#پرونده_ویژه
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📛یادداشت نخست؛
#عرفیزدگی در تفسیر عاشورا؟!
نقدی بر سخنان آقای #مرتضی_جوادی آملی
⭕️این سلسله یادداشت ها به نقد و ارزیابی برخی سخنرانی های مذهبی در محرم امسال می پردازد که در آنها به نحوی عجیب با نوعی تولید #ادبیات_سیاسی جدید و جهت دار مواجهیم که در مواردی در چارچوب #مشروعیت_زدایی از #نظام_اسلامی و تئوری پردازی برای توصیه یا توجیه اقدامات #خشن و احیانا براندازانه، قابل تحلیل است.
🔻از یک سو جریان برائتی با تمسک به ادبیات اسلام رحمانی، تلاش می کند به توجیه براندازی در سیره نبوی بپردازد و از دیگر سو، شاخه حوزوی #خرده_جریان_اعتدال، که روزگاری #سازش و #مذاکره را به نهضت عاشورا نسبت داده بود، تلاش می کند تئوری #بغی_مضطر را در جهت تطهیر آشوبگران، از متون دینی وام بگیرد!
◽️پیشینه سیاسی و فکری سخنرانها و مضمون سخنان، نشان می دهد که مواجهه سیاسی این طیف با نظام، وارد دورانی جدید شده است و طبعا هر نوع کنش گری متقابل عالمانه با آنان نیز بدون درک عمیق و دقیق این اتفاق جدید، ممکن نیست!
▪️تولید ادبیات سیاسی با پس زمینه مذهبی، خطرناک ترین نوع مواجهه با جمهوری اسلامی است که زمینه ساز تضعیف #مشروعیت_مذهبی_نظام است.
⭕️تحریریه روزنه با ردیابی تحرکات تبلیغی طیفی از عناصر زاویه دار(با لحاظ شدت و ضعف آنان در مخالفت یا نقد نظام)، مجموعه ای از نقدها را به قلم برخی فضلای حوزوی تقدیم خوانندگان خواهد کرد.
#انقلاب_حسینی #اربعین
#سکولاریسم_حوزوی
🔳روزنه:
@rozaneebefarda
واکنش حوزویان به مصاحبه جنجالی آقای #سیدمحمدجواد_علوی/24
#سرمایه_سالاری را با #مالکیت_خصوصی اشتباه نکنیم!
ناصر جهانیان
مدرس حوزه/ دانش آموخته علوم اقتصادی در دانشگاه شهید بهشتی/ استاد دانشگاه
🔹گفتگو با فرهیختگان/ امروز صفحه اندیشه
@rozaneebefarda
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نجوای غریبانه با سیدالشهدا علیه السلام در روزهای محرومیت از #پیاده_روی_اربعین
من از اربعین جاموندم
مثل ماهی لب تشنه/کنار دریا موندم...
نوای آسمانی #حاج_محمود_کریمی
#اربعین
@rozaneebefarda
9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥تحلیل شرایط ویژه امسال و تکلیف مبلغین در #اربعین
🔸گزیده سخنان راهگشای آقای #مهدی_طائب:
🔻رهبری چون ملت خود را در خطر میدیدند، خواستند زیارت #اربعین امسال در خانهها بر پا شود.
🔻#مبلغین #پیام_اربعین را به طور گسترده به مخاطبان داخلی برسانند.
@rozaneebefarda
روزنه
#پرونده_ویژه تیغ و تحریف! روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اس
#پرونده_ویژه
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
⭕️یادداشت نخست:
#عرفیزدگی در تفسیر عاشورا؟!
نقدی بر سخنان آقای مرتضی جوادی آملی
💥اختصاصی/ سعید گمیزی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[ص 1 از 7]
🔸آقای مرتضی آملی در روز چهارشنبه ششم محرم(5شهریور99) با موضوع «ابعاد مُلکی عاشورا» به سخنرانی در کانون اندیشه تهران پرداخت.
این سخنرانی در پی سلسله جلساتی با عنوان «عاشورا و امروز ما» برگزار شد و رسانه های اعتدالی و اصلاحطلب به نحو گسترده به رپرتاژ مطالب آن پرداختند. سخنران جلسه فرزند آیتالله جوادی آملی و دارای مدرک لیسانس حقوق و سطح 4 حوزه علمیه است.
▪️آقای آملی در این سخنرانی مخاطب را به خوانش زمینی و ملکی از نهضت عاشورا توجه میدهد که با نگاهی دقیقتر، می توان از آن به عنوان خوانش عرفی از این قیام جاودانه دینی یاد کرد. این یادداشت پس از بررسی چدباره صوت این سخنرانی، نگارش یافته است اما با اینهمه به جهت فراهم آوردن شرایط قضاوت علمی برای مخاطبان محترم، پیش از نقد، بخشهایی از عین متن سخنرانی را ارائه میکنیم.
⭕️گزیده متن سخنرانی آقای مرتضی آملی:
🔻پیرامون نهضت امام حسین(ع) سخن گفتن کار دشواری است.... یک وقت میگویند متن الهیات شفای بوعلی در میان است و میخواهیم آن را بخوانیم و یا ممکن است بخواهیم یک انقلابی را بررسی کنیم که در وسع انسان است که بتواند ابعاد آن را بررسی کند. اما حقیقت این است که نهضت امام حسین(ع) از این سنخ نیست که بخواهیم یک اتفاق و یک حادثه و یک رخداد عظیم و ماندنی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.
این رویداد مستقیماً از ساحت الله صادر میشود. خود حسین بن علی(ع) که رهبر این نهضت است، تمام آنچه را مربوط به جریان نهضت کربلاست را در نهایت عصمت، پاکیزگی و طهارت مدیریت میکند و هیچ نقصی در این نهضت نیست و مانند آیات الهی و صحف الهی، این حقیقت نگارشیافته با خون امام حسین(ع) در جلوی دیدگان افراد قرار دارد.
به همان سختی و دشواری که انسان بخواهد یک متن وحیانی را تفسیر کند، برای یکایک جهات این نهضت هم باید چنین همتی داشته باشد....
یک تابلوی فوقالعاده هنرمندانهای است که با نگارش قلم وحی بر چهره این نهضت نگاشته شده است و لذا از باب نورالله تلقی میشود که کسی نمیتواند آن را خاموش کند. نهضت عاشورا نورالله و زنده است.
▫️سخن در #خوانش_این_نهضت است. از ابعاد مختلف این نهضت قابل قرائت کردن و خواندن است. یک جنبه ملکوتی برای این نهضت وجود دارد که در آن تردیدی نیست. این عشق و ارادت و امر الهی است که جلوه ملکوتی و حیثیت باطنی این نهضت است که سر جای خود محفوظ است و اینها تردیدی در آن جنبه فضائل و ارزشها و کمالات فوقبشری که در این نهضت وجود دارد نیست، اما #بحث_ما #جنبه_زمینی این نهضت است.
▫️انطباق حقیقت عاشورا با ظرفیت امروز
یکی از جهاتی که موجب شده این نهضت به عرصه اجتماع و نظام سیاسی و اجتماعی ما نیاید این است که ما از این منظر نهضت را مورد بررسی و ارزیابی قرار ندادیم و این جهات زنده و قابل استفادهای که بشر باید از آن بهره ببرد را مورد توجه قرار ندادیم. به همین دلیل محرم ۱۰ روز است و تمام میشود و هیچ سهمی در حیات اجتماعی و سیاسی و اخلاقی ما ندارد؛ چراکه ما عاشورا را از این زاویه قرائت نکردیم و آن جنبههای ملکوتی و جهاد و شهادت، فضای غالبی داشت که ملکوت او جنبه زمینی این نهضت را تحتالشعاع خود گرفت و جامعه از آن بخش بهرهای نبرد.
تفاوت عاشورای امروز با عاشورای سال قبل و یا صد سال قبل باید در چه چیزی باشد؟ مگر نه آن است که جامعه و شرایط اقتصادی و ... دارد تغییر میکند و ظرفیت اجتماعی در همه ابعاد گسترده میشود و زمینههای جدیدی را ایجاد میکند؟ آیا عاشورا فقط در یک فضای ملکوتی شکل میگیرد؟
🔹امروزه باید سه مسئله را مد نظر قرار دهیم؛
یک تحلیل همه جانبه از عاشورا، شناخت امروز جامعه انسانی و جهانی و انطباق آن حقیقت با این ظرفیت.
#حوزه_علمیه چقدر به صورت علمی با عاشورا مواجه شده است؟
امروزه تا مطلبی علمی نشود و در سطح نظامات علمی قابل بررسی نباشد، قابل اعتنا نیست و به فضاهای محلی میرود.
▫️اگر بخواهد امری گسترده شود و در نظامهای قانونی، #روابط_بین_الملل و ... قرار گیرد، باید #خوانشی_علمی پیدا کند.
آیا نهضت عاشورا تاکنون حتی در حوزه علمیه ما هم راه پیدا کرده است؟
آیا حوزه با قطع نظر از جنبه ملکوتی ایثار و شهادت به این مسئله پرداخته است؟
آیا جهات عدیده این نهضت از حیث علمی بحث شده است؟
تردیدی نیست که جنبههای ایمانی و فضائل به جای خود محفوظ است، اما برشی که باید در قاب نهضت کربلا ایجاد کرد و این فصل را از فضای عاشورا برای امروز جدا کنیم، نیاز دارد که به صورت علمی با آن مواجهه کنیم.
▫️صفحه 2 یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5191
@rozaneebefarda
ادامه👇
#عرفیزدگی در تفسیر عاشورا؟!
نقدی بر سخنان آقای مرتضی آملی
[ص 2 از 7]
⭕️گزیده متن سخنرانی آقای مرتضی آملی/ بخش 2:
🔻تا زمانی که #جنبه_ملکوتی_نهضت را مورد نظر داریم، هرگز از آن #جهت_واقعی و #عملگرایانه و اینکه این نهضت آمد تا سنتهای الهی را احیا کند، خبری نخواهد بود.
آیا تا الان شده که در پرتو نهضت امام حسین(ع) یک سنت از سنتهای الهی احیا شود؟
یا یک سنت از سنتهای اموی و مروانی اماته شود؟
این اتفاق نیفتاده است.
آیات قرآن از اینکه قرآنی است و نورانی است مگر نیامده تا جامعه را اصلاح کند؟
مگر نیامده تا با سطحیترین لایههای جامعه ارتباط برقرار کند و نظام اقتصادی را بیان کند؟
آیا احکامی که در بخش قضائی و جزائی و تربیتی است به منصه ظهور در عرصه اجتماع انجامیده است؟
🔹اقدام امام حسین(ع) یک اقدام سیاسی و #خروشی علیه طغیان، عصیان و #نظم_سیاسی_موجود بود که بنیامیه ایجاد کرده بود و معاویه این سختگیریهای عجیب را به اسلام داشت و طغیان را به جایی رساند که به هیچ عهد و پیمانی وفادار نبود. یزید را به عنوان خلیفه معرفی کرد و خواست از امام حسین(ع) بیعت بگیرند. امام حسین(ع) حرکت سیاسی خود را از زمانی که برای بیعت گرفتن از ایشان آغاز کردند، شروع کرد و تا مرز شهادت جلو رفت و با این کار باطل، مقابله کرد و این حرکت کاملاً سیاسی بود. البته به این معنا نیست که چون سیاسی است، تمام سهم این نهضت در همین حد است. خیر، برشی از این نهضت، این است که وقتی مطالعه میکنیم، میبینیم امام حسین(ع) #وضعیت_جامعه_را_تحمل_نکرد و با آن مقابله کرد؛ لذا حرکت امام(ع) یک حرکت سیاسی بود.
🔸گرچه این حرکت سیاسی بود اما همان طور که امام(ع) اعلام کرد، بر مبنای یک قدرت سیاسی گرفتن و یا حرکت حزبی داشتن و یا حرکت و قیامی بر اساس #ریا و قدرت گرفتن و علیه دیگری شوریدن و مانند سایر حرکتها نبود. فرمود من آمدم تا معروف را در جامعه احیا کنم و منکر و زشت را از بین ببرم که در یکی از نامهها تصریح کرد که حکومت یزید سرآمد منکرات است. خاستگاه و منشأ این حرکت که علیه طغیان و ظلم بوده است، هیچ ارادهای جز دین حق نبوده است.
چه عاملی امام حسین(ع) را وادار کرد که این حرکت علیه ظلم را آغاز کند و چنین مقابلهای داشته باشد؟
عدهای هم درخواست کرده بودند و نامه نوشته بودند که اینها هم صحیح است. روزی که امام حسین(ع) حرکت خود را از مکه آغاز کرد، خطبهای خواند و فرمود کسانی میتوانند در این مسیر گام بگذارند که لقاءالله را وطن خود قرار دادهاند. این هنرمندان عرصه توحید میتوانند حضور یابند و شب عاشورا نیز فرمود احدی از مردان شما زنده نخواهد ماند.
◽️حرکتی که امام حسین(ع) برای مقابله با ظلم و مقابله با ستم داشت، هیچ عاملی جز اراده پروردگاری نبود. تنها اراده الهی بر این بود که امام(ع) در این مسیر گام بردارد که تا آخرین لحظه امام(ع) لحظهای به خود تردید راه نداد. علی اکبر در اثنای راه عرض کرد که ما بر حق نیستیم؟ امام(ع) فرمود بلی، تردیدی در این نیست. بنابراین در جنبه سلبی و از بین بردن یک جریان آلوده و ستمکار اموی، امام حسین(ع) مصمم بود که بر مبنای اراده حق این قدرت را بشکند.»
▪️بعد از بیان بخشی از سخنان تامل برانگیز جناب آقای آملی، در ادامه نکاتی در نقد آن بیان می گردد:
@rozaneebefarda
ادامه👇
#عرفیزدگی در تفسیر عاشورا؟!
نقدی بر سخنان آقای مرتضی آملی
[ص 3 از 7]
▫️یک/ علمی ندانستن مفاهیم و معانی عاشورایی:
◽️جناب آقای مرتضی آملی تصریح میکند:
«امروزه تا یک مطلبی علمی و #آکادمیک نشود #قابل_اعتنا_نیست، میرود در فضای #خرافی و فرهنگهای محلی و امثال ذلک.
اگر بخواهد یک امری گسترده بشود و بیاید در روابط بین الملل و نظامهای قانونی و قراردادهای اجتماعی و سیاسی راه پیدا کند باید یک خوانش علمی پیدا کند.
... این برشی که باید در باب نهضت عاشورا ایجاد کرد و این فصل را برای امروزمان جدا کنیم این نیازمند به این است که علمی کنیم》.(د17)
▪️همانطور که از ظاهر کلام ایشان پیداست ادعا شده جنبه ملکوتی نمی تواند جنبه علمی پیدا کند و وارد فضای خرافی یا محلی و غیرعلمی می شود و با التزام به این مبنا، تمام مفاهیم و ارزشهای دینی ما مثل ایمان و توحید و امامت و ولایت و شهادت و ایثار همه اینها غیرعلمی خواهند بود و لابد اسفار اربعهای که ایشان تدریس میکند نیز تعلیلآووری برای خرافات است. پر واضح است که دوگانگی بین ملکوت و علم کاذب است و در امتداد آموزه های منسوخ پوزیتویست ها قابل تحلیل است که گزاره های آسمانی و ایمانی را علمی نمی دانستند. گرچه جناب آملی بر قداست و جایگاه ملکوتی عاشورا صحه می گذارد اما در عمل، اعتنا به عاشورا را به آنچه که او علمی کردن و تبیین آکادمیک می نامد، منوط میکند.
🔹در مقابل این دیدگاه، والد وی، #آیتاللهجوادی_آملی(حفظهالله) در جهت بطلان این دوگانگی و رد نظر کسانی که ایمان را به عنوان امری غیبی، #غیرعلمی میدانند، چنین می فرماید:
🔻《اگر در #غرب بعضیها بر این باور باطل هستند که #ایمان در مقابل #علم است، برای آن است که آنها علم را همان حسّی و تجربه حسّی میدانند و چون غیب و خدا و قیامت و اینها نظیر موجودات مادی، نه با چشم مسلّح و نه با چشم بیسلاح دیده نمیشوند، میگویند اینها علمی نیست.
چون علم را در حس و تجربه حسّی منحصر میکنند؛ این همان تفکّر خام اسرائیلی است که گفتند «لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً» یا «أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً». اگر کفِ سواد یعنی معرفت حسّی و تجربه حسّی معیار باشد، معارف الهی حسّی نیست و اما اگر علم(یعنی به معنای واقعی علم که کَفِ آن تجربه حسّی است و حتی تجربه حسّی هم اگر بخواهد علمی شود باید به تجرید تکیه کند) اگر ما این معنا را توسعه دادیم، یقیناً ایمان با علم مطابق است.
سرّ اینکه تجربه حسّی بدون تجرید عقلی هیچ پایه علمی ندارد، این است که مثلاً دارویی را برای شهری در ده مورد، صد مورد، هزار مورد آزمایش کردند و دیدند که این دارو برای فلان درد خوب است؛ تا اینجا که حس و تجربه حسّی است، برای اینها طمأنینهآور است، اما همین دارو را برای پنج قارّه تصویب میکنند، یک؛ برای این زمان و زمانهای آینده تصویب میکنند، دو.نه پنج قارّه را و نه آینده را اینها آزمودند و حرف اینها هم حرفی درست و علمی است؛ یعنی یک داروشناس و داروساز وقتی چندین مورد تجربه کرده است و دید جواب کافی داد، میگوید این برای پنج قارّه خوب است و برای آینده هم خوب است که حرف صحیحی هم است؛ اما نمیداند که پشتوانه تجربه حسّی او یک برهان تجریدیِ عقلی است که از آن باخبر نیست.
از او اگر سؤال کنید که شما فقط همین شهر خودتان را آزمایش کردید، کشورهای دیگر را که آزمایش نکردید چطور؟ این زمان را آزمودید، أزمنه بعدی را که نیازمودید چطور؟ وقتی این سؤال را کردید، یک جواب محقّقانه عالمانه میدهد ولی از آن خبر ندارد ...
یعنی یک قیاس تجریدیِ عقلی غیبی، پشتوانه این تجربه حسّی است ... پشتوانه حجیّت همه تجربههای حسّی این قیاس استثنایی است که تجریدی عقلی است.
یعنی اگر این اتفاقی بود و ربط ضروری بین این بیماری و آن درمان نبود و خصوصیّت این مکان دخالت میداشت، دائمی نبود، ما یک مورد، دو مورد یا ده مورد انجام میدادیم؛ اما وقتی هزار مورد که جواب مثبت گرفتیم، معلوم میشود که سنها، جنسیّتها و مانند اینها دخیل نیست.
انسان از آن جهت که انسان است اگر به این بیماری مبتلا شود، فلان دارو برایش خوب است؛ این را عقل تجریدی میگوید، این را که شما تجربه نکردید! اگر این را بردارند، یعنی قیاس استثنایی را بردارند، دستتان خالی است.
شما همان هزار مورد را تجربه کردید و نسبت به همان هزار مورد میتوانید فتوا دهید؛ بنابراین تکیهگاه علوم تجربی آن تجرید عقلی است. اگر اینها آن معنا را باور میکردند که بدون تجرید عقلی هرگز تجربه حسّی کارآیی نداشت، نمیگفتند که ایمان با علم هماهنگ نیست. بله، اگر علم یعنی همان که اسرائیلیها میگفتند(لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً)، ایمان با این هماهنگ نیست(أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً) ... برای اینکه آن غیب است و غیب با چشم دیده نمیشود.》
▫️ تفسیر تسنیم(ذیل آیه112صافات)
@rozaneebefarda
ادامه👇
خوانش ملکی؛ یا عرفیزدگی در قرائت عاشورا؟!
نقدی بر سخنان آقای مرتضی آملی
[ص 4 از 7]
▫️دو/ کنار زدن مفاهیم ارزشی و الهی از صحنه جامعه با قداست بخشی و فوق بشری پنداشتن آنها
🔹آنچه که از کلمات و جملات آقای مرتضی آملی فهمیده می شود اینکه مفاهیم ملکوتی قابلیت اجرایی در جامعه امروز بشری ندارند و ایشان ظاهرا معتقد است این مفاهیم با اینکه مقدس اند اما علمی نیستند و نمی توانند تبدیل به قانونی برای ایجاد نظم اجتماعی و بین المللی شوند و تصریح می کند برای پیاده سازی نهضت عاشورا، باید جنبه ملکی را با قطع نظر از جنبه ملکوتی مورد خوانش قرار داد.
🔻او گفته:
آیا خود حوزه این مسأله را با قطع نظر از جنبه ملکوتی ایثار و شهادت و فرهنگ نثار در پیشگاه حق سبحانه تعالی و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله [مورد بررسی قرار داده است؟] خب [این مفاهیم] خیلی ارزشمند است ولی آیا این می تواند جهت علمی پیدا کند و در یک بحث علمی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد و قابلیت این را پیدا کند که دانشمندان و فیلسوفان بیایند و آن را خوانش کنند و از نظر علمی مورد بررسی قرار دهند؟ تردیدی نیست که آن جنبههای ملکوتی و آن فضایل به جای خود محفوظ است اما این برشی که باید در باب نهضت عاشورا ایجاد کرد و این فصل را برای امروزمان جدا کنیم این نیازمند به این است که علمی کنیم.
🔹ایشان ادعا کرده برای قانون شدن و اثرگذارشدن نهضت عاشورا باید با قطع نظر از جنبه ملکوتی مورد خوانش قرار گیرد. سوال اصلی از ایشان این که وقتی از آن جنبه ملکوتی قطع نظر شد چگونه می توان جنبه ملکی را خوانش کرد آیا این به چیزی به چیزی جز سکولاریسم دینی ختم می شود؟
آیا خوانش ملکی نهضت عاشورا با قطع نظر از جنبه ملکوتی به این معنی نیست که آن جنبه ملکوتی که معارف و ارزش های دین را پشتیبانی میکنند در ساحت جامعه برای تنظیم قانون و مقررات و تنظیم روابط مورد استفاده قرار نگیرند.
آیا با حذف جنبه ملکوتی می توان برداشت صحیحی از جنبه ملکی داشت؟
آن برداشتی که بدون توجه به جنبه های ملکوتی باشد آیا می تواند با معارف اسلام مطابقت داشته باشد؟
به علاوه، چگونه بدون لحاظ جنبه معنوی می توان حرکت امام حسین علیه السلام را با آن خطرات و پلیدی های دشمنان و به خطر انداختن جان زنان و کودکان در چاچوب نگاه زمینی توجیه کرد؟
واضح است که اگر جنبه ملکوتی از کربلا کنار گذاشته شود نتیجه آن یک خوانش عرفی خواهد شد که طبعا از شبهات عقل خودبنیاد نیز در امان نخواهد بود. البته این خوانش، چندان جدید نیست بلکه قرائت کسانی است که حضرت سیدالشهداء علیهالسلام را نصیحت می کردند و قیام الهی ایشان را العیاذبالله《القاء الی التهلکة》میخواندند!
🔹معلوم نیست مراد گوینده از طرح بحث خوانش ملکی و عرفی از عاشورا، دقیقا چیست و چه عواملی باعث شده امثال او در این دوران به دنبال چنین قرائتی از عاشورا باشند؟
گرچه تمایلات سیاسی جناب آملی را نمی توان از تحلیلهای به ظاهر علمی جدا کرد اما به دلیل همان سابقه و برخی مواضع، فرضیه برداشتهای جناحی از عاشورا دور از ذهن نیست؛ خاصه آنکه در سالهای اخیر برخی سیاستمداران غربگرا برای پیش برد اهداف و توجیه رویکردهای ناصحیح سیاسی خود به ارائه تفسیرهای تحریف آمیز از عاشورا روی آوردند و تلاش کردند خوانشی متفاوت ارائه دهند؛ کسانی که عاشورا را #درس_مذاکره می خوانند تا بتوانند تفکرات التقاطی و تصمیمات غیرمعقول سیاسی و اجتماعی خود را برای عوام الناس توجیه کنند.
طبعا مقدمه خوانش انحرافی از عاشورا، حدف جنبه ملکوتی و الهی این نهضت در مناسبات سیاسی و اجتماعی است.
🔻 آیا با قطع کردن رابطه ملک و ملکوت و پرداختن صرف به جنبه زمینی نهضت عاشورا می توان انتظار داشت ارزشهایی چون ایمان و عدالت وعزت و آزادگی و ایثار و شهادت در جامعه حاکم شود؟
🔻آنچه که باعث می شود نهضت عاشورا در عرصه های زندگی ما پیاده نشود بیتوجهی به همین جنبه ملکوتی عاشورا و #تحریف آن توسط عده ای خاص است. برداشت ملکی و عرفی از عاشورا در صورت انقطاع از جنبه ملکوتی، واجد حجیت و اعتبار نیست. چرا که جنبه ملکی مرتبط با جنبه ملکوتی و نشات گیرنده از آن است و اساسا نمی توان جنبه ظاهری را بدون آن معانی در نظر گرفت.
@rozaneebefarda
ادامه👇
خوانش ملکی؛ یا عرفیزدگی در قرائت عاشورا؟!
نقدی بر سخنان آقای مرتضی آملی
[ص 5 از 7]
▫️سه/ ادعای عدم تأثیر نهضت عاشورا در حیات سیاسی و اجتماعی ما
🔻جناب آقای آملی مدعی است تاکنون تنها به جنبه ملکوتی نهضت عاشورا توجه شده لذا نهضت عاشورا نه تنها نتوانسته نقشی در اصلاح جامعه و احیاء سنت های الهی داشته باشد، بلکه مانع از خوانش ملکی و آکادمیک(!) شده است.
◾️برداشت و تفسیر جناب آقای آملی با واقعیت های میدانی و تحولات تاریخ اسلام منافات دارد؛ چه اینکه قیام عاشورا از سال 61 هجری تا کنون، الهام بخش و سرسلسله تعداد بیشماری از جنبش های اصیل اسلامی بوده است. خوب است آقای آملی پاسخ دهد که آیا می توان نقش قیام عاشورا در همین تحولات تاریخ معاصر را نادیده گرفت؟!
آیا کنار زدن رژیم طاغوت و منحوس پهلوی و برپایی حکومت اسلامی، در پرتو نهضت حسینی صورت نگرفت و مصداق بارز احیاء سنت نبوی و اماته سنت اموی نبود؟ آیا انقلاب شکوهمند اسلامی توسط امام خمینی، بزرگ رهرو حسین بن علی، از مکاتب الحادی و التقاطی (به اصطلاح آکادمیک) شرق و غرب برخواسته یا با سرمشق از نهضت عاشورا با همان تقریر ملکوتی، به سرانجام رسیده است؟
مگر نه آنکه رزمندگان اسلام درهشت سال #دفاع_مقدس و #مدافعان_حرم اهل بیت علیهم السلام در پرتو فرهنگ ایثار و شهادت و با التفات به همان جنبه ملکوتی عاشورا، از اسلام دفاع کردند و جاودانه شدند؟ آیا با اینهمه، بازهم جنبه های ملکوتی نقشی در حیات سیاسی و اخلاقی و تربیتی ما نداشته و باید هر نوع استفاده از آثار دنیوی از عاشورا را متوقف بر منتظر تقریرهای عرفی و زمینی کنیم؟
🔳برخلاف مدعاهای مبهم و ناصواب جناب آقای مرتضی آملی، امام خمینی رحمة الله علیه بر آثار گسترده قیام عاشورا در ایجاد ابعاث اجتماعی صحه گذارده و به طور خاص به ماهیت عاشورایی انقلاب اسلامی، اینچنین اشاره کرده اند:
«انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.» (صحیفه امام، ج 17، ص 481- 483)
«با این حس شهادت دوستی این معنا را ملت ما پیش برد و رمز همین معنایی بود که از کربلا منعکس شد به همه جهاتی که ما داشتیم، به همه ملت ما ...» (همان، ج 10، ص 120- 122).
«حق پیروز است منتها ما رمز پیروزی را باید پیدا کنیم که رمز پیروزی ما چه بوده است ... یکی از رمزهایی که بزرگترین رمز است، قضیۀ سیدالشهداست.» (همان، ج 11، ص 95- 97)
«وقتی مردم دیدند که سیدالشهدا و جوانهایش را آنطور قطعه قطعه کردند و آنطور جوانهای خودش را داد، برای مردم آسان می شود که جوان بدهند و با این حس شهادت دوستی این معنی را ملت ما پیش برد و رمز همین معنایی بود که از کربلا منعکس شد به همه جهاتی که ما داشتیم، به همه ملت ما و همه آرزوی شهادت می کردند، همان شهادتی که سیدش سیدالشهدا بود.» (همان، ج 10، ص 120- 122)
«این خون سیدالشهدا است که خونهای همه ملتهای اسلامی را به جوش می آورد و این دستجات عزیز عاشورا است که مردم را به هیجان می آورد برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می کند ...» (همان، ج 15، ص 330- 332)
به فرموده مقام معظم رهبری «اگر حادثه کربلا و اسوه گیری از آن نبود، این انقلاب پیروز نمی شد... آخرین برکت عظیم حادثه کربلا همین انقلاب شکوهمند ماست.»(26/3/1372)
«درسهای عاشورا همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند لبی عبدالله الحسین علیه السلام انجام دادید.»(18/2/1377)
آیت الله جوادی نیز درباره تاثیر نهضت عاشورا در هشت سال دفاع مقدس بارها و بارها بیان کرده اند:
«در زمان جنگ تحمیلی در خاکریزها، #سرود_مرز_پرگهر خوانده نمیشد بلکه #شعار_یاحسین(ع) مطرح بود، باید مرزها مشخص شود.»
در جای دیگر فرموده:
«پرچم سه رنگ در جنگ جهانی اول و دوم هم وجود داشت و نتوانست ایران را حفظ کند؛ ایرانی بودیم و پرچم سه رنگ داشتیم ولی ۱۷ شهرمان را تقدیم کردیم؛ در کودتای ننگین ۲۸ مرداد هم شعار رسمی مردم تهران مرگ بر شاه بود ولی بعد از ظهر همان روز شعار جاویدشاه طنینانداز شد و آن زمان هم پرچم سه رنگ داشتیم.
پس از کودتا زیر لوای همان پرچم سه رنگ ثروتهای ملی را تقدیم بیگانگان کردیم و علمایمان به زندان افتادند و این یک واقعیت تاریخی است؛ در زمان رضاخان هم با مکتب ایرانی مسجد گوهرشاد را به گلوله بستند پس پرچم سه رنگ نه تنها ظرفیت حفظ دین را ندارد بلکه خودش را هم نمیتواند نگاه دارد. پرچمهای یا زهرا(س)، یا حسین(ع) و یا علی(ع) در دستان رزمندگان اسلام بود و این ظرفیت را داشت که کشور و اسلام را حفظ کند؛ هنر پرچمهای دینی همین است و باید به دنبال همانها برویم.»(خبرگزاری حوزه-20خرداد1393)
@rozaneebefarda
ادامه👇
خوانش ملکی؛ یا عرفیزدگی در قرائت عاشورا؟!
نقدی بر سخنان آقای مرتضی آملی
[ص 6 از 7]
▫️چهار/ حق حاکمیت خداوند و حق حاکمیت مردم
🔸آقای مرتضی آملی در سخنرانی مزبور ادعا می کند در فلسفه سیاسی اسلام مردم حق حاکمیت دارند و #حاکمیت_مردم در طول #حاکمیت_خداست:
« #مبدأ_قدرت در نظام حسینی و حکومت حسین بن علی(ع) چیست؟
...نقش مردم و حاکمیت ملی در نظم سیاسی در نهضت حسینی را چگونه است؟
آیا #حاکمیت_انسانها در تعارض با حاکمیت خداست یا نه، بلکه تعارضی نیست و در طول حاکمیت الهی تعریف می شوند، همانگونه که نبی اکرم(ص) جایگاه خود را بر اساس اراده الهی قرار دادند.»(د40)
◽️این سخنان در حالی مطرح شده که در فلسفه سیاسی اسلامی، #حق_حاکمیت را مختص خدا می دانند و تنها کسانی که از جانب خداوند تعیین شوند، حق حاکمیت دارند و مسئله #حق_حاکمیت_مردم در کنار #حق_حاکمیت_خدا، تقریری دیگر از همان دوگانه سازی هاست که در عصر اصلاحات در مقام نشر گفتمان #دمکراسی_خواهی_غربی مطرح شد و مقام معظم رهبری نظریه #مردم_سالاری_دینی را در تقابل با آن مطرح ساخت. در واقع دیدگاه آقای مرتضی آملی به نظریه #مشروعیت_مرکب آقای #منتظری و برخی دیدگاه های متاخر آقای #هاشمی نزدیک است و برخی بزرگان به نحو تفصیلی بدان پاسخ داده اند. به عنوان نمونه آیت الله #جوادی_آملی در مقالهای با عنوان «ولایت فقیه و نقش آرای مردم» چنین می نویسد:
«بیعت در فرهنگ تشیّع و فقه شیعه اثنا عشریّه #علامت_حقّ است، نه #علّت آن. توضیح آنکه حقّ حاکمیّت در نظام اسلامی از آنِ خدای سبحان است که توسّط قرآن و سنّت معصومان(علیهمالسلام) تجلّی نموده است و بر توده انسانها پذیرش این نظام و بیعت با قرآن و معصومان(علیهمالسلام) فریضه عینی است و هیچگونه تأثیری در ثبوت اصل حقّ حاکمیّت قرآن و معصوم ندارد؛ چنانکه اگر نسبت به غیر از این دو وزنه وزین (ثقلین) انجام پذیرد، نه تنها علّت ثبوت حق نیست، بلکه علامت هم نیست و به منزله تکیه دادن به درخت، بدون بهرهبرداری از میوه آن است و بعد از بیعت باید به لوازم آن ملتزم بود؛ یعنی جامعه بشری دو تکلیف طولی دارند؛ اول آنکه با آنچه به صورت قرآن و سنّت معصومان(علیهمالسلام) تبیین شده است، بیعت کرده،به آن ایمان بیاورند. دوم آنکه به تمام مضامین و دستورهای آنها عمل نمایند.
آنچه از امیرالمؤمنین(علیهالسلام) در نهج البلاغه یا غیر آن، در زمینه احتجاج به بیعت نقل شده است، از باب قاعده الزام است؛ چنانکه خداوند مؤمنان را به التزام به آنچه مُلزم شدهاند یعنی عمل به قرآن و پیروی از رهبری پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم)مؤاخذه میکند؛ نه آنکه بیعت با علی بن ابیطالبعلیه افضل صلوات المصلّین علّت حقّ حاکمیّت آن حضرت شده، حضرتش برای تثبیت موقعیّت سیاسی خود به علّت پیدایش آن که آراء مردم است استدلال کرده باشد.» (اندیشه، آیت الله جوادی آملی، ج۴، ص ۴۹۴)
🔹البته جناب آقای مرتضی آملی در سخنرانی خود ظاهراً در صدد القای رابطه عرضی بین حاکمیت خداوند و حاکمیت مردم نیست ولی بر حق حاکمیت مردم در کنار حق حاکمیت خدا تصریح دارد و به نظر می رسد در صدد آن است که به نحو مبهم حاکمیت مردم را #مبدأ_مشروعیت_قدرت القاء کند، که در این فرض، سخنش با اشکالات جدی مواجه خواهد بود.
◽️پنج/ حقوق #دشمنان و #مخالفان_سیاسی در واقعه عاشورا:
🔸جناب آملی در بخشی از سخنانش در این زمینه چنین می گوید:
«کسانی که مخالفاند در حاکمیت اسلامی چگونه باید دیده شوند؟...خدایی که به دشمن خودش مجال و فرصت داده تا با او دشمنی کند و حسین را بکشد این دشمنی است اما خدا این فرصت را در نظم اجتماعی قرار داده است... این فرصت و مهلت باید مورد توجه در این فلسفه سیاسی قرار گیرد.»(د 40)
◾️این شیوه استدلال و استشهاد به وقایع عاشورا، بسیار عجیب و متاسفانه بیشتر شبیه سخنان #ابنزیاد(لعنهالله) در مواجهه با حضرت زینب سلام الله علیهاست؛ آنجا که پس از ارتکاب جنایتی تکرارنشدنی، تلاش داشت اقدام خود را با همین شیوه #توجیه کند و از همین رو با بیانی طعنه آمیز و با تمسک به #ادبیات_دینی، خطاب به زینب کبری(س) گفت:
« كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِك» پاسخ قاطع و دقیق حضرت زینب سلام الله علیها، نه تنها ابن زیاد که همه سیاست اندیشان جبری مسلک و توجیه گر اقدامات قدرت مدارانه خلاف ضابطه(با سوءاستفاده از مبانی دینی) را یکباره اسکات و رسوا ساخت!
▪️جناب آملی مدعی است که مجال دادن خداوند به دشمنان خود را باید در فلسفه ورزی سیاسی عاشورا لحاظ کرد و طبق آن، به #دشمنان (که قصد عصیان و قتل و فساد در زمین دارند) همانطور که خداوند فرصت داده، فرصت داد!
به نظر می رسد این نحو ورود به تحلیل واقعه عاشورا ناشی از #خلط بین تشریع و تکوین رخ داده و که از کسی که داعیه دار تدریس فلسفه اسلامی است، بسیار بعید به نظر می رسید!
@rozaneebefarda
ادامه👇
خوانش ملکی؛ یا عرفیزدگی در قرائت عاشورا؟!
نقدی بر سخنان آقای مرتضی آملی
[ص 7 از 7]
🔸از جناب آملی می پرسیم، آیا مباحث مربوط به #فلسفه_سیاسی_عاشورا باید طبق اراده تشریعی خداوند تفسیر شود یا اراده تکوینی؟
فرصت دادن خداوند به مجرمین مربوط به اراده تکوینی خداوند است و خلط آن با اراده تشریعی، و استنتاج فلسفه سیاسی از چنین خلط فاحشی، بسیار مذموم و #غیرعالمانه است!
تفکیک بین اراده تکوینی و اراده تشریعی در برخی آیات قرآن کریم مورد توجه بوده است؛ آنجا که برخی کافران در مقام فرار از انفاق، «اگر خدا مىخواست او را اطعام مىكرد؟!»(یس/47)
سخن آنان در واقع بدین معناست که خدا خواسته آن نیازمند گرسنه باشد، اگر می خواست خودش به او رسیدگی می کرد!خداوند از این جماعت به عنوان «إِنْ أَنتُمْ إِلَّا #فىِ_ضَلَالٍ_مُّبِينٍ» کسانی یاد کرده است!
🔸آیت الله جوادی آملی نیز در ذیل همین آیه شریفه، به نکات جالب و مهمی در بطلان این دیدگاه اشاره می کند:
🔻 ... اينها بين تشريع و تكوين فرق نگذاشتند؛ در سوره مباركه «انعام» آيه 148 اين است كه مشركان، نه مقلّدانشان, چون مقلّدانشان چيزهايي را قبول ميكردند كه پدرانشان بگويند و چيزهايي را نفي ميكردند كه پدرانشان نفي ميكنند، #تصديق و #تكذيبِ #گروه_تقليدي, تابع نفي و اثبات مرجع تقليدشان است؛ اينها اگر چيزي را ميخواستند بپذيرند ميگفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَي أُمَّةٍ﴾ و اگر نپذيرند ميگفتند: ﴿مَا سَمِعْنَا بِهَذا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ﴾ اما محقّقانشان به حسب ظاهر كه پژوهشگر بودند برابر آيه 148 استدلال ميكردند ﴿سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللّهُ مَا أَشْرَكْنَا﴾؛ ميگفتند اين نظام را خدا آفريد, عليمِ مطلق است, قديرِ مطلق است و از كار ما هم باخبر است، اگر كار ما بد بود؛ يعني شرك و وثنيّت بد بود خدا جلوي آن را ميگرفت، چون خدا جلوي شرك و بتپرستي را نگرفت ـ معاذ الله ـ معلوم ميشود راضي است...پاسخ آنها اين بود كه شما بين اراده تكوين و تشريع خلط كرديد؛ ذات اقدس الهي قادر مطلق است، اگر قادر مطلق است و جلوي چيزي را نگرفت معناي آن اين نيست كه آن حلال است وگرنه يك اباحهگري است، پس هيچ ظلم و معصيتي در عالَم نيست. شما را ذات اقدس الهي در نظام تكوين آزاد گذاشته که نه جبر است و نه تفويض «أمرٌ بين الأمرين» است؛ ولي در نظام تشريع موظّف كرده و راهنمايي كرده كه پايان گناه آتش است. چرا بين تشريع و تكوين خلط ميكنيد؟ آنهايي كه گرفتار اين خَلط بودند همانطوري كه شرك خودشان را توجيه ميكردند، كمك نكردن به فقرا را هم با اين بهانه توجيه ميكردند.»
🔸برداشت غیرعلمی آقای آملی از وقایع عاشورا که ظاهرا به دنبال تئوری سازی برای تامین حقوق مخالفان نظام اسلامی با تمسک به واقعه عاشوراست، نتایج و تالی فاسدهای زیادی دارد که گرچه بدان تصریح نشده اما مخاطب هوشمند، با اندک درنگ در ساختار و پیام سخنرانی او بدان پی خواهد برد.
این سنخ برداشتهای بی مبنا و نادرست از عاشورا منجر به #جبرگرایی و در نتیجه گردن نهادن به اوامر و اراده دشمنان خدا و سازش با ظالمان و سکوت در برابر مستکبران و همچنین کوتاهی در یاری و حمایت از مظلومان و مشروعیت بخشیدن به مخالفان نظام اسلامی خواهد شد.
بسط چنین برداشت های خطرناکی، زمینه روی کار آمدن یزیدیان و سلطه جائران بر مؤمنین را فراهم خواهد کرد.
⭕️در #روزگا_امروز_ما خرده جریان های سیاسی و فکری غرب اندیش، برای توجیه رویکرد سیاسی خود به سوء استفاده از مفاهیم و مبانی دینی روی آورده اند و چنانکه در زمینه #برجام و #مذاکره_با_آمریکا از آموزه های مذهبی برای #اقناع جامعه هدف استفاده کرد و روزی عاشورا و روزی دیگر صلح های پیامبر(ص) را مکتب درس مذاکره معرفی کرد. و شوربختانه این ادبیات سیاسی خاص، توسط #شاخه_حوزوی_اعتدال و در #قم تولید و تئوریزه و بر دهان ارباب سازش با شیطان گذارده شد! روابط سیاسی و فکری جناب آقای مرتضی آملی نیز در این جهت بر اهل اطلاع پیداست.
@rozaneebefarda
1_1868.pdf
412.7K
انکار #اقتصاد_اسلامی با مغالطۀ پهلوان پنبه!
مهدی حسین زاده یزدی
دانش آموخته سطوح عالی حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
واکنش حوزویان به مصاحبه جنجالی آقای #سیدمحمدجواد_علوی/25
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▪️متن کامل یادداشت «انکار اقتصاد اسلامی؛ بازگشت به لیبرالیسم» منتشر شده در شمارۀ ۳۸۸۸ روزنامۀ فرهیختگان.
🔸در بخشی از این یادداشت، چنین امده است:
«یکی از مغالطات مشهوری که متأسفانه در مباحث علمی فراوان به چشم می خورد، #مغالطۀ_پهلوان_پنبه یا strawman است... بیان تقریر ضعیفی از یک مکتب یا جنبش و نقد آن یکی از مثال های بارز این مغالطه است که در این گفت و گو به روشنی مشاهده می کنیم.
کدام عالم یا پژوهشگر اقتصاد اسلامی بر این باور است که اقتصاد اسلامی یعنی اینکه مثلاً امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه دربارۀ تورم فرموده باشند که اگر تورم بالا رفت، چه جور بخواهیم کنترلش بکنیم؟ یا رشد اقتصادی با چه فرمولی باید درست شود؟...اگر چنین عالمی روی کرۀ خاکی وجود داشته باشد، یقین بدانید در داشبور خود رویش قرآن می گذارد تا اسلامی شود!»
@rozaneebefarda