eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
711 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🏴 ریشه‌ی مصائب در اسلام 🔹 حضرت و (صلوات الله علیهما) تنها مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشه‌ی این مصائب کجاست؟ ریشه‌ی این مصائبِ خاندان (علیهم‌السلام)، این است که اسلام را نفهمیدند و در پی نبودند!. الآن در و ، مأمور می‌آید و را معاینه می‌کند که کسی نداشته باشد و اگر بیماری مسریِّ خطرناک داشته باشد، باید درمان شود. امّا این مسأله اصلاً مطرح نیست که ما صوری هستیم و شاید گرفتار مرض باشیم!؛ «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ»؛ ( : ۸)؛ یعنی بعضی‌ها نادرست و ظاهری است. ولو این‌که هم بکنند یا بدهند، ولی نیستند. ⚫️ این بزرگترین است که پس از رحلت خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) پیش آمد. یعنی بودند افرای که در جماعت حضرت حاضر می‌شدند، امّا هنوز باور و کامل نداشتند و جاهلی هنوز در باقی بود!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 شهادت غریبانه امام همام، وارث انبیاء و اولیاء، حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد. @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 شهادت غریبانه امام همام، وارث انبیاء و اولیاء، حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد. @seyedo
🏴 مطالبی به مناسبت شهادت امام حسن صلوات‌الله‌علیه 🔺کودکی آن حضرت چطور بود؟ 🔸پاسخ: (۱) 🔶 درباره‌ی پدر معظم حضرت عجل الله فرجه این وارد شده که خیلی مطلب مهمی است: شخصی به نام در کوچه‌ای می‌رفته، می‌بیند که یک پسر کوچکی دارد می‌کند، در حالی‌که‌ دیگر جیغ و داد و می‌کنند. این شخص می‌رود جلو و می‌گوید: پسر جان ما برای شما یک وسیله‌ای بخریم و بیاوریم تا بازی کنید تا این گرفتگی و گریه بر طرف شود؟ پسر بچه می‌گوید: «یا قلیل العقل!»؛ ای بی‌شعور! «ما للعب خلقنا»؛ مگر ما برای بازی آفریده شده‌ایم که شما این حرف را می‌زنی؟ «فقال له فلماذا خلقنا؟»؛ بهلول می‌پرسد پس چرا ما را کرده‌اند؟ کودک در جواب بهلول می‌گوید: «للعلم و العبادة»؛ برای این‌که چشم باز شود و جهان را ببینیم و صاحب‌خانه را ببینیم و بندگی و اطاعتش را بکنیم و هر کار از ما می‌خواهد انجام دهیم. «فقال له من أین لک ذلک؟» از کجا این حرف را می‌زنی؟ «فقال: من قوله تعالی: "أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ"؛ ( :۱۵)» این‌طور می‌کنید که این دستگاه به این جدی نیست؟ حساب شده نیست؟ دار نیست؟ وِل هستید؟ بی‌صاحبید؟ این‌جور فکر می‌کنید؟ بهلول وقتی این کلام را از این کودک می‌شنود، می‌گوید: پس خواهشاً یک پندی هم به من بدهید که من اهل این که دادید بشوم. کودک پند که می‌دهد یک مرتبه می‌افتد روی زمین!؛ «ثم خرَّ حسن رضی الله عنه مغشیاً علیه»؛ حالت حضرت که در کوه دست داد به او دست می‌دهد!. ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 رفتار علیه‌اللعنة با حضرت علیه‌السلام 🔹وضع آن جناب در برای ساختن میلیون‌ها کافیست 🔸طرز حضرات (علیهم‌السلام) با دیگران متفاوت است 🔹خاصیت برخورد و ملاقات با امام ۸۴/۱/۲۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 مطالبی به مناسبت شهادت امام حسن #عسکری صلوات‌الله‌علیه 🔺کودکی آن حضرت چطور بود؟ 🔸پاسخ: (۱) 🔶 در
🏴 مطالبی به مناسبت شهادت امام حسن صلوات‌الله‌علیه 🔺کودکی آن حضرت چطور بود؟ 🔸پاسخ: (۲) 🔶 کودک پند که می‌دهد، یک‌مرتبه می‌افتد روی زمین!؛ «ثم خرَّ حسن رضی الله عنه مغشیاً علیه»؛ حالت حضرت که در کوه دست داد به او دست می‌دهد!. «فلما أفاق»؛ وقتی به هوش آمد از او می‌پرسد: «ما نزل بک و انت صغیر لا ذنب لک»؛ آقا پسر تو که کوچکی، تو که نداری، این چه وضعی است که به خود گرفتی؟ «فقال: الیک عنی یا بهلول»؛ برو کنار حرف نزن!. «انی رأیت والدتی!»؛ چون بهلول اشکال گرفت که شما بچه‌ای، کسی از شما گناهی سراغ ندارد، پس چرا این‌طور می‌شوید؛ ایشان در جواب فرمودند: من مادرم را می‌بینم که وقتی در خانه می‌خواهد غذا بپزد و هیزم می‌آورد، هیزم آتش نمی‌گیرد، می‌رود کمی ترکه‌ی کوچک می‌آورد و آن‌ها فوراً آتش می‌گیرد. خب پس بنابراین کودک کوچک و ضعیف هم بالأخره برایش گرفتاری هست. ترکه‌ها گرفتاری‌شان برای این است که به خاطر هیزم‌ها فوراً آتش می‌گیرند. حالا از کجا من یک همچنین وضعی نداشته باشم که به خاطر من آتش بگیرد؟! «و انی اخشی أن اکون من صغار حطب جهنم»؛ شاید بخواهند جهنم را از ما شروع کنند، از کجا معلوم که نمی‌کنند؟! کی گفته نمی‌کنند؟ در کجا به ما امضا داده‌اند که ما آزادیم از آتش!. با این بیانات عجیب غوغایی برپا می‌کند این طفل مقدس. این وضع کودکی آن حضرت بوده است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق (۴) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه در هنگام نزول بلا به مردم 🔹 .
🔺 خطر نفاق (۵) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه در هنگام نزول بلا 🔹 ... «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ»؛ وقتی خدا شدند، خرابی به بار آوردند، این مأموران کوتاه می‌آیند. آن‌وقت شما می‌گویید امسال نیامد، و میوه‌ها را سرما زد و خشکید یا فلان شد!. در صورتی‌که نمی‌کنید که چرا شد، این چه اتفاقاتی بود که افتاد؟ این‌که ثمرات و میوه‌ها کم بشود، رودخانه خشک بشود، این‌ها همه به خاطر شما بوده؛ چون این‌ها مأمور بودند. این کجا و این‌که بگوییم ما اگر مثلاً ساختمان را فلان جور بکنیم، دیگر مسئله تمام می‌شود و یا آبیاری در را طبق به طرز قطره‌ای بکنیم و آب‌ها را نگذاریم که از دست برود؛ این‌ها یک‌وقت از باب است که ما بگوئیم که را خدا داده و این را هم به ما داده، ما هم باید نگه‌داری کنیم، گاهی این‌گونه است و یک‌وقت نه، بگوییم هر چه بدبختی بوده به خاطر این بود که ما و نداشتیم!. حالا باید پیدا کنیم تا دیگر راحت شویم. این خیلی مشکل آفرین است. پس این کجا می‌رود که می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ». خدای نخواسته اگر عمل نامشروع در بین شیوع پیدا کند، می‌آید. این را کدام برای ما حل کرده است و حل می‌کند؟ همه‌اش برای و فشار زمین نیست. فشار زمین در کسی است که وقتی دید که عمل ما خوب است، اجازه ندهد که زلزله بیاید، وقتی اجازه می‌دهد که توأم شده با نافرمانی‌های ما. «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ و اغلاقِ خزائنِ الخَیراتِ»؛ خداوند است که دستور می‌دهد که پیچ و مهره‌های زمین و آسمان را ببندند تا به ما خیری نرسد، نه این‌که نیروهای زمین جمع شده از این طرف و آن طرف؛ این نیروها هم بندگان خدا هستند، زمین هم بنده‌ی خدا است. وقتی‌که ما سزاوار شدیم، این نیروها می‌توانند کار بکنند. «و اغلاقِ خزائنِ الخَیراتِ»؛ خوب منظور چیست؟ چون خدا رحیم است؛ «لِیتُوبَ تائِبٌ»؛ تا یک کسی برگشت کند، از اعمالش پشیمان شود؛ «ویَقلعَ مُقلِعٌ»؛ به طور کلی دست بر دارد؛ «ویَتذَکَّرَ مُتذَکِّرٌ»؛ این‌ها باش الهی است. به خود بیاید؛ «یَزدَجِر َمُزدَجِرٌ»؛ بیدار بشود از این وضع، از این اوضاع و احوال، از این وضع و . ادامه دارد ... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
💢 نکاتی پیرامون اهمیت #تولی و #تبری ☄ ما #فرهنگ قرآنی داریم و #قرآن تولی و تبری را از ارکان #ایمان قرار داده. 🕊 همراه #دعا باید تبری باشد تا ان‌شاء‌الله این کبوتر دعا را به منزل اجابت برساند. 💠 خدایا توفیق #عبادت، #نماز خالصانه، و انجام #وظایف در مقابل #ولایت؛ تولی و تبری به ما و #خانواده ما مرحمت بفرما. وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین ✅مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق (۵) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه در هنگام نزول بلا 🔹 ... «إِنّ
🔺 خطر نفاق (۶) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه در هنگام نزول بلا 🔹 ... «وقد جعلَ اللهُ الاستغفارَ سَبباً لِدُرورِ الرِّزقِ»؛ توبه‌ی واقعی و بازگشت به سوی از و عدم از و را خداوند وسیله‌ی و فراوانی ارزاق قرار داده. از زمان حضرت علیه‌السلام که و نشان داده که حضرت نوح علیه‌السلام عرض می‌کند که من به این قوم گفتم که از خدا بخواهید؛ «فقلت اِستَغفَروا ربَّکُم اِنَّهُ کان غَفّاراً»(۱۰)؛ خیلی خدایی که من می‌شناسم مستغفر و است. «یُرسِلِ السَّماءَ علیکم مِدراراً»(۱۱)؛ باران رحمتش را برای شما می‌فرستد. «ویُمدِدکُم بِاموالٍ و بَنینَ»( علیه‌السلام:۱۲)؛ اگر می‌خواهید، فرزند دار می‌شوید، می‌خواهید، می‌خواهید، راه می‌افتد. خب، این‌ها چگونه حساب می‌شود؟! چرا ما از این‌ها صحبت نمی‌کنیم؟! آیا مشکلات ناشی از تنها خلاصه می‌شود در این‌که ساختمان، ساختمان درستی نبوده؟! «فرَحمَ اللهُ»؛ با این‌که طلب خوانده‌اند، حضرت علیه‌السلام هنوز نکرده! بلکه دارد می‌گوید: «فَرحِمَ اللهُ إمرءًا اِستَقبَلَ تُوبَتَه»؛ خدا کند کسی را که رو به بیاورد؛ چون می‌خواهد مانع را بر طرف کند، آخر دعا با وجود مانع که نمی‌شود. خدا رحمت کند کسی را که رو به توبه بیاورد. «و اِستِقالَ خطیئَتَه»؛ اظهار پشیمانی کند و از او بخواهد که از او بگذرد. و «بادَرَ مَنیّتَه» زود حرکت کند، بجنبد؛ وقت کم است و یک‌مرتبه می‌رسد!. تا این‌جا حضرت بعد از نماز، و حاضران را آماده می‌فرماید، بعد درخواست خود را از خدا می‌کند: «اللهمّ اِنّا خَرجنَا اِلیک مِن تحتِ الاَستارِ والاَکنانِ»؛ خدایا ما به سوی تو آمدیم از ساختمان، اتاق و زندگی‌مان. معلوم می‌شود که حضرت علی علیه‌السلام خدا را حضرت و می‌دانستند و این نماز زلزله و نماز طلب باران را یک امور واقعی و اسباب کار می‌دانسته نه یک تشریفات!. خدایا ما آمدیم، «و بعدَ عَجیجِ البَهائِم»؛ از بس ما بدیم، حضرت اول را می‌برند روی چهارپایان و گاوها و گوسفندان!، که این‌ها ناله می‌کردند، این‌ها فریاد آه و ناله‌شان بلند بدود. «وَالوِلدانِ»؛ ، کوچک‌ها و و بی‌تقصیرها، حضرت از آن‌ها صحبت می‌کند. معلوم می‌شود که عمده‌ی فشارهای از بزرگ‌هاست! و وقتی هم که بخواهند توبه کنند، باید جوری توبه کنند که شفاعت را بدهند به بچه‌هایشان و به حیوانات‌شان و برای این‌ها از خدا چیز بخواهند. از بس ما پر رو و دریده و بی‌حیا شدیم!. بعضی از عجیب‌اند!؛ ما از می‌آمدیم، در یکی از بین راه -که از است که خدا به ما داده- پیاده شدیم که برویم در قسمت مردان که بگیریم، دیدیم که دخترها آمده‌اند این‌جا! یک خانمی آستینش را هم داده بالا و دارد وضو می‌گیرد! ما را هم که دید، هیچی، کنار نرفت! گفتیم: خانم! زنانه آن‌جا است و این‌جا مردانه است. گفت: آن‌جا شلوغ است و من می‌خواهم به من نماز اول وقت برسم!. این‌طوری شده، اصلاً و و دارد رنگ می‌بازد!. از این جهت باید فرزندان را وسیله کرد، را وسیله کرد. ادامه دارد ... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 راه نجات امت اسلامی با تمسک به حدیث شریف ثقلین بسم الله الرحمن الرحیم حدیثی که قبلاً از [ ج ۲ صص ۲۳۵_۲۳۶] نقل کردیم که از اکرم صلی الله علیه وآله سؤال شد که اگر جنازه‌ای باید تشییع شود و در همان موقع مجلس علمی برپاست که حضور در آن مجلس با تشییع آن جنازه به صورت هم زمان امکان ندارد، چه باید کرد؟ طبق این حدیث حضرت فرمودند اگر کسی هست که جنازه را به سامان برساند، مجلس و دانش ـ که منظور دانش است - از هزار و و و و کارهای بسیار نیکو، فضیلت بسیار بیشتری دارد و برتر است. این مسئله‌ای که در این حدیث بیان شده برای کسانی‌که این فتنه‌های امروز ما را ندیده بودند، مسئله‌ی مشکلی بود که چطور می‌شود که در یک مجلس در حضور یک ، حضور پیدا کند و این حضور یافتن این همه داشته باشد. لکن این فتنه‌ای که اخیراً پیدا شد و اسلام از و مسلمانان بهترین استفاده را بردند و خود را مجهّز کرده و به جان مسلمانان و دیگر انداختند و خودشان به تماشا نشستند؛ این نشان داد که مشکل دوری از تعالیم کریم و فرمایشات علیهم‌السلام است و حدیث که اول وصیت (رحمه الله) هم هست ناظر به همین مطلب است که یک برانگیخته و مبعوث شد، در حالی‌که‌ عمر کمی داشت؛ فرمود که: من بعد از خود دو چیز سنگین‌قیمت و سنگین‌وزن باقی می‌گذارم و روز حساب و کتاب از شما خواهم پرسید که با این دو چه کردید. این همین مسئله است که حضور در مجلس علم را روشن می‌کند. چون ممکن است بعضی بگویند علم و هم علم است؛ نه این‌ها امور است و امور زندگی برای زندگی است. آن‌چه انسان را انسان می‌کند و را از و و می‌دهد در دانشگاه نیست بلکه در دین است، در حدیث ثقلین است. و لذا تمام دانشگاه و سایر مناصب بالای اجتماع، ، ، همه به این دین و تعالیم و داشتن یک نیازمندند و اگر این هیچ‌گاه یک عالم ربانی نداشت این موفقیت نصیبش نمی‌شد؛ از آن‌جا که این انقلاب بعد از زمان پیدا شد و زندگی مردم طبق برنامه‌ی زندگی طاغوتیان بود، تاکنون موفق نشده‌اند که این مسئله را اجرا کنند که برای هر از و و و و و و همه، بیان و پیاده کنند که این علم است که نجات‌بخش است و اگر نباشد زندگی‌شان زیان‌بخش می‌شود. این را نتوانستند به صورت قانونی برقرار کنند. تنها مرحوم استاد در رساله‌ی که در زمان طاغوت نوشته یک جمله کوتاه دارد در صفحه‌ی ۶۷ که می‌فرماید: «اصول عقاید مذهبی اجباراً باید آزادانه مورد تحقیق واقع شود وگرنه با روح مذهب که هدایت و راهنمایی است، منافی است»؛ یعنی ما حدیث ثقلین و مذهب و و قرآن را قبول کرده‌ایم ولی به شرط این‌که تحقیقات ما همراهش باشد. جزء برنامه باشد همان‌طور که در برنامه‌ی اجباری ، ، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، تدریس و حساب و و اجباری است و بدون تدریس آن‌ها و تشکیل کلاس و امتحان از آن‌ها، داده نمی‌شود؛ باید فهم و دینی هم همین‌طور باشد. و این کلمه‌ی #«اجبار» با کلمه‌ی «آزادانه» در این جمله جمع شده. در این‌جا یعنی باید جزء برنامه باشد، نمره داشته باشد، استاد داشته باشد، رفوزه داشته باشد، مدرک باشد و هم در این‌جا یعنی مانند حساب و هندسه روی فهم باشد نه از روی . هیچ علمی با تقلید نمی‌سازد. باید آزادانه هر مسلمانی درباره‌ی مسائل مذهبش کار کند و در فکر و مغزش مؤثر باشد که من خدای جهانم و جهان خدا دارد و دارد. آخرین آن‌ها دین را آورده که از حدود ۱۴ قرن قبل تاکنون بدون این‌که بررسی عالمانه و در آن شود نمی‌توانست دوام بیاورد. با زحمات علمای ربانی و همین که به دنبال علم واقعی هستند و می‌کنند در زندگی طلبگی برای آن، این علم برقرار گردیده و پخش شده و تا به حال به دست ما رسیده است. ۹۳/۳/۱۵=۷ المعظم ۱۴۳۵ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama