🔹 الهی! ما را از خشم خود دور نگهدار و در پناه خود بدار.
ما را به خود راه نماى و از خود دور مدار كه هر كه را از خشم خود دور نگهدارى، سلامت به دست آرد و هر كه را راه نمايى، به دانش رسد و هر كه را به خود نزديک گردانى، سود برد.
📚 «صحیفه سجّادیه»، ترجمه آيتى، ص 53، مناجات اوّل
#و_واعدنا_موسی
@mouood_org
🔘اتوپيا، سرزمین موعود و واقعیتهای فراموش شده2️⃣
❓چه تفاوتی میان اتوپیا، مدینه فاضله و عالمه و سرزمین موعود وجود دارد و نماینده هر گروه کدام است؟
🔅در عصر #میتولوژی یا عصر #اسطوره_گرایی در غرب باستان، بخش مهمّی از اسطورههای #یونان، در واقع همان شخصیتهای کتاب #تورات هستند. نمونهای که دکتر #شریعتی به آن اشاره کرده، یعنی ماجرای #پرومته_و_زئوس، که همان ماجرای #ابلیس و وسوسة #آدم و #حوّا در خوردن میوة درخت ممنوع در تورات است. یا نمونة دیگر، ماجرای #ونوس و کیوپید و سایکه در اسطورههای یونان، که همان داستان #یعقوب و #یوسف و #زلیخا در تورات است. پس، یهودی بودن تلقّی آتلانتیس در نگاه افلاطون، نکتة عجیبی نیست.
🔅آتلانتیسگرایی که با افلاطون معرّفی میشود، ریشه در آموزههای یهود دارد و آن مبحثی است که به #سرزمین_موعود معروف است. در اتوپیا، موضوع یک #ناکجا آباد مطرح است؛ امّا در آتلانتیس، مسئلة یک سرزمین موعود است. در اتوپیا، شنونده ترغیب میشود که یک #جامعه_آرمانی را که تا کنون وجود نداشته است، جویا شود؛ یعنی آمادة ساختن آن شود؛ امّا در آتلانتیس، مدّعا این است که جامعة مطلوبی قبلاً پدید آمده بود، امّا گم شد. در آتلانتیس، شنونده تشویق میشود که به جستوجوی این مکان گم شده بگردد. تنها مکتبی که در جهان مدّعی این نکته است که قبلاً یک جامعة مطلوب وجود داشته و باید به آن بازگشت. مکتب یهود است که عصر #حکومت_سلیمان(ع) را #عصر_طلایی خود میداند و همة تلاش خود را برای برقراری مجدّد #هیکل_سلیمان(ع)» (یعنی معبد سلیمان) در #بیت_المقدّس صورت میدهد؛ البتّه نیت یهود، بازگشت به مُلک بر حقّ سلیمان، برای اقامة #عدل و حق نیست؛ بلکه ترفندی #استراتژیک برای مقاصد سیاسی است.
پس #اتوپیا همان #آرمان_شهر و #آتلانتیس همان سرزمین موعود گم شده میباشند.
#استاد_حسن_عباسی
#اتویيا_سرزمین_موعود_و_واقعیتهای_فراموش_شده
📚 #ملک_عظیم_خداوندی
📫خرید از:
یاران شاپ: https://b2n.ir/103861
کتابراه: https://b2n.ir/498756
طاقچه: https://b2n.ir/705976
فراکتاب: https://b2n.ir/829969
@mouood_org
🔘 مراحل تفکر غربی در ایران - قسمت سوم
💠 با تورم تحقیقات جامعه شناسانه و ظهور جامعه شناسان نابالغی که در سال اول و دوم دانشگاه برای تحقیق درباره واقعیات اجتماعی یکسره راهی دار التأدیب و زندانهای عادی و دبیرستانهای دخترانه و سرانه و احیاناً چند روستای دم دست میشدند و انبوهی از آمار را در مورد سن و جنس و وضع خانوادگی اقتصادی و اجتماعی برای اساتید مربوط سوغات میآوردند، #جامعه_شناسی ایران به تمامیت رسید و دورهای از تمایل به فلسفه طلیعه خود را آشکار ساخت.
💠 عامل اصلی این تمایل، جنبشهای مسلحانهای بود که با الهام از قیام عظیم پانزدهم خرداد به رهبری امام خمینی (ره) مسیر تازهای را سر راه خلق نشان میداد.
💠 پاکبازانی که آغازگر این جریان بودند، پوسته ضخیم روشنفکری رایج را دیدند و پا به عرصهای نهادند که فرجامی جز کشته شدن نداشت.
💠 بدیهی است که عالم این آغازگران، عالمی بود که در آن، انسان همخانه مرگ و قریب به نیستی بود و نیازی به آن نداشت که با اباطیل روشنفکرانه به جاودانگی برسد.
💠 آنها که در گمنامی مطلق تک تک با گروه گروه کشته شدند، محرکی غیر از تحقیقات حقیر و آراء سخیف علوم اجتماعی قلابی داشتند. آنان در جستجوی معنایی دیگر از زندگی و مرگ بر آمدند و افقهای تازهای را در شناسایی طلب کردند.
📚 « #سیر_تفکر_جدید_در_ایران_و_جهان »
📬 خرید از یاران شاپ b2n.ir/74172
#مطالعات_فرهنگی
@mouood_org
🔹 اى خداوندى كه از گناهان خلق نيكو در مىگذرى و از اينرو زير بار منّت تو هستند؛
اى خداوندى كه بندگان خويش را به پذيرش توبه خو كردهاى و ناصالحانشان را به توبه به صلاح مىآورى!
اى خداوندى كه به اندكى از اعمال نيك آنان خشنود مىگردى و عملى اندكشان را پاداشى گران عنايت مىكنى!
در اين مكان كه ايستادهام، به درگاه تو توبه مىكنم.
📚 «صحیفه سجّادیه»، ترجمه آيتى، ص 53، مناجات دوازدهم
#و_واعدنا_موسی
@mouood_org
🔘 اندوه دائمی تا ظهور وعده خداوند
🔹امام عسکری(ع) درباره فشار تحقیر و ملامتی که مؤمنان در عصر #غیبت به دوش میکشند، فرمودند:
🔹 «شیعیان ما در یک اندوه دایم به سر میبرند تا فرزندم که پیامبر اکرم(ص) نوید ظهورش را داده، ظاهر شود.»
🔹 چنین شیعیانی شایستگی آن را دارند که در زمان ظهور امام زمان(ع) در رکابش باشند و طعم شیرین حضور و ظهور رهبر و مقتدای خود را بچشند.
🔹 هم آنان هستند که امام سجاد(ع) دربارهاشان میفرماید:
«اهنگامی که قائم ما قیام کند، خداوند آفت را از شیعیان ما بر میدارد، و قلبهای آنان را مانند پارههای آهن قرار میدهد و نیروی یک مرد را مساوی با چهل نفر قرار میدهد و اینها حاکمان روی زمین هستند...»
📚 برگرفته از کتاب « #شیعه_در_عصر_غیبت »؛ به نقل از منتخب الاثر، ص 231.
📬 خرید از یاران شاپ https://b2n.ir/p14213
فراکتاب: https://b2n.ir/n55780
کتابراه: https://b2n.ir/h03091
طاقچه: https://b2n.ir/w37691
#شیعه_در_عصر_غیبت
#اوصاف_شیعیان_حقیقی
@mouood_org
هدایت شده از چندرسانهای موسسه موعود عصر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1️⃣2️⃣
🔘 اراده معطوف به قدرت
▫️میل به #قدرت و دست یابی به آن, از مصادیق شهوت عملی در تاریخ #مدرن است.
📚 #شبهه_علمی_شهوت_عملی
#نشست_ماهانه_فرهنگ_مهدوی
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#مطالعات_فرهنگی
#کلیپ
@mouood_org
@mouood_multimedia
🔹 بار خدايا!
خصمِ مرا رخصت مده كه بر من ستم روا دارد. نيک ياریام كن كه در برابرش پايدارى كنم و مرا از ارتكاب اعمالى چون اعمال او و گرفتار آمدن به حالتى چون حال او، نگهدار.
📚 «صحیفه سجّادیه»، ترجمه آيتى، ص 53، مناجات چهاردهم
#و_واعدنا_موسی
@mouood_org
هدایت شده از معرفی آثار موسسه موعود
📷 #تصویر_کتاب
📚 #سحرنامه
📲 @mouood_org
📲 @mouood_asaar
🌐 mouood.org
🌐 yaranshop.ir
هدایت شده از معرفی آثار موسسه موعود
💠 معرفی کتاب سحرنامه
🔸مجموعه اشعار مهدوی
🔹«سحرنامه» پنجره ای به باغ دلگشای شعر ارجمند مهدوی است. پنجرهای که روحمان را به تنفّس عطر حضور و چشمامان را به تماشای خورشید ظهور دعوت می کند. از قاب این پنجره روشن میتوان به آبی آسمان نگاه کرد و دل به مهربانی خدا سپرد؛ خدایی که در همین نزدیکی است. «سحرنامه» مژده آمدن مسیحا نفسی است که با آمدنش، از جان و جهان روزهامان عید و امید میبارد. «سحرنامه» حدیث انتظاری شیرین و امیدبخش است در گوش زمین و زمان و رمزگشایی شاعران از این دقیقه حافظانه:
که به خورشید رسیدیدم و غبار آخر شد...
ژ
🔸«سحرنامه» مجموعه غزلها، چارپارهها، رباعیها و سرودههای سپید استاد «رضا اسماعیلی» است با مقدّمهای خواندنی با عنوان «شعر آئینی و آینده موعود» درباره تأثیر شعر در تبلیغ اندیشه مهدوی.
🔹در بخشی از این مقدّمه آمده است:
شعر و ادبیّات موعود، با شبچراغ شعر و شعور، به دنبال ردّ پای انسان کامل است؛ انسان آزاد و سربلندی که به مدد انتخاب مسئولانه، از زندانهای غفلت و عادت و طبیعت سر بر آورده و ردایی از جنس رسالت و تعهّد بر دوش دارد؛ انسانی که «ماه» را «آه» میکشد و ما را به «دیدار صبح» فرا میخواند و به «بیعت با بیداری» دعوت میکند:
دوباره بر میخیزیم
به راه میافتیم
رفتن به راه میپیوندد
ماندن به رکود.
و اینگونه است
که من همیشه از بیداری میگویم در شعر
وقتی که شهر خوابیده بود، بیدار بودم
و از بیداری گفتم
از راه، از حرکت
همیشه از بیداری میگویم...
🛍 این کتاب در فروشگاه اینترنتی یارانشاپ و همچنین کتابخوانهای معتبر قابل تهیه است.
🌐 لینک در فروشگاه اینترنتی یارانشاپ:
🔸https://b2n.ir/616815
🌐 لینک محصولات موعود در کتابخوانهای:
🔹طاقچه:
🔸taaghche.ir/publisher/832/انتشارات-موعود
🔸taaghche.ir/publisher/835/انتشارات-هلال
🔹کتابراه:
🔸ketabrah.ir/publisher/موعود-عصر
🔹 فراکتاب:
🔸faraketab.ir/content/person/13973/موعود-عصرعج
🔹پاتوقکتاب:
🔸patogh.mobi/publisher/2639
📋 #معرفی_آثار
🖋️ #رضا_اسماعیلی
📚 #سحرنامه ||
🔖 #انتشارات_موعود
📲 @mouood_org
📲 @mouood_asaar
🌐 mouood.org
🌐 yaranshop.ir
هدایت شده از چندرسانهای موسسه موعود عصر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3️⃣
🔘 خانههای برکتزا (بخش سوم)
🔸 باید به ولیّ علی الاطلاق مراجعه نمود.
📚 #خانه_های_برکت_زا
#سلسله_نشستهای_ماهانه_فرهنگ_مهدوی
#اسماعیل_شفیعی_سروستانی
#کلیپ
@mouood_org
@mouood_multimedia
3️⃣
🔘 معرفت امام و ولایت پذیری، دشوارترین امر
🔹 حضرت امام صادق(ع) فرمودند:
«گرفتاری مردم زیاد است، اگر آنها را دعوت کنیم، نمیپذیرند و اگر رها کنیم، جز به وسیله ما #هدایت نمییابند.»
🔹 انسان، مهاجری است که در جستوجو و شناسایی #حجت و #ولی_حق، به راه میافتد تا از مسیر آن و گردن نهادن به #ولایت و سیاست و خواجگی او در دنیا و آخرت، #بهشت را تجربه کند.
🔹 در بیان روایات حضرات معصومان(ع)، این امر، یعنی #معرفت ولیالله و شناخت جایگاه و کمالات ایشان برای مردم، سخت و غیرقابل قبول میآید و از آن سرباز میزنند.
🔹 امام علی(ع) میفرمایند:
«معرفت و شناسایی ما، کاری بسیار #صعب و #مستعصب (دشوار) است که پذیرای آن نیست، جز #مؤمنی که خداوند دلش را به #ایمان آزموده باشد و نگهدارنده احادیث ما نیست، مگر سینهها و خردهایی که امانتپذیر و پابرجایند... .»
📚 کتاب « #ولایت_ولی_الله» اثر #اسماعیل_شفیعی_سروستانی از مجموعه #حریم_یار
📬 خرید از یاران شاپ https://b2n.ir/Hesn
طاقچه: https://b2n.ir/170333
کتابراه: https://b2n.ir/178083
پاتوق کتاب فردا: https://b2n.ir/580082
فراکتاب: https://b2n.ir/332316
#معرفت_امام
#ولایت
@mouood_org
202030_279494611.mp3
23.05M
🔘 صاحب لوا: ظهور (قسمت سوم)
🔹دنیا هرچه به زمان ظهور نزدیکتر میشود، امکانات زندگی بهتر میشود؛ امّا همه اینها در مقایسه با زندگی زمان ظهور، هیچ است.
#صاحب_لوا
#پادکست
@mouood_org
🔹 خدايا!
هرگاه مرا در نظر مردم به درجتى فرا مىبرى، به همان قدر در نفس خود خوارم گردان و هر گاه مرا به عزّتى آشكار مىنوازى، به همان قدر در نفس خود ذليل گردان.
📚 «صحیفه سجّادیه»، ترجمه آيتى، ص 128، مناجات بیستم
#و_واعدنا_موسی
@mouood_org
💠سيره ائمّه اطهار
💧مردی انصاری كه خانه جديدی خريده بود، نزد پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم آمد و نگرانی خود را از شرّ همسايه جديدی كه پيدا كرده بود، خدمت پيامبر صلی الله علیه وسلمعرض كرد. حضرت، چهار نفر (علی، سلمان، ابوذر و شخص ديگری كه گفته اند مقداد بوده است) مأمور كردند با صدای بلند در مسجد به عموم مردم از زن و مرد ابلاغ كنند كه:
«هر كس همسايگانش از آزار او در امان نباشند، ايمان ندارد.»
▫️اين اعلام سه نوبت تكرار شد. بعد، رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم با دست خود به چهار طرف اشاره كرده و فرمودند:
«از هر طرف تا چهل خانه همسايه محسوب می شوند.»
📚 #مجموعه_کشکول
📗 #سوده_الماس
#اخلاق_اسلامی
📫 خرید از
یاران شاپ:
https://b2n.ir/546054
طاقچه:
https://b2n.ir/752765
فراکتاب:
https://b2n.ir/450683
کتابراه:
https://b2n.ir/075429
@mouood_org
🔘 شهادت شکافندهی علم نبوی و مظهر حلم علوی، امام محمّد باقر(ع) بر رهروان راه آن حضرت تسلیت باد.
#مناسبتی
@mouood_org
🔘اتوپیا، سرزمین موعود و واقعیتهای فراموش شده3️⃣
❓اندیشه افلاطونی اتوپیا و آتلانتیس، که به تعبیر شما، ریشه در تلقّی یهود دارد، چگونه در دوره مدرن باز تولید میشود؟ از این جهت این را میپرسم که این مفاهیم در مکاتب گوناگون غربی در قرنهای اخیر بسیار به کار رفته است!
🔅بله! در اواخر #عصر_کلیسا در #غرب و همزمان با آغاز #رنسانس و جنبش دوم #اومانیسم در #اروپا، پس از اومانیسم یکم که در #یونان باستان پدید آمده بود، سه حرکت ویژه از غرب اروپا، به ویژه از کشور #انگلیس آغاز شد. ابتدا با حمایت و فرمان دولتهای #اسپانیا و انگلیس، #کریستف_کلمب به سمت غرب روانه شد و به سرزمین سرخپوستان رسید و این مرحله، سرآغاز اشغال و غارت آن سرزمین و شکلگیری دنبالة تمدّن غرب در آنجا، در قالب قارهای به نام #آمریکا شد.
🔅دیگر اینكه سیاستمداری به نام #تامس_مور در دربار انگلیس، کتابی نوشت به نام #اتوپیا. او در این کتاب، با ترکیب اومانیسم جدید و برخی انگارههای #کاتولیکها، ضمن نقد جامعة آن زمان غرب، طرح #جامعه_آرمانی نوینی را ارائه کرد. به گونهای که در سدههای بعد، برخی نویسندگان در غرب معتقد بودند كه #کمونیسم موجود در اتوپیای تامس مور، مبنا یا الهامبخش کمونیسم مارکس شده است؛ اتوپیایی که متعاقباً در #شوروی شکل گرفت و در نهایت، شخصی به نام #فرانسیس_بیکن کتاب #نئوآتلانتیس را در انگلیس نگاشت.
اکنون اتوپیای افلاطون در کتاب «جمهور»، در قالب اتوپیای تامس مور، چهرهای متفاوت به خود گرفته بود: خبر که به اروپا رسید، سراسیمه به دریا زدند و خود را به این قاره رساندند. آن سرزمین را غارت کردند و تمدّنهای ثروتمند آنجا را نابود و طلا و نقرة آنها را به اروپا سرازیر کردند.
#استاد_حسن_عباسی
#اتویيا_سرزمین_موعود_و_واقعیتهای_فراموش_شده
📚 #ملک_عظیم_خداوندی
📫خرید از:
یاران شاپ: https://b2n.ir/103861
کتابراه: https://b2n.ir/498756
طاقچه: https://b2n.ir/705976
فراکتاب: https://b2n.ir/829969
@mouood_org
✍️ #اسماعیل_شفیعی_سروستانی
📚 « #اشرافی_گری_بلای_یک_ملت »
📬 خرید از یاران شاپ: b2n.ir/g65332
#مطالعات_فرهنگی
@mouood_org
3️⃣
🔘 دنیاپرستی و اشرافیگری (قسمت سوم)
♦️ جهان و هر چه با جهانِ بیقرار و زودگذر و جهنده نسبت مییابد، #هلاک میشود؛ چراکه در بنیاد خود، فانی و نابودشدنی است. به استناد اشعاری که به امام علی(ع) منسوب است:
همانا دنیا فناست و ثبوتی در آن وجود ندارد
همانا دنیا مانند خانه #عنکبوت سست و لرزان است.
♦️ جهان در ذاتش، جهندگی، بیثباتی و بیقراری را داراست.
بدا به حال امیران و حاکمانی که گمان میکنند برای طولانی ساختن مدّت عمر و ماندگاری خود، می توانند دلخوش و مطمئن به شحنهها و برجها و گزمهها و زندانها شوند!
♦️ همه اقوام و حاکمانی که برای ماندگاری، متّکی به ضرب و شتم مظلومان و به چارمیخ کشیدن حقجویان شدند، زمان #مرگ خود را جلو انداختهاند.
♦️ «و چه بسیار آبادیهایی را که در معیشتشان #طغیان کردند و ما هلاکشان کردیم و اینک خرابههای منازل و مساکن آنهاست که دیگر بعد از آنها، دارای سکنه نشد؛ مگر اندکی و مائیم وارث آنها.»
♦️ «#بَطَر» به معنی طغیان ناشی از #نعمت است.
موزهها و همه آنچه که ذیل #تمدنـمدرن در حوزه #سیاحت و جهانگردی در محلّ نگهداری اشیای عتیقه و باستانی جلوه کرده است، نه به منظور متذکّر شدن خلق روزگار و عبرت آموزی آنان در وقت مشاهده نشانههای فروپاشی اقوام و تمدّنهاست.
♦️ کسی برای عبرتآموزی، به موزه نمیرود و با دیدن آنهمه اثر عتیقه، متذکّر #مرگ نمیگردد، انسان معاصر در عصر حاضر، چنان شیفته خود و محجوب حاصل دست جهان مدرن است که خود را میراثدار همه گذشته و سرآمد همه گذشته میشناسد و در موزهداری، همه پیشرفت و #مدرنیته را در برابر نشانههای خرافه و جهل و نادانی گذشتگان به رخ میکشد؛ در حالیکه بر قلّه بطر، طغیان و اتراف، بر آستان هیچ خدایی و معبودی، جز #نفسـاماره فردی و جمعی، سر تعظیم فرود نمیآورد.
✍️ #اسماعیل_شفیعی_سروستانی
📚 « #اشرافی_گری_بلای_یک_ملت »
📬 خرید از یاران شاپ: b2n.ir/g65332
#مطالعات_فرهنگی
@mouood_org
🔹 اى خداوند!
همنشينى با درويشان را محبوب من گردان و يارىام ده كه بر مصاحبت آنان شكيبا باشم.
هر چه از متاع اين جهانى از من گرفتهاى، در خزاين باقى خود براى من اندوخته گردان و آنچه را از خواسته دنيوى نصيب من ساختهاى و در اين جهان به من عطا كردهاى، وسيلهاى ساز براى رسيدن من به آستان عزّ خود و پيوستن من به مقام قرب خود و دستيافتن من به بهشت جاويد خود.
📚 «صحیفه سجّادیه»، ترجمه آيتى، ص 53، مناجات سیام
#و_واعدنا_موسی
@mouood_org
🔘 نقش سازنده انتظار: بایسته های انتظار در کلام صادق(ع)
🔸توجه شما را به روایتی از امام صادق(ع) جلب می کنیم؛ روايتی که با تأمل در آن میتوان همه #بايستههای_انتظار_فرج را دريافت:
🔸 «ما دولتی داریم که خداوند #هر_زمان بخواهد، آن را محقق میسازد.»
🔸 آنگاه [امام] فرمود:
🔸 هر کس دوست دارد از ياران حضرت قائم، باشد، بايد #منتظر باشد و در اين حال به #پرهيزکاری و #اخلا_نيکو رفتار کند، در حالیکه منتظر است.
🔸 پس چنانچه بميرد و پس از مردنش، قائم به پا خيزد، پاداش او همچون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است.
🔸 پس #کوشش کنيد و در #انتظار بمانيد. گوارا باد بر شما [اين پاداش] ای گروه مشمول رحمت خداوند!
📚 برگرفته از کتاب #درسنامه_فرهنگ_مهدویت_و_انتظار, ج 3: #چشم_به_راه؛ اثر #ابراهیم_شفیعی_سروستانی
📬 خرید از یاران شاپ https://b2n.ir/darsnameh
از کتابراه: https://b2n.ir/504402
از فراکتاب: https://b2n.ir/790748
از طاقچه: https://b2n.ir/878540
#امام_زمان_شناسی
@mouood_org
🔘 معاویة بن عمّار می گوید از امام صادق (ع) درباره علت نامگذاری #عرفات پرسیدم. فرمودند:
« #جبرئیل (ع)، حضرت ابراهیم (ع) را در #روز_عرفه بیرون آورد. چون ظهر شد، به وی گفت: «ای ابراهیم، به گناهت #اعتراف کن و عبادت هایت را بشناس.» از این رو به «عرفات» نامگذاری شد، چون که جبرئیل گفت: «اعتراف کن»، او هم اعتراف کرد.
📚 «لوامع صاحبقرانى» مشهور به شرح فقيه، نشر موسسان اسماعیلیان، ج 7، ص 38.
#مناسبتی
#روز_عرفه
@mouood_org