سیدالعلماء
🔺 تذکراتی پیرامون دعای شریف صباح؛ یادگاری از مولا امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه
🔹 ما #فکر میکنیم چون اسم اینها #دعاست فقط باید در ضمن خواندن آن، چیزی از خدا خواسته شود، در صورتیکه خیلی از فرازهای ادعیه، #مناجات کردن با خدا و القای #معارف به انسانها میباشد. #توجه به این مسائل در صورت داشتن #وجدان پاک، انسان را #سالک میکند.
۸۹/۲/۱۳
🔹 چند سطر ابتدای این دعای شریف #صباح برنامهای میشود برای کسی که میخواهد #صبح اول وقت در حال آسودگی #خیال و #فکر، درگیر نشدن با #مشکلات درون و بیرون #منزل و #اداره و اینها، چند کلمهای به فکر خودش حرکت بدهد. حرکت فکری در این موارد، قدم اولش تقریباً تا #انسان شروع کند، به #تحیر و سرگردانی میرسد، چون گاهی هست که زیادی بعضی چیزها آدم را متحیر میکند.
۷۶/۱۰/۱۰
🔹 يكی از دستوراتی كه #علما نوشتهاند و به ما #توصيه کردهاند، بنده هم خدمت برادران عرض میكنم، اين دعای شريف صباح است که اول صبح خوانده میشود. لحن این دعا همين لحنهاست و دردش همين دردها است و نجاتش همين #نجاتها است.
وقتی انسان صبح، #وضو گرفته و #نماز خوانده است؛ به جای افكاری كه فكر او و نَفَس، راه، و انرژی او را رو به خودش میچرخاند، اين #دعا هدف را معلوم میكند. میگويد: الآن كه #فرصت داری، هنوز نه اداره است، نه #مدرسه، نه چيز ديگر، از آن كسی كه ديشب تو را خواباند و تو از او #غافل بودی #تشكر كن: « يَا مَنْ أَرْقَدَنِی فِی مِهَادِ أَمْنِهِ وَ أَمَانِه»؛ مِهاد #امن و امان يعنی چه؟ خدایا تو مرا در گهواره امن خواباندی، دست خدا در كار بود كه بنده و شما خوابيديم وگرنه بعضی از افراد هستند كه #آرزو دارند بتوانند يك ساعت آرام بخوابند!. دارو میخورند که بخوابند يا نمیشود يا اگر بشود فوری از خواب میپرند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام #محقق_طوسی رحمه الله (قسمت سوم) 🔹 مرتبهی معرفت #مؤمن مخلص «و أ
🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام #محقق_طوسی رحمه الله (قسمت چهارم و پایانی)
🔹 مرتبهی معرفت اهل #شهود
«و أعلى منها: مرتبةُ مَن احتَرَقَ بالنّار»؛ اما کسی را در آتش انداختند آن دیگر نه از دود #استدلال میکند نه از حرارت استدلال میکند. اصلاً آتش را #حس میکند و خود آتش را میشناسد.
«بِكُلّيَّتِه و تلاشا فيها بجُملَتِه»؛ و علاوه بر آن خودش هم درب و داغان میشود!
«و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله، مَعْرِفَةُ أهلِ الشهود و الفناء فی الله و هی الدرجة العليا و المرتبة القُصوى، رزقنا الله الوصول إليها و الوقوف عليها بمنّه و كرمه - انتهى كلامه.» تا همینجا عبارت #محقق_طوسی ( رحمه الله) است. پس معلوم میشود که یک مقامی است در #معرفت که #انسان متلاشی میشود!. یعنی دیگر از خودش چیزی باقی نمیماند. هر چه هست معنای #حرفی است و قائم به معنای #اسمی. مثل #تصورات ما نسبت به خودشان که از خودشان هیچاند. هیچیاند. هر چه هست از ماست دربارهی آنها [که آنها را تصور میکنیم].
🔺 ارزش معرفة الله
🔹 اینجاست که حدیث دارد که « و فی الحدیث لو یعلموا الناس ما فی فضل معرفة الله تعالی»؛ اگر مردم میدانستند که چه خبر میشود در اینکه انسان خدا را بشناسد به #شناخت_شهودی؛ « ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا»؛ اصلاً نگاه نمیکردند به آن چیزهایی که خدانشناسها به آنها افتخار میکنند و به آنها #حریص هستند از ساختمانها و از باغها، از هواپیماها و از کشتیها و از نیروها و هر چه بگویی از کسانی که در غیر از این معرفت #توحیدی قرار دارند، آنها اصلاً به اینها نگاه نمیکنند. مثل کسی که چند پرِ کاه در دستش گرفته و دارد راه میرود؛ هیچکس نگاه نمیکند که ببیند این چه چیزی دارد. اصلاً آن را چیز نمیداند. مثل مقداری گرد و غبار است که به سر و رویش نشسته، به لباسش نشسته، کسی اصلاً آن را نگاه نمیکند که مثلاً بگوید: آقا به چی داری نگاه میکنی؟ دارم به این گرد و غباری که به کت و شلوار این نشسته نگاه میکنم!. خوب که چی مثلاً؟! هیچی!. اصلاً در نزد اهل معرفت اینطوری میشود #دنیا؛ #طلا و نقرهاش، #زن و #مردش، #زیبا و #زشتش، #پول و حیثیتش، #ریاست و #خلافت و شهنشاهیاش، همهشان از نظر میافتند و هیچ میشوند نزد کسی که خدا را بشناسد.
«کأنّ المراد المعرفة الثقة به تعالی»؛ چون وقتی آدم به چنین مقامی دلگرم شد، «والانقطاع الیه» از همه چیز بُرید و #توکل به او پیدا کرد و #استغناء به او پیدا کرد، دیگر این چیزی برایش باقی نمیماند که اهمیتی برایش داشته باشد و در #فکر آن برود و فکری دربارهاش داشته باشد. همهاش میشود #توجه یکپارچه؛ «الهی هب لی الکمال الانقطاع الیک» [ #مفاتیح_الجنان، #مناجات_شعبانیه ]
این " انقطاع الیک" چنین چیزی است. « ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا» [ #مجمع_البحرین ج۵ صص ۹۶-۹۷] " زهرة" یعنی زیور. زیورهای #زندگی دنیا پیش اینها لجن میشود و اصلاً قیمتی ندارد که نگاه بکند.
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
( ۱۴ #جمادی_الثانی ۱۴۲۶ = ۸۴/۴/۳۰)
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🎁 تحفهای برای رهبر معظم انقلاب
🔺 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی: بنده وقتی که بنا بود خدمت #رهبر معظم برسم به عنوان تحفه همین جریان هفتم #منتهی_الآمال را که #دعا و #نماز * برای بر آورده شدن #حاجات_اضطراری است، تقدیم ایشان کردم.
چون میدانستم که ایشان از همه ما مشکلاتش بیشتر است.
۸۸/۱/۱۵
-------------------
🔹(توجه به این مسئله لازم است که مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، همواره در هنگام سفارش به خواندن این نماز، تذکر به این مسئله میفرمودند که شرط اجابت این نماز، داشتن حال اضطرار توسط شخص خوانندهی نماز میباشد.)
* کیفیت نماز
✅ دو ركعت نماز مىگزارى و مىگويى:
( يا مَنْ اَظْهَرَ الْجَميلَ وَ سَتَرَ الْقَبيحَ
يا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْ بِالْجَريرَةِ وَ لَمْ يُهْتِك السِّتْرَ
ياعظيمَ المَنَّ
يا كَريمَ الصَّفْحَ
يا حَسَنَ التَّجاوَزَ
يا واسِعَ الْمَغْفِرَةِ
يا باسِطَ الْيَدَيْنِ بـِالرَّحـْمـَةِ
يـا مـُنـْتـَهـى كـُلِّ نـَجْوى وَ يا غايَةَ (مُنْتَهى) كُلّ شَكْوى
يا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعينٍ
يامُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها
يا رَبّاهُ (ده مرتبه)
يا غايَةَ رَغْبَتاهُ (ده مرتبه)
اَسْئَلُكَ بِحَقِّ هذِهِ الاَسْمآءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرينَ عَلَيْهِمُالسَّلامُ اِلاّ ما كَشَفْتَ كَرْبى وَ نَفَّسْتَ هَمّى و فَرَّجْتَ غَمّى وَ اَصْلَحْتَ حالى.
و دعا كن بعد از هرچه را كه خواستى و بطلب حاجت خود را، آنگاه مىگذارى روى راست خود را بر زمين و مىگويى صد مرتبه در سجود خود:
(يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفيانى فَاِنَّكُما كافِياىَ وَ انْصُرانِى فَاِنّكُماناصِراىَ).
و مىگذارى روى چـپ خود را بر زمين و مىگويى صد مرتبه: (ادركنى) ، و آن را بسيار مكرر مىكنى و [سپس] مىگويى: (اَلْغَوْثُ اَلْغَوْثُ اَلْغَوْثُ) تا اينكه منقطع شود و بر مىدارى سر خود را، پس به درستى كه خداى تعالى به كرم خود بر مىآورد حاجت تو را انشاءاللّه تعالى.
( #منتهی_الآمال ، قسمت امام زمان علیهالسلام)
التماس دعا
@seyedololama
اذان، مصلِح جهان-@seyedololama.mp3
335.4K
🔺روایت #سیدالشهدا علیهالسلام از واکنش #امیرالمؤمنین علیهالسلام به هنگام شنیدن #اذان
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی...
️حدیثی از امام #رضا علیهالسلام نقل شده که آن بزرگوار فرمودند: «أفضل العقل معرفة الإنسان نفسه»؛ بالاترین مراتب خردمندی و #انسانیت، فردی و #اجتماعی، #معرفت و #شناخت است. آن هم شناخت مربوط به #خود .
با هر کس که این موضوع را مطرح کنند و #عاقل باشد تصدیق میکند که همینطور است. و هیچ انسانی به #خردمندی وارد نمیشود مگر اینکه دربارهی خودش جهلی نداشته باشد. از خودش بیگانه نباشد.
مثلاً اگر ما منزلی داشته باشیم که در آن منزل زندگی کنیم، ندانیم که اینجا چگونه باید زندگی کرد، طبقاتش چگونه است، پلههایش چه جوری است، مراکزش چیست، ولی شب را تا صبح بپردازیم به #مطالعهی قارهای از قارههای دنیا، یا مثلاً جادهای از جادههای خارج از شهر، خب این علامت بی عقلی و حماقت است دیگر. چون این منزلی که الآن گرفتهایم اول باید از مراکز برقش و لولههای آب و گازش اطلاع پیدا کنیم. اگر اطلاع پیدا نکنیم، یک بچه میرود پیچی از گاز را باز میکند و خانه را ویران میکند.
نوبت نرسیده به این که قبل از تشخیص حد و حدود این خانه، بپردازیم به این که مثلاً در استان یزد چه خبر است، در استان اردبیل چه خبر است!
پس این که نقل شد فرمودند: «افضل العقل معرفة الانسان نفسه» #انسان علامت کمالش، به #بلوغ_عقلی رسیدنش، این است که در پی این باشد که #معلمی گیر بیاورد، #کلاسی انتخاب کند که دربارهی خود او گفتگو بشود، و اطلاعاتی دربارهی خودش پیدا کند که من چگونه و روی چه طرحی ایجاد شدهام؟
و برای چه مهیا شدهام؟
و سرانجام من چه خواهد بود؟
و شرایطی که میتواند برای من مفید باشد چیست؟
و مسائلی که میتواند برای ما باعث بدبختی باشد چیست؟
به حسب #عقل بشر هم این #علم از تمام علوم لازمتر است.
و علامت این که انسان به بلوغ عقلی رسیده باشد در این است که سرگرم خودش باشد تا مقداری، تا به یک جایی برساند خودش را که بفهمد چیست و چه کاره است، آنوقت به مسائل خارج از خودش بپردازد.
۸۶/۹/۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
💣 حاصل بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی👈حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر کشته!!!🇺🇸
📆 به مناسبت سالروز بمباران اتمى #هيروشيما توسط #آمریکا ؛ (۱۵ مرداد ۱۳۲۴ ش)
⚠️ خطر تربیت نشدن نسل جوان به دست دلسوزان
📖 «انسان حیوانی بالفعل است در ابتدای ورود در این عالم، و در تحت هیچ میزان جز شریعت حیوانات، که ادارهی شهوت و غضب است، نیست. و چون این اعجوبهی دهر، ذات جامع یا قابل جمعی است، از این جهت برای ادارهی آن دو قوه صفات شیطانی را از قبیل کذب و خدیعه و نفاق و نمیمه و سایر شیطنتهای دیگر نیز به کار میبرد، و با همین سه قوه، که اصول مفسدات و مهلکات است، ترقی کند، و اینها نیز در او نمو و ترقی روز افزون نمایند. و اگر در تحت تأثیر مربی و معلمی واقع نشود، پس از رسیدن به حد رشد و بلوغ یک حیوان عجیب و غریبی شود که در هر یک از شئون مذکوره، گوی سبقت از سایر حیوانات و شیاطین ببرد، و از همه قویتر و کاملتر در مقام حیوانیت و شیطنت شود.»
🔹[ #اربعین ؛ شرح چهل حدیث ح ۱۰ صص ۱۶۸-۱۷۰]
🔺️ شما در تمام تاریخهای بشر نگاه کنید؛ ببینید آیا در عصر #علم و #تمدن ما، کاری که اتفاق افتاد که #بمب_اتم بر دو شهر از #ژاپن افتاد، در #تاریخ چنین چیزی پیدا میکنید؟! چنین قساوتی؟!
🗽 واقعاً آدم متحیر میماند که آن #رئیس_جمهوری که این فرمان را امضا میکند و آن فرمان را به #وزیر دفاع میدهد، وزیر دفاع به ریاست نیروی هوایی میدهد؛ نیروی هوایی این سرهنگ را مأمور میکند، او هم پشت هواپیما مینشیند؛ بلند میشود و این کار را انجام میدهد!
آیا در #حیوانات دنیا میتوانیم چنین چیزی پیدا کنیم؟!
این برای همین است که این #نسل_جوانی که بوده و از #دانشگاه بیرون آمده؛ یک دست #تربیتی بر سرش نبوده، یک #فرهنگ دلسوزی، یک #انسان با رحم و شعوری به دادِ او نرسیده که او چنین چیزی شده!.
۷۹/۱۲/۱۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 یکی از مشکلات دینداری در این زمان، آن است که افراد یک #جامعه، دینی را پذیرفته و خود را عامل به آن معرفی میکنند ولی برای درک و #فهم آن هیچگونه وقت و هزینهای صرف نمینمایند و در عوض تمام #توجه خود را به #علم و سواد غیر دینی معطوف داشته و ارزش و اعتبار علمی را تنها در گرو کسب دیپلم و #مدارک بالای #دانشگاهی میدانند و صاحبان علم و دانش را ممتاز معرفی میکنند؛ به این وسیله این فرصت را در اختیار #دشمنان دین قرار میدهند که از ابهام و تاریکی مسائل حقیقی #دین استفاده کرده و آنها را مورد #تحریف قرار دهند.
۸۷/۱۱/۱۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama