سیدالعلماء
🔺 پندی مهم از جناب حافظ
🔹 گاهی بعضی #عرفا ، #نصایحشان را در یک ادبیاتی میگویند که خیلی مؤثر است و لذا مرحوم #فیض یک اشعاری دارد در مورد #حافظ ؛
میفرماید: « دل را نکند بیدار الّا غزل حافظ».
آنوقت حافظ دربارهی تلبیسات #نفس، چقدر عجیب گفته:
«گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود
تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود.»
مرحوم فیض میگوید: حافظ زبانش جوری است که #بیدار کننده است، #هشدار دهنده است.
خب یکوقت به بنده که مثلاً #واعظ هستم یک کسی میگوید: خودت را بپا! اخلاقت را بپا! اما یکوقت میگوید: اصلا اگر #مسلمان میخواهی بشوی این شرط را باید مراعات کنی!. این خیلی حرف است؛ یعنی تو پنجاه سال نامسلمانی کردی با مردم آن هم نه تنها در لباس #اسلام بلکه در لباس #روحانیت اسلام! و #معلم بودن مسلمانها!
«گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود
تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود.»
این مطلب از ریشه آدم را عوضی نشان میدهد، خب ذکر اﻳﻦ مطالب برای چی است؟ دلسوزی است دیگر!.
۸۲/۱۰/۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 نکاتی پیرامون نماز یکشنبه ماه ذی القعدة (قسمت اول) 🔹 حضرت روز #یکشنبه در ماه #ذی_القعدة تشریف آور
🔺 نکاتی پیرامون نماز یکشنبه ماه ذیالقعدة (قسمت دوم)
🔹 نقل شده که حضرت #علی علیهالسلام شنید که کسی گفت: استغفرالله. حضرت گویا دربارهی او شناخت داشت که این حرف است که دارد میزند، خلاصه فرمود: داغت به جگر مادرت بنشیند!. نمیدانی که چه خبر است که اینطور استغفار میگویی.
#استغفار درجهی مردمانی است اهل #علیّین میباشند و شش معنی در او خوابیده.
اول آنها #پشیمانی است. پشیمانی دست خود #انسان نیست؛ وقتی انسان یک معاملهای کرده با کسی، خانهای داشته، در اختیار او گذاشته، مالالتجارهای، سرمایهای بانکی، چیزی داشته، در اختیار او گذاشته، او هم فرار کرده رفته #اروپا، مال #مردم هم به گردن این افتاده، باید ببرندش #زندان، این پشیمان میشود از آن شرکتی که با این کرد. این را میگویند: پشیمانی!، که #دل و درون ناراحتی پیدا میکند. #خواب از چشم انسان گرفته میشود. تمام #زندگی در کام او زهر میشود.
این را میگویند: #توبه، این را میگویند پشیمانی، وإِلّا با #زبان نمیشود پشیمانی برای خود تحصیل کرد.
خب با زبان که نمیشود، قلب هم که در اختیار ما نیست، پس چگونه ما توبه کنیم؟ راهش را عرض میکنم.
راه مهمش #فکر کردن دربارهی #بزرگواری خداوند جهان و ناچیزی و #حقارت و پستی #بندهی گنهکار است.
این دو موضوع اگر خیلی دربارهاش فکر شود آن حال پیدا میشود.
مثلاً یک کودکی با پدرش میرسند خدمت یک بزرگی؛ آن بچه نمیداند که این کیست. شروع میکند به بازیگری و بیتربیتی و بیادبی. بعد پدر به او حالی میکند که تو در حضور فلان بزرگی بودهای که همیشه ما امید داشتهایم خدمتش ولو یک دقیقه برسیم، حالا که رسیدهایم، تو چنین حرکاتی کردهای!، وقتی حالیاش میکند، این بچه به گریه میافتد که چرا من چنین کاری کردم، به سر و سینهی خودش میزند. این به قدر فکر و فهم این بچه میشود توبه، میشود #إنابه، میشود پشیمانی.
پس هر کس به قدر #فهم خودش دربارهی بزرگواری پروردگار و ناچیزی و حقارت و بدبختی خودش فکر کند، این حال پشیمانی در او پیدا میشود. تا وقتی فکر نکرده، -مخصوصاً دربارهی #مرگ که اگر مرگ من رسید و قلب من هنوز به خود نیامده و از معاصی پشیمان نشده، چه خواهد شد؟!- حالت پشیمانی در او به وجود نمیآید.
این چیزها را که یک قدری تأمل کند، فکر کند و دربارهی اینها فرو برود واقعاً، کمکم ممکن است آن حالت پشیمانی درونش پیدا شود. وگرنه انسانی که از راه #گناه سودی میبرد، نفعی میبرد، درآمدی دارد، لذتی دارد، چگونه از این عیش و نوشی که داشته، از این #پول حرامی که گیرش افتاده، از هر گناهی که کرده، پشیمان میشود؟!.
تا مادامی که #خداشناسی در درون انسان، خوب و قاطعانه وارد نشده، توبه هم به آسانی پیدا نمیشود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 حج حسینی
🔹 حجگذار هر موقعی که وارد میشود در #حرم، یاد کند از اینکه همین حرم یک روزی قافلهای از آن بیرون میآمد؛ ما داریم وارد میشویم و آنها دارند بیرون میروند بر اثر غربت #اسلام، و ناله میکردند و کسی دلش به حالشان نمیسوخت!.
بنابراین هر وقت حرم خلوت بود برای آن بزرگوار [ #سیدالشهداء علیهالسلام] و برادرش و یا پسرش و خواهرش و اینها همچون دیگر اهلبیتی که همراه حضرت #زینب بودند، همانند حضرت #سکینه (علیهمالسلام)، یک طوافی بهجا بیاورند؛ این باعث میشود که إنشاءالله #حج، حج حسینی بشود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
خطر ورود اجباری به کفر!-@seyedololama.mp3
3.08M
⚠️خطر ورود اجباری در #کفر!
🔺 مرور شنیدنی و سریعِ بسیاری از #گناهان_عقیدتی و #اخلاقی و #اعمالی از رساله #واجبات_و_محرمات در شرع اسلام" (طبع قدیم) تألیف مرحوم آیت الله #مشکینی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 نمونههایی از دشمنیهای نفس با انسان!
🔹 مسئلهی مخالفت با #نفس به قدری مهم است که #مرحوم_امام در حدود ۸۰ سال پیش اول از همین حدیث جهاد با نفس، کتاب #اربعینشان را شروع کردند؛ منتهی اینها به صورت #قانون _اساسی روی میزها نیامده؛ فلذا باید خلاصهگیری کرد و اینها را در #فرهنگ وارد کرد، در شورای #انقلاب وارد کرد که آقایانی که میآیند از روی این برنامه، #مصالح و #مفاسد را تشخیص دهند.
و در هر کاری که اشتغال داریم اعم از اینکه کار #اقتصادی، #اجتماعی، #روحانی، #تبلیغی، کار خیر کردن، خیّر شدن و ... باشد، این مسائل را دخالت دهیم.
مثلاً بعضیها #خیّر هستند اما برای چه؟! برای نفسشان!. چون اگر به آنها بگویی بیا حساب #وجوهات خودت را بکن، نمیآید. اما #مدرسهسازی را که فیلمبرداری شده و پخش میشود که این آقا از خیّرهای فلان استان است و به این طرف و آن طرف دعوت میشود، را حاضر است!.
این هم یکطور متابعت نفس است که به صورت خیّر شدن است. خوب اگر شما خیّری، برای شما چه فرقی میکند؟ چرا #واجبات مالیات را حساب نمیکنی؟ باید از این خیّرها سؤال بشود که این کاری که میکنند به عنوان خدمت به #جامعه است و کاری به #اسلام ندارند که اسلام چه فرموده؟ یا نه باید سال به سال اموالشان را حساب کنند؟ بعد اگر زیاد ماند میتوانند کار خیر انجام دهند، میتوانند #عمره مشرف بشوند، میتوانند #کربلا مشرف بشوند، #زیارت بروند، برای #یتیمها کار بکنند، برای #مسکینها کار بکنند؛ همهی خیرات بعد از واجبات است.
اگر ما دیدیم که علاقهمان به اموری هست که آنها از واجبات دسته دوم و سوم است، باید به این #خطر متوجه بشویم که نکند #دین ما دارد صورت #نفسانی پیدا میکند؛ آنچه را که ما میپسندیم عمل میکنیم!.
⏪...دینی که یکیک دستورات را بیان کرده و نفس متابع آن دستورات است، این #تسلیم و #مسلمانی است. ولی اگر نه، ما عمل بکنیم؛ یک یتیمی را زیربال خود بگیریم، یک #دارالایتامی، مدرسهای، #خیریهای تأسیس کنیم اما از این کارها منظوری داشته باشیم یا #مسجدی بسازیم و منظور ما غیر از اطاعت دستور و برنامهی الهی باشد، این مطابق نفس است نه مطابق دستور!.
یعنی #انسان از روی #هوای_نفس خودش آمده با برنامهای مشترک با دین شریک شده، آن وقت اینجا این را نمیتواند به حساب دین بگذارد. هر چقدر هم که خرجش بشود!
و ای بسا که بعضی عمرهها از این جهت باشد که انسان از #تجارت یا از #صناعت یا از فرهنگ یا از هر چیز خسته است، پی یک مسافرتی میگردد. حالا این مسافرت پیش آمده و #دولت هم اجازه میدهد که به عمره برود. در صورتیکه این خرجی که میکند الآن حساب نشده است. یعنی #برادرش، برادرزادهاش، #خواهرش، خواهرزادهاش، موقع ازدواجشان است، نمیتوانند #ازدواج کنند. آنوقت ایشان میخواهد چند میلیون خرج کند و به عمره برود!. این است که پرهیز میدهند به ما که نفس مانند #دشمن که دشمن میآید انسان را پایین میآورد، کارهایش را از آثار خیر و #عاقبت به خیری دور میکند. این نفس هم آمده در برنامهی انسان رخنه کرده است.
۹۴/۵/۸= ۱۳ #شوال المکرم ۱۴۳۶
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عبدالکریم #حائری ؛ مؤسس حوزهی علمیهی قم؛ ( ۱۷ #ذی_القعدة الحرام ۱۳۵۵ق)
🔺 گرامیداشت خدمات #علما در تاریخ #تشیع و ضرورت دقت در مقایسهی بین #مرحوم_امام و دیگر بزرگان از علما رحمهم الله تعالی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 روز صدا و سيما؛ ( ۹ #مرداد)
🔹 این #تذکر مرا به هر شکلی که شده، به هر وسیلهای که شده، به مسئولین #صدا_و_سیما و به مسئولین دیگر برسانید که: این #کشور در خطر است! در #خطر رنگ و رو گرفتن از دشمنان.
حتماً دیدهاید فرزندان ما در موقع بعضی از ورزشها مثل اینکه لختاند! فقط مختصری لباس دارند. و در موقع دوچرخهسواری و مسابقه هم همینطور. پاها که لخت است، قسمت بالاتنه هم خیلی شبیه لباس خواب است.
دیروز که میخواستیم به دکتر برویم، یکدفعه چشممان افتاد به یک دوچرخهسوار. دیدیم با همان وضع به خیابان آمده!
ببینید این صدا و سیماست که این چیزها را برای ما عادی کرده و دارد روز به روز از این راه عادیسازی میشود. فردا همین آدم با دوچرخه میآید به #نماز_جمعه! پیاده میشود و میآید در صف میایستد. هر کسی به او ایراد بگیرد، میگوید چه مشکلی دارد؟!
چون چند سال است که دارد این ورزش از #تلویزیون پخش میشود. همه داریم یاد میگیریم و مأنوس میشویم. این از مسائل روانی است. از راه دیدن، اُنس به این چیزها که پیدا شد، #قبح و زشتی آن از بین میرود. مثل لباسی که مدام صابون میخورد، صابون میخورد، تا هر چه لکه دارد از بین میرود، ما هم هر چه روحیات #معنوی داریم، در این راه از بین میرود. با اُنس به #زندگی اینها، دیدنِ آنها، رفتنِ آنها به #لندن و #برلین و ....
غلبهی #دشمن از راه #ورزش، از راه #تعلیم های نامحسوس باطنی معنوی، از راه اُنس به این مطالب و از بین رفتن قبح آن است.
بعضی از #اساتید ما پیرمرد بودند؛ وقتی یک خانمی به داخل مجلس میآمد تا مسئله بپرسد، اگر آستینش را برای #وضو بالا زده بود، آن را پایین میآورد. خب، این برای ما مایهی #تربیت میشد. پیرمرد ۷۰-۸۰ ساله دستی را که اصلاً معلوم نیست گوشتی هم داشته باشد، ولی از روی #عادت و #اخلاق آستینش را پایین میکشید. برای اینکه معلوم نیست ملاقات #مرد و #زن بیشتر از سر و صورت و دست جایز باشد.
حالا اینقدر این چیزها را به ما نشان میدهند و تکرار میکنند که #عادی میشود. وقتی عادی شد دیگر نمیشود از #دل بیرون کرد. زن و #بچه ها، #نسل های بعدی اصلاً به اینطور #لباس ها اُنس میگیرند و در زبان #مسلمان اند ولی در عمل، #یهودی.
در #اخبار هم در مورد مردم #آخرالزمان وارد شده که: «حَیارَی، سُکارَی، لا مسلمینَ و لا نَصارَی»¹ یعنی مثل کسیکه در بیابان گم شده باشد، حیراناند و مستاند!. آدم #حیران و آدم #مست نمیداند چه کار بکند، چه بگوید، کجا برود، بنشیند، بلند شود، لباسش را دربیاورد، لباسش را بپوشد...
«حیاری، سکاری، لا مسلمین و لا نصاری»
۹۴/۱/۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____
۱) [ #بحارالأنوار ج ۷۴ ص ۱۶۶]
@seyedololama