eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
042.mp3
5.51M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🏴 مصحف فاطمی ▪️ چون نام مبارک حضرت فاطمه (سلام الله علیها) مطرح شد و ایام هم در پیش است، این روایت نورانی را که مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در جلد اول کافی در «کتاب الحجة» در «بَابُ مَوْلِدِ الزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ سَلَامُ الله عَلَیهَا» نقل کردند را تبرّکاً بخوانیم. می ‌فرماید: «وُلِدَتْ فَاطِمَةُ عَلَیهَا وَ عَلَی بَعْلِهَا السَّلَامُ بَعْدَ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی الله عَلَیه وَ آلِهِ وَ سَلَّم بِخَمْسِ سِنِینَ»؛ پنج سال بعد از مبعث به دنیا آمده است «وَ تُوُفِّیتْ عَلَیهَا السَّلام وَ لَهَا ثَمَانَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ یوْماً»؛ هیجده سال و 75 روز «وَ لَهَا ثَمَانَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ یوْماً وَ بَقِیتْ بَعْدَ أَبِیهَا صَلَّی الله عَلَیه وَ آلِهِ وَ سَلَّم خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یوْماً»؛ همین 75 روز است. حالا اینکه اختلاف است «سبعون» بود یا «تسعین» بود؛ 75 روز است یا 95 روز، برای اینکه در آن خط‌ های کوفی و غیر کوفی بین «سبعین» و «تسعین» گاهی اختلاف و اشتباه پیش می‌ آمد؛ این مولد آن حضرت، آن هم رحلت آن حضرت. ▪️ اوّلین روایتی که مرحوم کلینی از «مُحَمَّدُ بْنُ یحْیی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِی عُبَیدَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام» نقل می ‌کند این است؛ این روایت را نگاه کنید تا عظمت آن حضرت مشخص بشود که او چه مقامی داشت! وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَیهَا السَّلام مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی الله عَلَیه وَ آلِهِ وَ سَلَّم خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یوْماً»؛ حضرت 75 روز زنده بودند. «وَ کَانَ» این حضرت «دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِیدٌ عَلَى أَبِیهَا»؛ در اثر رحلت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بسیار محزون بود «وَ كَانَ یأْتِیهَا جَبْرَئِیلُ فَیحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَی أَبِیهَا وَ یطَیبُ نَفْسَهَا وَ یخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَكَانِهِ وَ یخْبِرُهَا بِمَا یكُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیتِهَا وَ كَانَ عَلِی عَلَیه السَّلام یكْتُبُ ذَلِكَ»، این روایت را چطور می ‌شود معنا کرد؟! درباره ائمه ما چنین مقامی نداریم! نگاه بفرمایید؛ فرمود بسیار غمگین می ‌شد، اینها درست است. امام (رضوان الله علیه) یک وقتی این را مطرح کرد، جبرئیل برای هر پیغمبری هم نازل نمی ‌شد،[1] برای امام مگر جبرئیل نازل می ‌شد؟! حالا یک وقتی یک کرامتی ویژه‌ ای مثلاً باشد، جبرئیل نازل بشود! اخبار غیبیه ‌ای که بر ذریه او «إلی یوم القیامة» وارد می ‌شود همه اینها را شرح بدهد! بعد این حفظ بکند! بعد به وجود مبارک حضرت امیر املاء بکند! حضرت امیر کاتب این وحی باشد! آن وحی تشریعی تمام شده، اما وحی‌ های تسدیدی و اِخبار غیب و اینها که «إلی یوم القیامة» هست. آن وحی ایی که وجود مبارک حضرت امیر در نهج البلاغه بعد از رحلت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد می ‌فرماید: «لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ ینْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیرِكَ»،[2] این وحی دین و تشریعی است، بله دین تمام شد؛ حکم جدیدی بیاید حلالی، حرامی، طهارتی اینها نیست. 👇👇👇ادامه در
👆👆👆 ▪️ عمده این است «وَ یخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَكَانِه‏»؛ پیغمبر الآن در چه شرائط است، در کدام قسمت بهشت است، چه کسانی با او ارتباط دارند! این گزارش وضع روزانه پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در بهشت را به وجود مبارک زهرا می داد «وَ یخْبِرُهَا». ▪️ حضرت که وارد می ‌شد پیغمبر «یقُومُ إِلَیهَا»، نه «یقُومُ لها»! یک وقت است انسان به احترام کسی پا می‌ شود؛ اما نه، چند قدم جلو می ‌رود. این «یقُومُ لها» غیر از «یقُومُ إِلَیهَا» است. آن‌جا که احترام حضرت را می ‌کند دارد که «یقُومُ إِلَیهَا»؛ یعنی به استقبال او می ‌رفت. اگر در روایت این بود که هر وقت زهرا (سلام الله علیها) وارد می ‌شد پیغمبر «یقُومُ لها»، این اصل تواضع است؛ یعنی به احترام او پا می‌ شد؛ اما «یقُومُ إِلَیهَا»؛ یعنی به استقبال او می ‌رفت، البته در این روایت این تعبیر نیست. ▪️ فرمود: «وَ یخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَكَانِهِ وَ یخْبِرُهَا بِمَا یكُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیتِهَا»، این چه مقامی است؟! به ذراری شما چه می ‌رسد، در عصر حضرت چه می‌ آید، اینها را به وجود مبارک حضرت زهرا می‌ گفت. آن ‌وقت وجود مبارک حضرت زهرا (سلام الله علیها) اینها را که از جبرئیل تحویل می ‌گرفت «وَ كَانَ عَلِی عَلَیه السَّلام یكْتُبُ ذَلِكَ»،[3] این هم «کان» است؛ یک قضیه «فی واقعة» نبود، نه در طی این 75 روز مرتّب می‌ آمدند و گزارش می ‌دادند و این گزارش ‌ها را وجود مبارک حضرت زهرا (سلام الله علیها) املاء می ‌فرمود و حضرت امیر (سلام الله علیه) می ‌نوشت، این می‌شد مصحف فاطمه (سلام الله علیهم أجمعین). [1]. صحیفه امام، ج20، ص6. [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه235. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص458. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 184 تاریخ: 1395/11/13 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برشی از کتاب (131) 🔅🔅🔅 ✅ 5.اصالت انسان را حياتِ متألّهانه وي تأمين مي نمايد كه در انديشه صائب و انگيزه صالح او تبلور دارد. هرگز فرهنگِ عرفي برخاسته از خواسته هاي غيروَحياني، توان ارزيابي عزّت و ذلّت جامعه بشري را ندارد. متفكّرانِ آزادانديش، هرچند مسلمان نباشند، به مكتب پيروان هر ديني حرمت مي نهند. وقتي در كاخ كرملين رئيس جمهور اتّحاد جماهير سوسياليستي شوروي سابق، جناب «ميخائيل گورباچف» به منظور دست دادن به خانمي كه هيئت اعزامي از طرف امام خميني(قدس‌سرّه) را همراهي مي كرد، دستش را جلو آورد، آن خانم در كمال اقتدار ديني كه بيانگر صلابت اسلام و حصين بودن بنيانِ مرصوصِ قرآن و عترت است، امتناع نمود، ترجمان محضر راز اين نپذيرفتن را ممنوع بودن مصافحه با نامحرم در اسلام اعلام كرد، جناب گورباچف گفت: «من به مكتب شما احترام مي گذارم». ✅ 6. آنچه از صدر و ساقه مكتوب برمي آيد اين است كه بحمدالله شخصيّت ارجمند ديني، عناصر محوري خانواده ها را تشكيل مي دهند، چنين افرادي آگاه اند كه دلمايه هر بَيْتِ مَنيعي مهر، و جانمايه آن رَحمَت است؛ پيام خداي سبحان در تنظيم خانواده اين است: (خَلَقَ لكم من أنفسكم أزواجاً لتَسكُنوا إليها و جَعَلَ بَينَكم مودّةً و رَحْمةً).[ سوره روم، آيه 21.] ▪ هويّت زن از سنخ مرد است اولاً، تأمين سكينت، طمأنينه و آرامش به عهده زن است، هر چند تأمين مسكن(به معناي خانه) به عهده مرد است ثانياً، عاملِ اِتْقان، استحكام و صيانتِ از فروپاشي نظامِ محبوب و مطلوبِ خانواده مرهونِ دو اصل قلبي و مشترك بين زن و مرد است؛ دوستي عاقلانه، گذشت عاطفي و معقول ثالثاً. بنابراين، «ضَرْبُ الحَبيبِ زَبيبْ».[ ضرب المثل عربي است به اين معنا: درشتي و تنبيه دوست همانند كشمش شيرين است.]خواهد و هرگز واهمه دگرانديش، خاطره تلخ اختلاف را در قلمرو صفا و وفاي خانوادگي راه نخواهد داد، 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
043.mp3
4.32M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 اصول سیاست‏ خارجی در قرآن(1) ▪ قرآن كریم در زمینه مسائل سیاسی در حد بیان كلیات و چارچوب‏های كلان سیاست‏خارجی بسنده كرده ‏است، این كلیات را اصول سیاست‏خارجی می نامیم و تحت چهار عنوان «اصل نفی سبیل‏»، «اصل دعوت یا جهاد»، «اصل عزت دینی‏» و «اصل پای‏بندی به معاهدات بین المللی‏» درباره آنها به بحث پرداختیم . یاد آور شدیم این اصول چارچوب كلان سیاست‏گذاری خارجی دولت اسلامی را سامان می‏دهند و دولت اسلامی نمی‏تواند در سیاست‏خویش آنها را ندیده انگارد . ▪ مطالعه و بررسی اصول سیاست‏خارجی اسلام از دیدگاه قرآن كریم بر مفروضات چندی استوار است، كه بدون توجه به آنها بحث از سیاست ‏خارجی اسلامی ناتمام به نظر می‏رسد، مهم‏ترین این مفروضات را در محورهای زیر می‏توان تلخیص كرد: ⏪ 1 . طرح اصول سیاست‏خارجی اسلام از منظر قرآن مستلزم آن است كه رابطه دین و سیاست مفروض انگاشته شود . در چارچوب اندیشه جدایی دین و سیاست زمینه‏ای برای طرح این بحث‏باقی نخواهد ماند . ⏪ 2 . سیاست‏خارجی یكی از بخش‏های اساسی سیاست در معنای كلان آن است، بنابراین اگر دین در مسائل سیاسی اندیشه نموده طبیعتا در مسائل سیاست‏خارجی نیز اندیشیده است . ⏪ 3 . سیاست‏ خارجی مجموعه‏ ای از مسائل سیاسی مرتبط به حوزه خارجی است و از دو بخش نسبتا ثابت و متغیر برخوردار می‏باشد . قسمت ثابت آن، بیانگر چارچوب كلی سیاست گذاری خارجی است كه خط مشی‏ها و استراتژی‏های سیاست‏خارجی در درون آن تنظیم می‏گردد; این بخش عمدتا مبتنی بر آموزه‏های نظری و نظام ارزشی و ایدئولوژی حاكم است . عناصر متغیر سیاست‏خارجی ناظر به خط مشی‏هایی است كه متناسب با اوضاع و شرایط تنظیم و تدوین می‏گردند . ⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪ مشکل ما اين است که در اين بخش پاياني سوره مبارکه «يوسف» که فرمود: ﴿وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ اين يک درد بدخيمي است در درون خيلي از ماها. نه تنها در مسئله ريا، همين که کسي وضع مالي او خوب است يا قدرتي دارد انسان مرتّب به سمت او گرايش پيدا مي‌کند مگر کار به دست اوست؟ اين شخص باور دارد که کار را اين آقا دارد انجام مي‌دهد حالا يا از او کرنش و مداحي به عمل مي‌آورد يا به دنبال او مي‌گردد يا دنبال اعظم و عظماي او مي‌گردد. ▪ فرمود اينکه مي‌گويند اگر فلان کس نبود ما مشکل داشتيم از حضرت سؤال کردند چگونه اکثري مؤمن مشرک‌اند؟ فرمود همين که مي‌گويند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»، «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»، اين آقا مشکل ما را حل کرد؛ بايد بگوييم خدا را شکر که از اين راه مشکل ما حل شد اينها مجاري قدرت الهي‌اند. اين آقا که فلان سِمت را دارد مجراي قدرت الهي است؛ چرا همين جا توقف مي‌کنيم؟ قدري بالاتر میرويم مي‌گوييم خدا را شکر که از اين راه مشکل ما را حل کرد اين عيب ندارد حق هم همين است؛ اما اگر فلان آقا نبود ما مشکل داشتيم فلان آقا مشکل ما را حل کرد، طبيب فلان بيمار را شفا داد اين مشکل جدّي است معصيت هم همين طور است.( تفسیر سوره اعلی جلسه 2) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم @rahighemakhtoom
🏴 نعمت اولیای الهی ▪️ حالا چون ایام فاطمیه است و بیان نورانی صدیقه كبرا (سلام الله علیها) درباره امامت ائمه (علیهم السلام) یك بیان لطیفی است، متن این روایت را می ‌خوانیم مضمونش كه یك چیز «بین الرشدی» است را همه ما شنیده ایم. اما این روای می‌ گوید كه در تمام مدت عمر اگر شما فقط این حدیث را شنیده باشید كافی است و ما این روایت را از كتاب شریف «العقائد الحقه» آیت الله العظمی مرحوم آقای سید احمد خوانساری می‌ خوانیم؛ آن روایت را مرحوم صدوق[1] نقل كرده ایشان هم از مرحوم صدوق نقل می‌ كنند. ▪️ ابی بصیر می‌ گوید كه وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) به من فرمود كه پدر من وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیهما) به جابر فرمود: جابر من یك وقت خصوصی می‌ خواهم كه با تو خلوت كنم. جابر از اصحاب بود و وجود مبارك امام معصوم دارد به جابر می‌ گوید من یك وقت خصوصی می ‌خواهم. جابر عرض كرد هر وقت شما بفرمایید من خدمت شما می ‌آیم. آن وقت وجود مبارك امام باقر جابر را در یك فرصت خلوتی پذیرفت، به جابر فرمود كه من شنیدم لوحی در دست جده ام بود و تو آن لوح را دیدی و نوشته آن لوح را دیدی، آن قصه را برای ما شرح بده آن چه بود؟ چه لوحی بود؟ چطور بود؟ نوشته آن لوح چه بود؟ «یا جَابِرُ أَخْبِرْنِی عَنِ اللَّوْحِ الَّذِی رَأَیتَهُ فِی یدَی أُمِّی فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (صل الله علیه و آله و سلم) وَ مَا أَخْبَرَتْكَ بِهِ أَنَّهُ فِی ذَلِكَ اللَّوْحِ مَكْتُوباً» مادرم چه گفت؟ و در این لوح چه نوشته بود؟ «فَقَالَ جَابِرٌ أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی دَخَلْتُ عَلَى أُمِّكَ فَاطِمَةَ(سلام الله علیها) فِی حَیاةِ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم)» من رفتم خدمت حضرت، خواستم میلاد وجود مبارك حسین بن علی را تهنیت و تبریك بگوییم «أُهَنِّؤُهَا بِوِلَادَةِ الْحُسَینِ(علیه السلام)» وقتی بعد از میلاد حضرت سید الشهداء من رفتم آن‌جا كه عرض ارادت بكنم و تبریك بگویم «فَرَأَیتُ فِی یدِهَا لَوْحاً أَخْضَرَ» یک لوح سبز رنگی دیدم كه «ظَنَنْتُ أَنَّهُ مِنْ زُمُرُّدٍ» این برای خود لوح «وَ رَأَیتُ فِیهِ كِتَابَةً بَیضَاءَ شَبِیهَةً بِنُورِ الشَّمْسِ ... فِیهِ اسْمُ أَبِی وَ اسْمُ بَعْلِی وَ اسْمُ ابْنَی وَ أَسْمَاءُ الْأَوْصِیاءِ مِنْ وُلْدِی» اسامی این چهارده معصوم در این لوح است «فَأَعْطَانِیهِ أَبِی» این لوح را پدرم پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به من داد «لِیسُرَّنِی بِذَلِكَ» تا من را با این لوح مسرور بكند «قَالَ جَابِرٌ فَأَعْطَتْنِیهِ أُمُّكَ‏ فَاطِمَةُ (علیها السلام) فَقَرَأْتُهُ» به امام باقر عرض می ‌كند كه مادر شما این لوح را به من داد تا من بخوانم، من هم مطلبش را دیدم و نسخه برداری كردیم، استنساخ كردم «فَقَرَأْتُهُ وَ انْتَسَخْتُهُ فَقَالَ لَهُ أَبِی» امام صادق می ‌فرماید كه پدرم امام باقر (سلام الله علیهما) به جابر فرمود كه آن نسخه كه شما داری داشته باش، من تمام مطالب آن لوح را می‌ خوانم حالا تو تطبیق بکن. امام صادق می‌ فرماید كه نسخه دست جابر بود و پدرم امام باقر(سلام الله علیه) داشت قرائت می‌ کرد «فَوَ اللَّهِ مَا خَالَفَ حَرْفٌ حَرْفاً» عین آنچه كه در نسخه بود وجود مبارك امام باقر حفظ بود و داشت می ‌خواند «قَالَ جَابِرٌ فَإِنِّی أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی هَكَذَا رَأَیتُهُ فِی اللَّوْحِ مَكْتُوباً» خدا را شاهد می‌ گیرم همین حرف ‌ها كه این‌جا هست همین را من دیدم مكتوب بود بدون كم و زیاد. 👇👇👇
▪️ آن مكتوبش هم این است «بسم الله الرحمن الرحیم‏ هَذَا كِتَابٌ‏ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَكِیمِ‏ لِمُحَمَّدٍ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نُورِهِ وَ سَفِیرِهِ وَ حِجَابِهِ وَ دَلِیلِهِ‏ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ‏ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعَالَمِینَ عَظِّمْ یا مُحَمَّدُ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) أَسْمَائِی وَ اشْكُرْ نَعْمَائِی وَ لَا تَجْحَدْ آلَائِی إِنِّی‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا قَاصِمُ الْجَبَّارِینَ وَ مُبِیرُ الْمُتَكَبِّرِینَ وَ مُذِلُّ الظَّالِمِینَ وَ دَیانُ یوْمِ الدِّینِ إِنِّی‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَمَنْ رَجَا غَیرَ فَضْلِی أَوْ خَافَ غَیرَ عَدْلِی عَذَّبْتُهُ‏ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمِینَ‏ فَإِیای فَاعْبُدْ وَ عَلَی فَتَوَكَّلْ إِنِّی لَمْ أَبْعَثْ» بعد فرمود كه من هیچ پیامبری را مبعوث نكردم مگر اینكه برای او وصی معین كردم برای تو هم دارم وصی معین می‌ كنم و اوصیای من اینها هستند. ¬«إِنِّی لَمْ أَبْعَثْ نَبِیاً فَأُكْمِلَتْ أَیامُهُ وَ انْقَضَتْ مُدَّتُهُ إِلَّا جَعَلْتُ لَهُ وَصِیاً وَ إِنِّی فَضَّلْتُكَ عَلَى الْأَنْبِیاءِ وَ فَضَّلْتُ وَصِیكَ عَلَى الْأَوْصِیاءِ وَ أَكْرَمْتُكَ بِشِبْلَیكَ بَعْدَهُ وَ بِسِبْطَیكَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ جَعَلْتُ حَسَناً مَعْدِنَ عِلْمِی بَعْدَ انْقِضَاءِ مُدَّةِ أَبِیهِ وَ جَعَلْتُ حُسَیناً خَازِنَ وَحْیی وَ أَكْرَمْتُهُ بِالشَّهَادَةِ وَ خَتَمْتُ لَهُ بِالسَّعَادَةِ فَهُوَ أَفْضَلُ مَنِ اسْتُشْهِدَ وَ أَرْفَعُ الشُّهَدَاءِ دَرَجَةً جَعَلْتُ كَلِمَتِی التَّامَّةَ مَعَهُ وَ الْحُجَّةَ الْبَالِغَةَ عِنْدَهُ بِعِتْرَتِهِ أُثِیبُ وَ أُعَاقِبُ أَوَّلُهُمْ عَلِی سَیدُ الْعَابِدِینَ» تا وجود مبارك حضرت تمام اسامی این دوازده معصوم مقدس آن‌جا آمده، وقتی به وجود مبارك امام حسن عسكری رسیده فرمود كه «وَ الْخَازِنَ لِعِلْمِی الْحَسَنَ ثُمَّ أُكْمِلُ ذَلِكَ بِابْنِهِ» وجود مبارك ولی عصر «رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ عَلَیهِ كَمَالُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ صَبْرُ أَیوبَ سَتَذِلُّ أَوْلِیائِی فِی زَمَانِهِ وَ یتَهَادَوْنَ رُءُوسُهُمْ كَمَا تُهَادَى‏ رُءُوسُ التُّرْكِ وَ الدَّیلَمِ فَیقْتَلُونَ وَ یحْرَقُونَ وَ یكُونُونَ خَائِفِینَ مَرْعُوبِینَ وَجِلِینَ تُصْبَغُ الْأَرْضُ مِنْ دِمَائِهِمْ وَ یفْشُو الْوَیلُ وَ الرَّنِینُ فِی نِسَائِهِمْ‏ أُولَئِكَ أَوْلِیائِی حَقّاً بِهِمْ أَدْفَعُ كُلَّ فِتْنَةٍ عَمْیاءَ». ▪️ در عصر غیبت به وسیله این اولیا بسیار از بلاها را برمی ‌دارم «وَ كَمْ مِنْ مَكْرُوهٍ دَفَعْتَهُ»[2] همین است، «كَمْ مِنْ بَلاءٍ رفعته»[3] همین است، فرمود من به وسیله اولیای من این بلاها را برمی ‌دارم، فرمود: «وَ بِهِمْ أَكْشِفُ الزَّلَازِلَ وَ أَرْفَعُ عَنْهُمُ الْآصَارَ وَ الْأَغْلَالَ‏» ﴿أُولئِكَ عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ﴾»[4] برای اینكه اینها این مصیبت فراغ را، مصیبت تلخ محرومیت ‌ها را تحمل كردند و قرآن هم فرمود كه كسانی كه در مصیبت صبر كردند ﴿الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیهِ راجِعُونَ ٭ أُولئِكَ عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ﴾ آنچه كه در ذیل آن آیه است در ذیل این حدیث آمده، آن‌گاه «قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ سَالِمٍ» عبدالرحمن بن سالم می ‌گوید كه ابوبصیر به ما گفته كه اگر شما در تمام مدت، غیر از این حدیث چیزی را نشنیده بودند «لَكَفَاكَ فَصُنْهُ إِلَّا عَنْ أَهْلِهِ». [1] . كمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص308ـ311. [2]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج‌3، ص333. [3]. ر.ک: الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج‌2، ص55. [4]. سوره بقره, آیه157. 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 473 تاریخ: 1392/01/28 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش7 🔅 مراد از احقاف‌ ▪{تلميذ}: مراد از أحقاف در اين آيه مباركه وارد در سوره 46: الاحقاف چيست؟ {وَ اذْكُرْ أَخا عادٍ إِذْ أَنْذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقافِ وَ قَدْ خَلَتِ النُّذُرُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ.}{(آيه 21)} 🔸 {علّامه:} قريه‌هائى بوده است بين سرزمين عراق و بين سرزمين يمن، كه در آنجا هود پيغمبر، مردم را كه قوم عاد بودند دعوت كرد، و نپذيرفتند؛ و خداوند آنان را با فرستادن بادهاى سَموم هلاك كرد و فعلًا از آن سرزمين ها چيزى باقى نيست و همه از بين رفته‌اند. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 دردناک تر از فدک! 🔸تلخ‌ترين جمله‌اي كه در مصيبت صديقه كبراست همين جمله است. 🔸حضرت بعد از اينكه استدلال كرد اين فدك نِحله است، از آنِ ماست و حضرت در زمان حيات به ما دادند، تو از ذواليد بيّنه مي‌خواهي؟ اين در دست ماست، تو از ما دليل مي‌خواهي؟ اين بيّنه را بايد از منكِر بخواهي نه از كسي كه ذواليد است! 🔸بالأخره مسأله نِحله قبول نشد، مسأله ارث قبول نشد، آن حرف جگرگداز را حضرت زد، فرمود: «أم تقولون ...؟» اين بدتر از آن در به پهلو زدن است!، فرمود: «أم تقولون أهل الملّتين لا يَتوارثان؟!»(1) مگر ما را مسلمان نمي‌داني؟ چه دليل داري كه ارث ما را نمي‌دهي؟ «ترث أباك و لا أرث أبي؟!»(2) 🔸آخر چه دليل دارد نِحله كه امر مسلّم است آن را قبول نكرديد؟ ما كه ذواليد هستيم از ما دليل خواستيد، مگر كسي از ذواليد دليل مي‌خواهد؟ 🔸حالا اينها گذشت بالأخره من ارثم را مي‌خواهم؛ ارث نبود! او زمات حياتش مِلك طلق من كرد حالا نشد، ارث «ترث أباك و لا أرث أبي؟!» يعني تو تفسير قرآن را از ما بهتر بلدي؟ 🔸يعني در آيه قرآن چيزي هست كه ما نمي‌دانيم؟ 🔸اينها كه نيست مگر اينكه ـ معاذ الله ـ اين حرف را بزني! بله آن حكم حق است كه كافر از مسلمان ارث نمي‌برد، همه هم اين حرف را قبول داريم، مگر اينكه تو در دين ما شك كني!!! 🔸هر وقت ما به اين جمله حضرت مي‌رسيم اين خيلي براي ما دردناك‌تر از آن مسأله در و پهلو بوده «أم تقولون أهل ملّتين لا يتوارثان؟!» 🔸به هر تقدير به بركت آن حضرت ـ ان‌شاءالله ـ اين نظام محفوظ بماند. ↙️پی نوشت ها: 1- دلائل الامامة، ص35 2- دلائل الامامة، ص34/ تو از پدرت ارث می بری و من از پدرم ارث نمی برم؟! 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت4:محتوای نموداری سوره کافرون(جحد) ▪ خداوند در سوره کافرون به رسولش دستور می‌دهد برائت خود را از آیین بت‌پرستی علنی کند و خبر دهد که کافران نیز پذیرای دین او نیستند؛ پس نه دین محمد(ص) مورد استفاده آنان است و نه دین آنان، پیامبر(ص) را مجذوب می‌کند؛ بنابراین کافران باید از این مأیوس شوند که پیامبر با آنان سازشکاری کند. 🔅🔅🔅 ▪ طبق فتوای فقهای شیعه، اگر نمازگزار پس از خواندن سوره حمد، سوره کافرون یا توحید را آغاز کرده باشد، نمی تواند آن را قطع کند و سوره دیگری بخواند؛ اما در سایر سوره ها اگر به نصف سوره نرسیده باشد، می تواند آن را قطع کند و سوره دیگری بخواند. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت5:پیام های کلی سوره کافرون(جحد) سْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿١﴾ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ﴿٤﴾ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿٦﴾ ▪ در شأن نزول اين سوره آمده است كه بعضى از سران قريش به پيامبر گفتند: اى محمّد تو يك سال از آيين ما پيروى كن، ما سال بعد از تو پيروى مى‌كنيم. آنگاه هر كدام بهتر بود آن را ادامه مى‌دهيم، اما پيامبر نپذيرفت. گفتند: لااقل خدايان ما را مسّ كن و تبرّك بجوى تا ما نيز خداى ترا بپرستيم، در اين هنگام اين سوره نازل شد. ⏪ كلمه‌ «قُلْ» اندكى از كينه كفار نسبت به پيامبر مى‌كاهد، زيرا مى‌فهمند كه سركارشان با خداست و پيامبر تنها مأمور است. ⏪ گاهى بايد مخالفان را به حال خود رها كرد و گفت: «لَكُمْ دِينُكُمْ» چنانكه در سوره قصص آيه 55 مى‌خوانيم: «لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ» و اين نوعى تحقير و تهديد است نه اجازه براى هر نوع عمل و عقيده. ⏪ در مواردى از قرآن تكرار براى تأكيد است، نظير: «كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ» و «فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ» در اين سوره نيز تكرار مى‌تواند براى تأكيد باشد تا مشركان از تسليم شدن مسلمانان قطع اميد كنند و مى‌تواند براى تلقين استقامت به مؤمنان باشد تا در مواضع خود پايدار بمانند. ⏪ خبر از ايمان نياوردن گروهى از كفار، بارها در قرآن مطرح شده است، از جمله آنها آيه ششم سوره بقره و آيه هفتم سوره يس است كه با صراحت مى‌فرمايد: «فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ»* 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت6:پیام های کلی سوره کافرون(جحد) ✅ 1- پيامبر اكرم امين وحى است و هر چه به او نازل شود بازگو مى‌كند. «قُلْ» ✅ 2- مسلمانان بايد در برابر پيشنهادات غير منطقى، صريح و قاطع پاسخ بگويند و دشمنان را از خود مأيوس نمايند. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» 3- به نام وحدت، نبايد از اصول و ارزشها سرپيچى كرد. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» ✅ 4- دنياى كفر بايد از تسليم شدن مسلمانان مأيوس باشد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ✅ 5- اعلام برائت از كفار بايد مكرّر و مؤكّد و علنى باشد. «قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» ✅ 6- در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد. لا أَعْبُدُ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ‌ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ... ✅ 7- به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ‌ ✅ 8- قرآن از غيب خبر مى‌دهد. حتى يك نفر از پيشنهاد دهندگان، حاضر به اسلام آوردن نشد. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ» ✅ 9- پايدارى و قاطعيّت، شرط رهبرى است. وَ لا أَنا عابِدٌ ... ✅ 10- عبادت و بندگى خدا، ملاك تمايز مؤمن از كافر است. يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ‌ ... لا أَنْتُمْ‌ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ» ✅ 11- انسان در انتخاب دين آزاد است نه مجبور. «لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ» ✅ 12- بايد صف‌ها از هم جدا شود، حق از باطل و كفر از ايمان متمايز شود. «لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ» ✅ 13- معبود هر كس، بيانگر دين و آيين اوست. لا أَنا عابِدٌ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ‌ ... لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ‌ 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (56) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي ✅ 1 ـ جايگاه تحميد خداي سبحان ▪ عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «أول من يُدْعي إلي الجنة الحمادون الذين يحمدون الله فى السراء والضراء»[ بحار، ج90، ص215.].«لو أن الدنيا كلها لقمة واحدة فأكلها العبد المسلم، ثم قال: «الحمد لله» لكان قوله ذلك، خيراً من الدنيا وما فيها»[ بحار، ج90، ص216.]. ⏪ اشاره: سرّ برتري تحميد از دنيا و متاع آن، اين است كه تحميد راستين از كَلِم طيّب محسوب مي گردد و هر چه كَلِم طيب بود به طرف خداي منزّه از جهت وحيّز صعود مي كند و هر چه به طرف خداوند بالا رفت، عنداللّهي مي شود و هر چه عنداللّهي شد از گزند زوال مصون است: (ما عندكم ينفد وما عندالله باقٍ) [سوره‌ي نحل، آيه‌ي 96.] 🔸 در نتيجه چيزي كه باقي و ابدي است از چيزي كه محدود و زودگذر است حتماً بهتر خواهد بود. از اين رو حمد مؤمن بهتر از دنياي زودگذري است كه محبّت آن رأس هر خطيئه است. ✅ 2 ـ ادبِ شروع كلام و سيره‌ي پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در تحميد ▪ عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «كل كلام لا يُبداي فيه بالحمد فهو أقطع»[ بحار، ج90، ص216.]. ▪ عن الصادق (عليه السلام): «كان رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) إذا أصبح قال: «الحمد لله ربّ العالمين كثيراً علي كل حال»، ثلاثمأة وستّين مرة وإذا أمسي قال مثل ذلك»[ نور الثقلين، ج1، ص15].... وكان النبى (صلي الله عليه و آله و سلم) إذا أصبح وطلعت الشمس يقول: «الحمد لله رب العالمين حمداً كثيراً طيّباً علي كل حال»، يقولها ثلاثمأة وستين مرة شكراً[بحار، ج90، ص216]. ⏪ اشاره: گرچه اثبات عدد مذكور آسان نيست، ولي شايد نكته آن بر فرض ثبوت عدد، اين باشد كه در هر بامداد و شامگاه به عدد روزهاي سال تقريباً خدا را سپاس مي كرد و شايد عناصر محوري بدن انسان يا نظام كيهاني به رقم مزبور باشد؛ كه در برابر هر كدام از آنها، كه نعمتي از نعمتهاي بيكران الهي است، يك بار حمد و شكر به عمل مي آمد؛ والعلم عندالله. ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
15447-fa-fatemeh.pdf
2.88M
📚عنوان : فاطمه الزهراء (سلام الله علیها ) ✍️ نویسنده : علامه عبدالحسین امینی 📖موضوع : فاطمه زهراء (س) 📄تعداد صفحات : ۳۳۸ صفحه 📆به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) 💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید : 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3 @rahighemakhtoom
🏴حیات طیبه ▪️فرمود: «خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مُتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَیكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیكُمْ»؛[1] فرمود طرزی مهربانانه و حكیمانه و رئوفانه و عاقلانه و دوستانه با مردم زندگی كنید كه اگر مُردید گریه كنند و اگر زنده هستید به شما مِهر بورزند، می ‌شود این ‌طور زندگی كرد. اما [شخص] منافق، انسان در زمان حیاتِ او از او متنفّر است، بعد از مرگِ او هم از او متنفّر است. فرمود می ‌شود انسان طوری زندگی كند كه طیب و طاهر باشد. انسان خیرِ دیگران را كه بخواهد خدا همان خیر را به آدم می ‌رساند، نه بیراهه برویم نه راه كسی را ببندیم. ما اگر خیر كسی را بخواهیم خدا به ما چند برابر می ‌دهد ده برابر می ‌دهد. كارِ خیر یك اثر فقهی دارد كه ثواب دارد؛ یعنی یا واجب است یا مستحب که حكم فقهی دارد. اثر كلامی هم دارد كه بهشت است؛ اینها سر جایش محفوظ است. اما آن‎كه در اواخر سوره مباركه «بقره» دارد، فرمود این كار خیری كه شما انجام می‌دهید: ﴿وَ مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛[2] آن وقت ثواب اخروی‌اش می‌ماند؛ یعنی هر كار خیری كه انسان انجام می‌ دهد، موقعیت خودش را ثابت می‌ كند، در روزگار نمی ‌لغزد. این ﴿تَثْبِیتَاً﴾ كارِ فقهی نیست، كار كلامی نیست، كار اخلاقی است. اخلاق، موعظه نیست، اخلاق، علم دقیقِ جان ‌كَندنی است كه چه كار كنیم كه نلغزیم؟ ▪️فرمود هر كار خیری كه انسان انجام می ‌دهد قبل از اینكه اثرش به دیگری برسد، قبل از اینكه جامعه طرْفی ببندد، موقعیت هستی این شیء، تثبیت می ‌شود؛ این از غرر آیات ماست. اینجا هم وجود مبارك حضرت امیر فرمود: ثابت‌ قدم باشید! علاقه و گرایش مردمی سرمایه است. می‌بینید هر وقت ـ خدای ناكرده ـ دشمن خواست به این نظام آسیب برساند، این نظام را ـ نه فلان شخص را ـ این قرآن و عترت را مردم دوست دارند؛ حالا ممكن است با زید خوب نباشند، با عمرو خوب نباشند، با این مسئول خوب نباشند، آن یك حرف دیگر است. اما خون شهدا را دوست دارند، نظامشان را دوست دارند، قرآنشان را دوست دارند، ائمه ‌شان را دوست دارند. هر وقت بیگانه بخواهد طمع كند، اینها كاملاً در صحنه حاضرند. چه كسی ما را وادار می ‌كند این‌ طور در خدمت این نظام باشیم؟ ▪️فرمود: اگر شما این‌ طور بودید «خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً» كه «إِنْ مُتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَیكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیكُمْ»؛ این راست‌ قامتان باشند به تعبیر آن بزرگوار، تشنگان خدمت باشند نه تشنگان مثلاً جاه و جلال و مانند آن، این طور می ‌شود زندگی كرد، حساب ‌ها را می ‌شود جدا كرد، آن محدوده دین را در هسته مركزی قرار داد و به او هم دل بست. فرمود این ‌طور اگر بودید در دنیا و آخرت محبوب هستید؛ اگر زنده‌ اید دل‌ ها به شما متوجه است، اگر رحلت كردید به یاد شما هستند و این سرمایه برای همه شما هست. @rahighemakhtoom
▪️ایام هم متعلّق به وجود مبارك صدیقه كبراست. می ‌دانید وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) در دفن آن حضرت چه چیزی گفت؟ خیلی جانسوز بود. هر دو گفته در نهج ‌البلاغه هست؛ یك گفتار ویژه ‌ای در دفن رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد در آن‎جا به پیغمبر می‌ گوید التماس دعا! «اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ»؛ تو الآن به ملاقات پروردگار می‌ روی، علی را فراموش نكن! در هنگام دفن پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض كرد: «اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِك‏»؛ علی را فراموش نكن! وقتی به لقای پروردگار رفتی به یاد ما باش![3] در هنگام دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ»،[4] اینكه فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ»؛ یك تعبیر نورانی امام سجاد دارد. همان ‌طور كه قرآن «القُرآن یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً»؛[5] احادیث هم همین‌ طور است، احادیث هم «یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً».[6] حضرت اَبدان ما را، یك؛ قبور ما را، دو؛ معرفی كرد. فرمود: این ابدان «رَهَائِنِ الْقُبُور»[7] هستند؛ این تعبیر حضرت امام سجاد است كه از ماها تعبیر می ‌كند كه انسان ‌ها «رهائن ‌القبور» هستند، یعنی چه؟ یعنی بدهكارند، رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) فرمودند «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم‏»؛[8] فرمود آقایان! شما بدهكارید، بدهكار باید گرو بدهد. گرو بدهكار اینجا مال و خانه و فرش و اینها نیست، خود ما را گرو می‌ گیرند، بیایید با استغفار فكّ رهن كنید. هر وقت بنالیم و استغفار كنیم مخصوصاً شب‌ های جمعه، آزاد می ‌شویم، وقتی كه آزاد شدیم دیگر به دام این و آن نمی ‌افتیم، به دام این و آن نیفتادن، نشانه آزادی است؛ «فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم‏». این بیانات نورانی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بود که در هنگام دفن صدیقه كبرا (صلوات الله و سلام الله علیها) گفتند. امیدواریم به بركات این ذوات قدسی به فرد فرد شما و علاقه‌مندان قرآن و عترت آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت است مرحمت بفرماید! [1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت10. [2] . سوره بقره، آیه265. [3] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه235. [4] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه202. [5]. کامل بهایی(طبری)، ص390. [6]. جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج‌26، ص67؛ «أن کلامهم علیهم السلام جمیعا بمنزلة کلام واحد، یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً». [7] . صحیفة سجادیة، دعای سوم. [8] . فضائل الأشهر الثلاثة، ص78. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #دین_و_سیاست #آزادی_سیاسی #اصول_سیاست_خارجی #دین #سیاست #امکان_فهم_قرآن #معارف_قران
🔅🔅🔅 📌 اصول سیاست‏ خارجی در قرآن(2) ⏪ 4 . اسلام دو بخش ثابت و متغیر دارد: ثابتات آن ناظر به اصول و مبانی كلی رفتار دینداران است و در طول زمان بقا و ماندگاری دارد، اما جنبه متغیر آن از عرف و ضرورت‏های زمانه تاثیر می‏گیرد . بخش متغیر سیاست ‏خارجی به این جنبه برمی‏گردد، چرا كه در شرایط و مقتضیات زمانه تغییر مشی می‏دهد; بنابراین اندیشه دینی در مورد مسائل سیاسی و مدیریت اجتماعی در حیطه طرح كلیات و اصول محدود می‏گردد . ⏪ 5 . مسائل روابط بین الملل و سیاست ‏خارجی به شكل امروزی و در قالب یك سیستم اكادمیك و منسجم محصول قرون اخیر به خصوص دوره پس از جنگ جهانی دوم است; اما برخی مسائل آن، نظیر مراودات خارجی و مسائل جنگ و صلح به قدمت تاریخ بشر سابقه دارد . چنین نگرشی طرح بحث‏ سیاست ‏خارجی اسلامی را تبیین می‏كند، زیرا به گفته «هالستی‏» اگر یكی از مهم‏ترین مسائل روابط بین الملل را مطالعه دو پدیده جنگ و صلح بدانیم، مطالعه مسائل بین الملل به دوره‏ های قبل از میلاد باز می‏گردد و اثر تاریخی «توسیدید» در مورد جنگ‏های «پلوپونز» از قدیمی‏ترین متون این رشته محسوب می‏گردد. [1] ⏪ 6 . با توجه به نكات مذكور می‏توان از اصول سیاست ‏خارجی اسلام در قرآن یاد كرد . این اصول ناظر به چارچوب كلی و كلان رفتار خارجی دولت اسلامی است و روابط خارجی مسلمانان با جوامع غیراسلامی را تنظیم می‏كند . قرآن كریم مشتمل بر مسائل اعتقادی و اجتماعی و سیاسی است و از برخی آیات آن می‏توان اصول سیاست‏ خارجی اسلام را استخراج كرد . ⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #دین_و_سیاست #آزادی_سیاسی #اصول_سیاست_خارجی #دین #سیاست #امکان_فهم_قرآن #معارف_قران
🔅🔅🔅 📌 اصول سیاست‏ خارجی در قرآن(3) ▪ اصول سیاست ‏خارجی اسلام همان‏گونه كه اشارت رفت، مقصود از اصول سیاست‏ خارجی مجموعه ‏ای از آموزه ‏های دینی است كه چارچوب كلان سیاست ‏خارجی دولت اسلامی را شكل می‏دهد . این مجموعه از نوعی خصلت ثبات و ماندگاری برخوردار است و از نظر تفسیری بر دیگر مسائل سیاست‏خارجی حكومت دارد . یكی از پژوهشگران مسلمان در تعریف اصول سیاست ‏خارجی می‏گوید: مقصود از اصول سیاست‏ خارجی، مبادی و اساس روابط خارجی دولت اسلامی است كه منابع دینی آنها را به عنوان چارچوب و اساس تنظیم روابط خارجی مطرح می‏كند .[2] ✅ با عنایت‏ به تعریف مزبور می‏توان این اصول را از مجموع آیات قرآنی ناظر به روابط خارجی به دست آورده و در محورهای زیر مطرح كرد: ⏪ 1 . اصل دعوت یا جهاد; ⏪ 2 . اصل ظلم ستیزی و نفی سبیل; ⏪ 3 . اصل عزت اسلامی و سیادت دینی; ⏪ 4 . اصل التزام و پای‏بندی به پیمان‏های سیاسی . ▪ البته برخی پژوهشگران در كنار اصول مزبور عناوین دیگری نظیر «تولی و تبری‏»، «تالیف قلوب‏» و «امر به معروف‏» را نیز مطرح كرده‏ اند، 🔸 اما به نظرمی رسد اصول چهارگانه فوق این عناوین را نیز دربرمی‏گیرد و به ذكر مستقل و مجزای آنها نیازی نیست . درباره تالیف قلوب گفتنی است هر چند از آن در ذیل اصول سیاست ‏خارجی اسلام بحث كرده ‏اند، 🔸 اما از فلسفه تشریع این حكم و موارد اعمال آن می‏توان استظهار نمود كه تالیف قلوب بیشتر با ابزارهای سیاست‏خارجی همخوانی دارد تا اصول، چون تالیف قلوب با آنچه امروزه ذیل ابزارهای اقتصادی سیاست‏ خارجی و كمك‏های بشر دوستانه مطرح می‏گردد شباهت‏ بیشتری دارد . در واقع دولت اسلامی برای جلب جوامع غیرمسلمان یا كاهش خصومت‏ها از سهم «مؤلفه القلوب‏» استفاده می‏كند، برای مثال پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله درجنگ طایف به اشراف و بزرگانی كه تازه اسلام آورده بودند یا مشركانی كه به حضرت یاری رسانیده بودند، از سهم مؤلفه القلوب بخشید تا نظر آنان و قبایلشان را به اسلام جلب كند .[3] ⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom