مشکات اهل بیت (ع)
🔸 #بازنگری در قرآن / جهاد ابتدایی سلیمان قرآن در قصه سلیمان نبی و ملکه سبا صراحتا جهاد ابتدایی با ک
باسلام
(1) آیا حضرت سلیمان اقدام به 《ارسال نامه یِ ابتدایی کرد》 و یا 《جهاد ابتدایی!؟》 در حالیکه رسول خدا (ص) هم به کسرای ها و قیصر ها ابتدا نامه رسانی ابتدایی کرد و نه جهاد ابتدایی.
(2): تهدید سلیمان به قتل نبود بلکه به تسلیم بود و یکی از راههای تسلیم معجزه بود و رسول خدا هم تا روز قیامت با معجزه ای بنام قرآن بشر را تسلیم خواهد کرد. پس هم تهدید کرد و هم تهدیدش را عملی کرد منتها با معجزه و نه با قتل و غارت.
بنابراین هیچگاه سلیمان بلقیس را به نظامی گری معهود تهدید نکرد بلکه به قدرت وادار کننده به ایمان تهدید کرد که معلوم شد ارتش نبوده بلکه اسم اعظم بوده است . فرق بین این دو بسیار است.
(3): سلیمان تهدید کرد با لشکریانی شما را از یمن اخراج می کنم ، بسیار خوب لشکرش اسم اعظم بود که تخت آورد و لشکرش هدهد بود که تسلط بر پرندگان بودکه نامه برد ، حال که تهدیدش را عملی کرده معلوم شده با معجزه نبوت ایمان سازی بوده و نه شمشیر کشی برای قتل .
✅پس اخراج بلقیس از یمن با معجزه،، هم تهدید شد و هم عملی .
بلی کلام سلیمان این ظرفیت را داشت تا کار به جنگ بکشد ولی وقتی تهدیدش را عملی کرد شد معجزه ، پس کجا جهاد ابتدایی به معنای شمشیر کشی عملی شد.؟!
مفسرین زیادی مثل شما دقت نفرموده اند.
لذا جنابعالی در این مسئله بازنگری فرمایید . تا تهدید عام را به تهدید خاص تفسیر نفرمایید. تهدید برای تسلیم بود که محقق شد منتها با معجزه و نه با جهاد ابتدایی.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام و خسته نباشید
نظر استاد گرامی در مورد تحریف قران چیه باتوجه باینکه مواردی وجود داره که شیخ صدوق قدس الله سره بران اذعان دارند؟
سلام علیکم
مرحوم علامه عسکری 800 صفحه مدرک آورده .
تحریف ساخت عمال جعل است و عده ای از علمای شیعه هم به خطا رفته اند که خیال فرموده اند تحریف بوده.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
و نظر استاد درباره تفسیر برهان و قمی رحمه الله چیست؟
پاسخ
تفسیر قمی مال 23 نفر است و یکی علی ابن ابراهیم است و بخشی از روایاتش ضعیف است مانند روایت از عایشه.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
با سلام بالاخره تکلیف آن مسئله مربوط به فتوای یکی از مراجع عظام حاضر در رابطه با زکات احتیاطی داشتن اسکناس به نصاب رسیده و زکات نداشتن پول طلایی که با فلزّ دیگر مخلوط و یا تدلیس شده چه شد که شما به آن فتوای اشکال کرده بودید؟
پاسخ : بلی یادم هست که ما مدتها پیش برای اثبات نارسا بودن شیوه سنتی اجتهاد در مسائل اقتصادی از آن مسئله مثال زدیم .
بلی بنده از طریق جناب باباخانی از آیت الله حاج آقا موسی شبیری سوال کردم سبب این فتوای چیست؟
پیام داده بودند در چاپخانه اشتباه شده است.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
پاسخ به یک شبهه سیاسی رایج بین نسل جدید *
پرسش:
با سلام امروزه روز بین جوانان و نوجوانان یک شبهه بسیار اثر گذار توسط عمال نفوذی مطرح شده و برای نسل جدید مسئله شده است که《 ملت های امریکا و اروپا اهل کتاب هستند و به اسلام بسیار نزدیکند ولی ملت روسیه و چین مادی و بی خدا و کافر هستند . اما حکومت ایران با دسته اول در جنگ و نزاع ولی با ملتهای کافر دوست اند پس حاکمان ایران در این مسئله بسیار حیاتی چرا به اسلام عمل نمی کنند؟!!
پاسخ : این شبهه را یا دشمن دانا ساخته و یا دوست نادان چون با وجود اینکه من از منتقدین تند مسئولین هستم اما در این مسئله این قرآن است که می فرماید با کافر بدون خطر دوستی داشته باش ولی با اهل کتاب دشمن دوستی ممنوع . سوره ممتحنه آیات 8 و 9
لاینها کم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبّروهم و تقسطوا الیهم. ان الله یحب المقسطین انما ینهاکم الله عن الذین قاتلوکم فی الدین و اخرجوکم من دیارکم و ظاهروا علی اخراجکم ان تولوهم و من یتولهم فاولئک هم الظالمون.
دوستی با کافر بی خطر ، بلا مانع . و دوستی با کسانی که برنامه دشمنی دارند ممنوع است . این منطق قرآن است.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
آیا كتاب لوامع صاحب قرانى معتبر است؟
پاسخ :
اعتبار آن ، تابع اعتبار من لایحضر مرحوم صدوق است بصورت نسبی از کتب معتبراست اما نه اینکه روایات ضعیف ندارد .
مثلا روایت 96 و 97 از عایشه است.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
*جایگاه کتاب جهاددرقرآن*
سوال: چرا کتاب #جهاد تاکنون نوشته شده را در بین کتب فقهی به جنین سقط شده تشبیه می کنید و معتقدید کتاب جهاد کتاب هسته اصلی اسلام است و نه مثل یکی از #کتب_فقهی دیگر ، لطفا توضیح کافی و قانع کننده بدهید؟
پاسخ: از منظر قرآن این کتاب جهاد است که مربوط به معرفی خود دین اسلام است ، یعنی مثل طهارت، صلات، زکات، صوم، حج وو....نیست که از احکام درون دینی باشد. جهاد در اسلام ،
یک: از راههای معرفی اسلام است .
دو : راه معرفی انواع دشمنان است.
سه: راه تقویت قدرت دین است.
چهار: راه معرفی جغرافیای جهان است . پنج: پایه نخستین برای تاسیس دولت مستقل در قبال #کفار است.
شش: یکی از راههای بازگرداندن حوزه غصب شده از سطح طبیعت از دست کفار است که #فئ نامیده می شود.
هفت: یکی از اساسی ترین راههای مطالعه روی قدرت سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و نظامی ملل کل جهان است.
هشت: تنها راه شناسایی آخرین پیشرفت در ابزار دفاعی و جنگی موجود در دست جهانیان است.
نُه : شاخص ترین راه برای شناخت و شناسایی و تفکیک بین انسان های مجاهد و شایسته برای مدیریت ، و انسانهای فاقد توان مدیریت کلان.
ده: تنها راه تضمین کننده عزت و عظمت و تعالی ملت مسلمان است.
یازده : در قرآن کریم 61 بار واژه قتل برای جلوگیری از قتل ، 26با رواژه جهاد 2 بار واژه رباط و رابط (حراست و نگهبانی) یک بار واژه اعدّوا (آماده باش درجه یک پس از تهیه لشکر آماده) دوبار رصد، 4بار رعب، 24 بار جند(ارتش) 4 بار اسلحه 56 بار عدوّ،(هشدار درباره خطر دشمن) و 6 بارتاکید بر وجوب حفظ عزت مسلمین آمده است.
یعنی قرآن کریم بیش از 180 بار روی اموری تاکید کرده که جز کتاب جهاد ، هیچ کتاب دیگر فقهی متکفل اجتهاد در آنها نیست .و تنها کتابی است که بدون اجتهاد در کتب انبیای سلف و تاریخ بشر خاصه تاریخ انبیاء , اجتهاد در آن ممکن نیست. و اتفاقا آنچه در حوزه های سنتی ما وجود ندارد اجتهاد در کتب انبیای سلف و تاریخ بشر مخصوصا تاریخ #انبیاء است. و مایه تاسف اینکه عده ای از کتب فقهی اصلا کتاب جهاد ندارد . مهم تر از همه اینکه این کتاب جهاد است که بیان کننده سیاست برخورد دنیای اسلام با کفر جهانی است.
و این یعنی اینکه در کتاب جهاد است که باید سیاست جهانی اسلام در رابطه با هر یکی از ملل جهان هم تبیین شود. پس باید مجتهد در جهاد , ابتدا مجتهد در سیاست هم باشد.
بهمین دلیل است که عرض می کنیم کتب فقهی اجتهاد شده درباره جهاد تاکنون هر چه باشد برای عصر ما به منزله جنین مرده بدنیا آمده است هیچ یکی از علائم حیات برای امروز در آن دیده نمی شود.. و اگر پس از انقلاب آیت الله خامنه ای در باب جهاد کاری کرده باشد هم حاصلش به بیرون درز نکرده است تا ببینیم چه تازه هایی دارد. و لذا باید این وادی کم مسافر و یا بی مسافر را تنها طی کنیم.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال #سیاسی #مذهبی و یا مذهبی سیاسی.
سوال: ما طلاب جوان از طریق شبکه های مجازی و ماهواره ها، با بعضی از دیدگاههای شما آن هم مختصرا آشنایی پیدا کردیم و اخیرا از طریق یکی از طلبه های جوان زنجانی بطور تقریبا مستقیم با برخی از نظرات خاص فقهی شما آشنایی پیدا کرده ایم و پشت سر شما ببخشید یا نبخشید غیبت هم کردیم اما همان غیبت را به شما می گوئیم:
آقا سید! آیا احساس مسئولیت نمی کنید نظرات خود را با تاسیس کلاسی در همین قم باطلاع طلاب برسانید .
همه که ماهواره ندارند و همه با فضای مجازی رابطه ندارند!؟
اگر نمی دانید , بدانید نه تنها ورودی طلاب در بعضی از مناطق خبر از فاجعه می دهد بلکه طلاب تازه وارد شده به حوزه نیز بخاطر بیگانگی غالب دروس حوزوی با مشکلات روز مسلمین ، یکی پس از دیگری در حال بازگشت به دانشگاه هستند. از ما گفتن است اخیرا که شنیدم یکی از متصدیان حوزوی با شما دیدار خصوصی داشته خوشحال شدم لکن گویا این ملاقات نیز حاصلی نداشته است.
پاسخ: دوست عزیز غیبت من مباح است. اما حال که صریح اشکال کردید ، صریح هم پاسخ بشنوید : من بیش از نیم قرن است هم علوم #حوزوی را دنبال می کنم هم علوم غیر حوزوی را و در کنار آن با بیش از 3000 نفر از سران احزاب ، ادیان، مذاهب ، گروهها ، مکاتب مادی ملاقات، مناظرات، مباحثات.. و مکاتبات داشته ام و حدود 3000 ساعت هم نظراتم از طریق شبکات جهانی به کل جهان منتشر شده و به گوش دهها میلیون انسان رسیده و می رسد. دیگر احساس نمی کنم یک روحانی خانه نشین هستم تا احساس مسئولیت کنم و در حوزه هم یک کرسی دیگر راه بیاندازم، این یک نکته ، اما نکته مهم تر این است که از نظر سلیقه و از نظر نوع برداشت از کتاب و سنت با دوستان عزیز حوزوی اختلاف نظر زیاد و اساسی دارم ، جمع بین سلیقه و برداشت بنده با سلیقه و نوع برداشت دوستان از #فقه و #اصول و #عرفان و #تفسیر به هیچ وجه آسان نیست. اجازه بدهید هرکس آزاد باشد هر طور که خود صلاح می داند عمل کند. ولی چون شما پیش قدم شده اید نمونه ای از اختلاف دیدگاه بین بنده و دوستانم در حوزه را ملاحظه بفرمایید اگر قانع کننده نبود باز در خدمت هستم: چون امام عصر (ع) غایب شد، #شیعه و کل مسلمین به منزله یتیم بی ولیّ و بی سرپرست ماندند بطوری که راه و روش تفکیک و تالیف کتب فقهی را بلد نبودند. بطوری که پس از حدود 1200سال یک فقیه بزرگوار نمی داند آیا کتاب امر به معروف باید در باب جهاد بیاید و یا در باب مستقل! باز فقهاء هنوز هم اختلاف دارند که آیا انفال در باب خمس بیاید و یا در ضمیمه باب دیگر شود و یا مستقل بیاید ،ووو
آنقدر اوضاع بلبشو و بهم ریخته است با وجود اینکه باب طهارت در قرآن شاید بیش از ده آیه نداشته باشد . در حجم 6 جلد در اول فقه و پیشانی اسلام آورده اند ولی با وجود اینکه باب جهاد که بیش از 200 آیه در قرآن دارد در بخشی از کتب فقهی اصلا باب ندارد و مطرح نشده است!! و آن فقهای معظمی که آنرا بحث کرده اند غالبا پس از باب حج آورده اند بدون این که علت این مناسبت را بیان فرمایند.
✅پس دقت کنید اگر بنده حقیر وارد تدریس مستقیم در حوزه بشوم اولین کار بنده تنظیم مجدد تقریبا اکثر ابواب فقه است. و ترتیب موجود آن قدر از شیوه اهلبیت (ع) دور است بیش از 40 سال است مسئولین هر سال بر طبل تحول می کوبند هیچ حاصلی نداشته است چون اصلا رابطه باب های فقه را کشف نکرده اند.
مثلا نماز جمعه نماز #جهادی است و سوره جمعه ضد شنبه یهود است و این سوره بیان کننده جهت و سوی سیاست خارجی است که باید در رکعت اول نماز جمعه خوانده شود که در کتاب جهاد نیست. بلکه در کتاب صلات است فقط !
و سوره منافقین سوره دوم نماز جمعه است که بیان کننده خطر داخلی منافقین است. که در باب جهاد نیست ! در حالی که باید در اول کتاب جهاد هم بیاید که نیامده است . و کذا کتاب امر به معروف و نهی از منکر مقوله مربوط به داغ نگهداشتن موتور خود دین بین خود مسلمین است در حالی که عده ای از فقها در کتاب جهاد آورده اند که توجه ندارند که مخاطب جهاد کفار است و مخاطب امر به معروف خود مسلمین است . بعلاوه واژه معروف نشان می دهد مخاطب آن کسی است که احکام اسلام پیش او معروف است . کافر که احکام اسلام برایش معروف نیست تا امر به عمل کنیم . همچنین منکر مقوله مورد نفی دین است این را کافر نمی داند و بداند هم پیش از قبول اصول دین مخاطب برای عمل به فروع نیست . علی اختلاف فیه.
و همچنین بحث #غنائم و #فئ مربوط به امور اقتصادی هم هست، در حالی که در بحث زکات و خمس اصلا مطرح نمی کنند! اما در باب جهاد بحث می شود. و همچنین بحث اراضی بحث اقتصادی است که باید هم در بخشی از کتاب زکات بیاید و هم در باب جهاد، و همچنین بحث انفال و خمس هم باید در کتاب زکات بیاید و هم در باب خمس .چرا که از جنبه مالیت یک بحث دارد و از جنبه ارتباط با منشاء استخراج یک بحث دیگر . و لذا باید کتاب اول فقه و رساله های 👇
عملیه اصول دین باشد و این اصلها به اختیار مردم رها نشود . به درسی معرفی شود مثلا 4 صفحه کتاب توحید ، و 4صفحه کتاب رسالت ، 10صفحه کتاب تاریخ انبیاء و نبوت عامه ، سپس کتاب اخلاق پس از آن کتاب معرفی قرآن در حد 5 صفحه سپس کتاب معاشرت و پس از آن کتاب جهاد ، پس از آن کتاب امر به معروف و نهی از منکر سپس کتاب فلسفه حج سپس کتاب طهارت . پس از آن دیگر ترتیب باقی ابواب مشکل چندانی ندارد. این تقریبا مشابه ترتیب نزول احکام در قرآن است.
✳️بنا براین از نظر بنده هنوز #حوزه_ها رابطه بین کتب و یا ابواب فقهی را کشف نکرده اند تا انتظار داشته باشم یک نفر مسئول بیاید یک تذکر بدهد که حوزه باید متحول شود و آنگاه حوزه متحول شود ، نه آقا با وجود شرایط حاکم انتظار هیچ تحولی را از حوزه نداشته باشید . بلکه منتظر حوادث منفی تر هم باشید.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم .اگر ممکن است نظر آقا را در مورد جلد اول کتاب مقالات آیت الله محمد شجاعی زنجانی بفرمایید؟
سلام علیکم
پاسخ:
بین همه عرفای عظیم الشاءن شیعه نظرات مرحوم آیت الله شیخ محمد شجاعی زنجانی قدّس سرّه الشریف به نظرات اهلبیت (ع) نزدیک تر است. حتی در بحث روح در جلد اول .
والله هوالعالم.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه مطالب قبلی در موضوع سیاسی مذهبی .
سوال: آیا نکات دیگری هم در بحث قبلی هست؟
پاسخ :نکات زیادی وجود دارد
مثلا شمشیر و یا تفنگ موجود در دست امام جمعه دلیل واضحی است بر این حقیقت که نماز جمعه آئین نامه جهاد است. اما یک کلمه در کتاب جهاد از نماز جمعه مطلب نمی آورند . پس معلوم است علمی راجع به ربط بین پازل ها را ندارند . وکذا در بحث نماز جمعه در کتاب صلات خبری از جهاد نیست . معلوم است امام جمعه خودش تعریفی از خودش ندارد تا تعریفی از سیاست زمانه داشته باشد . وقتی بنده به یکی از ائمه جمعه خوب و مبارز که معمولا با قطار فشنگ خطبه می خواند در غرب کشور گفتم مرحوم آقای استاندار..... به شما یک میلیون تومان وام داد و گاوداری باز کردی خوب بین امامت جمعه و گاوداری چه رابطه ای هست؟ پاسخ داد من نمی خواهم در کمک به محرومان محتاج امثال شما شوم!
میخواهم از نظر اقتصادی مستقل باشم!
خوب این چه ربطی به شاءن امام جمعه دارد؟! که با گاوداری تامین معاش می کند. آن هم با وام و منت آقای استاندار! وقتی از یکی پرسیدم چه رابطه ای بین الاغ و چوب خشک وجود دارد که در نماز جمعه در رکعت اول یهود به الاغ و در رکعت دوم منافقین به چوب خشک تکیه زده به دیوار تشبیه شده اند؟
پاسخی نداشتند .
وقتی به یکی گفتم می دانید نقش اذان چیست و چه رابطه ای با جهاد دارد ؟پاسخ دادند رابطه با نماز دارد و نه جهاد. گفتم اذان فصل اول جهاد هم هست چون در جنگ با اهل کتاب کافر قرآن فرموده : لم یکن الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین منفکین حتی تاتیهم البینه رسول من الله یتلوا صحفا مطهره فیها کتب قیمه و این بینه در قالب اذان تشریع شد . پس اذان اتمام حجت اسلام است به اهل کتاب که رسول من الله مذکور در تورات و انجیل آمد و باید تسلیم شوید و یا در حدود اللهی به حد مشرکین سقوط خواهید کرد. و همچنین در آیاتی که می فرماید در راه نجات مستضعفین جهاد کنید این پیام نخستین اش این است که در ضربه زدن از داخل به دشمنی مثل امریکا از امثال سیاهان مستضعف غیر مسلمان که امریکا روی آنها حساس نیست کمک بگیرید . و مستضعفین را سرباز خود بسازید . نه اینکه فقط شما خود را فدا کنید , خدمت متقابل داشته باشید.
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض می رساند آنها استعداد ائمه شدن دارند . و محقق نمی شود مگر اینکه خودشان هم وارد معرکه شوند. بهر حال باید برگردیم به نقد شیوه کتاب جهاد جواهر که طبعا نقد شیوه سایر کتب سنتی جهاد هم خواهد بود.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
*نقد شیوه سنتی تدوین کتاب جهاد ، مقیاس کتاب جهاد #جواهر *
(1): در اول کتاب #جهاد ، مرحوم صاحب جواهر برای اثبات جواز و یا حتی وجوب آن در زمان حضور امام معصوم به آیه 216 بقره استدلال کرده است که انحصارا با توجه به ادامه آیات مربوط به #جهاد_دفاعی است. و اگر شآن نزول هم ضمیمه شود . کاملا معلوم می شود این آیه هیچ دلالتی بر جهاد ابتدایی ندارد. این اولا و ثانیا آیه 8 سوره ممتحنه بطور صریح اعلام می کند با #کفاری که با شما کاری ندارند رابطه حسنه داشته باشید و سخنی از جهاد با آن دسته از کفار نیست. حال اگر صددرصد کفار موجود در کل جهان چنین باشند طبق چه دلیلی مسلمین حق دارند با چنین کفار دوست ،، بجنگند؟!
(2) : آوردن و اعتنا کردن و محتمل الحقیقه تلقی کردن روایت ابو هریره مبنی بر این که رسول خدا فرموده باشد : اگر کسی بمیرد در حالی که نه موفق به جهاد شود و نه در فکر چنین عمل ثوابی باشد او بر یکی از شاخه های نفاق مرده است. این روایت را #ابوهریره طبق شواهدی جهت راه باز کردن برای عمر #جعل کرده است تا عمر مستمسک بدست آورد برای کشور گشائی , آن هم برای تجمیع غنایم برای لشکر مسلمانان متمرّد از خط تعیین شده اهلبیت(ع) و حمل این روایت بر وجوهی که صاحب جواهر تصور فرموده محتمل نیست.
ما همین را عرض می کنیم چرا صاحب جواهر اصلا احتمال نداده این روایت برای #عمر ساخته شده باشد ؟! چون در اجتهاد در جهاد لازم است ابتدا اجتهاد در تاریخ داشته باشیم چون قبلا گفتیم باب جهاد مثل سایر ابواب فقه نیست , فهم آن سیاست میخواهد نظامی گری میخواهد. جغرافی دانی میخواهد. تاریخ دانی میخواهد ووو
(3):صاحب جواهر روایتی از رسول خدا (ص) آورده است که بدون جهاد مردن و بدون آرزوی جهاد مردن نشان از شعبه ای از نفاق است . صاحب جواهر برای توجیه آن احتمالاتی را بیان فرموده اما آنچه تاریخ نشان می دهد نود درصد احتمال دارد آن احتمال باشد (که برای وجه شرعی سازی برای کشورگشایی عمر است) فقط آن احتمال را نداده است.!!چون باب جهاد هم نظامی است هم سیاسی است هم بین المللی ، ولی بزرگان ما بخاطر #تقیه و خطر نمی توانستند بیش از این جلو بروند.
و آن روایت را ابوهریره جعل کرده است. و او عاملی بوده است تا برای عمر وجه شرعی بسازد تا عمر کشورگشایی کند. همین. تقریبا کلیه روایات اهل سنت دال بر جهاد ابتدایی ساخته جعالین است جهت مشروعیت بخشی به فتوحات عمر. ولی این رمز در هیچ کتاب جهادی که ما دیده ام گشوده نشده است.
در یک کلام هنوز در هیچ کتابی از کتب جهادی سنی و شیعه ندیدام که مسلمانان را به این رمز متوجه سازند که بخش اعظم روایات دال بر جهاد ابتدایی در عصر عمر قلم به مزدان حکومت ساخته اند تا راه را برای کشور گشایی عمر هموار سازند.
باید توجه کرد علت اساسی که سبب شده است فقهای عظام شیعه خیال کنند اگر امام معصوم حضور داشته باشد جهاد ابتدایی مشروع است این است که در عصر ائمه (ع) بنی امیه و بنی عباس مسلمانان مشغول کشورگشایی بودند. و شیعه ها هم علاقه داشتند در این کشورگشایی آنها نیز شرکت کرده سهمی از غنائم ببرند ، اهلبیت (ع) نیز برای ممانعت از شرکت شیعه ها می فرمودند حکومت دست ما نیست و بدون ما این جهادها باطل است و شیعه ها از این تعبیر امامان (ع) این چنین #استنباط می کردند پس اگر امام معصوم بر سر کار بیاید جهاد ابتدایی مشروع خواهد بود . در حالی که چنین نبود . هدف امام انصراف شیعه ها بوده ، نه اینکه با حضور امام جهاد ابتدایی مشروع است. پس در دین مقوله جهاد ابتدایی مفهوم ندارد ولو با حضور امام معصوم.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit