات نمودن فرزند؛ احساس ارزشمندی و رضایت ویژه ایی به فرزند انتقال می دهد. از جمله حمایت های عاطفی و ضروری، چنین موقعیت هایی می باشد. که قرار است فرزند ارزش های اخلاقی و معنوی را کسب کند. 🔸️۲-رفتار و کلام های های معنوی حین ملاقات حلالیت طلبیدن از فرزند و التماس دعا گفتن به او اکسیر ویژه ایی است که احساس تعالی و کمال ویژه ایی به فرزند انتقال می دهد که می تواند اثر بخشی ویژه ای در معنویت جویی فرزند و تقویت ارتباط و شیوه تعاملش با والدین داشته باشد. 🔸️۳.کلام و رفتارهای عاطفی و فراعاطفی در آغوش گرفتن فرزند و احساس قشنگ خود را به او انتقال دادن، احساس موثر بودن فرزند را تامین می کند. از جمله رفتارهای فراعاطفی، بوسه زدن بر پیشانی یا دست فرزند می باشد. با این معرفت که فرزند ما هنوز در معصومیتش سیر می کند. چه زییاست بینش فرزند را با واژه های خاص، فرامادی کنیم؛ 🌱شاید فرصت چنینی اعتکافی با این شرایط، حال و هوای پاک و معنویت تا آخر عمر تکرار نشه، من بودم از تک تک دقیقه هاش استفاده می کردم. 🌱ما که این قدر خوشحالیم بابت حضورتون توی مسجد، امام زمان چقدر خوشحال تره.الحمدلله 🔸️۴-گفتگوی فرصت ساز نه آسیب زا واژه هایی که در صحنه ملاقات در حین گفتگو با فرزند فراوانی دارد بسیار مهم و کلیدی است. نباید واژه هایی باشد که اضطراب اخلاقی فرزند را افزایش دهد. چون فرصت خلوت معنوی در اعتکاف پیدا می کند و به دغدغه های شما، که نقطه ضعف برای او محسوب می شود قطعاً فکر می کند. و ممکن است با ایجاد تعارض های اخلاقی، اضطراب اخلاقی آسیب زا به او دست دهد. و احساس بی کفایتی و ناشایستگی افراطی پیدا کند. ❌بیان نقاط ضعف نوجوان و درخواست تحول و تغییر در اعتکاف با محوریت ضعف هایی که بیان کردید ممنوع. ❌دعا کن خدا یه کم حوصله بهت بدهد با خواهرت دعوا نکنی، به بابات توهین نکنی، تا یه چیز کسی بهت میگه بهت برنخوره! 🌱همچنین سوال هایی که از فرزندمان می پرسیم می باید معنوی باشد نه دغدغه های مادی فقط؛ ❌افطارش خوب بود؟ سیرشدی؟! اگه دوست نداری تا برات بیارم؟! "مگر اینکه واقعا اضطرار ایجاد شود و خودش درخواست کند." 🌱روی سجاده نمازم که بهت دادم نمازهاتو بخون، تا نور و برکت بگیره، منم در ثوابش شریک باشم. 🌱برای عاقبت بخیری من هم دعا کن. 🔸️۵-مهربانی اجتماعی برای فرزندان خوراکی هایی بیاوریم که مراعات معتکفین دیگر هم بشود. یا توصیه کنیم هنگام مصرف کردن با چه کیفیتی نوش جان کند که حال دیگر معتکفین را مراعات کند. یا اگر خوراکی ویژه ایی هست، در ظرفی باشد که مشخص نباشد. 🌱شایسته است مراعات اجتماعی را در این فرصت به او گوشزد کنیم. 🔸️۶.بدرقه و استقبال پویا برای هر دو لحظه بدرقه و استقبال خروج از اعتکافش، سعی کنیم تمام اعضای خانواده حضور داشته باشیم. 👌 بهترین سرمایه گذاری عاطفی و معنوی وقت گذاشتن برای این لحظات است. فرزندان بدانند آنچه برایشان ارزشمند است؛ جلوه های بندگی خداوند است. 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 📌کانال (یارا_اعتکاف دانش آموزی) مطالب خوب و قابل استفاده ای درباره اعتکاف و نکات فرهنگی و تربیتی مرتبط گذاشته👇 https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
*یادداشتی برای مربیان اعتکاف* 1⃣ یک پرونده تفکری برای و پرونده هایی برای باز کن 📂 *پرونده خودت:* 2⃣ حتما ساعات برای خودت و تفکر روی وضعیت موجود و مطلوب (زندگی و معنویت و رابطه هایی که با خدا و اهل بیت و دیگران داری) اختصاص بده 3⃣ در ساعات و تلاوت و دعا از طرفی، و در و اخلاق در برخوردها از جهت دیگر دقت کن چرا که مهم تر از گفتارهای تو گاهی رفتارهاست که در ذهن ها ماندگار می شود 🗂 *پرونده متربیان:* 4⃣ برای متربیانی که به تو می سپارند داشته باش؛ برای *جلسه های گروهی، گعده ها، صحبت های فردی و سایر برنامه ها* _ و این که در هرکدام چه ایده ای را دنبال کنی 5⃣ انتخاب مناسب نمونه های مختلفی در کانالهای گوناگون آماده شده و ایده های خوبی هست که می‌تونه مفید باشه دو نمونه از کانالهایی که ایده هایی دارند: https://eitaa.com/Itkaf_Strategy https://eitaa.com/itikaf_mohtava 6⃣ از ظرفیت های غیر رسمی چند نفره غافل نشو و مشتت رو از داستان و خاطره و حکمت ها پر کن نکته۱_ گعده فضای گپ و گفت غیر رسمی چند طرفه است و نباید به سخنرانی تبدیلش کنی ولی خوبه بهش جهت بدی نکته۲_ این گعده ها میتونن فرصت خوبی باشن برای : شناسایی، انس و رفاقت و جذب، آموزش غیرمستقیم (که گاهی عمیق تر از آموزش مستقیم است)، و ... 7⃣ در دو چیز رو مد نظر قرار بده: الف_بیشتر تا این که بخوای بیشتر توصیه کنی ب_ اگر می خوای اثر عمیق بگذاری بیشتر سعی کن او را با منطقی و صحیح مواجه کنی و در توشه اش سوالاتی که عامل حرکت فکری است به یادگار بگذاری 8⃣ اگر ارتباط مستمری با بچه ها نداری و این اولین برخورد توست و امکان ادامه جدی با همه نیست... الف_ حتما با معیار و ملاک های صحیح بچه هایی که یا از استعداد ویژه ای برخوردارند یا از آسیب جدی و فوری رنج می برند را برای ادامه ارتباط و کمک های بعد اعتکاف شناسایی و جذب کن ب_ همراهی با تو باید برای همه بچه ها جاذبه داشته باشه _ این جاذبه می تونه با خوش مشربی و اخلاق خوب و حل مشکلات و ارائه راهکارها و ... باشه 📌 با وجود فاصله ها و موانع، فرصت تاثیر عمیق کمه مگر بشه تلنگرهایی زد، پس یادت باشه دو کار و اونم نسبت به افرادی که ذکر شد، فوری تر و مهم تر هستن @hadianeha @morabbiha
🌀 کرسی آزاد اندیشی 🔸 موضوع : باید ها و نباید های اعتکاف دانش آموزی؛ اعتکاف یا اردوی درون مسجد؟ ⏰ چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه پس از نماز ظهر و عصر ✍ پرسش های خود را که تمایل دارید از اساتید پرسیده شود با مراجعه به آقای حسینی نیا یا با فرستادن به این آی دی @smhosaininia313 به ما برسانید. 🔰 بسیج مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی(ره) 🍃 مدرسه زندگی🌱 🆔 @mojtahedeqomi
✅ گزارش کرسی آزاداندیشی ✍ سرخط عرایض بنده در این جلسه 1⃣ مقدمه: مرور *تصویر اعتکاف ایده آل* در احادیث، بیانات بزرگان، آداب و احکام و فاصله اجتماع دانش آموزی در اعتکاف با آن 2⃣ مرور اعتکاف امسال حدود ۳۷۵ هزار دانش آموز که ۶۰ درصدشان دختران بودند 3⃣ قاعده توجه به از پذیرش دانش آموزان در اعتکاف و مبتنی بر آن توجه به وضعیت و برگزاری صحیح آن سوال_ آیا اگر هزار نفر دم در خانه باشند و شما امکان عهده داری نداشته باشی آیا باید دعوت کنی؟ 4⃣ تفکیک مرحله ثبوت و اثبات در اظهار نظر درباره سراسری__ خلاصه نظر حقیر👇 در مقام اثبات حالا که جو اقبال بالاست +تولید نرم افزار + آموزش نیروی انسانی تربیتی + زمینه سازی اعزام نیروها بر دمیدن بر شور اعتکاف اولویت قطعی دارد و تا آمادگی در این عرصه فراهم نشده نباید بر جو و شور موجود دمید 5⃣ توجه به ها از جمله: 🔹 تجربه های بعضا تلخ به دلایل مختلف منجر به سوختن قالب ناب اعتکاف می شود و آمار علمی دقیقی هم متاسفانه نداریم 🔹 آسیب های تربیتی جمع نوجوانی بدون مربی آگاه 🔹 نبود پایش مناسب برای تعیین میزان اقبال این کودکان(ابتدایی دوره دوم) و نوجوانان به اعتکاف، در سال های جوانی ( که ضرورت و فهم اعتکاف بیشتر درک می شود) 6⃣ مروری بر رسمی راهبردی ده ساله اعتکاف و توجه به درج دو چالش نبود و و نیز ضرورت ستاد با نهادهای مرتبط که در چشم انداز و بیانیه سند ذکر شده پ ن: صوت جلسه در پست بعدی به اشتراک گذاشته می شود @hadianeha
آزاد اندیشی؛ اعتکاف دانش آموزی اعتکاف یا اردوی درون مسجد.mp3
36.22M
🎙صوت کرسی آزاداندیشی مدرسه علمیه ملاصادق 🔹 حجت‌الاسلام صالحی دبیر دبیرخانه اعتکاف دانش آموزی کشور 🔹 حجت‌الاسلام قراباغی دبیر کمیته فقه تربیت مدرسه فقهی تربیتی مصباح الهدی ۱۱ بهمن __ ۱۹ رجب @hadianeha
✅ یک رویداد انگیزه بخش 💡پیشنهادی برای اساتید و مدیران ✍ یکی از های رایج بین طیفی از طلاب، درباره ضرورت و ملموس نبودن فایده دروس جاری است این ابهام خود یکی از عوامل کاهش و بی رغبتی به درس خواندن شده است 🔹 برای حل باید مجموعه عوامل(مادی و معنوی و اجتماعی و...) شناسایی شده و پاسخ مناسب بگیرند 🔹ابهام مذکور و ملموس نبودن فایده علوم و دروس رایج نزد طلبه یکی از عوامل جدی بی انگیزگی است که با ها و برنامه های متنوع حل شدنی است 🔹 *یکی از راهکارهای مناسب*، طلاب با های واقعی یا شبه واقعی دادگاه ها است و تمرین رسیدگی به این پرونده ها طبق قوانین متخذ از فقه و قواعد فقهی است که در و خوانده می شود 👈این مواجهه علاوه بر افزایش دقت در فهم مطالب و افزایش نشاط علمی، زمینه افزایش احساس مفید بودن را فراهم می کند 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 🔰 اخیرا پس از اتمام کتاب متاجر و کتاب دین لمعه در مدرسه ، آزمون طراحی شد و طلاب در یک رویداد رقابتی، به صورت گروهی در جایگاه پرونده قرار گرفتند و با استفاده از قواعد کتاب لمعه مشغول رسیدگی به پرونده شدند ⚖ 👌در این که حقیر مباشر آن بودم، *علاوه بر ، دقت های ذهنی و پیگیری های علمی در میان بسیاری از مخاطبین مشهود بود* 🔹مثل این تجربه در قالب های متنوع و در فرصت های گوناگون، می تواند کمک خوب و بی بدیلی باشد جهت اغراض مذکور پ ن: تصویر پیوست مربوط است به تلاش برخی گروه ها در رویداد علمی مذکور @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکان دهنده از امام کاظم ع درباره ع بودن 👌 👈... *شیعه فقط کسی است که رفتار او تایید کننده گفتارش باشد* ‌🤲الهی که به حق آن باب الحوائج خودما و نسل ما از شیعیان واقعی مولا باشیم @hadianeha
آقایون خانم ها... جانمونید... اصحاب ، از زمان حیاتشان دست به دامان باب الحوائج بودند 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 حدیث شیرینی دارد از حضرت موسی بن جعفر ع تقاضای دعایی کرد و آقا صلواتی فرستاد و آنچه خواسته بود برایش از خدا خواست و خدا مو به مو دعای حضرت رو اجابت کرد حماد خانه خواسته بود و همسر و خادم و فرزند و حج هر ساله و به همه اش رسید پ ن: متن اصلی این روایت شیرین را به عربی در تصویر بخوانید👌 متن ترجمه را در لینک زیر بخوانید https://noo.rs/yaek1 @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی! حال خوش صبح نیمه شعبان گوارایتان @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه خاص علامه طباطبایی برای قبل از ورود به 👌 🔹یافتن و بستن روزنه ورود شیطان 🔹 چگونگی یافتن این روزنه 🔹پیشنهاد شروع چله گیری از قبل ماه مبارک 🔰اللهمّ إن لم تکن غفرتَ لنا فی ما مضی من شعبان فٱغفر لنا فی ما بقیَ منه... @hadianeha
✨ما باور داریم که اندیشمندان مجتهد اسلامی برای کنشگران تربیتی ناگفته‌های زیادی دارند؛ نکته‌های نابی که اگر به شکلی کاربردی مطرح شوند، راهگشا خواهند بود. 🔻در «باور» بنا داریم؛ آیات و روایات تربیتی را همراه با دیدگاه‌های اندیشمندان مجتهد اسلامی عرضه کنیم. 👈 این البته همه ماجرای «باور» نیست؛ «معرفی کتاب با رویکرد تربیتی»، «قالب‌‌های تربیتی»، «روان‌شناسی در ترازوی نقد» گوشه‌های دیگری از مطالب گوناگونی است که به آنها می‌پردازیم... 🔰«باور» خانه‌ای است برای تمام کنشگران تربیتی؛ مربیان، معلمان و والدین. ✨با ما همراه شوید👇👇👇 🆔 @Bavar_tarbiat
✍ ما در موسسه در هر سال برنامه ای برگزار می کنیم به نام هدف این برنامه آشنایی مخاطب از وضعیت عرصه و تربیت در کشور است 🔹امتیاز این برنامه این است که بار پژوهشی آن معمولا بر عهده خود طلبه هاست و با تسهیل گری و هدایت گری اساتید کار به ثمر می نشیند 🔹روز ارایه خروجی ها و مناظره ها و داوری کارها اوج جذابیت و نشاط این برنامه است؛ امسال این جلسه پس از چندماه کار پژوهشی، صبح تا ظهر جمعه گذشته توسط طلاب جدیدالورود موسسه برگزار شد پ ن: جلسه تربیت کشور از دریچه دوربین و قلم داور مدعو (استاد حامد مبینی_ قائم مقام سازمان مدارس صدرای کشور) در تصاویر پیوست @hadianeha