کشکول ناب حوزوی
❓تعلیم و تربیت غربی چگونه وارد ایران شد؟ 🔸فتحعلی شاه و دربار او به ویژه امیرکبیر، نخستین کسانی بودن
تصرف؛ الگوی مواجهه اصیل جمهوری اسلامی با تمدن غربی .pdf
785.5K
📙 #مقاله "تصرف؛ الگوی مواجهه اصیل جمهوری اسلامی با تمدن غربی"
✍سید محمدحسین متولی امامی
💧چکیده
بیش از چند سده است که تمدن غرب، بهتدریج خود را بهصورت یک تمدن جهانی و همهگیر تبدیل کرده است و فرهنگ همه انسانها در شرق و غرب عالم را بهسوی یکسانسازی میبرد. انقلاب اسلامی، نویدگر امکان خروج از سلطه فرهنگی و تمدنی غرب بود و طلیعه ظهور تمدنی نوین و گشودگی تاریخی دیگر را نشان داد. خروج از وضع موجود و حرکت بهسوی تمدن نوین اسلامی، نیازمند تعیین موضعگیری در برابر تمدن موجود غربی است.
نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که «الگوی مواجهه جمهوری اسلامی در برابر تمدن غربی چیست؟». بر این اساس، با روش تحلیلی - انتقادی و با رویکرد اسنادی -کتابخانهای درصدد بررسی موضوع و دستیابی به پاسخ است. الگوهایی که در جهان اسلام، برای مواجهه با تمدن غربی توصیهشده، حداقل در چهار الگوی: «دفع حداکثری»، «پذیرش حداکثری»، «گزینش» و «تصرف» خلاصه میشود. بهنظر نگارنده، تصرف، تنهای الگوی اصیل مواجهه جمهوری اسلامی، بلکه دنیای اسلام در برابر تمدن غربی است.
#مدرنیته_و_تاثیرات_آن
#تمدن_اسلامی
#غرب_شناسی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔺اطلاع از علوم رایج
✍آیت الله #ارفع:
عده ای از ارباب اطلاعات ادبی در اتاق جلسه ای داشتند میبینند در حیاط یک روحانی پیدا شد، قدری ناراحت میشوند که ما جلسه ادبی داریم و الان این آخوند آن را مجلس روضه خواهد کرد. او را یعنی آية الله میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی را نمی شناختند.
در آن جلسه یکی از حضار راجع به روزنامه و تاریخچه آن اظهار اطلاعات میکند که مثلا روزنامه از کی تأسیس شد و بعد به آية الله میرزا عبدالله میگویند شما هم چیزی بگویید.
ایشان با اینکه معمولا تظاهر نمیکرد، شروع میکند تاریخچه و اقسام مختلف روزنامه را میگوید که در دنیا چه جور بود، اولش به چه شکل بود، بعد ماهیانه شد، بعد همه روزه چاپ شد. اولین شخص چه کسی بود و یک تاریخچه مفصلی را بیان میکند که همگی بهتشان میزند که این آقا این چیزها را از کجا میداند!
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، به نقل از آیت الله #سبحانی ، ص۶۴۷
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بیبندباری اجتماعی نتیجهی بیعدالتیست! بفهمید!
⁉️ورزش مختلط در ایرانمال یا مفاسد و تخلفات اقتصادی در ساخت ایرانمال؟
🔹مقایسهای قابل تامل در برنامه ثریا
💎+بخوانید : درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها 👉
💯حتما ببینید💯
#عدالت_اسلامی
#عدالتخواهی
#حجاب
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
❓روایات بسیاری وجود دارد که عموم مردم را از تفکر و تعقل پیرامون ذات الهی نهی می نماید. برخی معتقدند این نهی اولاً ارشادی است و ثانیا ویژه کسانی است که در مباحث عمیق عقلی مهارت کافی ندارند. آیا این نظریه و اعتقاد صحیح است یا خیر؟
✍️پاسخ آیت الله #مظاهری:
نهی ارشادی است، زیرا ممکن که یک تجلّی فعلی از ذات ربوبی است، چگونه می تواند تسلّط وجودی به ذات مقدّس پیدا کند تا آنرا به طور برهان یا شهود درک کند.
بلکه ما کنه وجود ممکن را هم نمی توانیم بشناسیم. لذا فلاسفه در حالیکه وجود را اظهر میدانند ولی کُنه آن را اخفی می دانند و به قول فیلسوف عزیز ما مرحوم #سبزواری:
«ظهوره[1] من اعرف الاشیاء و کنهه فی غایة الخفاء»
🌐 منبع 👉
[1]: اصل شعر سبزواری این است: "مفهومه من اعرف الاشیاء و كنهه في غاية الخفاء"
#کلام_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
قانونچه فی الطب.pdf
740.1K
📚 #کتاب قانونچه
✍محمود بن محمد عمر چغمينى خوارزمى (745ق)
یکدور طب سنتی مختصر
💥از ارزشمندترین کتب پایه تحصیلی در #طب_سنتی و از منابع کهن که بعلت مختصر و مفید بودنش همواره مورد تاکید اساتید بوده.
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب قانونچه ✍محمود بن محمد عمر چغمينى خوارزمى (745ق) یکدور طب سنتی مختصر 💥از ارزشمندترین کتب
🔺اهمیت فراگیری #طب_سنتی
✍علامه #حسن_زاده_آملی (ره):
استاد علامۀ ذوالفنون #شعرانی در آغاز نخستین جلسه درس قانونچه فرموده است: آقا، در حوزه های علمی ما کتب طب، مانند دیگر رشته های علوم تدریس می شد، و علمای ما در علم شریف طب نیز دست داشته اند. یک عالم دینی در فهم بسیاری از اخبار و حلّ و درک کثیری از مسائل فقهی از قبیل حدود و دیات به طب و تشریح آن نیازمند است.- آنگاه انگشت شهادتش را در زیر جانب راست فکّ اسفلش نهاد و به مطایبت گفت:- آخوند باید به تشریح آشنا باشد که لااقل بداند مثلا کلیه ی او در اینجا آویزان نیست.
📚هزار و یک کلمه؛ ج1،کلمه یک،ص19
بسالى چند اندر علم ابدان بنزد او ستاد طب فنان
ز قانونچه گرفته تا بقانون فرا بگرفته ام مضبوط و موزون
پ.ن : مراد از (او ستاد طب) مرحوم شعرانى می باشند.
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فأوصیک یا ولدی محمد و من بلغه کتابی هذا ممن یعلّم المسترشدین إلى معرفة ربّ العالمین، أن یقوّی ما عندهم فی الفطرة الأولیة بالتنبیهات العقلیة و القرآنیة، و الهدایات الإلهیة و النبویة، و یقول للمسترشدین: إنما یحتاج إلى معرفة صفات هذا المؤثّر و الصانع، و یثبت صفاته عنده بأسهل ما یرید منه مولاه جلّ جلاله من تکلیفه بتدبیر صاحب الشرائع، و تسلیمه من القواطع و من خسارة عمر ضائع
📚کشفُ المَحَجّة لِثَمَرة المُهجَة ، تحقیق شیخ محمد حسّون، فصل ۳۶ ، سید رضیالدین #ابن_طاووس
#مشاوره_طلبگی
#کلام_اسلامی
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
❓با جوان امروز و نسل جدید چگونه برخورد کنیم؟
🎤حجت الاسلام #زیبایی_نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده:
🔹کار علما در آخرالزمان سخت است، برخی از افراد، تحولات فرهنگی که در عصر جدید به وجود آمده را آنقدر مهم میدانند که بیان میکنند ما با انسانهای جدیدی روبرو هستیم؛ چراکه با وجود ابزار جدید، عقل تضعیف شده و احساسات جای آن را پر کرده است.
🔸هرچه امکانات بیشتر می شود، تمرکز انسان ها پایین تر رفته و توجهات کمتر می شود؛ تلویزیون رسانه ضد تمرکز است و علاوه بر این برخی خصلت ها در رسانه های جدید وجود دارد.
🔹نوع ارتباط رسانه های جدید تصویری به نحوی است که بر روی احساسات مردم کار میکنند؛ نسل رسانه های جدید، نسل انسانهای بی حوصله و احساساتی است.
🔻ما با پدیدههایی که امروز وجود دارد، چگونه باید برخورد کنیم؟ اگر در مدرسه دو دانش آموز پسر یا دو دانش آموز دختر نزد ما آمده و بگویند ما همجنسگرا هستیم چه باید بکنیم؟
مواجهه ما باید به نحوی باشد که او قید دین را نزند؛ همچنین نباید به نحوی مواجهه کنیم که فکر کنند کار آنان اشکال ندارد؛ موقعیت جدید برای ما یک موقعیت سخت و صعب بوده و سابقه نداشته است.
🔸دین حداکثری آرمانی است که باید بالای سر ما باشد؛ اما هنگامی که در میدان عملیات میآییم، باید ببینیم قدر مقدورمان از تدین چه مقدار است و بر روی قدر مقدورمان نسبت به متدین ساختن جامعه فعالیت کنیم.
🔹فاصله از دین شریعتی، چهل تکه بودن هویت نسل جدید، خودآیین بودن انسان مدرن از جمله ویژگیهای نسل جدید است.
🔺نسل امروز نماز میخواند؛ اما در کنار آن دوست دختر هم دارد؛ یا شخص بیحجاب است؛ اما میبینیم که زیارت عاشورای او هم ترک نمی شود؛ این وضع نسل جدید امروز ماست که با آن مواجه هستیم.
✅نتیجه مواجهه با نسل جدید باید هدایت او باشد؛ نه گارد و موضوع بحث شما؛ ژست من و شما نباید به گونهای باشد که موضع استعلا برای آنان تداعی شود.
🌐 متن کامل
#نقد_حوزه
#روش_تبلیغ_دین
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
آقای رئیسی عاقبت اعتماد به لیبرالها، #بچه_های_شیکاگو و عدم تغییر بانیان اقتصادی وضعموجود رو دیدید؟
آقای رئیسی فیلم جلسه اساتید اقتصاداسلامی #مکتب_قم فروردینماه امسال رو منتشر کنید تا بر همه آشکار بشه دلسوزان اقتصاد ایران به شما چه گفتند و آنهایی که کنار شما نشستند چه کردند...
از آن جلسه و محتوای اون از هیچ خبرگزاری و رسانه دولتی هیچ خبری منتشر نشد.
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 @soada_qom
تقسیم_بندی_علوم_دانشمندان_اسلامی.pdf
2.48M
📘 #مقاله تقسیم بندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی
✍استاد مهدی #محقق
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب قبسات من حياة سيدنا الأستاذ آية الله العظمي المرعشی النجفي ✍آية الله السيد عادل العلوي (ره)
💥ثلاثة أعمال هي معيار التوفيق!
ينقل آية الله السيد عادل العلوي (ره) عن أُستاذه آیة الله العظمي المرعشي النجفي (رحمه الله) أنه قال ناصحاً و معلماً :
🔻إذا أردت التوفيق في حياتك العلمية والعملية فعليك بثلاثة أعمال :
🔹الأول : كن دوماً على طهارة و وضوء فإنه يُنير القلب و يُزيل الهم .
🔸الثاني : شيع الجنازة أي جنازة رأيتها ولو بأقدام .
🔹الثالث : شارك في قضية الحسين ( عليه السلام ) بأي نحو من المشاركة ، ثم قال : كنت من مدرسي الحوزة المعروفين ، و كنت أنذاك أوزّع الشاي على الناس في المجالس و المآتم الحسينية .
📚قبسات من حياة سيدنا الأستاذ المرعشی
#مرعشی_نجفی
#خاطرات_علما
#علوی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥شعر منسوب به خیام و جواب خواجه نصیرالدین طوسی و #میرداماد
📜تصویر از پشت جلد یک #نسخه_خطی
#خواجه_نصیر
#خیام
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥خیّام فیلسوفِ ریاضیدان یا شاعرِ پوچ گرا؟!
✍استاد شهید #مطهری:
حجة الحق، ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیامی نیشابوری، معروف به خیام.
🔹فیلسوف و ریاضی دان و احتمالًا شاعر بوده است و شهرت جهانی دارد اما متأسفانه شهرت خیام به اشعار منسوب به اوست نه به فلسفه و ریاضیات، مخصوصاً ریاضیات که ارزش فراموش ناشدنی در این فنون داشته است. اشعار منسوب به خیام که اکثریت قریب به اتفاق آنها از خود او نیست، به او چهرهای داده کاملًا مغایر با چهره واقعی او، یعنی چهره یک انسان شکاک پوچ گرای دم غنیمت شمار غیرمسؤول. شاعری انگلیسی به نام فیتز جرالد که رباعیات او را - و بنا بر گفته آقای تقی زاده گاهی با تحریف و تغییر معنی- به زبانی فصیح به شعر ترجمه کرده، بیش از هرکس دیگر موجب این شهرت کاذب شده است.
🔻از خیام برخی رسالات فلسفی باقی مانده که طرز تفکر او را روشن میسازد؛ یکی رسالهای است به نام کون و تکلیف که در پاسخ سؤال ابونصر محمد بن عبد الرحیم نسوی، قاضی نواحی فارس است. وی از خیام درباره حکمت خلقت و غرض آفرینش و هم درباره فلسفه عبادات سؤال کرده است و ضمناً ابیاتی در مدح خیام سروده است که این چند بیت از آنها باقی مانده است:
ان کنت ترعین یا ریح الصباذممی
فاقری السلام علی العلامة الخیم
بوسی لدیه تراب الارض خاضعة
خضوع من یجتدی جدوی من الحکم
فهو الحکیم الذی تسقی سحائبه
ماء الحیوة رفات الاعظم الرمم
عن حکمة الکون و التکلیف یأت بما
تغنی براهینه عن ان یقال لم
🔸خیام، حکیمانه مطابق مبانی استادش بوعلی (یا استاد استادش) پاسخ گفته است. هرکس بر مبانی بوعلی در این مسائل وارد باشد میداند که خیام تا چه اندازه وارد بوده است. خیام در آن رساله از بوعلی به عنوان «معلم» یاد میکند و در مسائل مورد سؤال که ضمناً سرّ «تضاد در عالم» و مسئله شرور هم مطرح شده، مانند فیلسوفی جزمی اظهار نظر میکند و میگوید: من و آموزگارم بوعلی دراین باره تحقیق کرده و کاملًا اقناع شدهایم؛ ممکن است دیگران آن را حمل بر ضعف نفس ما نمایند، اما از نظر خود ما کاملًا قانع کننده است.
🔹این رساله را با چند رساله دیگر در اتحاد جماهیر شوروی چاپ و منتشر کردهاند و قبلًا هم در مصر در ضمن مجموعهای به نام جامع البدایع چاپ شده بوده است. ناشر روسی مدعی است که ناشران مصری اشتباه کرده، پنداشتهاند رساله تضاد رساله مستقلی است، در صورتی که متمم رساله کون و تکلیف و جزئی از آن است.
🔸اتفاقاً آنچه خیام در این رساله قاطعانه اظهار کرده است همانهاست که در اشعار منسوب به او درباره آنها اظهار تحیر شده است، و به همین جهت است که برخی از محققان اروپایی و ایرانی انتساب این اشعار را به خیام نفی میکنند و برخی بر اساس یک سلسله قرائن تاریخی معتقدند که دو نفر به این نام بودهاند: یکی شاعر و دیگری حکیم و فیلسوف؛ شاعر به نام خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان به نام خیامی، و به عقیده بعضی[1] شاعر علی خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان عمر خیامی.
🔸این که بعضی مدعی شدهاند که «خیامی» تلفظ عربی خیام است[2] مردود است، زیرا او خود در مقدمه رساله فارسی که در «وجود» نوشته است میگوید: «چنین گوید ابوالفتح عمر ابراهیم الخیامی»[3] شاید این اندازه را بتوان مسلّم دانست که وی مانند اکثر این گونه دانشمندان در عین کمال ایمان و اعتقاد به مبانی دینی- که از همه کتب او ظاهر و لائح است، حتی نوروزنامه منسوب به او- با متعبدان قشری سر به سر میگذاشته و همین برای او زحمت و دردسر فراهم میکرده است.
بیهقی مینویسد:
«او تالی بوعلی بود اما در خلق ضیقی داشت و در تعلیم و تصنیف ضنتی...
🔹روزی به حضرت شهاب الاسلام، الوزیر عبد الرزاق بن الفقیه در آمد و امام القراء ابوالحسین الغزالی حاضر بود. در اختلاف قراء درباره آیتی بحث رفت. چون امام (خیام) حاضر شد، شهاب الاسلام گفت: علی الخبیر سقطنا... او وجوه اختلاف قراء بیان کرد و هر وجهی (را) علتی بگفت. پس امام ابوالفخر گفت: کثر الله مثلک فی العلماء.»[4]
🔸تاریخ تولدش معلوم نیست. تاریخ وفاتش را 517 و 526 گفتهاند. قدر مسلّم این است که عمر طویل کرده (در حدود نود سال)[5] اما این که محضر درس بوعلی را درک کرده باشد، بسیار بعید است. اگر او بوعلی را «معلم» خود میخواند از آن جهت است که شاگرد مکتب بوعلی است نه شاگرد شخص او، و علی الظاهر نزد شاگردان بوعلی تحصیل کرده است.
--------
🔖پاورقی:
1: رجوع شود به بحث محققانه آقای محیط طباطبایی در مجله «گوهر»، سال اول، شماره 6.
2: علی اصغر حلبی، فلاسفه ایرانی، ص 408.
3: مجموعه رسائل خیام، چاپ شوروی.
4: ترجمه تتمه صوان الحکمه، ص 71 و 72.
5: «مقالات و بررسیها»، دفتر پنجم و ششم، ص 242.
📚 خدمات متقابل اسلام و ایران، ص482
#خیام
#تراجم_علما
#تمدن_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺اطلاع از علوم رایج ✍آیت الله #ارفع: عده ای از ارباب اطلاعات ادبی در اتاق جلسه ای داشتند میبینند
💥هر بیشه گمان مبر که خالی است
✍آیت الله سید کاظم #ارفع:
آیت الله حق شناس(ره) بیمار میشود همراه با دوستان به مطب یکی از پزشکان تهران مراجعه میکند پس از معالجه پزشک و نوشتن نسخه وقتی از در مطب خارج میشود طبیب به خانمی که حق الزحمه پزشک را میگیرد به زبان فرانسوی میگوید فراموش نکن که از آقا پول طبابت را بگیری. آیت الله #حق_شناس که به #زبان فرانسه مسلط بود در پاسخ میگوید در بدو ورود پول شما را پرداخت کرده ایم. اینجا پزشک شرمنده میشود و فوراً داخل اتاق شده و در را میبندد!
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۶۴۷
📌انتشار با ذکر منبع
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بررسی سند قاعده علی الید
🎤آیت الله سید احمد #مددی
۱۴۰۰/۱۰/۱۳
#اصول
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️مبادا ما به قهقرا برویم و غربیها اسلام را برای ما ترجمه کنند...!
🚨هشدار مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی درباره عدم توجه به تاریخ علوم اسلامی و عدم اهتمام به ترویج مکتب اسلام در جهان
✍پ.ن: متاسفانه بسیاری از کتب و منابعی که درباره تاریخ عرفان و فلسفه اسلامی و #تمدن_اسلامی و هنر و معماری اسلامی می باشد ترجمه شده کتب مستشرقان غربیست!
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 بیانات اخلاقی تأثیرگذار آیت الله سید کاظم #حائری در ابتدای دورۀ دوم درس خارج اصول به زبان عربی ف
بسم الله الرحمن الرحيم
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوء
برای حضرت آیت الله سید کاظم حائری دعا کنیم🤲
کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥خاطره ای از سفارش #امام خمینی(ره) به آیت الله #فقیه_ایمانی (ره):
🔹«... یک بار رفتم خدمت حضرت امام. فرمودند: «آقای فقیه علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی نداریم. ترجمه داریم اما تفسیر نداریم.
🔸خواهش می کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود.» من هم گفتم: چشم اطاعت می کنم.» گفتند: «هر کاری هم داری من در خدمتم.» گفتم: نه من فقط دعا می خواهم دعا کنید که بتوانم. گفتند: «چند نفر هم به میدان آمدند اما عقب زدند. سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه خدا این کار انجام گرفت.»، آمدم اصفهان و چند نفر از رفقا را جمع کردم. بنا شد فارسی این کار را خودم انتخاب کنم. از چند تفسیر سنی و شیعه گلچین می کردم. مواردی که رویش حساسیت بود را نمی آوردم. اخبار اهل بیت علیهم السلام از فریقین را هم چاشنی آن می کردم. آن گروه این را از من می گرفت و ترجمه می کرد. در زمان حیات امام(ره) سه جلدش بیرون آمد...
#تفسیر
#خاطرات_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥تفسیر قرآن به زبان روسی؛ اثری از مرحوم آیت الله سید کمال #فقیه_ایمانی
تفسیر "نورالقرآن فی تفسیر القرآن" با استفاده از هشت منبع تفسیری به زبان فارسی و با استفاده از منابع روایی شیعه و اهل سنت تدوین شده است. اين تفسير زير نظر آيت الله فقيه ايماني تهيه گرديده و به زبانهاي مختلف ترجمه ميشود.
ترجمه تفسیر نورالقرآن فی تفسیر القرآن، نخستین تفسیر ترتیبی کامل قرآن کریم به زبان روسی است که با همکاری مؤسسه تحقیقاتی امیر المؤمنین (ع) اصفهان، به انجام رسیده است. این دوره با همکاری گروهی از مترجمان متخصص در شهر سنت پترزبورگ به زبان روسی ترجمه شده است. در حال حاضر، تفسير نور القرآن تنها تفسير مفصل ترتيبي به زبان روسي است و مورد استقبال علاقمندان روس و مسلمانان واقع شده است.
مجلدات مختلف اين تفسير با مشارکت انتشارات شرقشناسي سنپترزبورگ و موسسه انتشاراتي صدرا در مسکو منتشر گرديده است.
🔻ایشان در پی سفارش #امام خمینی(ره) نخستین تفسیر قرآن بهزبان انگلیسی و روسی را با عنوان «نور القرآن فی تفسیر القرآن» به چاپ رساندند.
🎞 مشاهده و دانلود مستند آیت الله فقیه ایمانی 👉
شادی روح آیت الله فقیه ایمانی صلواتی هدیه بفرمایید🤲
#تفسیر
#مستند
#تراجم_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
♦️لزوم اقتصاد خواندن طلبه ها!
[ به مناسبت سالروز صدرور منشور روحانیت توسط امام خمینی ره]
🔹تقسیم بندی ابواب فقهی یکی از روش هایی است که در فقه به ما یک نگاه کلان میدهد. تقسیم بندی معروف در تبویب فقه همان چیزی است که محقق حلی در شرایع انجام داده است و شهید اول در کتاب القواعد اینگونه نقل میکند
[ و كل ذلك ينحصر في أربعة أقسام: العبادات، و العقود، و الإيقاعات و الأحكام.
و وجه الحصر: أن الحكم الشرعي إما أن تكون غايته الآخرة، أو الغرض الأهم منه الدنيا، و الأول: العبادات. و الثاني: إما أن يحتاج إلى عبارة، أو لا، و الثاني: الأحكام. و الأول: إما أن تكون العبارة من اثنين- تحقيقا أو تقديرا- أو لا، و الأول: العقود، و الثاني: الإيقاعات.] (۱)
🔸مرحوم سیدجوادعاملی صاحب مفتاح الکرامه در کتاب اجاره تقسیم بندی دیگری را طرح میکند که بین فقه و مسائل امروز ما نسبت عمیق تری برقرار میشود و فقه کارآمدتر جلوه میکند.
[ قد قسموه إلی أقسام أربعة عبادات و عقود و إیقاعات و أحکام «و إن شئت قلت عبادات و عادات و معاملات و سیاسات» أن المقصود إما انتظام أحوال النشأة الأولی أو الأخری أو کلیهما فإن کان الثانی فهو الأول أو الأول فإما أن یتعلق الغرض ببقاء الشخص أو النوع و هو الثانی أو المصالح المالیة و هو الثالث أو الثالث فالرابع]
《مى توان این اقسام چهارگانه را به صورت دیگرى مطرح کرد: اوّل عبادات، دوم عادات، سوم معاملات و چهارم سیاسات؛ زیرا مقصود از احکام فقهى یا نظم نشأه اُولى (دنیا) است و یا نشأه اخرى و یا هر دو است. اگر تنها مقصود نشأه آخرت باشد عبادات را تشکیل مى دهد و اگر مقصود نشأه اُولى باشد، اگر هدف آن بقاى شخص یا نوع است عادات را تشکیل مى دهد و اگر مصالح مالى باشد معاملات است و اگر هر دو باشد سیاسات است》 (۲)
🔹اگر چه به تعبیر شهید مطهری تبویب در فقه در غیر از عبادات که ماهیت و طبیعت آن در نظر گرفته شده در سایر ابواب رعایت نشده(۳) لذا جامعیت دین را محقق نمیکند. همین تبویب صاحب مفتاح الکرامه را میشود به گونه ای دیگر در سه گانه مشهور اقتصاد، سیاست، فرهنگ تطبیق داد. نکته مهم این است در همه این تقسیم بندی ها این است بر اساس تقسیم مفتاح الکرامه از ۵۱ کتاب فقهی ۴۶ کتاب مربوط به امور دنیا که ۲۶ کتاب آن مربوط به معمالات( امور اقتصادی) است. بر اساس تقسیم بندی لمعه و شرایع در سه گانه فرهنگ، سیاست و اقتصاد از ۵۱ باب ۳۲ باب بیش از نصف آن مربوط به مسائل اقتصادی است! البته واضح است امور اجتماعی با هم تنیدگی دارند و به طور کامل نمیتوان از هم جدا کرد اما حدودا مساله همین است.
🔻امام خمینی ره در منشور روحانیت خطاب به حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون اینگونه مینویسند:
مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است. (۴)
🔻مشکلات اصلی امروز جامعه ما اقتصادی است. علی رغم اینکه در حوزه مکاسب خوانده میشود اما علی رغم ظرفیت فوق العاده این کتاب بخاطر عدم تطبیق با مسائل روز، به وضوح ما شاهد فقر علمی طلاب در حوزه مبانی اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی و سرمایه داری و قتصاد خرد و کلان هستیم. حتی مطالعه و تدریس مبانی اقتصادی که متفکرینی چون شهید صدر، شهید بهشتی، مطهری و...مکتوب کردند نیز در حوزه مرسوم نیست! البته اخیرا طرح هایی شروع شده است. شهیدصدر در ابتدای انقلاب به درستی متوجه این مساله شد حالا که روحانیت توانسته حکومت تشکیل دهد مباحث اقتصادی اولویت دارد لذا طرحی اجمالی و تفصیلی از اقتصاد اسلامی نوشت که در قانون اساسی هم استفاده شد.(۵)
🔻متاسفانه آن نگاه شهید بهشتی، شهیدصدر و...در حکمرانی اقتصادی جلو نرفت یکی از دلایل جدی آن این بود که اقتصادخوانی در حوزه جدی گرفته نشد و این موجب شد بدنه کارشناسی که غالبا نگاه های سرمایه داری داشت از این خلا استفاده کرد و در سیستم ورود کرد و نتیجه اش را امروز شاهد هستیم. تاکید بر اقتصادخوانی به معنای کم اهمیتی امور فرهنگی نیست لذا حوزه باید آموزش اطلاعات اقتصادی به صورت منسجم را در سطوح مختلف فراهم کند البته طبیعتا یک عده تخصصی ورود خواهند کرد.
✍ #محمدامین_رضایی
۱:القواعد و الفوائد ج۱،ص ۳۰
lib.eshia.ir/71530/1/30
۲:مفتاح الکرامه ج ۴ص:۲
lib.eshia.ir/10240/4/2
۳:مجموعه آثار شهید مطهری، ج20، ص: 123
b2n.ir/r7845
۴:منشور روحانیت۳/۱۲/۶۷
۵:اسلام راهبر زندگی،شهید صدر فصل۲،۳
🔻@m_amin_rezai
💥در مسائل معنوی به بالاتر از خود، و در مسائل مادی به پایینتر از خود نگاه کنید!
آیت الله #شبیری_زنجانی میفرمودند:
یکی از خادمان مرحوم پدرم(آیت الله سید احمد زنجانی) بسیار متعبد و در عین حال خیلی فقیر بود و چیزی از مال دنیا نداشت.
از مرحوم پدرم نقل شده که فرموده بودند:
من ایشان را نزد خود نگاه داشته بودم، تا به او نگاه کنم، چون در خوبی و فضایل از من بالاتر، و در مسائل مادی از من پایینتر بود.
در روایت وارد شده در مسائل معنوی به بالاتر از خود و در مسائل مالی به پایینتر از خود نگاه کنید!
📚روزنههایی از عالم غیب، ص۳۸۱، آیت الله سید محسن #خرازی، نشر مسجد مقدس جمکران.
#خاطرات_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما از سمت راست: آیت الله ابن الرضا خوانساری(ره) استاد سیدعبدالستار حسنی(ره) آیت الله سید
💥دیدار استاد سید محمود مرعشی نجفی از استاد سید احمد حسینی #اشکوری
#مجالسات_علما
📆۴اسفند ۱۴۰۱
خداوند به هر دو استاد که زحمات بسیاری برای میراث نسخ خطی اسلام و ایران کشیده اند، سلامتی و طول عمر با عزت عطا فرماید ان شاء الله
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
#معرفی_کتاب «ماهیت سرمایه داری مدرن»
✍ دکتر شهریار #زرشناس، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗃ناشر: نشر معارف
این کتاب در سه فصل تنظیم و نگاشته شده است: «ماهیت و مختصات سرمایه داری مدرن»، «مولفه های بنیادین نظام سرمایه داری مدرن» و «سرمایه داری مدرن و یهودیت».
✂️بخشی از کتاب «نظام سرمایهداری، تجسم و ظهور اقتصادی اجتماعی عالم مدرن است. مدرنیته نفس مُدَبِّر غرب مدرن است و برجستهترین ویژگی آن، اومانیسم است. سرمایه و سرمایهداری در ذیل مدرنیته و عالم مدرن است که فعلیت و تحقق پیدا میکند و از این رو جان و جوهری اومانیستی دارد. اومانیسم همانا تجسم ولایت نفس اماره است و ماهیتی ضد اسلامی دارد، سرمایهداری مدرن نیز به تبع جوهر اومانیستیاش، جانمایه ضد اسلامی دارد. نظام سرمایهداری تجسم اقتصادی اجتماعی استکبار مدرن است و در تقابل ماهوی با اسلام و دین و دیانت قرار دارد.»
«اسلام هیچ نظام و مناسبات بهرهکشانه و ظالمانه و ناعادلانه و مبتنی بر تکاثری را نمیپذیرد و سرمایهداری مدرن همۀ این مولفهها را داراست. نظام سرمایهداری در مبادی و غایاتش در تقابل و ستیز با اسلام و ولایت الهی و جهتگیری توحیدی قرار دارد و از این رو نظامی نامشروع است... سلطۀ نظام سرمایهداری مانع اجرای عدالت است و خصیصۀ بهرهکشانۀ این نظام ریشه در ماهیت استکباری آن دارد. اگر مکانیسم عمل و کارکرد نظام سرمایهداری، بهرهکشانه و ظالمانه نبود هرگز فقر و فاصله طبقاتی وحشتناکی که در اجتماعات سرمایهداری مدرن دیده میشود، پدید نمیآمد...»
🛍خرید
📱نسخه الکترونیکی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥حقیقت لا اله الا الله + خاطره ای از مرحوم شیخ غلامحسین دارابی
🎤بیان شیرین آیت الله اسماعیل پور قمشه ای(ره)
#خاطرات_علما
#گعده_علمی
#درس_اخلاق
💯حتما ببینید💯
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab