هدایت شده از کانال دانش پژوهان واحیاگران واجب فراموش شده
1_44532535.mp3
5.07M
⚜بسم الله الرحمن الرحیم وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ🌼🌷🌷🌷👇
باید از میان شما، جمعى دعوت به نیکى،وآمربه معروف ونهى ازمنکر کنند!وآنهاهمان رستگارانند۰
سوره آل عمران،آیه104_🌼👇
⚡️وتمام اعمال نیک، حتی جهاددر راه خدا،دربرابر"آمر به معروف ونهی از منکر" چونان قطره ای است در برابردریای عمیق وپهناور…
🌴امیرمومنان علی علیه السلام (نهج البلاغه،حکمت ۳۷۴)🌼🌷🌷🌷🌷🌷👇
طبق سوره آل عمران آیات 104- 110-114-والحج آیه 41-توبه آیه71و۱۱۲- لقمان آیه17- سوره اعراف آیه۱۶۴-هود۱۱۶و۱۱۷- تحریم آیه6و۰۰۰-آمربه معروف و نهی ازمنکر،باوجوب شرایط آن،بر همه مکلفین واجب و ترک آن طبق حدیثی ازامام رضا علیه السلام؛اعلان جنگ باخدا ست،(اصول کافی-جلد ۵، ص۹۵)🌼🌹🌹🌹🌹🌹👇
📡لطفا"دوستان خودرانیز؛به کانال دانش پژوهان و احیاگران آمربه معروف و نهی ازمنکر🔗دعوت نمائید۰▲▲▲▲▲▲▲▲▲🌼🌹🌹🌹👇
╔═🌺🍃═══╗
🆔 @sm34953
╚═══🍃🌼═╝
📡به کانال دانش پژوهان واحیاگران آمربه معروف ونهی ازمنکر🔗بپیوندید۰
برداشت از آيه ۱۱۰ #سوره_آل_عمران
📌امر به #معروف و نهی از #منکر
#سالک الی #اللّه بايد به نحوی خود را بسازد که بتواند #رهبری مردم را عهده دار باشد، مردم را به لقاء #خدا برساند، آنها را از بدی ها #نهی کند و به سوی خوبی ها بکشاند و خودش #ايمان کاملی داشته باشد که اگر عهده دار اين کارها شود، هم برای او و هم برای پيروانش بهترين چيزها در #دنيا و #آخرت خواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
احیای دین با قیام حسینی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حسین_بن_علی
#سالار_شهیدان
#سید_الشهداء
#سید_الشهدا
#قیام_عاشورا
#دین
#معاویه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
k-01 Eshgh khoonin.mp3
2.65M
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#صوت
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه اول
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 01 p2.pdf
100K
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#متن
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه اول
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
k-02 Eshgh khoonin.mp3
2.42M
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#صوت
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه دوم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 02 p2.pdf
113.5K
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#متن
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه دوم
ا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
k-03 Eshgh khoonin.mp3
2.71M
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#صوت
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه سوم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 03 p2.pdf
102.7K
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#متن
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه سوم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 21
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
65. ادب: «نعم قرين العقل الأدب»[ شرح غرر الحکم، ج6، ص158.]؛ ادب، قرين خوبي براي عقل است. «لا عقل لمن لا أدب له»[ همان، ص400.]؛ كسي كه ادب ندارد، عقل ندارد. «صلاح العقل الأدب»[ همان، ج4، ص195.]؛ ادب، نشان سلامت عقل است. «الأدب صورة العقل»[ همان، ج1، ص246.]؛ ادب، صورت عقل (نماينده و نشان دهنده آن) است. «الأدب في الإنسان كشجرةٍ أصلها العقل»[ شرح غررالحكم، ج2، ص109.]؛ ادب در وجود انسان مانند درختي است كه ريشه آن، عقل است. «أفضل العقل الأدب»[ همان، ص389.]؛ ادب، با فضيلتترين عقل است. «إنّ بذوي العقول من الحاجة إلي الأدب كما يظمأ الزّرع إلي المطر»[ همان، ص513.]؛ نياز صاحبان خرد به ادب، همانند نياز زراعتِ تشنه، به باران است.
📜 تذكّر:
⏪ يكم. ادب، ظرافت ويژه در گفتار، كردار و رفتار است. موادّ خامي كه ممكن است به گونههاي متفاوت در قول، فعل و روش، ارائه گردد، اگر با زيبايي خاص و هنر مخصوص تجلّي يابد، همراه با ادب خواهد بود. مثلاً از عبّاس، عموي حضرت ختمي مرتبت(صلّي الله عليه وآله وسلّم) پرسيدند: «أَنت أَكبر أم رسولالله(صلّي الله عليه وآله وسلّم)»؛ تو بزرگتري يا پيامبر خداص؟ عباس در پاسخ گفت: «هو أكبر و أنا ولدتُ قبله»[ كحل البصر في سيرة سيد البشر، ص58.]؛ او بزرگتر است و من، پيش از او متولّد شدهام. اين گفتار وي، اديبانه و هنرمندانه است؛ زيرا اگر ميگفت: «من بزرگترم»، زيبايي پرهيز از خوداخواهي، هنر رهايي از اشتراك لفظ، ادب نجات از توهّم برتري و... حاصل نميشد. امّا با گفتن اينكه «آن حضرت(صلّي الله عليه وآله وسلّم) بزرگتر است و من، پيش از او متولّد شدهام»، هم اصل مطلب به سائل منتقل شد و هم زيبايي و هنر در گفتار حاصل شد.
⏪ دوم. علوم ادبي براي تأمين زيبايي و هنر در آثار ملفوظ و مكتوب است تا محاوره، دلپذير شود، فاهمه، لذّت ببرد، عاقله، مبتهج شود و سامعه، بهره گيرد. چنانكه نقّاشي، معماري، خطّاطي، بافندگي، سازندگي، دوزندگي و سايرحرفههاي فني، ادبيات ويژه باصره و ساير قواي مرتبط به رشتههاي ياد شده است.
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 233
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 مقدمه بر شرح صحيفه سجاديه جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي
⏪ پنجم. نظام علّي و معلولي رايج در حكمت و كلام، نردباني براي صعود به نظام توحيد افعالي دارج در عرفان است. هرگز اين دو منظر معرفتي مباين هم نبوده و مخالف يكديگر نيستند، بلكه فقط مختلف اند؛ چه اينكه اختلاف طولي، لازم اين گونه تشكيكهاي معرفت شناختي است.
▫ نگاه به اسباب متوسط و توسّل به آنها براي توصل به هدف برين، مخالف انقطاع به مسبّب اسباب و توسل به خود او براي وصول به خود وي نخواهد بود، زيرا سالك واصل كه در مشهد ربوبي به سر برد تا دستور توسل به علل مياني را نيابد، به صرف اطلاق يا عموم دليل نقلي و به محض نظام علّي و معلولي عقلي بسنده نمي كند، چون هويّت مطلق ازلي همان طور كه سبب ساز است، سبب سوز نيز هست؛ ليكن در هر دو حال، اصل سببيّت محفوظ بوده و او همچنان مُسبّب اسباب بوده و خواهد بود؛ يعني آنگاه كه مثلاً آتش را سبب سوزاندن قرار داد، با آن زماني كه سوزندگي او را سوزانيد و با فرمانِ (يا نار كوني برداً و سلاماً علي إبراهيم) [سوره انبياء، آيه 69.]، احراق آتش را طعمه حريق كرد و حرارت او را به برودت تبديل نمود و خطر سوختن را به خير سلامت تعويض كرد، در هر دو حال اصل نظام علّي و معلولي حاكم بود و در هر دو وضع، خداوند مسبب الاسباب بود و در هر دو صورت، تسبيب او حرف اول را مي زد و چون عليّتِ اسباب متوسط، همانند اصل هستي آنها محدود است؛ با تغيير ملزوم(سبب)، لازم (مُسبّب) نيز دگرگون مي شود و چيزي كه سرمدي نيست، شايسته اتكا نخواهد بود، مگر به دستور مستقيم همان مبدأ وحيد و مصدر احد.
▫ از آنچه قبلاً بازگو شد، به انضمام آنچه هم اكنون مطرح شد، تفاوت تشكيكي دعاي حكيمانه و متكلمانه داعيان و مناديان، با دعاي عارفانه و محرمانه مناجيان معلوم مي گردد. نمونه آن جريان حضرت ابراهيم خليل(عليهالسلام) است كه برخي از ادعيه آن حضرت مياني و بعضي از نيايش هاي وي نهايي است، لذا تفاوت تشكيكي (نه تبايني) (والّذي هو يُطعمني و يسقين و إذا مرضتُ فهو يشفين... ) [سوره شعراء، آيات 79 ـ 80.]با «حسبي من سؤالي علمه بحالي» [بحار الانوار، ج 68، ص 155.]محفوظ خواهد بود، زيرا احوال آنان يكسان نيست، بلكه به اقتضاي مظهريّت خداوندي كه «دانٍ في علوّه» [مصباح الكفعمي، ص 353.]و «عالٍ في دنوّك» [مصباح المتهجّد، ص 425؛ بحار الانوار، ج 87، ص 196.]، گاهي دعاي عالي دارند و زماني نيايش داني كه چون اين داني رقيقه آن عالي و آن عالي حقيقت اين داني است، تفاوت درجات صدور يا اختلاف مراتب ظهور متحفظ است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 233 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 234
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
▫ در اين مطلبِ سامي، بين حيات و ممات و مظهر احيا و اماته و مجلاي مهر و قهر الهي فرق نيست، بنابراين اگر ابراهيم خليل(عليهالسلام) در هنگام ارتحال، به آساني جان به عزرائيل(عليهالسلام) نمي داد، نه براي شوق ماندن يا خوف از رفتن بود، بلكه منتظر دستور (ارجعي الي ربّك... ) [سوره فجر، آيه 28.]، به طور مستقيم و بدون واسطه بود، چون سالك واصلي مانند حضرت خليل(عليهالسلام) كه در مراسمِ (حرّقوه و انصروا ءالهتكم) [سوره انبياء، آيه 68.]، نه تنها از فرشتگان مقرّب نصرت نخواست،بلكه كمك معروضِ آنان را نپذيرفت و حاضر نشد، پيك وحي خدا چونان جبرئيل(عليهالسلام) حاجب گردد، رضايت نمي دهد كه در عيد لقا و موسم وصال، پيك اماته الهي همچون عزرائيل(عليهالسلام) رابط شود، لذا چنين پرده رقيقي را هم برنتابيد، چه اينكه آن حجاب ظريف را هم تحمل نكرد:
چون خليل الله در نزع اوفتاد
جان به عزرائيل آسان مينداد
گفت چون من گويم اينك ترك جان
پاي عزرائيل آمد در ميان
بر سر آتش درآمد جبرئيل
گفت از من حاجتي خواه اي خليل
من نكردم سوي او آن دم نگاه
زانكه بندِ راهم آمد جز اِله
چون بپيچيدم سر از جبريل من
كي دهم جان را به عزرائيل من
زان نيارم كرد جان خوش خوش نثار
تا از او آيد به گوشم جان بيار
چون به جان دادن رسد فرمان مرا
نيم جو ارزد جهاني جان مرا
در دور عالم كي دهم من جان به كس
تا كه او گويد، سخن اين است و بس
[منطق الطير عطار، ص 193 ـ 194 ، ابيات 3464 ـ 3476.]
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نَفَسُ الْمَهْمُوم.mp3
2.12M
▪️ نفَسُ الْمَهْمُوم
#محرم
#عظمت_سید_الشهدا
#مراحل_عزاداری
#زیارت_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 486
تاریخ: 1398/09/20
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#محرم
#عظمت_سید_الشهدا
#مراحل_عزاداری
#زیارت_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 486
تاریخ: 1398/09/20
🔅🔅 🔅
🏴 نفَسُ الْمَهْمُوم
▪️ در جریان کربلا و جریان سیدالشهدا (سلام الله علیه) قسمت مهم این عزاداری ها و اشک ها به هر حال بر اساس عاطفه هم هست، محبت هم هست و کمتر کسی است که بتواند خودداری کند، اما فرمودند به اینکه حیف این اشک است که شما اینها را در حدّ مظلومیت سیدالشهدا و دلتان می سوزد و مانند آن خلاصه کنید، اینها البته امر عادی است. شما اگر بدانید جریان سیدالشهدا و عظمت اشک برای آنها چیست ثواب بیشتری می برید. در ماه مبارک رمضان که آدم «ضیف الله» است مهمان خدا است و عزیزترین ماه سال است، درباره «روزه» که جزء عزیزترین کارها است آن جا در روایات «روزه» آمده است که «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ»؛[1] نَفَسی که می کشید عبادت است تسبیح است مثل اینکه دارید می گویید «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ»، «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ» چون مهمان خدا هستید در مهمان خانه ذات اقدس الهی هستید. در جریان سیدالشهدا این را آورد در حدّ ضیافت خدا در حدّ مهمانی خدا فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیح»،[2] این چکار به گریه دارد؟! این چکار به عاطفه دارد؟! آدم اگر بگوید «سبحان الله» ذکر است، اگر در ماه مبارک رمضان که روزه دارد نَفَس می کشد مثل اینکه بگوید «سبحان الله»، اگر در عزای پسر پیغمبر آهی بکشد، یک آه! فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا» این مثل «سبحان الله» است، حیف است که ما این را کم بگیریم! بله گریه می کنیم اما بدانیم برای چه کسی گریه میکنیم برای چه گریه می کنیم، خیلی است این! این مجلس عزا را بُرده در سطح ضیافت خدا!
▪️ اگر نَفَس ما که مهمان خدا هستیم عبادت است و نفس کسی که بر اساس مظلومیت حسین بن علی یک آهی می کشد همسطح او است، حیف است که ما این عزاداری ها را در همین سطح خلاصه کنیم! «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»، سخن از مظلومیت و اسارت و مانند آن نیست، خیلی از افراد بودند که مظلومانه شهید شدند مظلومانه اسیر شدند، در صورتی که آدم گریه بکند البته آن یک ثوابی دارد؛ اما یک آهی بکشد برای مظلومیت پسر پیغمبر این مثل نَفَس روزه دار باشد؟!
▪️ این حدیث را مرحوم مفید (رضوان الله تعالی علیه) در همان مجلس چهلم خود نقل کرد که در صفحه 338 این چاپ می گوید: «أَخْبَرَنِی أَبُو الْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَیهِ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِی قَالَ حَدَّثَنَا سُلَیمَانُ بْنُ سَلَمَةَ الْكِنْدِی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدِ بْنِ غَزْوَانَ وَ عِیسَی بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّه»، خیلی از مقامات اهل بیت است که برخی ها ظرفیت آن را ندارند، گوشه ای از زیارت «جامعه» را شنیدند می گویند این برای شیعیان غالی است، اینها که نمی دانند عالَم چه خبر است؟ انسان کامل کیست؟ مظهریت یعنی چه؟ این همه ملائکه برای آدم (سلام الله علیه) سجده کردند و یقیناً وجود مبارک پیغمبر ما بالاتر از آدم است، کدام ملک بود که سجده نکرد! انسان وقتی زیارت «جامعه» و مانند آن را می خواند گاهی ممکن است ـ معاذ الله ـ یک مقداری تأمل کند و لرزه داشته باشد، نه خیر! بعد کسی بگوید اینها برای شیعیان غالی است و مانند آن! فرمود شما این حرف های ما را برای همه نقل نکنید حالا چه داعی دارید، آن اوج مقام اهل بیت را بخواهید نقل کنید وقتی بعضی ظرفیت ندارند چرا نقل می کنید؟! این تسبیح است «كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یجِبُ أَنْ یكْتَبَ هَذَا الْحَدِیثُ بِالذَّهَب» خود حضرت فرمود لازم است این را با طلا بنویسید که چه؟ «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ» خیلی حرف است! از بس این مقام نورانی است!
▪️ بنابراین ما چند گونه می توانیم عزاداری کنیم هر مرحله آن؛ آن بکاء، آن إبکاء، آن تباکی، همه آن ثواب دارد، از آن مرحله شروع می شود تا مرحله ای که انسان هم سطح نَفَس روزه دار نَفَس می کشد، خیلی است!
[1]. الأمالی(للصدوق)، النص، ص93؛ وسائل الشیعة، ج10، ص313.
[2]. الأمالی(للمفید)، النص، ص338.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۳) _ شهادت، هزینه ظلم ستیزی
#سالار_شهیدان به استناد آن #وحی الهی فرمود: مگر نمی بینید که #حق عمل نمی شود و از #باطل گریزان نیستند؟! و مگر نشنیده اید که #رسول_گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) فرمود: (اگر ملتی #قیام نکند و جلوی #ظلم #ظالم را نگیرد، با خود آن ظالم یکجا به جهنم می رود.) این کار #هزینه دارد؛ هزینه این کار این است که شما مشتاق لفای دوست باشید. این کار بدون هزینه نخواهد بود. #شهادت اولین هزینه اوست و در #شهید شدن، لقای محبوب نهادینه شده است. (فَالیَرغَبِ المُومنُ فِی لِقاءِ اللهِ حَقّاً). در #مرگ ، درباره لقاء خدا ، درباره شهادت شما مشتاقانه حرکت کنید.
🔷️ ر.ک بحار الانوار / جلد ۴۴ / صفحه ۳۸۲ و تحف العقول / صفحه ۲۴۵
✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ آمل ؛ حسینیه هدایت _ ۱۳۸۲/۱۲/۰۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حسین_بن_علی
#سالار_شهیدان
#ابا_عبد_الله
#سید_الشهداء
#عقل_سرخ
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۱۵ ـ ۱۱۲ #سوره_آل_عمران
📌#سحر خيزی
يکی از کارهايی که #سالک الی #اللّه بايد انجام دهد #سحرخيزی و #تهجد است. بايد در آن موقع #قرآن بخواند و در #آيات الهی #تدبر کند و در تمام #خوبی ها بر همه #سبقت بگيرد، با سرعت به طرف #کمالات برود، از #مردم هم دستگيری کند و بداند که به جزای اعمال نيکش خواهد رسيد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (24)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📜 برخى از احكامى كه در اين سوره (بقره)آمده بدين قرار است:
برپاداشتن نماز (در آيه 110، 117 و...)، تحريم سحر، (102)، تحريم زناشويى مسلمان با مشرك (221)، اسلوب صحيح داد و ستد با اموال يتيمان (220)، لزوم استفاده از رزق حلال و طيب (168 تا 172)، حرمت خوردن مردار، خون و گوشت خوك (173)، قصاص (178 و 179)، وصيت (180 تا 182)، روزه دارى و برخى ديگر از احكام ماه رمضان (183 تا 187)، جهاد و دفاع (190 تا 194 و 216 تا 218)، تحريم جنگ و خونريزى در ماههاى حرام و در حرم و جواز آن به عنوان تقاص در صورت تهاجم بى حساب دشمن و رعايت نكردن حرمت مكان و زمان ويژه (191 تا 194 و 217)، حج و عمره (196 تا 203) حرمت شراب و قمار (219)، ازدواج (221)، عادت ماهيانه بانوان (222)، ايمان (سوگندها) و ايلاء(224 تا 227)، مسائل خانواده از جمله طلاق و عده و...(223 تا 242) و تحريم رشاءو ارتشاء(188)، آشنايى به احكام هلال ماه براى روزه، حج و ساير اوقات دينى و اجتماعى (189)، حرمت كتمان شهادت و نيز تفاوت زن و مرد در عدد شاهد، و مسائل دين رهن و تنظيم اسناد مالى (282 و 283).
📝 تذكر1- در آيات 282 و 283 حدود 20 حكم از اصول احكام دين، رهن و تظيم اسناد مالى آمده است.
⏪ 2- تغيير قبله از بيت المقدس به كعبه و تشريع قبله جديد، بر اثر اهميت آن (به دليل جوسازى يهوديان در آغاز و جدلهاى بعدى آنان) در آيات متعددى مطرح شده است ؛ ابتدا در آيات 124 به بعد با طرح داستان حضرت ابراهيم (عليه السلام) كه مورد پذيرش و تكريم اقوام گوناگون عرب، براى تغيير قبله زمينه سازى و سپس حكم تغيير تغيير قبله در آيات 143 و 150 تشريع مى شود و آنگاه در آيه 177 به پاسخ مجادلات يهوديان در اين باره مى پردازد.
▫ ز: ساير آيات اين سوره با تبيين اصول و معارف اعتقادى است يا معرفى جايگاه انسان كامل در نظام هستى يا دعوت به پذيرش اصول دين يا موعظه و اندرز اخلاقى كه مورد نياز هر جامعه اى است. برخى آيات نيز مشتمل بر مباحث جانبى مربوط به موضوعات محورى سوره است ؛ مانند لزوم رعايت عهد و وفاى به آن (در آيه 40)، و تحرز از وعظ بدون اتعاظ (در آيه 44) و اجتناب از ترجيح مرجوح بر راجح و رعايت تقدم فاضل بر مفضول و پرهيز از انتخاب ناپسند در برابر پسنديده و مانند آن به عنوان (اتستبدلون الذى هو ادنى بالذى هو خير...) (در آيه 61) و تحذر از هر گونه سفاهت فكرى در ترجيح مكتب باطل بر مذهب حق به عنوان (و من يرغب عن مله ابراهيم الا من سفه نفسه) (در آيه 130) و لزوم تطهير كعبه از لوث بت و روث شرك و دم مردار جاهلى براى طائفان و عاكفان و راكعان و ساجدان (در آيه 125) و جريان هاروت و ماروت و سحرآموزى شياطين و پيروى بدانديشان از آن و توقف تاثير سحر بر اذن تكوين خدا گرچه با نهى تشريعى خداوند همراه است، (در آيه 102) و جريان تحريف كتاب آسمانى كه در آيه 79 آمده است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره بروج.docx
32K
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#پویش_موضوعی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
📌 نگاشت 36: پویش موضوعی سوره بروج
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره بروج حاوی بیش از200 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام حسین علیه السلام هدیه کنیم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
نماد دو اصل.mp3
597.1K
#محرم
#عقل_و_عدل
#انسان_کامل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 نماد دو اصل
▪️ جریان حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) یعنی جریان امامت اهل بیت که عِدل قرآن کریم هستند در همین دو اصل خلاصه می شود، یعنی عقل و عدل. وجود مبارک حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) رسماً اعلام کرد که رهبری جوامع را افراد عاقلِ عادل باید به عهده بگیرند.
▪️ پیام رسمی وجود مبارک حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) این بود که باید هر چیزی را در جای خود نهاد و جای اشیا را خدا معین کرده است. اینکه فرمود سوگند یاد می کنم که رهبر جامعه جز امام عادل نخواهد بود یعنی همین! چون انسان کامل، معارف قرآن را خوب فرا گرفته و عمل می کند و حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیهم) نمونه بارز این انسان کامل است و در قرآن کریم این دو اصل آمده است، کربلای حسین بن علی، یعنی نماد رسمی این دو اصل: یکی اینکه در بخش اندیشه جز به علم و استدلال و برهان نیاندیشیم، در بخش انگیزه جز به عدل و حق ننگریم.
📚 پیام به کنفرانس امام حسین علیه السلام در حسینیه سیاتل آمریکا
تاریخ: 1397/01/26
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
k-04 Eshgh khoonin.mp3
2.45M
🏴 #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
📼 جلسه چهارم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 04 p2.pdf
124K
🏴 #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
📼 جلسه چهارم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#قرائتی
#تفسیر_نور
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:نکات و پیام های کلی آیات 1تا 5 سوره انشقاق
إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ «1» وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ «2» وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ «3» وَ أَلْقَتْ ما فِيها وَ تَخَلَّتْ «4» وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ «5»
آنگاه كه آسمان شكافته شود. و پروردگارش را فرمان برد كه چنين سزاوار است. و آنگاه كه زمين هموار شود. و آنچه در آن است بيرون اندازد و خالى گردد. و به فرمان پروردگارش گوش سپرد كه چنين سزد.
▫ «انشقاق» به معناى شكافته شدن است. حضرت على عليه السلام فرمودند: «تنشق السماء من المجرة» « تفسير درّالمنثور.» يعنى آسمان از طريق كهكشان از هم گسيخته شود.
▫ «أَذِنَتْ» از «اذن» به معناى حرف شنوى و «حُقَّتْ» يعنى شايسته وسزاوار و حقّش اين بود.
▫ در قيامت آنچه در دل زمين است، از مردگان و گنجها و ... به بيرون پرتاب مىشود.چنانكه در سوره زلزال مىفرمايد: إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها ...
✅ 1- در آستانه قيامت، آسمانهاى استوار و محكم «سَبْعاً شِداداً» « نبأ، 12.» شكافته مىشوند. «إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ»
✅ 2- هستى گوش به فرمان و تسليم خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّها» (اين جمله درباره آسمان و زمين هر دو آمده است.)
✅ 3- طبيعت نوعى شعور دارد كه فرمانپذير خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّها»
✅ 4- تسليم خدا شدن، تنها تسليم شدنى است كه شايسته و سزاوار است. «حُقَّتْ»
✅ 5- در آستانه قيامت، زمين چنان دگرگون مىشود كه تمام ناهموارىهاى آن از ميان رفته و سطحى گسترده و هموار مىشود. «إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom