🔴 مرجع عالیقدر شیعه مرحوم آیت الله العظمی #اراکی رضوان الله تعالی علیه:
من حاضرم با #فلاسفه مباهله کنم!
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #فلاسفه و انکار بدیهیات!!!
🔹متفکر و دانشمند بزرگ شیعه حضرت علامه آیت الله حاج #شیخ_مرتضی_رضوی دامت برکاته:
🔸هر آدم عاقل (تا چه رسد به آنان که اندکی فکر #فلسفی دارند یا در #فلسفه متخصص اند) میدانند که خدای متجلی بالذات و خدای متظاهر بالذات (که #محی_الدین گفته) عین خدای متغیر و متحرک بالذات است و چنین چیزی #حادث است و نمیتواند خدا باشد.
🔸تجلی و ظهور بالذات به هر معنی و با هر تاویل و با هر توجیه و با هر تصور و با هر تصویر ذهنی عین تغییر و عین تحرک است و بس!
🔸این تنها #محی_الدین و #ملاصدرا و #صدراییان امروزی ما هستند که این بدیهی #عقلی را زیر پا میگذارند....
📚محی الدین در آیینه ی فصوص ج دوم
#نقد_فلسفه
#نقد_عرفان_مصطلح
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
4_5776093841836736844.mp3
6.47M
🔴 چهارم #شعبان
🔸در باب ولادت باب الحوایج سیدنا و مولانا حضرت #ابی_الفضل_العباس صلوات الله علیه
🔸توسط عالم ربانی استاد حاج
#شیخ_عبدالحسین_بندانی_نیشابوری حفظه الله
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 تصویری ماندگار در تاریخ
مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_حسنعلی_مروارید
و مرحوم آیت الله #میرزا_جواد_تهرانی از اعاظم مشهد مقدس و از بزرگان #مکتب_تفکیک در محضر حضرت #امام_خمینی رضوان الله تعالی علیهم اجمعین.
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 جلوگیری #امیرالمؤمنين ( سلام الله علیه) از فروختن #حضرت_شهربانو مادر امام سجاد( سلام الله علیهما ) به عنوان برده توسط #عمر_ابن_خطاب
📌ابوجعفر محمد بن جریر بن رُستم طبری - نه طبریِ تاریخ نگار - گفت:
وقتی اسیران ایران وارد مدینه شدند، عمر تصمیم داشت زنان را بفروشد و مردان را به عنوان برده بگیرد. امیرمؤمنان علیه السلام فرمودند: پیغمبر صلی الله علیه و آله فرموده است: برجستگان و محترمانِ هر قوم را محترم بدارید! عمر گفت: این مطلب را شنیدهام که میفرمود: هرگاه فردِ باشخصیت و محترم قومی نزد شما آمد، او را احترام کنید اگرچه مخالف شما باشد. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: اینها قومی هستند که تسلیم شمایند و به اسلام علاقه دارند، و من از نژاد اینها فرزندانی خواهم داشت!
من خدا و شما را گواه میگیرم که سهم خود را از اینها در راه خدا آزاد نمودم. بنی هاشم همه گفتند: ما نیز سهم خود را به شما بخشیدیم. باز فرمود: خدایا شاهد باش، من حقی را که اینها به من بخشیدند در راه تو آزاد کردم. مهاجران و انصار گفتند: ای برادر رسول خدا، ما هم حق خود را به تو بخشیدیم. فرمود: خدایا اینها حق خود را به من بخشیدند و من از آنها پذیرفتم و تو را شاهد میگیرم که در راه خودت آزادشان کردم.
عمر گفت: چرا تصمیم مرا در مورد عجمها نقض کردی و چه چیز تو را به این کار واداشت؟ امیرمؤمنان فرمایش پیغمبر درباره احترام افراد با شخصیت را به یادش آورد. عمر گفت: ای ابوالحسن، من سهم خود و سهم اشخاصی را که نبخشیده اند، به تو و خدا میبخشم.
علی علیه السلام فرمودند: خدایا تو شاهد گفتههای ایشان باش و شاهد باش که من اینها را آزاد ساختم. گروهی از قریش تمایل داشتند با آن بانوان ازدواج کنند.
امیرمؤمنان فرمود: نباید آنها را بر ازدواج مجبور کرد، باید اختیار را به خودشان داد، و هر انتخابی که داشتند، باید عمل شود. گروهی به شهربانو دختر یزدگرد اشاره نموده و اختیار انتخاب را به او دادند و از پشت پرده خواستگاری کردند، و در حضور جمع به او گفتند: از میان کسانی که از تو خواستگاری کرده اند، کدام را انتخاب میکنی؟ آیا علاقه به داشتنِ شوهر داری؟ او سکوت کرد. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: به شوهر علاقه دارد و حالا باید منتظر بود تا چه کسی را انتخاب کند. عمر گفت: از کجا فهمیدی که تصمیم به ازدواج دارد؟ فرمود: هرگاه بانوی محترمی از یک طائفه بدون سرپرست بود و نزد پیامبر میآمد، وقتی از او خواستگاری میشد، دستور میداد به او بگویند: آیا به ازدواج تمایل داری؟ اگر خجالت میکشید و سکوت میکرد، همین سکوتش را دلیل اجازه اش قرار میداد و دستور ازدواجش را صادر میکرد؛ و اگر میگفت نه، او را مجبور به پذیرش نمی کرد. خواستگاران را به شهربانو نشان دادند، او با دست به حسین بن علی علیه السلام اشاره کرد. باز از او تقاضای انتخاب کردند، این مرتبه نیز به حسین بن علی اشاره کرده، با زبان خودش گفت: اگر اختیار با من است، همین شخص! امیرمؤمنان را ولیّ خود قرار داد، و حُذَیفه خطبه عقد را خواند. امیرمؤمنان علیه السلام به او فرمود: اسمت چیست؟
گفت: شاه زنان دختر کسری. امیرمؤمنان علیه السلام به او فرمود: نه، شاه زنان نیست مگر دختر محمد صلی الله علیه و آله و او سیدة النساء است و تو شهربانویه و خواهرت مروارید است؟ گفت: آری!
📚بحارالانوار،ج۱۰۱،ص۱۹۹📚
#میلاد_امام_سجاد_سلام_الله_علیه💐💐💐💐
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 رأفت #امام_سجاد(سلام الله علیه ) به يک آهو
🔻جابر بن یزید جعفی میگوید:
حضرت باقر سلام الله علیه فرمودند: علی بن الحسین علیهما السلام با گروهی نشسته بودند که ناگاه آهویی از بیابان آمد و مقابل آن سرور ایستاده دست، بر زمین میزد و ناله میکرد. یک نفر عرض کرد: یا ابن رسول الله! چه میگوید که این طور با شما مأنوس شده؟
فرمود: میگوید: پسر یزید از پدرش آهو بره ای خواسته و دستور داده که یکی از صیادها آن را صید کنند. دیروز بره این آهو را وقتی هنوز به او شیر نداده بوده، صید کرده اند. اکنون تقاضا دارد او را پیش صیاد ببریم تا بره اش را شیر دهد و بعد برّه را به آنها برگرداند.
زین العابدین علیه السلام از پی صیاد فرستاد. او آمد. فرمود: این آهو میگوید: بره اش را تو صید کرده ای و از وقتی صید کرده ای به او شیر نداده ای و از من تقاضا کرده از تو بخواهم بره اش را به او ببخشی! عرض کرد: من جرأت این کار را ندارم، فرمود: پس آن بره را بیاور تا شیرش بدهد و به تو باز گرداند، قبول کرد و آورد. همین که چشم آهو به بره اش افتاد اشکهایش جاری شد،
علی بن الحسین علیهما السلام فرمود: تو را به حقی که بر گردنت دارم این بره را ببخش! صیاد او را به مادرش بخشید. آهو با بره اش رهسپار شد؛
صیاد گفت: گواهی میدهم که شما از خانواده رحمت هستید و بنی امیه از اهل بیت لعنت.
📚بحارالأنوار،ج٤٦؛ص٣٠📚
#میلاد_امام_سجاد_سلام_الله_علیه💐💐💐💐
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 کرامتی زیبا از #امام_سجاد ( سلام الله علیه )
📌زهری میگوید: خدمت حضرت علی بن الحسین علیهما السلام بودم. یکی از اصحابش وارد شد، امام از او پرسید: چه خبر؟ عرض کرد: یا ابن رسول الله! فعلا گرفتار چهار صد دینار قرضی هستم که راهی برای پرداخت آن ندارم زیرا عیال وارم و مخارج ایشان را نمی توانم تامین کنم. حضرت زین العابدین علیه السلام به شدت گریه نمود. عرض کردم: یا ابن رسول الله! چرا گریه میکنید؟! فرمود: مگر گریه برای مصائب و گرفتاریهای بزرگ نیست؟ عرض کردم: همین طور است.
فرمود: کدام مصیبت از این بزرگتر که مؤمن حرّ برادر خود را گرفتار ببیند و نتواند رفع گرفتاریش را بنماید یا او را مبتلا به فقر و تنگدستی بیابد ولی امکان رفع آن نباشد. زهری گفت اطرافیان امام متفرق شدند.
بعضی از مخالفین با یکدیگر میگفتند: تعجب است از این خانواده که ادعا میکنند هر چه در زمین و آسمان است مطیع آنها است و خداوند درخواست آنها را رد نمی کند و باز اعتراف میکنند که نمی توانند رفع گرفتاری از یک مؤمن خاص خود بنمایند.
این حرف به همان کسی که مقروض بود رسید؛ خدمت زین العابدین علیه السلام رسیده و عرض کرد: فلانی و فلانی چنین گفته اند! سخن آنها بر من از فقرم ناگوارتر است. امام علیه السلام فرمود: خداوند اجازه گشایش برای تو داد، بعد رو به کنیزی نموده و فرمود: افطار و سحری مرا بیاور، کنیز دو گرده نان آورد. فرمود: این دو گرده نان را بگیر که دیگر چیزی پیش ما نیست. خداوند به وسیله همین دو گرده، گشایش خوبی به تو خواهد داد.
آن مرد دو گرده را گرفت و وارد بازار شد و نمی دانست آنها را چه کند. در اندیشه قرض و خرج خانواده بود. گاهی شیطان او را وسوسه میکرد که این دو گرده نان چگونه میتواند رفع ناراحتی تو را بنماید، در این موقع به ماهی فروشی برخورد که یک ماهی گندیده داشت، گفت: این ماهی پیش تو مانده و این گرده نان پیش من است. ممکن است یک گرده نان را بگیری و همان ماهی مانده را بدهی؟ ماهی فروشی قبول کرد.
نان را گرفت و ماهی را داد. در بین راه به مردی برخورد که نمک نامرغوبی داشت، به او گفت: مایلی این نان خشک را بگیری و همان نمک نامرغوب را بدهی؟ قبول کرد، آن مرد ماهی و نمک را به خانه آورده و گفت: این ماهی را با نمک درست میکنم. همین که شکم ماهی را شکافت، دو مروارید غلتان درون او یافت و سپاس خدای را به جای آورد. در همین بین که شاد و خرم بود، ناگهان درب خانه به صدا آمد. پشت درب رفت تا ببیند کیست، دید صاحب ماهی و صاحب نمک هر دو آمده اند! گفتند: ما و خانواده مان هر چه کوشش کردیم این نان را بخوریم دندان به آن کارگر نبود. فکر کردیم تو خیلی گرفتار و مبتلا هستی، نان را برای خودت آوردیم و آنچه در مقابلش از ما گرفته ای، به تو بخشیدیم! دو نان را از آنها گرفت؛ پس از رفتن آنها درب را بست. در این موقع فرستاده حضرت زین العابدین علیه السلام رسیده و گفت: مولایت میفرماید: تو به آرزویت رسیدی! اینک نان ما را برگردان که کسی جز ما نمی تواند آن نان را بخورد! دو مروارید را به قیمت گزافی فروخت و قرضش را پرداخت و وضع مالی اش بسیار خوب شد. برخی از مخالفین گفتند: عجب اختلافی بین این دو حالت است که علی بن الحسین علیهما السلام مدعی است نمی تواند رفع تنگدستی از دوستش بنماید ولی او را دارای ثروتی عظیم میکند!
حضرت زین العابدین علیه السلام فرمودند: قریش نیز همین سخن را به پیغمبر صلی الله علیه و آله میگفتند که چگونه کسی که در موقع هجرت از مکه تا مدینه را به دوازده شبانه روز (نه کمتر) طی میکند، میتواند در یک شب به بیت المقدس برود و در آنجا آثار پیمبران را مشاهده کند. سپس زین العابدین علیه السلام فرمود:
اینها از کار خدا و دوستان خدا با او غافلند. به مقامهای بلند نمی توان رسید مگر با تسلیم در مقابل خدا و ترک اظهار نظر، و رضا به آنچه او صلاح میداند. دوستان خدا بر گرفتاریها و ناراحتیها صبر میکنند و دیگران چنین صبری ندارند و خداوند در مقابل این شکیبایی، آنها را به تمام آرزوهایشان میرساند. با وجود این، آنها جز خواست خدا را نمی خواهند.
📚بحارالانوار؛ج۴۶،ص۲۰📚
#میلاد_امام_سجاد_سلام_الله_علیه💐💐💐💐
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
4_5769314871615162448.mp3
9.56M
🔴 پنجم #شعبان
🔸فضایل و مناقب حضرت #امام_زین_العابدین سلام الله علیه
🔸عظمت حضرت #شهربانو مادر مکرمه #امام_سجاد سلام الله علیهما
🔹 توسط عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج #شیخ_عبدالحسین_بندانی_نیشابوری حفظه الله
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 کتابی که #امام_زمان سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف به مرحوم علامه #شیخ_محمد_تقی_مجلسی رضوان الله علیه سفارش فرمودند!!!
🔸ان شا الله روزی به دامان اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین بازگردیم و به جای اینکه روز و شبمان را با کتبی همچون #مثنوی و یا برخی از کتب پر از غلط و پر از انحراف #فلسفی و #عرفانی سپری کنیم عمرمان را خرج در راه کتاب عظیمی همچون #صحیفه_مبارکه_سجادیه سلام الله علیه بکنیم تا به سفارش #امام_زمان سلام الله علیه عمل کرده باشیم.
کانال معرفتی"معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#فوری
🔻 پیام آیتاللهالعظمی وحید خراسانی، در آستانهی #نیمه_شعبان، ولادت موفور السرور حضرت بقیة الله الاعظم عجلاللهتعالیفرجه و جهت رفع گرفتاری تمامی شیعیان و دوستداران آن حضرت:
🔰 باسمهتعالی
ابواب رحمت خداوند متعال، در شب نیمهی شعبان بر روی بندگان باز است. امیدواریم با توسّل به حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف، رحمت واسعهی پروردگار، شامل حالمان شده و این بلا رفع گردد.
🔻از آنجا که دعای دسته جمعی، مورد تاکید و مقرون به استجابت است، #توصیه میشود انشاءالله همگان در منازل و در جمع خانوده، رأس ساعت #یازده_شب نیمهی شعبان، دعای " الهی عظم البلاء..." را خوانده و بعد از آن یک سورهی حمد، هدیه به حضرت نرجس خاتون علیهاالسلام، مادر گرامی حضرت صاحب الزمان علیهالسلام، نمایند.
📅 ۹/فروردین/۱۳۹۸
کانال معرفتی"معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
هدایت شده از الحَقُّ الجَدید(معارف مهدویت)
#گریه_و_گلایه_امام_زمان سلام الله علیه
حاج قدرت الله #لطیفی_نسب رضوان الله علیه صاحب سر حضرت بقیه الله ارواحنا فداه نقل می کند:
🔻یکی از بندگان صالح خدا و شیعیان و مخلصان حضرت مهدی ارواحنا فداه، چندی پیش محضر امام زمان مشرف شده بود و نقل می کرد:
به حدی امام زمان را ناراحت دیدم که همین طور از چشمان شان اشک جاری بود و از شیعیان و دوستانشان گله مند بودند که:
"چرا این قدر در حق ما جفا و کوتاهی میکنند و برای ما دعا نمیکنند؟ در صورتی که اگر شیعیان و محبّان با اخلاص ما، دعا و استغاثه کرده و از خدا طلب فرج کنند، خدا به آنها فرج داده و از این گرفتاری روز افزون دنیا آن ها را نجات می دهد؛ ولی افسوس که این ها در دعا کردن کوتاهی می کنند"
📚راه وصال؛ ص۱۳۴
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه
@alhaghgholjadid
هدایت شده از معارف الشیعه
🔴 آیت الله العظمی میلانی و تشرف مرحوم میرزا
🔸حضرت علامه #محمد_رضا_حکیمی حفظه الله:
بعضی از افاضل حوزه ی درس فقه و اصول مرحوم آیت الله العظمی #میلانی در ایام مشهد نقل کرده اند که:
آیت الله #میلانی می فرموده اند ما برای احادیثی که میگویند "از غیر قرآن طلب هدایت نکنید" دیگر دنبال سند نمیگردیم ؛چون #میرزا_مهدی_اصفهانی آن مطلب را در مشاهده دیده است!
📚احیاگر حوزه خراسان ص۲۱۷
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#پست_ویژه⭐️
🔴 دستورالعملی #فوق_العاده از امیرالمومنین سلام الله علیه برای وصول به مقام اولیا الله.......
🔻سلیم بن قیس میگوید : به امیر المومنین سلام الله علیه عرض کردم از خداوند بخواهید تا مرا در دنیا و اخرت از اولیاء و دوستان خاص شما قرار دهد،
حضرت فرمود : خداوندا او را از آنان قرار ده.
سپس حضرت رو به من کرد و فرمود : آیا به تو چیزی بیاموزم که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیدم که به سلمان و ابوذر و مقداد اموخت؟
عرض کردم بلی یا امیر المومنین.
فرمود : هر صبح و شام ١٠ مرتبه بگو:
🔸 اللهُمَّ ابْعَثنی عَلى الایمانِ بکَ والتصدیق
بمُحَمَّدٍ رَسُولِکَ وَ الولایَةِ لِعَلیَّ بْنِ أبی طالِبٍ و َالإیتِمامِ بالأئَمَّةِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ,
فإنی قدْ رَضیتُ بِذلِکَ یا رَبّ
♦️امیرالمومنین فرمود ای سلیم تا زنده هستی این دعا را ترک مکن!!!
📚 کتاب سلیم بن قیس هلالی ج۱ص۲۶۴
❌ما نیازی به دستورات من در آوردی و بدون سند نداریم ......
#دستورات
#دستورات_ماثور
#اذکار
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
▫️امام زين العابدين " سلام الله علیه " :
إِنَّ الدُّعَاءَ وَ الْبَلَاءَ لَيَتَرَافَقَانِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ الدُّعَاءَ لَيَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً.
💬 "دعا و بلا همراه یکدیگرند تا روز قیامت. دعا، بلا را دور میکند حتی اگر بلا قطعی شده باشد."
📚کافی، ج2، ص469.
🔴 هیچ بلایی را بدون "دعا" نمی توان شکست داد!
چه بلای #کرونا، چه بلای #غیبت یا هر بلای دیگری...
✅ نه «دعا» جای «عمل» را میگیرد، نه «عمل» ، جای «دعا» را.
#مهدویت
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#بیدار_شوید
🔴 روایتی #صریح در بطلان مبانی سست #فلسفه
❌ابطال #اشتراک_معنوی و #وحدت_شخصیه_وجود
الإمامُ الرِّضا عليه السلام : أمّا الظّاهِرُ فَليسَ مِن أجلِ أنَّهُ عَلا الأشياءَ بِرُكوبٍ فَوقَها و قُعودٍ عَلَيها و تَسَنُّمٍ لِذُراها ، و لكِنَّ ذلكَ لِقَهرِهِ و لِغَلَبَتِهِ الأشياءَ و قُدرَتِهِ عَلَيها ، كقَولِ الرَّجُلِ : ظَهَرتُ عَلى أعدائي ، و أظهَرَنِيَ اللّه ُ عَلى خَصمي ، يُخبِرُ عَنِ الفَلْجِ و الغَلَبَةِ ، فهكَذا ظُهورُ اللّه ِ عَلَى الأشياءِ . و وَجهٌ آخَرُ أنَّهُ الظّاهِرُ لِمَن أرادَهُ و لا يَخفى عَلَيهِ شَيءٌ ، و أنَّهُ مُدَبِّرٌ لِكُلِّ ما بَرَأ ، فأيُّ ظاهِرٍ أظهَرُ و أوضَحُ مِنَ اللّه ِ تَبارَكَ و تَعالى ؟ ! لأنَّكَ لا تَعدِمُ صَنعَتَهُ حَيثُما تَوجَّهتَ و فيكَ مِن آثارِهِ ما يُغنيكَ ، و الظّاهِرُ مِنّا البارِزُ بِنَفسِهِ ، و المَعلومُ بِحَدِّهِ ، فقَد جَمَعَنا الاسمُ ، و لَم يَجمَعنا المَعنى . و أمّا الباطِنُ فلَيسَ عَلى مَعنَى الاستِبطانِ للأشياءِ بأن يَغورَ فيها ، و لكِنّ ذلكَ مِنهُ عَلى استِبطانِهِ للأشياءِ عِلما و حِفظا و تَدبيرا .
امام رضا سلام الله علیه : ظاهر بودن (چيرگى او) به اين معنا نيست كه بر فراز اشياء سوار شده و روى آنها نشسته و بر ستيغ آنها گام نهاده باشد، بلكه به سبب قهر و چيرگى و قدرت او بر اشياء است. مثل اين سخن كه كسى [عرب زبان] گويد: بر دشمنانم ظهور يافتم و خداوند مرا بر خصمم ظهور داد. او از پيروزى و چيره آمدن [بر دشمن و خصم ]خبر مى دهد. ظهور خدا بر اشياء نيز چنين است (به معناى قهر و غلبه و چيرگى و تسلط بر آنها مى باشد). معناى ديگر ظاهر بودن خدا اين است كه او براى هر كه طالبش باشد آشكار است؛ و [معناى ديگرش اين است كه ]چيزى بر او پوشيده نيست؛ و [معناى ديگرش اين است كه] او هر چه را آفريده است، تدبير و اداره مى كند. پس، كدام آشكار است كه آشكارتر و پيداتر از خداوند تبارك و تعالى باشد؛ چرا كه تو هر جا رو كنى آثار و نشانه هاى صنع او را مى بينى و در وجود خودت نيز نشانه هاى او به اندازه كافى وجود دارد. اما ظاهر درباره ما به معناى كسى است كه خود آشكار مى باشد و حدّ و حدود معيّنى دارد. پس ما و او در اسم [ظاهر] اشتراك داريم و در معنا[ى آن] اشتراك نداريم. و اما باطن و نهان بودن خدا به معناى پنهان بودن او در درون اشياء نيست، به اين معنا كه در درون آنها فرو رفته باشد؛ بلكه به اين معناست كه علم و نگهدارى و تدبير او به درون اشياء نيز [همچون ظاهر و نمودشان] نفوذ دارد.
📚 الكافي : 1/122/2 .
♦️ امام معصوم بصراحت می فرمایند که ما با اسماء الهی #اشتراک_معنوی نداریم و خداوند درون چیزی فرو نرفته است ... دقیقا رد همان مطالبی که امروز بزرگان فلسفه از آن دم می زنند ..
بعد می گویند مبانی فلسفه تغییر کرده و #فلسفه_اسلامی شده است .
مکرر گفته ایم و باز می گوییم :
#فلسفه_اسلامی خیالی واهی ست و این فلسفه همان عقاید کفار زمان حضرات معصومین علیهم السلام هست که ادل الدلیلش تطبیق مبانی فلسفی فعلی با فلاسفه زمان ائمه " سلام الله علیهم اجمعین " هست .
⭕️ اتمام حجت می کنیم که در قیامت عذری برای #اباطیل_فلسفی نداشته باشید .
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #استحباب مدوّر(دایره ای) کردن ریش
و از محمّد بن مسلم منقول است که گفت:
دیدم که مصلحی ریش امام محمّد باقر سلام الله علیه را اصلاح می کرد، حضرت به او فرمود: ریش را مدوّر کن.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب پنجم
#آداب_بلند_کردن_ریش
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #کراهت کندن موی سفید
از امیرالمؤمنین سلام الله علیه منقول است که:
موی سفید را نکنید، که آن نور مسلمانی است، هرکه موی سفید در ریش او پیدا شود در اسلام، نوری باشد برای او در قیامت.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب پنجم
#فضیلت_موی_سفید
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 مغایرت #وحدت_وجود_و_موجود با تعالیم انبیا
🔻مرحوم #علامه_محمدتقی_جعفری که خود از فلاسفه معاصر هست در نقد توحید #عرفا و #فلاسفه میگوید:
🔹مکتب #وحدت_وجود_و_موجود، با روش انبیاء و سفراء حقیقی مبدأ أعلی تقریباً دو جاده مخالف بوده و به همدیگر مربوط نیستند؛
🔸زیرا انبیاء همگی و دائماً بر خدای واحد، ماوراء سنخ این موجودات مادی و صوری، تبلیغ و دعوت کردند و معبود را غیر از عابد تشخیص و خالق را غیر از مخلوق بیان کرده اند.
📚مبدأ أعلی، ص ۷۴
#نقد_فلسفه
#نقد_عرفان_مصطلح
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به #وحدت_وجود
✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم:
🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده
📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35
و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمانها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمانها و هدايت کننده اهل زمين است.
📚اصول كافي 1 / 115
🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). #فلاسفه و #عرفا ، #روح دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. #حاج_ملاهادی_سبزواری در شرح بر شواهد الربوبیة #ملاصدرا می نویسد:
«و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.»
📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج2 ص660
در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند.
🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند ميفرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانهاي از خانهها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.»
📚 كافي 1/134
🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي ميتوان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید!
📚 فصوص 2/149
و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد.
🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آنها شکست خوردند و فرار کردند
📚تفسير قمي،1/ 271
و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام ميدهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم.
اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است،
📚أسفار 2/ 372
چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد!
🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت:
ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند!
📚مثنوی دفتر اول
#نقد_فلسفه
#نقد_عرفان_مصطلح
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 فضیلت روزه #پنجشنبه و #دوشنبه های #ماه_شعبان ...
▪️قَالَ سیدنا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : أَنَّ مَنْ صَامَ يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ وَ الْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ نَصِيباً فَمَنْ صَامَ يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ وَ الْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ قَضَى اللَّهُ لَهُ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الْآخِرَةِ.
🔸حضرت محمد صلی الله علیه و آله : هر كس روز هاى دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بدارد ، خداوند متعال بهره اى را براى او قرار می دهد و بیست حاجت از حوايج دنيوى و بیست حاجت از حوايج اخروى او را برآورده مى سازد.
📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج2، ص: 688
📚مفاتیح الجنان
#روایات
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
۱۴ فروردین سالروز ارتحال عالم ربانی و متاله قرآنی صاحب کرامات و مکاشفات عظیمه ، مرحوم آیت الله حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی رضوان الله علیه,
🔻مردی که بتصریح #رهبر_انقلاب فلسفه دانی بود که مخالف با فلسفه بود ...
" والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا "
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 بازنشر به مناسبت سالروز ارتحال شخصیت کم نظیر عالم تشیع جامع معقول و منقول عالم ربانی و متاله قرآنی مرحوم علامه آیت الله حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی رضوان الله تعالی علیه از ارکان #مکتب_تفکیک
👇👇👇👇👇👇👇
🔴" تمجید بی سابقه و کم نظیر #مقام_معظم_رهبری از مرحوم حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی ..... "
🔹بخش اول 🔽
#مقام_معظم_رهبری دامت برکاته :
🔸حاج #شیخ_مجتبی مرد بسیار #مُلّایی بود.
🔸 هم #مُلّا بود، هم علاوه بر مُلّایی از لحاظ قوت شخصیت بنده غیر از #امام_خمینی ـ واقعاً حالا اینی که عرض میکنم بارها این را گفته ام ـ هیچکس را در این معممین که من باهاشان معاشر بودم به قوت شخصیت حاج #شیخ_مجتبی من ندیدم!!!!
🔸یک چیز عجیب غریبی بود. ما، یکی دو، سه سال بعد از برگشتن از قم البته ـ توفیق پیدا کردیم که با ایشان معاشرت پیدا کردیم از نزدیک؛ تا سال ۴۶ که ایشان فوت کرد. بله حسابی حس کردم وجود او را؛ خیلی مرد #فوق_العادهای بود حاج #شیخ_مجتبی؛ خیلی!
🔸آن شخصیتش بود که همه را مقهور میکرد.
🔸در مشهد هرکسی با ایشان آشنا بود احترام برای ایشان قائل بود؛
🔸 من دیده بودم جلسهی مشترک ایشان و بسیار از علما و معاریف مشهد را؛ وقتی ایشان یک حرفی میزد، یک چیزی میگفت همه بطور خواه، ناخواه #مقهور بودند؛ اینجوری بودند ایشان.
🔸این آقای آمیرزا جواد آقا و اینها که در مقابل ایشان مثل شاگرد؛ برخوردشان برخورد شاگرد بود؛ برخورد مرید و شاگرد اینجوری.
🔹 دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت #صدرالمتالهین ۱۳۷۷/۱۰/۸
#عظمت_علماء_تفکیک
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴" تمجید بی سابقه و کم نظیر #مقام_معظم_رهبری از مرحوم حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی ..... "
بخش دوم 🔽
#مقام_معظم_رهبری دامت برکاته:
🔸حاج #شیخ_مجتبی چیز عجیبی بود...
🔸در همه چیز وارد بود!
🔸یعنی آدمی بود که #فلسفه خوانده بود.
🔸حاج #شیخ_مجتبی #اعجوبها ی بود.
🔸اهل #علوم_غریبه و اینها هم بود.
🔸همه چیز هم بلد بود!
🔸یعنی واقعاً از آن آدمهایی که شنیدیم ، گفت:
به مصر رفتم و آثار باستان دیدم
هر آنچه شنیده بودم به داستان دیدم!
🔸یعنی آنکه واقعاً ما دیدیم، آنی که آدم میشد ببیند، آقا #شیخ_مجتبی بود.
دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت #صدرالمتألهین ۱۳۷۷/۱۰/۸
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 تمجید بی سابقه و کم نظیر #مقام_معظم_رهبری از مرحوم حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی.....
بخش سوم🔽
🔸مرحوم #شیخ_مجتبی_قزوینی یک عنصر بی بدیل بود....
از آن شخصیت هایی که میتوانست یک جامعه را بر روی استوانه پولادین وجود خود حفظ کند و نگه دارد،
🔸فلز حاج شیخ مثل فلز #امام_راحل بود!!!!!
📚سخنرانی در جمع حوزویان مشهد سال۱۳۸۶
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa