eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ : سلام علیکم مناظره علمی و منطقی مورد تشویق و تایید قرآن کریم است .منتها فقهای معظم ما در بحث نماز مسافر در کبریات چندان اختلافی ندارند آنچه مشکل واقعی است صغریات و مصادیق قضیه است . اگر ملاک قصر در تمام اعصار طی همان 4 فرسخ باشد و فرمایش جناب تبریزی و فقهای سنتی ما باشد مصائب آن غیر قابل شمارش خواهد بود مثلا در باب زنا آمده اگر فاصله محل زندگی مرد متاهل از همسرش 4 فرسخ باشد و مرد بخاطر عدم دست رسی به همسرش زنا کند زنای محصنه محسوب نمی شود . پس طبق فتوای فقهای سنتی ما این همه کرجی های شاغل در تهران که در عصر ما محل کارشان با وطنشان بیش از 4 فرسخ فاصله دارد اگر در تهران با زنی زنا کنند محصنه تلقی نمی شوند در حالی که صدها هزار نفر کرجی در تهران کار می کنند و همسرشان در کرج است. و با فاصله بیست دقیقه می توانند بروند کرج و مشکل جنسی خود را حل کنند. آیا واقعا همسران کرجی ها آن قدر از شوهرانشان دور هستند که اگر طرفین زنا کنند احصانشان ساقط تلقی می شود.؟! این یک و اما دومین مشکل در کتاب قضا آمده اگر فاصله فرد احضار شده به دادگاه فاصله محل زندگیش با دادگاه به اندازه مسافت قصر باشد و به دادگاه نرود عذرش موجه است خوب آیا مردم کرج در عصر ما در صورت احضار حق تخلف دارند بخاطر دوری .؟! پس اسکلت صغرای نظر رایج در قصر و اتمام متلاشی شده است اما معنای این حرف این نیست که نحوه ورود و استدلال مرحوم تهرانی کاملا درست است نه خیر باید به یک سلسله ابعاد دیگر نیز توجه شود که ایشان توجه نفرموده است و این حقیر در کتاب نماز و روزه مطرح کرده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام خدمت استاد گرامی نظر شما در مورد ورود حوزه های علمیه به سایر علوم مانند فیزیک و شیمی و ریاضی و..... چیست؟ پاسخ : سلام علیکم چون در فقه مسائلی و فصولی هست که نیاز به آن علوم دارد لذا هر مقدار این علوم حضور پررنگ داشته باشد بهتر . ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام علیکم شما معتقدید کی حوزه متحول می شود؟ و با چه کارهائی تحول صدق می کند؟ ✅پاسخ: 1...هر وقت باور کند اقتصاد اسلامی چیست؟ 2..هر وقت باور کند روحانیون بدون اطلاع از جامعه شناسی قادر به حفظ جایگاه خود نخواهد بود تاچه رسد به حفظ نظام. 3...هر وقت باور کند 99 درصد موضوعات دارای حکم شرعی عوض شده و با تغییر موضوع حکم جدید خواهد داشت. 4..هر وقت باور کند بدون اطلاع از تاریخ اسلام و تاریخ بشر و بدون تبدیل آن به متن درسی قادر به شناخت نیاز فرهنگی و مذهبی جامعه خود نخواهد بود. 5..هر وقت باور کند تاکنون هیچ موفقیتی نداشته و مجبور است در برنامه های سنتی متعلق به قرون گذشته تجدید نظر کند 6..هر وقت باور کند دانشگاه را کاملا از دست داده و در کنار خود ندارد.. 7..هر وقت باور کند نسل جدید را از دست داده 8..هر وقت باور کند جز خودش هیچ صنفی و هیچ قشری او را موفق نمی داند. 9..هر وقت باور کند جای ماءمومین با جای ائمه در اطلاع از جهت حرکت جامعه جابجا شده . 10..هر وقت بداند همه رفتند آنها مانده اند . 11..هر وقت باور کند حفظ مردم در صحنه , سیاست گسترده می خواهد..12..هر وقت باور کند با چهار تا روضه خوان بی خبر از سیاست و کشور داری در عصر شبکه های مجازی نمی تواند افکار عمومی را کنترل کند. 13..هر وقت باور کند( با نداشتن هیچ طرحی برای مدیریت فرهنگی جامعه و) صرفا با کوبیدن چهره های محبوب بین ملت هر روز منزوی تر خواهد بود. 14..هر وقت بداند با این اعراض جوانان از طلبه شدن و به صفر رسیدن استقبال از ورود به حوزه ها در بخشی از استانها تمام زحمات هزار ساله علمای امت را بر باد داده اند.. 15..هر وقت بداند در حوزه ها عده ای از گرسنگی در حال مرگ تدریجی هستند ولی آخوندهائی زیر سایه بیت المال دنبال زندگی شاهانه هستند ووو آنگاه می شود امیدوار شد به این که در حوزه تحول رخ خواهد داد اما دیگر (( کار از کار گذشته)) خواهد بود. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : نظر شما درباره حذف چهار صفر از ریال و سه صفر از تومان چیست ؟بعضی ها می گویند مردم از پول جدید استقبال نمی کنند گرفتار می شویم.! ✅پاسخ : اتفاقا اگر قانون گرشام هرجا درست از آب در نیاید حتما در شرایط فعلی ایران راه نجات است چون مردم پول با ارزش را حفظ و پس انداز می کنند و پول کم ارزش سابق را تا زمان حذف کامل آن به مدار می اندازند لذا هر مقدار در حذف صفر ها تاخیر شود گرفتارتر می شویم. و باید دولت اقدام عاجل کند. https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
استاد گرامی سلام. میخواستم بدانم نامگذاری ایام هفته قرار دادی است یا مبنایی دارد؟ اگر قرار دادی است و هر روزی میتواند جمعه باشد پس چرا نسبت به بقیه ایام فضیلت دارد؟ یا میشود بصورت قرار دادی با بقیه کشورها روز یکشنبه انها برای ما روز جمعه قرار دهیم تا برای مراودات بین المللی مشکلی نداشته باشیم؟ البته به نظر من حتما مبنایی دارد ولی تا کنون موفق نشدم جواب درستی بگیرم .ممنون پاسخ: سلام علیکم مبداء تاریخ و مبداء شمارش ایام از روز طلوع خورشید از سرزمین آفتاب تابان است . اسم روزها منتخب ملت ها است اما جمعه یِ ما برای تمام ملل جمعه است و نه شنبه مثلا . منتها با نام دیگر . اما حکم تعطیلی یک روز غیر از جمعه مانند شنبه جعلی ملل دیگر است. در متون دینی طول زمان خلقت عالم 6 روز است (سته ایام) و روز هفتم روز استراحت و روز فراغ از کار است. که یهود شنبه را بجای جمعه جعل کرد. پس حاصل این که طول هفته امر آسمانی است که باید 7 روز باشد و جمعه تعطیلی باشد. و اما اسمها منتخب خود ملل است. وکل انبیا به این مطلب هم توجه داشتند و هم عمل می کردند. و منظور از روز ، روز متعارف نیست بلکه استعاره از مراحل خلقت است.که آنرا به ایام هفته تطبیق کردند تا انسان کار خود را به کار خدا تشبیه کند. از 7 روز هفته 7 مرحله بودن کل آفرینش است و نه 7 روز مطابق روز های زمین. و 7 روز شدن ایام هفته برای تشبیه کار انسان به کار خدا است. و جمعه مقطع زمانی حقیقی است و دارای کرامت خاص و اعتباری نیست و روایات وارده در خصوص این که فلان قسمت عالم در روز جمعه آفریده شده و مثلا کوهها در فلان روز بطور قطع اگر از امام صادر شده باشد مراد روزهای زمین نیست بلکه مراد مرحله ای از مراحل خلقت است. که برای فهم مردم عادی آن گونه تبیین شده است. و الا مطابق واقع نیست. وحمل بر خطای راویان و یا حمل برجعل جاعلان باید بشود. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
لطفا نظرتان را درباره این مقاله بفرمایید ✅پاسخ: بلی من مدتها است این مجموعه را زیر نظر دارم که کسانی که باصطلاح فارغ التحصیل این حلقه هستند از خانواده های مختلف چه قدر پول گرفتند تا بیمار روانی ای را معالجه کنند که پس از یک سال هیچ حاصلی نداشته است. فقط پول گرفتند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
3 🔸انبیا و ائمه(ع) هیچ گاه لباسی متمایز از مردم نداشتند، اقدامی هم برای این کار نکردند. 🆔@tahavol_howze
مشکات اهل بیت (ع)
#لباس_دین 3 🔸انبیا و ائمه(ع) هیچ گاه لباسی متمایز از مردم نداشتند، اقدامی هم برای این کار نکردند.
استاد سلام نظرتان راجع به این مطلب که در یکی از کانالهای تحول خواه ایتا آمده چیست؟ ✅پاسخ: سلام قبلا پاسخ داده بودم حد اقل در بیش از بیست آیه تورات آمده که لباس حضرت هارون و اولاد وارث امامت هارون جدا و خاص بوده و کذا در جریان کسا ، چادر 5 تن آل عبا مخصوص بوده است . و احدی حق دخول به داخل آن چادر را نداشته است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
بسمه تعالی باستحضار کلیه فضلای عضو در گروههای مختلف مذهبی می رساند از این تاریخ به بعد بحثهای اعتقادی و تاریخی در قالب ((صوت)) را فقط از طریق شبکه مشکات اهلبیت ارسال خواهیم کرد مدیران محترم گروهها خودشان اقدام به انتقال آن به گروههای خود خواهند نمود. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت تفکیک میان بُعد "الهی" و بُعد "بشری" پیامبر اکرم (ص) ➖ فقط افعالی که از جنبه الهی و وحیانی پیامبر (ص) صادر شده حجیت و تعبّد و تبعیّت دارد، نه آن دسته از افعال ایشان که جنبه بشری و شخصی داشته! @alhaydarii_f
مشکات اهل بیت (ع)
🔺 ضرورت تفکیک میان بُعد "الهی" و بُعد "بشری" پیامبر اکرم (ص) ➖ فقط افعالی که از جنبه الهی و وحیانی
از مطالب کلیپ فوق و استاد : ✅ سلام نظر شما درباره مطالب آقای درکلیپ بالا چیست؟!واخیرا مطالب ایشان درحدی مطابق نظر است که درمصر بخشی ازایده های ایشان واکاوی شده است. ✅ پاسخ: ❎ اولاایشان بایدپاسخ بگوید آیا موضع درمنطق قرآن درآیه 25سوره مائده موضع هست یانیست؟! ❎ ثانیا: تشبیه موضع اصحاب رسول خدا به موضع اصحاب گوساله پرست حضرت ازسوی خود رسول خدا(ص) را که در168منبع حدیثی اصلی اهل سنت آمده《 منجمله در مکررا آمده》قبول دارد یاندارد.؟! ❎ ثالثا اگر از 14معصوم احدی کلام را به دوقسم تقسیم نکرده باشند جز عمر ومن تبعه درآن صورت موضع خودرا درقبال موضع (ع) و روشن سازد که درکدام جبهه است.؟! اگر کلام رسول خدا به دوقسم فوق تقسیم شود پس آیا رسول خدا می شود قسم سوم ؟! اگر جواب مثبت باشد سندی برتثلیث کلام رسولخدا از وسنت بیاورد. اگرسندی نیست تسلیم شود. ❎خامسا : "...ماآتاکم الرسول فخذوه..." از کدام قسم است ؟!که نیست! پس غیر قرآن است. پس غیر قرآن ازکلام رسول خدا هم است. ❎سادسا! درقرآن دوبار واژه آمده ودرآیه 42نسا و 59هود و 10الحاقه و 216شعرا و21نوح و 16مزمل معصیت رسول عدل معصیت خدا است.آیا آقای حیدری این آیات را قبول ندارد؟! البته نمی تواند بگوید بخاطر بخش قول خدا بودن آن است چون وقتی معصیت الرسول ازمعصیت الله جدا شود این احتمال اصلا بذهن نمی آید چون آن مصداق معصیت الله است. ❎سابعا درحدیث کتاب و یعنی کتاب وسنت الرسولِ منقول ازسوی اهلبیت است ودیگر سخنی از قول سوم نداردتا قول شخصی رسول خدا وارد فضای بحث شود. ❎ثامنا تمام مشورتهای رسول خدادرجنگها وتبعیت ازقول امثال و گذشتن ازنظر شخصی خود برای تعلیم شیوه فرماندهی به یارانش بوده تا فرماندهان فنون فرماندهی درجنگ را یادبگیرند ومستبد محض نشوند.نه این که موضع او درسرنوشت سازترین اعمال که است موضع شخصی بوده ! که ازهمه امور بیشتر نیاز به هدایت های دارد .آخر چگونه انسان می پذیرید که ازیک سو قرآن بارها می فرماید خدا تورا درجنگ توسط لشکر یاری کرد اما خود رسول خدا حرفش مستند به خدا نباشد !آیا ملائکه به لشکری کمک می کنند که فرماندهش به نظرشخصیش عمل می کند؟! واگر درآیه 43سوره توبه خدا به رسول خدا می فرماید ایکاش به آنها فلان اجازه را نمی دادی درهمان آیه عبارت را با عفا الله عنک شروع کرده تاثابت کند یک امر غیر اساسی بوده وترجیح درطرف مقابل بوده است. چون معتقد نیست که رسول خدا درآب خوردن و اینکه فلانی آن لیوان را بمن بده هم تابع وحی آسمانی بوده است. واین آیه قرینه این است حتی دریک امر جزئی هم اعمال رسول خدا زیر نظر خدا بوده حتی درامری که درخصوص آن امری نازل نشده بوده است. ❎تاسعا :اگر کسی هیچ سوره ای را نخواند جز سوره خواهد دید تمام کار دست خدااست تا جائیکه می فرماید مارمیت اذرمیت و می فرماید فلم تقتلوهم ولکن قتلهم الله . (انفال /17) حال آقای حیدری می فرمایند جهادی که خود خدا دشمن را می کشته یعنی یارلشکر بوده وخودخدا تیراندازی می کرده یعنی یار تیراندازان بوده این جهاد حاصل تصمیم شخصی رسول خدا بوده !!پس بفرمایید خدا تابع تصمیم شخصی رسول خدا بوده!! تا دعوا تمام بشود.! نتیجه اینکه احدی معتقدنیست رسول خدا درتمام جزئیات حتی درکیفیت کفش پوشیدن و آب خواستن وغذا خواستن هم تابع بوده بلکه درتمام امور مربوط به اسلام و تابع محض وحی بوده است. وحرف جناب حیدری دراین خصوص همان استدلال عمر است که در وارد شده است. عمر مکرر می پرسد آیا این امر خدا است؟ ویا نظر شخصی شما است؟! ازنظر قرآن واهلبیت اصحاب نماد ازقول رسول است و ایشان موضع اصحاب را موضع اسلام می داند آن هم در قبال امررسول خدا (ص)!! آقای حیدری فقط یک بار سوره انفال را مطالعه کند مشکل حل است. پس رسول خدا درامر دین نظر شخصی و بشری اعمال نکرده است، تاما موظف شویم آنرا ازاخبار استخراج کنیم. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit