eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حسن مرادی
یه خسته نباشید هم بگم به همه فعالین در امر حجاب خدا شاهد است در فرودگاه تهران و مشهد یک‌ مورد کشف حجاب هم ندیدم. ان شاالله فعالین فرهنگی هم کارهای فرهنگی و ایجابی رو‌ شروع کنند. یا علی @hasanemoradi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیکر مطهر با ذکر یاحسین(ع) بر دستان مردم قدرشناس و بصیر قم وارد حرم مطهر شد @rozaneebefarda
پیکر مطهر بر دستان مردم قدرشناس و بصیر قم تشییع شد @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار کارگران: اگر مسئولی جرات مقابله با مفسد داخلی را نداشته باشد، جرات مبارزه با زورگوی خارجی را نخواهد داشت/ امید این است که دولت مردمی و مجلس انقلابی مبارزه با اژدهای هفت سر فساد را دنبال کنند 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از مرتضی عبداللهی 🇵🇸
خدا رحمت کند آیت الله سلیمانی را ولی ان مسئولی را که برای فرار از پاسخ گویی و نشان دادن گزاره همه چی تحت کنترل بودن، حادثه تروریستی شهادت یک مجتهد عضو مجلس بزرگ خبرگان و نماینده سابق مقام معظم رهبری در چند نقطه را به یک رفتار تصادفی و غیر ارادی تقلیل داد باید پاسخگو باشد که چرا ذهن ها را منحرف کرد و فرصت پرداختن به خدمات یک عالم مجاهد را از دست رسانه های انقلاب گرفت معاونت سیاسی امنیتی استانداری مازندران و شخص استاندار مازندران که هنوز ساعتی از حادثه نگذشته بود و رسما سویه بررسی این حادثه تروریستی را به یک نزاع شخصی منحرف کردند باید پاسخگو باشند https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
هدایت شده از KHAMENEI.IR
43.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در ۱۴۰۲/۲/۲ 📥 سایر کیفیتها👇 https://khl.ink/f/52688
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| روضه‌خوانی فرزند درود بر این غیرت و معرفت و معنویت ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسینیم 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
عیادت کافی نیست، علاج لازم است! عیادت از طلاب مجروح در تهران و قم توسط برخی مسئولان حوزوی کمترین انتظار در انجام وظیفه است. لذا امری عادی و طبیعی است که اگر در گذشته کمرنگ بوده محل سؤال بوده است و البته هنوز هم به نحو بایسته انجام نپذیرفته است و انتظار داریم همه متولیان طراز اول دخیل در امر اداره حوزه علمیه در این جهت وارد شوند. از این اقدام تشکر می‌کنیم. پیگیری وضعیت حقوقی ماجرا تا انتها و اطلاع‌رسانی شفاف و پیشگیری از زمینه‌های ارتکاب این قبیل وقایع تلخ، اقدامی است که طلاب از متولیان حوزه انتظار دارند. اقدامات نمادین و زودگذر مشکلی را حل نمی کند. فکر اساسی باید بکنند که دشمن احساس نکند می‌تواند از تهاجم (سازمان‌یافته یا حمله کور) به طلاب بی‌دفاع کف میدان، موضوع تهاجم رسانه‌ای و نفرت‌پراکنی و ارعاب درست کند... مسئولان امر در هر صنفی باید در دفاع از نیروهای حیطه وظایف و مسئولیت‌ خود غیور مردانه در میدان باشند. روحانیت نیز از آن جمله است. آحاد طلاب و روحانیت _این سربازان بی‌ادعای امام زمان(عج)_ باید اطمینان داشته باشند که متولیان حوزه در حوادث واقعه که مظلوم واقع می‌شوند، به طور تمام قد پشتیبان شان هستند. در این مورد حرف و گلایه زیاد است.... @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضور هیئت اعزامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم در "خانقاه چشتیه شهر آگرا" هندوستان و مدح‌خوانی امیرالمومنین(ع) 🔸حاشیه روزنه در حوزه علمیه قم همواره نسبت به جریان صوفیه حساسیت‌های خاصی وجود داشته و دارد و در عین حال برخی را باور آن است که در این نحله نیز ظرفیت‌هایی برای بسط آموزه‌های شیعی و نفوذ در میان سایر اقوام و ملل وجود دارد. با لحاظ این دو دیدگاه، همچنان مسئله ترویج و تقویت صوفی‌گری، حکمش جداست و حساسیت‌ها نسبت به انحرافات عقیدتی و عملی این جماعت، جای خود را دارد. @rozaneebefarda
چرا ریختن خون طلاب مظلوم برای مهم نیست؟! سکولارهای حوزوی که برای مرگ آن بانوی اهل سنت کرد، برخی شان در نقش ظاهر شده و به مشغول بودند و برخی شان علاوه بر آن، همپای رسانه‌های معاند به هیاهو علیه نظام و نیروی انتظامی و... می‌پرداختند؛ حالا در مواجهه با وقایع تلخ اخیر که خون پاک تعدادی از طلاب و روحانیت مظلوم بر زمین ریخته (برخی شهید و برخی تا پای شهادت پیش رفته‌اند)، گرفته‌اند! دلیل این تناقض رفتاری چیست؟ چرا صاحبان آن فریادها، امروز سر به گریبان و ساکتند؟! ؟ ؟ ؟ ؟ و ؟ خدا می‌داند دلیلش چیست اما هر چه که هست این تناقض‌ها موجب در بدنه حوزه و در میان آحاد مردم خواهد شد. و این امر البته جای صدها شکر دارد. @rozaneebefarda
خون ورق را عوض خواهد کرد همزمان با برنامه پیچیده و گسترده دشمن در و همراهی عده‌ معدودی از عناصر لا ابالی و بی‌قید یا بی‌اطلاع داخلی، شبکه‌ گسترده‌ای از عناصر غیور و متدین و بیدار (با حفظ چارجوب‌های اخلاقی و فقهی و حقوقی) وارد میدان شده‌اند که در مواردی خون پاک این مظلومین بر زمین ریخته است. آخرین نمونه‌اش است که برای حفظ حریم عفاف و ناموس یک دختر کم‌حجاب وارد میدان شد و در این راه جان باخت. این خون‌های پاک و آن مظلومیت‌ها حتما مؤثر است و انشاالله به زودی ورق را عوض می‌کند. حضور حماسی مردم سبزوار در تجلیل از این شهید یک نشانه است.... @rozaneebefarda
انتقاد دانشجویان از رویه شورای عالی امنیت ملی در برخورد با دوستداران جبهه مقاومت نامه اعتراضی قرارگاه منطقه‌ای قفقاز و ۱۰۰هسته بین‌الملل بسیج دانشجویی سراسر کشور به رئیس شورای عالی امنیت ملی بسم الله الرحمن الرحیم یا ایها الذین آمنوا لا تخونوا اللـه والرسول وتخونوا اماناتکم وانتم تعلمون‌ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به خدا و پیامبر ! و (نیز) در امانات خود خیانت روا مدارید، در حالی که می‌دانید(این کار، گناه بزرگی است). آیه ۲۷ سوره مبارکه‌ی انفال حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای رییسی ریاست محترم شورای عالی امنیت ملی اخبار اخیر و تاسف بار منتشر شده درباره برخورد‌های صورت گرفته توسط شورای عالی امنیت ملی با دونفر از مبارزان مقاومت اسلامی حسینیون جمهوری آذربایجان، باعث نگرانی‌های فراوان در میان دوستداران انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت شده است. حسینیون غیورمردان و باورمندان به انقلاب اسلامی و آرمان حضرت روح‌الله و حضرت سیدعلی هستند که جان و مال و هستی خود را در خدمت انقلاب اسلامی قرار داده و به حاکمیت مستبد سرزمین خود پشت کرده و جانب برحق جمهوری اسلامی ایران را در تمام مناقشات از سوریه تا قفقاز گرفته اند. جناب آقای رییسی. همزمانی این اتفاق رقت انگیز با موج گسترده دستگیری دینداران در جمهوری آذربایجان و هجمه همه‌جانبه رسانه‌های وابسته به دولت و طایفه علیه جمهوری اسلامی و اهانت‌های کینه‌توزانه علیه مقدسات انقلابی ما جای بسی تعجب و شگفتی فراوان دارد! از ایران اسلامی جدا نیست و ما همه هستیم. برخورد‌های ناشایست اینچنینی با این عزیزان، خطایی راهبردی ست که دلسردی طرفداران انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان را به بار خواهد آورد. متأسفانه روند حاکم بر پرونده تعامل با کشور آذربایجان در ایران، بسیار شبیه به روند شکست خورده برخی پرونده‌ها مثل تاجیکستان شده است، پرونده‌هایی که در آن، اقداماتی منفعلانه و بعضاً غلط، جریان و افراد وابسته به انقلاب اسلامی را نابود کرد. امروز اگر این دو نفر آزاد نیز بشوند، بسیج دانشجویی در مقابل این روند غلط کوتاه نخواهد آمد. گرچه ما افراد دستگیر شده را معصوم ندانسته و امکان خطای ایشان را ممکن فرض می‌کنیم، اما بدون توضیح شفاف دستگیرکنندگان بر علت دستگیری و منطق ایشان، خاموش نخواهیم شد، چرا که در صورت آزاد شدن این افراد بدون ارائه توضیحات قابل قبول، هیچ یک از دلدادگان خمینی کبیر در سرتاسر جهان، در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی بدون لکنت نخواهند ماند؛ و باید عرض کنیم که این اتفاق ناگوار در دولت جنابعالی به عنوان دولت انقلابی صورت پذیرفته و این اتفاق تأسف و تلخی آن را دوچندان و چه بسا صدچندان می‌کند! جناب آقای رییس‌جمهور! طی یکی دو سال اخیر، اقدامات دانشجویی و فرهنگی پیرامون تحرکات جمهوری آذربایجان و خطرات نفوذ اسرائیل در این کشور شیعه، با مقاومت و موانع جدی از سوی وابستگان به دولت و نهاد‌های امنیتی به ویژه در استان‌های شمالغرب روبرو شده است، حتی اقداماتی که در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز‌های قانونی درصدد اجرا بوده است! غالب شدن نگاه امنیتی بر عرصه فرهنگی و فکری، و ایجاد مانع برای روشنگری و اقدامات اندیشه‌ای در راستای خطرات دشمنان انقلاب اسلامی و نفوذ آن‌ها در سرزمین اهل بیت علیهم السلام یعنی کشور شیعه نشین جمهوری آذربایجان، خطری است که اثرات سوء آن سال‌های آتی عیان خواهد شد! باید بپذیرید که تحرکات پانترک‌ها و دشمنی آن‌ها با کیان ایران اسلامی و مردم انقلابی آذربایجان آنقدری غلط است که تحرکات غلط اندر غلط اندر غلط علیه اقدامات فرهنگی و دانشجویی در نهاد امنیتی تحت امر جنابعالی یعنی شورای عالی امنیت ملی! جناب آقای رییسی! عدم تغییر رویه و مدیریت در مجموعه حساس و تاثیرگذار شورای عالی امنیت ملی و همسو نبودن دبیر آن با جنابعالی و تفکرات انقلابی دولت، موجب بروز خسارت‌های جبران ناپذیری در این عرصه بر عملکرد شما و دولتتان بوده و خواهد شد و این اتفاق اخیر یکی از این خسارت‌های راهبردیست! این اتفاقات ناگوار زحمات سربازان خدوم و انقلابی نهاد‌های امنیتی را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد! ما تاکنون بر این تصمیمات و اقدامات غلط صبر انقلابی کرده‌ایم، ولی شدیداً هشدار می‌دهیم که اگر جنابعالی به عنوان ریاست محترم جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی اراده‌ای مبنی بر تغییر این رویه و دلجویی از دوستداران انقلاب اسلامی در جبهه مقاومت صورت ندهید تکلیف انقلابی دیگری داریم که بر آن عمل خواهیم کرد و جنابعالی می‌دانید که فرزندان انقلابی حضرت روح‌الله و حضرت سیدعلی در مسیر عمل به تکلیف خود با هیچ احدی معامله و مماشات نمی‌کنند! والسلام علی من اتبع الهدی قرارگاه منطقه‌ای قفقاز و ۱۰۰ هسته بین‌الملل بسیج دانشجویی سراسر کشور @rozaneebefarda
مخاطب این انذارها و مطالبه‌ها کیست؟ مع الاسف کسانی که در حوزه امور جوانان مسئولیت مستقیم دارند، به جای گزارش کار در استیفای حقوق جوانان، گاهی به گله‌گذاری و به رانت‌خواران و گاهی به برنامه‌سازی در تلویزیون مشغول اند! گرچه هم مطالبه‌گری و اطلاع‌رسانی عدالتخواهانه و هم برنامه‌سازی معنوی در تلویزیون، فی نفسه اقدامات مطلوبی است اما مسئولین در شرایط خاص فعلی باید و یا لا اقل ایده و برنامه ارائه کنند. منتظر اقدام عملی سازمان‌ها و مراکز مرتبط با امور جوانان در مورد این قبیل خرابکاری‌ها(تضییع حقوق جوانان توسط برخی بانکی‌ها) هستیم. اگر اقدام و برخورد نشود، این افشاگری‌ها چه نتیجه‌‌ای جز نا امیدی و سیاه‌نمایی دارد؟ @rozaneebefarda
روزنه
ماجرای انتقاد #آیت‌الله_موسوی_تهرانی از #مقام_معظم_رهبری چه بود؟ #اختصاصی_روزنه @rozaneebefarda
از آقا سید رسول موسوی تا سکولارهای حوزوی! مرحوم استاد سید رسول موسوی تهرانی از اساتید سرشناس و مهذب و دنیاگریز قم، بعد از مشاهده تحرکات رسانه‌های معاند برای سوءاستفاده از مواضع انتقادی ایشان، به این نتیجه رسید که انتقاد علنی‌اش مصداق است! لذا سال‌ها از انتقاد علنی پرهیز کرد و اشکالات و انتقاداتی که در ذهن داشت را به واسطه به رهبری می‌رساند. حالا عده‌ای پیدا شده‌اند که گرچه به ظاهر می‌خواهد خود را به امثال این عالم ربانی بچسبانند و از طریق این همزادپنداری، برای خویش آبرویی کسب کنند اما؛ واقعیت آن است که فاصله با ، فاصله زمین تا آسمان است! آن استاد به حوزه درس زهد و دنیاگریزی و حریت و حقیقت‌جویی و خیرخواهی داد. در آخرین وصیت‌ها، از اینکه بعد از وفات هم در فرایند تجهیز با القاب خطاب شود انذار و پرهیز داد(نقل از خطیب مجلس ختم ایشان در مسجد امام حسن عسکری(ع)) اما اینان کجایند؟ راه انداخته‌اند و بوی نامطبوع شان شامه روحانیان را آزار می‌دهد! مواضع کج و معوج و ناپخته و عجولانه شان تیتر رسانه‌های بیگانه است و کک‌شان هم نمی‌گزد! اینان را با آن مرد حق چه نسبتی است؟! @rozaneebefarda
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه 1از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استاد شهید ، شاگرد برجسته آیات بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی است. عقبه مطالعات حوزوی او به اندازه ای هست که هیچ کس را یارای آن نباشد که او را از سرآمدان علمای معاصر حوزه قم نشناسد. مطهری یک حقیقت است؛ حقیقتی انکارناشدنی و البته همچنان ناشناخته. شهید مطهری هنوز و همچنان مسئله جامعه ایرانی است؛ شناخت سلوک سیاسی و مشرب علمی او، همچنان گره گشاست و تکثیر و تکرار مطهری، همچنان خلأ راهبردی حوزه علمیه در عصر استقرار است. مطهری گرچه به فلسفه دانی و فقاهت و قلم و خطابه و روزآمدی و انقلابی گری و نوگرایی مشهور است اما هنوز ابعاد ناشناخته ای از زندگانی او وجود دارد که استفاده کامل از برکت وجودی وی در گرو دستیابی بدان است. شهید مطهری در نیمه دوم دهه 30 و در دوران زعامت آیت الله بروجردی، همپای برخی استادانش و همراه با بعضی هم طرازانش، بر طرح متمرکز بود. طرحی که بعد از مدت ها هم اندیشی نخبگان و بزرگان حوزه قم، به نتیجه رسید و تنها یک قدم مانده به اجرا، در اتفاقی تلخ و باورناپذیر، تأییدیه اولیه زعیم قم را از دست داد و ناگزیر همه رشته ها به چشم برهم زدنی پنبه شد و به تاریخ پیوست! شکست طرح تحول حوزه در دهه 30 ریشه در دو عامل اصلی داشت؛ 1- کهنه اندیش و ایستایی که هر تغییری را دشمن دیانت و روحانیت تلقی می کردند و این طرح را عامل برهم خوردن روزگار عافیت می پنداشتند. همینان مهم ترین جریان مخالف در مقابل بعض اصلاحات حوزوی آقای بروجردی در قم و نجف بودند. 2- معدود اطرافیان و بعض اعضای بیت آیت الله بروجردی که مع الاسف علاوه بر کج اندیشی، آلوده به هم بودند! همین جماعت ایضا زمینه تحریک و سرکوب فدائیان و فاصله گرفتن برخی فضلای وقت از بیت آقای بروجردی(خاصه امثال امام خمینی و مطهری و بهجت و...) را فراهم کردند. شکست اصلاحات حوزه علاوه بر آنکه زمینه روزآمدی و تحول ساختاری نهاد روحانیت را از بین برد، کناره گیری امام از بیت آقای بروجردی، قهر آقا مرتضای حائری از قم و کوچ مرتضی مطهری به تهران را در پی داشت! در واقع با این اتفاق تلخ، سه نسل مؤثر از حوزویان از نقش آفرینی جدی در تحولات حوزه، برکنار ماندند. زندگانی مرحوم مطهری در بدو ورود به تهران، با تلخی های فراوانی همراه بود؛ شاید مرور آن مقطع، تسکینی باشد برای طلاب مجاهدی که این روزها با سختی معیشتی به مجاهده علمی مشغولند. مطهری اما آبدیده بود، صبر کرد، تلاش کرد و دوام آورد. او در مدتی نه چندان طولانی با محیط جدید خود را وفق داد بدون آنکه رنگ محیط به خود بگیرد. دوران تأثیرگذاری مجتهد اراده مند قم در تهران آغاز شد؛ او در دانشگاه تدریس داشت اما برخلاف برخی علمای تهران، به درس و بحث بسنده نکرد و این بود که به مرور از محافل مذهبی مانند گرفته تا مجامع روشنفکری مانند انجمن های اسلامی معلمان و مهندسان و حسینیه ارشاد، رد پایش پیدا شد. روح حقیقت طلب مطهری موجب شد پرسش های تازه را به معارف دین عرضه کند و با استنطاق از منابع دینی، پاسخ های عمیق، اجتهادی و روزآمد را به مخاطب ارائه دهد و همین روند بود که بر محبوبیت و تأثیرگذاری جدی او در پایتخت افزود. در کنار برداشت های اجتهادی و تعامل گسترده با طیف های مختلف فکری، شاخصه مهم مطهری اما، فاصله گذاری عقیدتی و فکری او با پیروان مکاتب انحرافی و نحله های التاقاطی بود. مطهری گرچه به اقتضای تکلیف با همگان نشست و برخاست داشت (که البته ممکن است در تحلیل های پسینی نقدهایی نیز بدان وارد باشد)، اما هم مطهری و هم همنشینان او خوب می دانستند که نمی توان در او طمع کرد. این است که مطهری گرچه از تاسیس متاع تا تشکیل حسینیه ارشاد، با امثال بازرگان و سحابی و دیگران همنشین بود اما هرگز هضم نشد و هیچ کس نتوانست او را مصادره کند. او خودش بود! چنانکه همنشینی با امثال هم نتوانست طهارت سیاسی او را به ننگ و عار درباری بودن بیالاید. ادامه یادداشت در: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8188 @rozaneebefarda ادامه👇
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه 2 از 2] تنها بازخوانی محققانه سلوک سیاسی-اجتماعی مطهری است که از تصویرسازی های تحریف شده در مورد مطهری پیش گیری خواهد کرد. چه اینکه این روزها تلاش هایی صورت گرفته برای مصادره یا تحریف مطهری؛ نمونه اگر بخواهید خاطرات (همان ) که توسط و با پول بیت المال مسلمین در داخل چاپ شد و در آن مطهری را تلویحا درباری نامیدند و بلکه درباری شدن امثال نصر(که پدرش درباری بود) را به توصیه او دانستند! یا چنان که در مهرنامه و سیاست نامه خواست تصویری و به سان از مطهری ارائه دهد و او را که اسوه انقلابیون بود، در مقابل آنان جا بزند! برداشت های آکنده از زمان پریشی و تحریف، چونان که در یادداشت های پراکنده امثال می بینیم نیز نسبت روشنی با حقیقت مطهری ندارد و لذا تلاش نافرجام دوستانش در برای جا زدن مطهری در زمره حلقه ، نیز ناروا و بیراه است(چه اینکه جناب جعفریان خود بهتر می داند مطهری با کدامین انگیزه و با کدامین شرط و شروط که همه در خدمت به سربازان نهضت امام بود، حضور موقت در دارالتبلیغ را پذیرفت) مطهری اما برخلاف بافته های اغیار، نه چونان شریعتی و بازرگان التقاطی است و نه آنچنان که نصر و سایر درباریان به دروغ در پی القای آنند، درباری است! و نه آنچنان که آرزومندند و تلاش مذبوحانه شان را در این جهت بکار بسته اند، اعتدالی است! اسوه های اعتدالی ها نه امثال مطهری که به حق کسانی مانند است. کسی که از ابتدای نهضت امام تا پایان، سیاست یک به نعل و یکی به میخ را در پیش گرفته بود و آنچنان می نمایاند که نبود و آنچنان بود که نمی نمود! همین است که شریعتمداری و نهضت آزادی هر دو در آستانه پیروزی بر طبل تفرقه در صفوفق انقلابیون کوفتند و به بهانه حفظ قانون اساسی مشروطه، آخرین تلاش ها را برای حفظ سلطنت و شاه به کار بستند! مطهری صریح بود، گرچه در ترویج حق، راه تعامل را نمی بست و با پیروان مکاتب باطل گاه ساعتها وقت گرنمایه به گفت و گو خرج می نمود اما، او کسی نبود که پیشه کند و به اقتضای منافع شخصی یا باندی، از حق گویی کوتاه بیاید. این بود که در کارنامه مطهری، همواره مواجهه های جدی با جریان های فکری مختلف را می بینیم؛ گاه با پورداوود(از بانیان باستان گرایی در دوران جدید) سینه به سینه می شد، گاه دست رد بر سینه مجاهدین می کوفت، گاه در دل دانشگاه تهران با و به محاجه می نشست، گاه شلاق بیداری بر فرق فرقان بدلی می زد و گاهی دیگر به زهدفروشی و انحراف آشکار امثال خرده می گرفت. مخالفت با (معلم پرشور خراسانی که خود مطهری در مشهوریتش نقش اساسی داشت) را اگر تکلیف می دانست، دریغ نمی کرد؛ حتی اگر طرفداران متعصب شریعتی تا مرز دشمنی با او پیش بروند. بازرگان و نهضت آزادی اما، پیچیده ترین جریانی بود که مطهری در آخرین روزهای زندگانی در تدارک جدا کردن راهش از آنها بود. همو البته در بدو ورود امام به تهران و در جابجا کردن محل سکونت امام، سیلی های سختی به فرزندان معنوی نهضت آزادی زده بود اما فرزندان فکری شریعتی فرصت برای تمام کردن این پروژه دشوار را به او ندادند و مطهری آخرین برگ دفتر عمرش را به خط خون امضا کرد. مطهری نه ربطی به درباری ها دارد، نه رابطه ای با التقاطی ها دارد، نه نسبتی با اعتدالی ها! مطهری مطهر است و این است که او را به حق باید اسوه دانست. اسوه ای که علی رغم تأکید امام بر آثار نابش، و علی رغم تصریحات رهبری حکیم انقلاب اسلامی، هنوز که هنوز است در زادگاه فکری خویش (حوزه مقدسه) گمنام و غریب است. شاید بتوان برای قصور و تقصیر برخی متولیان حوزوی در چهار دهه گذشته در محجوریت آثار این شهید در حوزه، توجیهی آورد اما حتما هرگز نمی توان از قصور و تقصیر جریان انقلابی حوزه در بازخوانی مشرب فکری و سلوک سیاسی شهید مطهری، به آسانی درگذشت. روزگار غربت این روزهای جریان انقلابی حوزه، حاصل بی مهری به اسوه هایی است که بازخوانی زندگانی شان، چونان شمشیری بران، و را یکجا کنار خواهد زد و شعار انقلاب اسلامی و آرمان و منویات رهبری را به عینیت نزدیک تر خواهد کرد. این روزهای بیش از هر زمان دیگری به مطهری نیازمندیم؛ آنکه به حق و پرچمدار و نماد است. @rozaneebefarda
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه 💥اختصاصی @rozaneebdfarda 🔻🔻🔻 وقتی از ٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست. شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و ٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ و داشت. برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از ٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با و برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت. بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر چنان جلوه دادند که نه تنها از ‌پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند. بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد. اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند. دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و‌ نظام هستند. شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد نیز هست و از همین رو همزمان و به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند‌. بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحولخواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید. @rozaneebdfarda
متن کامل اعلامیه مشترک شهید مطهری و بازرگان در نقد افکار شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم نظر به این‌که مسائل مربوط به مرحوم دکتر علی شریعتی، مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آن‌ها از مسائل اساسی و حیاتی و وسیله بهره‌برداری افراد و دستگاه‌های مغرض گردیده است، این‌جانبان تبادل نظر در این مسائل را ضروری دانستیم و در یک سلسله مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم و با توجه به این‌که بیشترین افراد که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند، از قشر حقیقت‌طلب‌اند، وظیفه شرعی دانستیم، عقاید و نظریات مشترک خود را در این زمینه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفضیل به اطلاع عموم و به ویژه این قشر برسانیم. باشد که وسیله خیری برای رهایی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که البته موجب رضای خدای متعال خواهد بود. آن‌چه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایش‌هایش و یا استنباط‌ها و اظهار‌نظر‌هایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشته‌های او منعکس است. این‌جانبان که علاوه بر آشنایی به آثار و نوشته‌های مشارالیه، با شخص او فی‌الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبت‌هایی از قبیل سنی‌گری و وهابی‌گری به او بی‌اساس است و او در هیچ یک از مسائل اصولی اسلام، از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت، گرایش غیراسلامی نداشته است. ولی نظر به این‌که تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود و هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد، تا آن‌جا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بی‌خبر می‌ماند، هر چند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه می‌افزود، در مسائل اسلامی (حتی در مسائل اصولی) دچار اشتباهات فراوان گردیده است که سکوت در برابر آن‌ها ناروا و نوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خداست که : ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم للاعنون. از این‌رو، با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و این‌که خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بی‌غرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد و به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آن‌ها داد، این‌جانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام بدون مجامله و پرده‌پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمن مغرض، طی نشریاتی نظریات خود را درباره مطالب و مندرجات کتاب‌های ایشان بالصراحه اعلام داریم. از خداوند متعال مدد می‌طلبیم و از همه افرادی که بی‌غرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار ‌دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد. والسلام علی من اتبع الهدی. مهدی بازرگان، مرتضی مطهری 🔶حاشیه روزنه این اعلامیه در آن زمان با مشت آهنین مریدان غالی آقای شریعتی مواجه شد و نهایتا فشارهای سیاسی موجب شد بازرگان تلویحا از موضع قبلی اش عقب نشینی کند اما در بیانیه دومش بار دیگر بر ضرورت نقد آثار شریعتی تاکید کرد و آنرا ضروری دانست. @rozaneebefarda
روایت از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹داستانى را من خيلى سابق از يكى از علماى قم شنيدم. در ميان علما و گذشته در اين صد سال اخير، مرحوم ميرزاى شيرازى (ميرزاى بزرگ، مرحوم حاج ميرزا محمدحسن، همانكه را تحريم كرد) از كسانى است كه در علم و در عقل و در تقوا تقريباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنويت شايد در طبقه مراجع كسى به حد او نرسيده يا كمتر رسيده است، و ظاهرش هم هيچ نشان نمى داد، خيلى مرد عجيبى بوده است. 🔸در يكى از شهرستانها يك ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزا گفته بودند ما نامهاى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد. مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد. بار ديگر نامه مىنويسد، باز تعريف مىكند كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مى كند و هم تقوايش را. باز ميرزا جواب نداد. تا بالاخره آن كسى كه اينهمه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مى رود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد، چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و باتقوايى است؟ [میرزای شیرازی] فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم. پس چرا شما تأييد نكرديد؟ فرمود: تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يك نامه ات ننوشتى كه در چه حدى است؟ براى ملّا٬ علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراك شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است. خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يك آدم ، نتيجه چيست؟ مىشود، يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايدهاش چيست؟ تو هيچ اسمى از آن مسأله عمده نبرده بودى. من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتىكه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درك شرايط زمان و درك و شناخت مردم در چه حدى است. بسيار خوب، آدم عالم و باتقوا براى خودش آدم خوبى است، اما من نمى توانم مقدّرات اسلامى مردم را در دست كسى بدهم كه عقلش براى من محرز نيست. (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص 498) 🔶حاشیه در عصر حاضر با پدیده مواجهیم که تمرکز خود را بر قرار داده اند و سوگمندانه٬ مهم ترین شاخصه مورد تاکیدشان٬ تسلط به اصطلاحات علمی است و کمتر به توانمندی و صلاحیت افراد در اداره مقدرات اسلام و لوازم آن توجه دارند. آنان با سلب مسؤولیت سیاسی/اجتماعی از خود٬ مرجعیت شیعه را از یک نهاد مقتدر و کارآمد به خرده جریانی کم اثر که صرفا جایگاه دانشی دارد٬ تقلیل داده اند. آنگونه که خواندید٬ سلف صالح ما٬ همواره در صلاحیت سنجی مجتهدان٬ به عقل و تدبیر و صلاحیت های مدیریتی فراتر از علم و تقوا٬ تاکید داشته اند. مساله ای که اگر اکنون مورد توجه قرار می گرفت٬ در پرهیز آنان از ریاست دینیه و عدم دعوت به خود و گریز از فعال کردن گسل های اختلاف و انشقاق٬ کفایت می نمود. @rozaneebefarda
بازنشر به مناسبت شهادت آیت‌الله مطهری پاسخ به شبهه تاریخی آقای پیرامون جمع آوری جزوه در زمان امام خمینی 👇 صفحه ۱ https://eitaa.com/rozaneebefarda/12685 صفحه ۲ https://eitaa.com/rozaneebefarda/12686 صفحه ۳ https://eitaa.com/rozaneebefarda/12687 صفحه ۴ https://eitaa.com/rozaneebefarda/12688 صفحه ۵ https://eitaa.com/rozaneebefarda/12689 @rozaneebefarda
واکنش حوزویان به سخنان آقای /20 🔸 مباحث اقتصادی و بررسی و در مصاحبه جناب ! میثم عبداللهی تاریخ پژوه انقلاب اسلامی/ دانش آموخته سطوح عالیه حوزه قم 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [ص 1 از 5] مقدمه 🔹جنای آقای علوی در مصاحبه اخیر خود، را نسبت به و مطرح کرده که با حقیقت منطبق نیست و از این جهت، واقعا تاسف بار است. این مصاحبه پر از شبهات و اشکالات تاریخی است و بخشهای مختلف آن به صورت مجزا نیاز پاسخ گویی علمی دارد. طبعا در این یادداشت برای پاسخگویی به همه آن ایرادات قطعی مجالی نیست و فعلا تنها به بخش کوچکی از آن ادعاها پرداخته میشود. او بزرگان انقلاب اسلامی را در مباحث اقتصادی متهم به سوسیال مسلکی کرده است! ◾آقای علوی، اندیشه های اقتصادی شهید آیت الله مطهری را متاثر از سوسیالیسم دانسته و در تایید این ادعا، در بخشی از این مصاحبه، درباره ، چنین میگوید: 🔻«... خود ایشان یک کتابی نوشته بودند اقتصادی، چاپ نشد، و نشده هنوز! یک وقتی [روزنامه] اطلاعات شروع کرد تکه هایی را چاپ کردن. زمان امام بود، که امام مطلع شد، جلویش را گرفت و اطلاعات توقیف شد، چند روز. ... میخواستند امام نفهمد، آن روزنامه ای که برای امام می فرستادند، آن صفحه اش را در آورده بودند. این را من قصه اش را از احمد آقای خمینی شنیدم. ... مرحوم آقای مطهری هم این جور بود.» ⚫در اینجا این روایت آقای علوی مورد نقد قرار می گیرد تا میزان آگاهی او نسبت به تاریخ تحولات معاصر و تاریخ جمهوری اسلامی روشن شود. وقتی عیار سخنان مصاحبه شونده محترم در همین موضوع خاص و یک بخش از مصاحبه مورد و قرار گرفت و میزان مطابقت آن با واقع مشخص شد، باقی ادعاهای این فرد هم از همین قبیل خواهد بود و میزان اعتنایی که به ادعاهای او خواهد شد، در همین حد و اندازه خواهد بود. ▫با مرور سخنان آقای علوی در مورد مباحث اقتصادی شهید مطهری، آشکار می شود که جناب ایشان، یادداشتهای اقتصادی شهید مطهری را مطالعه نکرده و نه از ابعاد ماجرا مطلع هست! و تنها منبعی که بیان میکند، یک خاطره به نقل از مرحوم حاج سید احمد آقای خمینی است که تمام مدعیاتش درباره انحراف در آرای اقتصادی شهید مطهری را از همین یک خاطره استنبط کرده است! 🔹درباره آرای اقتصادی شهید مطهری، در خوشبینانه ترین حالت باید گفت که ایشان مطلع نیست، اگرچه برخی ممکن است با نگاه سختگیرانه، احتمالات دیگری را العیاذبالله در ذهن آورند. جناب علوی چند مطلب مجزا و واقعه تاریخی را با هم کرده که شبیه همان ماجرای «خسن و خسین دختران معاویه ...» است. با این مقدمه اجمالا نکاتی را با تکیه بر شواهد تاریخی، در نقد ایشان عرض میکنم. اشکالات ⚪اولین اشکال اینکه شهید مطهری کتابی درباره اندیشه اقتصادی اسلام ننوشته بود، بلکه چند سخنرانی پراکنده داشت که درباره موضوعات اقتصادی بود و هیچ وقت ایشان آنها را کتاب نکرد بلکه چند سال بعد از شهادت ایشان، آن سخنرانیها گرداوری و تدوین و کتاب شد. 🔹اشکال بعدی مربوط به این ادعاست که: «یک کتابی نوشته بودند اقتصادی، چاپ نشد، و نشده هنوز.» این ادعا است و کتاب حاوی نظرات شهید مطهری به طور علنی منتشر شده و بارها تجدید چاپ شده است و الان هم در بازار موجود است و به زودی معرفی خواهیم کرد. پس اینکه شهید مطهری کتاب غیر قابل چاپ، در زمینه اقتصادی داشته، یک ادعای نادرستی است و تمام محتویات اقتصادی شهید مطهری منتشر شده است. @rozaneebefarda
🔸 مباحث اقتصادی و بررسی و در مصاحبه جناب ! [صفحه 2از 5] ⭕️اشکال دیگر آنکه وی، شهید بزرگوار آیت‌الله مطهری را نیز آلوده و التقاطی و متأثر از اقتصاد چپ، معرفی می‌کند. این از عجایب روزگار ماست؛ شهید مطهری در حالی متهم به چپگرایی شده که در صراط مستقیم اسلام بود و تمام عمرش را وقف مبارزه با اندیشه های انحرافی و التقاطی کرده بود و آثار متعددی در نقد مارکسیسم و سوسیالیسم دارد، و در نهایت جانش را بر سر همین راه مبارزه با التقاط گذاشت و توسط گروهی منحرف به شهادت رسید و از این رو او به حق، قهرمان مبارزه با التقاط بود. 🔻مقام معظم رهبری درباره شهید مطهری، در روز 6 اردیبهشت 1383، چنین می فرمایند: 🔹«ایشان[شهید مطهری] با قوت فكری و اندیشه صائب خود در دهه‌های ۱۳۴۰-۵۰ وارد میدان‌هایی شد كه تا آن زمان هیچ كس در زمینه مسائل اسلامی وارد آن نشده بود و با تفكرات وارداتی غربی و شرقی به چالش علمی عمیق، وسیع و تمام نشدنی پرداخت و در جبهه مقابله با ماركسیسم و تفكرات غربی و لیبرالیسم دست به یك جهاد هوشمندانه زد و با توان علمی و ایمان راسخ و اعتماد به نفس، موفقیت‌های بزرگی به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمی، روشی متقن و بدور از تحجر و التقاط برای معرفی اسلام و مقابله با كج‌اندیشی و انحراف ایجاد كرد و پایه‌های افكار مورد نیاز جامعه اسلامی و انقلابی را تأسیس نمود و نقش مؤثری بر جریان فكری اسلامی و شكل‌گیری نظام اسلامی بر جای گذاشت و بصورت سنگری امن برای جوانان طالب و علاقمند فكر اسلامی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها درآمد.» (سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبری) 🔻مدعی، ادعاهای مخدوش خود را مطرح می‌کند اما بر اهل تحقیق روشن است که این شهید، منتقد جدی اقتصاد مارکسیستی و سوسیالیستی بوده اند. در واقع آتهام التقاط و چپگرایی به شهید مطهری، در بین محققین منصف، محلی از اعراب ندارد! کتاب اقتصادی منسوب به شهید مطهری‌ ◼ در موضوع آثار اقتصادی شهید مطهری، مسئله دیگری وجود دارد که در مصاحبه آقای علوی، با چند موضوع دیگر خلط شده و موجب خطای تاریخی شده است. 🔻 یک شخصی در سال 1361، در تهران کتابی با عنوان «بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی» در ۴۱۶ص توسط نشر حکمت منتشر کرد و بود که است. نویسنده ی کتاب، نام خودش را درج نکرده بود و صرفا نام شهید مطهری را به عنوان «نویسنده» نوشته بود. این کتاب اشکالات متعددی داشت و نشر آن، بازتاب های بدی در کشور داشت. 🔹در این کتاب، از برخی سخنرانیها و یادداشتهای پراکنده و فیش های شهید مطهری در زمینه مسائل اقتصادی استفاده کرده بود. اشکالات این کتاب آن بود: 1. نویسنده، باید نام خودش را درج میکرد تا مسئولیت این فاجعه را خودش به عهده بگیرد و پاسخگو باشد، نه اینکه زرنگی کند و آن را به نام شهید مطهری منتشر سازد، که در قید حیات نبود تا از خودش دفاع کند. 2. وقتی نویسنده از برخی فیشهای منتشر نشده و غیرنهایی اقتصادی شهید مطهری در این کتاب استفاده کرد، باید گوشزد میکرد اینها نظرات تحقیقی و نهایی شهید مطهری نیست. ولی این کار را نکرد بلکه به عکس عمل کرد و اینها را به عنوان نظرات قطعی و نهایی شهید مطهری مطرح نمود. 3. انتساب برخی از مطالب به شهید مطهری، زیر سوال بود. 4. تحقیقات و حواشی ای که گرداورنده حول این کتاب صورت گرفت به جای اینکه روشن کننده موضوع باشد و ابهامات را رفع کند، بیشتر انحرافی بود و به اشکالات و ابهامات بسیاری به کتاب افزود. 5. در این کتاب اشکالات و انحرافاتی وجود داشت که تا آن زمان چنین مواردی در آثار آن متفکر بزرگ، سابقه نداشت. @rozaneebefarda