کشکول ناب حوزوی
💥شیخ #آقا_بزرگ طهرانی درباره کتاب «فصل الخطاب» استادش محدّث نوری و منظور وی از تحریف در آن کتاب مطلب قابل توجهی ذکر می نماید:
أثبت فیه عدم التحریف بالزیادة و التغییر و التبدیل و غیرها، مما تحقق و وقع فی غیر القرآن، و لو بکلمة واحدة، لا نعلم مکانها، و اختار فی خصوص ما عدا آیات الأحکام وقوع تنقیص عن الجامعین، بحیث لا نعلم عین المنقوص المذخور عند اهله، بل یعلم إجمالا من الاخبار التی ذکرها فی الکتاب مفصلا، ثبوت النقص فقط...
🔺محدث نوری درباره منظورش از تحریف در کتابش می نویسد:
أن الاعتراض مبنی على المغالطة فی لفظ التحریف، فإنه لیس مرادی من التحریف التغییر و التبدیل، بل خصوص الإسقاط لبعض المنزل المحفوظ عند اهله، و لیس مرادی من الکتاب القرآن الموجود بین الدفتین، فإنه باق على الحالة التی وضع بین الدفتین فی عصر عثمان، لم یلحقه زیادة و لا نقصان، بل المراد الکتاب الإلهی المنزل.
🔻وی این مطلب را نیز از محدث نوری به صورت شفاهی نقل می نماید:
و سمعت عنه شفاها یقول:إنی أثبت فی هذا الکتاب أن هذا الموجود المجموع بین الدفتین کذلک باق على ما کان علیه فی أول جمعه کذلک فی عصر عثمان، و لم یطرء علیه تغییر و تبدیل کما وقع على سائر الکتب السماویة، فکان حریا بأن یسمى فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب فتسمیته بهذا الاسم الذی یحمله الناس على خلاف مرادی، خطأ فی التسمیة، لکنی لم أرد ما یحملوه علیه، بل مرادی إسقاط بعض الوحى المنزل الإلهی، و إن شئت قلت اسمه القول الفاصل فی إسقاط بعض الوحى النازل.
📚الذریعةإلىتصانیفالشیعة، ج16، ص: 231 رقم 912
#محدث_نوری
#علوم_قرآنی
#عدم_تحریف_قرآن
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
🔺پخش مستند آیت الله #خویی از شبکه مستند سیما
🎥 #مستند «آیت الله»، روایتی از زندگی و زمانه آیتالله سید ابوالقاسم خویی(ره)، یکشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش شد.
🎞لینک دانلود و مشاهده مستند👇
http://hawzahnews.com/xbgWf
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥توصیه مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی به خواندن کتاب مطول، در بیانات آیتالله سید عادل #علوی (ره)
#مشاوره_طلبگی
@mahvenahv
@kashkolenab
💥اگر نوآوری نباشد با دنیای خود بیگانه خواهید شد!
🔸بدانید که بدون تحقیق، بدون نو آوری، بدون ژرف یابی، انسان در هیچ مقوله ای نمی تواند به هدف های والا دست پیدا کند.
🔹اگر این نوآوری نباشد، نتیجه، همان یک جا ایستادن و در جازدن و با دنیای پیرامون خود، به تدریج بیگانه تر شدن، خواهد شد!!
🎤 #رهبر معظم انقلاب
1379/715
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💢هشدار هجوم عرفان های کاذب
#عرفانهای_کاذب
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥نسل کهن حوزه باید از بزرگترین گناه خود توبه کند!
✍استاد شهید #مطهری :
🔹عجیب است که در حساسترین نقاط دینی ما اگر کسی عمر خود را صرف قرآن بکند به هزار سختی مشکل دچار می شود از نان، از زندگی، از شخصیت، از احترام، از همه چیز میافتد و اما اگر عمر خود را صرف کتاب هایی از قبیل کفایه بکند صاحب همه چیز می شود، در نتیجه هزارها نفر پیدا میشوند که #کفایه را چهار لا بلدند؛ یعنی خودش را بلدند، رد کفایه را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند اما دو نفر پیدا نمی شود که قرآن را به درستی بداند.
🔸 نسل کهن از بزرگترین گناهان خود باید توبه کند و آن مهجور قرار دادن قرآن است همه باید به قرآن بازگردیم و قرآن را پیشاپیش خود قرار دهیم و در زیر سایه قرآن به سوی سعادت و کمال حرکت کنیم.
📚مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج24 ص534
#نقد_حوزه
#تفسیر
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 یکی از دلایل قرائتی که امروز از اسلام میشود، کوتاهی علمای ما در همه حوزههاست
📝 خالی از محتوا شدهایم
👤 مجید مجیدی، کارگردان سینما
🔸 علمای ما در طول این سالها در حوزه مسائل فرهنگی حوزه علمیه یا مسائل کلان فرهنگی هنری، به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامدهاند یا اگر آمدهاند کارساز نبودهاند.
راهبستن کاری ندارد مهم این است که مسیر هموار شود. مثلاً در همان اوایل انقلاب شطرنج چندان ورزش مقبولی نبود ولی هیچ کس جرات اعتراض به این موضوع را نداشت، اما حضرت امام (ره) این مسیر را باز کرد به طوری که حالا شطرنج تبدیل به یکی از ورزشهای جدی ما شده در حالی که مسیر این عرصه به راحتی میتوانست بسته شود.
🔹 علمای ما باید کمی بهروز به مسائل توجه کنند، از دور فتوادادن مسیری را باز نمیکند. یکی از دلایل این قرائتی که امروز از اسلام میشود، کوتاهی علمای ما در همه حوزههاست. وقتی چنین کوتاهی صورت میگیرد، دیگرانی عرصه را در دست میگیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی میکنند.
مثلاً راه را برای آقای درویش بستند در حالی که او حدود هفت سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ممکن است در این مسیر آزمون و خطا داشته باشیم اما علما باید کمک کنند تا مسیر باز شود.
🔹 بستن راه فضیلت نیست. فضیلت زمانی اتفاق میافتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند، در این صورت عرصههای مختلف فتح میشود و آنگاه است که فیلمسازان میتوانند در این حوزه دست به تولید بزنند، وقتی این مسیر بسته میشود در واقع به گروههای دیگری در دنیا فرصت داده میشود که میخواهند قرائتی دیگر از اسلام را ارائه دهند. همانطور که در طول این سالها شاهد این وضعیت بودیم.
♨️ ما در طول این سالها خیلی غفلت کرده و نتوانستهایم فرهنگسازی کنیم.
اسلامهراسی که غرب در طول این سالها دنبال کرده، موفق بوده است زیرا به هر حال وقتی ما این جایگاه را خالی میکنیم اسلامهراسی پیش میآید.
♨️ متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم. ما در طول این سالها تولید اندیشه نکردهایم، اندیشه در همه عرصهها مهم است، ما خالی از محتوا شدهایم و این برای همه عرصههای فرهنگی و هنری خیلی خطرناک است. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی تلاش کند تا در هر عرصهای برای خودش راه باز کند.
♨️ عرصه هنر، عرصهای نیست که برنامهها در کوتاه مدت جواب بدهند. عرصه فرهنگ مانند نهالی است که کاشته میشود اما ۱۰ سال دیگر بار میدهد. برای مثال بعد از جنگ جهانی ۵۰ سال طول کشید تا ژاپن در عرصه اقتصادی سر پا شود. آنها زمان زیادی را هم برای فرهنگ و هنر گذاشتهاند تا کارهای این عرصه را جدیتر دنبال کنند.
🔹 (در پاسخ به پرسشی درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی) در کشور ما باید ببینیم وزیری که سر کار میآید چقدر در حوزه مسائل فرهنگی و هنری شناخت دارد، اما متأسفانه در همه دورهها دیدهایم که چندان تسلط نداشته است. وقتی سلیقهای و جناحی دست به انتخاب زده میشود و نگاه ملی در افق فرهنگی وجود ندارد، اندیشه و خردورزی هم شکل نمیگیرد.
🔻 پس ابتدا باید دست به تربیت نیرو زده شود، اما اصولاً برنامهای وجود ندارد. به همین دلیل به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمیبرد.
📌 مناهج:
0⃣ وظیفه سیاستگذاریهای کلان حوزههای علمیه در عرصههای مختلف (علوم انسانی، فرهنگ، هنر و...) بر عهده شورای عالی حوزههای علمیه است؛
❓اما شورای عالی تا چه حد در این زمینهها، دغدغه و سیاستگذاری داشته است؟!!
#کوتاهی_حوزه
#شورای_عالی
#بی_برنامگی
#فرهنگ_و_هنر
@Manahejj
هدایت شده از برنامه ۱۴۰۰
🔸مخاطبین برنامه ۱۴۰۰ با اعلام رسمی اسامی کابینه دولت سیزدهم با توجه به اینکه #دکتر_خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد معرفی شدند پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با نظرات اقتصادی ایشان، گفتگوی کامل برنامه ۱۴۰۰ با دکتر خاندوزی با موضوع (اولویت های اقتصادی دولت ۱۴۰۰) را در آپارات مشاهده کنید و برای علاقه مندان بفرستید
www.aparat.com/ir1400tv
▪️کلیپ های کوتاه این گفتگو در صفحه اینستاگرام و کانال های برنامه ۱۴۰۰ موجود است
🔻به #برنامه_۱۴۰۰ بپیوندید
instagram.com/ir1400tv
@ir1400tv
💥خطای طلاب موجب انحراف مردم از «دین»!
🎤 #امام خمینی :
چه بسا امورى كه براى عامه مردم مباح است، براى شما (طلاب) جايز نيست، و ممكن است حرام باشد. مردم ارتكاب بسيارى از امور مباحه را از شما انتظار ندارند، چه رسد به اعمال پست نامشروع، كه اگر خداى نخواسته از شما سربزند، مردم را نسبت به اسلام و جامعه روحانيت بدبين میسازد. درد اينجاست: اگر مردم از شما عملى كه خلاف انتظار است مشاهده كنند، از دين منحرف مىشوند؛ از روحانيت برمیگردند، نه از فرد!
📚 جهاد اکبر ، صفحه 13
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
⚫️ «انا لله و انا الیه راجعون» ⚫️
درگذشت
استاد محترم جناب حجتالاسلام و المسلمین آقای مهدی پیشوایی
مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره)
را خدمت خانواده محترم ایشان، و همچنین خدمت اساتید و دانشپژوهان گروه تاریخ و تمامی علاقهمندان به ایشان، تسلیت عرض نموده و علو درجات آن مرحوم و صبر و بردباری برای بازماندگان را از خداوند متعال خواستاریم.
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
💥شهریه مِلک شخصی من است و راضی نیستم طلاب به غیر فقه و اصول مشغول شوند!
#رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1370 در مراسمی به بیان خاطره ی مهمی از آیتالله سید حسن تهامی پرداختند:
«مرحوم آقا سیّد حسن تهامی که از شاگردان خوب مرحوم میرزا و هم عرض و هم ِقران با آقای خویی و آقای میلانی و ملای حسابیای بود، میگفت که ما ده، دوازده نفر شدیم که اسم آقای #خویی و آقای #میلانی و مرحوم آسیّد علی مدد قاینی و خودش و چند نفر دیگر را میآورد و بعد از اینکه مرحوم میرزا فوت کرد، چند صباحی دور و بر مرحوم آسیّد ابو الحسن رفتیم و گفتیم که ترتیبی به حوزه داده بشود؛ طلبه ها از مسائل جدید مطلع بشوند و احیاناً زبان خارجی بخوانند؛ آن وقتهایی بود که تازه این افکار اروپاییها راه افتاده بود و به همه جا می آمد. ایشان میگفتند که جلسه ی اول مرحوم سیّد از حرف ما استقبال کرد؛ اما جلسه ی دوم که برای نتیجه گیری رفتیم، به نتیجه نرسیدیم! ایشان می گفتند که بین بیرونی و اندرونیِ سیّد اتاق کوچکی بود که اتاقِ نشستن خود ایشان بود؛ دیدیم در باز شد و درحالیکه عبا روی دوشش نیست و دکمه های قبایش را هم نبسته است پیدا بود که برای نشستن نیامده بود وارد جمع ما شد؛
ما بلند شدیم و احترام کردیم؛ گفت نه، من داخل نمیآیم؛ خواستم همین قدر بدانید که این وجوهاتی که من میدهم، ملک شخصی من است؛ برای اینکه من قبلًا قرض میکنم و شهریه را میدهم؛ بعد که وجوهات میآید، قرضم را ادا میکنم؛ بنابراین آن وقتی که این شهریه داده میشود، ملک شخصی من است که داده میشود و من راضی نیستم که جز فقه و اصول، طلبه به کار دیگری اشتغال داشته باشد و بخواهد شهریه بگیرد. این را گفت و در را بست و رفت!
حالا در این فاصلهی یک هفته، 10 روز چه کسی خدمت ایشان رفته بود و چه گفته بود، آدم نمیداند!».
🌐 منبع 👉
#خاطرات_علما
#نقد_حوزه
#سید_ابوالحسن_اصفهانی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥عزاداری امام حسین (علیه السلام) باید قهرمان هایی تربیت کند تا در برابر ظالم بایستند!
✍ امام #موسی_صدر :
◾️من حسینی را که کشته شده است تا من گریه کنم نمی شناسم. چرا من برای امام حسین'ع' گریه میکنم؟ من برای امام حسین'ع' گریه میکنم تا او را به یاد داشته باشم و به یاد داشته باشم که او در برابر دنیایی از قدرت ایستاد؛ دنیایی که همگی دست در دست هم داده و از هرسو او را احاطه کرده بودند و او به تنهایی به میدان می رفت ...
◾️من نمیتوانم مراسم عزاداری امام حسین'ع' را از تلاش برای حمایت مجاهدان در مرزها جدا بدانم. من نمی توانم سوگواری برای امام حسین'ع' را درک کنم مگر آنکه بتواند قهرمانانی را تربیت کند؛ کسانی را تربیت کند که در برابر ستمگر بایستند و در برابر حاکم ستمگر سخن حق را بگویند. این است معنای حسین'ع' و معنای عزاداری برای امام حسین'ع'.
📚 کتاب سفر شهادت امام حسین پیشرو اصلاحگری،بند ۱۸۴
#عدالت_اسلامی
#آسیب_شناسی_تبلیغ
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab