سیدالعلماء
🏴 ریشهی مصائب در اسلام
🔹 #مصائب حضرت #زهرا و #امیرالمؤمنین (صلوات الله علیهما) تنها مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشهی این مصائب کجاست؟ ریشهی این مصائبِ خاندان #پیامبر (علیهمالسلام)، این است که #مردم اسلام را نفهمیدند و در پی #اصلاح_قلب نبودند!.
الآن در #دبستانها و #مدارس، مأمور #بهداشت میآید و #بچهها را معاینه میکند که کسی #بیماری نداشته باشد و اگر بیماری مسریِّ خطرناک داشته باشد، باید درمان شود.
امّا این مسأله اصلاً مطرح نیست که ما #مسلمان صوری هستیم و شاید گرفتار مرض #نفاق باشیم!؛ «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ»؛ ( #بقره : ۸)؛ یعنی #اسلام بعضیها نادرست و ظاهری است. ولو اینکه #سخنرانی هم بکنند یا #درس بدهند، ولی #مؤمن نیستند.
⚫️ این بزرگترین #مصیبتی است که پس از رحلت #رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) پیش آمد. یعنی بودند افرای که در #نمازهای جماعت حضرت حاضر میشدند، امّا هنوز باور و #ایمان کامل نداشتند و #افکار جاهلی هنوز در #دلهایشان باقی بود!.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 شهادت غریبانه امام همام، وارث انبیاء و اولیاء، حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام تسلیت باد. @seyedo
🏴 مطالبی به مناسبت شهادت امام حسن #عسکری صلواتاللهعلیه
🔺کودکی آن حضرت چطور بود؟
🔸پاسخ: (۱)
🔶 دربارهی پدر معظم حضرت #مهدی عجل الله فرجه این #حدیث وارد شده که خیلی مطلب مهمی است: شخصی به نام #بهلول در کوچهای میرفته، میبیند که یک پسر کوچکی دارد #گریه میکند، در حالیکه #بچههای دیگر جیغ و داد و #بازی میکنند. این شخص میرود جلو و میگوید: پسر جان ما برای شما یک وسیلهای بخریم و بیاوریم تا بازی کنید تا این گرفتگی و گریه بر طرف شود؟
پسر بچه میگوید: «یا قلیل العقل!»؛
ای بیشعور!
«ما للعب خلقنا»؛ مگر ما برای بازی آفریده شدهایم که شما این حرف را میزنی؟
«فقال له فلماذا خلقنا؟»؛ بهلول میپرسد پس چرا ما را #خلق کردهاند؟
کودک در جواب بهلول میگوید: «للعلم و العبادة»؛ برای اینکه چشم #بصیرتمان باز شود و جهان را ببینیم و صاحبخانه را ببینیم و بندگی و اطاعتش را بکنیم و هر کار از ما میخواهد انجام دهیم.
«فقال له من أین لک ذلک؟»
از کجا این حرف را میزنی؟
«فقال: من قوله تعالی: "أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ"؛ ( #مؤمنون :۱۵)»
اینطور #فکر میکنید که این دستگاه به این #عظمت جدی نیست؟ حساب شده نیست؟ #هدف دار نیست؟ وِل هستید؟ بیصاحبید؟ اینجور فکر میکنید؟
بهلول وقتی این کلام را از این کودک میشنود، میگوید: پس خواهشاً یک پندی هم به من بدهید که من اهل این #تذکراتی که دادید بشوم.
کودک پند که میدهد یک مرتبه میافتد روی زمین!؛ «ثم خرَّ حسن رضی الله عنه مغشیاً علیه»؛ حالت حضرت #موسی که در کوه #طور دست داد به او دست میدهد!.
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
سیدالعلماء
🏴 مطالبی به مناسبت شهادت امام حسن #عسکری صلواتاللهعلیه 🔺کودکی آن حضرت چطور بود؟ 🔸پاسخ: (۱) 🔶 در
🏴 مطالبی به مناسبت شهادت امام حسن #عسکری صلواتاللهعلیه
🔺کودکی آن حضرت چطور بود؟
🔸پاسخ: (۲)
🔶 کودک پند که میدهد، یکمرتبه میافتد روی زمین!؛ «ثم خرَّ حسن رضی الله عنه مغشیاً علیه»؛
حالت حضرت #موسی که در کوه #طور دست داد به او دست میدهد!. «فلما أفاق»؛ وقتی به هوش آمد #بهلول از او میپرسد: «ما نزل بک و انت صغیر لا ذنب لک»؛ آقا پسر تو که کوچکی، تو که #گناهی نداری، این چه وضعی است که به خود گرفتی؟
«فقال: الیک عنی یا بهلول»؛ برو کنار حرف نزن!.
«انی رأیت والدتی!»؛ چون بهلول اشکال گرفت که شما بچهای، کسی از شما گناهی سراغ ندارد، پس چرا اینطور میشوید؛ ایشان در جواب فرمودند:
من مادرم را میبینم که وقتی در خانه میخواهد غذا بپزد و هیزم میآورد، هیزم آتش نمیگیرد، میرود کمی ترکهی کوچک میآورد و آنها فوراً آتش میگیرد.
خب پس بنابراین کودک کوچک و ضعیف هم بالأخره برایش گرفتاری هست. ترکهها گرفتاریشان برای این است که به خاطر هیزمها فوراً آتش میگیرند. حالا از کجا من یک همچنین وضعی نداشته باشم که #جهنم به خاطر من آتش بگیرد؟!
«و انی اخشی أن اکون من صغار حطب جهنم»؛
شاید #ملائکه بخواهند جهنم را از ما شروع کنند، از کجا معلوم که نمیکنند؟! کی گفته نمیکنند؟ در کجا به ما امضا دادهاند که ما آزادیم از آتش!.
با این بیانات عجیب غوغایی برپا میکند این طفل مقدس.
این وضع کودکی آن حضرت بوده است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق (۴) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا به مردم 🔹 .
#نفاق
🔺 خطر نفاق (۵)
🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا
🔹 ... «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ»؛ وقتی #بندگان خدا #فاسدالعمل شدند، خرابی به بار آوردند، این مأموران کوتاه میآیند. آنوقت شما میگویید امسال #باران نیامد، و میوهها را سرما زد و خشکید یا فلان شد!. در صورتیکه #فکر نمیکنید که چرا شد، این چه اتفاقاتی بود که افتاد؟ اینکه ثمرات و میوهها کم بشود، #برکات رودخانه خشک بشود، اینها همه به خاطر #عمل شما بوده؛ چون اینها مأمور بودند. این کجا و اینکه بگوییم ما اگر مثلاً ساختمان را فلان جور بکنیم، دیگر مسئله تمام میشود و یا آبیاری در #کشاورزی را طبق #علم به طرز قطرهای بکنیم و آبها را نگذاریم که از دست برود؛ اینها یکوقت از باب #وظیفه است که ما بگوئیم که #عقل را خدا داده و این #نعمات را هم به ما داده، ما هم باید نگهداری کنیم، گاهی اینگونه است و یکوقت نه، بگوییم هر چه بدبختی بوده به خاطر این بود که ما #تمدن و #صنعت نداشتیم!. حالا باید پیدا کنیم تا دیگر راحت شویم. این خیلی مشکل آفرین است. پس این کجا میرود که میفرمایند: «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ». خدای نخواسته اگر عمل نامشروع #زنا در بین #مسلمین شیوع پیدا کند، #زلزله میآید. این را کدام #دانشگاه برای ما حل کرده است و حل میکند؟ همهاش برای #زمین و فشار زمین نیست. فشار زمین در #اختیار کسی است که وقتی دید که عمل ما خوب است، اجازه ندهد که زلزله بیاید، وقتی اجازه میدهد که توأم شده با نافرمانیهای ما.
«إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ و اغلاقِ خزائنِ الخَیراتِ»؛ خداوند است که دستور میدهد که پیچ و مهرههای زمین و آسمان را ببندند تا به ما خیری نرسد، نه اینکه نیروهای زمین جمع شده از این طرف و آن طرف؛ این نیروها هم بندگان خدا هستند، زمین هم بندهی خدا است. وقتیکه ما سزاوار شدیم، این نیروها میتوانند کار بکنند. «و اغلاقِ خزائنِ الخَیراتِ»؛ خوب منظور چیست؟ چون خدا #رب رحیم است؛ «لِیتُوبَ تائِبٌ»؛ تا یک کسی برگشت کند، از اعمالش پشیمان شود؛ «ویَقلعَ مُقلِعٌ»؛ به طور کلی دست بر دارد؛ «ویَتذَکَّرَ مُتذَکِّرٌ»؛ اینها #بیدار باش الهی است. #انسان به خود بیاید؛ «یَزدَجِر َمُزدَجِرٌ»؛ بیدار بشود از این وضع، از این اوضاع و احوال، از این وضع #زنان و #فرزندان.
ادامه دارد ...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
💢 نکاتی پیرامون اهمیت #تولی و #تبری
☄ ما #فرهنگ قرآنی داریم و #قرآن تولی و تبری را از ارکان #ایمان قرار داده.
🕊 همراه #دعا باید تبری باشد تا انشاءالله این کبوتر دعا را به منزل اجابت برساند.
💠 خدایا توفیق #عبادت، #نماز خالصانه، و انجام #وظایف در مقابل #ولایت؛ تولی و تبری به ما و #خانواده ما مرحمت بفرما.
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
✅مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق (۵) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا 🔹 ... «إِنّ
#نفاق
🔺 خطر نفاق (۶)
🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا
🔹 ... «وقد جعلَ اللهُ الاستغفارَ سَبباً لِدُرورِ الرِّزقِ»؛ توبهی واقعی و بازگشت به سوی #فلاح از #فساد و عدم #اطاعت از #عصیان و #گناه را خداوند وسیلهی #رزق و فراوانی ارزاق قرار داده. از زمان حضرت #نوح علیهالسلام که #تاریخ و #قرآن نشان داده که حضرت نوح علیهالسلام عرض میکند که من به این قوم گفتم که از خدا #آمرزش بخواهید؛ «فقلت اِستَغفَروا ربَّکُم اِنَّهُ کان غَفّاراً»(۱۰)؛ خیلی خدایی که من میشناسم مستغفر و #بخشنده است. «یُرسِلِ السَّماءَ علیکم مِدراراً»(۱۱)؛ باران رحمتش را برای شما میفرستد. «ویُمدِدکُم بِاموالٍ و بَنینَ»( #نوح علیهالسلام:۱۲)؛ اگر #فرزند میخواهید، فرزند دار میشوید، #مال میخواهید، #کشاورزی میخواهید، راه میافتد. خب، اینها چگونه حساب میشود؟! چرا ما از اینها صحبت نمیکنیم؟! آیا مشکلات ناشی از #زلزله تنها خلاصه میشود در اینکه ساختمان، ساختمان درستی نبوده؟!
«فرَحمَ اللهُ»؛ با اینکه #نماز طلب #باران خواندهاند، حضرت #علی علیهالسلام هنوز #دعا نکرده! بلکه دارد #اعتقادات میگوید: «فَرحِمَ اللهُ إمرءًا اِستَقبَلَ تُوبَتَه»؛ خدا #رحمت کند کسی را که رو به #توبه بیاورد؛ چون میخواهد مانع را بر طرف کند، آخر دعا با وجود مانع که نمیشود.
خدا رحمت کند کسی را که رو به توبه بیاورد. «و اِستِقالَ خطیئَتَه»؛ اظهار پشیمانی کند و از او بخواهد که از او بگذرد. و «بادَرَ مَنیّتَه» زود حرکت کند، بجنبد؛ وقت کم است و #مرگ یکمرتبه میرسد!.
تا اینجا حضرت بعد از نماز، #عقیده و #فکر حاضران را آماده میفرماید، بعد درخواست خود را از خدا میکند: «اللهمّ اِنّا خَرجنَا اِلیک مِن تحتِ الاَستارِ والاَکنانِ»؛ خدایا ما به سوی تو آمدیم از ساختمان، اتاق و زندگیمان. معلوم میشود که حضرت علی علیهالسلام خدا را حضرت #ناظر و #حاضر میدانستند و این نماز زلزله و نماز طلب باران را یک امور واقعی و اسباب کار میدانسته نه یک تشریفات!.
خدایا ما آمدیم، «و بعدَ عَجیجِ البَهائِم»؛ از بس ما #مردم بدیم، حضرت اول #شفاعت را میبرند روی چهارپایان و گاوها و گوسفندان!، که اینها ناله میکردند، اینها فریاد آه و نالهشان بلند بدود.
«وَالوِلدانِ»؛ #بچهها، کوچکها و #کودکان و بیتقصیرها، حضرت از آنها صحبت میکند. معلوم میشود که عمدهی فشارهای #زندگی از #اعمال بزرگهاست! و وقتی هم که بخواهند توبه کنند، باید جوری توبه کنند که شفاعت را بدهند به بچههایشان و به حیواناتشان و برای اینها از خدا چیز بخواهند.
از بس ما پر رو و دریده و بیحیا شدیم!. بعضی از #دانشجویان عجیباند!؛ ما از #مشهد میآمدیم، در یکی از #مساجد بین راه -که از #نعمتهایی است که خدا به ما داده- پیاده شدیم که برویم در قسمت مردان که #وضو بگیریم، دیدیم که دخترها آمدهاند اینجا! یک #دختر خانمی آستینش را هم داده بالا و دارد وضو میگیرد! ما را هم که دید، هیچی، کنار نرفت! گفتیم: خانم! زنانه آنجا است و اینجا مردانه است. گفت: آنجا شلوغ است و من میخواهم به من نماز اول وقت برسم!. اینطوری شده، اصلاً #حیا و #شرم و #عفت دارد رنگ میبازد!.
از این جهت باید فرزندان را وسیله کرد، #حیوانات را وسیله کرد.
ادامه دارد ...
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#حدیث_ثقلین
🔺 راه نجات امت اسلامی با تمسک به حدیث شریف ثقلین
بسم الله الرحمن الرحیم
حدیثی که قبلاً از #داستان_راستان [ ج ۲ صص ۲۳۵_۲۳۶] نقل کردیم که از #پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله سؤال شد که اگر جنازهای باید تشییع شود و در همان موقع مجلس علمی برپاست که حضور در آن مجلس با تشییع آن جنازه به صورت هم زمان امکان ندارد، چه باید کرد؟ طبق این حدیث حضرت فرمودند اگر کسی هست که جنازه را به سامان برساند، مجلس #علم و دانش ـ که منظور دانش #دینی است - از هزار #تشییع_جنازه و #عیادت_مریض و #حج و #عمره و کارهای بسیار نیکو، فضیلت بسیار بیشتری دارد و برتر است.
این مسئلهای که در این حدیث بیان شده برای کسانیکه این فتنههای امروز ما را ندیده بودند، مسئلهی مشکلی بود که چطور میشود که #انسان در یک مجلس در حضور یک #عالم، حضور پیدا کند و این حضور یافتن این همه #فضیلت داشته باشد. لکن این فتنهای که اخیراً پیدا شد و #دشمنان اسلام از #جهل و #نادانی مسلمانان بهترین استفاده را بردند و خود #مسلمانان را مجهّز کرده و به جان مسلمانان و #مردم دیگر انداختند و خودشان به تماشا نشستند؛ این نشان داد که مشکل #بشریت دوری از تعالیم #قرآن کریم و فرمایشات #معصومین علیهمالسلام است و حدیث #ثقلین که اول وصیت #مرحوم_امام (رحمه الله) هم هست ناظر به همین مطلب است که یک #پیامبری برانگیخته و مبعوث شد، در حالیکه عمر کمی داشت؛ فرمود که: من بعد از خود دو چیز سنگینقیمت و سنگینوزن باقی میگذارم و روز حساب و کتاب #قیامت از شما خواهم پرسید که با این دو چه کردید.
این همین مسئله است که حضور در مجلس علم را روشن میکند. چون ممکن است بعضی بگویند علم #دبیرستان و #دانشگاه هم علم است؛ نه اینها امور #زندگی است و امور زندگی برای #رفاه زندگی است. آنچه انسان را انسان میکند و #دنیا را از #هرج_و_مرج و #کشتار و #فتنه #نجات میدهد در دانشگاه نیست بلکه در دین است، در حدیث ثقلین است. و لذا تمام #اساتید دانشگاه و سایر مناصب بالای اجتماع، #وزرا، #وکلا، همه به این دین و تعالیم و داشتن یک #عالم_ربانی نیازمندند و اگر این #انقلاب هیچگاه یک عالم ربانی نداشت این موفقیت نصیبش نمیشد؛ از آنجا که این انقلاب بعد از زمان #طاغوت پیدا شد و زندگی مردم طبق برنامهی زندگی طاغوتیان بود، تاکنون موفق نشدهاند که این مسئله را اجرا کنند که برای هر #مسلمانی از #وکیل و #وزیر و #بازاری و #تاجر و #مخترع و #دانشمند_هستهای و همه، بیان و پیاده کنند که این علم است که نجاتبخش است و اگر نباشد زندگیشان زیانبخش میشود. این را نتوانستند به صورت قانونی برقرار کنند. تنها مرحوم استاد #مطهری در رسالهی #علل_گرایش_به_مادیگری که در زمان طاغوت نوشته یک جمله کوتاه دارد در صفحهی ۶۷ که میفرماید: «اصول عقاید مذهبی اجباراً باید آزادانه مورد تحقیق واقع شود وگرنه با روح مذهب که هدایت و راهنمایی است، منافی است»؛ یعنی ما حدیث ثقلین و مذهب #شیعه و #عترت و قرآن را قبول کردهایم ولی به شرط اینکه تحقیقات ما همراهش باشد. #تحقیقات جزء برنامه باشد همانطور که در برنامهی اجباری #پیش_دبستانیها، #دبستانها، دبیرستانها و دانشگاهها، تدریس #هندسه و حساب و #فیزیک و #طب اجباری است و بدون تدریس آنها و تشکیل کلاس و امتحان از آنها، #مدرک داده نمیشود؛ باید فهم و #شعور دینی هم همینطور باشد. و این کلمهی #«اجبار» با کلمهی «آزادانه» در این جمله جمع شده. #اجبار در اینجا یعنی باید جزء برنامه باشد، نمره داشته باشد، استاد داشته باشد، رفوزه داشته باشد، مدرک باشد و #آزادانه هم در اینجا یعنی مانند حساب و هندسه روی فهم باشد نه از روی #تقلید. هیچ علمی با تقلید نمیسازد. باید آزادانه #فکر هر مسلمانی دربارهی مسائل مذهبش کار کند و در فکر و مغزش مؤثر باشد که من #بندهی خدای جهانم و جهان خدا دارد و #انبیا دارد. آخرین آنها دین #اسلام را آورده که از حدود ۱۴ قرن قبل تاکنون بدون اینکه بررسی عالمانه و #تحقیق در آن شود نمیتوانست دوام بیاورد. با زحمات علمای ربانی و همین #طلبههایی که به دنبال علم واقعی هستند و #مجاهده میکنند در زندگی طلبگی برای آن، این علم برقرار گردیده و پخش شده و تا به حال به دست ما رسیده است.
۹۳/۳/۱۵=۷ #شعبان المعظم ۱۴۳۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama