🔸دم خروس #رسانه_های_برجامی!
◽️مجتبي يوسفي نماينده اهواز در مجلس يازدهم در توئيتى نوشت:
«گزارش هايي در مورد #قراردادهاي_اجباري يك رسانه با وزارتخانه ها به دست ما رسيده كه به زودي تحقيق از وزارتخانه ها و مجالس گذشته را در مورد قراردادها و مبالغ پرداخت شده به اين #رسانه_تفرقه_افكن متعلق به معاون دفتر يكي از سران عالي رتبه را آغاز و فعاليت هاي آن را رصد خواهيم كرد.»
▪️برخی رسانه ها با تکیه بر بعضی شواهد دقیق، این افشاگری را به #خبرآنلاین تطبیق کرده اند.
▫️آیا افشاگری ها از مدیران رسانه ای #خرده_جریان_اعتدال، ادامه خواهد یافت؟
◽️منتظر پرونده ویژه خبرآنلاین در روزنه باشید...
@rozaneebefarda
magویژه نام بیانیه گام دوم.سیاست نامه انقلاب اسلامی- maaref-116 98.11.30.pdf
4.65M
💥متن کامل نشریه معارف #ویژه_نامه «سیاستنامه انقلاب؛ کندو کاوی در بیانیه گام دوم انقلاب»
👈عناوین مورد بحث در این ویژه نامه: _بیانیه گام دوم در هندسه فکری مقام معظم رهبری
_هندسۀ مسئلههای معطوف به حرکتِ فرهنگیِ انقلاب
_تصویرِ فرهنگ در بیانیّۀ گامِ دوّمِ انقلاب
_تحلیل ابعاد تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب _ تجویزگری تمدنی در مقیاس جهانی _بررسی ظرفیتشناسانه بیانیه گام دوم با رویکرد تمدنی
_ورود به عصر جدید چرا و چگونه؟
_کلید واژه عدالت و مبارزه با فساد
_آموزههای وحیانی در بیانیه گام دوم انقلاب
_ظرفیتهای مباحث کلامی در بیانیه گام دوم
_دیدگاههای اخلاقی در بیانیه گام دوم
_سبک زندگی در بیانیه گام دوم
_نقش جوانان دانشگاهی در پیشرفت علمی
_جستاری در منبعشناسی بیانیه گام دوم و گزیدهخوانی نقطه نظرات فرهیختگان ذیل بیانیه گام دوم
◽️با آثاری از آقایان:
مصطفی ملکوتیان
علیرضا پیروزمند
مهدی جمشیدی
مهدی امیدی
امیر سیاهپوش
ابوذر رجبی
محمدجواد فلاح
محمدهادی منصوری
امیرمحسن عرفان
ابوالقاسم یعقوبی
حسین بغدادی
دانیال ادیب
@rozaneebefarda
#علوم_انسانی_اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری/1
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️ ببینید، ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است؛ بحث سر این است. محل کلام بین آنچه که ما میگوییم و آنچه که ایشان فرمودند، دو تاست. اصلا مرکز اثبات و نفی، یک چیز نیست.
◽️بحث سر این نیست که ما جامعهشناسی یا روانشناسی یا علم مدیریت یا تعلیم و تربیت نمیخواهیم یا چیز خوبی نیست یا فایدهای ندارد. چرا؛ قطعا خوب است؛ قطعا لازم است.
◽️من یکی از حرفهایی که دارم، همین #رشتهی_تعلیم_و_تربیت در #حوزه است. بحث در این نیست که این علوم مفید نیست؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک #جهانبینی است غیر از جهان بینی ما.
▫️علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل #فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد.
شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست.
◽️قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛ آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است.
▫️میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا #اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب #اقتصاد_اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.»(1389.8.2)
@rozaneebefarda
#پرونده_ویژه
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📛یادداشت سوم:
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
🔻نقدی بر سخنان جناب آقای #سیدصادق_شیرازی پیرامون عدم برخورد با #براندازان_نظام_اسلامی
⭕️سلسله یادداشت های #تیغ_و_تحریف به نقد و ارزیابی برخی سخنرانی های مذهبی می پردازد که در آنها به نحوی عجیب با نوعی تولید #ادبیات_سیاسی جدید و جهت دار مواجهیم که در مواردی در چارچوب #مشروعیت_زدایی از #نظام_اسلامی و تئوری پردازی برای توصیه یا توجیه اقدامات #خشن و احیانا #براندازانه، قابل تحلیل است.
◽️بررسیها نشان می دهد که مواجهه سیاسی این طیف با نظام، وارد دورانی جدید شده و طبعا هر نوع کنش گری متقابل عالمانه با آنان نیز بدون درک عمیق و دقیق این اتفاق جدید، ممکن نیست!
▪️تولید ادبیات سیاسی با پس زمینه مذهبی، خطرناک ترین نوع مواجهه با جمهوری اسلامی است که زمینه ساز تضعیف #مشروعیت_مذهبی_نظام است.
⭕️تحریریه روزنه با ردیابی تحرکات تبلیغی طیفی از جریانهای زاویه دار(با لحاظ شدت و ضعف در مخالفت یا نقد نظام)، مجموعه نقدهایی را به قلم برخی فضلای حوزوی تقدیم خوانندگان خواهد کرد.
⭕️یادداشت نخست:
#عرفیزدگی در تفسیر عاشورا؟!/نقدی بر سخنان آقای مرتضی جوادی آملی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5190
⭕️یادداشت دوم:
داوود #فیرحی؛ تئوری پردازی برای #آشوب یا تریدپراکنی در مبانی؟!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5206
متن کامل یادداشت را در روزنه بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
#پرونده_ویژه تیغ و تحریف! روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اس
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
📛یادداشت سوم:
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
🔻نقدی بر سخنان جناب آقای #سیدصادق_شیرازی پیرامون عدم برخورد با #براندازان_نظام_اسلامی
💥اختصاصی/ احمد هاشمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 4]
⛔️در محرم امسال جناب آقای سیدصادق شیرازی در سخنانی با موضوع «اعدام برانداز» ادعا میکند در حکومت پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) اعدام برانداز و منافق وجود نداشته است.
البته او پیشتر در بهمن سال 89 و پس از فتنه88 و آشوب های خیابانی آن برهه نیز در سخنانش در روز رحلت پیامبر اکرم(ص) مدعی شده بود:
🔻«مگر منافق را باید کشت؟....پیغمبر خدا یک منافق را نکشت»
▪️البته در این سخنرانی به سیره حکومتی امیرالمومنین(ع) اشاره نمیکند و به نوعی آن را سانسور میکند. البته در همان ایام یکی از خطبای قم به این سخنرانی واکنش داد و با استناد به سیره حضرت علی(ع) در نبردهایش با کسانی که در ظاهر مسلمان بودند و جاهلانه و یا منافقانه سنگ اسلام را به سینه می زدند، به این ادعای آقای سیدصادق شیرازی پاسخ داد.
◽️در سخنرانی اخیر، جناب شیرازی تا حد زیادی ادعای سابق خود را پس گرفته است؛ او در این سخنرانی به سیره امیرالمومنین علیهالسلام اشاره می کند، البته با این توضیح که آن حضرت تا زمانی که دشمنانشان شمشیر نکشیدند، اقدامی نکرد و پس از آن فقط به دفاع پرداختند.
🔘همین عقب نشینی ایشان که لااقل قبول کردند که اگر برانداز و منافق اقدامی بکنند باید با او مقابله سخت کرد، نشان میدهد یا مطالعات تاریخی وی تکمیل شده یا اقلا حاضر شدهاند به بخشی از حقایق تاریخی برخلاف اظهارات پیشین خود اذعان کند. البته ایشان در سخنرانی اخیر برخورد حضرت امیر(ع) در جمل و صفین را دفاع می نامد، در حالی که حداقل درباره نبرد صفین چنین ادعایی، درست نیست و طبق شواهد تاریخی و نامههای حضرت به معاویه، روشن است که ایشان ابتدائا به نبرد با معاویه رفتند.(مراجعه شود به: الفتوح، ج3، ص170-مناقب آل ابی طالب، ج3، ص218-مناقب على بن ابى طالب، ص167-حیات فکری سیاسی امامان شیعه، ص91-95)
◽️البته جناب آقای سیدصادق شیرازی در این سخنرانی علیرغم اشاره به سیره امیرالمومنین(ع)، مانور زیادی بر سیره پیامبر اکرم(ص) دارند و به نوع برخورد آن حضرت (ص) با سخنان و اقدامات عبدالله بن ابی سلول و نیز ترور ناموفق پیامبر(ص) در عقبه اشاره می کند و ادعا میکند پیامبر حتی در مقابل کسانی که قصد ترور ایشان را داشتند هیچ اقدامی نکرد، و ماجرا را طوری جلوه می دهند که فقط این عملکرد پیامبراکرم(ص)، مطابق با اسلام است و به این دقت ندارد که اینگونه رحمانیزه کردن اسلام و این برداشت ناصواب، منجر به –معاذالله- متهم شدن حضرت امیر(ع) میشود!
از این رو، اگر واقعا جناب شیرازی به این اعتقاد دارند که سیره حضرت امیر(ع) حجت است، پس نمی توانند با بسنده کردن به سیره پیامبر(به فرض اینکه پیامبر(ص) هیچ براندازی را اعدام نکرده باشند) از این واقعه، قاعدهسازی بکنند؛ از سوی دیگر جناب شیرازی باید به این سوال پاسخ دهند که اگر این نوع برداشت را از اسلام پذیرفتند که با براندازان و دشمنانان اهل بیت(ع) نباید برخورد کرد، پس اعلان دهه برائت و دامن زدن اختلاف های خونین بین مسلمانان چه توجیهی دارد؟
آیا رسول الله(ص) و امیرالمومنین(ع) چنین رفتار کردند؟
ایشان این ادعای خود را به عنوان قطعیات و مسلمات تاریخ اسلام بیان می کند و برای آن شواهدی را ذکر می کند که در این یادداشت به بررسی آن بپردازیم.
◽️گوینده مزبور در سیره پیامبر(ص) بیش از همه به نوع رفتار پیامبر(ص) با عبدالله بن ابی سلول اشاره میکند. اینکه حضرت با وجود اعلام برانداز بودن عبدالله بن ابی سلول، پیامبر(ص) هیچ اقدامی در قبال او نکرد و حتی هنگامی که وی فوت کرد، پیامبر(ص) پیراهن خود را در کفن وی گذاشت.
@rozaneebefarda
ادامه👇
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
[صفحه 2 از 4]
🔸در بررسی این ادعا باید گفت که این گزارش که پیامبر(ص) پیراهن خود را در کفن عبدالله بن ابی سلول گذاشته اند، در منابع عامه و صحاح سته به کرات ذکر شده است(مسند أحمد ج23 ص307، صحیح بخاری ج2 ص364، صحیح مسلم ج4 ص2140 و در منابع شیعه فقط در کتاب امالی شیخ طوسی آمده است.
▪️در بررسی این ادعا باید گفت که این گزارش که پیامبر(ص) پیراهن خود را در کفن عبدالله بن ابی سلول گذاشته اند، در منابع عامه و صحاح سته به کرات ذکر شده است و در منابع شیعه فقط در کتاب امالی شیخ طوسی(الامالی ص394) آمده است؛ سند این روایت بر اساس ضوابط رجالی مورد اعتماد نیست.
چرا که علاوه بر وجود چندین شخصیت مجهول، شخصی مثل سفیان بن عیینه در سلسله سند این روایت وجود دارد که رجالیون او را از علمای اهل سنت نام برده اند و رجالیون شیعه همچون آیت الله مامقانی(تنقیح المقال، ج32، ص 56) و آیت الله خویی(معجم الرجال، ج3، ص85)، وثاقت او را تایید نکرده اند.
🔻ردیابی این روایت در کتب اهل سنت نشانگر این است که اشتراک سندی با روایت نقل شده در کتاب امالی شیخ طوسی، وجود دارد. سند روایت نقل شده در امالی و روایت نقل شده در صحیح بخاری از سفیان بن عیینه تا جابر بن عبدالله یکسان است و در واقع روایت شیعه و سنی، هر دو به نقل از یک شخص سنی به نام سفیان بن عیینه بوده است. پس اشتراک سندی و سنی بودن سفیان بن عیینه احتمال ورود این روایت از اهل سنت به کتاب امالی را تقویت می کند.
⭕️بر فرض صحت این روایت، جناب شیرازی علت گذاشتن پیراهن پیامبر(ص) در قبر عبدالله بن ابی سلول را نیز سانسور کرده است که در برخی کتب روایی عامه همچون صحیح بخاری به آن اشاره شده است:
وقتی عباس عموی پیامبر(ص) در جنگ بدر توسط مسلمانان اسیر شد، انصار بدنبال پیراهنی برای او بودند که عبدالله بن ابی سلول پیراهن خود را به او داد و این عمل پیامبر در ازای آن کار وی بوده است.(صحیح بخاری، ج2،ص406؛ سبل الهدی، ج 11، ص93)
🔸همچنین شیخ طوسی در امالی خود بعد از روایت خاکسپاری عبدالله ماجرای بخشیدن پیراهن به عباس را بطور مجزا و با همان سلسله سند ذکر کرده است.
البته طبق روایاتی که جناب شیخ طوسی در تفسیر التبیان(ج5،ص272) آورده است پیامبر(ص) قبل از خاکسپاری با نزول آیه «وَلَا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ» از این کار نهی شدند.
🔷فارغ از همه شواهد پیشین، جناب شیرازی از گذاشتن پیراهن در کفن عبدالله بن ابی می کند، احترام پیامبر(ص) به خاکسپاری وی را برداشت میکند و این بر خلاف روایات مسلم شیعه است و حداقل این انتظار از ایشان می رفت که بر فرض صحت روایت به طور یک طرفه ماجرا را نقل نکند. در این رابطه کافی است به «باب الصلاه علی النواصب» در کتاب فروع کافی مراجعه شود تا روشن شود که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نسبت به مرگ منافقین چگونه عمل می کردند.
در اولین روایت آن که درباره خاکسپاری عبدالله بن ابی سلول است، اینطور آمده که پیامبر(ص) در تشییع جنازه وی شرکت کردند و طلب عذاب او را از خداوند نمودند و البته در این روایت اشاره ای به گذاشتن پیراهن در کفن نکرده است، روایتی که شیخ طوسی هم در تهذیب (ج3، ص196) آن را ذکر کرده است و این نکته نشانگر این است که روایت امالی به عنوان حجت فقهی مقبول شیخ نبوده است و ایشان در کتاب تهذیب که کتاب فتوایی ایشان است، به آن اشاره نکرده است و به جای آن روایت فوق را که از نظر مضمون خلاف آن است بیان کردهاند.
🔹نظر به مطالب پیش گفته، این سوال مطرح است که جناب شیرازی چگونه روایت صحیحی که در دو کتاب از کتب اربعه شیعه ذکر شده است را رها کرده و به یک روایت واحد در کتاب امالی و منقول در کتب اهل سنت تمسک کرده است؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
[صفحه 3 از 4]
🔸معلوم نیست چگونه فردی که در سالهای اخیر از سوی حامیان خود با عنوان تصدی برخی مناصب دینی معرفی می شود، در این سخنرانی ادعا می کند که پیامبر(ص) در مقابل #مخالفین_سیاسی، خاصه #براندازان، هیچ اقدامی نکردند و این ادعای خود را از #مسلمات_تاریخی می شمارد؟! آیا رواست بدون اتکا به منابع متقن تاریخی، چنین نسبت های نادرستی به وجود نازنین پیاکبر اکرم(ص) داده شود؟
مراجعه به کتب تاریخی متقدم و معتبر، بطلان ادعای مزبور را اثبات می کند؛ به طور مثال باید از ایشان پرسید، علت شروع غزوه بنی نضیر چه بوده است؟
نکته مهم اینجاست که ایشان فرقی بین برانداز مسلم و غیرمسلم نمیگذارد و ادعا میکند پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) برخوردی با مخالفین سیاسی و براندازها نداشتند!
🔷در بین کتب تاریخی شیعه و سنی #اجماع وجود دارد که علت غزوه پیامبر(ص) با بنی نضیر (یکی از سه تیره یهود ساکن مدینه که پیامبر(ص) در ابتدای هجرت با آنان پیمان بست)، این بود که پیامبر(ص) بخاطر پرداخت دیه ای که به عهده داشت و بخاطر پیمانی که با بنی نضیر داشت با عده ای از اصحاب به سمت قلعه آنان رفت تا از آنها کمک گیرد و آنان جواب مثبت داده و پیامبر(ص) را به داخل حصار و قلعه خود دعوت کردند و در زمانی که پیامبر در کنار دیواری نشسته بودند، توطئه کردند تا سنگی را از بالا بر سر پیامبر(ص) اندازند و ایشان را ترور نمایند، در این حین جبرئیل بر پیامبر نازل شد و ایشان را از توطئه ترور مطلع کرد و ایشان هم بدون درنگ قلعه آنان را ترک کرد و به سمت مدینه رفت و برای بنی نضیر پیغام فرستادند که به خاطر این توطئه ترور، پیمانتان را نقض کردید و باید از مدینه بیرون روید، البته آنان در وهله اول این دستور پیامبر(ص) را نپذیرفته و در داخل قلعه های خود موضع گرفتند و پیامبر(ص) در مقابل، آنان را محاصره کرد و درختان آنان را قطع نمود تا اینکه آنان به حکم پیامبر(ص) گردن نهاده و از مدینه رانده شدند و البته در بین محاصره عدهای از آنان به دست حضرت امیر کشته شدند که آیات ابتدایی سوره حشر هم بر این ماجرا دلالت دارد.(مراجعه شود به: السیره النبویه ج2، ص190-المغازی ج1، ص364-365-الطبقات الکبری ج2، ص44-تاریخ طبری ج2، ص551-الکامل فی التاریخ ج2 ص173-البدایه و النهایه ج4، ص75-انساب الاشراف ج1، ص339-الدرر ص174-دلائل النبوه ج2، ص489-490-تفسیر قمی ج2، ص359-اعلام الوری باعلام الهدی ص89-حیاه القلوب ج3، ص617-618-اعیان الشیعه ج1، ص260-منتهی الامال ج 1، ص173-موسوعه التاریخ الاسلامی ج2، ص403-سیره رسول خدا ص541-542)
🔷حائز اهمیت است که بنی نضیر همپیمان حضرت بودند و پیامبراکرم(ص) به صرف این توطئه که البته تحقق عملی نیافت و فقط از قصد آنان مبنی بر ترور از طریق وحی با خبر شدند، بر علیه آنان اقدام کرد؛ جناب شیرازی که صرف بیان قصد اخراج پیامبر(ص) از مدینه توسط عبدالله بن ابی سلول را براندازی تلقی میکند، به طریق اولی قصد بنینضیر را که به لطف اخبار غیب بر ملا گردید، باید برندازی بداند. حال چگونه است که ایشان عدم برخورد پیامبر(ص) در قبال براندازی را از قطعیات تاریخی تلقی می کند؟
در خوشبینانه ترین حالت باید گفت که این ادعای ناصحیح و بی پشتوانه، ریشه در بی اطلاعی تاریخی و ناآشنایی با منابع دارد. والله العالم!
🔻شاهد دیگر بر رد این ادعا در سیره پیامبر(ص) سریه قتل کعب بن اشرف است، کعب بن اشرف کسی است که پس از جنگ بدر و برای تسلیت کشته شدگان بدر به میان قریش رفت و آنان را برای قتال با پیامبر تشویق نمود، وی همچنین با اشعار خود به هجو پیامبر(ص) و مسلمانان پرداخته بود، حضرت هم به خاطر این دو اقدام، از اصحاب خود برای قتل وی یاری خواستند و گروهی از اصحاب داوطلب این کار شده و کعب را به قتل رساندند.(ن.ک: السیره النبویه، ج2، ص51-57-المغازی واقدی، ج1، ص184-190-الطبقات الكبرى، ج2، ص24-25-تاريخ طبري، ج2، ص488-491-دلائل النبوه، ج3، ص187-191-الکامل فی التاریخ، ج2، 143-144-تاريخ الاسلام، ج2، ص157-161-البدايه و النهايه، ج4، ص5-انساب الاشراف، ج1، ص374-المنتظم، ج3، ص158-159-الدرر، ص150-151-عیون الاثر، ج1، ص348-351-سبل الهدى، ج6، ص25-29-حياه القلوب، ج4، ص929-931-اعیان الشیعه، ج1، ص284-سيره رسول خدا، ص498-500-تاريخ تحقيقى اسلام، ج3، ص22-25-سيره معصومان، ج1، ص245-246-فروغ ابدیت، ص521-523)
⭕️با توجه به این گزارشات تاریخی، وقتی که پیامبر اکرم(ص) در سیره خود با این جدیت و شدت با مخالفان سیاسی و دشمنان اسلام عمل کرده اند، جناب شیرازی با استناد به کدام یک از کتب تاریخی، چنین ادعایی را مطرح می کند؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
[صفحه 4 از 4]
🔳جناب آقای شیرازی در سخنرانی اخیر خود، به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرده که در آن حضرت فرموده اند: این اخلاق پیامبر(ص) باعث شد که هزار نفر از منافقین برگشتند.
▫️طبق فحص نگارنده این سطور، نزدیکترین روایت به مضمون مورد اشاره گوینده محترم، روایتی روایتی از امام صادق(ع) در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه«جاهد الکفار والمنافقین» است:
«روي عن أبي عبد الله (ع) أنه قرأ جاهد الكفار بالمنافقين و قال أن رسول الله ص لم يقاتل منافقا قط إنما كان يتألفهم»
◽️اگر منظور جناب آقای شیرازی این روایت است، اولاً این روایت #مرسله است و ثانیا لازمه پذیرش صحت آن، این است که آیه(جاهد الکفار و المنافقین) که در سوره های توبه و تحریم آمده است، به صورت (جاهد الکفار بالمنافقین) خوانده شود و الا روایت با صریح آیه قرآن در تخالف است!
ثالثا این روایت و این قرائت با روایتی که از امام صادق(ع) در ذیل سوره تحریم در تفسیر قمی نقل شده(ج2، ص377)، در تضاد است:
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِهِ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ قَالَ هَكَذَا نَزَلَتْ فَجَاهَدَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكُفَّارَ وَ جَاهَدَ عَلِيٌّ ع الْمُنَافِقِينَ- فَجَاهَدَ عَلِيٌّ ع جِهَادَ رَسُولِ اللَّهِ ص»
▪️#علامه_مجلسی هم با استناد به این روایت، چنین می فرماید:
«قوله عليه السلام: هكذا نزلت يدلّ على عدم صحّة القراءة الشاذّة»(بحارالانوار،ج29، ص427)
طبعا گوینده محترم هم اذعان دارد که فهم مرحوم مجلسی از اخبار اهل بیت(ع) قابل مقایسه با جناب ایشان نیست.
▫️از سوی دیگر، بر فرض صحت تمام ادعاهای تاریخی جناب شیرازی، مبنی بر اینکه پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در حکومتشان یک برانداز را هم اعدام نکرده باشند، و طبق این سیره ادعایی، نظام اسلامی را به تخلف از سیره پیامبر(ص) متهم کرده و مورد هجمه قرار می دهند، چگونه است که در مسأله لعن علنی به سیره حضرات معصومین(ع)، در تعامل گسترده با سران عامه، استناد نمی کنند؟ و مصرانه و برخلاف فتاوا و سیره علما سلف در تعامل با اهل سنت و حفظ احترام آنان، به لعن و طعن علنی روی آورده اند، جای بسی تعجب دارد که پیروان #اندیشه_برائتی که در جای جای عالم اسلامی و در شبکه های زنجیره ای ماهواره ای، در عین حال که با #توهین به مقدسات اهل سنت، بر طبل #تفرقه می کوبند، و در این راستا جمهوری اسلامی را بخاطر وحدت اسلامی بشدت مورد هجمه قرار میدهند، چرا و چگونه در مقابل نظام اسلامی و در حمایت از مخالفین نظام، به #تئورسین_های_اسلام_رحمانی مبدل می شوند؟
این چه ترفندی و رویه ای است که با استناد به سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، نظام اسلامی را همزمان به بهانه ترک #برائت و ترویج وحدت با عامه، مورد هجمه قرار داده و در عین حال به دلیل اجرای قوانین و مجازات های اسلامی بر مخالفان نظام اسلامی (که حفظ آن به اتفاق شیعه، واجب و تضعیفش حرام است) مورد ملامت قرار می دهند!
به راستی اگر داعیه احیای شعائر شیعی وجود دارد، ایجاد منطقةالفراغ و حاشیه من برای دشمنان تنها نظام سیاسی شیعی، و تئوری سازی دینی برای تطهیر و نجات آنان، چه مفهومی دارد؟ آیا همزمان می توان ادعای عدم مخالفت با نظام و علاقه به احیای اندیشه شیعی داشت و همزمان برای نجات مخالفان و براندازان، تئوری تولید کرد؟!
والسلام علی من اتبع الهدی
#سکولاریسم_حوزوی
#مشروعیت_زدایی_از_نظام
#نقد_علمی
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥همراهی #مهراب_صادق_نیا با جریان #هجمه_سازمان_یافته به #حضور_طلاب_در_کرسی_معلمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹همزمان با هجمه رسانه ای برخی جریان های معلوم الحال به مصوبه حضور طلاب در آموزش و پرورش که با استقبال رسانههای معاند نیز همراه شد، برخی معممین، به جای دفاع از حضور طلاب متخصص و متعهد در کرسی تعلیم و تربیت، همان ادعاهای غیرعلمی و بعضا جهت دار را علیه طلاب مظلوم و خدوم تکرار کردند.
این سنخ سخنان با چه هدفی در چنین شرایطی بیان می شود؟
چه جریانی از حضور روحانیت در جایگاه تاریخی خود یعنی تعلیم و تربیت، ناراحت است و چرا؟
با وجود این حجم از دانش آموختگان حوزوی در رشته های تخصصی، معلوم نیست چرا برخی به اظهارنظرهای عوامانه دست می زنند و مانع خیر می شوند؟
راستی! اگر طلبه ها کلا از تاریخ و جامعه شناسی و این چیزها سر در نمی آورند، چرا این #آخوندهای_برجامی، هر لحظه و هر روز با ژست خودعلامه پندارانه، در مورد همه عرصه های تخصصی نظر می دهند؟!
اصلا چرا اینهمه کرسی تدریس دانشگاهی در فضای رقابتی در رشته های مختلف، در اختیار حوزویان است؟
اینهمه مقاله و مجله علمی پژوهشی به قلم حوزویان در گوشه و کنار این کشور، چگونه تولید می شود؟
خوب است امثال صادق نیا، قبل از هر اظهارنظری کمی اندیشه و #انصاف پیشه کند! شاید او و امثال او که از مواهب هیئت علمی برخوردارند، وضعیت نابسامان حجم انبوه فضلای حوزوی متخصص در رشته های مختلف را #درک نمی کنند!
لازمه اظهارنظر پیرامون مسائل حوزه، اطلاعات دقیق و میدانی، انصاف، اخلاق مداری و مراعات مصالح عالیه مردم و حوزه است.
#برجامیان
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
💥اظهارنظر صریح #آیةالله_نوری_همدانی پیرامون واقعه #قرهباغ
◽️اینجانب با آشنایی که از منطقه آذربایجان دارم و در سفری توفیق دیدار بخشی از اهالی آنجا را داشتهام و در همان سفر هم عرض کردم که قرهباغ جزء جهان اسلام است و باید به کشور اسلامی برگردد و با روحیه انقلابی که شیعیان آن مرز و بوم دارند، باید آزاد گردد و دشمنان هم بدانند که به فکر تفرقه بین دو ملت ایران و آذربایجان نباشند و ما در کنار شیعیان آن منطقه هستیم و معتقدیم باید خواسته های آنان عملی شود.
@rozaneebefarda
#میهمان_داریم....
#شهدای_خان_طومان تفحص شدند...
آه! چقدر مظلومانه شهید شدند این عزیزان.
باز هوای #شهادت در این دیار لاله گون وزیدن گرفته است.
@rozaneebefarda
روزنه
#فتح_خانطومان و بازخوانی پرسشهای بیپاسخ آیا فاجعه سقوط خانطومان محصول #مذاکره و اعتماد به آمری
یادداشت روزنه پیرامون #شهدای_خان_طومان و پرسش های بی پاسخ از #اعتدالی_ها!
بازخوانی این یادداشت در این روزها خالی از لطف نیست:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/3071
💥گل های پر پر #خان_طومان به پابوس امام الرئوف(ع) خواهند رفت
🔹هویت پیکر #هشت_تن از شهدای مدافع حرم شناسایی و تایید شد:
▫️رضا حاجیزاده، علی عابدینی ، محمد بلباسی، حسن رجاییفر و محمود رادمهر از استان مازندران
▫️ زکریا شیری از استان قزوین
▫️مجید سلمانیان از استان البرز
▫️مهدی نظری از استان خوزستان
⭕️پیکر مطهر این شهیدان عزیز فردا(دوشنبه) توسط خادمان آستان قدس رضوی، در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام زیارت و طواف داده خواهد شد.
🔹مراسم طواف و نماز در مشهد مقدس، به دلیل شرایط کرونا بدون حضور مردم قدرشناس و شهیدپرور برگزار می گردد ولی به صورت زنده از شبکه های سیما پخش خواهد شد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهدای_خان_طومان
🔹عزاداری حماسه سازان خان طومان از لشکر 25 کربلا در فرودگاه دمشق.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مبارزینی که #ضدانقلاب شدند!
🔹 #معنویت و #تفکر_اصیل، دو بال ثبات قدم در مسیر انقلابی گری است.
🔶حاشیه
کلیپ فوق، عبرت آموز و کاری در خور تقدیر است اما:
اشتباه فاحش تولید کنندگان آن، اینکه، افراد مزبور را به طور یکدست، #انقلابی معرفی کرده اند که نشان از عدم اطلاع سازندگان از پیشینه اشخاص است.
سازمان منافقین و سران آن همچون رجوی و خیابانی، هرگز به آرمان های انقلاب اسلامی باور نداشتند، آنان الگوی مبارزاتی و اتوپیای خود را پی می گرفتند از این رو هیچ وقت از سوی امام به عنوان یک جریان انقلابی اصیل شناخته نشدند لذا اطلاق تعبیر انقلابی برای آنان، درست و دقیق نیست.
امثال سنجابی و ابراهیم یزدی اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی، هرگز انقلابی نبودند؛ آنان تنها مبارزات سیاسی پارلمانتاریستی را دنبال می کردند.رابطه با آمریکا از اصول عقاید سیاسی این جماعت بود که بر سر آن با نظام هم درافتادند.
آنان تا آخرین روزها، برای حفظ قانون اساسی و بقای رژیم شاه تلاش کردند چه اینکه بختیار از سران جبهه ملی بود و بازرگان به دلیل ایده حفظ سلطنت، با قهر از امام، از پاریس به ایران آمد!
بنی صدر عضو شاخه دانشجویی خارج از کشور جبهه ملی بود. زیباکلام هم سمپات نهضت آزادی. میرحسین و گنجی هم سمپات نهضت سوسیالیستهای خداپرست و امثالهم بوده، مبارزه و مجاهده به معنای مصطلح در کارنامه ندارند. نوری زاد هم سمپات منافقین بود.
🔹فقدان فهم تاریخی موجب می شود برخی منحرفان را به نام انقلابی جا بزنند!
🔹طبق دیدگاه امام و رهبری:
🔻شناخت عمیق #مبانی_انقلاب_اسلامی و #معنویت،از علل محدثه و مبقیه انقلابیگری اصیل است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اگر شهید نشدم، این فیلم را پخش نکنید!
▫️سخنی از حجةالاسلام والمسلمین #شهید #مجید_سلمانیان از #شهدای_خان_طومان
▪️ #حوزه_انقلابی یعنی یک عمر سربازی و خدمت، آخرش هم #شهادت....
#شهیدان_روحانی الگوهای عینیت یافته این راه اند.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
📸 هم اکنون | ارتباط تصویری مقام معظم رهبری با مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح
🔻 این مراسم به میزبانی دانشگاه افسری امام علی علیهالسلام و به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با حضور تعدادی از یگانهای نمونه از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برپا شده است.
۹۹/۷/۲۱
@rozaneebefarda
💥دفاع آقای #رسول_جعفریان از آقای #سیدمحمدجواد_علوی و پاسخ آقای احمدحسين شريفي
🔸جناب آقاي #رسول_جعفريان، با اشاره به نقدهايي که در روزهاي اخير به ديدگاههاي جناب آقاي #علوي_بروجردي در موضوع انکار ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي و علمي اسلام و منحصر کردن رسالت رسول خدا(ص) به #ارشاد_معنوي! صورت گرفته است، امروز (21 مهر 1399) توئيت بالا را منتشر کردهاند.
از ايشان سؤال ميکنم: آيا به نظر شما، طرح سخناني بيمبنا و بيدليل و ژوناليستي شهامت علمي است؟ آيا وقتي برخلاف صريح دعوت خود که از مدافعان ايدة #علوم_انساني_اسلامي درخواست ميکني «#بايد_مرا_قانع_کنند» حاضر به گفتگو با مدافعان نشوي و در عوض لشکري از افراد ناشناخته و شناخته عليه کساني که آمادگي خود را براي گفتگوي علمي اعلام کردهاند، روانه شوند، از مصاديق شهامت علمي و روحية علمي است؟
خوب اگر، با پذيرش توهمات عدهاي از مقدسمآبان مردمفريب، قبول کنيم که شأن جناب علوي بروجردي اجل و اعلي و ... از گفتگو با بنده بود، آيا جناب جعفريان هم چنان شأني براي خود قائلاند؟ يا اينکه حاضرند در يک گفتگوي عالمانه در اين موضوع شرکت کنند؟ هوچيگري و کنايه زدن که نشانة شهامت علمي نيست! بسمالله اين گوي و اين ميدان.
اگر جنابعالي حقيقتاً دنبال جلوگيري از کاستن ارزش عقل در مراکز علمي ما هستيد و ميخواهيد با «پشتوانه بحث علمي و بدون همراهي با جو تبليغاتي و فضاي ژورناليستي» به يک گفتگوي علمي و عقلمحور و صريح تن دهيد، بسمالله.
🔶حاشیه روزنه
جناب جعفریان خود در زمره همان #بودجه_دارهاست!
آیا او #اغلاط_تاریخی #مصاحبه_جنجالی را قبول دارد؟
@rozaneebefarda
هشت حرف با #رسول_جعفریان
درنگی در توئیت حمایت آمیز جعفریان از مصاحبه پرحاشیه جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
جناب آقای جعفریان:
۱) بازتکرار ادعاهای قدیمی خرده جریان غیرانقلابی حوزه، بدون ارائه هیچ استدلال روشن و مستند متقن، اسمش #شهامت نیست، چون نیک بنگری اسمش چیزی غیر از این است(مثلا به قول دکتر سبحانی، خطابه عوامانه است)
۲) دیدگاه های جناب آقای علوی، در تمام چهل سال گذشته و بلکه از آغاز نهصت امام خمینی در سال ۴۱ تا کنون، همیشه وجود داشت؛ لذا چیز جدیدی نبود. هم در #نجف همین حرفها بود، هم در #مشهد و حتی #قم.
تو که عکس یادگاری داری با اغلب این حضرات و خانه دل و سفره اسناد شان را برایت باز کرده اند، خوب می دانی!
همین حرفها هم در محافل حوزوی مطرح بود و هم در محافل روشنفکری با ادبیاتی دیگر.
پس دقیقا چه اتفاق جدید قابل ستایش رخ داده است؟!
۳)از قضای روزگار و از بدشانسی جنابعالی، آنکه بی پشتوانه علمی مطرح شد، همین ادعاهای جناب آقای علوی بود و آنچه در قالب استدلال علمی بود، حرف های متخصصان منتقد بود.
مگر اینکه معنای بحث علمی در منظومه فکری جنابعالی و همفکران حوزوی تان، چیزی باشد که برای عالمان حوزوی و دانشگاهی قابل تصور و تصدیق نیست!
یعنی شما و آقای علوی در مساله اقتصاد، ملاک تشخیص علمی بودن یا نبودن اظهارات متخصصان امر هستید؟!
آیا آن سوابق علمی اساتید دانشگاه و حوزه و مطالعات تخصصی و کتابها و مقالات را یکسره #غیرعلمی بدانیم و ادعای انکاری عامیانه شما در آن مصاحبه و این توئیت را علمی بپنداریم؟
با چه مناط و ملاکی؟ حتی حضرات اخباری ها نیز برای طرح ادعای خلاف مشهور خود، با فوائد مکیه و فوائد مدنیه شروع کردند!
۴)همراهی #جو_تبلیغی را خوب آمدید! در این چهار دهه این جو دست چه کسی بود؟ سکولارهای یا انقلابی ها؟
الان این جو دست چه کسی است؟
انقلابی ها چند بنگاه رسانه ای مثل #خبرآنلاین و #هم_میهن و #دنیای_اقتصاد (که مجموعا ده ها سایت و کانال و روزنامه اقماری دارند) در اختیار دارند که بگوئید جو تبلیغی در اختیار آنهاست!
حتی همین رسانه ملی که مثلا قرار است رسانه رسمی انقلاب باشد، مگر بسیاری از فضاهای ش دست همین دوستان شما نیست؟ مگر همین شبکه چهار (مثلا شبکه نخبگانی) به شعبه ای از #دفتر_تبلیغات(و مجموعه های مشابه) تبدیل نشده؟ مگر فشار دوستان برجامی شما موجب نشد که #جهان_آرا و #ثریا تعطیل شوند؟
وقتی در تلویزیون هم جریان انقلابی تریبون ندارد، چطور داعیه دارید جو تبلیغی دست انقلابیون بوده و حرف های مخالف امکان بیان نیافته؟! زهی انصاف!
۵) فرصت طرح همه دیدگاه ها، مدتهاست داده شده! دیگر نمی دانم جنابعالی و دوستان شما و برخی دوستان تازه یاب رادیکال تان، چه حرف نگفته ای دارند که در حوزه و دانشگاه و رسانه، نگفته باشند؟!
۶)حوزه مقدسه فعلی نجف(فارغ از اعاظم و مفاخر و میراث معنوی هزارساله که موضوع بحث نیست) نمی دانم چه ویژگی خاصی دارد که شما را به اعجاب وا می دارد؟!
حوزه ای که در کنارش #مهدیان_دروغین حوزه علمیه دارند و هیچ صدایی از او بر نمی آید! حوزه ای که در مقابل بعثی های کافر و انواع فرقه های الحادی و انحرافی حرفی برای گفتن نداشت و ندارد! آیا خانه نشینی بی بی از بی چادری نیست!؟
اگر وضع آنجا قابل دفاع نیست، که خود بهتر می دانی نیست، سکوت این حوزه در مقابل جریانهای انحرافی و التقاطی را می توان حمل بر وسعت مشرب کرد؟ به راستی که اگر وسعت مشرب داشتند، افکار مترقی اصولی و فقهی #آیتالله_سیستانی را محجور نمی کردند! و کتاب الرافد را #بایکوت نمی نمودند.
اگر نجف وسعت مشرب داشت، برخی تلامذه و بعضی به اصطلاح فضلایش، به صورت جریانی(و نه موردی) امام عزیز را در #غربت_نجف، با انواع تهمت و کنایه و طعنه، نمی نواختند!
🔹تصویر توئیت جناب جعفریان را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5248
🔹صفحه دوم یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5252
@rozaneebefarda
ادامه👇